Zoekresultaat

3067 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wet bescherming vermogen in het familierecht

    Dit wetsvoorstel bevat in de eerste plaats bepalingen die de vermogensrechtelijke positie van (minderjarige) kinderen beter beschermen. Daarnaast zijn enkele andere verbeteringen van financiële aard op familierechtelijk terrein opgenomen.  

  • Evaluatiewet Wvggz en Wzd

    Dit wetsvoorstel wijzigt de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) en de Wet zorg en dwang (Wzd). Het is de bedoeling de rechtsbescherming van mensen die gedwongen zorg krijgen centraal te zetten en ervoor te zorgen dat de wetten beter uit te voeren zijn. Dat betekent zorgvuldige procedures en daarnaast maatwerk waar het kan. Op deze wijze krijgen zorgverleners meer tijd voor het bieden van passende zorg. En ze krijgen meer ruimte om de wensen en voorkeuren van mensen die gedwongen zorg krijgen in de behandeling mee te nemen. 

  • Ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit SUWI in verband met de uitwerking van proactieve dienstverlening en het vervallen van de grondslagen voor SyRI

    Besluit proactieve dienstverlening SZW

  • Muntthema 2026

    De Nederlandse Staat geeft twee keer per jaar een verzamelaarsmunt uit. Met deze verzamelaarsmunten worden speciale feiten, gebeurtenissen of personen geëerd die een bijzonder belang hebben voor Nederland. De minister van Financiën, verantwoordelijk voor het muntwezen, laat Nederlanders in deze openbare consultatie meedenken over een muntthema voor 2026.

  • Handreiking wijziging regionaal zorgaanbod

    Het zorgaanbod in de regio verandert. In de afgelopen jaren zijn meerdere ziekenhuisafdelingen en andere (acute) zorgvoorzieningen kleiner geworden of helemaal gesloten. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld te weinig personeel en ziekenhuizen die verplaatsen of samengevoegd worden. Ziekenhuizen zijn zelf verantwoordelijk voor de zorg die zij leveren en de keuzes die zij daarover maken. Een besluit om het zorgaanbod in de regio te veranderen leidt vaak tot onrust. Dit is vooral het geval wanneer er andere partijen zijn die (het gevoel hebben dat zij) niet, te laat of onvoldoende zijn betrokken bij dat besluit. Denk hierbij aan patiënten, inwoners, andere zorgaanbieders in de regio en de lokale politiek zoals gemeenten. Deze partijen hebben wensen over de zorg in hun regio. Waar wordt de zorg geleverd, welke zorg is dat dan, hoe zit het met de bereikbaarheid en is de zorg van goede kwaliteit? Bij verandering zijn burgers en patiënten bijvoorbeeld bang dat zij in kritieke situaties niet meer op tijd de juiste zorg krijgen. Tegelijkertijd hebben ziekenhuisbestuurders regelmatig het idee dat zij andere partijen wel proberen mee te nemen in hun besluit, maar dat zij dat niet goed genoeg kunnen doen. Het kabinet werkt daarom aan een handreiking die, in aanvulling op de relevante wet- en regelgeving, alle betrokken in de regio ondersteunt om het goede gesprek te voeren over (mogelijke) wijzigingen in het aanbod van (acute) zorg. In deze consultatie vragen wij om uw input op deze concepthandreiking.

  • Wet online aangejaagde openbare-ordeverstoring

    Initiatiefwet van het lid Michon-Derkzen (VVD) t.b.v. het versterken van de aanpak rondom online aangejaagde openbare-ordeverstoringen

  • Wet screening kennisveiligheid

    Met dit wetsvoorstel wordt een screening ingevoerd van personen die toegang willen krijgen tot onderdelen van Nederlandse kennisinstellingen waar zij toegang zouden krijgen tot sensitieve technologie. Doel hiervan is om ongewenste kennis- en technologieoverdracht via onderzoekers, studenten en technisch ondersteunend personeel te voorkomen en daarmee risico’s voor de nationale veiligheid te verminderen.

  • Wijziging Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken

    Met deze wijzigingsregeling wordt de Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken aangepast. Er worden twee maatregelen in uitgewerkt ter verbetering van het WOZ-proces: de modernisering van het taxatieverslag voor woningen en de verificatie van waarderelevante objectgegevens van woningen. 

  • Aanwijzen van STAM, versie 5.0.

    Deze regeling wijzigt de Omgevingsregeling om nieuwe versies van de Standaard Aanvragen en Meldingen (STAM) aan te wijzen. De STAM is belangrijk voor de werking van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV).

  • Landelijke Doelen Natura 2000

    Het ministerie van Landbouw, Visserij Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) heeft het voornemen om vernieuwde landelijke doelen vast te stellen voor habitattypen en soorten die met het Natura 2000-netwerk worden beschermd. Het vernieuwen en concreet maken van de doelen bakent de natuurambities voor deze habitattypen en soorten af tot wat nodig is om te voldoen aan internationale verplichtingen van de Vogel- en Habitatrichtlijn (VHR). Dat geeft helderheid over hoeveel genoeg is in Nederland. 

  • Wijziging van regelgeving inzake koerslijsten en taxatierapporten bij de aangifte van bpm

    Bij de eerste inschrijving van een gebruikte auto in het kentekenregister moet de belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) worden betaald. Hoeveel dat is, hangt af van de waardevermindering van de auto. De waardevermindering mag worden bepaald met een leeftijdstabel, een handelskoerslijst of een taxatierapport. De overheid stelt nieuwe regels voor om te zorgen dat deze waardebepaling eerlijk, controleerbaar en minder fraudegevoelig is.

  • pre-consultatie beleidsrichting informatiebeschikking

    Op 1 juli 2011 is de informatiebeschikking opgenomen in de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR). Hiermee heeft de inspecteur mogelijkheid gekregen om een voor bezwaar (en beroep) vatbare informatiebeschikking vast te stellen wanneer niet (volledig) wordt voldaan aan een informatieverzoek of de administratieplicht. Dit instrument is bedoeld om de rechtsbescherming van belasting- en inhoudingsplichtigen te versterken, zodat zij zich kunnen verweren tegen overmatige, disproportionele of onredelijke informatiebehoeften van de inspecteur.
    De vraag is gerezen of de beoogde verbetering van de rechtsbescherming daadwerkelijk is bereikt, of dat de informatiebeschikking juist geleid tot meer rechtsonzekerheid doordat vaak langdurig over wordt geprocedeerd. Gedurende deze procedure blijven zowel de inspecteur als de belanghebbende in onzekerheid over de gevolgen van de informatiebeschikking, en wordt er geen aanslag opgelegd.

  • digitale radio-omroep laag 6

    Deze wijziging heeft betrekking op de frequentieruimte in de frequentieband 174 – 230 MHz. Deze frequentieruimte is bestemd voor digitale omroep.

  • Contourennota intrekking Spreidingswet

    In het Regeerprogramma en de ‘Nadere afspraken ten aanzien van de uitvoering van hoofdstuk 2 van het Hoofdlijnenakkoord 2024-2028’ van 25 oktober 2024 is de intrekking van de Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen (Spreidingswet) aangekondigd.

  • Implementatiewet herziene richtlijn consumentenkrediet

    De Implementatiewet herziene richtlijn consumentenkrediet implementeert de Richtlijn (EU) 2023/2225 inzake kredietovereenkomsten voor consumenten (ook bekend als de Consumer Credit Directive II, de ‘CCDII’). U kunt uw mening geven over de conceptregeling en de concept-memorie van toelichting. Daarnaast wordt in het Consultatiedocument private lease uw mening gevraagd over mogelijke regulering van bepaalde private-leaseovereenkomsten.

  • Aanpassing Boetebesluit socialezekerheidswetten

    Met de aanpassing van het Boetebesluit socialezekerheidswetten worden wijzigingen doorgevoerd die bijdragen een meer evenredig boeteregime. In navolging op het onderscheid dat in het wetvoorstel Handhaving sociale zekerheid gemaakt wordt tussen normale en ernstige boetewaardige overtredingen, wordt ook de boetesystematiek in het Boetebesluit aangepast: er komen twee boetecategorieën, met een lagere boete voor normale overtredingen en een hogere boete voor ernstige overtredingen. Ook worden de boetepercentages verlaagd, zodat de boetes meer realistisch en evenredig worden. Daarnaast wordt de jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep omtrent het matigen van boetes, opdat die binnen een redelijke termijn betaald kunnen worden, vastgelegd in het besluit. Tot slot wordt er ook een aantal wijzigingen doorgevoerd op het gebied van boetes voor werkgevers, waaronder de inkleding van de met het wetsvoorstel Handhaving sociale zekerheid geïntroduceerde waarschuwingsbevoegdheid.

  • Aanpassing Maatregelenbesluit socialezekerheidswetten

    Met de aanpassing van het Maatregelenbesluit socialezekerheidswetten worden twee technische wijzigingen doorgevoerd die een uitwerking zijn van hetgeen geregeld wordt met het wetsvoorstel Handhaving sociale zekerheid. Het gaat om het verplaatsen van de vierde en vijfde maatregelcategorie van het besluit naar de materiewetten.

  • Besluit tot wijziging van het Uitvoeringsbesluit WVO 2020 in verband met de mogelijkheid van het aanbieden van het praktijkgerichte vak in het havo

    Veel scholen hebben in een pilot gewerkt aan twee nieuwe vakken in het havo: het praktijkgerichte vak Technologie (pgp-T) en het praktijkgerichte vak Maatschappij (pgp-M). Deze vakken laten leerlingen werken aan levensechte opdrachten voor bedrijven of organisaties. De leerlingen zijn in tijdens de les praktisch bezig. Ze leren bijvoorbeeld beter samen te werken en reken- en taalvaardigheden in praktische situaties toe te passen.

  • Regeling invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES

    Deze regeling bevat nadere regels ter uitwerking van de Wet invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES en het Besluit invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES. Door die wet en het besluit krijgen alle inwoners van Bonaire, Sint Eustasius en Saba een burgerservicenummer (BSN).

  • Wijziging Besluit Diergezondheid 2026

    De Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur is verantwoordelijk voor het Diergezondheidsfonds. Het Diergezondheidsfonds betaalt monitoring, crisisparaatheid en bestrijding van besmettelijke dierziekten. Houders van dieren dragen via heffingen bij aan het diergezondheidsfonds. Over de verdeling van de kosten zijn afspraken gemaakt in het Convenant financiering bestrijding besmettelijker dierziekten 2025-2029.

  • verlichting zetelvereiste voor kredietinstellingen op Sint Eustatius en Saba

    De bancaire dienstverlening op Saba en Sint Eustatius voldoet al geruime tijd niet aan de maatschappelijke verwachtingen en de ondergrens voor bancaire dienstverlening binnen Caribisch Nederland. Dit belemmert mogelijkheden voor particulieren en bedrijven om te kunnen deelnemen aan het maatschappelijk verkeer, zoals dat in het Europese deel van Nederland mogelijk is. Op de financiële markten van Saba en Sint Eustatius is sprake van marktfalen. Onderzoek van zowel het ministerie van Financiën en DNB als dat van externe partijen wijst uit dat het praktisch onmogelijk is om aldaar een duurzame en rendabele business case te creëren. Dit heeft hoofdzakelijk te maken met de beperkte marktomvang en fysieke ligging van Saba en Sint Eustatius.

  • Evaluatiewet Wkkgz

    Het voornaamste doel van het wetsvoorstel is om de positie van cliënten te versterken, met name in procedures bij geschilleninstanties in de zorg.  Uit een verdiepend onderzoek naar de geschilleninstanties blijkt dat de positie van de cliënt nog niet sterk genoeg is. Daarnaast heeft het wetsvoorstel als doel te verduidelijken dat samenwerking onderdeel is van goede zorg. Dit is belangrijk omdat samenwerking in de zorg niet meer weg te denken is. Ten slotte is het doel dat de IGJ haar toezicht efficiënter kan inrichten.

  • Besluit openbaarmaking

    De Gezondheidswet en de Jeugdwet bieden een specifieke grondslag voor het actief openbaar maken van toezicht- en uitvoeringsgegevens. Met de openbaarmaking van die gegevens wordt beoogd de naleving van regelgeving te bevorderen, het publiek inzicht te geven in de wijze waarop het toezicht en de uitvoering worden verricht en wat de resultaten van die verrichtingen zijn. Het gaat om gegevens van de IGJ en de IJenV, voor zover het haar taken op het gebied van de Jeugdwet betreft.

  • Wetsvoorstel bestendiging bevoegdheden biometrische gegevens vreemdelingen

    Dit wetsvoorstel zorgt ervoor dat het na 1 maart 2026 mogelijk blijft om vingerafdrukken en gezichtsopnames van vreemdelingen af te nemen, te verwerken en in de vreemdelingenadministratie op te slaan.

  • Verzamelbesluit Omgevingswet 2026

    Dit besluit bevat technische wijzigingen in de vier algemene maatregelen van bestuur onder de Omgevingswet: het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit bouwwerken leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Omgevingsbesluit. 

  • Implementatiewet kapitaalvereisten 2026

    Richtlijn 2013/36/EU, beter bekend als CRD (Capital Requirements Directive), bevat het Europese kader voor toezicht op banken. Deze richtlijn is onlangs aangepast door Richtlijn (EU) 2024/1619, beter bekend als CRD VI. Deze richtlijn bevat onder meer:

  • Wijziging Regeling Voertuigen (goedkeuringseisen verlichting en kentekenplaathouder en permanente eis aantal zitplaatsen bijzondere bromfiets)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat de regels voor bijzondere bromfietsen veranderen. Er komen twee nieuwe regels:
    1.    Twee goedkeuringseisen worden aangepast.
    2.    Bijzondere bromfietsen mogen maximaal acht zitplaatsen hebben.
    Voor BSO-bussen (buitenschoolse opvang) gold sinds 2019 een tijdelijke regel van maximaal tien zitplaatsen. Nu gaat ook voor deze voertuigen de regel van acht zitplaatsen gelden.

  • Wlz-aanvraag door familieleden

    Deze wetswijziging maakt het mogelijk dat familieleden een wlz-aanvraag namens de cliënt kunnen ondertekenen ook als hier geen machtiging voor is afgegeven. 

  • Besluit bescherming wolf en goudjakhals

    Sinds 2015 is de wolf terug in Nederland. Er komen steeds vaker incidenten voor tussen wolven en mensen en hun dieren. De Europese Unie heeft onlangs besloten de beschermingsstatus van wolven te verlagen vanwege het grote aantal incidenten in de EU en de beperkte mogelijkheden om hier adequaat tegen op te treden.

  • Wijziging van het Besluit minimumloon en minimumvakantiebijslag

    De inhoudingsmogelijkheid voor de betaling van huisvestingskosten in het Besluit minimumloon en minimumvakantiebijslag wordt stapsgewijs afgebouwd en over een termijn van 5 jaar afgeschaft.

  • Handreiking vooroverleg nieuwbouw kernreactoren

    De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) werkt aan een nieuwe handreiking voor het vooroverleg bij vergunningaanvragen voor nieuwe kernreactoren. Denk aan een vergunningaanvraag om een nieuwe kerncentrale of een small modular reactor op te richten. De Handreiking beschrijft wat er tijdens het vooroverleg gebeurt en waarover gesproken wordt. Daarnaast gaat de handreiking in op wat de ANVS verwacht van de aanvrager en wat de aanvrager kan verwachten van de ANVS. 

  • Besluit vernieuwde kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde

    De kerndoelen voor Nederlands en de kerndoelen voor rekenen en wiskunde zijn vernieuwd. In de kerndoelen staat wat leerlingen moeten leren voor deze onderwerpen binnen het (speciaal) basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs. Door het vastleggen van nieuwe kerndoelen, kan het onderwijs in lezen, schrijven en rekenen verbeterd worden.

  • Regeling Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg

    De voorliggende ontwerpregeling geeft een nadere invulling aan de kaders van het wetsvoorstel ‘Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg’, met als doel om de beschikbaarheid van (hoog)specialistische jeugdzorg te verbeteren. In het ontwerpbesluit wordt hiertoe geregeld:

  • Regeling Openbare jaarverantwoording Jeugdwet

    De voorliggende ontwerpregeling geeft een nadere invulling aan de kaders van het wetsvoorstel ‘Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg’, met als doel om de beschikbaarheid van (hoog)specialistische jeugdzorg te verbeteren. Voorliggende regeling bevat de uitwerking van de verplichting voor jeugdhulpaanbieders (m.u.v. solisten) en gecertificeerde instellingen om een openbare jaarverantwoording te hebben. Daarbij is zoveel mogelijk aangesloten bij de Regeling openbare jaarverantwoording WMG die geldt voor zorgaanbieders.

  • Nieuwe versie Informatieprotocol per 2026

    In het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd staan de gegevens die jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen twee keer per jaar verplicht moeten aanleveren aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 

  • Implementatiewet richtlijn op afstand gesloten overeenkomsten inzake financiële diensten

    Het wetsvoorstel implementeert de richtlijn (EU) 2023/2673 van 22 november 2023 wat betreft op afstand gesloten overeenkomsten inzake financiële diensten (DMFSD). Het wetsvoorstel regelt dat enkele financiële producten die zijn uitgezonderd van de regels uit de Wet op het financieel toezicht (bijvoorbeeld kortlopende kredieten), wel onder de regels over verkoop op afstand vallen en onder de regels voor verkoop buiten de verkoopruimte. Verder bepaalt het wetsvoorstel dat een consument een overeenkomst op afstand eenvoudig moet kunnen ontbinden met behulp van een online ontbindingsfunctie.

  • Regeling beëindiging gaswinning uit het Groningenveld

    Op 19 april 2024 kwam er definitief een einde aan de gaswinning uit het Groningenveld. Op deze dag is de Wet van 17 april 2024, houdende wijziging van de Gaswet en Mijnbouwwet in verband met de beëindiging van de gaswinning uit het Groningenveld, in werking getreden waarmee een verbod op gaswinning uit het Groningenveld van kracht is geworden. Na decennia van gaswinning is het sinds die dag verboden om gas te winnen uit het Groningenveld. De resterende productielocaties zijn afgesloten en worden ontmanteld. 

  • Nationale visie op duurzame koolstof in de chemische industrie

    De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat & Klimaat en Groene Groei hebben een visie opgesteld. Deze visie gaat over het gebruik van duurzame grondstoffen in de Nederlandse chemische industrie. De chemische industrie gebruikt nu nog voornamelijk fossiele grondstoffen zoals aardolie en gas voor de productie van plastics, wasmiddel, coatings en nog veel meer. Deze visie beschrijft hoe de chemische industrie fossiele grondstoffen kan vervangen door secundaire grondstoffen, duurzame biogrondstoffen of CO2. Hiermee wordt het gebruik van fossiele grondstoffen zo laag mogelijk. De visie geeft ook inzicht in welke acties daarvoor nodig zijn.

  • Wetsvoorstel kennisprogramma beroepsziekten

    De regering regelt voor de lange duur onderzoek naar beroepsziekten door gevaarlijke stoffen in Nederland. En verbetert de grondslag voor beroepsziekteregelingen.

  • Wijziging Plantgezondheidswet ivm directe inwerkingtreding maatregelen bij uitbraak

    Sommige plantenziekten kunnen zoveel schade aanrichten aan planten en gewassen dat binnen de Europese Unie is afgesproken om deze ziektes te bestrijden. Wanneer zo een ziekte wordt aangetroffen bij een bedrijf, zoals bij bijvoorbeeld een teler of boer, dan moet de handhavende dienst ingrijpen om te voorkomen dat de ziekte verder wordt verspreid. De soorten maatregelen die genomen kunnen worden veranderen bij deze wetswijziging niet. Wat wel verandert is dat de maatregelen meteen ingaan wanneer de ziekte wordt gevonden door de handhavende dienst, en de dienst heeft vastgesteld welke maatregelen nodig zijn. Als de maatregelen meteen ingaan, kunnen bedrijven en de natuur zo goed mogelijk worden beschermd en wordt de plantziekte zo snel mogelijk uitgeroeid en niet verder verspreid.

  • Uitbreiding vangnet Participatiewet

    Het vangnet Participatiewet, dat gemeenten compenseert voor grote tekorten op het budget voor bijstand, wordt met dit wijzigingsbesluit uitgebreid voor gemeenten die meerjarig te maken hebben met tekorten van 5% of groter. Voor deze gemeenten wordt in twee stappen het eigen risico verlaagd. Dit vermindert de financiële druk voor gemeenten die meerjarig in het huidige vangnet zitten, en kan een oplossing bieden voor gemeenten met meerjarige middelgrote tekorten die niet in aanmerking komen voor het huidige vangnet. 

  • Aanpak constructie ongelijke breukdelengemeenschap

    In het Belastingplan 2026 loopt een wetswijziging in de schenk- en erfbelasting mee die bedoeld is om een belastingconstructie te bestrijden. Deze constructie houdt in dat in het zicht van overlijden van een van de echtgenoten het aandeel in de gemeenschap van goederen wordt gewijzigd. Zo wordt minder erfbelasting afgedragen.
    De wetswijziging houdt in dat de ontbinding van een gemeenschap van goederen met een ongelijke verdeling in het vermogen of een verrekenbeding, waarbij het vermogen anders dan door de helft wordt verdeeld leidt tot heffing van schenk- of erfbelasting. Inwerkingtreding van deze maatregel is 1 januari 2026. Bestaande gevallen tot de datum van bekendmaking van deze maatregel (18 april 2025) worden in principe gerespecteerd.

  • Implementatiewet richtlijn herziening productaansprakelijkheid

    Dit wetsvoorstel implementeert de Europese Richtlijn herziening productaansprakelijkheid (2024/2853). Deze richtlijn bevat regels over de aansprakelijkheid van marktdeelnemers, bijvoorbeeld fabrikanten of importeurs. Die regels bevatten een risicoaansprakelijkheid voor schade van natuurlijke personen die wordt veroorzaakt door gebrekkige producten. De richtlijn vervangt de bestaande richtlijn productaansprakelijkheid uit 1985 (85/374/EEG). Het wetsvoorstel wijzigt de regeling van de productaansprakelijkheid in Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.

  • Wetsvoorstel praktische verbeteringen stichtingsprocedure scholen

    Gemeenten, schoolbesturen of ouders die een nieuwe school willen starten met geld (bekostiging) van de overheid moeten voldoen aan wettelijke eisen. In 2021 zijn deze wettelijke eisen veranderd met de wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen.

  • Wet wegnemen notariskosten bij algehele gemeenschap van goederen

    In het Regeerakkoord is afgesproken om de noodzaak tot het maken van notariskosten weg te nemen voor paren die in algehele gemeenschap van goederen willen trouwen. Ter uitvoering van deze maatregel wordt in dit wetsvoorstel geregeld dat mensen die in algehele gemeenschap willen trouwen, tot één werkdag voor het huwelijk een verklaring kunnen indienen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • Wijziging van de Wet op het kindgebonden budget in verband met het verhogen van de inkomensgrens voor paren

    Er komt met ingang van 2020 bijna 500 miljoen euro extra aan kindgebonden budget bij. In het wetsvoorstel wordt het punt waarop de inkomensafhankelijke afbouw van het kindgebonden budget voor paren begint, verhoogd. Met deze verhoging krijgen paren met een gezamenlijk toetsingsinkomen tussen de huidige afbouwgrens en circa 65.000 euro een hoger kindgebonden budget of komen zij voor het eerst in aanmerking voor een kindgebonden budget.

  • Voorontwerp ter implementatie van de richtlijn langetermijnbetrokkenheid aandeelhouders

    Het voorontwerp ter implementatie van de richtlijn langetermijnbetrokkenheid aandeelhouders wijzigt het BW, de Wft en de Wge. Het bevat regels voor beursvennootschappen over de bezoldiging van bestuurders en commissarissen en over transacties met verbonden partijen. Daarnaast regelt het identificatie van aandeelhouders, informatieverstrekking en facilitering van (stem)rechten en bevat het transparantieverplichtingen voor institutionele beleggers, vermogensbeheerders en volmachtadviseurs.

  • Uitvoeringsbesluit kiescolleges BES

    Het ontwerpbesluit wijzigt het Kiesbesluit en het Rechtspositiebesluit politieke gezagdragers BES als gevolg van de wet tot wijziging van de Wet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba en de Kieswet in verband met de introductie van kiescolleges voor de Eerste Kamer voor de Caribische openbare lichamen ten behoeve van de verkiezing van de leden van de Eerste Kamer.

  • Wet gelijke kans op doorstroom vmbo-havo

    Dit wetsvoorstel regelt dat leerlingen met een diploma vmbo in de theoretische (tl) of gemengde leerweg (gl) toegelaten moeten worden tot havo 4, indien zij voldoen aan voorwaarden die bij algemene maatregel van bestuur worden vastgesteld die betrekking hebben op het door hen afgelegde eindexamen. De ruimte van het bevoegd gezag om te beslissen over de toelating van deze leerlingen tot de school wordt hiermee ingeperkt, voor leerlingen ontstaat er een gelijke kans op doorstroom.

  • Wet bestuurlijk verbod rechtspersonen

    Verbod van rechtspersonen waarvan de werkzaamheid in strijd is met de openbare orde. Het verbod vindt bij besluit van de minister voor Rechtsbescherming plaats. De initiatiefnemers sluiten aan bij het grondwettelijke begrip openbare orde zoals dat nu reeds ook in artikel 2:20 BW wordt gehanteerd.

  • Aanscherping strafrechtelijke aansprakelijkheid ernstige verkeersdelicten

    Dit wetsvoorstel voorziet in een wijziging van enkele bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) en het Wetboek van Strafrecht (Sr) met het oog op de versterking van de strafrechtelijke handhaving van enkele ernstige verkeersdelicten. Voorgesteld wordt o.a. het grote verschil weg te nemen in strafmaximum bij (zeer) gevaarlijk rijgedrag zonder en met gevolgen en het strafmaximum te verhogen bij een aantal ernstige verkeersdelicten.

  • Wet maatregelen middenhuur

    Met de Wet maatregelen middenhuur worden twee belemmeringen rondom middenhuur weggenomen. Ten eerste wordt verduidelijkt dat gemeenten de huisvestingsverordening kunnen inzetten om woningen in het middenhuursegment toe te wijzen. Ten tweede wordt de markttoets voor woningcorporaties vereenvoudigd, zodat zij gemakkelijker middenhuurwoningen kunnen bouwen als dat op lokaal niveau gewenst is.

  • Wijzigingswet meldkamers

    In dit wetsvoorstel wordt de wettelijke basis gelegd voor een nieuwe inrichting van de meldkamers van de hulpdiensten, door wijziging van de Politiewet 2012, de Wet veiligheidsregio's en de Tijdelijke wet ambulancezorg.

  • Regeling NL-Alert

    Consultatie Regeling Alarmeringsdienst NL-Alert 2019

  • Besluit digitale overheid

    Het betreft een uitvoeringsregeling bij het Wetsvoorstel Digitale overheid. De concept-AmvB reguleert de onderwerpen persoonsgegevensverwerking en informatieveiligheid bij de toegang tot elektronische dienstverlening.

  • Wijziging van de Faillissementswet m.b.t. rechten en verplichtingen inzake deelname aan betalings- en effectenafwikkelsystemen in derde landen

    Banken voeren overboekingsopdrachten in in systemen m.b.t. zowel geld als girale financiële instrumenten. De EU-Finaliteitsrichtlijn bepaalt dat overboekingsopdrachten die zijn ingevoerd in een aangewezen systeem finaal zijn en biedt lidstaten de mogelijkheid de richtlijn ook op systemen van niet-lidstaten toe te passen. Onderhavig ontwerpwetsvoorstel maakt van die mogelijkheid gebruik.

  • Wet gelijke beloning van vrouwen en mannen

    De opstellers van de initiatiefwet, de Kamerleden Ploumen (PvdA), Özütok (GroenLinks), Jasper van Dijk (SP) en Van Brenk (50Plus), nodigen iedereen die op dit initiatiefwetsvoorstel wil reageren uit om middels deze internetconsultatie te laten weten wat zij of hij vindt van de wet, met als doel de wet te verbeteren.

  • Wet aanscherping toetsing voorgedragen kwaliteitsstandaarden

    Dit wetsvoorstel regelt voor nieuwe kwaliteitsstandaarden met een risico op (zeer) hoge kosten, dat de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de Minister voor Medische Zorg (MZ), na afstemming in de Ministerraad, eerst akkoord moeten geven op de financiële consequenties daarvan. Zo kunnen we de kosten van de collectieve (zorg)uitgaven beheersen. De Tweede Kamer controleert de ministers bij het uitoefenen van deze bevoegdheid.

  • Wet arbeidsmarkt in balans

    Het kabinet werkt met dit wetsvoorstel toe naar een nieuwe balans op de arbeidsmarkt. Het moet voor werkgevers aantrekkelijker worden om werknemers in (vaste) dienst te nemen. Daarom stelt het kabinet voor om premiedifferentiatie tussen vaste contracten en flexcontracten in de WW en een cumulatiegrond in het ontslagrecht te introduceren. Ook stelt het kabinet voor om concurrentie op arbeidsvoorwaarden via payrolling te voorkomen en oproepkrachten meer werkzekerheid te bieden.

  • Wijziging Wet toezicht

    Wijziging van de Wet toezicht en geschillenbeslechting collectieve beheersorganisaties auteurs- en naburige rechten.

  • Besluit investeringsplan en en kwaliteitsborging elektriciteit en gas

    In wetsvoorstel Voortgang Energietransitie wordt voor netbeheerders een investeringsplan en kwaliteitsborgingssysteem geïntroduceerd, dat het huidige kwaliteits- en capaciteitsdocument vervangt. Daarbij staat ook aangegeven dat deze bij besluit (en ministeriële regeling) verder worden uitgewerkt. Dit besluit en deze ministeriële regelingen bevatten deze uitwerking. De ministeriële regeling bevat tevens de aanwijzing van artikel(onderdelen) van de Gaswet die onder het toezicht van Sodm vallen.

  • Besluit herstel en afwikkeling van verzekeraars

    Het besluit strekt tot uitvoering van de wet herstel en afwikkeling van verzekeraars. Deze wet voorziet in instrumenten en bevoegdheden om verzekeraars zo nodig op een ordentelijke wijze te kunnen afwikkelen om zo de belangen van polishouders bij de verzekeraar maximaal te waarborgen. In het besluit worden onder meer nadere regels gesteld over de voorbereidend crisisplannen die verzekeraars moeten opstellen en afwikkelingsplannen die DNB opstelt.

  • Besluit tot wijziging Bpg en Bpg Bod'en in verband met themaverwerking

    De themaverwerking op basis van de Wet politiegegevens biedt de mogelijkheid tot het verwerken van gegevens over personen die mogelijk kunnen leiden tot aanwijzingen van betrokkenheid bij ernstige strafbare feiten. Voorgesteld wordt dat het Besluit politiegegevens wordt gewijzigd zodat de themaverwerking mogelijk is voor de rijksrecherche m.b.t. signalen van omkoping, en de Inspectie SZW v.w.b. signalen van arbeidsuitbuiting/mensenhandel.

  • Experimentenwet rechtspleging

    Het conceptwetsvoorstel biedt een wettelijke grondslag voor experimenten met innovatieve gerechtelijke procedures. Bij algemene maatregel van bestuur zal bij wijze van experiment tijdelijk kunnen worden afgeweken van de wetgeving over procederen bij de burgerlijke rechter. Afwijking wordt mogelijk van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, de Wet op de rechterlijke organisatie, de Faillissementswet, de Wet griffierechten burgerlijke zaken en de Wet op de rechtsbijstand.

  • Wijziging Wfsv tijdelijke uitzondering driejaarstermijn terugkerende eigenrisicodragers en vervallen rekenpercentage

    De verkorting van de ‘WGA-risicoperiode’ wordt gezamenlijk met een aantal verbeteringen in de premiesystematiek van UWV geregeld op het niveau van wet, besluit en regeling. NB. De maatregel uit het regeerakkoord waarin de regering de WGA-risicoperiode wil verkorten is slechts één onderdeel uit een breder pakket aan maatregelen. Indiening van dit specifieke onderdeel bij de Tweede Kamer zal dan ook in samenhang bezien worden met het bredere pakket.

  • Verzamelwet pensioenen 2019

    De Verzamelwet Pensioenen 2019 beoogt een verbetering van de pensioenwetgeving. Hiertoe zijn verschillende wijzigingen opgenomen. Het wetsvoorstel omvat onder meer wijzigingen in het kader van de volgende onderwerpen: 1. Waardeoverdracht 2. Gegevenslevering DNB 3. Overbruggingspensioen 4. Medezeggenschap kleine ondernemingen 5. Premiebetaling op basis van feitelijk verloonde bedragen per maand 6. Aanwijzingsbevoegdheid toezichthouder.

  • Besluit analyse vakbekwaamheidsbouwwerk

    Dit besluit wijzigt het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft (BGfo) in verband met het doorvoeren van de aanbevelingen die het College Deskundigheid Financiële Dienstverlening (CDFD) heeft gedaan naar aanleiding van de analyse van het vakbekwaamheidsbouwwerk.

  • Controleprotocol eID 2018

    De Minister van BZK heeft de mogelijkheid om private identificatiemiddelen toe te laten tot het BSN-domein. Voor verwerving van private middelen dient duidelijk te zijn welke uitleg wordt gegeven en waarop in Nederland wordt gecontroleerd of identificatiemiddelen zijn te kwalificeren op de eIDAS betrouwbaarheidsniveaus substantieel en hoog. Het Controleprotocol ziet op deze aspecten.

  • Implementatieregeling vierde anti-witwasrichtlijn

    Dit ontwerp voor een ministeriële regeling strekt samen met het voorstel voor de Implementatiewet vierde anti-witwasrichtlijn en het ontwerp Uitvoeringsbesluit Wwft 2018 tot implementatie van de vierde anti-witwasrichtlijn. Het ontwerp voor de Implementatieregeling vierde anti-witwasrichtlijn voorziet onder meer in een vrijstelling van de verplichtingen van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) voor aanbieders van bepaalde kansspelen.

  • Wetsvoorstel herwaardering strafbaarstelling actuele delictsvormen

    Dit wetsvoorstel stelt misbruik van seksueel beeldmateriaal (wraakporno) en het uit winstbejag behulpzaam zijn bij illegale prostitutie (pooierverbod) strafbaar in het Wetboek van Strafrecht (Sr). Verder worden de wettelijke strafmaxima voor een aantal actuele delictsvormen (haatzaaien, deelneming aan een criminele organisatie, kindermishandeling, diefstal in een woning gedurende de dag, het hinderen van hulpverleners en het bezit van automatische vuurwapens) verhoogd.

  • Wijziging Ambtsinstructie

    De huidige Ambtsinstructie is in 1994 in werking getreden en nadien op onderdelen aangepast, maar tot op heden niet algeheel geactualiseerd. Op grond van onder meer het rapport “Verantwoord politiegeweld” van de Nationale Ombudsman, de Politiewet 2012, de politiepraktijk en het traject “integrale stelselherziening geweldsaanwending opsporingsambtenaar” bestaat die noodzaak thans wel.

  • Richtlijnvoorstel grensoverschrijdende omzetting, fusie en splitsing

    Het richtlijnvoorstel grensoverschrijdende omzetting, fusie en splitsing vult richtlijn 2017/1132 (EU) aan met procedurele regels voor grensoverschrijdende omzetting en splitsing en wijzigt de procedurele regels voor grensoverschrijdende fusie. Daarnaast bevat het voorstel inhoudelijke regels voor de bescherming van aandeelhouders en schuldeisers in geval van omzetting, fusie of splitsing en inhoudelijke regels voor de bescherming van werknemers in geval van een omzetting of splitsing.

  • Richtlijnvoorstel digitalisering oprichting en inschrijving van kapitaalvennootschappen

    Het voorstel verplicht lidstaten te voorzien in de mogelijkheid om een kapitaalvennootschap (BV of NV) digitaal op te richten en in te schrijven in het handelsregister. Lidstaten mogen NV’s uitzonderen. Lidstaten faciliteren digitale oprichting dmv informatievoorziening en ‘modeldocumenten’. Verder wordt bepaald welke informatie in het handelsregister moet worden opgenomen, welke informatie derden kunnen raadplegen en welke kosten hiervoor mogen worden gerekend.

  • Consultatie Gedragslijn FM

    Het ministerie van EZK wil graag de belangen en wensen van alle stakeholders in kaart brengen om tot een zorgvuldige afweging te komen alvorens een besluit te nemen over het al dan niet opnieuw openstellen van een FM-Gedragslijn en onder welke voorwaarden.

  • Wijziging Brra ivm verplichte VOG bij eerste benoeming tot rechterlijk ambtenaar

    Wijziging Brra ivm verplichte VOG bij eerste benoeming tot rechterlijk ambtenaar.

  • Wijziging Toetsbesluit PO in verband met verbeteren vergelijkbaarheid eindtoetsen PO

    Met ingang van schooljaar 2014/2015 is de eindtoets verplicht geworden in het primair onderwijs. Momenteel kunnen scholen tussen vijf toetsaanbieders kiezen: een de door de overheid aangeboden Centrale Eindtoets of één van de vier commerciële eindtoetsen. De afgelopen jaren is middels evaluaties gebleken dat de huidige ijking aan de referentieniveaus taal- en rekenen de eindtoetsen niet voldoende vergelijkbaar maakt. Om dit te verbeteren zal het Toetsbesluit PO worden gewijzigd.

  • Initiatiefwet Van Weyenberg tot vergroten inspraak deelnemers pensioen over uitsluitingenbeleid en verantwoord beleggingsbeleid

    Verantwoordingsorganen en belanghebbendenorgaan bij pensioenfondsen krijgen een goedkeuringsrecht op het uitsluitingenbeleid van het pensioenfonds en een adviesrecht op het verantwoord beleggingsbeleid. Het beleggingsbeleid zal hierdoor beter gaan corresponderen met de voorkeuren van de deelnemer.

  • Ministeriële regeling gebiedsaanwijzing gasaansluitplicht

    In Wet voortgang Energietransitie (hierna: wet VET) wordt een eerste stap in de overgang van fossiele naar duurzame energie gezet, die ervoor zorgt dat nieuwe gebouwen standaard geen gasaansluiting krijgen. Het college van B&W kan besluiten tot aanwijzing van het gebied als een gebied waar de aansluitplicht wel geldt. Dit kan alleen bij zwaarwegende redenen van algemeen belang, die een uitzondering strikt noodzakelijk maken. Deze ministeriële regeling geeft nadere invulling hiervan.

  • Wetsvoorstel vereenvoudiging en modernisering bewijsrecht

    Het conceptwetsvoorstel vereenvoudigt en moderniseert de regels over het verzamelen van informatie en bewijs voorafgaand en tijdens een civiele procedure. De verschillende bewijsverrichtingen worden meer op elkaar afgestemd en de rechter krijgt meer regie over bewijskwesties in de procedure.

  • Invoering persoonsregisters

    In het Arbobesluit wordt voor bepaalde typen beroepsbeoefenaren de verplichting ingevoerd om door de Minister van SZW te zijn geregistreerd in een persoonsregister. De uitoefening van de betreffende beroepen is slechts toegestaan indien de beroepsbeoefenaar in het bezit is van een geldig registratiebewijs.

  • Wetsvoorstel tot herziening van het beslag- en executierecht

    Het wetsvoorstel herziet het beslag- en executierecht in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. Het wetsvoorstel voert o.a. een beslagvrij bedrag in bij beslag op een bankrekening en het beslagverbod op roerende zaken, zoals inboedel, wordt gemoderniseerd.

  • Wet bevorderen samenwerking en rechtmatige zorg

    Voor een effectievere aanpak van fraude in de zorg is het soms noodzakelijk dat instanties (bijzondere) persoonsgegevens kunnen uitwisselen. Informatie die de ene instantie heeft kan namelijk noodzakelijk zijn voor een andere instantie om fraude in de zorg in de eigen gemeente of eigen domein aan te pakken. Dit wetsvoorstel biedt hier grondslagen voor en bestaat uit twee onderdelen: het Waarschuwingsregister Zorg en het Informatieknooppunt Zorgfraude (IKZ).

  • Besluit tot verhoging van het extra bedrag aan kinderbijslagen en van het basiskinderbijslagbedrag

    In het regeerakkoord is aangekondigd het budget voor de Algemene Kinderbijslagwet structureel te verhogen met circa €250 miljoen om de inkomenspositie van gezinnen te verbeteren. Deze intensivering ziet op het basiskinderbijslagbedrag en op het extra bedrag aan kinderbijslag voor alleenverdienende ouders en alleenstaande ouders, met een thuiswonend kind in de leeftijd tussen drie en achttien jaar dat een bepaalde mate van intensieve zorg nodig heeft.

  • Consulaire dienstverlening

    De Rijksoverheid werkt aan een consulaire beleidsnota, waarin het consulaire beleid voor de komende jaren alomvattend wordt uiteengezet. Deze consultatie gaat over de consulaire dienstverlening. De Rijksoverheid neemt de resultaten van deze consultatie mee in de verdere ontwikkeling van het consulaire beleid en de verbetering van de consulaire dienstverlening.

  • Wetsvoorstel adviesrecht gemeenten bij schuldenbewind

    Het wetsvoorstel introduceert het recht voor gemeenten om de kantonrechter te adviseren bij de beantwoording van de vraag of een voldoende behartiging van de belangen van mensen met problematische schulden kan worden bewerkstelligd met een meer passende en minder verstrekkende voorziening dan met de instelling van schuldenbewind.

  • Besluit toezicht trustkantoren 2018

    Het besluit werkt enkele zaken uit de Wet toezicht trustkantoren 2018 uit. Het gaat onder meer om regels over de toetsing van bestuurders van trustkantoren, de integere bedrijfsvoering en de compliance- en auditfunctie. Verder worden de boetecategorieën voor overtreding van de verschillende bepalingen uit de wet geregeld.

  • wijziging Wet op het bevolkingsonderzoek

    Het voorstel tot wijziging van de Wet op het bevolkingsonderzoek (Wbo) actualiseert de huidige Wbo en versterkt het handhavingsinstrumentarium van de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd i.o.. De wijziging houdt mede rekening met het beschikbaar komen van preventief gezondheidsonderzoek op eigen initiatief, ook wel health checks genoemd.

  • Wijziging Besluit financieel beheer politie i.v.m. LFU politie

    Dit besluit regelt de wijziging van het Besluit financieel beheer politie in verband met het Besluit levensfase-uren politie.

  • Conceptwetsvoorstel uitbreiding slachtofferrechten

    Dit wetsvoorstel voorziet in een wijziging van het Wetboek van Strafvordering (Sv) en het Wetboek van Strafrecht (Sr) met het oog op de verdere versterking van de positie van het slachtoffer in het strafproces.

  • Wetsvoorstel Afschaffing van de fusietoets in het funderend onderwijs

    Dit conceptwetsvoorstel stelt het afschaffen van de fusietoets voor. Het doel is om met het afschaffen van de fusietoets ruimte te geven aan schoolbesturen in het funderend onderwijs om hen zo in staat te stellen het onderwijsaanbod goed en toekomstbestending vorm te geven. Het is daarbij van belang dat er lokaal gesproken en nagedacht wordt over het voornemen van de fusie en dat er voldoende draagvlak aanwezig is in de omgeving van de school.

  • Wet opheffing verpandingsverboden

    In het zakelijke rechtsverkeer heeft zich een contractuele praktijk ontwikkeld waarbij de overdracht of verpanding van geldvorderingen op naam vaak wordt uitgesloten. Daardoor kunnen deze vorderingen niet worden ingezet voor financieringsdoeleinden. Dit leidt tot een verlies aan mogelijke kredietruimte, met name voor het mkb. Dit voorontwerp tot wijziging van m.n. artikel 3:83 BW strekt ertoe om aan deze contractuele praktijk, evenals bijvoorbeeld in Oostenrijk en Duitsland, een einde te maken.

  • Wetsvoorstel gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden

    Met dit wetsvoorstel wordt beoogd de uitwisseling en verwerking van gegevens te verbeteren tussen instanties die met elkaar samenwerken bij de aanpak van bijvoorbeeld de bestrijding van ondermijnende criminaliteit, van verstoring van de openbare orde en veiligheid, of van misbruik van overheidsgeld en sociale voorzieningen.

  • Maatschappelijke consultatie beloningsmaatregelen financiële sector

    Het kabinet kijkt naar mogelijke aanscherping van beloningsregels in de financiële sector en onderzoekt welke aanvullende maatregelen gewenst zijn. Daarbij worden drie wettelijke maatregelen m.b.t. vaste beloningen overwogen. In aanvulling op deze internetconsultatie wordt een rondetafelbijeenkomst georganiseerd met belanghebbenden. Afhankelijk van de uitkomsten van de beide elementen van de consultatie zal de Raad van State om voorlichting worden gevraagd over de precieze juridische vormgeving.

  • Besluit gebruik burgerservicenummer door Slachtofferhulp Nederland

    Het ontwerpbesluit wijst Slachtofferhulp Nederland aan als “gebruiker van het burgerservicenummer” van slachtoffers, voor zover het gaat om: a) het verwerken van persoonsgegevens van het slachtoffer en b) elektronische dienstverlening en informatieverschaffing aan het slachtoffer, onder meer via het komende (online) “ketenbrede slachtofferportaal”.

  • Wijziging Wiv 2017

    Wijziging van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017

  • Besluit houdende regels tot wijziging van het Besluit uitvoering EU-verordeningen financiële markten

    Aanwijzing verordening op overtreding waarvan een bestuursverbod kan worden opgelegd met betrekking tot niet-financiële ondernemingen

  • Besluit uitvoering en handhaving verordening securitisaties en wijzigingsverordening kapitaalvereist

    Met dit besluit wordt uitvoering gegeven aan de verordening securitisaties (verordening (EU) 2017/2402) dat een Europees kader vaststelt voor eenvoudige, transparante en gestandaardiseerde securitisatie, en de wijzigingsverordening kapitaalvereisten securitisaties (verordening (EU) 2017/2401) dat de afdeling over securitisaties in de verordening kapitaalvereisten (verordening (EU) 575/2013) wijzigt.

  • uitvoeringswet CPC-verordening 2017

    Met dit wetsvoorstel worden enkele aspecten ter uitvoering van verordening (EU) 2017/2394 (CPC-verordening) geregeld. Deze verordening bevat een opdracht aan de lidstaten om de toezichthouders van consumentenregelgeving een aantal minimumbevoegdheden toe te delen. Deze bevoegdheden zijn al grotendeels geregeld in de Wet handhaving consumentenbescherming. Met dit wetsvoorstel worden twee nieuwe bevoegdheden aan de Wet handhaving consumentenbescherming toegevoegd.

  • Wetswijziging Wet KvK BES en HR-wet BES

    Beide Kamers lopen in de praktijk aan tegen knelpunten in de Wet op de Kamers van Koophandel en Nijverheid BES en de Handelsregisterwet 2009 BES. Daarom is in overleg met de Kamers, de openbare lichamen en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven op Bonaire, Sint Eustatius en Saba onderzocht welke knelpunten dat zijn en zijn wensen voor mogelijke oplossingen geïnventariseerd. Hierbij is gebleken dat een aantal wijzigingen van deze wetten en de daarop gebaseerde lagere regelgeving nodig is.

  • Wijziging Besluit Bibob ivm opname COA

    Dit besluit strekt, naast enkele technische aanpassingen, tot toevoeging van het COA aan de lijst van zelfstandige bestuursorganen die bevoegd zijn de Wet Bibob toe te passen. Het COA was niet bevoegd om de Wet Bibob toe te passen en dus niet bevoegd om bij het sluiten van vastgoedtransacties de vastgoedpartners te beoordelen. Het beoordelen van de vastgoedpartners dient primair de integriteit van het COA te waarborgen.