Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 3015 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Kaderwet rijksinspecties

    De wet zorgt ervoor dat inspecties niet zomaar beïnvloed kunnen worden door ministers of politiek. Dit is belangrijk, omdat inspecties onafhankelijk en eerlijk moeten werken. Het doel van de wet is om het vertrouwen in de overheid te vergroten en te zorgen dat inspecties hun werk goed, onafhankelijk en transparant doen. Ministers blijven verantwoordelijk, maar kunnen de inspecties niet dwingen tot ongepaste acties.

  • Wijziging van de Regeling basisveiligheidsnormen ten behoeve van radiologisch postmortem onderzoek

    Wanneer iemand is overleden kan radiologisch postmortem onderzoek (rpmo) worden uitgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld helpen om de doodsoorzaak vast te stellen. Bij rpmo wordt ioniserende straling gebruikt om een afbeelding te maken van botten, weefsels en organen. Voor het gebruik van ioniserende straling is een rechtvaardiging nodig. Dit betekent dat de voordelen van dit onderzoek opwegen tegen de nadelen ervan. Met deze wijziging wordt in bestaande regelgeving een nieuwe rechtvaardigingsgrond gecreëerd voor rpmo. Dit is nodig omdat de bestaande medische rechtvaardigingsgronden over levende patiënten gaan. 

  • Wetsvoorstel bestrijden energieleveringscrisis

    Hoewel de vraag naar aardgas daalt, speelt gas nog steeds een cruciale rol in de Nederlandse energievoorziening. Nederland heeft een goed functionerend gassysteem en kent waarborgen om plotselinge verstoringen op te vangen. Bij een ernstige verstoring kan aanvullend overheidsingrijpen nodig zijn. Met het voorstel voor de Wet bestrijden energieleveringscrisis (wbe) wil het kabinet de weerbaarheid van het gassysteem verbeteren en een duidelijk kader opstellen op welke manier de overheid kan ingrijpen als dat nodig is.

  • Nummerplanwijziging gratis maken van het nummer 113

    Dit wijzigingsbesluit strekt tot wijziging van het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten (hierna: nummerplan) met als doeleinden: (i) het gratis maken van het nummer 113 voor degenen die naar dit nummer bellen, en (ii) het bestemmen van specifieke reeksen nummers bedoeld voor het verwerken van hoge aantallen oproepen in korte tijd (medianummers).

  • Wijziging van Warenwetregelgeving in verband met de aanwijzing van schadelijke stoffen in voedingssupplementen en kruidenpreparaten

    Voedingssupplementen en kruidenpreparaten moeten veilig te consumeren zijn. Ze mogen geen stoffen bevatten die schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn. In de regeling worden stoffen, waaronder materiaal van planten en schimmels, aangewezen waarvan het gebruik in voedingssupplementen en kruidenpreparaten is verboden of onder voorwaarden is toegestaan. Er zijn reeds stoffen verboden of onder voorwaarden te gebruiken. Deze worden opgenomen in de regeling. Daarnaast worden op basis van wetenschappelijke beoordelingen nieuwe stoffen toegevoegd aan de regeling.

  • Uitvoeringsbesluit TOI-verordening

    De Uitvoeringswet verordening terroristische online-inhoud (hierna: Uitvoeringswet TOI-Verordening) is in werking getreden en beoogt de verspreiding van terroristische online-inhoud tegen te gaan. Ter uitvoering van de Uitvoeringswet TOI-verordening moeten nadere regels worden gesteld. Dit besluit voorziet daarin door nadere regels te geven over de openbaar te maken gegevens bij het openbaar maken van een bestuurlijke boete.

  • Besluit bestuursrechtelijke aanpak online kinderpornografisch materiaal

    Per 1 juli 2024 is de Wet bestuursrechtelijke aanpak online kinderpornografisch materiaal in werking getreden. Daartoe heeft de Autoriteit Online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (hierna: ATKM) bestuursrechtelijke bevoegdheden om op te treden tegen aanbieders van hosting- en communicatiediensten die niet vrijwillig meewerken aan ontoegankelijkmaking van dit materiaal. Ter uitvoering van de wet is het noodzakelijk om nadere regels te stellen over:

  • Vrijstellingsregeling bovengronds aanwenden

    Met deze consultatie wordt de vrijstellingsregeling bovengronds aanwenden runderdrijfmest voorgelegd. Het betreft een wijziging van het Besluit Activiteit Leefomgeving (BAL) en de Omgevingsregeling. Hiermee wordt bovengronds aanwenden, onder voorwaarden, juridisch mogelijk gemaakt. De vrijstellingsregeling geldt voor 2025.  

  • Besluit vrij en veilig onderwijs

    Dit besluit stelt aanvullende regels aan hoe scholen en landelijke klachtencommissies moeten voldoen aan de verplichtingen uit het Wetsvoorstel vrij en veilig onderwijs. Ten eerste worden er regels gesteld aan de manier waarop de resultaten van de leerlingmonitor met de Inspectie van het Onderwijs gedeeld moeten worden. Ten tweede worden er regels gesteld aan de inhoud, de doelgroep en de afnamefrequentie van de personeelsmonitor. Ten derde worden er regels gesteld aan de deskundigheid van de leden van de landelijke klachtencommissies en de manier waarop klachten worden behandeld.

  • Wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet in verband met de invoering van een verplichte gedragscode ongewenst gedrag

    Dit wetsvoorstel verplicht een gedragscode ongewenst gedrag voor werkgevers met 10 of meer werknemers. Een gedragscode is een effectieve en laagdrempelige maatregel om ongewenst gedrag tegen te gaan. Het opstellen van een gedragscode en het regelmatig onder de aandacht brengen ervan heeft een preventieve werking. Het zorgt ervoor dat in elk bedrijf het gesprek gevoerd wordt over hoe men met elkaar om wil gaan. Het geeft duidelijkheid over wat gewenst en ongewenst gedrag is. Daarnaast draagt een gedragscode bij aan een cultuur op de werkvloer waarin het vanzelfsprekend is om elkaar aan te spreken op gedrag. Dit helpt om snel in te grijpen bij ongewenst gedrag, waardoor de situatie niet onnodig escaleert.