Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 3230 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Kaderwet toetsing algoritmen

    Dit wetsvoorstel regelt een verplichte wetenschappelijke toets op algoritmen die gebruikt worden voor risicoprofilering. Overheidsorganisaties worden geacht om deze algoritmen te toetsen op een discriminerende werking. Informatie over algoritmen en de bijbehorende toetsen moet in het Algoritmeregister worden gepubliceerd.

  • Implementatiewet herstel en afwikkeling verzekeraars

    Dit wetsvoorstel dient ter implementatie van de Europese richtlijn herstel en afwikkeling van verzekeraars (Richtlijn (EU) 2025/1). Deze richtlijn kent bevoegdheden toe aan de nationale afwikkelingsautoriteit (De Nederlandsche Bank) voor het herstel en de afwikkeling van verzekeraars, wanneer zij in financiële problemen geraken. Er bestaat in Nederland reeds een nationaal kader dat is ingesteld met de Wet herstel en afwikkeling van verzekeraars 2019. Hoewel de richtlijn op veel punten overeenkomt met het kader dat in Nederland al bestaat, vergt de richtlijn ook dat op een aantal punten wijzigingen worden aangebracht. Daarin voorziet dit wetsvoorstel, met wijzigingen van (voornamelijk) de Wet op het financieel toezicht en de Faillissementswet.

  • Besluit nationaal contactpunt voor digitale gezondheid

    Deze AMvB geeft een uitwerking van het wetsvoorstel Nationaal Contactpunt voor eHealth. De AMvB bepaalt aan welke voorwaarden zorgaanbieders moeten voldoen om toegang tot het nationaal contactpunt te krijgen, welke gegevens door het nationaal contactpunt worden verwerkt en welke loggegevens tijdelijk worden bewaard.

  • Regeling nationaal contactpunt voor digitale zorg

    Deze ministeriële regeling bevat een nadere uitwerking van de AMvB Nationaal contactpunt voor digitale gezondheid. 

  • Wetsvoorstel wijziging toets op re-integratie-inspanningen en WIA-voorschotregeling

    In de Voorjaarsbesluitvorming 2025 zijn middelen beschikbaar gesteld, 1) voor invoering van het voorstel om het advies van de bedrijfsarts over de belastbaarheid van de zieke werknemer leidend te maken bij de toets op de re-integratie inspanningen door UWV en 2) voor de wettelijke verankering van het kwijtscheldbeleid van WIA-voorschotten. Deze maatregelen (met de financiering van het kwijtscheldbeleid) worden in één wetsvoorstel geregeld, waarin ook enkele aanpassingen rond het beëindigen van het recht op een Wajong-uitkering meegenomen worden.

  • Wijziging van het Arbobesluit i.v.m. de omzetting van de certificatieverplichting voor gasdeskundige tankschepen naar een registratieverplichting en uitbreiding van de regels over de veiligheid

    De certificatieplicht voor gasdeskundige tankschepen wordt omgezet in een registratieverplichting die eenvoudiger en goedkoper kan worden uitgevoerd, terwijl de deskundigheidseisen op hetzelfde niveau blijven. Gasdeskundige tankschepen onderzoeken of werkzaamheden aan tankschepen veilig uitgevoerd kunnen worden en geven op basis daarvan een verklaring af. Ook wordt duidelijk gemaakt dat het ligplaats nemen van tankschepen ook onder de veiligheidsvoorschriften voor tankschepen valt.

  • Wet codificatie uitvoeringspraktijk internationale gezinsuitkeringen

    Uit uitspraken van de rechter blijkt dat er geen goede wettelijke basis is voor de uitvoering van de Dienst Toeslagen en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) van kindregelingen in internationale situaties. Het gaat om kinderbijslag, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag. Daarom zijn sinds eind maart 2023 alle vorderingen die te maken hebben met de uitspraken tijdelijk gepauzeerd. Met dit wetsvoorstel wordt de uitvoering van de Dienst Toeslagen en de SVB wettelijk vastgelegd en wordt voorgesteld de gepauzeerde vorderingen niet meer te innen.

  • Implementatiewet herziening richtlijn markten voor financiële instrumenten 2014

    Het wetsvoorstel wijzigt de Wet op het financieel toezicht (Wft) ter implementatie van richtlijn (EU) 2024/790 tot wijziging van de richtlijn markten voor financiële instrumenten 2014 (MiFID II) en ter uitvoering van verordening (EU) 2024/791 tot wijziging van de verordening markten voor financiële instrumenten (MiFIR). In de gewijzigde richtlijn en verordening zijn maatregelen opgenomen om hevige koersbewegingen op financiële markten te beperken, de transparantie op die markten te vergroten en de informatievoorziening van marktpartijen die handelen in financiële instrumenten te verbeteren door de invoering van een centrale database voor bepaalde handelsgegevens (consolidated tape). Er volgt nog een implementatiebesluit waarin enige op de Wft gebaseerde lagere wetgeving wordt gewijzigd.

  • Wet toepassing tweerichtingscontracten ter verrekening van verschillen

    Dit wetsvoorstel maakt de toepassing van tweerichtingscontracten mogelijk voor nieuwe investeringen in windenergie op zee, windenergie op land en zon-PV.

  • Regeling Servicekosten

    Veel huurders betalen servicekosten aan hun verhuurder. Om tot een juiste berekening van een redelijke vergoeding voor de servicekosten te komen, zijn duidelijke berekeningswijzen belangrijk. Met deze regeling wordt daarin voorzien. De regeling zorgt voor een berekeningswijze en maximumbedragen voor servicekosten. De regeling zorgt voor (ver)huurders, gemeenten en overige belanghebbenden om tot een juiste berekening van de servicekosten te komen welke tegelijkertijd de huurder beschermen.