Wijziging Besluit energie vervoer REDIII
Natuur en milieu Verkeer
In het kort
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit energie vervoer. Met deze wijziging wordt een deel van de Europese richtlijn Hernieuwbare Energie (ook wel RED-III) in de Nederlandse regelgeving opgenomen. Deze wijziging verplicht brandstofleveranciers om elk jaar (tot en met 2030) CO2-ketenemissies terug te dringen. De precieze wijzigingen staan beschreven in het document ‘Overzicht wijzigingen’, dat u kunt bekijken onder ‘Relevante documenten’.
Wat is het doel?
- Verminderen van de CO2-uitstoot in de mobiliteitssector;
- Stimuleren van de energietransitie in de mobiliteitssector;
- Behalen van Europese doelen om de klimaatcrisis aan te pakken;
- Vervangen van fossiele brandstof door duurzame energiedragers zoals biobrandstof, hernieuwbare waterstof (en daarop gebaseerde brandstoffen) en elektriciteit;
- Bieden van investeringszekerheid aan producenten van duurzame energie.
Wilt u reageren?
U kunt tot en met 6 december 2024 via deze website reageren op alle onderdelen van het besluit en de toelichting.
- Welk effect verwacht u dat de aanpassing van het besluit heeft op uw organisatie?
- Er wordt voorgesteld dat er verplichtingen komen tot en met 2030. Is die horizon lang genoeg om investeringen te nemen? Moet Nederland ook na 2030 verplichtingen instellen?
- Kan uw bedrijf uit de voeten met de voorgestelde wijzigingen? Waarom wel/niet?
- Is de vrije ruimte in uw sector van waarde? Of kan het net zo goed of zelfs beter zonder?
Reacties op deze consultatie34 openbaar
-
Anoniem
Reactie geplaatst op: Rotterdam | 6 dec 2024 -
Anoniem
Reactie geplaatst op: Bunnik | 6 dec 2024 -
Mobilyze B.V. ( R.M. Gunsing)
Reactie geplaatst op: Nijmegen | 6 dec 2024