Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 3188 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Wetsvoorstel integere sport

    Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport bereidt een wetsvoorstel voor dat moet bijdragen aan een sociaal veilige en eerlijke sport. Het voorstel voorziet hierin onder andere door het oprichten van Integere Sport Nederland (ISN). ISN draagt bij aan een sociaal veilige en eerlijke sport door het bieden van onafhankelijke en effectieve ondersteuning bij het voorkomen en aanpakken van (mogelijke) integriteitsschendingen in de sport, te weten doping, manipulatie van sportwedstrijden en schending van de sociale veiligheid.

  • REDIII - vergunnen - AMvB

    Deze consultatie gaat over de algemene maatregel van bestuur (AMvB) voor de implementatie van REDIII - onderdeel vergunnen. REDIII is de derde versie van de Europese richtlijn voor hernieuwbare energie. De herziene richtlijn heeft als doel de energietransitie te versnellen, zodat Europa minder afhankelijk wordt van het buitenland en de Europese klimaatdoelen dichterbij komen. Een onderdeel van deze richtlijn gaat over vergunningsprocedures.

  • Wet vereenvoudiging partnerbegrip toeslagen

    Dit wetsvoorstel regelt dat het toeslagpartnerbegrip wordt vereenvoudigd en beter 
    aansluit op de leefwereld van mensen. Met name regelt dit wetsvoorstel dat het criterium 
    samengestelde gezinnen komt te vervallen. Hiermee worden twee meerderjarigen die op hetzelfde adres wonen met minimaal één kind van één van beiden niet meer enkel om deze reden aangemerkt als toeslagpartner. Daarnaast wordt geregeld dat twee mensen geen toeslagpartner meer zijn als er geen grond voor toeslagpartnerschap meer is, ook als zij nog samenwonen. In de praktijk gaat dit vooral over burgers die op grond van het criterium samengestelde gezinnen als toeslagpartner werden aangemerkt. De kosten voor deze maatregelen worden gedekt door het verlagen van de vermogensgrenzen van de zorgtoeslag en het kindgebonden budget. Daarnaast wordt de uitzondering op medebewonerschap voor ontheemden uit Oekraïne geschrapt. Als laatste regelt dit wetsvoorstel dat minderjarigen niet langer toeslagpartner meer kunnen worden. 

  • Wijziging Regeling bodemkwaliteit 2022 wijziging januari 2026

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling bodemkwaliteit 2022. De wijziging gaat over:
    1. het aanwijzen van nieuwe of gewijzigde normdocumenten die gebruikt worden binnen het Kwalibo-stelsel (Kwaliteitsborging in het bodembeheer); 
    2. het gebruik van een nieuwe norm om te bepalen of een bodem van nature in Nederland voorkomt;
    3. herstel van enkele omissies en verschrijvingen.

  • Wijziging Vreemdelingenbesluit i.v.m. tweestatusstelsel

    De Wet invoering tweestatusstelsel noopt tot enkele wijzigingen van het Vreemdelingenbesluit 2000. Dit besluit voorziet daarin.

  • Novelle wetsvoorstel versterking regie volkshuisvesting

    Op 3 juli 2025 is het wetsvoorstel Versterking regie volkshuisvesting door de Tweede Kamer aangenomen. Dit wetsvoorstel voorziet in expliciet instrumentarium zodat overheden kunnen sturen op hoeveel, waar en voor wie er woningen gerealiseerd worden, met meer tempo en een gelijke kans voor urgent woningzoekenden. Met deze novelle wordt voormeld wetsvoorstel op drie geamendeerde onderdelen aangepast in verband met de juridische houdbaarheid en praktische uitvoerbaarheid en doeltreffendheid van deze onderdelen. In een brief van 26 augustus 2025 aan de Eerste Kamer is uiteengezet dat deze onderdelen juridisch onhoudbaar dan wel praktisch onuitvoerbaar zijn. In een brief van 9 september 2025 aan de Eerste Kamer is aangekondigd dat ter reparatie een novelle in procedure zal worden gebracht. De novelle is hiermee in (verkorte) consultatie. 

  • Wijziging Regeling energie vervoer ter implementatie RED-III

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling energie vervoer. Deze wijziging is ter implementatie van de herziene Hernieuwbare Energierichtlijn (RED-III). Nederland verplicht brandstofleveranciers om de uitstoot van CO2 terug te dringen door hernieuwbare energie in plaats van fossiele brandstof te gebruiken.

  • Wijziging Wvr en VwBES

    De Wvr borgt in Europees Nederland de organisatie van de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de coördinatie op de geneeskundige hulpverlening onder één regionale bestuurlijke regie. In 2020 is de Wvr geëvalueerd. De evaluatiecommissie concludeert dat de crisisbeheersing, rampenbestrijding en brandweerzorg in Europees Nederland sterk zijn geprofessionaliseerd, maar dat voor de crisisbeheersing een verbeterslag noodzakelijk is in de bovenregionale en landelijke samenwerking. Dit wetsvoorstel legt die verbinding, zowel voor Europees Nederland (Wvr) als voor Caribisch Nederland (VwBES).

  • Besluit verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties

    Dit besluit geeft nadere invulling aan de twee hoofdelementen waarmee in het wetsvoorstel Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (Vbar) het “werken in dienst van (gezag)” is verduidelijkt. In dit besluit zijn per hoofdelement vijf indicaties opgenomen die invulling geven aan het specifieke hoofdelement. De indicaties in deze AMvB, in combinatie met het wetsvoorstel Vbar, verduidelijken wanneer als werknemer gewerkt moet worden en wanneer als zelfstandige gewerkt kan worden. Hiermee draagt dit besluit bij aan het herstellen van de balans tussen het werken met zelfstandigen en als zelfstandige aan de ene kant, en het werken met en als werknemer(s) aan de andere kant.

  • Regeling SpUk isolatieopgave NPLW

    Met deze regeling wordt een specifieke uitkering vastgesteld om gemeenten te ondersteunen bij de isolatieopgave, met de focus op het deel van de opgave dat samenhangt met de lokale aanpak isolatie waarvoor gemeenten via de Regeling Specifieke Uitkering Lokale Aanpak Isolatie (SpUk LAI) middelen hebben ontvangen. Hiervoor wordt de bestaande ondersteunende taak van de regionale structuur van het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie uitgebreid naar de isolatieopgave. Hiervoor is 8,5 miljoen beschikbaar. Daarmee zal binnen de bestaande regiostructuur ondersteuning georganiseerd kunnen worden die aansluit op wat de gemeenten binnen de regio nodig hebben om versnelling in de uitvoering van de isolatieopgave te realiseren.