Zoekresultaat
3096 resultaten
U heeft gezocht op:
- vorige pagina
- 1
- ...
- 20
- 21
- 22
- ...
- 31
- volgende pagina
-
Wet seksuele misdrijven
Dit voorontwerp van een wetsvoorstel moderniseert de strafbaarstellingen van seksuele en seksueel getinte misdrijven in het Wetboek van Strafrecht. Er worden nieuwe strafbaarstellingen toegevoegd (seks tegen de wil, seksuele intimidatie en sexchatting). Bestaande strafbaarstellingen, zoals van verkrachting, worden geherformuleerd en op onderdelen aangescherpt. Ook worden er maximumstraffen verhoogd.
-
Wet seksuele misdrijven
Dit wetsvoorstel moderniseert de seksuele misdrijven in het Wetboek van Strafrecht. De strafbaarheid van aanranding en verkrachting wordt verruimd. Beide delicten krijgen een schuld- en een opzetvariant. Het gebruik van dwang, geweld en bedreiging geldt als strafverzwarend. Ook worden seksuele intimidatie en sexchatting met kinderen strafbaar gesteld en worden de maximumstraffen van verschillende seksuele misdrijven verhoogd.
-
Wet splitsing RvS en opheffing CRvB en CBb
De Minister van BZK en de Minister van VenJ nemen maatregelen om de taken van de Raad van State functioneel te scheiden en komen tot een concentratie van de bestuursrechtspraak, waarbij de Centrale Raad van Beroep respectievelijk het College van Beroep voor het bedrijfsleven worden opgeheven en de rechtsmacht overgaat naar de gerechtshoven (met de mogelijkheid van cassatieberoep bij de Hoge Raad) respectievelijk de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
-
Wet stelsel kredietregistratie
Registratie van kredietovereenkomsten en eventuele betalingsachterstanden daarop heeft tot doel om financiële problemen van mensen te voorkomen en om risico’s voor kredietverstrekkers te beperken. Bij kredietregistratie door BKR worden veel gegevens van mensen verwerkt. Het wetsvoorstel maakt van het beheer van het kredietregister een wettelijke taak, maakt het mogelijk om BKR aan te wijzen als uitvoerder van die taak, en zorgt ervoor dat gegevens zorgvuldig worden gebruikt.
-
Wet stelselvernieuwing rechtsbijstand
Met dit wetsvoorstel worden maatregelen doorgevoerd om de stelselvernieuwing rechtsbijstand vorm te kunnen geven. Om de houdbaarheid van het stelsel van gesubsidieerde rechtsbijstand ook voor de toekomst te waarborgen, is van tijd tot tijd vernieuwing en modernisering van het stelsel nodig.
-
Wet stikstofreductie en natuurverbetering
Dit wetsvoorstel introduceert in de Wet natuurbescherming en later in de Omgevingswet een streef/omgevingswaarde en een programma met maatregelen om de depositie van stikstof op daarvoor gevoelige habitats in Natura 2000-gebieden te verminderen en de natuur in die gebieden te verbeteren. Het programma wordt gemonitord, elke 6 jaar geactualiseerd en ook tussentijds gewijzigd als dat nodig is om te voldoen aan de streef/omgevingswaarde.
-
Wet Strafbaarstelling Ecocide
Met dit wetsvoorstel beoogt de initiatiefnemer een nieuwe norm in het strafrecht te introduceren: dat het milieu een intrinsieke waarde heeft en dat de ernstige aantasting van dat milieu, door een menselijk handelen of nalaten, strafbaar moet worden. Om het handhaven van deze nieuwe norm mogelijk te maken, wordt in het Nederlandse strafrecht het begrip ‘ecocide’ geïntroduceerd: de strafbare en ernstige aantasting van het milieu door (potentieel) schadetoebrengend handelen of nalaten. Daartoe wordt het plegen van ecocide als autonoom strafbaar feit opgenomen in het Wetboek van Strafrecht.
-
Wet stroomlijning bestuurlijke boetemaxima en termijnen
Dit wetsvoorstel verkleint de verschillen tussen bestuurlijke en strafrechtelijke boetes. De Raad van State heeft in 2015 geadviseerd de verschillen te verkleinen. In reactie op dit advies heeft de regering in 2018 aangekondigd dit advies te zullen opvolgen.
-
Wet stroomlijning keten voor derdenbeslag
De verbreding van het beslagregister is de volgende stap om het bestaansminimum van mensen met schulden beter te beschermen en om ophoging van schulden met onnodige proces- en executiekosten te voorkomen. Voor een goede uitvoering moeten beslagleggende (overheids)partijen over verschillende gegevens beschikken. Het doel van het wetsvoorstel is een wettelijke grondslag creëren voor de verbeterde uitwisseling van gegevens tussen de beslagleggende partijen.
-
Wet tegemoetkoming onterechte afwijzing buitengerechtelijke schuldregeling
Het wetsvoorstel Wet tegemoetkoming onterechte afwijzing buitengerechtelijke
schuldregeling regelt een wettelijke grondslag om burgers van wie een MSNP-verzoek
onterecht door de Belastingdienst is afgewezen tegemoet te komen. Het
tegemoetkomingsbeleid bestaat uit meerdere onderdelen, te weten: 1) een
tegemoetkoming voor immateriële schade, 2) kwijtschelding van de nog openstaande
schulden bij de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen, 3) een bedrag gelijk aan de
betaalde bedrage en verrekende bedragen door de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen
en 4) een pseudo-MSNP. -
Wet tegengaan ontwijking WNT
Het doel van het wetsvoorstel is om de toepassing van de WNT in de zorg te verbeteren en een drietal mogelijkheden om de WNT te ontwijken aan te pakken.
-
Wet ter regeling van tabaksverhittingsapparaten en gestandaardiseerde sigaretten
Met dit wetsvoorstel wordt een elektronisch apparaat, dat gebruikt kan worden voor de consumptie van tabaksproducten via een proces van verhitting, onder de reikwijdte van de Tabaks- en rookwarenwet gebracht. Ook wordt uitvoering gegeven aan het in het Preventieakkoord opgenomen voornemen om bij ministeriële regeling eisen te stellen aan het uiterlijk van sigaretten (zoals eisen die een standaard uiterlijk voorschrijven).
-
Wet terugkeer en vreemdelingenbewaring
Wetsvoorstel Wet terugkeer en vreemdelingenbewaring
-
Wet terugvordering staatssteun
Dit wetsvoorstel voorziet in nationaalrechtelijke grondslagen voor de terugvordering van staatssteun indien een besluit van de Europese Commissie tot terugvordering verplicht.
-
Wet testen bij vertrek
Vreemdelingen met een vertrekplicht die moeten terugkeren naar hun land van herkomst, kunnen straks gedwongen worden om een test te doen voor ernstige en besmettelijke ziektes, waaronder corona. Met deze maatregel wordt voorkomen dat vreemdelingen hun terugkeer kunnen frustreren door niet mee te werken aan zo’n test. Om dit te regelen wordt in de Vreemdelingenwet 2000 een wettelijke grondslag gecreëerd.
-
Wet tijdelijke huur
De voorgestelde regeling voorziet in een uitbreiding van de mogelijkheden tot tijdelijke huur.
-
Wet toekomst accountancysector
Het voorstel strekt tot invoering van maatregelen om de kwaliteit van de wettelijke controle duurzaam te verbeteren. Met deze maatregelen wordt uitvoering gegeven aan de kabinetsreactie op het rapport van de Commissie toekomst accountancysector (Cta), die bij brief van 20 maart 2020 aan beide Kamers der Staten-Generaal is gezonden.
-
Wet toekomst pensioenen
Dit wetsvoorstel strekt tot herziening van de tweede pijler van het pensioenstelsel, ter uitwerking van het Pensioenakkoord van juni 2019 tussen kabinet en sociale partners. En tot standaardisering van het nabestaandenpensioen.
-
Wet toekomstbestendige Huurcommissie
Deze consultatie gaat over een wetsvoorstel dat wijzigingen voorstelt om de werking van de Huurcommissie te verbeteren waarmee huurders en verhuurders beter kunnen worden geholpen om conflicten op te lossen zonder dat een dure en tijdrovende gang naar de rechter nodig is. De Huurcommissie is een onafhankelijke, onpartijdige en landelijk opererende organisatie in Nederland die geschillen tussen huurders en verhuurders beslecht, voornamelijk op het gebied van huurprijzen, onderhoudsgebreken en servicekosten.
-
Wet toetreding zorgaanbieders en Aanpassingswet Wtza
Met het wetsontwerp Wet toetreding zorgaanbieder (Wtza) wordt een meldplicht voor alle nieuwe zorgaanbieders geïntroduceerd en de procedure voor het aanvragen van een vergunning wordt vernieuwd. Een met het wetsontwerp Wtza samenhangend wetsontwerp Aanpassingswet Wtza regelt de wetswijzigingen die hieruit voortvloeien voor andere wetten en bevat daarnaast enkele inhoudelijke wijzigingen.
-
Wet toetsing economie en nationale veiligheid
Dit wetvoorstel is aangekondigd als een investeringstoets op risico’s voor de nationale veiligheid. Met dit wetsvoorstel wordt gevolg gegeven aan de bescherming van de nationale veiligheid door een toets in te voeren op activiteiten die leiden tot wijzigingen in de zeggenschap of invloed op ondernemingen die van wezenlijk belang zijn voor de vitale processen of die beschikken over sensitieve technologie.
-
Wet toevoeging pandemieafdeling Kieswet
Indien er in de toekomst sprake is van een pandemie is het van belang dat er specifiek ten behoeve van de voorbereiding en organisatie van verkiezingen maatregelen kunnen worden voorgeschreven, zodat deze veilig kunnen plaatsvinden voor de kiezers, stembureauleden en de gemeentelijke organisatie. Dit wetsvoorstel introduceert daartoe een pandemieafdeling in de Kieswet.
-
Wet toezeggingen pensioenonderwerpen
Bij de behandeling van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) in de Eerste Kamer zijn een aantal toezeggingen gedaan. Dit wetsvoorstel geeft uitvoering aan deze toezeggingen. Er is toegezegd de vrijwillige voortzetting van het wezenpensioen mogelijk te maken en het kindbegrip te uniformeren. Deze twee dingen worden met dit wetsvoorstel geregeld. Het wetsvoorstel bevat daarnaast een verruiming van het overgangsrecht voor premievrije voortzetting van het pensioen bij arbeidsongeschiktheid, voor gesloten pensioenfondsen en verzekeraars. Het wetsvoorstel bevat ook een aantal technische aanpassingen en verduidelijkingen.
-
Wet toezicht discriminatievrije werving en selectie
Het kabinet vindt het onacceptabel dat mensen discriminatie ervaren bij het zoeken naar een baan. Daarom dient de werkgever een werkwijze op te stellen waarin hij aangeeft hoe hij de werving aanpakt en verboden onderscheid voorkomt. Bij inschakeling van een intermediair, bv. een uitzendbureau, moet hij nagaan of ook deze over een werkwijze beschikt. De Inspectie SZW kan controleren of werkgevers over een werkwijze beschikken en indien de werkgever in gebreke blijft een boete opleggen.
-
Wet toezicht informeel onderwijs
Onderwerp van de consultatie is het voorstel voor een wet die toezicht regelt op informeel onderwijs aan kinderen van 4 tot en met 17 jaar. Dat is onderwijs wat niet verplicht is. Als er vermoedens zijn dat dit onderwijs kinderen aanzet tot haat, geweld of discriminatie, zal de Inspectie van het Onderwijs deze signalen kunnen onderzoeken. De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zal maatregelen kunnen nemen tegen overtreding van de wet.
-
Wet toezicht trustkantoren 2018
Concept wetsvoorstel houdende regels met betrekking tot het toezicht op trustkantoren (Wet toezicht trustkantoren 2018).
-
Wet toezichtondersteunende rapportage AFM
Deze wet geeft de mogelijkheid om financiële instellingen specifieke jaarlijkse rapportageverplichtingen op te leggen. Welke gegevens zij precies moeten rapporteren wordt later vastgesteld in een apart besluit (Algemene maatregel van bestuur). Met de gegevens kan toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) consumenten beter beschermen. Consumenten merken bij financiële producten of diensten vaak pas laat dat die slecht voor hen uitpakken. De AFM kan met de gegevens sneller en beter zien welke consumenten risico lopen.
-
Wet topinkomens
Met dit wetsvoorstel wordt voorzien in de behoefte de topinkomens in de publieke en semipublieke sector te normeren. De openbaarmaking van topinkomens is al geregeld in de Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde. In aanvulling hierop is een normering van de beloning van topfunctionarissen in de semipublieke sector wenselijk. De wet is in het Coalitieakkoord aangekondigd.
-
Wet tot gedogen van werken van algemeen belang
In wetgeving is geregeld dat de minister van Verkeer en Waterstaat een rechthebbende op een onroerende zaak, bijv. een eigenaar van een weiland, kan verplichten om een werk van algemeen belang te gedogen. Het kan daarbij bijv. gaan om een elektriciteitskabel, een gasleiding of een riolering. Het opleggen van die plicht mag alleen wanneer aan in de wet genoemde voorwaarden is voldaan. De wet die dit regelt, de Belemmeringenwet Privaatrecht (BP), uit 1927 is verouderd.
-
Wet tot wijziging van de Archiefwet 1995
- het beleggen van de zorg over provinciale archiefbescheiden na overbrenging naar een archiefbewaarplaats bij gedeputeerde staten van de provincie. - het voorstel om de advisering van de Raad voor Cultuur over ontwerp-selectielijsten te laten vervallen. - het verplaatsen van de advisering bij overbrenging over de openbaarheid van decentrale archiefbescheiden van de rijksarchivarissen naar de algemene rijksarchivaris.
-
Wet tot wijziging van de Wet collectieve afwikkeling massaschade
Aanpassing en verbetering van de Wet collectieve afwikkeling massaschade
-
Wet tot wijziging van de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen in verband met het verlengen van de werkingsduur van die wet
De termijn waarbinnen het recht op een IOW-uitkering kan ontstaan sluit per 1.1.2024. Het wetsvoorstel wijziging Wet inkomensvoorziening oudere werklozen (IOW) zorgt ervoor dat personen met een WW-uitkering of WGA-uitkering ook vanaf 1.1.2024 tot 1.1.2028 een uitkering op grond van de IOW kunnen krijgen.
-
Wet tot wijziging van de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen
Het onderwerp van deze consultatie is het wetsontwerp waarmee de medezeggenschap van cliënten in zorginstellingen wordt versterkt. Dit moet uiteindelijk leiden tot een vernieuwde medezeggenschapswet voor cliënten in zorginstellingen.
-
Wet tot wijziging van de Wet milieubeheer houdende een maximaal budget voor het meerjarenprogramma geluidsanering
Op basis van de Wet milieubeheer moeten Rijkswaterstaat en ProRail voor alle hoofd(spoor)wegen een saneringsplan opstellen. Een saneringsplan geeft op basis van de bestaande geluidhinder aan of er maatregelen, zoals stille wegdekken, raildempers en geluidschermen, moeten worden getroffen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voornemens de Wet milieubeheer te wijzigen opdat de maatregelen kunnen worden geprioriteerd, zodanig dat het beschikbare budget niet overschreden wordt.
-
Wet tot wijziging van de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen en enkele andere wetten in verband met o.a. een zorgplicht voor gemeenten
De consultatie betreft een wijziging van de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (WSOB). De wetswijziging introduceert een verplichting voor elke gemeente en de openbare lichamen Bonaire, St Eustatius en Saba, om ten minste één volwaardige bibliotheekvestiging in stand te houden.
-
Wet transparant toezicht financiële markten
Concept wetsvoorstel transparant toezicht financiële markten
-
Wet transparantieregister zorg
Initiatiefwetsvoorstel van Lilianne Ploumen (PvdA) dat regelt dat alle transacties groter dan vijftig euro, tussen farmaceutische – en hulpmiddelenindustrie enerzijds en beroepsbeoefenaar of patiëntenvereniging anderzijds moeten worden gemeld in een openbaar register.
-
Wet uitbreiding meldplichten aandeelhouders
Wijziging van Wft ter verlaging van initiële meldingsdrempel aandeelhouders beursgenoteerde ondernemingen naar 2 procent stemmen/kapitaal
-
Wet uitbreiding personele reikwijdte WNT
Op 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) in werking getreden. Hiermee worden de bezoldigingen van topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector genormeerd. Met voorliggend wetsvoorstel wordt deze bezoldigingsnorm uitgebreid naar alle werknemers in de publieke en semipublieke sector.
-
Wet uitbreiding taakstrafverbod
Het huidige taakstrafverbod voor geweld- en zedenmisdrijven wordt uitgebreid naar elke vorm van geweld tegen personen in de uitoefening van een publieke taak in het kader van de handhaving van de orde of veiligheid.
-
Wet uitvoering maatregelen parlementaire enquête aardgaswinning Groningen
Dit voorstel regelt dat drie maatregelen van het kabinet in de wet worden vastgelegd. Deze maatregelen zijn onderdeel van de aanpak van het kabinet om de problemen op te lossen die door de gaswinning in Groningen zijn veroorzaakt. Deze aanpak staat beschreven in de kamerbrief Nij Begun van 25 april 2023.
-
Wet Uitvoering Verordening 2017/821
Deze Uitvoeringswet (voorstel) van verordening 2017/821 regelt het aanwijzen van de Inspectie Leefomgeving en Transport als toezichthouder, de mogelijkheid tot het opleggen van een last onder dwangsom door ILT bij inbreuken op de verordening en voorziet in regels m.b.t. openbaarmaking.
-
Wet uitvoering verordening financiële benchmarks
Het wetsvoorstel dient ter uitvoering van de Verordening (EU) nr. 2016/1011 van het Europees Parlement en de Raad van 8 juni 2016 betreffende indices die worden gebruikt als benchmarks voor financiële instrumenten en financiële overeenkomsten of om de prestatie van beleggingsfondsen te meten en tot wijziging van Richtlijnen 2008/48/EG en 2014/17/EU en Verordening (EU) nr. 596/2014 (PbEU 2016, L 171).
-
Wet uitwerking burgerschapsopdracht WEB
Dit wetsvoorstel maakt duidelijk wat mbo- en vavo-instellingen moeten doen om de burgerschapsopdracht uit te voeren. Instellingen moeten zorgen voor een veilige omgeving. In deze omgeving moeten instellingen bevorderen dat studenten oefenen met basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Dit helpt studenten om zichzelf (verder) te ontwikkelen, een plek te vinden in de samenleving en goed mee te doen op de arbeidsmarkt.
-
Wet van school naar duurzaam werk
Het doel van deze wet is zorgen voor meer gelijke kansen. Jongeren die het nodig hebben krijgen hulp in de stap van school naar werk. Ook zorgen we dat jongeren hulp krijgen als ze hun baan verliezen.
-
Wet verbeteren huurbescherming voor huurders van ligplaatsen
Dit wetsvoorstel regelt dat aan huurders van ligplaatsen een gelijkwaardige huurbescherming wordt toegekend als aan huurders van woningen op de wal.
-
Wet verbetering aansluiting beroepsonderwijs-arbeidsmarkt
Ruimte om de aansluiting te verbeteren van het beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt of de behoefte van mbo-studenten.
-
Wet verbetering beschikbaarheid zorg voor jeugdigen
Aanpassen van wetgeving is nodig om randvoorwaarden te verbeteren opdat de nodige zorg voor jeugdigen altijd tijdig beschikbaar is. Het gaat om het versterken van opdrachtgeverschap van gemeenten door regionale samenwerking, versterken van de toegang tot jeugdhulp, versterken van het opdrachtnemerschap en goed bestuur van aanbieders, en het versterken van inzicht in en toezicht op zorg voor jeugdigen.
-
Wet Verbetering informatie en ondersteuning bij ongewenste zwangerschap
Om ervoor te zorgen dat iedere vrouw een weloverwogen keuze kan maken bij een ongewenste zwangerschap, wordt geregeld dat zij in een zo vroeg mogelijk stadium mondelinge en schriftelijke informatie krijgt over 1) de alternatieven die zij heeft voor het afbreken van de zwangerschap, en 2) de mogelijkheden om gebruik te maken van gespecialiseerde keuzebegeleiding en ondersteuning. Daarnaast wordt voorgesteld om deze keuzebegeleiding en ondersteuning landelijk en structureel te bekostigen.
-
Wet verbetering kroongetuigenregeling
Het wetsvoorstel bevat een verbetering van de kroongetuigenregeling. Kroongetuigen zijn verdachten of veroordeelden die bereid zijn een getuigenverklaring af te leggen in de strafzaak tegen een andere verdachte in ruil voor de toezegging dat bij de vervolging in hun eigen strafzaak strafvermindering zal worden gevorderd of dat bij een verzoek om gratie een positief advies tot strafvermindering zal worden uitgebracht. Op dit moment kan de straf van een kroongetuige maximaal worden gehalveerd. Voor bepaalde kroongetuigen wordt het met dit wetsvoorstel mogelijk dat een onvoorwaardelijke vrijheidsstraf voor 100 procent wordt omgezet in een voorwaardelijke vrijheidsstraf. Het gaat om kroongetuigen voor wie de officier van justitie van plan is een gevangenisstraf te eisen van maximaal zes jaar, met een gering aandeel in de strafbare feiten waarover zij verklaren.
-
Wet verbetering rechtsbescherming WOZ
Op basis van de Wet WOZ wordt een WOZ-waarde aan een onroerende zaak toegekend. Nu men belang kan hebben bij een lagere en een hogere WOZ-waarde, kunnen belanghebbenden ook tegengestelde belangen hebben. De huidige wetgeving is hier nog onvoldoende op toegespitst. Doel van het ter consultatie voorgelegde wetsvoorstel is dan ook om de rechtsbescherming van de belanghebbenden bij een WOZ-beschikking adequaat te regelen.
-
Wet verbetering toegang arbeidsmarkt nieuwkomers
Dit initiatiefwetsvoorstel is er om het makkelijker te maken voor kansrijke asielzoekers om te werken in Nederland en voor werkgevers om hen in dienst te nemen. Dat bevordert de integratie van deze groep en is goed voor de economie.
-
Wet verbetering verenigingen van eigenaars
Dit wetsvoorstel strekt tot aanpassing van het appartementsrecht in het Burgerlijk Wetboek met als doel onderhoud aan appartementsgebouwen te verbeteren en verduurzaming van gebouwen die in beheer zijn van Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) te stimuleren. Er wordt een verplichte vulling van het reservefonds voorgesteld waarin een meerjaren onderhoudsplan of een reservering van 0,5% van de herbouwwaarde van het gebouw leidend is. Verder wordt de mogelijkheid om een lening aan te gaan verbeterd.
-
Wet verbetering zekerheid flexibele arbeidskrachten
Bij structureel werk hoort een vast contract. En flexibele werknemers hebben ook recht op meer zekerheid over het inkomen en het rooster. Daarom wordt er een wetsvoorstel voor internetconsultatie gepubliceerd. Dit is het eerste wetsvoorstel van het in april gepresenteerde pakket met samenhangende maatregelen voor meer zekerheid voor werkenden en meer wendbaarheid voor ondernemers. Dit arbeidsmarktpakket met voorstellen die op 3 april jl. gepresenteerd zijn, heeft de steun van de vakbonden en werkgeversorganisaties.
-
Wet verbetermaatregelen toeslagen
Met dit wetsvoorstel worden vier maatregelen voorgesteld om de toeslagen te verbeteren. Dit zijn:
-
Wet verbod op kolen bij elektriciteitsproductie
Dit wetsvoorstel bevat een verbod op het gebruik van kolen als brandstof voor elektriciteitsproductie. Dit verbod geldt onmiddellijk bij inwerkingtreding van de wet. Voor de oudste centrales – de Hemweg en de Amercentrale - wordt er een overgangsperiode geboden tot en met 31 december 2024. Voor de nieuwe centrales geldt er een overgangsperiode tot 1 januari 2030. Voor alle centrales geldt dat zij na afloop van de overgangsperiode geen kolen meer kunnen gebruiken voor elektriciteitsproductie.
-
Wet verbod pelsdierhouderij herstelsancties
Op grond van de Wet verbod pelsdierhouderij is het vanaf 1 januari 2024 verboden om nertsen te houden. Tot 1 januari 2024 geldt een overgangstermijn voor bedrijven die zich vóór de inwerkingtreding van de wet hebben gemeld bij RVO.nl. Met de wetswijziging Wet verbod pelsdierhouderij wordt het mogelijk gemaakt de wet ook door middel van bestuursrechtelijke herstelsancties te handhaven.
-
Wet verdere versterking integere, onafhankelijke en onpartijdige rechtspraak
Aanpassing van enkele wetten in verband met verdere versterking onafhankelijke, onpartijdige en integere rechtspraak
-
Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden
Dit wetsvoorstel draagt bij aan het herstellen van de balans tussen het werken met zelfstandigen en als zelfstandige(n) aan de ene kant, en het werken met en als werknemer(s) aan de andere kant. Dit gebeurt door te verduidelijken wanneer als werknemer gewerkt moet worden en wanneer als zelfstandige gewerkt kan worden. Daarnaast worden werkenden met beperkte onderhandelingsmacht ondersteund bij het opeisen van hun arbeidsovereenkomst.
-
Wet vereenvoudiging banenafspraak en quotumregeling arbeidsbeperkten
In het sociaal akkoord van 11 april 2013 hebben het kabinet en sociale partners afgesproken om per 2026 125.000 extra banen te creëren bij reguliere werkgevers voor mensen met een arbeidsbeperking. De Wet banenafspraak is tot dusver succesvol geweest: de macro-aantallen zijn, vooral dankzij marktwerkgevers, ruimschoots gehaald. In de praktijk bleek echter ook dat de oorspronkelijke Wet banenafspraak ingewikkeld is. Dit staat het realiseren van de 125.000 banen op de lange termijn in de weg.
-
Wet vereenvoudiging beroepenstructuur psychologische beroepen
Dit wetsvoorstel wijzigt de beroepenstructuur van de psychologische beroepen. Het doel hiervan is om de beroepenstructuur te verduidelijken. Hierdoor kunnen patiënten en verwijzers sneller de juiste behandelaar vinden.
-
Wet vereenvoudiging beslagvrije voet
Kern van het wetsvoorstel bestaat uit een sterk vereenvoudigd model om de beslagvrije voet te berekenen. Alleen vereenvoudiging van het rekenmodel is niet voldoende om de beslagvrije voet beter te borgen. Met dit wetsvoorstel wil het kabinet de bestaande problemen beteugelen door wijzigingen in het proces van beslaglegging aan te brengen, waardoor beslagleggende partijen beter van elkaars incassoactiviteiten op de hoogte zijn.
-
Wet vereenvoudiging formeel verkeer Belastingdienst
In het wetsvoorstel worden belangrijke stappen gezet op weg naar een nieuw heffingssysteem bij aanslagbelastingen. De Belastingdienst en de belastingplichtige kunnen daarin de aanslag soepel herzien. Daarmee kan de juiste belastingschuld eenvoudiger worden vastgesteld. Daarnaast staat de belastingschuld aanzienlijk eerder vast. De aanslagtermijn wordt bekort en de navorderingsbevoegdheden vervallen of worden in de tijd beperkt. Bij kwade trouw wordt de navorderingstermijn fors verlengd.
-
Wet vereenvoudiging non-binaire geslachtsvermelding
Dit wetsvoorstel maakt het makkelijker om een non-binaire geslachtsvermelding ('''X'') te registreren. Door dit wetsvoorstel kunnen mensen die een non-binaire geslachtsvermelding willen laten registreren dit eenvoudig doen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente. Dat is dezelfde procedure als die nu geldt voor transgender personen.
-
Wet verlaging bezoldigingsmaximum WNT
Op 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) in werking getreden. Hiermee worden de bezoldigingen van topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector genormeerd. Met voorliggend wetsvoorstel wordt deze bezoldigingsnorm teruggebracht van 130% naar 100% van het niveau van een minister.
-
Wet verlaging griffierechten
De ambitie in het coalitieakoord Rutte-IV is om de toegang tot het recht voor burgers en MKB te vergroten door de tarieven voor de griffierechten in het bestuursrecht en voor civiele zaken te verlagen. In dit wetsvoorstel wordt deze ambitie uitgewerkt door middel van het verlagen van de griffierechten.
-
Wet verlengde kwalificatieplicht
Met het wetsvoorstel wordt het voor gemeenten mogelijk om de verlengde kwalificatieplicht in te zetten. Hiermee worden jongeren van 18 tot 21 jaar verplicht om naar school te gaan totdat zij 21 jaar worden of tot aan het behalen van een startkwalificatie. Indien de jongere zich niet houdt aan de verlengde kwalificatieplicht, dan kan de gemeente een boete opleggen. De verlengde kwalificatieplicht wordt niet landelijk ingevoerd, maar alleen op aanvraag van gemeenten.
-
Wet verlenging minimale geldigheidsduur cadeaubonnen
Dit wetsvoorstel voorziet in een verlenging van de minimale geldigheidsduur van cadeaubonnen naar twee jaar. Het doel van dit voorstel is om consumenten meer tijd te geven om een cadeaubon te gelde te maken. Dit wetsvoorstel geldt voor alle cadeaubonnen, ongeacht wie de cadeaubon aanschaft.
-
Wet verruiming ontheffing woonplaatsvereiste wethouders en gedeputeerden
De Gemeentewet bepaalt dat de wethouder woont in de gemeente die hij bestuurt. Met dit wetsvoorstel wordt de gemeenteraad meer ruimte gegeven om hiervan af te wijken. Ditzelfde geldt voor provincies.
-
Wet versterking bestuur pensioenfondsen
Het kabinet wil de wettelijke regels voor het bestuur van pensioenfondsen en de medezeggenschap in de fondsen grondig herzien met het oog op de steeds complexere omgeving waarin fondsen hun werken moeten doen. Het gaat hier niet alleen om de instabiliteit van de financiële markten. Maar ook om de vergrijzing ontgroening en de gevolgen van de financiële crisis voor de verplichtingen (dekkingsraden) van de pensioenfondsen.
-
Wet versterking bestuurskracht onderwijsinstellingen
Verzoek tot reactie
-
Wet versterking decentrale rekenkamers
Het wetsvoorstel schaft de mogelijkheid af om regels te stellen over de rekenkamerfunctie, waardoor elke gemeente een onafhankelijke (of gemeenschappelijke) rekenkamer moet instellen. Het wetsvoorstel maakt mogelijk dat de raad een of meer van zijn leden als adviseur aan de rekenkamer toevoegt en breidt de onderzoeksbevoegdheden van rekenkamers uit. Deze wetswijziging is een noodzakelijke voorwaarde voor gedegen rekenkameronderzoek in elke gemeente ter ondersteuning van de gemeenteraad.
-
Wet versterking lokale publieke omroepen
Het gaat hier om een wetsvoorstel voor de lokale publieke omroepen. De regering wil met dit wetsvoorstel de lokale publieke omroepen in Nederland sterker maken. Zo kunnen ze hun taken beter uitvoeren. Dat is goed voor de democratie.
-
Wet versterking participatie op decentraal niveau
Dit wetsvoorstel regelt dat het decentraal bestuur inwoners in staat stelt te participeren bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid. Daarvoor wordt de regeling over inspraak in de Gemeentewet, Provinciewet, Waterschapswet en WolBES uitgebreid naar participatie. Daarnaast wordt het uitdaagrecht wettelijk verankerd.
-
Wet versterking rechtsbescherming in de jeugdbescherming
Dit wetsvoorstel wil bereiken dat de rechtsbescherming wordt verbeterd voor ouders en kinderen die te maken krijgen met een kinderbeschermingsmaatregel. Diverse rapporten en adviezen maken duidelijk dat de rechtsbescherming in de jeugdbescherming tekortschiet en dat verbeteringen dringend nodig zijn om de rechten van kinderen en ouders te garanderen. Een kinderbeschermingsmaatregel is een uiterst middel en vraagt om grote zorgvuldigheid, omdat deze diep ingrijpen in het familieleven van ouders en kinderen. In dit wetsvoorstel regelen we onder andere dat na een uithuisplaatsing de omgang tussen kind en ouders weer sneller op gang komt, ouders kosteloos een advocaat krijgen bij ingrijpende maatregelen als een uithuisplaatsing en dat er meer toezicht wordt gehouden op kinderen die niet meer thuis zullen opgroeien.
-
Wet versterking regie volkshuisvesting
Dit wetsvoorstel geeft het Rijk, de provincies en gemeenten de wettelijke instrumenten om samen en met regionale afstemming regie te voeren op de volkshuisvesting. Zodat de overheden meer grip hebben op hoeveel, waar en voor wie er wordt gebouwd, dat er sneller gebouwd kan worden en dat kwetsbare mensen met urgentie een woning krijgen.
-
Wet versterking waarborgfunctie Awb
Dit wetsvoorstel past de Algemene wet bestuursrecht aan. Deze aanpassing heeft tot doel de overheid te stimuleren besluiten voor burgers begrijpelijker te maken, zich bij de uitvoering van taken meer te verplaatsen in de burger en zich minder formeel op te stellen.
-
Wet vertrouwenspersonen
Iedere werknemer heeft recht op een sociaal veilige werkomgeving. Dit wetsvoorstel geeft iedere werknemer een wettelijk recht op toegang tot een vertrouwenspersoon. Daarnaast versterkt dit wetsvoorstel de positie van de vertrouwenspersoon in de organisatie. Het voorstel draagt daarmee bij aan het terugdringen van ongewenst gedrag op de werkvloer en het creëren van een veilige werkomgeving voor álle werknemers.
-
Wet verval bijzondere aanwijzingsbevoegdheid openbaar ministerie
Met dit wetsvoorstel wil Kamerlid Groothuizen (D66) vastleggen dat de minister van J&V zich niet meer mag mengen in individuele strafzaken. Nu mag dat nog wel. De minister kan het OM opdracht geven tot onder andere vervolging of opsporing. In het wetsvoorstel staat dat hiertoe de bijzondere aanwijzingsbevoegdheid wordt afgeschaft. De minister moet zich afzijdig houden bij individuele zaken. Het is enkel aan de rechter om het handelen van het OM in een concrete strafzaak te beoordelen.
-
Wet vervroegd stemmen in het stemlokaal
Met dit wetsvoorstel stellen de initiatiefnemers de permanente invoering voor van de mogelijkheid voor kiezers om gedurende twee dagen voorafgaand aan de dag van de stemming vervroegd te stemmen in het stemlokaal. Daarnaast wordt voorgesteld om het maximumaantal volmachten per persoon te verminderen tot één volmacht per persoon.
-
Wet verwerking persoonsgegevens coördinatie en analyse terrorismebestrijding en nationale veiligheid
Dit wetsvoorstel strekt er toe een aantal taken van de Minister van Justitie en Veiligheid op het terrein van de bestrijding van terrorisme en bescherming van de nationale veiligheid en de daarmee gepaard gaande verwerking van (bijzondere) persoonsgegevens in verband met de verhoging van de weerbaarheid van de samenleving wettelijk te verankeren.
-
Wet verwijzingsportaal bankgegevens
Dit wetsvoorstel regelt dat banken en andere financiele instellingen die rekeningen met een IBAN-nummer aanbieden aansluiten op een portaal waarin de politie, de bijzondere opsporingsdiensten, het Openbaar Ministerie, de Financial Intelligence Unit Nederland en de Belastingdienst geautomatiseerd gegevens kunnen opvragen over klanten van deze financiële instellingen. Dit opvragen gebeurt op dit moment meestal handmatig en op individuele basis.
-
Wet voldoende betaalbare woningen
Dit wetsvoorstel beoogt dat in gemeenten de hoeveelheid sociale-huurwoningen ten minste op peil blijft. Daartoe wordt voorgesteld dat prestatieafspraken niet als resultaat mogen hebben dat het aantal sociale-huurwoningen afneemt.
-
Wet voorkomen misbruik Wob
De consultatie betreft een wetsvoorstel dat een halt toeroept aan het indienen van verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) die niet gericht zijn op informatie maar op het innen van dwangsommen of het ontvangen van een (forfaitaire) proceskostenvergoeding.
-
Wet Voorschriften vrijstelling leerplicht bij richtingbezwaren
Dit wetsvoorstel heeft als doel dat jongeren, die zijn vrijgesteld van de leerplicht op grond van richtingbezwaar, vervangend onderwijs wordt aangeboden door hun ouders (ook wel thuisonderwijs genoemd). Op dit onderwijs wordt toezicht gehouden door daartoe specifiek opgeleide inspecteurs van de Inspectie van het onderwijs
-
Wet voortgezet onderwijs 20xx
In het wetsvoorstel wordt een vereenvoudiging van de bekostiging voor het voortgezet onderwijs voorgesteld zodat het voor scholen inzichtelijk is op welke bekostiging zij kunnen rekenen. Deze vereenvoudiging krijgt in een deel van Wet op het voortgezet onderwijs (WVO) zijn weerslag. Deze vereenvoudiging wordt gecombineerd met een technische herziening van de hele WVO. Daarbij wordt de Wet voortgezet onderwijs BES (WVO BES) geïncorporeerd in de WVO.
-
Wet Vrachtwagenheffing
Het Ministerie van IenW bereidt, in navolging van onze buurlanden, een wetsvoorstel voor vrachtwagenheffing voor. Binnenlandse en buitenlandse houders van vrachtwagens betalen per kilometer, op autosnelwegen en een aantal andere wegen (met name N-wegen). De hoogte wordt bepaald door milieueigenschappen en gewichtsklasse van de vrachtwagen. De netto-inkomsten worden gebruikt voor belastingverlaging en innovatie en verduurzaming van de sector. Hiermee wordt invulling gegeven aan het regeerakkoord.
-
Wet vrij en veilig onderwijs
Dit wetsvoorstel gaat over het verbeteren van de veiligheid op school. Daarbij moeten scholen meer doen om onveilige situaties in beeld te krijgen en ervoor te zorgen dat die minder voorkomen. De Onderwijsinspectie krijgt ook meer informatie over onveilige situaties. Daarnaast komen er regels voor de manier waarop scholen omgaan met klachten. Ten slotte moeten scholen jaarlijks hun veiligheidsbeleid beoordelen in het licht van de kennis die zij op het gebied van (on)veiligheid hebben opgedaan.
-
Wet vuurwerkverbod
Dit initiatiefwetsvoorstel voorziet in de introductie van een algemeen vuurwerkverbod voor consumenten.
-
Wet weerbaarheid defensie en veiligheid gerelateerde industrie
Het wetsvoorstel bestaat uit drie onderdelen:
-
Wet weerbaarheid kritieke entiteiten
Dit wetsvoorstel implementeert de Europese CER-richtlijn. De CER-richtlijn beoogt, ter ondersteuning van vitale maatschappelijke functies en de economische activiteiten in de Europese Unie, de continuïteit van de levering van essentiële diensten binnen de Europese Unie zoveel mogelijk te borgen. Op deze manier wordt de werking van de interne markt verbeterd. De richtlijn beoogt dit te bereiken door de verschillen weg te nemen die tussen lidstaten van de Europese Unie bestaan op het gebied van technische, beveiligings- en organisatorische eisen die worden gesteld aan entiteiten die vitale maatschappelijke functies en economisch belangrijke activiteiten verrichten of diensten verlenen.
-
Wet wegnemen notariskosten bij algehele gemeenschap van goederen
In het Regeerakkoord is afgesproken om de noodzaak tot het maken van notariskosten weg te nemen voor paren die in algehele gemeenschap van goederen willen trouwen. Ter uitvoering van deze maatregel wordt in dit wetsvoorstel geregeld dat mensen die in algehele gemeenschap willen trouwen, tot één werkdag voor het huwelijk een verklaring kunnen indienen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand.
-
Wet werkelijk rendement box 3
Het kabinet heeft de afgelopen tijd een voorstel gemaakt dat een nieuw kabinet kan gebruiken als hulpmiddel. Iedereen kan meedenken en inbreng leveren op dit voorstel door te reageren op de internetconsultatie. Zo kan het nieuwe kabinet een snelle start maken en blijft een inwerkingtreding van het nieuwe stelsel op 1 januari 2027 mogelijk. Bij deze internetconsultatie worden ook specifieke vragen gesteld. De vragen treft u aan op de reactiepagina (door te klikken op ‘Reageren op deze consultatie’). De vragen zijn per onderwerp samengenomen.
-
Wet werken waar je wil
De Wet werken waar je wil wijzigt de Wet flexibel werken. Met deze wijziging kan een verzoek tot aanpassing van de werkplek die door de werknemer bij de werkgever wordt ingediend alleen nog maar door de werkgever worden afgewezen wanneer er sprake is van zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen. Hierdoor wordt het recht van de werknemer om de werkplek te kiezen verstevigd.
-
Wet wijziging auteurscontractenrecht
Dit voorontwerp van wet bevat de wijzigingen van het auteurscontractenrecht die worden voorgesteld naar aanleiding van de evaluatie van de Wet auteurscontractenrecht en een door de Tweede Kamer aangenomen motie over verplicht collectief beheer bij video on demand.
-
Wet Wijziging Wsnp
Met dit wetsontwerp worden wijzigingen doorgevoerd in de Faillissementswet om te zorgen voor een betere aansluiting tussen het gemeentelijke schuldhulpverleningstraject en de wettelijke schuldsaneringsregeling natuurlijke personen (Wsnp). De wijzigingen betreffen een aanpassing van de criteria waaraan de rechter een verzoek tot toelating tot de Wsnp moet toetsen en de introductie van de mogelijkheid voor schuldeisers om hoger beroep in te stellen tegen de toelatingsbeslissing van de rechter.
-
Wet windenergie op zee
Dit wetsvoorstel maakt de opschaling van windenergie op zee mogelijk en introduceert een instrument genaamd ‘kavelbesluit’. Niet in de wet zelf maar pas in het kavelbesluit wordt bepaald waar en onder welke voorwaarden een windpark gerealiseerd mag worden. De natuurtoets is geïntegreerd in het kavelbesluit. Een vergunning bepaalt wie het windpark mag realiseren. TenneT krijgt de taak het net op zee voor te bereiden.
-
Wet zeggenschap lichaamsmateriaal
Met deze consultatie wordt belanghebbenden en andere geïnteresseerden verzocht om hun suggesties en opmerkingen bij het conceptvoorstel voor een Wet zeggenschap lichaamsmateriaal te maken.
-
wet zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
Het voorstel van wet voorziet in bevoegdheden bij urgente persoonsvermissingen.
-
Wetgeving sociale veiligheid op school
Dit wetsvoorstel is een uitwerking van het plan van aanpak tegen pesten van de staatssecretaris van OCW en de Kinderombudsman dat in maart 2013 naar de Tweede Kamer is verstuurd. Dit wetsvoorstel heeft als doel de scholen zich te laten inspannen om pesten tegen te gaan en de sociale veiligheid te waarborgen.
- vorige pagina
- 1
- ...
- 20
- 21
- 22
- ...
- 31
- volgende pagina