Zoekresultaat
3117 resultaten
U heeft gezocht op:
-
Wijzigingswet uitvoering REMIT-verordening
Het onderwerp van deze consultatie is een wetsvoorstel dat dient ter wijziging van de Elektriciteitswet 1998, de Gaswet en de Wet op het financieel toezicht, in verband met uitvoering van een Europese verordening betreffende de integriteit en transparantie van de groothandelsmarkt voor energie. Niet de Europese verordening wordt geconsulteerd, maar het wetsvoorstel ter uitvoering daarvan.
-
Wijzigingswet verwijzingsportaal bankgegevens
De consultatie betreft een wetsvoorstel dat ziet op de uitbreiding van het verwijzingsportaal bankgegevens. Het regelt onder meer een nationale beleidswens uit het Plan van aanpak witwassen, namelijk het mogelijk maken dat saldo- en transactiegegevens via het verwijzingsportaal kunnen worden gevorderd van banken met meer dan 2,5 mln. rekeninghouders, ten behoeve van het bestrijden van witwassen en onderliggende criminaliteit.
-
Wijzigingswet Wft, BW en WED ter implementatie van Richtlijn 2011/61/EU
Consultatie van het voorstel van wet ter implementatie van de Europese richtlijn inzake beheerders van (alternatieve) beleggingsinstellingen 2011/61/EU.
-
Wijzigingswet WION
Wijziging van de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten (WION) ter uitvoering van een aantal aanbevelingen uit de evaluatie van de wet.
-
Wijzing Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting saneringskader
In 2019 is bij de evaluatie van Woningwet het saneringskader voor woningcorporaties geëvalueerd. Op basis daarvan en de ervaringen met de twee saneringsaanvragen is het wetsvoorstel tot wijziging van de Woningwet in verband met de aanpassing van het saneringskader vormgegeven. Deze wijziging van het Besluit toegelaten instellingen 2015 geeft een nadere uitwerking aan de wijziging van het saneringskader en schept daarbij de randvoorwaarden.
-
Windparken op zee
Dit concept-besluit introduceert algemene regels voor windparken op zee. Het betreft niet-locatie specifieke vereisten voor de bouw, exploitatie en verwijdering van een windpark op zee ter bescherming van met name scheepvaart, luchtvaart en het milieu.
-
Wkpb Beter Kenbaar
Doel is vereenvoudiging van de huidige Wkpb. Het wetsvoorstel voorziet in één registratie van publiekrechtelijke beperkingen in de Basisregistratie Kadaster en in een verruiming van de objecttypen waarop beperkingen kunnen worden gevestigd zodat deze vanuit hun interne werkprocessen de beperkingen aan de BRK kunnen gaan leveren.
-
Wlz-aanvraag door familieleden
Deze wetswijziging maakt het mogelijk dat familieleden een wlz-aanvraag namens de cliënt kunnen ondertekenen ook als hier geen machtiging voor is afgegeven.
-
Wmo 2015: Invoering woonplaatsbeginsel voor beschermd wonen (ambtelijk concept)
Op dit moment zijn gemeenten verantwoordelijk voor beschermd wonen voor mensen die zich bij een gemeente melden. Er zijn thans gemeenten met veel, maar ook met weinig voorzieningen voor beschermd wonen. Het beleid is erop gericht dat alle gemeenten zorgen voor lokale voorzieningen voor haar inwoners en voor preventie. Om dat te bereiken regelt dit wetsvoorstel dat gemeenten verantwoordelijk worden voor de verstrekking van beschermd wonen voor de eigen inwoners (woonplaatsbeginsel).
-
Wmo 2015: Wetsvoorstel resultaatgericht beschikken en vereenvoudigen geschilbeslechting
De belangrijkste onderdelen van het wetsvoorstel zijn: 1. Bij de verstrekking van een maatwerkvoorziening kan een resultaatbeschrijving worden gehanteerd (het blijft ook mogelijk om een tijdsduurbeschrijving te hanteren). 2. De afwikkeling van geschillen over de uitvoering van een maatwerkvoorziening wordt vereenvoudigd. In eerste instantie kan worden geklaagd bij de gemeente, in tweede instantie is beroep bij de bestuursrechter mogelijk.
-
Woningsluiting bij verstoring openbare orde door ernstig geweld (bv. beschieting) of door wapens
Burgemeesters moeten de openbare orde handhaven. Als die in een buurt op het spel staat wegens ernstig geweld (zoals een beschieting) of wegens een wapenvondst, kunnen zij op grond van deze wet een woning of bijvoorbeeld een loods sluiten. Ook kunnen vervolgstappen worden gezet, zoals snelle ontbinding van de huur door een verhuurder. Dit laatste wordt ook mogelijk na sluiting wegens drugsvoorbereiding; dat is bij een eerdere wetswijziging (Stb. 2018, 481) over het hoofd gezien.
-
Woonlastenwaarborg energieprestatievergoeding
Het ontwerpbesluit regelt dat de verhuurder bij een woningverbetering waarbij een energieprestatievergoeding overeen wordt gekomen, verplicht is een woonlastenwaarborg aan te bieden aan huurders die langer dan 3 jaar de woning huren. Het doel is dat verhuurders bij het opstellen van de overeenkomst waarborgen dat, bij gelijkblijvend gedrag van de huurder met betrekking tot zijn energiegebruik, de woonlasten na de woningverbetering niet hoger zijn dan de woonlasten voor die verbetering.
-
WVA 2012
Voorwerp van de consultatie is het wetvoorstel voor de Wet Voorraadvorming Aardolieproducten 2012.
-
Wwft
Het Ministerie van Financiën consulteert samen met het Ministerie van Veiligheid en Justitie voorgenomen wijzigingen van de Wet ter voorkoming van witwassen en het financieren van terrorisme (Wwft).
-
Yarari reservaat en aanpassing Visserijwetgeving CN
in het Yarari reservaat worden beschermingsmaatregelen voor haaien en roggen vastgesteld. Daarnaast wordt gedateerde visserijwetgeving gemoderniseerd. tenslotte krijgen de Openbare Lichamen van de eilanden de mogelijkheid om lokaal vissserijbeleid in de territoriale wateren te voeren.
-
Zelfrijdende auto
De minister van Infrastructuur en Milieu wil in Nederland een stimulerend klimaat voor de verdere ontwikkeling van de zelfrijdende auto scheppen. Zelfrijdende voertuigen die met elkaar en met de wegkant kunnen communiceren kunnen volgens de minister een positieve bijdrage leveren aan de doorstroming van het verkeer, de verkeersveiligheid en het milieu. Het aanpassen van de huidige regelgeving maakt het testen van zelfrijdende voertuigen op de openbare weg in Nederland mogelijk.
-
Zelfstandigenwet
Nederland worstelt al decennia met de wetgeving rond zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). In 2005 werd de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) ingevoerd. Doel was zelfstandigen en hun opdrachtgevers zekerheid geven over de fiscale status van de arbeidsrelatie. Dit werkte echter niet goed en leidde tot veel schijnzelfstandigheid. In 2016 werd de VAR vervangen door de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA). De DBA leidde echter tot veel onduidelijkheid en onzekerheid bij opdrachtgevers en zzp’ers. Hierdoor ontstond al snel een handhavingsmoratorium, wat bijna 10 jaar in stand bleef. Dit moratorium werd namelijk pas begin dit jaar opgeheven, hetgeen leidde tot veel onrust onder zzp’ers en zakelijke opdrachtgevers die gebruik maken van zzp’ers. Bovendien blijft de onduidelijkheid over wanneer iemand wel/geen zelfstandige is, bestaan. Hierdoor ontstaan er parallelle problemen waarbij enerzijds sommige opdrachtgevers onnodig terughoudend zijn om zzp’ers in dienst te nemen, en anderzijds ongewenste schijnzelfstandigheid in stand blijft en de bescherming van kwetsbare werkenden niet voldoende op orde is. Het is duidelijk dat de juiste oplossing na ruim 20 jaar nog niet gevonden is.