Zoekresultaat

379 resultaten
U heeft gezocht op: Water

Sorteren op:
  • Vaststelling maximum taxitarieven 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de maximumtarieven voor taxivervoer in 2025. Deze tarieven worden ieder jaar geïndexeerd op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI). IenW wil de nieuwe maximumtarieven per 1 januari 2025 in laten gaan. 

  • Vereenvoudiging taxiregelgeving

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van het Besluit Personenvervoer 2000 (Bp2000) voor. Met deze wijziging wil de staatssecretaris de taxiregelgeving verder vereenvoudigen. De vereenvoudiging is gericht op het terugdringen van onnodige lastendruk voor de sector en verruiming van de mogelijkheden voor het flexibel en vraaggericht inrichten van vervoer. Ook worden enkele wijzigingen doorgevoerd om het Bp2000 in lijn te brengen met Europese aanbestedingsregels.

  • Verlenging geldigheidsduur tijdelijke chauffeurskaarten

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten aanpassen. Met de aanpassing wordt de geldigheidsduur van de tijdelijke chauffeurskaart van vier naar zes maanden verlengd. Hierdoor krijgen deelnemers aan het leer-werktraject voor taxibestuurders meer tijd om een officiële chauffeurskaart te behalen.

  • versies 2022 van AERIUS Calculator, Register en Monitor

    Deze regeling schrijft het gebruik van versie 2022 voor van AERIUS Calculator, Monitor en Register:

  • Vervallen ruimtereservering voor de parallelle Kaagbaan

    De minister van Infrastructuur en Waterstaat maakte op 12 juni 2023 bekend dat er geen nieuwe start- en landingsbaan op Schiphol komt. De reservering op een stuk grond voor de aanleg van de zogeheten ‘parallelle Kaagbaan’ wordt geschrapt. Het schrappen van de reservering is een voorgenomen besluit waarvoor bestaande regels moeten worden aangepast. Om de reservering voor de zogeheten parallelle Kaagbaan te schrappen moet namelijk het ‘Besluit algemene regels ruimtelijke ordening’ (Barro) worden aangepast. Hiervoor start het ministerie een internetconsultatie. De consultatie is bedoeld om reacties en meningen op te halen. Na de verwerking van alle binnengekomen reacties wordt het besluit waarschijnlijk in het najaar van 2023 in de ministerraad behandeld. 

  • Vervoer industrieel personeel op zeeschepen

    De minister van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling veiligheid zeeschepen. Met deze wijziging wordt het mogelijk om meer dan twaalf personen (industrieel personeel) te vervoeren op een hiertoe gecertificeerd vrachtschip. Het huidige toegestane maximum van twaalf personen is opgenomen in artikel 1, eerste lid, van de Schepenwet en is gebaseerd op het SOLAS-verdrag op vrachtschepen.

  • Verzamelbesluit Omgevingswet bodem en water 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van een aantal Besluiten die horen bij de Omgevingswet. Het gaat om het Besluit activiteiten leefomgeving, het Invoeringsbesluit Omgevingswet, het Omgevingsbesluit en het Besluit bodemkwaliteit.

  • Verzamelbesluit Omgevingswet IENW bodem en water 2026

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van een aantal besluiten die horen bij de Omgevingswet. Het gaat om het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving, het Omgevingsbesluit en het Besluit bodemkwaliteit.

  • Verzamelbesluit Omgevingswet IenW milieu 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt via een verzamelbesluit wijzigingen voor in:

  • Verzamelbesluit wijziging bestaande regeling voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt het ‘Verzamelbesluit wijziging bestaande UPVs’ voor. Dit Besluit wijzigt het Besluit beheer autobanden (Bba), het Besluit beheer verpakkingen 2014 (Bbv2014) en het Besluit beheer autowrakken, en trekt het Besluit beheer batterijen en accu’s 2008 in. Het grootste deel van de wijzigingen is wetstechnisch van aard. Verder worden met dit besluit de termen ‘importeur’ in het Bba en ‘drankenkartons’ in het Bbv2014 inhoudelijk gewijzigd.

  • verzamelwet IenW 2021

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor dat een aantal wetten wijzigt. Het voorstel is een verzamelwet die de kwaliteit van de wetgeving verbetert. Het voorstel leidt niet tot grote wijzigingen en is als het ware een onderhoudsbeurt voor de wetgeving.

  • Verzamelwet Klimaat en Groene Groei

    Het verzamelwetsvoorstel Klimaat en Groene Groei (KGG) past verschillende wetten aan. In de Klimaatwet wordt onder andere de taak van de Wetenschappelijke Klimaatraad vastgelegd. In de Omgevingswet wordt geregeld dat weer automatisch een gedoogplicht geldt tijdens de ontwerpfase van werken op het gebied van infrastructuur, water, mijnbouw en energie en werken voor grenswateren. In de Wet milieubeheer wordt een grondslag opgenomen voor het kunnen opvragen van informatie door de Nederlandse Emissieautoriteit. In de Wet windenergie op zee worden een aantal regels verduidelijkt om beter aan te sluiten op de praktijk. In verschillende wetten worden technische fouten hersteld, zoals tekstfouten of verkeerde verwijzingen naar regelgeving, en de aanduidingen van bevoegde ministers geactualiseerd.

  • Verzamelwijziging Omgevingsregeling IenW

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een verzamelwijziging voor de Omgevingsregeling voor. Met de verzamelwijziging worden actuele wijzigingen in bestaande regelgeving doorgevoerd in de Omgevingsregeling en acht bijlagen. Daarnaast vinden reparaties en enkele technische (beleidsneutrale) wijzigingen plaats.

  • Vorming Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkt aan de vormgeving en instelling van een Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS). Dit wordt de opvolger van de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) en de Omgevingsraad Schiphol (ORS).

  • Waddenzee zonering onbemande luchtvaartuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit beperkingen burgerluchtverkeer Waddenzee en de Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen. Onbemande luchtvaartuigen (drones) mogen nu niet boven de Waddenzee vliegen. Terwijl dat in sommige gevallen wel wenselijk is. Met deze wijzigingen wordt het in beperkte gevallen mogelijk om met onbemande luchtvaartuigen in dit gebied te vliegen.

  • Wegenverkeerswet 1994 ivm onafhankelijke keuringsinstantie en goedkeuring bijzondere bromfietsen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Wegenverkeerswet 1994. Dit in verband met het keuren en toelaten van bijzondere bromfietsen zoals de BSO-bus door de RDW als onafhankelijke keuringsinstantie. Daarnaast worden er met dit wetsvoorstel voorbereidende stappen gezet voor een nieuw wettelijk kader voor Licht Elektrische Voertuigen (LEVs), zoals elektrische steps en elektrische (bak)fietsen.

  • Wet acceptatie buitenlandse APK

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 voor. Met deze wijziging wil de minister het mogelijk maken dat Nederlandse personen en bedrijven die een voertuig bezitten dat jarenlang niet in Nederland komt, in het buitenland een algemene periodieke keuring (APK) kunnen laten uitvoeren. Een experiment met het accepteren van Spaanse APK’s bij een zevental Spaanse keuringsstations wordt hiermee definitief gemaakt.

  • Wet acceptatie buitenlandse APK

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 voor. Met deze wijziging wil de minister het mogelijk maken dat Nederlandse personen en bedrijven die een voertuig bezitten dat jarenlang niet in Nederland komt, in het buitenland een algemene periodieke keuring (APK) kunnen laten uitvoeren. Een experiment met het accepteren van Spaanse APK’s bij een zevental Spaanse keuringsstations wordt hiermee definitief gemaakt.

  • Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur tweede tranche

    Dit wetsvoorstel gaat over het veranderen van regels over de integriteit van bestuurders van de lokale overheid.

  • Wet Digitaal vergaderen decentrale overheden

    Dit wetsvoorstel maakt digitaal vergaderen permanent mogelijk voor gemeenteraden, provinciale staten, eilandsraden en algemene besturen van waterschappen. Als het wetsvoorstel in werking treedt, hebben deze decentrale volksvertegenwoordigingen voortaan de mogelijkheid om te kiezen tussen een fysieke en een digitale vergadering.

  • Wet digitale aanvraag rijbewijzen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de Wegenverkeerswet 1994 aanpassen voor de invoering van de Wet digitale aanvraag rijbewijzen. Deze wet maakt het mogelijk om de foto voor het rijbewijs bij een aangesloten fotograaf te maken en daarna:
    •    een rijbewijs met een digitale foto en handtekening elektronisch (digitaal) aan de balie van het gemeentehuis aan te vragen; of
    •    het rijbewijs digitaal te verlengen, dit kan alleen als je al eerder een rijbewijs hebt gehad.

  • Wet elektriciteit en drinkwater BES

    De consultatie betreft een wetsvoorstel over de drinkwater- en elektriciteitsvoorziening in Caribisch Nederland. Op het gehele wetsvoorstel en de gehele memorie van toelichting wordt een reactie gevraagd. Van 9 tot 14 september lichten ambtenaren het wetsvoorstel op de eilanden toe. Dit is tevens één van de gelegenheden om reacties in te dienen. An English translation of the act and explanatory memorandum are available as documents on this Internet page.

  • Wet gegevensverwerking en meldplicht cybersecurity

    Dit wetsvoorstel introduceert een meldplicht voor ernstige ICT-inbreuken en stelt regels over het verwerken van gegevens ten behoeve van de taken van de Minister van Veiligheid en Justitie op het terrein van cybersecurity. De meldplicht geldt alleen voor aanbieders van producten of diensten waarvan de beschikbaarheid of betrouwbaarheid van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving.

  • Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten

    Regels over de informatie-uitwisseling betreffende bovengrondse en ondergrondse infrastructuur van netten ter voorkoming van graafschade en ter bevordering van de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid, alsmede wijziging van de Telecommunicatiewet en een aantal andere wetten ter bevordering van medegebruik van fysieke infrastructuur en van de gecoördineerde aanleg van civiele werken

  • Wet jaarverplichting hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong in de industrie

    Met deze wet wordt een jaarverplichting voor industriële gebruikers van waterstof per 1 januari 2026 ingevoerd. Hierbij worden deze waterstofgebruikers verplicht een bepaald percentage hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers te gebruiken in hun processen (specifiek: gebruik van hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong). Dit wetsvoorstel is één van de instrumenten dat nodig is om de doelstelling in artikel 22 bis van de RED III (richtlijn hernieuwbare energie, gewijzigd met Richtlijn 2023/2413) te behalen. Dit artikel bepaalt dat in 2030 de inzet van hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers ten minste 42% moet zijn van het totale waterstofgebruik in de industrie in een lidstaat en in 2035 ten minste 60%. 

  • Wet melding inbreuken elektronische informatiesystemen

    Dit wetsvoorstel introduceert een meldplicht voor ICT-inbreuken. De meldplicht geldt alleen voor aanbieders van producten of diensten waarvan de beschikbaarheid of betrouwbaarheid van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving, en alleen als de inbreuk tot gevolg heeft of kan hebben dat die beschikbaarheid of betrouwbaarheid in belangrijke mate wordt onderbroken.

  • Wet milieubeheer RED-III

    Nederland en Europa willen steeds meer fossiele brandstoffen vervangen door hernieuwbare energie. Naar verwachting wordt de herziene richtlijn hernieuwbare energie (RED-III) later dit jaar formeel vastgesteld. Het is al duidelijk dat Nederland in 2030 14,5% minder CO2 moet uitstoten. De Nederlandse systematiek hernieuwbare energie wordt daarom hervormd. In deze wet worden vier hoofdwijzigingen doorgevoerd. In het najaar worden nieuwe hoogtes van de verplichtingen vastgesteld. Daarover gaat deze wijziging niet.

  • Wet Publiekrechtelijke omvorming ProRail

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Wet Publiekrechtelijke omvorming ProRail voor. Met deze wet wordt de B.V. ProRail omgevormd naar een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan met eigen rechtspersoonlijkheid. Dit wetsvoorstel regelt de inrichting van het zelfstandig bestuursorgaan, kent taken en bevoegdheden toe aan het zelfstandig bestuursorgaan en regelt de verhouding tussen ProRail en de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

  • Wet tot gedogen van werken van algemeen belang

    In wetgeving is geregeld dat de minister van Verkeer en Waterstaat een rechthebbende op een onroerende zaak, bijv. een eigenaar van een weiland, kan verplichten om een werk van algemeen belang te gedogen. Het kan daarbij bijv. gaan om een elektriciteitskabel, een gasleiding of een riolering. Het opleggen van die plicht mag alleen wanneer aan in de wet genoemde voorwaarden is voldaan. De wet die dit regelt, de Belemmeringenwet Privaatrecht (BP), uit 1927 is verouderd.

  • Wet windenergie op zee

    Dit wetsvoorstel maakt de opschaling van windenergie op zee mogelijk en introduceert een instrument genaamd ‘kavelbesluit’. Niet in de wet zelf maar pas in het kavelbesluit wordt bepaald waar en onder welke voorwaarden een windpark gerealiseerd mag worden. De natuurtoets is geïntegreerd in het kavelbesluit. Een vergunning bepaalt wie het windpark mag realiseren. TenneT krijgt de taak het net op zee voor te bereiden.

  • Wetsvoorstel bestuurlijke boete slotmisbruik

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Wet Luchtvaart voor, waarmee de Inspectie Leefomgeving en Transport de mogelijkheid krijgt om een bestuurlijke boete op te leggen als er sprake is van slotmisbruik. Op grond van de slotverordening moet elke lidstaat zorgen voor doeltreffende, evenredige en afschrikwekkende sancties of maatregelen waarmee opgetreden kan worden tegen slotmisbruik. De Minister heeft de Kamer hierover op 2 april jl. geïnformeerd.

  • Wetsvoorstel tot wijziging van de Meststoffenwet in verband met certificering

    Dit wetsvoorstel stelt een wijziging van de Meststoffenwet voor waarmee een grondslag geboden wordt om onder voorwaarden rechtsgevolgen te kunnen verbinden aan deelname aan private certificeringssystemen.

  • wetsvoorstel wijziging Meststoffenwet

    De maatregelen uit het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn 2018 - 2021, zoals in december 2017 toegezonden aan de Eerste Kamer, aan de Tweede Kamer, en aan de Europese Commissie, worden geïmplementeerd in regelgeving. Voorliggende wijziging ziet op wijziging van de Meststoffenwet per 1 januari 2020.

  • Wetswijziging Wet luchtvaart voor Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Wet luchtvaart voor. Per 1 juli 2023 is de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) opgericht. De MRS is een wettelijk overleg- en adviesorgaan over luchtvaartzaken rondom Schiphol. De MRS richt zich op beleid over leefomgevingskwaliteit en levert maatschappelijke inbreng op concrete projecten om hinder te voorkomen of te verminderen. De MRS is de opvolger van de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) en de Omgevingsraad Schiphol (ORS).

  • Wetswijzigingen inzake aansprakelijkheid wrakopruiming

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wijzigt, mede namens het ministerie van Justitie en Veiligheid, boek 8 BW, boek 8 BW BES en de Wet bestrijding maritieme ongevallen in verband met de schrapping van de beperking van aansprakelijkheid voor vorderingen inzake wrakopruiming. Aanleiding voor voorstel zijn de kosten die door de Nederlandse overheid moesten worden gemaakt bij opruiming van het schip ‘Baltic Ace’, dat op 5 december 2012 zonk nabij de haven van Rotterdam.

  • Wijzigen Wet windenergie op zee

    De kern van de Wet windenergie op zee blijft ongewijzigd. Het wetsvoorstel bestaat uit het vastleggen van de nieuwe bevoegdheidsverdeling van de ministers en het voor de verdere toekomst geschikt maken van de wet voor ook andere energiedragers dan elektriciteit. Tot slot wordt de procedure voor de vergunningverlening middels de vergelijkende toets verbeterd en wordt de mogelijkheid om de vergunning te veilen aan de wet toegevoegd.

  • Wijziging Activiteitenregeling milieubeheer 2020

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Activiteitenregeling milieubeheer voor. Dit betreft regulier onderhoud en actueel houden van de Activiteitenregeling. Daarmee zorgen we voor het behoud van een goede uitvoerbaarheid en naleefbaarheid. De actualisatie betreft: • De richtlijn over opslag van gevaarlijke stoffen (PGS 31); • De NEN1059 over gasvoorzieningssystemen; • Handboek Immissietoets Water.

  • Wijziging Algemene wet bestuursrecht ter invoering beroep bij Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State tegen besluiten m.b.t luchthavens Schiphol, Lelystad en Rotterdam en Eindhoven

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt wijzigingen voor in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Wet luchtvaart. De wijzigingen maken beroep mogelijk bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State tegen luchthavenindeling- en luchthavenverkeerbesluiten voor Schiphol en tegen luchthavenbesluiten voor de luchthavens Lelystad, Rotterdam en Eindhoven. Op dit moment is die rechtsbescherming bij de civiele rechter ondergebracht.  Ook wordt de uitgebreide voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Awb van toepassing verklaard op de luchthavenindeling- en verkeerbesluiten en bepaalde luchthavenbesluiten.

  • Wijziging BAL regels stalemissies biologisch pluimvee en varkens

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Voor stallen met biologisch gehouden pluimvee en varkens en voor scharrelvarkens geldt nu nog een uitzondering op de emissiegrenswaarden. Dit wordt gewijzigd: de uitzondering van de emissiegrenswaarden voor het biologisch houden van legkippen vervalt. En voor biologisch gehouden varkens en scharrelvarkens moet een plan worden opgesteld voor een emissiereductie van 40%.

  • Wijziging Bal verzegeling pleziervaartuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van het Besluit activiteiten leefomgeving voor. Die wijziging is erop gericht dat op een pleziervaartuig de afsluiter in de leiding tussen opvangtank/toilet en de huiddoorvoer in gesloten stand verzegeld moet zijn. Daarmee wordt lozing van ongezuiverd toiletwater voorkomen.

  • Wijziging Beheerconcessie ProRail

    Op 1 januari 2025 loopt de huidige Beheerconcessie 2015-2025 van ProRail af. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een verlenging van deze concessie, waarmee de einddatum vier jaar opschuift tot 1 januari 2029. Zo kan ProRail na 1 januari 2025 haar functie als beheerder van de hoofdspoorweginfrastructuur blijven uitvoeren. 

  • Wijziging Besluit Aanwijzing Hoofdspoorwegen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen voor. Met deze wijziging wordt de “Stamlijn, gemeente Arnhem” uit het Besluit verwijderd. NS wil het zuidelijke deel van emplacement Arnhem Goederen inrichten voor het realiseren van een eigen opstelterrein. De stamlijn ligt in de plannen van NS op een locatie die in de toekomstige situatie eigendom wordt van NS.

  • wijziging Besluit activiteiten leefomgeving ter implementatie BBT conclusies afvalverbranding

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een wijziging van het Besluit activiteiten leefomgeving om nieuwe conclusies over de beste beschikbare technieken (BBT-conclusies) voor afvalverbranding te implementeren. Dit betreft Europese regelgeving, die ook in Nederland moet worden geïmplementeerd.

  • Wijziging Besluit activiteiten leefomgeving, Besluit kwaliteit leefomgeving en Omgevingsbesluit

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Omgevingsbesluit, die gelijktijdig met de Omgevingswet in werking zullen treden. Het betreft een neutrale omzetting van huidige regelgeving over BBT-conclusies van grote stookinstallaties, toiletlozingen van pleziervaartuigen en monitoring van luchtkwaliteit. De huidige regels zijn als zodanig al eerder geconsulteerd.

  • Wijziging Besluit bewijzen van bevoegdheid en onderliggende regeling voor ASO en FISO

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een actualisatie en verduidelijking voor van: 
    •    het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart; 
    •    de Regeling opleiding en handhaving vakbekwaamheid bedieners van luchtvaartstations en vluchtinformatieverstrekkers.
    Door deze wijzigingen kunnen belanghebbenden hun taken weer goed uitvoeren.  

  • Wijziging besluit capaciteitsverdeling dienstregelingsjaar 2027

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur. Dit besluit bevat onder andere de spelregels waarmee ProRail, als onafhankelijk verdeler van capaciteit, de beschikbare ruimte op het spoor verdeelt. De regels in het huidige besluit werken niet goed bij verdeling van beschikbare ruimte op het spoor tussen concurrerende aanvragen binnen dezelfde deelmarkt (bijv. internationale treindiensten in open toegang). 

  • Wijziging Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur. De wijziging gaat over voorrangsregels bij de verdeling van capaciteit op het spoor. De wijziging regelt dat binnenlands personenvervoer dat onder concessie rijdt voorrang krijgt op binnenlands personenvervoer dat in zogeheten open toegang rijdt (open toegang betekent dat ook partijen zonder concessie passagiersdiensten mogen aanbieden).

  • Wijziging Besluit energie vervoer 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van het Besluit energie vervoer in 2025. Voor de nieuwe herziening van de Hernieuwbare Energierichtlijn (RED-III) is de implementatiedatum vastgesteld op 1 januari 2026. Hierdoor blijft bestaande wetgeving langer van kracht. Daarom worden voor het Besluit energie vervoer een aantal maatregelen doorgevoerd (zie ‘Beleidskompas’). 

  • Wijziging Besluit energie vervoer REDIII

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit energie vervoer. Met deze wijziging wordt een deel van de Europese richtlijn Hernieuwbare Energie (ook wel RED-III) in de Nederlandse regelgeving opgenomen. Deze wijziging verplicht brandstofleveranciers om elk jaar (tot en met 2030) CO2-ketenemissies terug te dringen. De precieze wijzigingen staan beschreven in het document ‘Overzicht wijzigingen’, dat u kunt bekijken onder ‘Relevante documenten’. 

  • Wijziging Besluit energie vervoer voor verhoging percentage jaarverplichting 2024

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een aanpassing voor van het Besluit energie vervoer in 2024. De hoogte van de jaarverplichting wordt in 2024 28,4%. Hiermee wil IenW de ambitie waar maken om meer fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare brandstoffen. IenW voert hiermee het besluit van het kabinet uit om jaarlijks 20 petajoule (PJ) extra hernieuwbare brandstoffen in het wegverkeer verplicht beschikbaar te stellen.

  • Wijziging Besluit Erfgoedwet archeologie

    Uit de Erfgoedwet (art. 5.1) volgt dat eenieder die een archeologische opgraving wil doen over een certificaat moet beschikken. In het Besluit Erfgoedwet archeologie (BEa) zijn vier uitzonderingen hierop neergelegd. Dit wijzigingsbesluit voegt daar drie uitzonderingen aan toe. Hierdoor is tevens aanpassing van een van de vier bestaande uitzonderingen gewenst.

  • Wijziging Besluit financiële verhouding 2001 door andere maatstaven algemene uitkering gemeentefonds

    Met dit besluit wordt het Besluit financiële verhouding 2001 aangepast. Dit is nodig vanwege de invoering van het aangepaste verdeelmodel van de algemene uitkering van het gemeentefonds.

  • Wijziging Besluit melden ZZS in afval

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een besluit voor dat bepaalde industriële bedrijven verplicht om aan te geven welke zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) in hun afval kunnen zitten. ZZS zijn stoffen die bijvoorbeeld kankerverwekkend of schadelijk voor de voortplanting zijn. Wanneer een afval verwerkend bedrijf weet dat er een ZZS in afval zit, kan het de juiste maatregelen nemen om te voorkomen dat de ZZS in het milieu terechtkomt.

  • Wijziging Besluit opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren. Hiermee worden aanpassingen gemaakt aan de voorwaarden waarmee personen kunnen worden toegelaten tot de opleiding tot registerloods en de opleiding tot noordzeeloods.

  • Wijziging Besluit rijonderricht motorrijtuigen 2009

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een besluit voor tot het wijzigen van het Besluit rijonderricht motorrijtuigen 2009. Deze wijziging zorgt voor het stroomlijnen van de eisen die gesteld aan degenen die rijonderricht geven. Ze zijn ingegeven door de ervaringen met bijlessen van instructeurs uit de praktijk en deels door wijzigingen van de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993, die op 19 december 2018 zijn bekrachtigd.

  • Wijziging Besluit slotallocatie

    Gezien de schaarste op de luchthaven Schiphol slagen de verantwoordelijke partijen er niet meer in om gezamenlijk tot een capaciteitsdeclaratie voor de luchthaven Schiphol te komen. De capaciteitsdeclaratie vormt de basis voor de slotallocatie door de slotcoördinator. Om uit deze impasse te komen stelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een aanpassing van het Besluit slotallocatie voor. De voorliggende wijziging gaat over het vaststellen van de capaciteitsdeclaratie.

  • Wijziging Besluit Spoorverkeer en Regeling Spoorverkeer

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit spoorverkeer en de Regeling spoorverkeer. Deze wijzigingen zijn een implementatie van Europese regelgeving, en voor het grootste gedeelte dus verplicht om door te voeren in Nederland. Een gevolg is onder andere dat er wijzigingen in de veiligheidsbeheersystemen van infrastructuurbeheerder en spoorwegondernemingen moeten komen.

  • Wijziging Besluit spoorwegpersoneel 2011 in verband met de toedeling van bevoegdheden aan spoorwegondernemingen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van het Besluit en de Regeling spoorwegpersoneel 2011 voor. Hiermee wordt de Spoorwegwet geharmoniseerd met de Machinistenrichtlijn (2007/59/EG). De beoordeling voor het bevoegdheidsbewijs voor machinisten verschuift hiermee van de minister naar spoorwegondernemingen. Deze internet consultatie betreft het ontwerp besluit. Consultatie van de regeling vindt op een later moment plaats.

  • Wijziging Besluit vergoedingen luchtvaartnavigatiediensten i.v.m. 1ATM

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van het Besluit vergoedingen luchtvaartnavigatiediensten 2010 voor. Dit besluit maakt het voor Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) mogelijk om diensten op de luchthavens Eindhoven en De Kooy te leveren. Ook kunnen zij de kosten hiervoor in rekening brengen bij gebruikers van de twee luchthavens. Daarnaast geeft het besluit de minister de bevoegdheid om regels vast te leggen voor het ontwerpen van vluchtprocedures.

  • Wijziging Besluit vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wijzigt het Besluit Vervoer Gevaarlijke Stoffen door de lucht. Dit is nodig, omdat één van de partijen in de transportketen van gevaarlijke stoffen door de lucht niet onder het huidige systeem van erkenningen valt. Het is de ‘logistieke dienstverlener’, die gevaarlijke goederen voor derden in opslag heeft, gereed maakt voor verzending of aanbiedt voor vervoer door de lucht. Voor deze partij wordt nu een eigen soort erkenning ingevoerd.

  • Wijziging Besluit vrachtwagenheffing

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit vrachtwagenheffing. In 2026 start Nederland met de vrachtwagenheffing. Houders van vrachtwagens betalen dan een heffing per gereden kilometer op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. Aanpassen van het besluit is nodig vanwege een voorgenomen wijziging in de Wet Vrachtwagenheffing, in verband met gewijzigde Europese regels voor tolheffing. Deze wijziging gaat over de verwerking van persoonsgegevens en het overleggen van voertuigdocumenten voor het sluiten van een dienstverleningsovereenkomst. 

  • Wijziging besluiten voor Circulair Materialenplan

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijzigingsbesluit voor van de volgende besluiten: het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving, het Omgevingsbesluit en het Scheepsafvalstoffenbesluit Rijn- en binnenvaart.
    Het wijzigingsbesluit betreft: 

  • Wijziging Bgm en Ubm zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn

    De maatregelen uit het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn 2018 - 2021, zoals in december 2017 toegezonden aan de Eerste Kamer, aan de Tweede Kamer, en aan de Europese Commissie, worden geïmplementeerd in regelgeving. Voorliggend wijzigingsbesluit wijzigt hiertoe het Besluit gebruik meststoffen per 1 januari 2021. In het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet wordt een wijziging doorgevoerd ter verduidelijking.

  • Wijziging bijlagen IVe, IVf, XIX en XXXIII bij de Omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van bijlagen bij de Omgevingsregeling. De aanpassing voert actuele wijzigingen in bestaande regelgeving op het gebied van geluid door in de bijlagen van de Omgevingsregeling. Daarnaast wordt de geluidemissie van het wegverkeer aangepast aan de huidige werkelijkheid. Ook wordt er een nieuwe spoorvoertuigcategorie toegevoegd aan het rekenvoorschrift voor spoorweglawaai.

  • Wijziging BRO voor drinkwaterbedrijven

    De wijziging ziet op het aanwijzen van drinkwaterbedrijven als bronhouder voor de basisregistratie ondergrond (BRO). Met het oogmerk dat deze bedrijven vanuit hun eigen bedrijfsvoering gegevens uit het domein grondwater aan de BRO gaan leveren. Voorts wordt de Wet basisregistratie ondergrond op enkele kleinere punten aangepast.

  • Wijziging diverse regelingen betreffende kentekens op bijzondere bromfietsen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van onder meer de Regeling kentekens en kentekenplaten. Dit is nodig omdat vanaf 1 juli 2024  een kenteken verplicht is voor bijzondere bromfietsen.

  • Wijziging Drinkwaterregeling

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Drinkwaterregeling voor. Goed en veilig drinkwater is een eerste levensbehoefte, en essentieel voor de volksgezondheid. Deze wijziging heeft als doel om nieuwe en nog onbekende chemische stoffen (‘opkomende stoffen’) in het oppervlaktewater efficiënter aan te pakken. Het beschermingsniveau blijft daarbij gelijk.

  • Wijziging Drinkwaterregeling ivm herziening BRL 6010

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Drinkwaterregeling. Dit in verband met een herziening van de BRL 6010, de Beoordelingsrichtlijn voor Legionella. Hieraan moeten personen voldoen die bij leidingwatersystemen risicoanalyses uitvoeren en beheersplannen opstellen om besmetting met legionellabacteriën te voorkomen.

  • Wijziging Drinkwaterwet

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Drinkwaterwet (Dww). Het wetsvoorstel verlengt de looptijd van de gewogen gemiddelde vermogenskostenvoet. Dit zal leiden tot stabielere drinkwaterprijzen en stabielere financiële gezondheid van drinkwaterbedrijven. Ook wordt verduidelijkt wat er moet gebeuren als signaleringsparameters worden overschreden. Hierdoor zal het aantal ontheffingsaanvragen en productiestops dalen.

  • Wijziging Gemeentewet differentiatie parkeertarieven

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een wijziging van de Gemeentewet voor. Tot nu toe mogen parkeertarieven alleen afhankelijk zijn van parkeerduur, parkeertijd, oppervlakte en ligging. Door deze wijziging mogen gemeenten ook differentiëren naar uitlaatgasemissies van een voertuig, zowel voor parkeerplekken, -vergunningen en laadplekken. Dit alles is in lijn met het Regeerakkoord Rutte III.

  • Wijziging Kadasterwet ivm obstakeldatabank

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor op de Kadasterwet. Aanleiding is dat het Kadaster de taak heeft gekregen om obstakelgegevens te verzamelen en bij te houden. Dit gebeurt in een database genaamd Electronic Terrain and Obstacle Data (eTOD). Met jaarlijkse meetvluchten worden obstakels hoger dan 100 m (Civiele vereiste) en 60 m (Defensie vereiste) opgenomen in deze database. De luchtvaart gebruikt die bij het voorbereiden en uitvoeren van een vlucht.

  • Wijziging kernenergiewet ivm beleidsoverdracht

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de Kernenergiewet. De verantwoordelijkheid voor het beleid over nucleaire veiligheid en stralingsbescherming is al in 2020 overgedragen van de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) naar de Directeur-Generaal Milieu en Internationaal (DGMI) van IenW. De voorgestelde wijziging brengt de wettelijke taakomschrijving van de ANVS hiermee in overeenstemming.

  • Wijziging LAP in CMP en invoering adviesbevoegdheid Minister bij afwijkingsprocedure

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetswijziging voor van de Wet milieubeheer (Wm). Het wetsvoorstel gaat over twee onderwerpen:

  • Wijziging Loodsenwet, Besluit en Regeling markttoezicht registerloodsen i.v.m. actualisatie markttoezicht

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Loodsenwet en van het Besluit en de Regeling markttoezicht registerloodsen. De voorgestelde wijzigingsregelgeving is een direct gevolg van de evaluatie van de Wet markttoezicht registerloodsen. Daaruit bleek dat de beleidsdoelen die ten grondslag lagen aan deze wet onvoldoende bereikt worden en dat het toezichtmodel niet optimaal functioneert. De wijzigingsregelgeving brengt hierin verbetering.

  • Wijziging Luchtvaartwet BES voor grondslag openbaredienstverplichting

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Luchtvaartwet BES. Deze wijziging biedt een wettelijke basis voor het instellen van een openbaredienstverplichting (ook wel public service obligation en PSO). Met een openbaredienstverplichting kan een overheid op een afgesproken luchtvervoerroute voorwaarden stellen aan luchtvaartmaatschappijen.

  • Wijziging maximumtarieven taxivervoer 2021

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de indexering van de maximumtarieven voor taxivervoer voor. Hiervoor wordt sinds 2017 gebruik gemaakt van de Landelijke Tarievenindex (LTI). De keuze voor deze index volgt uit de evaluatie van de tariefstructuur in de taxisector, waarover de Tweede Kamer per brief in 2016 is geïnformeerd (Kamerstuk 31521 nr. 100). Het ministerie streeft naar inwerkingtreding van de indexeringsregeling met ingang van 1 januari 2021.

  • Wijziging maximumtarieven taxivervoer 2022

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de maximumtarieven voor taxivervoer in 2022. Deze tarieven worden jaarlijks aangepast op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI). IenW wil de nieuwe maximumtarieven per 1 januari 2022 in laten gaan.

  • Wijziging maximumtarieven taxivervoer 2023

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de maximumtarieven voor taxivervoer in 2023. Deze tarieven worden ieder jaar geïndexeerd op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI). IenW wil de nieuwe maximumtarieven per 1 januari 2023 in laten gaan.

  • Wijziging Mijnbouwbesluit

    Wijziging van het Mijnbouwbesluit in verband met het toezicht op de naleving bij opsporing en winning van een delfstof.

  • Wijziging Omgevingsbesluit ivm verplicht stellen financiele zekerheid

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Omgevingsbesluit onder de nieuwe Omgevingswet. Door deze wijziging wordt het mogelijk voor vergunningverleners om bij bepaalde activiteiten van bedrijven financiële zekerheid te kunnen stellen. Hierdoor kan worden voorkomen dat overheden na faillissement van een bedrijf kosten moeten maken voor het herstellen van milieuschade of het saneren van bedrijfsterreinen.

  • Wijziging Omgevingsregeling nieuwe normen veiligheid primaire waterkeringen

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Omgevingsregeling. Voor de veiligheid van de primaire waterkeringen moeten de omgevingswaarden worden gemonitord. Hiervoor worden met deze wijziging nieuwe procedures, randvoorwaarden en normen in de Omgevingsregeling vastgesteld. In 2023 start een nieuwe landelijke beoordelingsronde van de primaire waterkeringen op basis van die nieuwe regels.

  • Wijziging Ract ivm verbod op enkele typen consumentenvuurwerk

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk (Ract). Beoogd is om de jaarwisseling veiliger te laten verlopen door het toegestane consumentenvuurwerk in te perken. Er komt een verbod op enkelschotsbuizen, F3 vuurwerk, knalvuurwerk (incl. knalstrengen) en vuurpijlen. De importeurs en verkopers mogen genoemde vuurwerkproducten niet meer verkopen en de consumenten mogen deze niet meer kopen/afsteken.

  • Wijziging Regeling afsluitbeleid drinkwater kleinverbruikers

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt een wijziging voor van de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van drinkwater. In internationale verdragen is de laatste jaren steeds meer aandacht voor het recht op toegang tot drinkwater. Vanuit die optiek is de regeling opnieuw bekeken. Dit heeft geleid tot een voorstel tot wijziging van deze regeling.

  • Wijziging Regeling ammoniak en veehouderij

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling ammoniak en veehouderij (Rav). Aanleiding is de wens van de Tweede Kamer en fabrikanten van huisvestingssystemen dat nieuwe systemen anders moeten worden beoordeeld. Door de beoogde wijziging zullen alle fabrikanten en leveranciers van nieuwe huisvestingssystemen in de meeste gevallen verplicht zijn deze te laten meten.

  • Wijziging Regeling beheer verpakkingen

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor in de Regeling beheer verpakkingen. Met deze wijziging worden normen aangewezen, waarmee producenten hun verpakking in overeenstemming kunnen brengen met de minimumeisen die de EU aan verpakkingen stelt.

  • Wijziging Regeling beheer verpakkingen ivm statiegeld

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt regelgeving voor waarmee statiegeld op kunststof flessen kan worden opgelegd. Hiervoor is eerder het Besluit maatregelen kunststof drankflessen (https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2019/06/13/besluit-kunststof-drankflessen) opgesteld. Aanvullend wordt nu in een ministeriële regeling de minimale hoogte van het statiegeld vastgesteld en wordt verplicht dat er op de kunststof flessen ‘statiegeldfles’ wordt vermeld.

  • Wijziging Regeling beheer verpakkingen ivm statiegeld op blik

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een ministeriële regeling voor statiegeld op metalen drankverpakkingen (blikjes) voor. Blikjes komen vaak voor in het zwerfafval, en de ambitie is om dit terug te dringen. De staatssecretaris heeft besloten dat per 31 december 2022 statiegeld op blikjes wordt ingevoerd, zie de kamerbrief daarover. In de voorliggende Regeling wordt deze invoering nader uitgewerkt, onder andere door bepalingen over de informatie op de blikjes.

  • Wijziging Regeling benzinevervoer in mobiele tanks 2006

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een actualisering voor van de Regeling benzinevervoer in mobiele tanks 2006. De uitzonderingen op het verbod op ontgassen van ladingtanks worden duidelijker omschreven en zijn niet langer voor meerdere uitleg vatbaar. Door de wijziging worden minder vaak schadelijke dampen uitgestoten in de buitenlucht.

  • Wijziging Regeling beoordeling Luchtkwaliteit 2007

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007 (Rbl). Door de wijziging wordt bij veehouderijen in bepaalde gevallen een meer gedetailleerde cumulatieve berekening van de concentratie van fijnstof (PM10) verplicht. Hiermee worden gegevens voor een individuele toetsing gelijk getrokken met de gegevens voor het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Hierdoor worden mogelijke knelpunten eerder onderkend.

  • Wijziging Regeling beoordeling reinigbaarheid grond

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling beoordeling reinigbaarheid grond 2006 (Rbrg). Het gaat om de volgende twee wijzigingen:

  • Wijziging Regeling beveiliging netwerk- en informatiesystemen IenW

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor op de Regeling beveiliging netwerk- en informatiesystemen IenW (Rbni IenW). Deze regeling benoemt de aspecten waarover aanbieders van essentiële diensten (AED’s) binnen het IenW-domein beleid, processen en procedures moeten ontwikkelen. Door deze wijziging wordt de Rbni IenW ook van toepassing op AED’s binnen de sectoren vervoer over de weg en vervoer per spoor.

  • Wijziging Regeling bevordering schone wegvoertuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling bevordering schone wegvoertuigen (Rbsw). De Rbsw verplicht de aanbestedende diensten om een bepaald percentage van hun voertuigen en voertuigdiensten emissievrij aan te besteden. De huidige percentages zijn laag en worden met gemak behaald. Het ministerie stelt voor om deze percentages te verhogen. Op die manier sluiten ze beter aan bij andere afspraken van overheden uit het Klimaatakkoord. Dat is beter voor het klimaat en milieu. Een uitleg over de voorgestelde percentages staat in het beleidskompas onder het kopje 'Relevante documenten'. 

  • Wijziging Regeling bodemkwaliteit (Wijzigingsblad grout)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van de Regeling bodemkwaliteit (Rbk). In de Rbk staan milieukwaliteitseisen voor bouwstoffen. In het zogenoemde normdocument BRL 5078 ontbreekt de ‘diffusieproef’ als geschikte analysemethode om de milieukwaliteit van grout te bepalen. Door het toevoegen van een wijzigingsblad bij de BRL 5078 in bijlage C van de regeling mag voortaan de diffusieproef worden gebruikt om de milieukwaliteit van grout te bepalen.

  • Wijziging Regeling bodemkwaliteit 2022

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijzigingsregeling voor van de Regeling bodemkwaliteit 2022. De Regeling bodemkwaliteit 2022 geeft uitvoering aan het Besluit bodemkwaliteit. Met deze wijzigingsregeling worden gewijzigde normdocumenten (beoordelingsrichtlijnen en accreditatieschema’s) aangewezen die gebruikt worden binnen het Kwalibo-stelsel (Kwaliteitsborging in het Bodembeheer).

  • Wijziging Regeling bodemkwaliteit 2022 (wijziging normstelling zwelklei en schuimglas)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling bodemkwaliteit 2022. Met deze wijzigingsregeling wordt:

  • Wijziging Regeling bodemkwaliteit 2022 in verband met het actualiseren van normdocumenten

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijzigingsregeling voor van de Regeling bodemkwaliteit 2022. Hiermee worden gewijzigde of geactualiseerde normdocumenten aangewezen die gebruikt worden binnen het Kwalibo-stelsel (Kwaliteitsborging in het Bodembeheer). 

  • Wijziging Regeling bodemkwaliteit voor aanwijzen normdocumenten

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Regeling bodemkwaliteit (Rbk) voor. In de Rbk worden gewijzigde en nieuwe normdocumenten aangewezen die moeten worden gebruikt binnen het Kwalibo-stelsel (Kwaliteitsborging in het bodembeheer). Een normdocument is een voor een werkzaamheid op grond van artikel 25 van het Besluit bodemkwaliteit aangewezen beoordelingsrichtlijn, protocol of andere richtlijn, code, aanbeveling of norm die eisen bevat ter bevordering van de kwaliteit van werkzaamheden of de uitvoering daarvan.

  • Wijziging Regeling burgerluchthavens vanwege een nieuw rekenvoorschrift voor geluidbelasting

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil in de Regeling burgerluchthavens de voorgeschreven bepalingsmethoden van de Lden-geluidbelasting aanpassen. Op dit moment wordt vliegtuiggeluid en helikoptergeluid bepaald met het Nederlandse Rekenmodel (NRM). Dit wordt vervangen door de Europese bepalingsmethoden Doc 29 (voor vliegtuiggeluid) en NORAH (voor helikoptergeluid). De wijziging is van invloed op:

  • Wijziging Regeling energie vervoer

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een aanpassing voor van de Regeling Energie voor Vervoer 2024. De vermenigvuldigingsfactor voor inboekingen aan de zeevaartsector wordt 0,4. Met de wijziging wil de staatssecretaris de balans in het systeem Energie Vervoer tussen de zeevaart- en de wegsector herstellen.

  • Wijziging Regeling energie vervoer 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling energie vervoer 2025. In deze conceptwijziging wordt voorgesteld om: