Zoekresultaat

514 resultaten
U heeft gezocht op: Gemeenten

Sorteren op:
  • Wijziging van de Woningwet in verband met de verlengde opschorting van de marktverkenning

    In het coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ (Kamerstukken II, 2021D50025) is afgesproken om de marktverkenning voor commerciële activiteiten van corporaties gedurende de hele kabinetsperiode op te schorten. Dat betekent dat de marktverkenning niet tot 1 januari 2024, maar tot 1 juli 2025 wordt opgeschort. Corporaties hoeven gedurende een langere periode geen goedkeuring te vragen voor investeringen in diensten niet behorend tot het algemeen economisch belang (niet-DAEB), zoals investeringen in middenhuurwoningen. De Aw hoeft gedurende een langere periode van opschorting geen goedkeuring te verlenen. Gemeenten hoeven tijdens deze periode geen procedure van marktverkenning te doorlopen.

  • Wijziging Paspoortwet ontvlechting NIK en Wet op de Nederlandse identiteitskaart

    De regels over de Nederlandse identiteitskaart worden uit de Paspoortwet gehaald en ondergebracht in een nieuwe wet. Daarvoor zijn twee wetsvoorstellen nodig. Ten eerste wordt de Paspoortwet gewijzigd. Ten tweede wordt een nieuwe wet voorgesteld, de Wet op de Nederlandse identiteitskaart. De wijziging van de Paspoortwet volgt de procedure voor een rijkswet, de Wet op de Nederlandse identiteitskaart volgt de procedure voor een gewone wet. Beide voorstellen gaan samen in internetconsultatie.

  • Wet van school naar duurzaam werk

    Het doel van deze wet is zorgen voor meer gelijke kansen. Jongeren die het nodig hebben krijgen hulp in de stap van school naar werk. Ook zorgen we dat jongeren hulp krijgen als ze hun baan verliezen.

  • Regeling artikel 31 Huisvestingswet 2014 Soedan

    Deze regeling maakt het mogelijk dat ongeveer 100 Nederlanders uit Soedan sneller een huis kunnen vinden in Nederland. Deze mensen zijn door de Nederlandse overheid naar Nederland gehaald, omdat het te onveilig is in Soedan. Zij hebben hulp van het Rijk nodig en krijgen hiermee een mogelijkheid om gehuisvest te worden.

  • Wijziging van het RVV 1990 ivm uitbreiding nul-emissiezones naar taxi's en nieuw verkeersbord milieuzone en nul-emissiezone

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Dit geeft gemeenten de mogelijkheid om zero-emissiezone (in de wettekst nul-emissiezone genoemd) voor taxi’s in te voeren. Het besluit regelt ook de noodzakelijke wijzigingen aan de verkeersborden van milieu- en zero-emissiezones. Tevens om dit in de toekomst eventueel voor andere voertuigcategorieën mogelijk te maken.

  • Wijzigingsregeling zesde tranche Woningbouwimpuls

    Regeling Woningbouwimpuls 2020 wordt op onderdelen gewijzigd met als doel het vergroten van de toegankelijkheid van de regeling en het waarderen van de bijdrage aan de extra woningbouwopgave.

  • Regeling goed verhuurderschap

    Op basis van de Wet goed verhuurderschap hebben verhuurders en verhuurbemiddelaars de verplichting om huurders van woon- en verblijfsruimten te informeren over hun rechten en plichten, voorzover deze rechten en plichten niet zijn opgenomen in de huurovereenkomst.

  • Wetsvoorstel doelmatige aanpak onderwijshuisvesting

    Deze consultatie gaat over het wetsvoorstel onderwijshuisvesting. Het wetsvoorstel bestaat uit verschillende onderdelen:

  • BTIV verkoopregels en grondposities

    Dit besluit strekt tot wijziging van het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015 (BTIV) met als doel het BTIV op verschillende onderdelen aan te passen op de afspraken uit het coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ (Kamerstukken II, 2021D50025) en de Nationale Prestatieafspraken die de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening met de corporatiesector, huurders en gemeenten heeft gesloten. Het wijzigingsbesluit draagt daarmee bij aan de doelstellingen die het kabinet heeft voor de volkshuisvesting, waarin corporaties een vitale rol spelen. Met deze wijzigingen wordt beoogd corporaties beter in staat te stellen de grote maatschappelijke opgaven rond de beschikbaarheid, betaalbaarheid, kwaliteit en duurzaamheid van woningen op te pakken. Het gaat concreet om een uitbreiding van de aanbiedingsplicht bij de verkoop van eengezinswoningen door corporaties en een verlenging van de termijn voor grondposities van corporaties in de DAEB-tak (tak die zich bezighoudt met Diensten die tot het Algemeen Economisch Belang worden gerekend).

  • Wet betaalbare huur

    Middenhuurwoningen krijgen een vorm van huurprijsbescherming, zodanig dat wonen voor middeninkomens betaalbaar wordt én het rendabel blijft voor institutionele beleggers om in deze woningen te investeren. Het kabinet heeft dit voornemen uit het regeerakkoord uitgewerkt in dit wetsvoorstel.

  • Balanced Approach Schiphol

    ** For English, please go to www.luchtvaartindetoekomst.nl/onderwerpen/samenwerking/ba/english-version. Here you will find all relevant information about this consultation, including attached documents and an instruction how to leave behind your response. **

  • Wet versterking regie volkshuisvesting

    Dit wetsvoorstel geeft het Rijk, de provincies en gemeenten de wettelijke instrumenten om samen en met regionale afstemming regie te voeren op de volkshuisvesting. Zodat de overheden meer grip hebben op hoeveel, waar en voor wie er wordt gebouwd, dat er sneller gebouwd kan worden en dat kwetsbare mensen met urgentie een woning krijgen.

  • Verzamel-AMvB Omgevingswet 2022

    De Verzamel-AMvB Omgevingswet 2022 bevat technische wijzigingen in de vier AMvB’s van de Omgevingswet: het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit bouwwerken leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Omgevingsbesluit. Daarnaast worden kleine onvolkomenheden in de bruidsschat gecorrigeerd. De bruidsschat zorgt ervoor dat rijksregels over activiteiten in de leefomgeving naar omgevingsplannen van gemeenten of verordeningen van waterschappen worden verplaatst.

  • Wijziging van de Wet inburgering 2021 in verband met het opnemen van een hardheidsclausule en aanpassing van het overgangsrecht

    Met dit wetsvoorstel worden twee soorten wijzigingen voorgesteld van de Wet inburgering 2021. Een hardheidsclausule waarmee door gemeenten en DUO geheel kan worden afgezien van het opleggen van een boete. En een grondslag in het overgangsrecht waardoor het mogelijk is om bij of krachtens algemene maatregel van bestuur noodzakelijke begunstigende maatregelen te treffen ten aanzien van de inburgeringsregelgeving die van toepassing blijft op personen die onder de Wet inburgering 2013 vallen.

  • Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie

    Op 28 juni 2019 is het Klimaatakkoord gepresenteerd. Als onderdeel van de uitwerking van de Klimaatakkoord-afspraken over de gebouwde omgeving, biedt dit wetsvoorstel gemeenten de bevoegdheid tot het stellen van lokale regels om de transitie in de gebouwde omgeving naar duurzame alternatieven tot uitvoering te brengen. Het gaat daarbij om wijzigingen van de Omgevingswet en de Gaswet.

  • Wijziging BAL regels stalemissies biologisch pluimvee en varkens

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Voor stallen met biologisch gehouden pluimvee en varkens en voor scharrelvarkens geldt nu nog een uitzondering op de emissiegrenswaarden. Dit wordt gewijzigd: de uitzondering van de emissiegrenswaarden voor het biologisch houden van legkippen vervalt. En voor biologisch gehouden varkens en scharrelvarkens moet een plan worden opgesteld voor een emissiereductie van 40%.

  • Afschaffen collectiviteitskorting zorgverzekering

    Met het wetsvoorstel wordt de collectiviteitskorting voor zorgverzekeringen met ingang van het jaar 2023 afgeschaft. Met deze afschaffing wordt een einde gemaakt aan kruissubsidiëring tussen verzekerden. Daarnaast wordt het aanbod van zorgverzekeringen overzichtelijker.

  • Wijzigingsbesluit minimale hoeveelheid hernieuwbare energie bij ingrijpende renovatie

    De EU richtlijn hernieuwbare energie (RED II) bevat een verplichting voor lidstaten om een hoeveelheid hernieuwbare energie voor te schrijven bij ingrijpende renovatie. Dit draagt bij aan het vergroten van de inzet van energie uit hernieuwbare bronnen en de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Het ministerie van BZK bereidt de implementatie van deze regelgeving voor en brengt deze nu in consultatie.

  • Energiewet

    Het wetsvoorstel Energiewet beoogt de huidige Gaswet en Elektriciteitswet 1998 te vervangen en een modern en geactualiseerd ordeningskader te bieden dat (1) de energietransitie ondersteunt en stimuleert en tegelijkertijd (2) bijdraagt aan het doel van een schone energievoorziening die veilig, betrouwbaar, betaalbaar en ruimtelijk inpasbaar is. Het wetsvoorstel is grotendeels gereed. Enkele aspecten zijn niet meegenomen in de consultatie en zullen na de consultatie worden toegevoegd.

  • Wetsvoorstel verbetering bestrijding heling

    Dit wetsvoorstel dat tot doel heeft om heling beter te kunnen bestrijden en als gevolg daarvan de daaraan ten grondslag liggende vermogensdelicten, zoals diefstal, te kunnen voorkomen en bestrijden.

  • Wetsvoorstel natuurcompensatiebank

    Wijziging van de Wet natuurbescherming en de Omgevingswet in verband met het opnemen van regels over het registreren, reserveren en toedelen van maatregelen ter compensatie van de gevolgen voor Natura 2000-gebieden van stikstofdepositie veroorzaakt door projecten van groot openbaar belang

  • Amvb’s vereenvoudiging bekostiging po

    Deze drie besluiten voorzien in de verdere uitwerking van de wet vereenvoudiging bekostiging po. De besluiten behelzen een nieuwe regeling van de bekostiging voor basisscholen en speciale scholen voor basisonderwijs, in overeenstemming met deze wet. De niet-bekostigingsonderwerpen uit de huidige besluiten worden ongewijzigd ondergebracht in een nieuw Inrichtingsbesluit WPO.

  • Wijziging Besluit BRP & Besluit bap BES

    Het ontwerpbesluit wijzigt enkele onderdelen van het Besluit basisregistratie personen ter bevordering van de goede uitvoering van dat besluit en herstelt enige omissies. Ook wordt het Besluit basisadministraties persoonsgegevens BES aangepast in verband met het opnemen van een regeling voor het registreren van levenloos geboren kinderen.

  • Wetsvoorstel goed verhuurderschap

    Met dit wetsvoorstel krijgen gemeenten de mogelijkheid om landelijk geüniformeerde algemene regels in te stellen ter bevordering van goed verhuurderschap. Daarnaast krijgen gemeenten de mogelijkheid om een gebiedsgerichte verhuurdervergunning te introduceren om malafide verhuurderschap te voorkomen en tegen te gaan.

  • Circulaire windturbines bij risicovolle bedrijven

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een circulaire voor over windturbines bij risicovolle bedrijven. De circulaire loopt vooruit op een wijziging van het Besluit kwaliteit leefomgeving. In de circulaire wordt daarnaast bij wijze van handvat een afwegingskader voor het groepsrisico gepresenteerd. Het voorgestelde afwegingskader sluit ook aan bij de Omgevingswet.

  • Besluit experimentele subsidie generieke werkgeversvoorziening

    Dit Besluit maakt mogelijk dat UWV de pilot generieke werkgeversvoorziening op drie punten verruimt. Ten eerste hoeft de werkgever niet langer beoogde werknemers met een beperking al te melden bij de subsidieaanvraag. Ten tweede wordt gebruik van de voorziening ook mogelijk voor mensen met een beperking uit de doelgroep van de Participatiewet. Ten derde wordt mogelijk voor een werkgever om een subsidieaanvraag te doen voor werkplekaanpassingen die tevens kwalificeren als meeneembare voorziening.

  • Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein

    Dit wetsvoorstel verankert een duidelijk taak voor gemeenten om te komen tot een integrale en gecoördineerde aanpak voor meervoudige problematiek. Tevens regelt het een duidelijk taak voor gemeenten om zorg te dragen voor een meldpunt voor inwoners met niet-acute zorgen over zichzelf of een ander.

  • Wijziging van de Jeugdwet en enkele andere wetten in verband met de verlenging van de duur van pleegzorg en het vervallen van de verleningsbeschikking bij machtigingen tot uithuisplaatsing en gesloten

    In dit wetsvoorstel wordt geregeld dat pleegzorg standaard kan door-lopen totdat een jeugdige 21 jaar is. Bij een verzoek aan de kinderrechter tot het verlenen van een machtiging tot uithuisplaatsing of een (voorwaardelijke) machtiging tot gesloten jeugdhulp dient een beschikking te worden overgelegd. Deze eis wordt geschrapt.

  • Wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging PO

    Dit wetsvoorstel ziet op de vereenvoudiging van de bekostiging van het primair onderwijs en helpt schoolbesturen om in overleg met hun stakeholders betere keuzes te maken die passen bij hun eigen visie en de lokale situatie. Het wetsvoorstel zorgt ervoor dat besturen beter kunnen voorspellen hoeveel geld zij krijgen en de bekostiging wordt inzichtelijker. Daarbij zorgt de vereenvoudiging ervoor dat de administratieve lasten voor scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden verminderen.

  • Wet collectieve warmtevoorziening

    Het doel van de voorliggende Wet collectieve warmtevoorziening is om het draagvlak voor het product warmte, het vertrouwen in de markt en de bereidheid om te investeren in duurzame collectieve warmte, te vergroten. Specifiek wordt met het wetsvoorstel het volgende nagestreefd: (i) groei van collectieve warmtesystemen door nieuwe spelregels (marktordening); (ii) transparantie in de tariefstelling; (iii) aanscherpen van vereisten voor leveringszekerheid; (iv) zeker stellen van de verduurzaming.

  • Informatieplicht energiebesparing Bal

    Het Activiteitenbesluit milieubeheer is per 2 mei 2019 aangepast. Deze wijzigingen, waarmee de informatieplicht energiebesparing geïntroduceerd werd, waren indertijd niet opgenomen in het Besluit activiteiten leefomgeving (hierna: Bal) en het Besluit bouwwerken leefomgeving (hierna: Bbl). Met deze technische omzetting van de bestaande bepalingen uit het Activiteitenbesluit milieubeheer wordt bedoelde informatieplicht alsnog in het Bal en dus in de omgevingswetsystematiek opgenomen.

  • Wijziging besluit regionale meld- en coördinatiefunctie

    In de Wet educatie en beroepsonderwijs is vastgesteld dat scholen en gemeenten elke vier jaar per RMC-regio een regionaal programma uitvoeren om voortijdig schoolverlaten (vsv) te voorkomen en te bestrijden. Hiervoor ontvangen gemeenten, per RMC-regio via de contactgemeente, een specifieke uitkering. De wijziging in het besluit stelt voor om de hoogte van de uitkering voor de contactgemeente in de nieuwe periode (2021-2024) hetzelfde te laten zijn, als in de periode 2019-2020.

  • Wet verbetering beschikbaarheid zorg voor jeugdigen

    Aanpassen van wetgeving is nodig om randvoorwaarden te verbeteren opdat de nodige zorg voor jeugdigen altijd tijdig beschikbaar is. Het gaat om het versterken van opdrachtgeverschap van gemeenten door regionale samenwerking, versterken van de toegang tot jeugdhulp, versterken van het opdrachtnemerschap en goed bestuur van aanbieders, en het versterken van inzicht in en toezicht op zorg voor jeugdigen.

  • Wet maatschappelijk verantwoord inkopen jeugdwet en Wmo 2015

    De consultatie ziet op een wijziging van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Het doel van de wijziging is drieledig. Hoofddoel is het wegnemen van een belemmering waardoor het voor gemeenten eenvoudiger wordt om overheidsopdrachten op het terrein van jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning te gunnen. Daarnaast bevat het wetsvoorstel twee delegatiebepalingen: een t.a.v. reële prijzen en een t.a.v. zorgvuldigheidseisen.

  • Regeling preventieve beveiligingsmaatregelen decentrale bestuurders

    Deze regeling strekt ertoe dat iedere decentrale bestuurder een vergoeding kan krijgen om diens woning preventief te laten beveiligen met een vaststaand pakket aan maatregelen, zonder dat dit door een vertegenwoordigend orgaan kan worden goed- of afgekeurd. Dit draagt bij aan de veiligheid van decentrale bestuurders.

  • Wet verlengde kwalificatieplicht

    Met het wetsvoorstel wordt het voor gemeenten mogelijk om de verlengde kwalificatieplicht in te zetten. Hiermee worden jongeren van 18 tot 21 jaar verplicht om naar school te gaan totdat zij 21 jaar worden of tot aan het behalen van een startkwalificatie. Indien de jongere zich niet houdt aan de verlengde kwalificatieplicht, dan kan de gemeente een boete opleggen. De verlengde kwalificatieplicht wordt niet landelijk ingevoerd, maar alleen op aanvraag van gemeenten.

  • Wijziging van Besluit natuurbescherming i.v.m. handelsverbod op Aziatische duizendknopen

    Handelsverbod in Aziatische duizendknopen. Aziatische duizendknopen zijn invasieve uitheemse planten die schade aan natuur, infrastructuur, bouwconstructies en waterkeringen veroorzaken. De maatregel beperkt nieuwe introductie en verspreiding in het milieu als gevolg van handel. Het verbod geldt voor drie soorten; Japanse duizendknoop (Fallopia japonica inclusief Fallopia japonica var.compacta), Sachalinse duizendknoop (Fallopia sachalinensis) en bastaardduizendknoop (Fallopia x bohemica).

  • Tijdelijke wet verkiezingen COVID-19

    Dit wetsvoorstel heeft tot doel het mogelijk te maken dat de komende verkiezingen kunnen worden georganiseerd en gehouden met inachtneming van de maatregelen die noodzakelijk zijn om verspreiding van het COVID-19-virus te voorkomen. Gedoeld wordt op de verkiezingen als gevolg van een gemeentelijke herindeling op 18 november 2020 en de Tweede Kamerverkiezing op 17 maart 2021.

  • Besluit beveiligde verbinding met overheidswebsites en -webapplicaties

    Met dit besluit wordt de toepassing van de informatieveiligheidsstandaarden HTTPS en HSTS verplicht voorgeschreven voor publiek toegankelijke websites en webapplicaties van bestuursorganen.

  • Tijdelijke experimentenwet nieuwe stembiljetten

    Dit conceptwetsvoorstel regelt de mogelijkheid om bij verkiezingen te experimenteren met nieuwe stembiljetten.

  • Wet versterking participatie op decentraal niveau

    Dit wetsvoorstel regelt dat het decentraal bestuur inwoners in staat stelt te participeren bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid. Daarvoor wordt de regeling over inspraak in de Gemeentewet, Provinciewet, Waterschapswet en WolBES uitgebreid naar participatie. Daarnaast wordt het uitdaagrecht wettelijk verankerd.

  • Wmo 2015: Wetsvoorstel resultaatgericht beschikken en vereenvoudigen geschilbeslechting

    De belangrijkste onderdelen van het wetsvoorstel zijn: 1. Bij de verstrekking van een maatwerkvoorziening kan een resultaatbeschrijving worden gehanteerd (het blijft ook mogelijk om een tijdsduurbeschrijving te hanteren). 2. De afwikkeling van geschillen over de uitvoering van een maatwerkvoorziening wordt vereenvoudigd. In eerste instantie kan worden geklaagd bij de gemeente, in tweede instantie is beroep bij de bestuursrechter mogelijk.

  • Regeling regionale aanpak vsv

    In de regeling worden de voorwaarden en kaders vastgesteld voor een regionaal programma om voortijdig schooluitval te voorkomen en te bestrijden. Scholen en gemeenten stellen vast welke maatregelen zij hiervoor nemen. Dit regionaal programma wordt uitgevoerd in elke RMC-regio. Het voorkomen van schooluitval blijft de belangrijkste doelstelling.

  • Nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen

    Dit wetsvoorstel introduceert in hoofdzaak een nieuwe wijze voor de vaststelling van verkiezingsuitslagen. Ook wordt de termijn tussen de dag van de stemming en de eerste samenkomst van de nieuwgekozen leden van het vertegenwoordigend orgaan verlengd. Daarnaast voorziet het in een aantal wijzigingen die betrekking hebben op het stemmen vanuit het buitenland, wordt de Kieswet ook op enkele andere onderdelen gewijzigd en bevat het een enkele wijziging in de Waterschapswet en de Mediawet 2008.

  • Wijziging Participatiewet en Ziektewet ivm breed offensief

    Het kabinet heeft een breed offensief gelanceerd om mensen met een beperking aan het werk te helpen. Het is daarom wenselijk wijzigingen aan te brengen in de Participatiewet en Ziektewet, zoals het vereenvoudigen en verbeteren van het instrument loonkostensubsidie en van passende ondersteuning aan belanghebbenden. Ook wordt bevorderd dat werken loont voor mensen die in deeltijd met behulp van loonkostensubsidie werken.

  • Subsidieregeling sanering varkenshouderijen

    In het regeerakkoord zijn maatregelen aangekondigd om gezondheids- en leefomgevingsrisico’s in gebieden met een hoge veedichtheid te verminderen. Dit wordt vormgegeven via twee sporen, het saneringsspoor, waarbij op korte termijn geuroverlast door varkenshouderijen in veedichte gebieden wordt verminderd. En het verduurzamingsspoor, waarbij op middellange en lange termijn in bestaande en nieuwe stal- en houderijsystemen brongerichte emissiereducerende maatregelen worden ontwikkeld.

  • Wet inburgering

    Met dit wetsvoorstel wordt het inburgeringsstelsel herzien. Het huidige stelsel bevat belemmeringen, waardoor inburgering als start van meedoen in de Nederlandse samenleving onvoldoende tot zijn recht komt. In het nieuwe stelsel worden inburgeringsplichtigen, gemeenten en het Rijk optimaal in positie gebracht, zodat het doel van inburgering wordt bereikt: alle inburgeringsplichtigen doen zo snel en volwaardig mogelijk mee in de Nederlandse maatschappij, het liefst via betaald werk.

  • Wijziging Bouwbesluit 2012 2e herziening EPBD

    Met dit besluit wordt invulling gegeven aan de verplichtingen die voortvloeien uit Richtlijn 2018/844/EU, ofwel de tweede herziening van de Richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD III)

  • Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening

    De uitwisseling van persoonsgegevens faciliteren voor vroegsignalering van schulden en voor het besluit over toegang en plan van aanpak schuldhulpverlening.

  • wetsvoorstel versterking

    Het kabinet heeft in 2018 besloten de afweging over de hoogte van de gaswinning uit het Groningenveld, het afhandelen van schade en bouwkundige versterking in publieke handen te nemen. De mogelijkheid voor publieke afhandeling van het schadeherstel is geregeld in het wetsvoorstel Tijdelijke wet Groningen. Dit wetsvoorstel is een aanvulling daarop en regelt de versterking van gebouwen omwille van de veiligheid in Groningen.

  • Wet abonnementstarief Wmo 2015

    In het regeerakkoord 2017-2021 “Vertrouwen in de toekomst” (hierna: regeerakkoord) hebben de fracties van de partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie een pakket aan maatregelen aangekondigd om de stapeling van eigen betalingen in de (langdurige) zorg en ondersteuning te verminderen. Dit voorstel regelt daartoe een abonnementstarief voor Wmo-maatwerkvoorzieningen en vereenvoudigt de uitvoering van de vaststelling en inning van de bijdrage in de kosten voor maatschappelijke ondersteuning.

  • Wet versterking decentrale rekenkamers

    Het wetsvoorstel schaft de mogelijkheid af om regels te stellen over de rekenkamerfunctie, waardoor elke gemeente een onafhankelijke (of gemeenschappelijke) rekenkamer moet instellen. Het wetsvoorstel maakt mogelijk dat de raad een of meer van zijn leden als adviseur aan de rekenkamer toevoegt en breidt de onderzoeksbevoegdheden van rekenkamers uit. Deze wetswijziging is een noodzakelijke voorwaarde voor gedegen rekenkameronderzoek in elke gemeente ter ondersteuning van de gemeenteraad.

  • Wetsvoorstel toegang Wlz voor mensen met een psychische stoornis

    Dit wetsvoorstel heeft tot doel om mensen met een psychische stoornis die voldoen aan de bestaande Wlz-toegangscriteria toegang tot de Wlz te geven. Mensen met een psychische stoornis worden dan niet anders behandeld dan mensen met een lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke handicap, of mensen met een somatische of psychogeriatrische beperking of aandoening.

  • Besluit uitzonderingen markttoets

    Met deze wijziging van het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting wordt de markttoets voor woningcorporaties vereenvoudigd. Het gaat om een uitzondering van de toets bij werkzaamheden op grond die is uitgegeven in erfpacht, en bij transacties tussen corporaties waarbij 75% van de verkoopportefeuille uit DAEB-werkzaamheden bestaat.

  • Regeling vereenvoudiging markttoets

    Met deze wijziging van de Regeling toegelaten instellingen volkshuisvesting wordt de markttoets voor woningcorporaties vereenvoudigd, zodat zij gemakkelijker middenhuurwoningen kunnen bouwen als dat op lokaal niveau gewenst is. Het vereiste bruto aanvangsrendement bij nieuwe investeringen wordt op 0% gezet; monitoring of de corporatie onder marktconforme voorwaarden opereert vindt plaats op portefeuilleniveau.

  • Wet voldoende betaalbare woningen

    Dit wetsvoorstel beoogt dat in gemeenten de hoeveelheid sociale-huurwoningen ten minste op peil blijft. Daartoe wordt voorgesteld dat prestatieafspraken niet als resultaat mogen hebben dat het aantal sociale-huurwoningen afneemt.

  • Wet centraliseren tolkvoorzieningen auditief beperkten leef- en werkdomein

    Met deze maatregel ontvangt het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) de taak om de tolkvoorzieningen voor auditief beperkten in het kader van de arbeidsinschakeling Participatiewet en maatschappelijke participatie uit te voeren. Een gedeelte van de tolkvoorzieningen is op dit moment ondergebracht in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Participatiewet (resp. leefdomein en werkdomein gemeenten).

  • Wijziging Besluit BRP ivm registratie van levenloos geboren kinderen

    Het Besluit BRP regelt (1) welke gegevens over het kind kunnen worden geregistreerd en (2) dat naast de in de Wet BRP genoemde situaties, ook ouders die een levenloos geboren kind hebben gekregen op het moment dat zij als ingezetene in het persoonsregister stonden ingeschreven (vóór 1 oktober 1994), later in de GBA of de BRP zijn ingeschreven, maar inmiddels zijn geëmigreerd, een verzoek kunnen doen tot het opnemen van gegevens omtrent hun kind.

  • Besluit verlaging bijdrage Wlz-zorg en maatschappelijke ondersteuning

    In het regeerakkoord 2017-2021 “Vertrouwen in de toekomst” (hierna: regeerakkoord) hebben de fracties van de partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie een pakket aan maatregelen aangekondigd om de stapeling van eigen betalingen in de (langdurige) zorg en ondersteuning te verminderen. Op die manier borgt het kabinet dat de zorg financieel toegankelijk blijft, ook voor mensen die (binnen het gezin) zorg uit meerdere domeinen ontvangen en daardoor met meerdere eigen bijdragen worden geconfronteerd.

  • Wijziging Activiteitenbesluit artikel 2.15 milieubeheer

    Wet milieubeheer-plichtige bedrijven moeten alle energiebesparende maatregelen nemen die een terugverdientijd van vijf jaar of minder hebben. Aan artikel 2.15 Activiteitenbesluit Wet milieubeheer wordt een verplichting toegevoegd om te melden hoe aan deze energiebesparingsverplichting wordt voldaan. Ook wordt er een grondslag gegeven voor algemene regels over de wijze waarop terugverdientijd en de onderliggende parameters worden berekend.

  • Wijziging Besluit specifieke uitkeringen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid

    Deze AMvB regelt de nieuwe verdeelsystematiek voor de verdeling van onderwijsachterstandsmiddelen voor gemeenten. Risico’s op onderwijsachterstanden worden hierin gebaseerd op een nieuwe, objectieve indicator, ontwikkeld door het CBS, die het risico van een kind op een onderwijsachterstand beter in beeld brengt op basis van objectieve, actuele en centraal beschikbare data.

  • Wkpb Beter Kenbaar

    Doel is vereenvoudiging van de huidige Wkpb. Het wetsvoorstel voorziet in één registratie van publiekrechtelijke beperkingen in de Basisregistratie Kadaster en in een verruiming van de objecttypen waarop beperkingen kunnen worden gevestigd zodat deze vanuit hun interne werkprocessen de beperkingen aan de BRK kunnen gaan leveren.

  • Wetsvoorstel overstappen telecom

    Het wetsvoorstel tot het wijzigen van de Telecommunicatiewet strekt primair tot het verlagen van overstapdrempels voor eindgebruikers teneinde het overstappen naar een andere telecomaanbieder te vergemakkelijken en de mededinging te bevorderen. Daarnaast krijgt de Minister de bevoegdheid om inlichtingen te vorderen van aanbieders van elektronische communicatiediensten en–netwerken ten behoeve van het uitvoeren van een geografisch onderzoek naar het bereik van elektronische communicatienetwerken.

  • Besluit register onderwijsdeelnemers

    De registerwetgeving inzake onderwijsdeelnemers is nu nog verspreid over diverse wetten, besluiten en regelingen. Deze regels worden zoveel mogelijk gebundeld. Dit besluit geeft een nadere invulling aan de Wet register onderwijsdeelnemers. Het bepaalt welke gegevens in het register worden opgenomen, wie die gegevens moet leveren en aan wie gegevens uit het register verstrekt (kunnen) worden. Het betreft een beleidsarme wijziging van reeds bestaande regelgeving.

  • Wijziging van de Activiteitenregeling met betrekking tot de eisen aan de rapportage van energiebesparende maatregelen

    In deze wijziging van de Activiteitenregeling milieubeheer wordt artikel 2.15 van het Activiteitenbesluit milieubeheer nader uitgewerkt. Na artikel 2.16 worden vier artikelen toegevoegd. Ook wordt een terugverdientijdmethodiek toegevoegd. Deze methodiek wordt gebruikt voor het in kaart brengen van de terugverdientijd van energiebesparende maatregelen voor een individuele inrichting.

  • Aanvullingsbesluit natuur Omgevingswet

    Het kabinet is voornemens de Wet natuurbescherming te integreren in de Omgevingswet, zodra de Omgevingswet in werking treedt (1-1-2021). De meeste regels van de Wet natuurbescherming en het Besluit natuurbescherming belanden in de AMvB 's van de Omgevingswet (Besluit activiteiten leefomgeving, Besluit kwaliteit leefomgeving, Omgevingsbesluit). Daarin voorziet het voorliggende ontwerp van het Aanvullingsbesluit natuur Omgevingswet. De overgang gebeurt beleidsneutraal.

  • Omgevingsregeling

    De Omgevingsregeling bevat regels die nodig zijn voor de toepassing van de Omgevingswet en de daarbij behorende vier algemene maatregelen van bestuur: het Besluit activiteiten leefomgeving, Besluit bouwwerken leefomgeving, Besluit kwaliteit leefomgeving en het Omgevingsbesluit. Het gaat daarbij om locatie gebonden, uitvoeringstechnische, administratieve of meet- en rekentechnische voorschriften. De Omgevingsregeling is onderdeel van het nieuwe stelsel voor het omgevingsrecht.

  • Wetsvoorstel wijziging huursomstijging

    Dit wetsvoorstel past de maximale huursomstijging die voor woningcorporaties geldt inhoudelijk aan en geeft mogelijkheid om in gezamenlijke afspraak tussen woningcorporaties, huurdersorganisaties en gemeenten lokaal af te wijken van de huursomstijging. Het wetsvoorstel geeft hiermee invulling aan een deel van de afspraken uit het Sociaal Huurakkoord van Aedes en de Woonbond.

  • Wijz Wet gemeentelijke schuldhulpverlening tbv de uitwisseling van persoonsgegevens

    Het uitwisselen van persoonsgegevens faciliteren voor vroegsignalering van schulden en voor het besluit over toegang en plan van aanpak schuldhulpverlening.

  • Besluit versterking voorschoolse educatie

    Deze consultatie betreft twee maatregelen om de voorschoolse educatie te intensiveren en de kwaliteit te verhogen. Het gaat enerzijds om een uitbreiding van het aanbod van voorschoolse educatie naar 960 uur in anderhalf jaar (beoogde inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2020), en anderzijds om 160 uur inzet v22an een pedagogisch beleidsmedewerker per ve-groep per jaar (beoogde inwerkingstredingsdatum van 1 januari 2022).

  • Wijziging bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer

    Dit voorstel wijzigt bijlage 10 bij de Activiteitenregeling waarin de erkende maatregelen voor energiebesparing staan waarmee invulling kan worden gegeven aan de energiebesparingsverplichting in artikel 2.15, eerste lid, van het Activiteitenbesluit milieubeheer.

  • Invoeringsbesluit Omgevingswet

    Het ontwerp-Invoeringsbesluit Omgevingswet wijzigt de vier AMvB's onder de Omgevingswet en 40 andere besluiten, trekt 35 besluiten in en regelt overgangsrecht, waaronder een set van voormalige rijksregels voor het omgevingsplan en de waterschapsverordening.

  • Wet verruiming ontheffing woonplaatsvereiste wethouders en gedeputeerden

    De Gemeentewet bepaalt dat de wethouder woont in de gemeente die hij bestuurt. Met dit wetsvoorstel wordt de gemeenteraad meer ruimte gegeven om hiervan af te wijken. Ditzelfde geldt voor provincies.

  • Invoering Omgevingswet

    Het kabinet werkt aan een bundeling en vereenvoudiging van het omgevingsrecht. Nu de Omgevingswet in het Staatsblad staat, zijn hiervoor inmiddels verschillende andere trajecten in gang gezet. Het wetsvoorstel waarop deze internetconsultatie betrekking heeft, regelt de invoering van de Omgevingswet.

  • Regionale samenwerking voortijdig schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie

    Het wetsvoorstel zorgt voor een wettelijke basis voor onderwijsinstellingen en gemeenten om de aanpak van voortijdig schoolverlaten voort te zetten. Het wetsvoorstel biedt de randvoorwaarden voor deze partijen om een regionaal sluitend vangnet voor vsv’ers en jongeren in een kwetsbare positie te creëren. Daarnaast zorgt het wetsvoorstel ervoor dat mbo-instellingen de aansluiting vinden bij het overleg tussen gemeenten en samenwerkingsverbanden passend onderwijs voor het vo.

  • Ontwerpbesluit aanlevertermijn cliënt en zorggegevens

    Met dit besluit wordt in het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 een uiterlijke aanlevertermijn voor de cliënt- en zorggegevens geïntroduceerd. Met de wijziging van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 wordt beoogd dat cliënten zo spoedig mogelijk een factuur ontvangen voor de verschuldigde eigen bijdrage. Er worden ook enkele technische wijzingen in het Besluit langdurige zorg doorgevoerd.

  • Actualisatie deugdelijkheidseisen funderend onderwijs

    De voorstellen in dit wetsvoorstel actualiseren en verbeteren de wetgeving voor het funderend onderwijs. Deels zijn de wijzigingen technisch, deels om opvulling van leemten in de onderwijswetgeving. Alles heeft betrekking op op de bekostigingsvoorwaarden voor en verplichtingen van scholen en het toezicht daarop. De belangrijkste onderwerpen zijn: - Actualisering deugdelijkheidseisen - Vermindering administratieve verplichtingen (stofkamoperatie) - Grondslagen voor uitoefening toezicht

  • Wijziging Wet BRP ivm registratie van kinderen die op het moment geboorte niet meer in leven zijn

    Met dit wetsvoorstel wordt het mogelijk gemaakt dat over kinderen die op het moment van de geboorte niet meer in leven zijn of omtrent wie een akte in Nederland is opgemaakt die vermeldt dat het kind op het ogenblik van de aangifte niet in leven is, op verzoek van de ouder die als ingezetene is of was ingeschreven in de basisregistratie personen op het moment van de geboorte of het opmaken van de akte, gegevens worden opgenomen op de persoonslijst van de verzoeker.

  • Wijziging van het besluit ontheffingverlening exceptioneel vervoer

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt een wijziging op het Besluit ontheffingverlening exceptioneel vervoer (centrale ontheffingverlening bussen) voor. In verschillende Nederlandse gemeenten rijden al lijnbussen die langer zijn dan de toegestane 18,75 meter. Dit zijn vaak gelede bussen (met één of twee ‘harmonica’s ertussen). Hiernaast hebben verschillende vervoerders de wens geuit om bussen met aanhangwagens voor personenvervoer te kunnen gebruiken voor lijndiensten.

  • Besluit verkabeling en verplaatsing hoogspanningsverbindingen

    Voorliggende concept-AMvB bevat regels over de kostenverdeling tussen netbeheerder en decentrale overheden en enkele procedurele bepalingen met betrekking tot het onder de grond brengen of verplaatsen van hoogspanningsverbindingen, op verzoek van gemeente en/of provincie.

  • Besluit kwaliteit leefomgeving (AMvB Omgevingswet)

    Het kabinet wil komen tot bundeling en vereenvoudiging van het omgevingsrecht. Hiertoe is de Omgevingswet opgesteld. Deze wet gaat een groot aantal wetten vervangen, die de ontwikkeling en het beheer van de fysieke leefomgeving reguleren. De Omgevingswet wordt verder uitgewerkt in vier besluiten. Deze pagina betreft het Besluit kwaliteit leefomgeving. De andere drie zijn: het Omgevingsbesluit, het Besluit activiteiten leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving.

  • Omgevingsbesluit (AMvB Omgevingswet)

    Het kabinet wil komen tot bundeling en vereenvoudiging van het omgevingsrecht. Hiertoe is de Omgevingswet opgesteld. Deze wet gaat een groot aantal wetten vervangen, die de ontwikkeling en het beheer van de fysieke leefomgeving reguleren. De Omgevingswet wordt verder uitgewerkt in vier besluiten. Deze pagina betreft het Omgevingsbesluit. De andere drie zijn: het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving.

  • Besluit bouwwerken leefomgeving (AMvB Omgevingswet)

    Het kabinet wil komen tot bundeling en vereenvoudiging van het omgevingsrecht. Hiertoe is de Omgevingswet opgesteld. Deze wet gaat een groot aantal wetten vervangen, die de ontwikkeling en het beheer van de fysieke leefomgeving reguleren. De Omgevingswet wordt verder uitgewerkt in vier besluiten. Deze pagina betreft het Besluit bouwwerken leefomgeving. De andere drie zijn: het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Omgevingsbesluit.

  • Besluit kwaliteitsborging voor het bouwen

    Het onderhavige besluit is een uitwerking van het wetsvoorstel kwaliteitsborging voor het bouwen. Dit wetsvoorstel is in behandeling bij de Tweede Kamer. Voor de overwegingen die aan de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen ten grondslag hebben gelegen, wordt verwezen naar de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel (kamerstukken II 2015/16, 34 453, nr. 3).

  • Aanvullingswet natuur Omgevingswet

    Het aanvullingswetsvoorstel natuur Omgevingswet voorziet in wijzigingen van de Omgevingswet, om te verzekeren dat die wet straks over de nodige bevoegdheden en instrumenten beschikt om regels te stellen en maatregelen te treffen ter bescherming van de natuur.

  • Besluit kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzaalwerk

    Met bijgaand conceptbesluit wordt uitwerking gegeven aan het wetsvoorstel innovatie en kwaliteit kinderopvang (Kamerstukken 34597) en de afspraken die zijn gemaakt over de aanpassing van de kwaliteitseisen voor kinderopvang en peuterspeelzaalwerk in het akkoord Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang.

  • Meer ruimte voor nieuwe scholen

    Deze consultatie gaat over het starten van nieuwe scholen. Artikel 23 van de Grondwet verankert de vrijheid van onderwijs. Het staat eenieder vrij om een bijzondere school op te richten en deze naar eigen overtuiging in te richten. In de praktijk bestaat echter weinig ruimte om hiervan gebruik te maken. Het wetsvoorstel Meer ruimte voor nieuwe scholen heft die beperkende werking op en creëert meer mogelijkheden voor nieuwe scholen van goede kwaliteit

  • Wijziging van de Participatiewet en andere wetten

    De consultatie betreft het wetsvoorstel wijziging van de Participatiewet en enige andere wetten.

  • wijziging van de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden

    aanpassing van de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden in verband met wijziging in de aanlevering van officiële publicaties en geconsolideerde versies

  • Intrekkingswet Zondagswet

    De Zondagswet regelt de zondagsrust in Nederland. Voorgesteld wordt om deze wet in te trekken. Dat betekent dat het voortaan aan gemeenten is om de zondagsrust te beschermen, en niet meer aan het rijk.

  • Wetsvoorstel toekomstbestendig onderwijsaanbod

    Het onderwerp van het wetsvoorstel dat ter consultatie wordt voorgelegd is de verplichting om op overeenstemming gericht overleg te voeren met andere schoolbesturen over het toekomstig onderwijsaanbod. Daarnaast gaat de consultatie over het vergemakkelijken van verplaatsen van een school, omzetten of uitbreiding met een richting.

  • Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

    De overgang van vo naar mbo kan kwetsbaar zijn voor leerlingen. Om dit overstapproces te versterken ziet dit wetsvoorstel toe op de invoering van een aanmelddatum in het mbo, een plicht tot het uitwisselen van gegevens betreffende de overstap, de introductie van een toelatingsrecht tot het mbo evenals het recht op een studiekeuzeadvies voor aankomend mbo-deelnemers.

  • Experiment met een nieuw type stembiljet

    Het wetsvoorstel voorziet erin dat bij toekomstige verkiezingen kan worden geëxperimenteerd met een nieuw type model stembiljet in het stemlokaal.

  • Wijziging Woningwet in verband met definitie bouwwerk

    Deze wijziging van de Woningwet legt de definitie van het begrip bouwwerk vast, naar aanleiding van een uitspraak van de Afdeling advisering van de Raad van State over het verbouwen van een woonboot. Voor reeds bestaande woonboten en ander drijvende bouwwerken wordt overgangsrecht gecreëerd, in die zin dat hiervoor van rechtswege een omgevingsvergunning wordt verstrekt.

  • Wijzigingsbesluit Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 arbeidsvoorwaarden maatschappelijke ondersteuning

    Dit ambtelijk concept voor een wijziging van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 heeft als doel te waarborgen dat de geldende arbeidsvoorwaarden van mensen die de door de gemeente ingekochte maatschappelijke ondersteuning uitvoeren, kunnen worden bekostigd uit de prijs die de gemeente daarvoor betaalt, mits de geldende arbeidsvoorwaarden zich ontwikkelen binnen de daarvoor beschikbaar gestelde financiële kaders. U wordt gevraagd of het voorgestelde besluit het effect bereikt.

  • Wet basisregistratie personen

    Het wetsvoorstel beoogt de huidige Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA) te vervangen en zal onder meer ook een regeling gaan bevatten voor de registratie van niet-ingezetenen.

  • Warmtebesluit

    Op 1 december 2009 zijn het ontwerpbesluit en de ontwerpregeling bekendgemaakt in de Staatscourant. Gelijktijdig met de voorhang procedure bij de Tweede Kamer start de consultatie en heeft u de gelegenheid uw zienswijze over de ontwerp regelgeving in te dienen. Hieronder volgt een toelichting voor de consultatie.

  • Warmteregeling

    Op 1 december 2009 zijn het ontwerpbesluit en de ontwerpregeling bekendgemaakt in de Staatscourant. Gelijktijdig met de voorhang procedure bij de Tweede Kamer start de consultatie en heeft u de gelegenheid uw zienswijze over de ontwerp regelgeving in te dienen. Hieronder volgt een toelichting voor de consultatie.

  • Passend onderwijs

    De consultatie gaat over het nieuwe stelsel van passend onderwijs, inclusief de nieuwe bekostigingssystematiek (budgetfinanciering).

  • Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

    Wij vragen uw mening over de volgende onderwerpen: • wel of geen wereldoriëntatie in de eindtoets • invoering en afnamemoment van een centrale eindtoets voor Nederlandse taal en rekenen-wiskunde • verplicht leerling- en onderwijsvolgsysteem • het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst en de functie daarbij van een begintoets