Zoekresultaat

3062 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Regeling verruiming uitzondering mestverwerkingsplicht biologische landbouwers

    Deze consultatie betreft een wijziging van de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet. Met de voorgestelde regeling wordt de uitzondering op de mestverwerkingsplicht voor biologische landbouwers verruimd. Biologische landbouwers die gebruik maken van de uitzondering en hun mest afvoeren naar andere biologische landbouwers, worden vrijgesteld van de verplichting de mest in hetzelfde kalenderjaar af te voeren.

  • Wetsvoorstel Nationaal Contactpunt voor eHealth (NCPeH-NL)

    Als een Nederlander in een ander Europees land op de spoedeisende hulp terecht komt of zorg nodig heeft, is het in veel gevallen niet mogelijk om de medische gegevens van die patiënt digitaal uit te wisselen. Het kan wel heel belangrijk zijn dat de zorgverlener de medische gegevens van de patiënt heeft. Dit draagt bij aan de kwaliteit van de zorg voor de patiënt en verlaagt de kans op medische fouten. Dit wetsvoorstel zorgt ervoor dat medische gegevens via het Nederlandse Nationaal Contactpunt voor eHealth (NCPeH-NL) wel grensoverschrijdend kunnen worden uitgewisseld tussen zorgverleners. Daarvoor moet de Nederlandse patiënt toestemming geven, anders kunnen de medische gegevens niet worden uitgewisseld.

  • Wijziging Urm vanwege wijziging vervoer mest en toevoegen reststoffen aan bijlage Aa

    Deze consultatie betreft een wijziging van de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet (Urm). Met de voorgestelde regeling wordt het vervoer van pony- en paardenmest naar een substraatbereider en het vervoer van meststoffen per pijpleiding verruimd en worden er enkele reststoffen toegevoegd aan bijlage Aa.

  • Wijziging van het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen

    Deze wijziging lost een ervaren hardheid op in de manier waarop het dagloon voor de WIA wordt vastgesteld. Het gaat daarbij om WIA-gerechtigden die instromen via de Ziektewet (ZW) na een ziekmelding vanuit de WW. Het dagloon is bepalend voor de hoogte van de uitkering. Voor deze specifieke groep wordt de WW-uitkering die ziet op de laatste maand van de referteperiode, maar is betaald en opgegeven door het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) in de eerste maand na de referteperiode, alsnog toegerekend aan de laatste maand van de referteperiode. Hierdoor telt deze maand WW-uitkering mee als loon voor de dagloonberekening. Deze wijziging geeft uitvoering aan een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van 29 november 2023.

  • Wijziging van Bkl ivm aanwijzing en begrenzing van werelderfgoed en ontheffingsmogelijkheid voor gs

    Dit betreft de consultatie van een ontwerpbesluit waarmee het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) wordt gewijzigd, in verband met de aanwijzing en begrenzing van UNESCO-werelderfgoederen en een ontheffingsmogelijkheid voor gedeputeerde staten in verband met de uitzonderlijke universele waarde van werelderfgoederen.

  • Wijziging Omgevingsregeling ivm wijziging benaming en geometrische begrenzingen van werelderfgoed

    Deze consultatie betreft een wijziging van de Omgevingsregeling om de nieuwe en veranderde werelderfgoedgebieden aan te wijzen en de geometrie (het gebied op de kaart) hiervan juist weer te geven.

  • Subsidieregeling versterking duurzaam verdienvermogen ACS en BES

    De subsidieregeling voorziet in het voornemen om rendabel bij te dragen aan de economische ontwikkeling van de Caribische landen door garantieregelingen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), het Nationaal Groeifonds en regelingen voor duurzame energieproductie (SDE++) open te stellen voor aanvragen uit het hele Koninkrijk. Rechtstreekse openstelling van deze regelingen voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten bleek niet mogelijk. Het is daarom noodzakelijk om een passend instrumentarium te ontwikkelen met vergelijkbare doelstellingen als voor de Nederlandse instrumenten. Daarom is besloten om de regelingen uit te werken op basis van de Kaderwet overige BZK-subsidies, omdat deze daar wel een grondslag voor biedt. De Subsidieregeling versterking duurzaam verdienvermogen ACS en BES geeft invulling aan voornoemde met betrekking tot het Nationaal Groeifonds. 

  • Regeling jaarverantwoording micro zorgaanbieders en uitbreiding toelatingsvergunning

    Met deze regeling wordt een speciaal regime voor micro zorgaanbieders in de zorgsector geïntroduceerd. Dit regime regelt kort gezegd nadere regels voor het inrichten en gedeeltelijk openbaar maken van een beperkte jaarverantwoording. Daarnaast wordt de openbare vragenlijst voor alle kleine, middelgrote en grote zorgaanbieders ingekort en verder versimpeld. Ten slotte wordt de bijlage bij de Uitvoeringsregeling Wtza gewijzigd in verband met de uitbreiding van de vergunningsplicht.

  • Wet weerbaarheid defensie en veiligheid gerelateerde industrie

    Het wetsvoorstel bestaat uit drie onderdelen:

  • Aanpassingen regelgeving Geografische Aanduidingen

    Deze consultatie betreft een wijziging van de Landbouwkwaliteitswet vanwege de implementatie van Verordening (EU) 2024/1143 over geografische aanduidingen. Geografische aanduidingen identificeren producten met kwaliteiten, kenmerken of reputatie als gevolg van natuurlijke en menselijke factoren die verband houden met hun plaats van herkomst. Geografische aanduidingen garanderen authenticiteit voor de consument en onderscheiden een product op de markt, wat mogelijk resulteert in een hogere verkoopprijs en grotere export.

  • Vaststelling bijdragen en wegingsfactoren kunststofproducten voor eenmalig gebruik 2024

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan het uitvoeringsbesluit Vaststelling bijdragen en wegingsfactoren kunststofproducten voor eenmalig gebruik 2024. Producenten van een aantal kunststofproducten voor eenmalig gebruik (zoals bepaalde verpakkingen en sigarettenfilters) moeten gaan meebetalen aan het opruimen van het zwerfafval van die producten. Gebiedsbeheerders (zoals gemeenten en provincies) maken namelijk kosten om dit op te ruimen en moeten hiervoor een vergoeding krijgen. Met dit uitvoeringsbesluit worden de bedragen, na uitgebreid onderzoek, vastgesteld voor het jaar 2024.

  • Besluit ten behoeve van de bestrijding van rundveeziekte IBR

    Deze consultatie betreft een wijziging van het 'Besluit houders van dieren'. De rundveeziekte Infectieuze Boviene Rhinotracheïtis, kortweg IBR, komt nog wijdverspreid voor in Nederland. 

  • Besluit verbetering beschikbaarheid jeugdzorg

    Het voorliggende ontwerpbesluit betreft een wijziging van het Besluit Jeugdwet, waarmee een nadere invulling wordt gegeven aan de kaders van het wetsvoorstel ‘Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg’, met als doel om de beschikbaarheid van (hoog)specialistische jeugdzorg te verbeteren. Met dit ontwerpbesluit wordt voorzien in:

  • Fiscale verzamelwet 2026

    De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook kan in bepaalde gevallen de uitvoeringspraktijk wettelijk beter bestendigd worden.

  • Nadere regels omtrent de kwaliteit, financiering en gegevensverwerking ten behoeve van kinderopvang in Caribisch Nederland

    De Wet kinderopvang BES is op 4 juni 2024 gepubliceerd en zal naar verwachting op 1 juli 2025 in werking treden. Dat kan alleen als de wet op onderdelen verder is uitgewerkt. Daartoe dient onder meer het Besluit kinderopvang BES. Dit besluit moet dan ook gelijktijdig in werking treden.

  • Wijziging van het Besluit uitvoering Pensioenwet en Wet verplichte beroepspensioenregeling in verband met de vaststelling van de transitietermijnen van de pensioentransitie

    Dit Besluit regelt dat de transitiedata uit de Wet toekomst pensioenen worden vastgelegd in een algemene maatregel van bestuur (amvb). De transitiedata bepalen de tussenliggende mijlpalen en de duur van de pensioentransitie. Door de transitiedata in een amvb op te nemen wordt het in de toekomst eenvoudiger om de transitie, indien dat voor de uitvoering nodig is, te verlengen. Daarnaast wordt in deze amvb vervolgens geregeld dat de einddatum van de pensioentransitie met één jaar opschuift. Hiermee kunnen de werkzaamheden die gepaard gaan met de pensioentransitie beter worden gespreid in de tijd, wat ten goede komt van de uitvoering.

  • Wijziging van de Wet kinderopvang in verband met het niet indexeren van de maximum uurprijs over het berekeningsjaar 2026

    Deze consultatie gaat over een wijziging van de Wet kinderopvang. De voorgestelde wijziging zorgt ervoor dat de maximum uurprijs van de kinderopvangtoeslag voor 2026 eenmalig niet kan worden geïndexeerd. Momenteel schrijft de Wet kinderopvang voor dat de maximum uurprijs jaarlijks geïndexeerd moet worden volgens een vastgestelde methodiek. Deze wetswijziging is nodig om de afspraak over het niet-indexeren uit het Hoofdlijnenakkoord te kunnen uitvoeren.

  • Herziening Subsidieregeling Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen (SVOH) 2025

    Deze consultatie gaat over een wijziging van de Subsidieregeling Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen (SVOH). Met deze subsidieregeling stimuleren we energiebesparing bij huurwoningen van private verhuurders. De SVOH ondersteunt private verhuurders bij het verduurzamen van hun woningen en daarmee samenhangend onderhoud en zorgt daarmee ook voor een lagere energierekening voor huurders. Via de wijziging die hierbij in internetconsultatie gaat, wordt de regeling verbeterd en passender gemaakt voor de doelgroep.

  • Subsidieregeling AtJ brandstoffen

    For English information regarding this consultation see the English consultationdocuments and answer form below ‘Relevante documenten’.

  • Subsidieregeling P2X brandstoffen

    For English information regarding this consultation see the English consultationdocuments and answer form below ‘Relevante documenten’.

  • Besluit gegevensverwerking bij discriminatie op de BES

    Het Besluit bevat regels over gegevensverwerking en privacybescherming voor de komende antidiscriminatievoorziening (ADV) BES: welke persoonsgegevens mogen worden verwerkt, aan wie mogen ze worden verstrekt en hoe lang mogen ze worden bewaard. Ook bevat het Besluit regels over de (ICT-)veiligheid van de ADV BES.

  • Wet wegnemen notariskosten bij algehele gemeenschap van goederen

    In het Regeerakkoord is afgesproken om de noodzaak tot het maken van notariskosten weg te nemen voor paren die in algehele gemeenschap van goederen willen trouwen. Ter uitvoering van deze maatregel wordt in dit wetsvoorstel geregeld dat mensen die in algehele gemeenschap willen trouwen, tot één werkdag voor het huwelijk een verklaring kunnen indienen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • Wijziging van de Wet op het kindgebonden budget in verband met het verhogen van de inkomensgrens voor paren

    Er komt met ingang van 2020 bijna 500 miljoen euro extra aan kindgebonden budget bij. In het wetsvoorstel wordt het punt waarop de inkomensafhankelijke afbouw van het kindgebonden budget voor paren begint, verhoogd. Met deze verhoging krijgen paren met een gezamenlijk toetsingsinkomen tussen de huidige afbouwgrens en circa 65.000 euro een hoger kindgebonden budget of komen zij voor het eerst in aanmerking voor een kindgebonden budget.

  • Voorontwerp ter implementatie van de richtlijn langetermijnbetrokkenheid aandeelhouders

    Het voorontwerp ter implementatie van de richtlijn langetermijnbetrokkenheid aandeelhouders wijzigt het BW, de Wft en de Wge. Het bevat regels voor beursvennootschappen over de bezoldiging van bestuurders en commissarissen en over transacties met verbonden partijen. Daarnaast regelt het identificatie van aandeelhouders, informatieverstrekking en facilitering van (stem)rechten en bevat het transparantieverplichtingen voor institutionele beleggers, vermogensbeheerders en volmachtadviseurs.

  • Uitvoeringsbesluit kiescolleges BES

    Het ontwerpbesluit wijzigt het Kiesbesluit en het Rechtspositiebesluit politieke gezagdragers BES als gevolg van de wet tot wijziging van de Wet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba en de Kieswet in verband met de introductie van kiescolleges voor de Eerste Kamer voor de Caribische openbare lichamen ten behoeve van de verkiezing van de leden van de Eerste Kamer.

  • Wet gelijke kans op doorstroom vmbo-havo

    Dit wetsvoorstel regelt dat leerlingen met een diploma vmbo in de theoretische (tl) of gemengde leerweg (gl) toegelaten moeten worden tot havo 4, indien zij voldoen aan voorwaarden die bij algemene maatregel van bestuur worden vastgesteld die betrekking hebben op het door hen afgelegde eindexamen. De ruimte van het bevoegd gezag om te beslissen over de toelating van deze leerlingen tot de school wordt hiermee ingeperkt, voor leerlingen ontstaat er een gelijke kans op doorstroom.

  • Wet bestuurlijk verbod rechtspersonen

    Verbod van rechtspersonen waarvan de werkzaamheid in strijd is met de openbare orde. Het verbod vindt bij besluit van de minister voor Rechtsbescherming plaats. De initiatiefnemers sluiten aan bij het grondwettelijke begrip openbare orde zoals dat nu reeds ook in artikel 2:20 BW wordt gehanteerd.

  • Aanscherping strafrechtelijke aansprakelijkheid ernstige verkeersdelicten

    Dit wetsvoorstel voorziet in een wijziging van enkele bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) en het Wetboek van Strafrecht (Sr) met het oog op de versterking van de strafrechtelijke handhaving van enkele ernstige verkeersdelicten. Voorgesteld wordt o.a. het grote verschil weg te nemen in strafmaximum bij (zeer) gevaarlijk rijgedrag zonder en met gevolgen en het strafmaximum te verhogen bij een aantal ernstige verkeersdelicten.

  • Wet maatregelen middenhuur

    Met de Wet maatregelen middenhuur worden twee belemmeringen rondom middenhuur weggenomen. Ten eerste wordt verduidelijkt dat gemeenten de huisvestingsverordening kunnen inzetten om woningen in het middenhuursegment toe te wijzen. Ten tweede wordt de markttoets voor woningcorporaties vereenvoudigd, zodat zij gemakkelijker middenhuurwoningen kunnen bouwen als dat op lokaal niveau gewenst is.

  • Wijzigingswet meldkamers

    In dit wetsvoorstel wordt de wettelijke basis gelegd voor een nieuwe inrichting van de meldkamers van de hulpdiensten, door wijziging van de Politiewet 2012, de Wet veiligheidsregio's en de Tijdelijke wet ambulancezorg.

  • Regeling NL-Alert

    Consultatie Regeling Alarmeringsdienst NL-Alert 2019

  • Besluit digitale overheid

    Het betreft een uitvoeringsregeling bij het Wetsvoorstel Digitale overheid. De concept-AmvB reguleert de onderwerpen persoonsgegevensverwerking en informatieveiligheid bij de toegang tot elektronische dienstverlening.

  • Wijziging van de Faillissementswet m.b.t. rechten en verplichtingen inzake deelname aan betalings- en effectenafwikkelsystemen in derde landen

    Banken voeren overboekingsopdrachten in in systemen m.b.t. zowel geld als girale financiële instrumenten. De EU-Finaliteitsrichtlijn bepaalt dat overboekingsopdrachten die zijn ingevoerd in een aangewezen systeem finaal zijn en biedt lidstaten de mogelijkheid de richtlijn ook op systemen van niet-lidstaten toe te passen. Onderhavig ontwerpwetsvoorstel maakt van die mogelijkheid gebruik.

  • Wet gelijke beloning van vrouwen en mannen

    De opstellers van de initiatiefwet, de Kamerleden Ploumen (PvdA), Özütok (GroenLinks), Jasper van Dijk (SP) en Van Brenk (50Plus), nodigen iedereen die op dit initiatiefwetsvoorstel wil reageren uit om middels deze internetconsultatie te laten weten wat zij of hij vindt van de wet, met als doel de wet te verbeteren.

  • Wet aanscherping toetsing voorgedragen kwaliteitsstandaarden

    Dit wetsvoorstel regelt voor nieuwe kwaliteitsstandaarden met een risico op (zeer) hoge kosten, dat de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de Minister voor Medische Zorg (MZ), na afstemming in de Ministerraad, eerst akkoord moeten geven op de financiële consequenties daarvan. Zo kunnen we de kosten van de collectieve (zorg)uitgaven beheersen. De Tweede Kamer controleert de ministers bij het uitoefenen van deze bevoegdheid.

  • Wet arbeidsmarkt in balans

    Het kabinet werkt met dit wetsvoorstel toe naar een nieuwe balans op de arbeidsmarkt. Het moet voor werkgevers aantrekkelijker worden om werknemers in (vaste) dienst te nemen. Daarom stelt het kabinet voor om premiedifferentiatie tussen vaste contracten en flexcontracten in de WW en een cumulatiegrond in het ontslagrecht te introduceren. Ook stelt het kabinet voor om concurrentie op arbeidsvoorwaarden via payrolling te voorkomen en oproepkrachten meer werkzekerheid te bieden.

  • Wijziging Wet toezicht

    Wijziging van de Wet toezicht en geschillenbeslechting collectieve beheersorganisaties auteurs- en naburige rechten.

  • Besluit investeringsplan en en kwaliteitsborging elektriciteit en gas

    In wetsvoorstel Voortgang Energietransitie wordt voor netbeheerders een investeringsplan en kwaliteitsborgingssysteem geïntroduceerd, dat het huidige kwaliteits- en capaciteitsdocument vervangt. Daarbij staat ook aangegeven dat deze bij besluit (en ministeriële regeling) verder worden uitgewerkt. Dit besluit en deze ministeriële regelingen bevatten deze uitwerking. De ministeriële regeling bevat tevens de aanwijzing van artikel(onderdelen) van de Gaswet die onder het toezicht van Sodm vallen.

  • Besluit herstel en afwikkeling van verzekeraars

    Het besluit strekt tot uitvoering van de wet herstel en afwikkeling van verzekeraars. Deze wet voorziet in instrumenten en bevoegdheden om verzekeraars zo nodig op een ordentelijke wijze te kunnen afwikkelen om zo de belangen van polishouders bij de verzekeraar maximaal te waarborgen. In het besluit worden onder meer nadere regels gesteld over de voorbereidend crisisplannen die verzekeraars moeten opstellen en afwikkelingsplannen die DNB opstelt.

  • Besluit tot wijziging Bpg en Bpg Bod'en in verband met themaverwerking

    De themaverwerking op basis van de Wet politiegegevens biedt de mogelijkheid tot het verwerken van gegevens over personen die mogelijk kunnen leiden tot aanwijzingen van betrokkenheid bij ernstige strafbare feiten. Voorgesteld wordt dat het Besluit politiegegevens wordt gewijzigd zodat de themaverwerking mogelijk is voor de rijksrecherche m.b.t. signalen van omkoping, en de Inspectie SZW v.w.b. signalen van arbeidsuitbuiting/mensenhandel.

  • Experimentenwet rechtspleging

    Het conceptwetsvoorstel biedt een wettelijke grondslag voor experimenten met innovatieve gerechtelijke procedures. Bij algemene maatregel van bestuur zal bij wijze van experiment tijdelijk kunnen worden afgeweken van de wetgeving over procederen bij de burgerlijke rechter. Afwijking wordt mogelijk van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, de Wet op de rechterlijke organisatie, de Faillissementswet, de Wet griffierechten burgerlijke zaken en de Wet op de rechtsbijstand.

  • Wijziging Wfsv tijdelijke uitzondering driejaarstermijn terugkerende eigenrisicodragers en vervallen rekenpercentage

    De verkorting van de ‘WGA-risicoperiode’ wordt gezamenlijk met een aantal verbeteringen in de premiesystematiek van UWV geregeld op het niveau van wet, besluit en regeling. NB. De maatregel uit het regeerakkoord waarin de regering de WGA-risicoperiode wil verkorten is slechts één onderdeel uit een breder pakket aan maatregelen. Indiening van dit specifieke onderdeel bij de Tweede Kamer zal dan ook in samenhang bezien worden met het bredere pakket.

  • Verzamelwet pensioenen 2019

    De Verzamelwet Pensioenen 2019 beoogt een verbetering van de pensioenwetgeving. Hiertoe zijn verschillende wijzigingen opgenomen. Het wetsvoorstel omvat onder meer wijzigingen in het kader van de volgende onderwerpen: 1. Waardeoverdracht 2. Gegevenslevering DNB 3. Overbruggingspensioen 4. Medezeggenschap kleine ondernemingen 5. Premiebetaling op basis van feitelijk verloonde bedragen per maand 6. Aanwijzingsbevoegdheid toezichthouder.

  • Besluit analyse vakbekwaamheidsbouwwerk

    Dit besluit wijzigt het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft (BGfo) in verband met het doorvoeren van de aanbevelingen die het College Deskundigheid Financiële Dienstverlening (CDFD) heeft gedaan naar aanleiding van de analyse van het vakbekwaamheidsbouwwerk.

  • Controleprotocol eID 2018

    De Minister van BZK heeft de mogelijkheid om private identificatiemiddelen toe te laten tot het BSN-domein. Voor verwerving van private middelen dient duidelijk te zijn welke uitleg wordt gegeven en waarop in Nederland wordt gecontroleerd of identificatiemiddelen zijn te kwalificeren op de eIDAS betrouwbaarheidsniveaus substantieel en hoog. Het Controleprotocol ziet op deze aspecten.

  • Implementatieregeling vierde anti-witwasrichtlijn

    Dit ontwerp voor een ministeriële regeling strekt samen met het voorstel voor de Implementatiewet vierde anti-witwasrichtlijn en het ontwerp Uitvoeringsbesluit Wwft 2018 tot implementatie van de vierde anti-witwasrichtlijn. Het ontwerp voor de Implementatieregeling vierde anti-witwasrichtlijn voorziet onder meer in een vrijstelling van de verplichtingen van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) voor aanbieders van bepaalde kansspelen.

  • Wetsvoorstel herwaardering strafbaarstelling actuele delictsvormen

    Dit wetsvoorstel stelt misbruik van seksueel beeldmateriaal (wraakporno) en het uit winstbejag behulpzaam zijn bij illegale prostitutie (pooierverbod) strafbaar in het Wetboek van Strafrecht (Sr). Verder worden de wettelijke strafmaxima voor een aantal actuele delictsvormen (haatzaaien, deelneming aan een criminele organisatie, kindermishandeling, diefstal in een woning gedurende de dag, het hinderen van hulpverleners en het bezit van automatische vuurwapens) verhoogd.

  • Wijziging Ambtsinstructie

    De huidige Ambtsinstructie is in 1994 in werking getreden en nadien op onderdelen aangepast, maar tot op heden niet algeheel geactualiseerd. Op grond van onder meer het rapport “Verantwoord politiegeweld” van de Nationale Ombudsman, de Politiewet 2012, de politiepraktijk en het traject “integrale stelselherziening geweldsaanwending opsporingsambtenaar” bestaat die noodzaak thans wel.

  • Richtlijnvoorstel grensoverschrijdende omzetting, fusie en splitsing

    Het richtlijnvoorstel grensoverschrijdende omzetting, fusie en splitsing vult richtlijn 2017/1132 (EU) aan met procedurele regels voor grensoverschrijdende omzetting en splitsing en wijzigt de procedurele regels voor grensoverschrijdende fusie. Daarnaast bevat het voorstel inhoudelijke regels voor de bescherming van aandeelhouders en schuldeisers in geval van omzetting, fusie of splitsing en inhoudelijke regels voor de bescherming van werknemers in geval van een omzetting of splitsing.

  • Richtlijnvoorstel digitalisering oprichting en inschrijving van kapitaalvennootschappen

    Het voorstel verplicht lidstaten te voorzien in de mogelijkheid om een kapitaalvennootschap (BV of NV) digitaal op te richten en in te schrijven in het handelsregister. Lidstaten mogen NV’s uitzonderen. Lidstaten faciliteren digitale oprichting dmv informatievoorziening en ‘modeldocumenten’. Verder wordt bepaald welke informatie in het handelsregister moet worden opgenomen, welke informatie derden kunnen raadplegen en welke kosten hiervoor mogen worden gerekend.

  • Consultatie Gedragslijn FM

    Het ministerie van EZK wil graag de belangen en wensen van alle stakeholders in kaart brengen om tot een zorgvuldige afweging te komen alvorens een besluit te nemen over het al dan niet opnieuw openstellen van een FM-Gedragslijn en onder welke voorwaarden.

  • Wijziging Brra ivm verplichte VOG bij eerste benoeming tot rechterlijk ambtenaar

    Wijziging Brra ivm verplichte VOG bij eerste benoeming tot rechterlijk ambtenaar.

  • Wijziging Toetsbesluit PO in verband met verbeteren vergelijkbaarheid eindtoetsen PO

    Met ingang van schooljaar 2014/2015 is de eindtoets verplicht geworden in het primair onderwijs. Momenteel kunnen scholen tussen vijf toetsaanbieders kiezen: een de door de overheid aangeboden Centrale Eindtoets of één van de vier commerciële eindtoetsen. De afgelopen jaren is middels evaluaties gebleken dat de huidige ijking aan de referentieniveaus taal- en rekenen de eindtoetsen niet voldoende vergelijkbaar maakt. Om dit te verbeteren zal het Toetsbesluit PO worden gewijzigd.

  • Initiatiefwet Van Weyenberg tot vergroten inspraak deelnemers pensioen over uitsluitingenbeleid en verantwoord beleggingsbeleid

    Verantwoordingsorganen en belanghebbendenorgaan bij pensioenfondsen krijgen een goedkeuringsrecht op het uitsluitingenbeleid van het pensioenfonds en een adviesrecht op het verantwoord beleggingsbeleid. Het beleggingsbeleid zal hierdoor beter gaan corresponderen met de voorkeuren van de deelnemer.

  • Ministeriële regeling gebiedsaanwijzing gasaansluitplicht

    In Wet voortgang Energietransitie (hierna: wet VET) wordt een eerste stap in de overgang van fossiele naar duurzame energie gezet, die ervoor zorgt dat nieuwe gebouwen standaard geen gasaansluiting krijgen. Het college van B&W kan besluiten tot aanwijzing van het gebied als een gebied waar de aansluitplicht wel geldt. Dit kan alleen bij zwaarwegende redenen van algemeen belang, die een uitzondering strikt noodzakelijk maken. Deze ministeriële regeling geeft nadere invulling hiervan.

  • Wetsvoorstel vereenvoudiging en modernisering bewijsrecht

    Het conceptwetsvoorstel vereenvoudigt en moderniseert de regels over het verzamelen van informatie en bewijs voorafgaand en tijdens een civiele procedure. De verschillende bewijsverrichtingen worden meer op elkaar afgestemd en de rechter krijgt meer regie over bewijskwesties in de procedure.

  • Invoering persoonsregisters

    In het Arbobesluit wordt voor bepaalde typen beroepsbeoefenaren de verplichting ingevoerd om door de Minister van SZW te zijn geregistreerd in een persoonsregister. De uitoefening van de betreffende beroepen is slechts toegestaan indien de beroepsbeoefenaar in het bezit is van een geldig registratiebewijs.

  • Wetsvoorstel tot herziening van het beslag- en executierecht

    Het wetsvoorstel herziet het beslag- en executierecht in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. Het wetsvoorstel voert o.a. een beslagvrij bedrag in bij beslag op een bankrekening en het beslagverbod op roerende zaken, zoals inboedel, wordt gemoderniseerd.

  • Wet bevorderen samenwerking en rechtmatige zorg

    Voor een effectievere aanpak van fraude in de zorg is het soms noodzakelijk dat instanties (bijzondere) persoonsgegevens kunnen uitwisselen. Informatie die de ene instantie heeft kan namelijk noodzakelijk zijn voor een andere instantie om fraude in de zorg in de eigen gemeente of eigen domein aan te pakken. Dit wetsvoorstel biedt hier grondslagen voor en bestaat uit twee onderdelen: het Waarschuwingsregister Zorg en het Informatieknooppunt Zorgfraude (IKZ).

  • Besluit tot verhoging van het extra bedrag aan kinderbijslagen en van het basiskinderbijslagbedrag

    In het regeerakkoord is aangekondigd het budget voor de Algemene Kinderbijslagwet structureel te verhogen met circa €250 miljoen om de inkomenspositie van gezinnen te verbeteren. Deze intensivering ziet op het basiskinderbijslagbedrag en op het extra bedrag aan kinderbijslag voor alleenverdienende ouders en alleenstaande ouders, met een thuiswonend kind in de leeftijd tussen drie en achttien jaar dat een bepaalde mate van intensieve zorg nodig heeft.

  • Consulaire dienstverlening

    De Rijksoverheid werkt aan een consulaire beleidsnota, waarin het consulaire beleid voor de komende jaren alomvattend wordt uiteengezet. Deze consultatie gaat over de consulaire dienstverlening. De Rijksoverheid neemt de resultaten van deze consultatie mee in de verdere ontwikkeling van het consulaire beleid en de verbetering van de consulaire dienstverlening.

  • Wetsvoorstel adviesrecht gemeenten bij schuldenbewind

    Het wetsvoorstel introduceert het recht voor gemeenten om de kantonrechter te adviseren bij de beantwoording van de vraag of een voldoende behartiging van de belangen van mensen met problematische schulden kan worden bewerkstelligd met een meer passende en minder verstrekkende voorziening dan met de instelling van schuldenbewind.

  • Besluit toezicht trustkantoren 2018

    Het besluit werkt enkele zaken uit de Wet toezicht trustkantoren 2018 uit. Het gaat onder meer om regels over de toetsing van bestuurders van trustkantoren, de integere bedrijfsvoering en de compliance- en auditfunctie. Verder worden de boetecategorieën voor overtreding van de verschillende bepalingen uit de wet geregeld.

  • wijziging Wet op het bevolkingsonderzoek

    Het voorstel tot wijziging van de Wet op het bevolkingsonderzoek (Wbo) actualiseert de huidige Wbo en versterkt het handhavingsinstrumentarium van de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd i.o.. De wijziging houdt mede rekening met het beschikbaar komen van preventief gezondheidsonderzoek op eigen initiatief, ook wel health checks genoemd.

  • Wijziging Besluit financieel beheer politie i.v.m. LFU politie

    Dit besluit regelt de wijziging van het Besluit financieel beheer politie in verband met het Besluit levensfase-uren politie.

  • Conceptwetsvoorstel uitbreiding slachtofferrechten

    Dit wetsvoorstel voorziet in een wijziging van het Wetboek van Strafvordering (Sv) en het Wetboek van Strafrecht (Sr) met het oog op de verdere versterking van de positie van het slachtoffer in het strafproces.

  • Wetsvoorstel Afschaffing van de fusietoets in het funderend onderwijs

    Dit conceptwetsvoorstel stelt het afschaffen van de fusietoets voor. Het doel is om met het afschaffen van de fusietoets ruimte te geven aan schoolbesturen in het funderend onderwijs om hen zo in staat te stellen het onderwijsaanbod goed en toekomstbestending vorm te geven. Het is daarbij van belang dat er lokaal gesproken en nagedacht wordt over het voornemen van de fusie en dat er voldoende draagvlak aanwezig is in de omgeving van de school.

  • Wet opheffing verpandingsverboden

    In het zakelijke rechtsverkeer heeft zich een contractuele praktijk ontwikkeld waarbij de overdracht of verpanding van geldvorderingen op naam vaak wordt uitgesloten. Daardoor kunnen deze vorderingen niet worden ingezet voor financieringsdoeleinden. Dit leidt tot een verlies aan mogelijke kredietruimte, met name voor het mkb. Dit voorontwerp tot wijziging van m.n. artikel 3:83 BW strekt ertoe om aan deze contractuele praktijk, evenals bijvoorbeeld in Oostenrijk en Duitsland, een einde te maken.

  • Wetsvoorstel gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden

    Met dit wetsvoorstel wordt beoogd de uitwisseling en verwerking van gegevens te verbeteren tussen instanties die met elkaar samenwerken bij de aanpak van bijvoorbeeld de bestrijding van ondermijnende criminaliteit, van verstoring van de openbare orde en veiligheid, of van misbruik van overheidsgeld en sociale voorzieningen.

  • Maatschappelijke consultatie beloningsmaatregelen financiële sector

    Het kabinet kijkt naar mogelijke aanscherping van beloningsregels in de financiële sector en onderzoekt welke aanvullende maatregelen gewenst zijn. Daarbij worden drie wettelijke maatregelen m.b.t. vaste beloningen overwogen. In aanvulling op deze internetconsultatie wordt een rondetafelbijeenkomst georganiseerd met belanghebbenden. Afhankelijk van de uitkomsten van de beide elementen van de consultatie zal de Raad van State om voorlichting worden gevraagd over de precieze juridische vormgeving.

  • Besluit gebruik burgerservicenummer door Slachtofferhulp Nederland

    Het ontwerpbesluit wijst Slachtofferhulp Nederland aan als “gebruiker van het burgerservicenummer” van slachtoffers, voor zover het gaat om: a) het verwerken van persoonsgegevens van het slachtoffer en b) elektronische dienstverlening en informatieverschaffing aan het slachtoffer, onder meer via het komende (online) “ketenbrede slachtofferportaal”.

  • Wijziging Wiv 2017

    Wijziging van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017

  • Besluit houdende regels tot wijziging van het Besluit uitvoering EU-verordeningen financiële markten

    Aanwijzing verordening op overtreding waarvan een bestuursverbod kan worden opgelegd met betrekking tot niet-financiële ondernemingen

  • Besluit uitvoering en handhaving verordening securitisaties en wijzigingsverordening kapitaalvereist

    Met dit besluit wordt uitvoering gegeven aan de verordening securitisaties (verordening (EU) 2017/2402) dat een Europees kader vaststelt voor eenvoudige, transparante en gestandaardiseerde securitisatie, en de wijzigingsverordening kapitaalvereisten securitisaties (verordening (EU) 2017/2401) dat de afdeling over securitisaties in de verordening kapitaalvereisten (verordening (EU) 575/2013) wijzigt.

  • uitvoeringswet CPC-verordening 2017

    Met dit wetsvoorstel worden enkele aspecten ter uitvoering van verordening (EU) 2017/2394 (CPC-verordening) geregeld. Deze verordening bevat een opdracht aan de lidstaten om de toezichthouders van consumentenregelgeving een aantal minimumbevoegdheden toe te delen. Deze bevoegdheden zijn al grotendeels geregeld in de Wet handhaving consumentenbescherming. Met dit wetsvoorstel worden twee nieuwe bevoegdheden aan de Wet handhaving consumentenbescherming toegevoegd.

  • Wetswijziging Wet KvK BES en HR-wet BES

    Beide Kamers lopen in de praktijk aan tegen knelpunten in de Wet op de Kamers van Koophandel en Nijverheid BES en de Handelsregisterwet 2009 BES. Daarom is in overleg met de Kamers, de openbare lichamen en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven op Bonaire, Sint Eustatius en Saba onderzocht welke knelpunten dat zijn en zijn wensen voor mogelijke oplossingen geïnventariseerd. Hierbij is gebleken dat een aantal wijzigingen van deze wetten en de daarop gebaseerde lagere regelgeving nodig is.

  • Wijziging Besluit Bibob ivm opname COA

    Dit besluit strekt, naast enkele technische aanpassingen, tot toevoeging van het COA aan de lijst van zelfstandige bestuursorganen die bevoegd zijn de Wet Bibob toe te passen. Het COA was niet bevoegd om de Wet Bibob toe te passen en dus niet bevoegd om bij het sluiten van vastgoedtransacties de vastgoedpartners te beoordelen. Het beoordelen van de vastgoedpartners dient primair de integriteit van het COA te waarborgen.

  • Herziening rulingpraktijk

    Staatssecretaris Snel van Financiën bekijkt op welke manier de rulingpraktijk in de Belastingdienst kan worden herzien. Het gaat daarbij om het geven van zekerheid vooraf door middel van rulings met een internationaal karakter. Input op deze herziening wordt gevraagd op drie onderdelen, ‘inhoud’, ‘proces’ en ‘transparantie’.

  • Regeling Nationaal regime MiFID II

    Consultatie van de Vrijstellingsregeling Wft in verband met de aanpassing van het Nationaal regime naar aanleiding van de richtlijn markten voor financiële instrumenten 2014 (MiFID II).

  • Besluit waardering verzekeringsvorderingen in faillissement

    Het voorstel werkt een aantal regels van de Faillissementswet nader uit over de waardering in faillissement van een specifiek type vorderingen, te weten vorderingen uit hoofde van een verzekering.

  • Besluit kansspelen op afstand

    Dit ontwerpbesluit stelt regels ter uitvoering van het wetsvoorstel kansspelen op afstand (Kamerstukken 33996). Het strekt er toe een verantwoord, betrouwbaar en controleerbaar aanbod van kansspelen op afstand tot stand te brengen dat voldoet aan de bestaande en toekomstige vraag naar onlinekansspelen en dat de speler een hoog beschermingsniveau biedt.

  • Consultatie fiscaal verdragsbeleid en aanwijzing van laagbelastende staten

    Door middel van deze consultatie wordt aan belangstellenden de gelegenheid gegeven om voor hen van belang zijnde aangelegenheden in relatie tot het fiscaal verdragsbeleid en de aangewezen laagbelastende staten onder de aandacht van het ministerie van Financiën te brengen.

  • Wijziging Besluit BRP en Besluit BSN

    De wijziging van het Besluit BRP heeft o.m. betrekking op de aanwijzing van minister JenV als bestuursorgaan voor diens taken met betrekking tot het intrekken van het Nederlanderschap en het aanwijzen van de werkzaamheden van de gecertificeerde instellingen (jeugdreclassering) als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang. De wijzigingen in het Besluit BSN houden verband met het feit dat alle bepalingen in de Wabb die betrekking hebben op het sofinummer zijn geschrapt.

  • Wijziging Arbeidsomstandighedenbesluit i.v.m. nieuwe regels m.b.t. gebruik werkbakken en werkplatforms aan hijswerktuigen

    Deze wijziging van het Arbeidsomstandighedenbesluit heeft betrekking op het vervoer van personen in werkbakken, die daarvoor niet bestemd of geschikt zijn. Aanpassing van artikel 7.23d dient als doel om het onterecht gebruik terug te dringen en om het gebruik bij asbestsanering beperkt en tijdelijk toe te staan onder strenge aanvullende voorwaarden ten behoeve van de veiligheid van werknemers.

  • Voorstel aanpassing geldigheidsduur verblijfsvergunning asiel

    Met dit wetsvoorstel wordt uitvoering gegeven aan het in het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’ van het kabinet Rutte III opgenomen voornemen de asielvergunning in eerste instantie voor drie jaar te verlenen en niet langer voor vijf jaar.

  • Wetsvoorstel aanpak dierenmishandeling en dierverwaarlozing

    Dit wetsvoorstel beoogt de strafrechtelijke en bestuursrechtelijke aanpak van dierenmishandeling, dierverwaarlozing, overtredingen van bepalingen inzake dierengezondheid en bijtincidenten te versterken. Openbaar ministerie, rechters, inspecties en toezichthouders krijgen meer mogelijkheden om effectieve en op de situatie toegesneden maatregelen te treffen om recidive zo veel mogelijk te voorkomen.

  • Wet Verbetering informatie en ondersteuning bij ongewenste zwangerschap

    Om ervoor te zorgen dat iedere vrouw een weloverwogen keuze kan maken bij een ongewenste zwangerschap, wordt geregeld dat zij in een zo vroeg mogelijk stadium mondelinge en schriftelijke informatie krijgt over 1) de alternatieven die zij heeft voor het afbreken van de zwangerschap, en 2) de mogelijkheden om gebruik te maken van gespecialiseerde keuzebegeleiding en ondersteuning. Daarnaast wordt voorgesteld om deze keuzebegeleiding en ondersteuning landelijk en structureel te bekostigen.

  • Wijziging van de Regeling eindtermen en toetstermen examens financiële dienstverlening Wft

    Regeling van de Minister van Financiën tot wijziging van de Regeling eindtermen en toetstermen examens financiële dienstverlening Wft in verband met de PE-examens van 2019.

  • Wetsvoorstel tegengaan huwelijkse gevangenschap

    Het wetsvoorstel biedt een regeling voor het tegengaan van huwelijkse gevangenschap. Daarnaast wordt de praktijk voor zittingen gesloten jeugdhulp op locatie en de praktijk van het doen van mondelinge uitspraak in spoedeisende gevallen met dit voorstel verankerd. Daarnaast bevat het voorstel een aantal technische wijzigingen in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, Boeken 1 en 10 van het Burgerlijke Wetboek en enige andere wetten.

  • Regeling toezicht trustkantoren 2018

    Met deze regeling worden vrijstellingen onder de Wet toezicht trustkantoren 2018 geregeld en worden de gegevens vastgesteld die bij een aanvraag voor een vergunning of bij een melding van een incident ingediend moeten worden bij De Nederlandsche Bank.

  • Regeling bekostiging financieel toezicht eenmalige handelingen

    Met deze regeling worden de tarieven vastgesteld voor het verrichten van eenmalige handelingen door de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Het gaat om handelingen als het beoordelen van een vergunningaanvraag of het toetsen van een beleidsbepaler. Deze tarieven zijn op dit moment nog geregeld in bijlage I van de Wet bekostiging financieel toezicht.

  • Besluit implementatie geldmarktfondsen

    De wijzigingen van het Besluit uitvoering EU-verordeningen financiële markten hebben tot doel de AFM aan te wijzen als bevoegde autoriteit voor wat betreft de verordening geldmarktfondsen met uitzondering van artikel 28 (stresstesten). Daarvoor wordt DNB aangewezen. Als gevolg hiervan kunnen de AFM respectievelijk DNB handhavend optreden indien artikelen van de verordening worden overtreden.

  • Besluit Experiment gesloten coffeeshopketen

    In het regeerakkoord is afgesproken om te komen tot een experiment met de teelt en verkoop van hennep of hasjiesj voor recreatief gebruik in een gesloten coffeeshopketen. Deze consultatie heeft betrekking op het ontwerpbesluit experiment gesloten coffeeshopketen dat nadere uitwerking geeft aan het wetsvoorstel experiment coffeeshopketen.

  • Wijziging Besluit loonbegrip

    In het Besluit Loonbegrip wordt vastgesteld hoe het ‘loon per maand’ voor de berekening van de transitievergoeding berekend kan worden. Het besluit gaat daarbij uit van de overeengekomen of gemiddelde arbeidsduur per maand. Door de introductie van de maatregel dat transitievergoeding vanaf dag 1 verschuldigd is, moet ook een loon per maand berekend kunnen worden als er geen volledige maand is gewerkt. Het gewijzigde besluit voorziet hierin.

  • Ontwerpbesluit nadere regels over oproepovereenkomsten

    Dit besluit geeft duidelijkheid welke arbeidsovereenkomsten niet worden aangemerkt als oproepovereenkomst. Zo wordt geregeld dat arbeidsovereenkomsten, waarin vergoede consignatiediensten of vergoede beschikbaarheidsdiensten in de zorg zijn afgesproken, niet worden gezien als oproepovereenkomsten. Hierdoor vallen deze arbeidsovereenkomsten niet onder de oproepmaatregelen en kan de lage WW-premie worden afgedragen (mits sprake is van een schriftelijke arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd).

  • Wijziging Regeling Wfsv i.v.m. aanpassing van de premiedifferentiatie voor werknemersverzekeringen

    Deze ministeriële regeling regelt twee dingen in verband met de invoering WW-premiedifferentiatie (zie het Wetsvoorstel arbeidsmarkt in balans). Ten eerste vervallen enkele bepalingen in de Regeling Wfsv in verband met de afschaffing van de sectorfondsen. Ten tweede wordt het overgangsrecht omtrent de sectoraansluiting van uitzendbedrijven afgeschaft en worden nieuwe regels gesteld ten aanzien van de sectoraansluiting van payrollbedrijven.

  • Wijziging Besluit voorwaarden in mindering brengen kosten op transitievergoeding i.v.m. inzetbaarheidskosten

    Het Besluit voorwaarden in mindering brengen kosten op transitievergoeding regelt onder welke voorwaarden werkgevers kosten kunnen aftrekken van de transitievergoeding. Het besluit wordt verruimd. Werkgevers kunnen voortaan niet alleen inzetbaarheidskosten voor de werknemer in mindering brengen op de transitievergoeding die gericht zijn op een andere functie bij een andere werkgever, maar ook inzetbaarheidskosten die gericht zijn op een andere functie in de eigen onderneming van de werkgever.

  • Ontwerpbesluit compensatie transitievergoeding beëindiging van de werkzaamheden van de onderneming

    Werkgevers zijn transitievergoeding verschuldigd bij ontslag. Deze verplichting geldt ook als de onderneming in zijn geheel wordt beëindigd als voortzetting van de onderneming niet mogelijk is door ziekte of pensionering van de werkgever. In het Wetsvoorstel arbeidsmarkt in balans wordt voorgesteld de transitievergoeding in dat geval te compenseren. In dit conceptbesluit zijn de voorwaarden opgenomen waaronder de werkgever voor deze betaalde transitievergoedingen wordt gecompenseerd.

  • Wijziging Besluit Wfsv i.v.m. aanpassing premiedifferentiatie WW en afschaffing sectorfondsen

    Dit besluit regelt in hoofdlijnen drie dingen in verband met de invoering WW-premiedifferentiatie (zie het Wetsvoorstel arbeidsmarkt in balans). Ten eerste wordt het vaste verschil tussen de hoge en lage WW-premie vastgesteld op vijf procentpunten. Ten tweede worden vier situaties vastgelegd waarin de werkgever met terugwerkende kracht de hoge premie dient af te dragen. En ten derde worden in verband met de opheffing van de sectorfondsen enkele lasten overgeheveld naar andere fondsen.

  • Wijzigingsbesluit aangewezen staten Wft

    In dit besluit wordt Hongkong SAR aangewezen als staat waar adequaat toezicht wordt uitgeoefend op beleggingsinstellingen. De in dit besluit opgenomen wijziging heeft betrekking op beleggingsinstellingen met zetel in Hongkong waarvan rechten van deelneming in Nederland uitsluitend worden aangeboden aan niet-professionele beleggers. Bovendien moeten deze beleggingsinstellingen zijn geregistreerd bij de betrokken toezichthoudende instantie van Hongkong, de Securities and Futures Commission.