Zoekresultaat

3062 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wet bescherming vermogen in het familierecht

    Dit wetsvoorstel bevat in de eerste plaats bepalingen die de vermogensrechtelijke positie van (minderjarige) kinderen beter beschermen. Daarnaast zijn enkele andere verbeteringen van financiële aard op familierechtelijk terrein opgenomen.  

  • Evaluatiewet Wvggz en Wzd

    Dit wetsvoorstel wijzigt de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) en de Wet zorg en dwang (Wzd). Het is de bedoeling de rechtsbescherming van mensen die gedwongen zorg krijgen centraal te zetten en ervoor te zorgen dat de wetten beter uit te voeren zijn. Dat betekent zorgvuldige procedures en daarnaast maatwerk waar het kan. Op deze wijze krijgen zorgverleners meer tijd voor het bieden van passende zorg. En ze krijgen meer ruimte om de wensen en voorkeuren van mensen die gedwongen zorg krijgen in de behandeling mee te nemen. 

  • Uitwerking logeren met pgb en maatwerk bij vervoer met pgb

    De Regeling langdurige zorg (hierna: Rlz) wordt gewijzigd. Het gaat om twee wijzigingen:

    1. In de wijziging wordt aangegeven wie voor logeren met de eigen vertrouwde zorgverlener in aanmerking komt. Ook wordt beschreven wanneer er sprake is van een passende zorglocatie bij deze vorm van logeren.

    2. Met de tweede wijziging wordt in bijzondere situaties vervoer met een pgb mogelijk, ook als er collectief vervoer mogelijk is.  Het zorgkantoor geeft hiervoor toestemming.

  • Wetsvoorstel aanvullende tegemoetkoming voor studenten die onder het studievoorschotstelsel hebben gestudeerd

    Dit wetsvoorstel gaat over het invoeren van een aanvullende tegemoetkoming voor (oud-)studenten die tijdens het leenstelsel hebben gestudeerd.

  • Ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit SUWI in verband met de uitwerking van proactieve dienstverlening en het vervallen van de grondslagen voor SyRI

    Besluit proactieve dienstverlening SZW

  • Muntthema 2026

    De Nederlandse Staat geeft twee keer per jaar een verzamelaarsmunt uit. Met deze verzamelaarsmunten worden speciale feiten, gebeurtenissen of personen geëerd die een bijzonder belang hebben voor Nederland. De minister van Financiën, verantwoordelijk voor het muntwezen, laat Nederlanders in deze openbare consultatie meedenken over een muntthema voor 2026.

  • Regeling Tegemoetkoming Stoffengerelateerde Beroepsziekten

    Uitbreiding met drie nieuwe ziekten, aanpassing van protocollen voor huidige ziekten, en enkele kleine technische wijzigingen.

  • Wijziging Regeling benzinevervoer in mobiele tanks 2006

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een actualisering voor van de Regeling benzinevervoer in mobiele tanks 2006. De uitzonderingen op het verbod op ontgassen van ladingtanks worden duidelijker omschreven en zijn niet langer voor meerdere uitleg vatbaar. Door de wijziging worden minder vaak schadelijke dampen uitgestoten in de buitenlucht.

  • Handreiking wijziging regionaal zorgaanbod

    Het zorgaanbod in de regio verandert. In de afgelopen jaren zijn meerdere ziekenhuisafdelingen en andere (acute) zorgvoorzieningen kleiner geworden of helemaal gesloten. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld te weinig personeel en ziekenhuizen die verplaatsen of samengevoegd worden. Ziekenhuizen zijn zelf verantwoordelijk voor de zorg die zij leveren en de keuzes die zij daarover maken. Een besluit om het zorgaanbod in de regio te veranderen leidt vaak tot onrust. Dit is vooral het geval wanneer er andere partijen zijn die (het gevoel hebben dat zij) niet, te laat of onvoldoende zijn betrokken bij dat besluit. Denk hierbij aan patiënten, inwoners, andere zorgaanbieders in de regio en de lokale politiek zoals gemeenten. Deze partijen hebben wensen over de zorg in hun regio. Waar wordt de zorg geleverd, welke zorg is dat dan, hoe zit het met de bereikbaarheid en is de zorg van goede kwaliteit? Bij verandering zijn burgers en patiënten bijvoorbeeld bang dat zij in kritieke situaties niet meer op tijd de juiste zorg krijgen. Tegelijkertijd hebben ziekenhuisbestuurders regelmatig het idee dat zij andere partijen wel proberen mee te nemen in hun besluit, maar dat zij dat niet goed genoeg kunnen doen. Het kabinet werkt daarom aan een handreiking die, in aanvulling op de relevante wet- en regelgeving, alle betrokken in de regio ondersteunt om het goede gesprek te voeren over (mogelijke) wijzigingen in het aanbod van (acute) zorg. In deze consultatie vragen wij om uw input op deze concepthandreiking.

  • Wet online aangejaagde openbare-ordeverstoring

    Initiatiefwet van het lid Michon-Derkzen (VVD) t.b.v. het versterken van de aanpak rondom online aangejaagde openbare-ordeverstoringen

  • Wet screening kennisveiligheid

    Met dit wetsvoorstel wordt een screening ingevoerd van personen die toegang willen krijgen tot onderdelen van Nederlandse kennisinstellingen waar zij toegang zouden krijgen tot sensitieve technologie. Doel hiervan is om ongewenste kennis- en technologieoverdracht via onderzoekers, studenten en technisch ondersteunend personeel te voorkomen en daarmee risico’s voor de nationale veiligheid te verminderen.

  • Wijziging Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken

    Met deze wijzigingsregeling wordt de Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken aangepast. Er worden twee maatregelen in uitgewerkt ter verbetering van het WOZ-proces: de modernisering van het taxatieverslag voor woningen en de verificatie van waarderelevante objectgegevens van woningen. 

  • Wijziging Arbeidsomstandighedenbesluit en Arbeidsomstandighedenregeling ter implementatie van Richtlijn (EU) 2024/869 (grenswaarden lood en diisocyanaten)

    Dit wijzigingsbesluit neemt verplichte eisen uit de EU-Richtlijn (EU) 2024/869 op in het Arbeidsomstandighedenbesluit om werknemers beter te beschermen als ze tijdens het werk worden blootgesteld aan de gevaarlijke stofgroepen (i) lood en anorganische verbindingen daarvan en (ii) diisocyanaten. Het gaat om lagere grenswaarden voor blootstelling aan de reprotoxische stof lood en nieuwe grenswaarden voor de blootstelling aan diisocyanaten (dit is een groep allergene stoffen).

  • Implementatiewet gewijzigde AIFM-richtlijn en icbe-richtlijn

    Dit wetsvoorstel implementeert de herziene AIFM-richtlijn en de icbe-richtlijn. In het wetsvoorstel zijn regels opgenomen voor beleggingsinstellingen die leningen initiëren en leninginitiërende beleggingsinstellingen. Tevens worden de regels voor liquiditeitsbeheer aangepast. Beheerders van open-end beleggingsinstellingen en icbe’s dienen te beschikken over tenminste twee liquiditeitsinstrumenten uit de lijst van bijlage V van de richtlijn (zoals een beperking op terugbetalingsverzoeken, een terugbetalingsvergoeding, verlening van een kennisgevingstermijn). Deze instrumenten dienen ook te worden opgenomen in het fondsreglement of statuten van het beleggingsfonds zodat beleggers ook op de hoogte zijn. Verder bevat het wetsvoorstel regels voor beheerders van beleggingsinstellingen en icbe’s omtrent liquiditeitsbeheer, rapportages, uitbesteding en grensoverschrijdende bewaardiensten.  

  • Aanwijzen van STAM, versie 5.0.

    Deze regeling wijzigt de Omgevingsregeling om nieuwe versies van de Standaard Aanvragen en Meldingen (STAM) aan te wijzen. De STAM is belangrijk voor de werking van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV).

  • Landelijke Doelen Natura 2000

    Het ministerie van Landbouw, Visserij Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) heeft het voornemen om vernieuwde landelijke doelen vast te stellen voor habitattypen en soorten die met het Natura 2000-netwerk worden beschermd. Het vernieuwen en concreet maken van de doelen bakent de natuurambities voor deze habitattypen en soorten af tot wat nodig is om te voldoen aan internationale verplichtingen van de Vogel- en Habitatrichtlijn (VHR). Dat geeft helderheid over hoeveel genoeg is in Nederland. 

  • Wijziging van regelgeving inzake koerslijsten en taxatierapporten bij de aangifte van bpm

    Bij de eerste inschrijving van een gebruikte auto in het kentekenregister moet de belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) worden betaald. Hoeveel dat is, hangt af van de waardevermindering van de auto. De waardevermindering mag worden bepaald met een leeftijdstabel, een handelskoerslijst of een taxatierapport. De overheid stelt nieuwe regels voor om te zorgen dat deze waardebepaling eerlijk, controleerbaar en minder fraudegevoelig is.

  • pre-consultatie beleidsrichting informatiebeschikking

    Op 1 juli 2011 is de informatiebeschikking opgenomen in de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR). Hiermee heeft de inspecteur mogelijkheid gekregen om een voor bezwaar (en beroep) vatbare informatiebeschikking vast te stellen wanneer niet (volledig) wordt voldaan aan een informatieverzoek of de administratieplicht. Dit instrument is bedoeld om de rechtsbescherming van belasting- en inhoudingsplichtigen te versterken, zodat zij zich kunnen verweren tegen overmatige, disproportionele of onredelijke informatiebehoeften van de inspecteur.
    De vraag is gerezen of de beoogde verbetering van de rechtsbescherming daadwerkelijk is bereikt, of dat de informatiebeschikking juist geleid tot meer rechtsonzekerheid doordat vaak langdurig over wordt geprocedeerd. Gedurende deze procedure blijven zowel de inspecteur als de belanghebbende in onzekerheid over de gevolgen van de informatiebeschikking, en wordt er geen aanslag opgelegd.

  • digitale radio-omroep laag 6

    Deze wijziging heeft betrekking op de frequentieruimte in de frequentieband 174 – 230 MHz. Deze frequentieruimte is bestemd voor digitale omroep.

  • Contourennota intrekking Spreidingswet

    In het Regeerprogramma en de ‘Nadere afspraken ten aanzien van de uitvoering van hoofdstuk 2 van het Hoofdlijnenakkoord 2024-2028’ van 25 oktober 2024 is de intrekking van de Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen (Spreidingswet) aangekondigd.

  • Implementatiewet herziene richtlijn consumentenkrediet

    De Implementatiewet herziene richtlijn consumentenkrediet implementeert de Richtlijn (EU) 2023/2225 inzake kredietovereenkomsten voor consumenten (ook bekend als de Consumer Credit Directive II, de ‘CCDII’). U kunt uw mening geven over de conceptregeling en de concept-memorie van toelichting. Daarnaast wordt in het Consultatiedocument private lease uw mening gevraagd over mogelijke regulering van bepaalde private-leaseovereenkomsten.

  • Besluit versterking regie volkshuisvesting 2e consultatie

    Dit besluit geeft nadere invulling aan het wetsvoorstel versterking regie volkshuisvesting dat op 7 maart 2024 is ingediend bij de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel geeft het Rijk, de provincies en gemeenten de wettelijke instrumenten om samen en met regionale afstemming regie te voeren op de volkshuisvesting. Zodat de overheden meer grip hebben op hoeveel, waar en voor wie er wordt gebouwd, dat er betaalbare woningen zijn, dat er sneller gebouwd kan worden en dat kwetsbare mensen een gelijke kans op een woning krijgen. Dit besluit heeft in maart/april 2024 reeds ter consultatie gelegen. Deze consultatie ziet daarom alléén op een aantal
    onderwerpen die mede naar aanleiding van het regeerprogramma van kabinet-Schoof aanvullend op het eerder geconsulteerde ontwerpbesluit Versterking regie volkshuisvesting worden voorgesteld. Deze consultatie ziet op de volgende onderwerpen: 

  • Besluit vernieuwde kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde

    De kerndoelen voor Nederlands en de kerndoelen voor rekenen en wiskunde zijn vernieuwd. In de kerndoelen staat wat leerlingen moeten leren voor deze onderwerpen binnen het (speciaal) basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs. Door het vastleggen van nieuwe kerndoelen, kan het onderwijs in lezen, schrijven en rekenen verbeterd worden.

  • Regeling Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg

    De voorliggende ontwerpregeling geeft een nadere invulling aan de kaders van het wetsvoorstel ‘Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg’, met als doel om de beschikbaarheid van (hoog)specialistische jeugdzorg te verbeteren. In het ontwerpbesluit wordt hiertoe geregeld:

  • Regeling Openbare jaarverantwoording Jeugdwet

    De voorliggende ontwerpregeling geeft een nadere invulling aan de kaders van het wetsvoorstel ‘Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg’, met als doel om de beschikbaarheid van (hoog)specialistische jeugdzorg te verbeteren. Voorliggende regeling bevat de uitwerking van de verplichting voor jeugdhulpaanbieders (m.u.v. solisten) en gecertificeerde instellingen om een openbare jaarverantwoording te hebben. Daarbij is zoveel mogelijk aangesloten bij de Regeling openbare jaarverantwoording WMG die geldt voor zorgaanbieders.

  • Nieuwe versie Informatieprotocol per 2026

    In het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd staan de gegevens die jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen twee keer per jaar verplicht moeten aanleveren aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 

  • Implementatiewet richtlijn op afstand gesloten overeenkomsten inzake financiële diensten

    Het wetsvoorstel implementeert de richtlijn (EU) 2023/2673 van 22 november 2023 wat betreft op afstand gesloten overeenkomsten inzake financiële diensten (DMFSD). Het wetsvoorstel regelt dat enkele financiële producten die zijn uitgezonderd van de regels uit de Wet op het financieel toezicht (bijvoorbeeld kortlopende kredieten), wel onder de regels over verkoop op afstand vallen en onder de regels voor verkoop buiten de verkoopruimte. Verder bepaalt het wetsvoorstel dat een consument een overeenkomst op afstand eenvoudig moet kunnen ontbinden met behulp van een online ontbindingsfunctie.

  • Regeling beëindiging gaswinning uit het Groningenveld

    Op 19 april 2024 kwam er definitief een einde aan de gaswinning uit het Groningenveld. Op deze dag is de Wet van 17 april 2024, houdende wijziging van de Gaswet en Mijnbouwwet in verband met de beëindiging van de gaswinning uit het Groningenveld, in werking getreden waarmee een verbod op gaswinning uit het Groningenveld van kracht is geworden. Na decennia van gaswinning is het sinds die dag verboden om gas te winnen uit het Groningenveld. De resterende productielocaties zijn afgesloten en worden ontmanteld. 

  • Nationale visie op duurzame koolstof in de chemische industrie

    De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat & Klimaat en Groene Groei hebben een visie opgesteld. Deze visie gaat over het gebruik van duurzame grondstoffen in de Nederlandse chemische industrie. De chemische industrie gebruikt nu nog voornamelijk fossiele grondstoffen zoals aardolie en gas voor de productie van plastics, wasmiddel, coatings en nog veel meer. Deze visie beschrijft hoe de chemische industrie fossiele grondstoffen kan vervangen door secundaire grondstoffen, duurzame biogrondstoffen of CO2. Hiermee wordt het gebruik van fossiele grondstoffen zo laag mogelijk. De visie geeft ook inzicht in welke acties daarvoor nodig zijn.

  • Wetsvoorstel kennisprogramma beroepsziekten

    De regering regelt voor de lange duur onderzoek naar beroepsziekten door gevaarlijke stoffen in Nederland. En verbetert de grondslag voor beroepsziekteregelingen.

  • Wijziging Plantgezondheidswet ivm directe inwerkingtreding maatregelen bij uitbraak

    Sommige plantenziekten kunnen zoveel schade aanrichten aan planten en gewassen dat binnen de Europese Unie is afgesproken om deze ziektes te bestrijden. Wanneer zo een ziekte wordt aangetroffen bij een bedrijf, zoals bij bijvoorbeeld een teler of boer, dan moet de handhavende dienst ingrijpen om te voorkomen dat de ziekte verder wordt verspreid. De soorten maatregelen die genomen kunnen worden veranderen bij deze wetswijziging niet. Wat wel verandert is dat de maatregelen meteen ingaan wanneer de ziekte wordt gevonden door de handhavende dienst, en de dienst heeft vastgesteld welke maatregelen nodig zijn. Als de maatregelen meteen ingaan, kunnen bedrijven en de natuur zo goed mogelijk worden beschermd en wordt de plantziekte zo snel mogelijk uitgeroeid en niet verder verspreid.

  • Uitbreiding vangnet Participatiewet

    Het vangnet Participatiewet, dat gemeenten compenseert voor grote tekorten op het budget voor bijstand, wordt met dit wijzigingsbesluit uitgebreid voor gemeenten die meerjarig te maken hebben met tekorten van 5% of groter. Voor deze gemeenten wordt in twee stappen het eigen risico verlaagd. Dit vermindert de financiële druk voor gemeenten die meerjarig in het huidige vangnet zitten, en kan een oplossing bieden voor gemeenten met meerjarige middelgrote tekorten die niet in aanmerking komen voor het huidige vangnet. 

  • Aanpak constructie ongelijke breukdelengemeenschap

    In het Belastingplan 2026 loopt een wetswijziging in de schenk- en erfbelasting mee die bedoeld is om een belastingconstructie te bestrijden. Deze constructie houdt in dat in het zicht van overlijden van een van de echtgenoten het aandeel in de gemeenschap van goederen wordt gewijzigd. Zo wordt minder erfbelasting afgedragen.
    De wetswijziging houdt in dat de ontbinding van een gemeenschap van goederen met een ongelijke verdeling in het vermogen of een verrekenbeding, waarbij het vermogen anders dan door de helft wordt verdeeld leidt tot heffing van schenk- of erfbelasting. Inwerkingtreding van deze maatregel is 1 januari 2026. Bestaande gevallen tot de datum van bekendmaking van deze maatregel (18 april 2025) worden in principe gerespecteerd.

  • Implementatiewet richtlijn herziening productaansprakelijkheid

    Dit wetsvoorstel implementeert de Europese Richtlijn herziening productaansprakelijkheid (2024/2853). Deze richtlijn bevat regels over de aansprakelijkheid van marktdeelnemers, bijvoorbeeld fabrikanten of importeurs. Die regels bevatten een risicoaansprakelijkheid voor schade van natuurlijke personen die wordt veroorzaakt door gebrekkige producten. De richtlijn vervangt de bestaande richtlijn productaansprakelijkheid uit 1985 (85/374/EEG). Het wetsvoorstel wijzigt de regeling van de productaansprakelijkheid in Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.

  • Wetsvoorstel praktische verbeteringen stichtingsprocedure scholen

    Gemeenten, schoolbesturen of ouders die een nieuwe school willen starten met geld (bekostiging) van de overheid moeten voldoen aan wettelijke eisen. In 2021 zijn deze wettelijke eisen veranderd met de wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen.

  • Wijziging Besluit kinderopvangtoeslag in verband met de indexatie per 1 januari 2026 van de toetsingsinkomens en de maximum uurprijzen en een verhoging van de toeslagpercentages

    Dit besluit regelt de jaarlijkse indexering van de toetsingsinkomens en maximum uurprijzen voor de kinderopvangtoeslag. De jaarlijkse indexatie zorgt ervoor dat de kinderopvangtoeslag in de pas loopt met de loon- en prijsontwikkeling. Ook regelt het besluit de inzet van de middelen in 2026 voor het ingroeipad richting het nieuwe stelsel.

  • Aanpassing Boetebesluit socialezekerheidswetten

    Met de aanpassing van het Boetebesluit socialezekerheidswetten worden wijzigingen doorgevoerd die bijdragen een meer evenredig boeteregime. In navolging op het onderscheid dat in het wetvoorstel Handhaving sociale zekerheid gemaakt wordt tussen normale en ernstige boetewaardige overtredingen, wordt ook de boetesystematiek in het Boetebesluit aangepast: er komen twee boetecategorieën, met een lagere boete voor normale overtredingen en een hogere boete voor ernstige overtredingen. Ook worden de boetepercentages verlaagd, zodat de boetes meer realistisch en evenredig worden. Daarnaast wordt de jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep omtrent het matigen van boetes, opdat die binnen een redelijke termijn betaald kunnen worden, vastgelegd in het besluit. Tot slot wordt er ook een aantal wijzigingen doorgevoerd op het gebied van boetes voor werkgevers, waaronder de inkleding van de met het wetsvoorstel Handhaving sociale zekerheid geïntroduceerde waarschuwingsbevoegdheid.

  • Aanpassing Maatregelenbesluit socialezekerheidswetten

    Met de aanpassing van het Maatregelenbesluit socialezekerheidswetten worden twee technische wijzigingen doorgevoerd die een uitwerking zijn van hetgeen geregeld wordt met het wetsvoorstel Handhaving sociale zekerheid. Het gaat om het verplaatsen van de vierde en vijfde maatregelcategorie van het besluit naar de materiewetten.

  • Besluit tot wijziging van het Uitvoeringsbesluit WVO 2020 in verband met de mogelijkheid van het aanbieden van het praktijkgerichte vak in het havo

    Veel scholen hebben in een pilot gewerkt aan twee nieuwe vakken in het havo: het praktijkgerichte vak Technologie (pgp-T) en het praktijkgerichte vak Maatschappij (pgp-M). Deze vakken laten leerlingen werken aan levensechte opdrachten voor bedrijven of organisaties. De leerlingen zijn in tijdens de les praktisch bezig. Ze leren bijvoorbeeld beter samen te werken en reken- en taalvaardigheden in praktische situaties toe te passen.

  • Regeling invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES

    Deze regeling bevat nadere regels ter uitwerking van de Wet invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES en het Besluit invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES. Door die wet en het besluit krijgen alle inwoners van Bonaire, Sint Eustasius en Saba een burgerservicenummer (BSN).

  • Wijziging Besluit Diergezondheid 2026

    De Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur is verantwoordelijk voor het Diergezondheidsfonds. Het Diergezondheidsfonds betaalt monitoring, crisisparaatheid en bestrijding van besmettelijke dierziekten. Houders van dieren dragen via heffingen bij aan het diergezondheidsfonds. Over de verdeling van de kosten zijn afspraken gemaakt in het Convenant financiering bestrijding besmettelijker dierziekten 2025-2029.

  • verlichting zetelvereiste voor kredietinstellingen op Sint Eustatius en Saba

    De bancaire dienstverlening op Saba en Sint Eustatius voldoet al geruime tijd niet aan de maatschappelijke verwachtingen en de ondergrens voor bancaire dienstverlening binnen Caribisch Nederland. Dit belemmert mogelijkheden voor particulieren en bedrijven om te kunnen deelnemen aan het maatschappelijk verkeer, zoals dat in het Europese deel van Nederland mogelijk is. Op de financiële markten van Saba en Sint Eustatius is sprake van marktfalen. Onderzoek van zowel het ministerie van Financiën en DNB als dat van externe partijen wijst uit dat het praktisch onmogelijk is om aldaar een duurzame en rendabele business case te creëren. Dit heeft hoofdzakelijk te maken met de beperkte marktomvang en fysieke ligging van Saba en Sint Eustatius.

  • Evaluatiewet Wkkgz

    Het voornaamste doel van het wetsvoorstel is om de positie van cliënten te versterken, met name in procedures bij geschilleninstanties in de zorg.  Uit een verdiepend onderzoek naar de geschilleninstanties blijkt dat de positie van de cliënt nog niet sterk genoeg is. Daarnaast heeft het wetsvoorstel als doel te verduidelijken dat samenwerking onderdeel is van goede zorg. Dit is belangrijk omdat samenwerking in de zorg niet meer weg te denken is. Ten slotte is het doel dat de IGJ haar toezicht efficiënter kan inrichten.

  • Besluit openbaarmaking

    De Gezondheidswet en de Jeugdwet bieden een specifieke grondslag voor het actief openbaar maken van toezicht- en uitvoeringsgegevens. Met de openbaarmaking van die gegevens wordt beoogd de naleving van regelgeving te bevorderen, het publiek inzicht te geven in de wijze waarop het toezicht en de uitvoering worden verricht en wat de resultaten van die verrichtingen zijn. Het gaat om gegevens van de IGJ en de IJenV, voor zover het haar taken op het gebied van de Jeugdwet betreft.

  • Wetsvoorstel bestendiging bevoegdheden biometrische gegevens vreemdelingen

    Dit wetsvoorstel zorgt ervoor dat het na 1 maart 2026 mogelijk blijft om vingerafdrukken en gezichtsopnames van vreemdelingen af te nemen, te verwerken en in de vreemdelingenadministratie op te slaan.

  • Verzamelbesluit Omgevingswet 2026

    Dit besluit bevat technische wijzigingen in de vier algemene maatregelen van bestuur onder de Omgevingswet: het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit bouwwerken leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Omgevingsbesluit. 

  • Implementatiewet kapitaalvereisten 2026

    Richtlijn 2013/36/EU, beter bekend als CRD (Capital Requirements Directive), bevat het Europese kader voor toezicht op banken. Deze richtlijn is onlangs aangepast door Richtlijn (EU) 2024/1619, beter bekend als CRD VI. Deze richtlijn bevat onder meer:

  • Wet implementatie Richtlijn loontransparantie mannen en vrouwen

    Op 7 juni 2023 is de Europese Richtlijn loontransparantie in werking getreden. Lidstaten van de Europese Unie moeten de maatregelen uit deze richtlijn opnemen in hun eigen wetgeving. Dit wetsvoorstel regelt dit. Het doel van het wetsvoorstel is het bevorderen van gelijke beloning voor mannen en vrouwen. Vrouwen verdienen namelijk nog altijd minder dan mannen, ook voor gelijk(waardig) werk. Het wetsvoorstel bevat verschillende maatregelen die zorgen voor transparantie over beloning. Ook zijn maatregelen opgenomen die de rechtsbescherming van werknemers verbeteren.

  • Wet borging gegevensverwerkingen funderend onderwijs

    In dit wetsvoorstel wordt een wettelijke grondslag gecreëerd voor diverse gegevensverwerkingen voor het funderend onderwijs

  • Aanwijzen gedragscode Stadswerk

    De Omgevingsregeling wordt gewijzigd in verband met het aanwijzen van de Gedragscode soortenbescherming Stadswerk.

  • Wet prejudiciële vragen aan de Hoge Raad

    De consultatie betreft het voorontwerp van de introductie van een prejudiciële procedure bij de civiele kamer van de Hoge Raad. De Minister van Justitie heeft besloten via een internetconsultatie reacties op het voorontwerp in te winnen.

  • Implementatie EU kaderbesluit recidive in strafzaken

    Consultatie vindt plaats in het kader van de voorbereiding van de implementatie van het EU kaderbesluit betreffende de wijze waarop in een nieuwe strafprocedure rekening wordt gehouden met eerdere veroordelingen afkomstig uit andere lidstaten van de EU.

  • Kostenverevening broeikasgassen

    Consultatie in verband met de introductie van kostenverevening als instrument ter beperking van de uitstoot van broeikasgassen. De bedoeling is dit instrument toe te passen in de glastuinbouwsector. Bedrijfsleven en geïnteresseerden uit het publiek worden uitgenodigd om te reageren op het concept-wetsvoorstel.

  • Wijziging uitvoeringswetten internationale kinderontvoering en internationale kinderbescherming

    Dit voorontwerp strekt tot verbetering van de positie van de direct betrokkenen in zaken van internationale kinderontvoering. Voorgesteld wordt om de teruggeleidingsprocedure aanmerkelijk te bespoedigen. Ook wordt voorgesteld dat een kind een hoger beroep in een teruggeleidingsprocedure in Nederland kan afwachten. Het voorstel voorziet ten slotte in een verduidelijking van de positie van de Centrale autoriteit in zaken van internationale kinderontvoering en – bescherming.

  • Amvb volgrecht

    In dit besluit wordt bepaald dat erfgenamen van de maker van een kunstwerk tot 1 januari 2012 geen vergoeding krijgen op basis van het volgrecht. Het volgrecht is het recht van de maker om bij iedere verkoop van een origineel van een kunstwerk waarbij een professionele kunsthandelaar is betrokken, een vergoeding te ontvangen. De uitzondering voor erfgenamen geldt nu tot 1 januari 2010 en wordt in dit besluit verlengd tot 2012.

  • Ontwerpbesluit incassokosten

    De regeling dient ter normering van de vergoeding voor incassokosten. Incassokosten zijn de kosten die een schuldeiser maakt om een geldvordering te innen, indien de schuldenaar deze niet uit zichzelf betaalt. Voorgesteld wordt om een maximale vergoeding voor incassokosten voor vorderingen met een hoofdsom tot 25.000 euro vast te leggen. In deze ontwerp algemene maatregel van bestuur wordt de vergoeding voor de incassokosten gemaximeerd.

  • internationale misdrijven

    Consultatie vindt plaats in het kader van de voorbereiding van het wetsvoorstel ter verruiming van de mogelijkheden tot opsporing en vervolging van verdachten van internationale misdrijven

  • Verzamelwet van rechtswege verleende vergunning

    Het wetsvoorstel strekt tot invoering van de van rechtswege verleende vergunning in diverse wetten. Het wetsvoorstel vormt de uitwerking van het kabinetsstandpunt lex silencio en de motie Van Dijk c.s. De van rechtswege verleende vergunning houdt in dat de overschrijding van een beslistermijn door een bestuursorgaan van rechtswege leidt tot een positieve beslissing op de vergunningaanvraag.

  • Rechterlijk gebieds- of contactverbod

    De rechter krijgt met dit wetsvoorstel de mogelijkheid in zijn vonnis een gebiedsverbod, contactverbod of meldplicht op te leggen als maatregel. Doel is het voorkomen dat de veroordeelde weer strafbare feiten pleegt die de leefbaarheid in de wijken aantasten.

  • Voorontwerp Wet duurzame inzetbaarheid in arbeid

    Het voorontwerp van wet wijzigt de Arbeidsomstandighedenwet. Er worden bepalingen toegevoegd betreffende duurzame inzetbaarheid en zware beroepen in het kader van de flankerende maatregelen rond de verhoging van de AOW-gerechtigde leeftijd.

  • Ontwerpbesluit dierlijke producten

    Consultatie over ontwerpbesluit dierlijke producten. Dit besluit behoort tot de uitvoeringsregelgeving bij het wetsvoorstel dieren

  • Ontwerpbesluit houden van dieren

    Ontwerpbesluit houders van dieren. Dit ontwerpbesluit behoort tot de uitvoeringsregelgeving bij het wetsvoorstel dieren.

  • Ontwerpbesluit diergeneeskundigen

    ontwerpbesluit diergeneeskundigen. Dit ontwerpbesluit behoort tot de uitvoeringsregelgeving bij het wetsvoorstel dieren.

  • Wetsvoorstel concentratie Europese betalingsbevelprocedure

    Het wetsvoorstel wijzigt de Uitvoeringswet verordening Europese betalingsbevelprocedure in verband met de concentratie van de Europese betalingsbevelprocedure bij de rechtbank ’s-Gravenhage

  • Wetsvoorstel Kwaliteitsverbetering (voortgezet) speciaal onderwijs

    Het wetsvoorstel legt vast dat leerlingen die speciaal onderwijs nodig hebben onderwijs krijgen dat: hen maximaal uitdaagt, zo goed mogelijk aansluit op hun mogelijkheden, en hen voorbereidt op optimale maatschappelijke participatie, in de vorm van vervolgonderwijs of een betaalde plaats op de arbeidsmarkt. Het voorstel ondersteunt het proces van kwaliteitsverbetering van de afgelopen jaren. De hoofdlijnen van het voorstel komen tot stand in samenspraak met het veld en betrokken ministeries.

  • Verzamelbesluit van rechtswege verleende vergunning

    Het Verzamelbesluit van rechtwege verleende vergunning strekt tot invoering van de van rechtswege verleende vergunning in verschillende besluiten op de beleidsterreinen van Defensie, EZ, OCW en VROM. Daarnaast is een vergunningstelsel op het beleidsterrein van BZK omgezet in algemene regels in combinatie met een melding. Invoering van de van rechtswege verleende vergunning heeft tot gevolg dat een aangevraagde beschikking van rechtswege is verleend als het bestuursorgaan niet tijdig beslist.

  • Verbetering van de executoriale verkoop van onroerende zaken

    In dit wetsvoorstel worden wijzigingen voorgesteld in Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek en het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering met als doel de executoriale verkoop van onroerende zaken (vooral huizen) transparanter en toegankelijker te maken voor particulieren zodat de opbrengst van te veilen zaken hoger zal zijn.

  • Besluit sollicitatieplicht Appa voor bewindspersonen en decentrale politieke ambtsdragers

    De amvb ziet op de sollicitatieplicht en de planmatige begeleiding en andere ondersteuning voor gewezen politieke ambtsdragers

  • Wet tot gedogen van werken van algemeen belang

    In wetgeving is geregeld dat de minister van Verkeer en Waterstaat een rechthebbende op een onroerende zaak, bijv. een eigenaar van een weiland, kan verplichten om een werk van algemeen belang te gedogen. Het kan daarbij bijv. gaan om een elektriciteitskabel, een gasleiding of een riolering. Het opleggen van die plicht mag alleen wanneer aan in de wet genoemde voorwaarden is voldaan. De wet die dit regelt, de Belemmeringenwet Privaatrecht (BP), uit 1927 is verouderd.

  • Aanpassing Whc

    De Consumentenautoriteit is de toezichthouder voor delen van het consumentenrecht en opgericht in de Wet handhaving consumentenbescherming. Naar aanleiding van praktijkervaringen van de Consumentenautoriteit zijn de handhavingsinstrumenten van de Consumentenautoriteit tegen het licht gehouden. Gebleken is dat uitbreiding van haar bevoegdheden de Consumentenautoriteit kan ondersteunen om met name in het beginstadium van constatering van een mogelijke overtreding preventief op te treden.

  • Invoering aantekening PRO voor luchtverkeersleiders

    Bewijzen van bevoegdheid die aan luchtverkeerleiders worden verstrekt zijn gebaseerd op een Europese richtlijn. In bijzondere gevallen mogen lidstaten naast de Europese bewijzen specifieke nationale aantekeningen ontwikkelen. Luchtverkeersleiders op Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde kunnen niet aan de eisen van de Europese bewijzen voldoen. Het concept wijzigingsbesluit creëert voor die luchtverkeersleiders een nationale aantekening: procedural control (PRO).

  • Wijzigingswet Appa en enkele andere wetten ten aanzien van politieke ambtsdragers

    Dit voorstel van wet ziet op een aantal onderwerpen aangaande het nabestaandenpensioen van (gewezen) politieke ambtsdragers, vergoeding voor deelname aan internationale parlementaire assemblees door leden Eerste Kamer. Deze komen voort uit toezeggingen van de toenmalige Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, gedaan tijdens de behandeling van de wetsvoorstellen die voortvloeien uit advisering door de Commissie Dijkstal.

  • Publicatieplicht stichtingen

    Op grond van het Burgerlijk Wetboek zijn stichtingen al verplicht een interne administratie te voeren en binnen 6 maanden na afloop van het boekjaar de balans en de staat van baten en lasten op papier te stellen. De nieuwe regeling verplicht stichtingen de balans en de staat van baten en lasten openbaar te maken via het handelsregister. Tevens is bepaald dat de stichtingen ontvangen giften moeten vermelden. Het bestuur moet de balans en de staat van baten en lasten ondertekenen.

  • Integratiewet Awgb

    De Integratiewet Awgb voegt de belangrijkste wetten op het gebied van gelijke behandeling samen tot één wet, de Algemene wet gelijke behandeling (Awgb). Verder worden door middel van de Integratiewet Awgb enige wijzigingen doorgevoerd, die voortvloeien uit de evaluatie van de Awgb of die tegemoetkomen aan bezwaren van de Europese Commissie tegen de formulering van enkele huidige Nederlandse wettelijke bepalingen.

  • Wet op het accountantsberoep

    Het ontwerp van een Wet op het accountantsberoep bevat bepalingen over de uitoefening van het accountantsberoep, de beroepsorganisatie van accountants, het accountantsregister, de bescherming van de titel 'accountant' en de opleiding voor accountants.

  • Wet elektronische indiening dagvaarding

    Het wetsvoorstel neemt de wettelijke belemmeringen voor het elektronisch indienen van de dagvaarding weg.

  • Aanbestedingswet op het gebied van defensie en veiligheid

    De Ministeries van Economische Zaken en van Defensie willen eenieder graag in de gelegenheid stellen hun mening te geven over de inhoud van het wetsontwerp tot implementatie van de richtlijn aanbesteden op het gebied van defensie en veiligheid door middel van een aanbestedingswet op het gebied van defensie en veiligheid.

  • wetsvoorstel versterking bestrijding computercriminaliteit

    Het wetsvoorstel bevat een zelfstandige bevoegdheid voor de officier van justitie om strafbare gegevens van het internet te laten verwijderen. Daarnaast wordt het, volgens het wetsvoorstel, strafbaar om zonder toestemming gegevens uit een computer over te nemen, en om computergegevens die op die manier zijn verkregen, te bezitten of aan een ander bekend te maken (“heling” van computergegevens). Ten slotte wordt het strafbaar om stiekem een met een ander gevoerd gesprek op te nemen.

  • Wijzigingsbesluit financiële markten 2011

    Het ontwerpbesluit Wijzigingsbesluit financiële markten 2011 bevat als onderdeel van de Wijzigingscyclus van nationale regelgeving op het terrein van de financiële markten een aantal wijzigingen van algemene maatregelen van bestuur die hun grondslag hebben in de Wet op het financieel toezicht (Wft. Het ontwerpbesluit heeft een beoogde inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2011.

  • Auteurscontractenrecht

    In het voorontwerp worden wijzigingen voorgesteld in de Auteurswet en de Wet op de naburige rechten met als doel de positie van de natuurlijke maker ten opzichte van de exploitant van zijn werken te versterken. Het consultatiedocument dient ter toelichting op het voorontwerp.

  • Versterking cassatierechtspraak

    Met dit wetsvoorstel wordt een versterking van de cassatierechtspraak beoogd door andere en nieuwe eisen te stellen aan advocaten die als procesvertegenwoordiger optreden voor de Hoge Raad en door de introductie van de mogelijkheid tot niet-ontvankelijkverklaring van een cassatieberoep aan het begin van de procedure.

  • Geothermievergunningen

    Met dit voorstel tot wijziging van de Mijnbouwwet wordt beoogd de vergunningverlening voor de opsporing en winning van aardwarmte te vereenvoudigen. Er worden twee vergunningen geïntroduceerd: de aardwarmtestartvergunning met een vaste duur (vijf jaar) om aardwarmte op te sporen en direct te winnen, en de aardwarmtevervolgvergunning om de winning voort te zetten. Hierin kunnen voorwaarden voor de winning worden opgenomen. Het indienen van een winningsplan voor aardwarmte is daardoor overbodig.

  • ACTA

    De Anti-Counterfeiting Trade Agreement (ACTA) is een initiatief van Japan en de VS, genomen in 2007. Het idee hierachter is, tezamen met andere landen, te komen tot een standaard op het gebied van handhaving van intellectuele eigendomsrechten teneinde namaak en piraterij effectief te bestrijden. Behalve Japan en de VS nemen Australië, Canada, de EU en de lidstaten, Marokko, Mexico, Nieuw-Zeeland, Singapore, Zuid-Korea en Zwitserland deel aan deze besprekingen.

  • wijziging Grondwet in verband met staatkundige positie BES-eilanden

    Dit voorontwerp is nog geen wetsvoorstel. Het voorontwerp brengt de bijzondere positie van Bonaire, Sint Eustatius en Saba tot uitdrukking en de deelname aan de verkiezing van de leden van de Eerste Kamer wordt mogelijk gemaakt. Het wetsvoorstel zal worden ondertekend door achtereenvolgens de Minister-President, de Minister en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninrkijksrelaties.

  • Wijziging Regeling informatie-uitwisseling ondergrondse netten (RION)

    De Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten (WION) regelt de informatie-uitwisseling tussen netbeheerders en grondroerders over de ligging van kabels en leidingen. In de Regeling informatie-uitwisseling ondergrondse netten (RION) zijn verdere uitvoeringsbepalingen opgenomen. Deze regeling zal worden gewijzigd en wordt hierbij geconsulteerd.

  • Wetsvoorstel bevoegdheden VO

    Dit wetsvoorstel behelst 2 maatregelen: 1) docenten met een getuigschrift van de lerarenopleiding basisonderwijs (de Pabo) worden benoembaar voor het praktijkonderwijs. 2) Er wordt een wettelijke grondslag gecreëerd voor een tabel van schoolvakken waarvoor geen bevoegdheid kan worden behaald via een lerarenopleiding. De tabel geeft inzicht in de voor die vakken geldende bekwaamheidseisen. Geregeld wordt welke getuigschriften van lerarenopleidingen een onderwijsbevoegdheid geven voor die vakken.

  • Governance van de pensioenfondsen

    De consultatie betreft de verbetering van het bestuursmodel van pensioenfondsen.

  • wijziging Besluit universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen

    Deze consultatie heeft betrekking op een voorstel tot wijziging van het Besluit universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen. Met deze wijziging wordt het mogelijk gemaakt dat de aanbieder van de universele telefoondienst via het vaste telefoonnetwerk deze op een vaste locatie af te nemen dienst in bepaalde gevallen ook kan verzorgen via een mobiel netwerk.

  • Wetsvoorstel informatieverschaffing in civiele zaken

    Het wetsvoorstel regelt dat degene die partij is bij een rechtsbetrekking, recht heeft op inzage, afschrift of uittreksel van bepaalde bescheiden aangaande die rechtsbetrekking. Het recht kan buiten rechte worden ingeroepen en zo nodig in rechte worden afgedwongen.

  • Besluit Basishulpverlening

    De consultatie betreft het besluit basishulpverlening.

  • MRQ

    De regeling wijzigt de Regeling kwaliteitsaspecten netbeheer elektriciteit en gas (MRQ) op een aantal onderdelen. De wijzigingen bevatten aanscherpingen van bestaande voorschriften en de wijzigingen zorgen voor meer samenhang van de verschillende onderdelen van de regeling. Deze regeling is nauw verbonden met het Besluit veiligheid lage druk gastransport welke gelijktijdig openstaat voor consultatie.

  • Regeling landsgrensoverschrijdende capaciteit gas (Decree cross-border capacity gas)

    De consultatie heeft betrekking op een wijziging van de Regeling tariefstructuren en voorwaarden gas ten aanzien van landsgrensoverschrijdende capaciteit. (The consultation concerns an amendment to the decree Tariff structures and conditions gas and concern the cross-border capacity).

  • Wet herziening gerechtelijke kaart

    Het wetsvoorstel verandert de gebiedsindeling van rechtbanken (arrondissementen) en gerechtshoven (ressorten). Het aantal arrondissementen wordt teruggebracht van 19 naar 10 en het aantal ressorten van 5 naar 4. Door de nieuwe gebiedsindeling fuseren diverse rechtbanken, zodat er 10 rechtbanken ontstaan. Daarnaast worden de gerechtshoven Arnhem en Leeuwarden samengevoegd. Elke rechtbank en elk gerechtshof krijgt verschillende zittingsplaatsen, in het hele land in totaal 32.

  • gebruik bsn in de jeugdzorg

    Deze consultatie heeft betrekking op een wetsontwerp dat het gebruik van het burgerservicenummer bij de uitwisseling van persoonsgegevens tussen aanbieders van jeugdzorg en het bureau jeugdzorg mogelijk moet maken.

  • Wetswijziging regionalisering brandweer

    Conceptwijziging van de Wet veiligheidsregio’s aangaande de regionalisering van de brandweer.

  • Algemeenverbindendverklaring milieuovereenkomsten

    De consultatie betreft een aanpassing van de Wet milieubeheer en een daarop gebaseerde ministeriële regeling.

  • Wet tot wijziging van de Wet collectieve afwikkeling massaschade

    Aanpassing en verbetering van de Wet collectieve afwikkeling massaschade

  • Aanpassing van enige wetten op het terrein van het Ministerie van V&J aan Kaderwet zbo's

    Met het wetsvoorstel wordt beoogd de volgende zelfstandige bestuursorganen onder de werking van de Kaderwet te brengen: 1. College bescherming persoonsgegevens; 2. College van toezicht collectieve beheersorganisaties auteurs- en naburige rechten; 3. Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting en 4. Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen.

  • Interventiewet

    Het ontwerpwetsvoorstel voorziet in een aanvulling van het wettelijke instrumentarium van de Wet op het financieel toezicht en de Faillissementswet. Doel van deze aanvulling is om de interventiemogelijkheden ten aanzien van financiële ondernemingen uit te breiden.

  • Rijkswet op het Nederlanderschap

    Wijziging van de Rijkswet op het Nederlanderschap met betrekking tot de voorwaarden waaronder het Nederlanderschap wordt verkregen of verleend.