Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 3225 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Implementatiewet herziening richtlijn markten voor financiële instrumenten 2014

    Het wetsvoorstel wijzigt de Wet op het financieel toezicht (Wft) ter implementatie van richtlijn (EU) 2024/790 tot wijziging van de richtlijn markten voor financiële instrumenten 2014 (MiFID II) en ter uitvoering van verordening (EU) 2024/791 tot wijziging van de verordening markten voor financiële instrumenten (MiFIR). In de gewijzigde richtlijn en verordening zijn maatregelen opgenomen om hevige koersbewegingen op financiële markten te beperken, de transparantie op die markten te vergroten en de informatievoorziening van marktpartijen die handelen in financiële instrumenten te verbeteren door de invoering van een centrale database voor bepaalde handelsgegevens (consolidated tape). Er volgt nog een implementatiebesluit waarin enige op de Wft gebaseerde lagere wetgeving wordt gewijzigd.

  • Wet codificatie uitvoeringspraktijk internationale gezinsuitkeringen

    Uit uitspraken van de rechter blijkt dat er geen goede wettelijke basis is voor de uitvoering van de Dienst Toeslagen en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) van kindregelingen in internationale situaties. Het gaat om kinderbijslag, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag. Daarom zijn sinds eind maart 2023 alle vorderingen die te maken hebben met de uitspraken tijdelijk gepauzeerd. Met dit wetsvoorstel wordt de uitvoering van de Dienst Toeslagen en de SVB wettelijk vastgelegd en wordt voorgesteld de gepauzeerde vorderingen niet meer te innen.

  • Wijziging van het Arbobesluit i.v.m. de omzetting van de certificatieverplichting voor gasdeskundige tankschepen naar een registratieverplichting en uitbreiding van de regels over de veiligheid

    De certificatieplicht voor gasdeskundige tankschepen wordt omgezet in een registratieverplichting die eenvoudiger en goedkoper kan worden uitgevoerd, terwijl de deskundigheidseisen op hetzelfde niveau blijven. Gasdeskundige tankschepen onderzoeken of werkzaamheden aan tankschepen veilig uitgevoerd kunnen worden en geven op basis daarvan een verklaring af. Ook wordt duidelijk gemaakt dat het ligplaats nemen van tankschepen ook onder de veiligheidsvoorschriften voor tankschepen valt.

  • Wet toepassing tweerichtingscontracten ter verrekening van verschillen

    Dit wetsvoorstel maakt de toepassing van tweerichtingscontracten mogelijk voor nieuwe investeringen in windenergie op zee, windenergie op land en zon-PV.

  • Wetsvoorstel strafbaarstelling zelfbevrijding en onttrekking aan elektronisch toezicht

    Dit wetsvoorstel strekt tot het strafbaar stellen van zelfbevrijding uit een penitentiaire inrichting, tbs-kliniek en justitiële jeugdinrichting. Het wetsvoorstel voorziet daartoe in een strafbaarstelling in de Penitentiaire beginselenwet, de Beginselenwet verpleging ter beschikking gestelden en de Beginselenwet justitiële jeugdinrichtingen. Daarbij wordt in de Penitentiaire beginselenwet voor gedetineerden die een gevangenisstraf uitzitten tevens strafbaar de zelfbevrijding tijdens verlof (het onttrekken aan begeleid verlof en het niet of te laat terugkeren van onbegeleid verlof), waarbij een inkeerbepaling wordt opgenomen voor gedetineerden die zichzelf binnen 48 uur na de zelfbevrijding tijdens verlof vrijwillig melden in de inrichting. Daarnaast voorziet het wetsvoorstel in een strafbaarstelling van het onttrekken aan elektronisch toezicht (de enkelband) in het Wetboek van Strafrecht.

  • Regeling Servicekosten

    Veel huurders betalen servicekosten aan hun verhuurder. Om tot een juiste berekening van een redelijke vergoeding voor de servicekosten te komen, zijn duidelijke berekeningswijzen belangrijk. Met deze regeling wordt daarin voorzien. De regeling zorgt voor een berekeningswijze en maximumbedragen voor servicekosten. De regeling zorgt voor (ver)huurders, gemeenten en overige belanghebbenden om tot een juiste berekening van de servicekosten te komen welke tegelijkertijd de huurder beschermen.

  • Wijzigingsregeling SO-MSZ

    Deze regeling strekt tot wijziging van de Subsidieregeling Strategisch opleiden MSZ (hierna: Subsidieregeling SO-MSZ). De Subsidieregeling SO-MSZ voorziet in een subsidie voor het opleiden en scholen van personeel in de medisch specialistische zorg.

  • HSWI-onttrekking Maastricht-Lanaken

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen wijzigen. Met de wijziging wordt de spoorlijn Maastricht – Lanaken (Belgische grens) verwijderd uit de lijst van hoofdspoorwegen (bijlage 1 bij het Besluit). Hierdoor wordt het mogelijk om de spoorlijn weg te halen en de spoorbrug over de Maas te slopen. De gronden en andere zaken van waarde worden overgedragen aan de gemeente Maastricht. Zo ontstaat er ruimte voor gebiedsontwikkeling, kan ruimte voor de rivier gemaakt worden en wordt een veiligheidsprobleem voor schepen opgelost. 

  • Wet zelfstandig gebiedsverbod ter bescherming van slachtoffers en nabestaanden

    Dit wetsvoorstel introduceert een zelfstandig  gebiedsverbod voor daders van ernstige gewelds-, levens- en zedendelicten, zodat slachtoffers en nabestaanden niet geconfronteerd worden met de dader in hun woonomgeving. 

  • Wijziging van de Uitvoeringsregeling visserij in verband met het voorschrijven van een monitoringssysteem voor de garnalenvisserij in de kustwateren

    In 2026 zal een vernieuwd blackbox-systeem dat voldoet aan de technische eisen uit NTA 8390:2025 verplicht worden voor alle garnalenvissers ook buiten de Natura 2000 gebieden. Daartoe wordt de Uitvoeringsregeling visserij gewijzigd. Het verplicht stellen van een blackbox-systeem voor alle garnalenvissersvaartuigen is nodig omdat zonder een blackbox-systeem het niet mogelijk is om nauwkeurig de locatie van de garnalenvissers vast te stellen en te kunnen bepalen waar het vaartuig vist of vaart in bijvoorbeeld een voor garnalenvisserij gesloten gebied of Natura 2000 gebied. De belangrijkste doelstelling van de verplichting om een blackbox-systeem aan boord te hebben is dan ook de verbetering van toezicht en handhaving op de garnalenvisserij.