Zoekresultaat
3089 resultaten
U heeft gezocht op:
- vorige pagina
- 1
- ...
- 15
- 16
- 17
- ...
- 31
- volgende pagina
-
Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024 voor. Onderhoud is noodzakelijk om de zes start- en landingsbanen en alle taxibanen in goede conditie én veilig te houden en zo aan Europese veiligheidsregels te blijven voldoen. Om deze werkzaamheden uit te kunnen laten voeren heeft de luchthaven Schiphol het ministerie gevraagd om tijdens de onderhoudsperioden in 2024 af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) over baan- en routegebruik. Ook heeft Schiphol gevraagd om vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting vast te stellen.
-
Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025
Schiphol heeft bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een aanvraag ingediend voor onderhoud aan de start- en landingsbanen in 2025. Ook voor het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan. Onderhoud is nodig om de start- en landingsbanen in goede conditie én veilig te houden. Zo blijft Nederland voldoen aan Europese veiligheidsregels.
-
Tijdelijke regeling pilot gerichte bevordering gebruik AIO
Sommige ouderen met een AOW-uitkering hebben te weinig geld om van te leven. Dit komt bijv. omdat zij te weinig AOW hebben opgebouwd. Zij kunnen een extra bedrag ontvangen. Er wordt veel gedaan om deze mensen te bereiken. Dit lukt onvoldoende. Daarom probeert het kabinet deze mensen te bereiken door gegevens van het UWV te gebruiken. Dit mag niet zomaar. Er is een manier gevonden om dit te doen binnen alle privacy-eisen. Dit is nieuw. Daarom wordt dit eerst uitgeprobeerd en onderzocht.
-
Tijdelijke regeling signaal betalingsachterstanden
De regeling beoogt de uitwisseling van persoonsgegevens mogelijk te maken voor een experiment met de vroegsignalering van schulden in de gemeenten Amsterdam, Dordrecht, Purmerend en Rotterdam. De regeling is gebaseerd op de experimenteerbepaling (artikel 10) van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
-
Tijdelijke regeling specifieke uitkering gebiedsbudget
Met deze ministeriële regeling wordt een financiële bijdrage voor bepaalde gemeenten en openbare lichamen als bedoeld in artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen gefaciliteerd. Met deze bijdrage kunnen zij gebiedsmaatregelen realiseren die als randvoorwaarde noodzakelijk zijn voor grootschalige woningbouw. Gekozen is voor een consultatie van twee weken omdat het voornemen is de specifieke uitkering nog dit jaar uit te keren. Een langere consultatieperiode maakt dit onmogelijk.
-
Tijdelijke regeling specifieke uitkering mobiliteitspakketten woningbouw
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt in afstemming met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een regeling voor. Deze regeling stelt gemeenten of regio’s in staat om mobiliteitsmaatregelen in de 17 grootschalige NOVEX-woningbouwlocaties te realiseren. Het gaat hierbij om maatregelen voor de bereikbaarheid en ontsluiting van nieuwe woningen. Hiervan is ruim één miljard bestemd voor mobiliteitsmaatregelen in de 17 grootschalige NOVEX-woningbouwlocaties.
-
Tijdelijke regeling subsidie bodemsanering ernstige historische verontreiniging bedrijfsterreinen
Het Ministerie van IenW bereidt een TIJDELIJKE subsidieregeling ter sanering van ernstige historische verontreinigde bedrijfsterreinen voor. Bij inwerkingtreding van de Aanvullingswet bodem Omgevingswet vervalt de huidige subsidiebasis voor saneringen grotendeels. Deze (concept)regeling gaat gelden voor saneringen die niet onder het overgangsrecht van de Aanvullingswet bodem Omgevingswet vallen.
-
Tijdelijke regeling tegemoetkoming kinderen met intensieve zorg BES 2024
Er wordt een ministeriële regeling in consultatie gebracht. Het voorstel is om een tijdelijke tegemoetkoming uit te keren aan ouders op Caribisch Nederland met kinderen die veel zorg nodig hebben vanwege een fysieke of psychische aandoening. De tegemoetkoming is voor de periode tot de verdubbeling van de kinderbijslag ingevoerd kan worden. Het voorstel hiervoor is met de Wijzigingswet SZW-wetten BES 2024 op 23 mei 2024 ingediend bij de Tweede Kamer.
-
Tijdelijke regeling tegemoetkoming studenten in verband met de uitbraak van COVID-19
In deze regeling staan o.a. de bedragen, voorwaarden en procedures voor de tegemoetkoming aan studenten die in het laatste jaar van hun opleiding studievertraging hebben opgelopen door de uitbraak van COVID-19. Deze regeling is de uitwerking van de in de Tweede Verzamelspoedwet COVID-19 aangekondigde tegemoetkoming voor studenten, gevraagd door de Motie Jetten/Heerma.
-
Tijdelijke regeling testen technisch hulpmiddel tolheffing
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de ‘Tijdelijke regeling testen technisch hulpmiddel tolheffing’ voor. Op het moment dat de Blankenburgverbinding en de ViA15 worden opengesteld, zal op die wegen tol worden geheven. Hiervoor moeten eerst de technische hulpmiddelen worden getest. In de Wet tijdelijke tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15 (hierna: wijzigingswetvoorstel) wordt een bevoegdheid voor de Minister van Infrastructuur en Waterstaat opgenomen om deze technische hulpmiddelen in een tijdelijke testomgeving op de A12 te testen en hiervoor een tijdelijke regeling vast te stellen. Het wijzigingswetsvoorstel is op 20 juni 2022 bij de Tweede Kamer ingediend. Momenteel loopt de parlementaire behandeling.
-
Tijdelijke regeling tot wijziging van de Regeling voertuigen in verband met de uitfasering van Euro 2 en 3 brom- en snorfietsen
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt tijdelijke regelgeving voor Euro 2 en 3 brom- en snorfietsen voor. Met deze Regeling worden verzoeken tot het op de markt brengen van restantvoorraad Euro 2 en Euro 3 brom- en snorfietsen per 1 januari 2018 afgewezen. De Tweede Kamer wil dat de emissies van brom- en snorfietsen voor de luchtkwaliteit verminderen. Eerdere pogingen om dit via een Green Deal met de sector te bereiken zijn niet geslaagd.
-
Tijdelijke regels inzake de instelling van een Klimaatfonds met een looptijd van 2024 tot en met 2030.
Het klimaatfonds is een van de belangrijkste instrumenten uit het coalitieakkoord om financiering mogelijk te maken voor maatregelen die bijdragen aan het doel van ten minste 55% CO2-reductie in 2030. Hiervoor is in het Coalitieakkoord € 35 miljard beschikbaar gesteld.
-
Tijdelijke subsidieregeling duurzame inzetbaarheid en eerder uittreden
Ter internetconsultatie ligt een concept subsidieregeling en daarbij behorende algemene toelichting. Deze concept subsidieregeling vloeit voort uit de afspraken in het pensioenakkoord (5 juni 2019) en heeft als doel het faciliteren van sectorale maatwerkafspraken rondom duurzame inzetbaar¬heid en eerder uittreden. Sociale partners in sectoren of branches kunnen in gezamenlijk overleg subsidieaanvragen indienen. Het kabinet stelt hiervoor €960 mln. beschikbaar in de periode van 2021 t/m 2025.
-
Tijdelijke subsidieregeling ERTMS goederenlocomotieven
For english texts, see below under "Relevante Documenten". De huidige analoge treinbeveiliging Automatische trein beïnvloeding (ATB) moet worden vervangen door het digitale European Rail Traffic Management System (ERTMS). Het European Train Control System (ETCS) is onderdeel van dit Europese beveiligingssysteem en moet ingebouwd worden in de goederenlocomotieven. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt daarom een subsidieregeling voor om goederenlocomotieven te voorzien van ETCS systeemversie 2.0 of hoger en op die manier geschikt te maken voor ERTMS. Zo kunnen deze locomotieven blijven rijden over baanvakken met ATB en baanvakken met ERTMS. Dit is een vervolg op de eerdere Subsidieregeling ERTMS, waarin meerdere goederenlocomotieven worden omgebouwd. In de eerdere regeling zitten ook meerdere prototypes. Op basis van deze prototypes kunnen in de nieuwe regeling efficiënt goederenlocomotieven seriematig worden omgebouwd.
-
Tijdelijke subsidieregeling haalbaarheidsstudies Green Corridors NL VK
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een tijdelijke subsidieregeling voor. Hiermee kan onderzocht worden of de transitie naar varen met netto nul broeikasgasemissies tussen havens in Nederland en het Verenigd Koninkrijk haalbaar is. Dit is een belangrijke stap om zogenoemde “Green Corridors” tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk te ontwikkelen. De subsidieregeling richt zich vooral op Nederlandse en Britse reders en zeehavenexploitanten, maar ook andere partijen kunnen meedoen.
-
Tijdelijke subsidieregeling omschakeling naar verwerking circulaire plastics
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een subsidieregeling voor die de omschakeling van fossiel plastic naar plasticrecyclaat en biogebaseerd plastic moet stimuleren. Deze maatregel is onderdeel van een pakket van het Kabinet om de introductie van de zogenoemde ‘nationale circulaire plastic norm’ per 2027 te ondersteunen. Vanaf 2027 verplicht deze norm tot het gebruik van een bepaald percentage van plasticrecyclaat of biogebaseerd plastic, dat gaat oplopen tot 25%-30% in 2030.
-
Tijdelijke subsidieregeling onderzoek interventies ter uitbreiding arbeidstijd
De subsidieregeling beoogt drempels weg te nemen zodat mensen die in deeltijd werken en meer willen werken, dat ook kunnen doen. We willen zeven activiteiten wetenschappelijk onderzoeken om te kijken wat waar werkt en voor wie. De eerste vijf activiteiten onderzoeken we in zorg en welzijn, onderwijs en kinderopvang. Het gaat om de volgende activiteiten:
-
Tijdelijke subsidieregeling stimulering uitvoering maatregelen Deltaplan agrarisch waterbeheer
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een ‘Tijdelijke subsidieregeling stimulering uitvoering maatregelen Deltaplan Agrarisch Waterbeheer’ voor. Het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) is een programma waarin (verenigingen van) agrariërs en overheden samenwerken aan schoon, voldoende en gezond water. Deze subsidieregeling regelt aanvullende financiering voor maatregelen op het gebied van waterbeheer waar waterschappen en agrariërs samen aan werken.
-
Tijdelijke subsidieregeling vuurwerkverbod COVID19
Het ministerie van IenW bereidt een subsidieregeling voor, vanwege het tijdelijke vuurwerkverbod ten tijde van de jaarwisseling 2020-2021. Door de ontwikkelingen rond de verspreiding van COVID-19 en in verband daarmee de grote druk op de zorg en handhaving, is op 13 november 2020 door het kabinet besloten tot een tijdelijke vuurwerkverbod voor de jaarwisseling 2020/2021. Gelet op het specifieke karakter van de vuurwerkbranche, komen er extra steunmaatregelen voor de vuurwerksector.
-
Tijdelijke Subsidieregeling Vuurwerkverbod Covid19 detailhandel 2
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een tijdelijke subsidieregeling voor als steunmaatregel voor de vuurwerksector. Deze regeling is met name bedoeld als compensatie voor de detailhandel vanwege het tijdelijke vuurwerkverbod voor de komende jaarwisseling. LET OP: Er loopt tot en met 31 januari 2022 ook een internetconsultatie voor een regeling voor opslag en vervoer. In de Kamerbrief van 22 december 2021 worden beide regelingen ook toegelicht (zie de link hieronder).
-
Tijdelijke subsidieregeling Vuurwerkverbod COVID19 opslag en vervoer 2
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een tijdelijke subsidieregeling voor als steunmaatregel voor de vuurwerksector. Deze regeling is bedoeld als compensatie voor de importeurs van eindejaarsvuurwerk vanwege het tijdelijke vuurwerkverbod voor de komende jaarwisseling. LET OP: Er loopt tot en met 31 januari ook een internetconsultatie voor een regeling voor de detailhandel. In de Kamerbrief van 22 dec. 2021 worden beide regelingen toegelicht (zie de links hieronder).
-
Tijdelijke uitgifte frequentieruimte laag 6 voor lokale digitale radio-omroep
Vooruitlopend op de definitieve resultaten is binnen de Taskforce Radio afgesproken om, waar mogelijk, frequentieruimte in de zogenoemde laag 6 tijdelijk uit te geven t.b.v. (lokale) digitale radio-omroep (brief van de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat van 1 april 2019, Kamerstukken II 2018/19, 24095, nr 463). Deze frequentieruimte zal worden uitgegeven op volgorde van binnenkomst van de aanvragen.
-
Tijdelijke verlaging maximale kredietvergoeding
Met dit besluit wordt de maximale kredietvergoeding tijdelijk verlaagd in verband met de coronacrisis. De vergoeding wordt aangepast zodat aanbieders van consumptief krediet aan consumenten maximaal een kredietvergoeding van 10 procent op jaarbasis mogen rekenen.
-
Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
Tijdelijke regels inzake het opleggen van vrijheidsbeperkende maatregelen aan personen die een gevaar vormen voor de nationale veiligheid of die voornemens zijn zich aan te sluiten bij terroristische strijdgroepen en het weigeren en intrekken van beschikkingen bij ernstig gevaar voor gebruik ervan voor terroristische activiteiten (Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding)
-
Tijdelijke wet onderzoeken AIVD en MIVD naar landen met een offensief cyberprogramma
Nederland wordt in toenemende mate geconfronteerd met dreigingen in het cyberdomein. Bepaalde landen zoals Rusland en China voeren digitale aanvallen uit op Nederland en Nederlandse belangen om te spioneren, te beïnvloeden of te saboteren. Deze landen worden steeds actiever met hun aanvallen. Het gaat dan bijvoorbeeld over het stelen van gevoelige informatie of het saboteren van vitale infrastructuur. Deze landen maken voor hun cyberaanvallen gebruik van een digitale infrastructuur, verspreid over de hele wereld. Zij wisselen hierbij ook voortdurend van positie. Deze cyberdreiging vereist daarom een snelle en effectieve inzet van bestaande bevoegdheden en een dekkend waarborgenstelsel dat past bij de benodigde snelheid.
-
Tijdelijke wet onderzoeken AIVD en MIVD naar landen met een offensief cyberprogramma
Nederland wordt in toenemende mate geconfronteerd met dreigingen in het cyberdomein. Bepaalde landen zoals Rusland en China voeren digitale aanvallen uit op Nederland en Nederlandse belangen om te spioneren, te beïnvloeden of te saboteren. Deze landen worden steeds actiever met hun aanvallen. Het gaat dan bijvoorbeeld over het stelen van gevoelige informatie of het saboteren van vitale infrastructuur. Deze landen maken voor hun cyberaanvallen gebruik van een digitale infrastructuur, verspreid over de hele wereld. Zij wisselen hierbij ook voortdurend van positie. Deze cyberdreiging vereist daarom een snelle en effectieve inzet van bestaande bevoegdheden en een dekkend waarborgenstelsel dat past bij de benodigde snelheid.
-
Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne
Sinds 1 april jl. zijn de burgemeesters verantwoordelijk voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Dat doen zij op basis van het staatsnoodrecht. Het staatsnoodrecht kan slechts tijdelijk worden toegepast. Dit wetsvoorstel volgt het staatsnoodrecht op, en zorgt ervoor dat gemeenten langer, maar wel tijdelijk, in die opvang voorzien.
-
Tijdelijke wet testbewijzen covid-19
Het wetsvoorstel expliciteert de grondslag om bij ministeriële regeling testbewijzen te kunnen verplichten voor toegang tot sport- en jeugdactiviteiten, culturele instellingen, evenementen, restaurants en overige horeca, een en ander met inbegrip van doorstroomlocaties. Daarnaast kan het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en het hoger onderwijs (ho) bij algemene maatregel van bestuur worden aangewezen. Op andere terreinen kan het testbewijs niet van overheidswege worden voorgeschreven.
-
Tijdelijke wet Transitiefonds landelijk gebied en natuur
De overheid neemt de komende jaren veel maatregelen om de stikstofuitstoot te verminderen en de natuur te verbeteren. Daarnaast wordt er gewerkt aan betere waterkwaliteit en moeten ondernemers hun uitstoot van broeikasgassen terugdringen. Het kabinet wil dat deze uitdagingen zoveel mogelijk gebundeld worden opgepakt. De aanpak leidt tot grote aanpassingen in het landelijk gebied. Daarbij wil het kabinet ook aandacht besteden aan het perspectief van de agrarische ondernemers in de gebieden, omdat de veranderingen veel voor hun bedrijf en toekomst kunnen betekenen.
-
Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie
Dit wetsontwerp voert tijdelijk wijzigingen door in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek omtrent de turboliquidatie. De wijzigingen betreffen de introductie van een financiële verantwoordingsverplichting voor bestuurders en de mogelijkheid om een civielrechtelijk bestuursverbod op te leggen in geval van misbruik. Doel hierbij is om het vertrouwen in de regeling te vergroten en de turboliquidatie op die manier een toegankelijker instrument te maken voor ondernemers die hun bedrijf willen beëindigen.
-
Tijdelijke wet Tweede Kamerverkiezing covid-19
Dit wetsvoorstel is een aanvulling op de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19, en wijzigt die wet op enkele onderdelen. Hoofddoel van dit wetsvoorstel is om het voor de Tweede Kamerverkiezing van 17 maart 2021 mogelijk te maken dat kiezers van 70 jaar en ouder hun stem per brief kunnen uitbrengen, en dat met name kiezers met een kwetsbare gezondheid de gelegenheid krijgen om gedurende twee dagen voorafgaand aan de ‘reguliere’ dag van de stemming hun stem in een stemlokaal uit te brengen.
-
Tijdelijke wet verkiezingen COVID-19
Dit wetsvoorstel heeft tot doel het mogelijk te maken dat de komende verkiezingen kunnen worden georganiseerd en gehouden met inachtneming van de maatregelen die noodzakelijk zijn om verspreiding van het COVID-19-virus te voorkomen. Gedoeld wordt op de verkiezingen als gevolg van een gemeentelijke herindeling op 18 november 2020 en de Tweede Kamerverkiezing op 17 maart 2021.
-
Toekomst DVB-T
Peiling naar de marktbehoefte aan diensten te leveren via aardse digitale omroepzendernetwerken voor televisie (DVB-T)
-
Toekomst PAMR-frequentievergunning
De PAMR-frequentievergunning in de 450 - 470 MHz-band loopt november 2020 af. Het ministerie van EZK zal in 2018 besluiten over de toekomst van de vergunning, gegeven de vraag in de markt en technologische ontwikkelingen. EZK heeft onderzoek laten doen naar de behoefte aan professionele mobiele communicatie in Nederland. Gelet op de uitkomsten daarvan is een beleidsvoornemen geformuleerd. U wordt uitgenodigd uw zienswijze te geven, zodat deze kan worden meegewogen in de verdere besluitvorming.
-
Toekomstig gebruik PAMR-frequentieband (450 MHz)
De PAMR-frequentievergunning loopt november 2024 af. Het ministerie van EZK heeft beleid ontwikkeld voor het toekomstig gebruik van de PAMR-frequentieband van 2 x 3 MHz in het 450 - 470 MHz spectrum. EZK heeft hiervoor verschillende onderzoeken laten doen. Gelet op de uitkomsten daarvan is een beleidsvoornemen geformuleerd. U wordt uitgenodigd uw zienswijze te geven, zodat deze kan worden meegewogen in de verdere besluitvorming.
-
Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming
Kinderen, gezinnen en huishoudens moeten kunnen rekenen op effectieve bescherming en tijdige hulp. Het is daarom belangrijk om het stelsel slimmer te organiseren. Het toekomstscenario is ontwikkeld in gezamenlijk opdrachtgeverschap van het Rijk (JenV en VWS) en de VNG en betekent een grote innovatie en verandering in de jeugdbeschermingsketen. Op termijn moet het toekomstscenario een structurele oplossing bieden voor de knelpunten in de jeugdbescherming.
-
Toelatingsregeling startende buitenlandse ondernemers van buiten de EU
Dit ontwerpbesluit regelt dat startende buitenlandse ondernemers van buiten de EU een verblijfsvergunning kunnen verkrijgen. Zij zijn een bron van innovatie, nieuwe banen, internationalisering en productiviteit.
-
Toeristische verhuur van woonruimte
Dit wetsvoorstel bevat 3 maatregelen waarmee een gemeente met schaarste op de woningmarkt toeristische verhuur van woningen kan reguleren. De gemeente kan een eenmalige registratieplicht invoeren waarbij de aanbieder het registratienummer moet vermelden bij elke aanbieding. Ten tweede kan de gemeente een meldplicht per feitelijke aanbieding invoeren. Ten slotte kan de gemeente indien er ernstige negatieve effecten zijn van toeristische verhuur een vergunningensysteem invoeren.
-
Toetsbesluit PO
Het wetsvoorstel centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs legt vast dat leerlingen aan het eind van de basisschool de centrale eindtoets of een andere eindtoets afnemen. Daarnaast wordt het gebruik van leerling- en onderwijsvolgsystemen voorgeschreven. Het Toetsbesluit PO bevat op enkele onderwerpen de verdere uitwerking van het wetsvoorstel.
-
Toetsingskader huis- en hobbydierenlijst
U heeft de gelegenheid om te reageren op het wetenschappelijk toetsingskader voor huis- en hobbydieren waarmee zoogdiersoorten worden beoordeeld en ingedeeld in risicoklassen. Op basis van deze risicobeoordeling wordt bepaald welke diersoorten door een ieder mogen worden gehouden (positieflijst). Voorts wordt op basis van de risicobeoordeling bepaald of -en zo ja onder welke voorwaarden- diersoorten uit aangrenzende hogere risicoklassen door specialistische houders mogen worden houden.
-
Toetsingskader opwerkingsafval
Het ministerie van IenW heeft een Toetsingskader Opwerkingsafval opgesteld. Aanleiding is een verzoek door de exploitant (EPZ) van de kerncentrale Borssele. EPZ heeft contractuele afspraken met Orano (Frankrijk) over de opwerking van verbruikte splijtstoffen. EPZ vraagt nu om opwerkingsafval terug te mogen ontvangen met een andere samenstelling, wel met gelijke potentiële stralingsbelasting. Voor afgewogen besluitvorming acht de staatsecretaris een toetsingskader noodzakelijk.
-
Toevoeging emissiearme stalsystemen voor melkrundvee en konijnen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van bijlage V van de Omgevingsregeling. Er worden twee emissiearme stalsystemen met emissiefactor voor ammoniak toegevoegd aan de lijst:
1. de ligboxenstal met urineopvangstation voor rundvee;
2. het deeppit-stalsysteem voor konijnen.
De ammoniakemissie uit deze twee stalsystemen is beoordeeld aan de hand van metingen die voldoen aan het meetprotocol. Beide voldoen aan de emissiegrenswaarden. Daarnaast wordt in bijlage V het aantal toepassingen van de ligboxenstal met roostervloer en luchtwassysteem voor rundvee uitgebreid. Deze kan worden toegepast in combinatie met een ander vloertype en ook in combinatie met salpeterzuur in plaats van zwavelzuur. -
Toevoeging nationale standaard voor uitwisselen van e-orders via Peppol
Een Peppol BIS 3 order is een elektronisch bericht dat via het Peppol-netwerk uitgewisseld kan worden tussen afnemers en hun leveranciers. Binnen dit internationale netwerk biedt Peppol de mogelijkheid om een set met landspecifieke eisen toe te voegen. De Nederlandse Peppolautoriteit (NPa) adviseert om géén landspecifieke eisen toe te voegen aan de Peppol BIS 3 order. De NPa wil dit voorlopige advies toetsen aan de wensen van de markt.
-
Toevoeging van Standaard Bedrijfsindeling codes (SBI-codes) aan de bijlage van Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) houdt toezicht op de voedselveiligheid in Nederland. De NVWA maakt hierover informatie openbaar zodat iedereen kan zien hoe de NVWA werkt, wat de resultaten van het toezicht zijn en om ervoor te zorgen dat mensen de regels naleven.
-
Toezichtkader samenwerkingsverbanden passend onderwijs
De inspectie gaat na of het conceptkader naar aanleiding van de reacties aanpassing behoeft en zet een verslag van de reacties die zijn ontvangen op haar website.
-
Tranchering verplicht eigen risico in medisch-specialistische zorg vanaf 2027
Met deze wijziging geldt vanaf 2027 een maximumbedrag van € 50 per behandelprestatie voor medisch-specialistische zorg, tot een maximum van € 165.
-
Transparantie maatschappelijke organisaties
Het conceptwetsvoorstel strekt er toe dat maatschappelijke organisaties, waaronder religieuze en levensbeschouwelijke organisaties, grote donaties die zij hebben ontvangen openbaar maken. Stichtingen worden verplicht om hun balans en staat van baten en lasten openbaar te maken. Het voorstel strekt ter uitvoering van het regeerakkoord.
-
Tweede nota van wijziging Wbsrz
In deze nota van wijziging zijn grondslagen opgenomen voor de uitwisseling van gegevens, waaronder persoonsgegevens tussen gemeenten en zorgkantoren, gemeenten en zorgverzekeraars, gemeenten onderling en binnen gemeenten tussen de domeinen Wmo 2015, Wlz, Zvw en de Jeugdwet.
-
Tweede tranche wijziging Wet publieke gezondheid
Dit wetsvoorstel is de tweede tranche van de aanpassing van de Wet publieke gezondheid (Wpg) voor een versterkte pandemische paraatheid. Dit wetsvoorstel regelt twee dingen. Allereerst wordt een directe sturingsbevoegdheid van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op de directeur publieke gezondheid (dPG) van de gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD) in geval van een epidemie wettelijk geborgd. Deze sturingsbevoegdheid heeft betrekking op het treffen van medisch-operationele maatregelen door de GGD bij de bestrijding van een epidemie van een infectieziekte behorend tot groep A of een directe dreiging daarvan. Daarnaast wordt voorzien in een grondslag om regels te kunnen stellen over de wijze waarop het college van burgemeester en wethouders de GGD de taken in het kader van de algemene infectieziektebestrijding laat uitvoeren. Op deze manier kan via kaderstelling worden gestuurd op een meer uniforme werkwijze van de GGD’en.
-
Tweede wijzigingsregeling 2023 IenW Omgevingsregeling
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de Omgevingsregeling wijzigen. Hierin staan de verwijzingen naar de kaarten in het Digitaal Stelsel Omgevingswet, waaronder de begrenzingen rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Er zijn regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen, door ruimtelijke ontwikkelingen of door verbetering van het kaartmateriaal. Twee keer per jaar brengt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze veranderingen bij elkaar in een vernieuwing van de kaart.
-
Tweede wijzigingsregeling 2024 IenW Omgevingsregeling
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Er ontstaan regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen, door bouwwerkzaamheden of door verbetering van het kaartmateriaal zelf. Twee keer per jaar brengt het ministerie alle veranderingen bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet.
-
Tweede wijzigingsregeling 2025 IenW Omgevingsregeling
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Daarnaast gaat het om de begrenzingen (begin- en eindcoördinaten) van dijktrajecten. Er ontstaan door bouwwerkzaamheden of verbetering van het kaartmateriaal regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen. Het ministerie brengt alle veranderingen twee keer per jaar bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Voor dijktrajecten geldt een jaarlijkse update.
-
Tweede wijzigingsregeling IenW Omgevingsregeling 2022
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een Wijzigingsregeling van de Omgevingsregeling voor. Per gebied kunnen regels gelden voor bepaalde activiteiten, zoals een vergunning- of meldingsplicht. Deze grenzen worden periodiek herzien, en zijn in het Digitaal Stelsel Omgevingswet zichtbaar. Met deze wijziging worden een aantal geometrische begrenzingen en bijbehorende artikelen in de Omgevingsregeling geupdate.
-
UAV 2012
Twee ontwikkelingen vormen aanleiding voor de consultatie: 1. Met invoering van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen worden drie bepalingen in het Burgerlijk Wetboek gewijzigd. De vraag is of deze wijzigingen aanleiding geven de UAV 2012 aan te passen. 2. Het Besluit bouwwerken leefomgeving wordt mogelijk gewijzigd m.b.t. het bouwtoezicht, op grond waarvan een veiligheidscoördinator wordt geïntroduceerd. De vraag is of deze wijziging mogelijk aanleiding geeft de UAV 2012 aan te passen.
-
UDD-regeling
De UDD-regeling is een jaar na inwerkingtreding geëvalueerd. Uit deze evaluatie is gebleken dat het gebruik van antibiotica in de veehouderijsector daalt, maar enkele wijzigingen van de regeling gewenst zijn ten behoeve van het oplossen van de ervaren problemen en knelpunten in de praktijk en het verbeteren van een effectief en restrictief tweedekeusmiddelengebruik onder regie van de dierenarts. De wijziging op de regeling voorziet in die wens.
-
Uitbreiding benadelingsverbod klokkenluiders
In het Burgerlijk wetboek wordt in artikel 658c van Boek 7 het benadelingsverbod voor werknemers die een vermoeden van een misstand als bedoeld in de Wet Huis voor klokkenluiders melden, aangevuld met een benadelingsverbod voor degenen die anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst arbeid verrichten zoals zzp-ers, vrijwilligers en stagiairs.
-
Uitbreiding bestuurlijk handhavingsinstrumentarium van de minister in het onderwijs
Het wetsvoorstel stelt voor de uitbreiding van het bestuurlijk instrumentarium waarmee de minister kan ingrijpen door: het invoeren van een spoedaanwijzing, een bevoegdheid tot schorsen van recht tot diplomering/examinering private instellingen mbo, de uitbreiding van de definitie van wanbeheer, verplichting tot het bevorderen van het maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in het mbo, uitbreiding van de beëindiging van de bekostiging in po/vo en aanscherpen wettelijke termijn toezichtproces.
-
Uitbreiding btw-herzieningsregels voor kostbare diensten
De consultatie betreft de voorgenomen uitbreiding van de btw-herzieningsregels voor zogenoemde kostbare diensten. Onder deze kostbare diensten worden (investerings)diensten verstaan die aan een ondernemer worden verricht en door die ondernemer over langere tijd binnen zijn onderneming worden gebruikt. Deze diensten worden doorgaans op de balans geactiveerd en over meerdere jaren afgeschreven. Daardoor vertonen deze diensten dezelfde kenmerken als investeringsgoederen binnen de onderneming.
-
Uitbreiding doelgroep studiefinanciering, tegemoetkoming schoolkosten en onderwijsbijdrage en wettelijk collegegeld.
Deze AMvB heeft tot doel om enkele beperkte aanpassingen aan te brengen in de groep die aanspraak maakt op studiefinanciering, een tegemoetkoming in de schoolkosten en/of onderwijsbijdrage en/of wettelijk collegegeld. Dit gebeurt naar aanleiding van EU-richtlijnen, een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep en de uitvoeringspraktijk van DUO. De AMvB regelt ook welke gegevens ho-instellingen aan Studiekeuze 123 aanleveren ten behoeve van onderzoek naar studenttevredenheid en - betrokkenheid.
-
Uitbreiding rookverbod
In het Nationale Preventieakkoord is opgenomen dat het rookverbod per 2020 wordt uitgebreid voor de elektronische-sigaret met en zonder nicotine en bestaande en toekomstige dampwaren en aanverwante producten. Met dit wetsvoorstel wordt uitvoering gegeven aan deze maatregel.
-
Uitbreiding toegelaten betaalinstrumenten Koa
Het Besluit kansspelen op afstand moet worden gewijzigd in verband met de gewenste uitbreiding van toegestane (gereguleerde) betaalinstrumenten voor het bij- en afboeken op de rekeningen van spelers van kansspelen op afstand.
-
Uitbreiding vangnet Participatiewet
Het vangnet Participatiewet, dat gemeenten compenseert voor grote tekorten op het budget voor bijstand, wordt met dit wijzigingsbesluit uitgebreid voor gemeenten die meerjarig te maken hebben met tekorten van 5% of groter. Voor deze gemeenten wordt in twee stappen het eigen risico verlaagd. Dit vermindert de financiële druk voor gemeenten die meerjarig in het huidige vangnet zitten, en kan een oplossing bieden voor gemeenten met meerjarige middelgrote tekorten die niet in aanmerking komen voor het huidige vangnet.
-
Uitbreiding verbod op wedstrijden, tentoonstellingen en keuringen met gecoupeerde honden en paarden
Deze consultatie betreft een wijziging van het 'Besluit houders van dieren'. Het is al verboden om de oren en/of staart van honden en paarden te (laten) couperen wanneer dit niet diergeneeskundig noodzakelijk is. Honden en paarden die tóch onnodig gecoupeerd zijn, mogen ter ondersteuning van het verbod niet deelnemen aan wedstrijden, tentoonstellingen en keuringen. Helaas worden er toch nog veel gecoupeerde dieren bij deze gelegenheden gezien, maar is het erg lastig om te bewijzen dat ze onnodig gecoupeerd zijn. Deze uitbreiding van het verbod op deelname aan wedstrijden, tentoonstellingen en keuringen is nodig om het (laten) uitvoeren van deze ingrepen verder te ontmoedigen.
-
Uitgifte landelijke commerciële radiovergunningen
Met dit besluit wordt een aantal wijzigingen aangebracht in het Nationaal Frequentieplan 2014. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk voor de nieuwe verdeling van de FM- en DAB-vergunningen voor landelijke commerciële radio-omroep per 1 september 2023. De analoge en digitale vergunningen zullen samen geveild worden. Een landelijk pakket bestaat uit zowel een analoge als digitale vergunning.
-
Uitgiftebeleid perceelgebonden netten 3,5 GHz-band
In februari 2023 is het Nationaal Frequentieplan gewijzigd, zodat de 3,5 GHz-frequentieband (3400-3800 MHz) beschikbaar komt voor mobiele communicatie. De beide uiteinden van deze frequentieband, de banddelen 3400-3450 MHz en 3750-3800 MHz, zijn bestemd voor besloten lokale netwerken. Dit beleidsvoornemen beschrijft het uitgiftebeleid voor deze "perceelgebonden netten". Op basis van dit uitgiftebeleid zullen de vergunningvoorwaarden worden vastgesteld.
-
Uitsluiten van nieuwe winning van delfstoffen onder het Waddengebied
Deze wijziging regelt het uitsluiten van nieuwe opsporing en winning van delfstoffen onder het Waddengebied. Daarnaast stelt het besluit beperkingen aan de bestaande winningsvergunningen en winningsplannen waarmee is ingestemd. De beperkingen houden in dat de duur van de vergunningen en instemmingen niet meer kan worden verlengd, geen nieuwe winningsplannen meer kunnen worden ingediend binnen reeds vergunde gebieden en de productieomvang van bestaande winning niet meer kan worden uitgebreid.
-
Uitstel meetellen cijfer rekentoets VO
Nagaan of het uitstel van de uitslagregel goed uitpakt op de school.
-
Uitvoerings- en implementatiewet Asiel- en Migratiepact 2026
Op 11 juni 2024 is het Asiel- en migratiepact in werking getreden. Het pact beoogt verdergaande harmonisatie van de regels over asiel en migratie in de lidstaten van de Europese Unie.
-
Uitvoeringsbesluit Ambtenarenwet 2017
De Ambtenarenwet 2017 wordt met de inwerkingtreding van de Wnra van kracht. Een aantal voorschriften in de eerstgenoemde wet kunnen bij algemene maatregel van bestuur nader worden uitgewerkt. Dat gebeurt in dit ontwerpbesluit
-
Uitvoeringsbesluit Bankwet 1998
Besluit tot uitvoering van hoofdstuk IIB van de Bankwet 1998 waarin de verwerving en het gebruik van gegevens door de Nederlandsche Bank ten behoeve van haar taak tot het bevorderen van de stabiliteit van het financiële stelsel, haar taak tot het verzamelen van statistische gegevens en het vervaardigen van statistieken of om te voldoen aan informatieverzoeken van internationale organisaties, wordt geregeld.
-
Uitvoeringsbesluit cyberbeveiligingsverordening
Het concept besluit geeft invulling aan de goedkeuringsprocedure zoals omschreven in artikelen 3 - 5 van de Uitvoeringswet cyberbeveiligingsverordening. De uitvoeringswet heeft alleen nog niet ingekaderd op welke wijze de markt gegevens moet aanleveren aan de nationale cyberbeveiligingsautoriteit, hiermee is er nog geen voldoende uniformiteit voor zowel markt als de autoriteit gecreëerd. Het concept besluit lost dit op door voor te schrijven dat gegevens elektronisch aangeleverd moeten worden.
-
Uitvoeringsbesluit EMIR 3-verordening en EMIR 3-richtlijn
In december 2024 is de EMIR 3-verordening (Verordening (EU) 2024/2987) en EMIR 3-richtlijn (Richtlijn (EU) 2024/2994) vastgesteld. Deze verordening wijzigt de European Market Infrastructure Regulation (EMIR). EMIR bevat regelgeving over het verplicht centraal clearen van bepaalde derivatentransacties, de vereisten waaraan centrale tegenpartijen (CCP's) moeten voldoen om een vergunning te verkrijgen, en de vereisten voor transactieregisters waaraan marktpartijen hun derivatentransacties moeten vermelden. De EMIR 3-verordening maakt enkele aanpassingen aan EMIR.
-
Uitvoeringsbesluit Jeugdwet
Op grond van de Jeugdwet wordt de bestuurlijke en financiële verantwoordelijkheid voor jeugdhulp en de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering gedecentraliseerd naar gemeenten. Dit uitvoeringsbesluit is gebaseerd op de Jeugdwet, die momenteel aanhangig is bij de Eerste Kamer.
-
Uitvoeringsbesluit kiescolleges BES
Het ontwerpbesluit wijzigt het Kiesbesluit en het Rechtspositiebesluit politieke gezagdragers BES als gevolg van de wet tot wijziging van de Wet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba en de Kieswet in verband met de introductie van kiescolleges voor de Eerste Kamer voor de Caribische openbare lichamen ten behoeve van de verkiezing van de leden van de Eerste Kamer.
-
Uitvoeringsbesluit TOI-verordening
De Uitvoeringswet verordening terroristische online-inhoud (hierna: Uitvoeringswet TOI-Verordening) is in werking getreden en beoogt de verspreiding van terroristische online-inhoud tegen te gaan. Ter uitvoering van de Uitvoeringswet TOI-verordening moeten nadere regels worden gesteld. Dit besluit voorziet daarin door nadere regels te geven over de openbaar te maken gegevens bij het openbaar maken van een bestuurlijke boete.
-
Uitvoeringsbesluit verordening hergebruik afvalwater
Het ministerie van IenW bereidt het Uitvoeringsbesluit hergebruik afvalwater voor, als uitvoering van de EU-verordening 2020/741 van 25-5-20. Deze verordening wil het hergebruik van gezuiverd rioolwater in de landbouw bevorderen op een manier die veilig is voor mens en milieu. ‘Voor de uitvoering van deze verordening brengt dit nieuwe besluit wijzigingen aan in regelgeving onder de Omgevingswet. De kern van het conceptbesluit zijn een risicobeheerplan en een vergunningplicht.
-
Uitvoeringsbesluit verordening herstel en afwikkeling centrale tegenpartijen
Dit besluit geeft uitvoering aan Verordening (EU) 2021/23 inzake herstel en afwikkeling van centrale tegenpartijen. In dit besluit wordt de Nederlandsche Bank (DNB) aangewezen als toezichthouder en afwikkelingsautoriteit. Daarnaast worden een aantal artikelen uit de verordening beboetbaar gesteld.
-
Uitvoeringsbesluit verordening kapitaalvereisten 2025
Banken moeten voldoende kapitaal aanhouden om allerlei risico's af te dekken die zij lopen door hun werkzaamheden. De verordening kapitaalvereisten (Verordening (EU) nr. 575/2013) bevat al deze vereisten voor banken. Deze verordening is recent aangepast door Verordening (EU) 2024/1623 om de mondiale finale Bazel 3-standaarden op te nemen in de verordening kapitaalvereisten.
-
Uitvoeringsbesluit Vo's cryptoactiva en informatie bij geldovermakingen en overdrachten cryptoactiva
Dit uitvoeringsbesluit voorziet in de wijzigingen die nodig zijn op besluitniveau voor de Verordening (EU) 2023/1114 betreffende cryptoactivamarkten (hierna: MiCA) en Verordening (EU) 2023/1113 betreffende bij geldovermakingen en overdrachten van bepaalde cryptoactiva te voegen informatie en tot wijziging van Richtlijn (EU) 2015/849 (hierna: TFR).
-
Uitvoeringsbesluit wet straffen en beschermen
Dit besluit geeft verder uitvoering aan de Wet straffen en beschermen.
-
Uitvoeringsbesluit wijziging Beginselenwetten
Dit besluit wijzigt de Penitentiaire maatregel, het Reglement verpleging ter beschikking gestelden en het Reglement justitiële jeugdinrichtingen. Er wordt onder andere een hoofdstuk betreffende de commissie van toezicht en de beklagcommissie voor het vervoer ingevoegd en de bepalingen over de geestelijke verzorging worden aangepast.
-
Uitvoeringsbesluit Wtza
In dit besluit worden bepaalde zorgaanbieders uitgezonderd van de meldplicht, vergunningplicht, of eisen met betrekking tot het interne toezicht uit de Wtza. Tevens wordt ingegaan op de gevallen waarin bij de toelatingsvergunning een verklaring omtrent het gedrag (VOG) nodig is. Tot slot kent dit besluit regels voor de versterking van het interne toezicht.
-
Uitvoeringsbesluit WVO 20xx
Met de Wet voortgezet onderwijs 20xx wordt de huidige Wet op het voorgezet onderwijs vervangen door een consistente, toegankelijke en voor de praktijk beter bruikbare wet. Dit besluit strekt ter uitvoering van de nieuwe wet en volgt de opzet daarvan. In het besluit zijn diverse onderwerpen samengebracht die voorheen waren opgenomen in aparte besluiten. Net als de WVO 20xx heeft ook dit besluit mede betrekking op Caribisch Nederland.
-
Uitvoeringsbesluit Wwft 2018
Dit ontwerpbesluit strekt ter implementatie van richtlijn (EU) 2015/849 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2015 inzake de voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld of terrorismefinanciering (PbEU 2015, L 141) en strekt tot het geven van uitvoering aan Verordening (EU) 2015/847 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2015 betreffende bij geldovermakingen te voegen informatie (PbEU 2015, L 141).
-
Uitvoeringsregelgeving WIBON
Uitvoeringsregelgeving ter implementatie richtlijn kostenreductie breedband. Dit pakket omvat: - het concept-besluit informatie-uitwisseling ondergrondse en bovengrondse netten en netwerken; - de concept-regeling informatie-uitwisseling ondergrondse en bovengrondse netten en netwerken; - het concept-besluit medegebruik omroepzendernetwerken en fysieke infrastructuur; - de concept-regeling gegevensverstrekking medegebruik omroepzendernetwerken en fysieke infrastructuur.
-
Uitvoeringsregeling hergebruik stedelijk afvalwater
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Uitvoeringsregeling verordening hergebruik stedelijk afvalwater voor. De Europese verordening wil hergebruik van water in de landbouw bevorderen op een manier die veilig is voor mens en milieu. Gezuiverd water uit een rioolwaterzuivering kan worden ingezet voor irrigatie in de landbouw. Hiervoor is een vergunning nodig. In sommige gebieden willen we hergebruik verbieden ter bescherming van ons drinkwater. In de regeling wijzen we deze specifieke gebieden aan. Daarnaast worden specifieke gegevens gevraagd voor de vergunning.
-
Uitvoeringsregeling Kadasterwet BES
De Kadasterwet BES regelt dat de kadasterfunctie op Bonaire, Sint Eustatius en Saba wordt uitgeoefend door het Kadaster. Deze regeling geeft uitwerking aan een aantal artikelen van de Kadasterwet BES over: • hoe de bestuurscolleges geraadpleegd worden; • hoe de zienswijzen van de bestuurscolleges tot stand komen (bijvoorbeeld over tarieven); • hoe het Kadaster met de zienswijzen om dient te gaan.
-
Uitvoeringsregeling Waarschuwingsregister zorgfraude
De Uitvoeringsregeling Waarschuwingsregister zorgfraude bevat nadere regels over het Waarschuwingsregister zorgfraude. In de bijlage van de uitvoeringsregeling staat het protocol. De zorgverzekeraars en gemeenten moeten dit protocol volgen bij het gebruik van het Waarschuwingsregister zorgfraude.
-
Uitvoeringsregeling Wet windenergie op zee
Deze regeling vult het wetsvoorstel windenergie op zee zeer beperkt nader in. Uitgewerkt worden de gronden waarop een aanvraag voor een vergunning voor een windpark kan worden afgewezen en de vergoeding voor het in behandeling nemen van een vergunningaanvraag. Er is nauwe aansluiting gezocht bij de afwijzingsgronden die gelden voor de subsidie. Vanwege de samenhang wordt de Regeling windenergie op zee 2015 tegelijk geconsulteerd.
-
Uitvoeringsregeling Wtza
In de Wtza en de Jeugdwet is een meldplicht opgenomen voor zorgaanbieders en jeugdhulpaanbieders. In de regeling zijn hiervoor meldformulieren opgenomen. Ook moeten sommige zorgaanbieders een vergunning hebben. Hiervoor is een aanvraagformulier opgenomen. Ook is het bedrag bepaald dat aanvragers betalen voor de vergunningaanvraag. Onder meer zorgaanbieders die medisch specialistische zorg verlenen, hebben een vergunning nodig. In de regeling staat wat hieronder wordt verstaan.
-
Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming
Regels ter uitvoering van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (PbEU 2016, L 119) (Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming).
-
Uitvoeringswet CLNI 2012
Het wetsvoorstel geeft uitvoering aan het op 27 september 2012 tot stand gekomen Verdrag van Straatsburg van 2012 inzake de beperking van de aansprakelijkheid in de binnenvaart (CLNI 2012)(Trb. 2013, 72). Het CLNI 2012 is een herziening van het op 4 november 1988 te Straatsburg tot stand gekomen Verdrag inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart (CLNI 1988) en regelt de beperking van de aansprakelijkheid van de scheepseigenaar.
-
uitvoeringswet CPC-verordening 2017
Met dit wetsvoorstel worden enkele aspecten ter uitvoering van verordening (EU) 2017/2394 (CPC-verordening) geregeld. Deze verordening bevat een opdracht aan de lidstaten om de toezichthouders van consumentenregelgeving een aantal minimumbevoegdheden toe te delen. Deze bevoegdheden zijn al grotendeels geregeld in de Wet handhaving consumentenbescherming. Met dit wetsvoorstel worden twee nieuwe bevoegdheden aan de Wet handhaving consumentenbescherming toegevoegd.
-
uitvoeringswet cyberbeveiligingsverordening
Met dit wetsvoorstel wordt Verordening 2019/811 van 17 april 2019 inzake Enisa (het Agentschap van de Europese Unie voor cyberbeveiliging), en inzake de certificering van de cyberbeveiliging van informatie- en communicatietechnologie en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 526/2013 (de cyberbeveiligingsverordening) geïmplementeerd.
-
Uitvoeringswet dataverordening
De wet voert de Europese Dataverordening uit. De wet wijst aan wie in Nederland toezicht houdt op de Dataverordening en wat de sancties en de rechtsgang zullen zijn. De belangrijkste doelen uit de Dataverordening zijn om gebruikers van producten controle te geven over de data uit die producten en concurrentie in de cloudmarkt te vergroten.
-
Uitvoeringswet digitaledienstenverordening
Op 16 november 2022 is de digitaledienstenverordening (Digital Services Act, hierna: DSA) in werking getreden. De DSA harmoniseert de regels die van toepassing zijn op zogenaamde aanbieders van tussenhandeldiensten, waaronder online platforms, online marktplaatsen, sociale mediadiensten en internetaanbieders. De DSA heeft als doel te zorgen voor een veilige, voorspelbare en betrouwbare online omgeving, waarin de verspreiding van illegale online-inhoud en de maatschappelijke risico’s die de verspreiding van desinformatie of andere inhoud met zich kunnen brengen, worden aangepakt en waarin de grondrechten doeltreffend worden beschermd en innovatie wordt vergemakkelijkt. Daartoe bevat de DSA enerzijds een kader voor de aansprakelijkheid van aanbieders van tussenhandeldiensten voor door hun gebruikers verstrekte informatie en anderzijds een aantal zorgvuldigheidsverplichtingen waar deze aanbieders aan moeten voldoen bij het verlenen van hun diensten.
-
Uitvoeringswet digitalemarktenverordening (Digital Markets Act)
Op 1 november 2022 is de Europese digitalemarktenverordening (Verordening (EU) 2022/1925) (Digital Markets Act, hierna: DMA) in werking getreden. Voor de goede werking van de DMA is nationale uitvoeringsregelgeving nodig. De DMA bevat regels voor de allergrootste online platforms. Deze platforms kwalificeren door hun aanzienlijke marktpositie als zogenoemde poortwachters. Zakelijke gebruikers of eindgebruikers kunnen vanwege die marktpositie niet of nauwelijks meer om die platforms heen. Doel van de DMA is om gebruikers van die platforms beter te beschermen en te zorgen voor beter werkende digitale markten.
-
Uitvoeringswet eidas-verordening
Uitvoeringswet in verband met de uitvoering van EU-verordening elektronische identiteiten en vertrouwensdiensten
-
Uitvoeringswet en Uitvoeringsbesluit verordening instantovermakingen in euro's
Dit wetsvoorstel en concept besluit zet de Europese verordening inzake instantovermakingen in euro's om in Nederlands recht. Lidstaten moeten er op grond van deze richtlijn voor zorgen dat betalingsdienstaanbieders instantovermakingen verzenden en ontvangen. Een instantovermaking is een overboeking die binnen enkele seconden op de rekening van de ontvanger staat.
-
Uitvoeringswet HNS-verdrag over aansprakelijkheid gevaarlijke en schadelijke stoffen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor op basis van het zogenoemde HNS-verdrag. Partijen die schade lijden door een ongeval met een zeeschip met gevaarlijke en schadelijke stoffen worden door dit verdrag beter beschermd. Het bestaat uit drie onderdelen: • een hoger maximum bedrag bij schade; • een verzekeringsplicht voor de scheepseigenaar; • instelling van een fonds voor slachtoffers als hun schade niet volledig wordt vergoed door de scheepseigenaar.
- vorige pagina
- 1
- ...
- 15
- 16
- 17
- ...
- 31
- volgende pagina