Zoekresultaat

3096 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wet implementatie richtlijn grensoverschrijdende omzettingen, fusies en splitsingen

    Dit voorontwerp implementeert richtlijn (EU) 2019/2121 en wijzigt Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek en de Wet op het financieel toezicht. Het voorstel geeft procedurele regels voor grensoverschrijdende omzettingen en splitsingen en wijzigt de procedurele regels voor grensoverschrijdende fusies. Daarnaast bevat het voorstel inhoudelijke regels voor de bescherming van aandeelhouders, schuldeisers en werknemers bij een grensoverschrijdende omzetting, fusie of splitsing.

  • Wet implementatie richtlijn harmonisatie en vereenvoudiging handelsverkeer tussen lidstaten

    Met het wetsvoorstel worden de vier quick fixes geïmplementeerd. Dit ziet op de btw-regelgeving over de voorraad die een ondernemer aanhoudt in een andere lidstaat op afroep van een hem bekende afnemer, een regeling voor zogenoemde ketentransacties waarmee wordt bepaald welke van de leveringen in die keten als de intracommunautaire levering heeft te gelden, het bewijs van het intracommunautaire vervoer van goederen naar andere lidstaten en de status van het btw-identificatienummer.

  • Wet implementatie richtlijn kleineondernemersregeling

    De consultatie betreft het voorstel om de Richtlijn kleineondernemersregeling te implementeren. Het voorstel maakt toepassing van de kleineondernemersregeling in andere lidstaten mogelijk. Daarnaast worden termijnen voor de toepassing van de kleineondernemersregeling verkort.

  • Wet implementatie Richtlijn loontransparantie mannen en vrouwen

    Op 7 juni 2023 is de Europese Richtlijn loontransparantie in werking getreden. Lidstaten van de Europese Unie moeten de maatregelen uit deze richtlijn opnemen in hun eigen wetgeving. Dit wetsvoorstel regelt dit. Het doel van het wetsvoorstel is het bevorderen van gelijke beloning voor mannen en vrouwen. Vrouwen verdienen namelijk nog altijd minder dan mannen, ook voor gelijk(waardig) werk. Het wetsvoorstel bevat verschillende maatregelen die zorgen voor transparantie over beloning. Ook zijn maatregelen opgenomen die de rechtsbescherming van werknemers verbeteren.

  • Wet implementatie richtlijn markten voor financiële instrumenten 2014

    Het wetsvoorstel implementeert richtlijn 2014/65/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 betreffende markten voor financiële instrumenten en tot wijziging van richtlijn 2002/92/EG en richtlijn 2011/61/EU ( hierna: MiFID II) en de daarbij behorende verordening (PbEU 2014, L 173).

  • Wet implementatie richtlijn verzekeringsdistributie

    Consultatie van het concept-wetsvoorstel tot wijziging van de Wet op het financieel toezicht ter implementatie van de richtlijn nr. 2016/97/EU van het Europees Parlement en de Raad van 20 januari 2016 betreffende verzekeringsdistributie (herschikking) (Wet implementatie richtlijn verzekeringsdistributie).

  • Wet implementatie verordening en richtlijn marktmisbruik

    Het wetsvoorstel implementeert Verordening (EU) nr. 596/2014 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 16 april 2014 betreffende marktmisbruik (PbEU 2014, L 173) en Richtlijn nr. 2014/57/EU van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 16 april 2014 betreffende strafrechtelijke sancties voor marktmisbruik (PbEU 2014, L 173)

  • Wet implementatie verordening essentiële-informatiedocumenten

    Het wetsvoorstel implementeert de verordening (EU) nr. 1286/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 26 november 2014 over essentiële-informatiedocumenten voor verpakte retailbeleggingsproducten en verzekeringsgebaseerde beleggingsproducten (PRIIP’s) (PbEU 2014, L 352).

  • Wet inburgering

    Met dit wetsvoorstel wordt het inburgeringsstelsel herzien. Het huidige stelsel bevat belemmeringen, waardoor inburgering als start van meedoen in de Nederlandse samenleving onvoldoende tot zijn recht komt. In het nieuwe stelsel worden inburgeringsplichtigen, gemeenten en het Rijk optimaal in positie gebracht, zodat het doel van inburgering wordt bereikt: alle inburgeringsplichtigen doen zo snel en volwaardig mogelijk mee in de Nederlandse maatschappij, het liefst via betaald werk.

  • Wet indexering minimumloon

    De Wet indexering minimumloon regelt dat de stijging van het minimumloon voortaan wordt gekoppeld aan het gemiddelde loon. Het wettelijk minimumloon is langzaam steeds minder waard geworden ten opzichte van het gemiddelde loon. Was het wettelijk minimumloon in 1976 nog ongeveer 68% van het gemiddelde loon, nu is het nog slechts 43%. Dit wetsvoorstel koppelt de stijging van het minimumloon aan de stijging van het gemiddelde loon, teneinde te voorkomen dat de kloof tussen de twee groter wordt.

  • Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten

    Regels over de informatie-uitwisseling betreffende bovengrondse en ondergrondse infrastructuur van netten ter voorkoming van graafschade en ter bevordering van de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid, alsmede wijziging van de Telecommunicatiewet en een aantal andere wetten ter bevordering van medegebruik van fysieke infrastructuur en van de gecoördineerde aanleg van civiele werken

  • Wet inhoudingsplicht houdstercoöperatie en uitbreiding inhoudingsvrijstelling

    Nv’s/bv’s zijn inhoudingsplichtig voor de dividendbelasting. Een coöperatie, ook als die als houdstercoöperatie in internationale structuren wordt gebruikt, is niet inhoudingsplichtig. Dit ontwerp bevat maatregelen om dit verschil op te heffen. Ook de inhoudingsvrijstelling wordt uitgebreid richting derde landen waarmee Nederland een volledig belastingverdrag heeft gesloten. Dekkingsmaatregelen, die binnen het domein van het bedrijfsleven liggen, worden in het definitieve wetsvoorstel opgenomen.

  • Wet inroepbevoegdheid ACM

    Preventief concentratietoezicht moet voorkomen dat ondernemingen door overnames en fusies (concentraties) te veel marktmacht krijgen en daarmee kunnen gaan zorgen voor ongezonde concurrentieverhoudingen. 

  • Wet integratie Wet educatie en beroepsonderwijs BES en Wet sociale kanstrajecten jongeren BES

    De regering bekostigt beroepsonderwijs in Nederland en verstrekt ook een uitkering aan gemeenten om laaggeletterdheid bij volwassenen te bestrijden. Er bestaan ook wettelijke regels om te voorkomen dat jongeren zonder diploma hun school verlaten. Met bijgaand wetsvoorstel worden deze regels en voorzieningen voor het Caribisch deel van Nederland gemoderniseerd, zodat een gelijkwaardig voorzieningenniveau kan worden bereikt op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Daarbij wordt rekening gehouden met de lokale situatie.

  • Wet internationaal verantwoord ondernemen

    Bedrijven spelen een belangrijke rol in de Nederlandse economie. Internationale handel is hierbij ook erg belangrijk. Daar staat tegenover dat internationaal ondernemen ook risico’s met zich meebrengt. Een bedrijf kan bijvoorbeeld betrokken raken bij schendingen van mensenrechten of schade aan het milieu. Daarom moeten grote bedrijven zich aan Europese regels houden. Deze regels staan in een richtlijn van de Europese Unie (EU) (2024/1760), de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Zo moeten grote bedrijven kijken naar (mogelijke) nadelige gevolgen voor mensenrechten en milieu en deze nadelige gevolgen zoveel mogelijk voorkomen, beperken of stoppen. Bedrijven moeten ook een plan hebben om klimaatverandering tegen te gaan. Dit helpt om de economie sterk en toekomstbestendig te maken. Met het Wetsvoorstel internationaal verantwoord ondernemen (Wivo) worden deze Europese regels omgezet in Nederlandse wetgeving.

  • Wet internationale sanctiemaatregelen

    De Sanctiewet 1977 is de schakel tussen internationale sanctiemaatregelen en nationale uitvoering. De wet geeft de overheid, bedrijven en Nederlanders instrumenten om sancties goed na te leven. De wet is in het afgelopen decennium slechts beperkt gewijzigd. Dat terwijl de omvang en complexiteit van internationale sanctiemaatregelen sterk is toegenomen, en zich zal blijven ontwikkelen. Daarom moderniseert het kabinet het sanctiestelsel en stelt zij een nieuwe Wet internationale sanctiemaatregelen voor.

  • Wet internationalisering in balans

    Het doel van het wetsvoorstel internationalisering in balans is het zorgen voor een balans tussen voordelen en nadelen van internationalisering in het hoger onderwijs. De wet geeft onderwijsinstellingen en de minister instrumenten gericht op de opleidingstaal, de taalvaardigheid van studenten, het toelaten van een maximum aantal studenten bij een opleiding (numerus fixus) en het nemen van regie. Op die manier kunnen zij beter sturen.

  • Wet invoering associate degree-opleiding

    Het wetsvoorstel voorziet in het omvormen van het associate degree programma tot een zelfstandige opleiding. Een zelfstandige associate degree-opleiding krijgt meer ruimte om een eigen arbeidsmarktprofiel, didactisch profiel en organisatie te vormen en wordt daarmee een aantrekkelijke optie voor jongeren en volwassenen voor wie de duur of het niveau van de bacheloropleiding een drempel vormt.

  • Wet invoering betaling ouderschapsverlof en enkele andere wijzigingen

    Dit wetsvoorstel dient ter implementatie van richtlijn (EU) 2019/1158 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 betreffende het evenwicht tussen werk en privéleven voor ouders en mantelzorgers. Deze Europese richtlijn voorziet o.a. in het recht van werknemers op twee maanden betaald ouderschapsverlof. Op dit moment is dit nog onbetaald. Dit wordt met dit wetsvoorstel geregeld. Tevens worden het geboorteverlof en de Wet flexibel werken op onderdelen aangepast.

  • Wet invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES

    Het voorstel is om alle inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba een burgerservicenummer (BSN) te geven. Daarmee krijgen zij ook toegang tot DigiD en andere inlogmiddelen om zaken te regelen met de overheid. Denk aan het online doorgeven van een verhuizing en het doen van belastingaangifte. Het kan vanuit huis, vanaf de computer of smartphone. Dat is gemakkelijker, scheelt de burger tijd en maakt de overheidsdienstverlening beter.

  • Wet invoering conditionele bronbelasting op dividenden

    Invoering conditionele bronbelasting op dividenden.

  • Wet invoering elektronisch vervoerbestand

    Het wetsvoorstel voert het elektronisch vervoerbestand in voor het goederenvervoer over zee. Hierdoor wordt aan de praktijk duidelijkheid gegeven over of en onder welke omstandigheden het elektronisch vervoerbestand kan worden gebruikt.

  • Wet invoering extra geboorteverlof

    In het Regeerakkoord is afgesproken om het verlof voor partners bij de geboorte van het kind uit te breiden van 2 dagen met loondoorbetaling nu naar 1 week verlof met behoud van loon en aanvullend 5 weken verlof zonder loon. Gedurende die 5 weken hebben partners wel recht op een uitkering van UWV ter hoogte van 70% van het loon (met een maximum). Daarnaast wordt het adoptie- en pleegzorgverlof verlengd van 4 weken tot 6 weken (met een uitkering ter hoogte van 100% van het dagloon).

  • wet invoering leerrecht

    De Leerplichtwet wordt aangepast op het recht op onderwijs, zoals in het Kinderrechtenverdrag. Jongeren krijgt het recht op zo volledig mogelijke ontplooiing. De positie van de jeugdarts op school wordt expliciet en versterkt. Samenwerkingsverbanden krijgen een meldingsplicht bij de jeugdarts bij (dreigende) uitval, zodat er tijdig adequate maatregelen worden geformuleerd voor het ondersteuningsplan van de samenwerkingsverbanden.

  • Wet invoering meldplicht arbeidsongevallen en vergewisplichten uitleners

    Uitlener en inlener worden samen verantwoordelijk voor gezonde en veilige arbeidsomstandigheden van ingeleende werknemers. Nieuw in het wetsvoorstel is dat ook het uitzendbureau ernstige en dodelijke arbeidsongevallen van haar uitgeleende werknemers moet gaan melden. Daarnaast is het uitzendbureau verplicht om na een bedrijfsongeval te controleren of er voldoende maatregelen zijn genomen zodat de werknemer weer veilig aan het werk kan.

  • Wet invoering reële ambitieovereenkomst

    De consutatie betreft het voorontwerp van wet en de oplegbrief.

  • Wet invoering rekentoets 2A en centraal examen 2A, onderscheid diploma’s mbo en doorstroombeperkingen rekentoets ER en centraal examen ER.

    De volgende zaken worden geregeld: - De introductie van een rekentoets 2A voor vmbo-bb en een centraal examen rekenen 2A voor de entreeopleiding en mbo-2 - Een onderscheid in diploma’s voor studenten in de entreeopleiding en in mbo-2, op basis van de behaalde resultaten voor Nederlandse taal en rekenen - Het leggen van een basis voor doorstroombeperkingen naar de pabo en andere lerarenopleidingen voor studenten die het diploma hebben behaald op basis van een rekentoets ER/centraal examen ER.

  • Wet invoering rouwverlof

    Dit wetsvoorstel zorgt ervoor dat er een basis voor rouwverlof in de wet wordt vastgelegd. Hierdoor krijgen werknemers recht op vijf betaalde verlofdagen in gezinssituaties met minderjarige kinderen waarbij één van de ouders of een minderjarig kind is komen te overlijden. Dit is een belangrijke stap voorwaarts in de begeleiding en ondersteuning van rouwende werknemers. 

  • Wet jaarverplichting hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong in de industrie

    Met deze wet wordt een jaarverplichting voor industriële gebruikers van waterstof per 1 januari 2026 ingevoerd. Hierbij worden deze waterstofgebruikers verplicht een bepaald percentage hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers te gebruiken in hun processen (specifiek: gebruik van hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong). Dit wetsvoorstel is één van de instrumenten dat nodig is om de doelstelling in artikel 22 bis van de RED III (richtlijn hernieuwbare energie, gewijzigd met Richtlijn 2023/2413) te behalen. Dit artikel bepaalt dat in 2030 de inzet van hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers ten minste 42% moet zijn van het totale waterstofgebruik in de industrie in een lidstaat en in 2035 ten minste 60%. 

  • Wet kadaster BES-eilanden

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt een wetsvoorstel voor waarmee de verantwoordelijkheid voor de kadasters op de BES-eilanden van het eilandbestuur naar de Dienst voor het kadaster en de openbare registers verschuift. Deze verschuiving van de kadasterfunctie van de openbare lichamen Bonaire, Saba en Sint-Eustatius naar de Dienst het kadaster en de openbare registers is eerder door de Rijksvertegenwoordiger geadviseerd.

  • Wet keuzevrijheid openingstijden winkeliers

    Het doel van dit concept wetsvoorstel is om de keuzevrijheid van de winkelier over openingstijden te verankeren, binnen de grenzen van de bij of krachtens de Winkeltijdenwet vastgestelde openingstijden. Winkeliers kunnen na inwerkingtreding van het wetsvoorstel niet gehouden worden aan bestaande en nieuwe besluiten van derden over openingstijden waarmee zij niet uitdrukkelijk hebben ingestemd.

  • Wet kiescollege niet-ingezetenen

    In eerste lezing is ingestemd met het Grondwetsvoorstel dat strekt tot invoering van een nieuw in te stellen kiescollege voor niet-ingezetenen voor de verkiezing van de Eerste Kamer. De behandeling van de tweede lezing start naar verwachting begin oktober 2021. De uitwerking van het grondwetsvoorstel moet geregeld worden in een uitvoeringswet. Dit wetsvoorstel voorziet daarin.

  • Wet kind, draagmoederschap en afstamming

    Dit wetsvoorstel is aangekondigd per kabinetsbrief van 12 juli 2019 (Kamerstukken II 2018/19, 33836, 45). De regeling voor draagmoederschap en versterking van het recht op afstammingsinformatie sluit aan bij de veranderingen en behoeften in de samenleving van vandaag en in de toekomst. Het kind staat hierbij centraal, meer in het bijzonder de ontwikkeling van diens afstammingsidentiteit en de bescherming van banden met personen die een belangrijke rol spelen in diens leven.

  • Wet kind, draagmoederschap en afstamming - kinderkoop en wensouderverlof

    Met het eerste deel van het voorstel wordt kinder(ver)koop strafbaar gesteld. met het tweede deel van het voorstel wordt wensouderverlof geregeld, vergelijkbaar aan de regeling die bestaat voor adoptiefouders en pleegouders. Beide voorstellen zullen worden opgenomen in het wetsvoorstel Kind, draagmoederschap en afstamming.

  • Wet kinderopvang Caribisch Nederland

    Het wetsvoorstel heeft als doel om een stelsel van veilige, kwalitatief goede en (financieel) toegankelijke kinderopvang in Caribisch Nederland te creëren, zodat: • kinderen (0-12 jaar) een perspectief op een betere toekomst hebben doordat zij via de kinderopvang gericht worden gestimuleerd in hun ontwikkeling, en • ouders in staat worden gesteld om inkomen te verdienen omdat zij hun kinderen naar de opvang kunnen brengen.

  • Wet klokkenluidersregeling rechtspraak

    Er komt een klokkenluidersregeling specifiek voor de rechtspraak. Onze Grondwet kent waarborgen voor de onafhankelijkheid van rechters. Zo is onder andere geregeld dat toezicht op rechters alleen door rechters zelf mag worden uitgeoefend, en niet bijvoorbeeld door het Huis voor klokkenluiders. Daarom komt er voor de rechtspraak een aparte regeling die in overeenstemming is met de Grondwet. Zo kan er ook binnen de rechtspraak goede opvolging gegeven worden aan een melding van een vermoeden van een misstand. 

  • Wet kostenverhaal huisvesting vergunninghouders

    Dit wetsvoorstel strekt ertoe gemeenten te verplichten de kosten te vergoeden die het Rijk maakt voor de verlengde opvang van vergunninghouders (verblijfsgerechtigden) doordat gemeenten niet voldoen aan hun taakstelling om die vergunninghouders te huisvesten.

  • Wet kwaliteit incassodienstverlening

    De kwaliteit van de buitengerechtelijke incassodienstverlening moet omhoog. Dit is belangrijk voor schuldenaren, schuldeisers en dienstverleners. Er komen eisen voor incassobureaus en buitengerechtelijk incassowerk van advocaten/gerechtsdeurwaarders en bedrijven die vorderingen opkopen. Bureaus en bedrijven die daaraan voldoen, worden openbaar geregistreerd. Zonder registratie mag men niet actief zijn. Ook komt er een regeling tegen ongewenste stapeling van incassokosten bij termijnvorderingen.

  • Wet kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces

    Met dit wetsvoorstel wordt geregeld dat de Kiesraad extra taken en bevoegdheden krijgt om de kwaliteit van de uitvoering van het verkiezingsproces te beoordelen en verder te bevorderen.

  • Wet kwaliteitsborging voor het bouwen

    Met dit wetsvoorstel wordt een nieuw stelsel van kwaliteitsborging voor het bouwen geïntroduceerd, waarbij voor bepaalde categorieën bouwwerken gebruik dient te worden gemaakt van toegelaten instrumenten voor kwaliteitsborging om te waarborgen dat aan de bouwtechnische voorschriften kan worden voldaan. Voorts wordt voorzien in enkele wijzigingen van het Burgerlijk Wetboek ter versterking van de privaatrechtelijke positie van de bouwconsument.

  • Wet kwaliteitsregistraties zorg

    In dit wetsvoorstel wordt een wettelijke grondslag gecreëerd voor kwaliteitsregistraties om gepseudonimieseerde (bijzondere) persoonsgegevens te mogen verwerken. Deze grondslag geldt alleen voor kwaliteitsregistraties die het Zorginstituut heeft opgenomen in het, ook bij dit wetsvoorstel te regelen, nieuwe openbare register voor kwaliteitsregistraties.

  • Wet leeruitkomsten hoger onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt meer ruimte gecreëerd om voor studenten een gepersonaliseerde leerroute binnen de opleiding te kunnen ontwikkelen (flexibel onderwijs). Deze ruimte wordt gerealiseerd door de verankering van het experiment leeruitkomsten in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk (WHW).

  • Wet lokaal spoor

    Dit wetsvoorstel geldt voor railverbindingen die onder decentrale verantwoordelijkheid vallen. De huidige wetgeving is gefragmenteerd, technisch gedetailleerd en weinig flexibel. Het toezicht is versnipperd. De nieuwe wetgeving sluit aan op de huidige bestuurlijke verhoudingen waarbij provincie en stadsregio verantwoordelijk zijn voor het regionale OV. Zij zorgt voor een permanente verbetering van de veiligheid en maakt technische ontwikkelingen, zoals trams op hoofdspoorwegen, mogelijk.

  • Wet maatregelen middenhuur

    Met de Wet maatregelen middenhuur worden twee belemmeringen rondom middenhuur weggenomen. Ten eerste wordt verduidelijkt dat gemeenten de huisvestingsverordening kunnen inzetten om woningen in het middenhuursegment toe te wijzen. Ten tweede wordt de markttoets voor woningcorporaties vereenvoudigd, zodat zij gemakkelijker middenhuurwoningen kunnen bouwen als dat op lokaal niveau gewenst is.

  • Wet maatschappelijk verantwoord inkopen jeugdwet en Wmo 2015

    De consultatie ziet op een wijziging van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Het doel van de wijziging is drieledig. Hoofddoel is het wegnemen van een belemmering waardoor het voor gemeenten eenvoudiger wordt om overheidsopdrachten op het terrein van jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning te gunnen. Daarnaast bevat het wetsvoorstel twee delegatiebepalingen: een t.a.v. reële prijzen en een t.a.v. zorgvuldigheidseisen.

  • Wet maatwerk bij terugvordering

    Deze initiatiefwet geeft gemeenten, UWV en SVB meer mogelijkheden op basis waarvan afgezien kan worden van de terugvordering een uitkering. Op dit moment zijn deze instanties verplicht tot terugvordering bij schending van de inlichtingenplicht, ook als dit onbedoeld was. Dit zorgt voor schrijnende situaties. De menselijke maat ontbreekt. Deze initiatiefwet geeft gemeenten, SVB en UWV de ruimte om onder meer voorwaarden af te zien van terugvordering. De initiatiefwet is een gewijzigde versie van de eerder in consultatie gebrachte Initiatiefwet vergroten beslissingsruimte gemeenten bij terugvordering bijstand. Vanwege fundamentele wijzigingen, zoals de uitbreiding van de reikwijdte, ten op zichte van dat voorstel is voor een nieuwe consultatie gekozen. 

  • Wet maximering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurcontracten (verlenging)

    Met de Wet maximering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurovereenkomsten is de jaarlijkse huurstijging voor geliberaliseerde huurcontracten gemaximeerd. Deze wet is tijdelijk en loopt op 1 mei 2024 af. Het wetsvoorstel dat nu in consultatie wordt gebracht verlengt de wet tot 1 mei 2027. Doel van de wet is om zittende huurders te beschermen tegen hoge huurprijsstijgingen in het geliberaliseerde segment.

  • Wet Mediation

    De consultatie betreft het voorontwerp van een initiatiefwetsvoorstel van Tweede Kamerlid Ard van der Steur over mediation. Het geheel bestaat uit drie wetten: 1. Wet registermediator; 2. Wet bevordering van mediation in het burgerlijk recht; 3. Wet bevordering van mediation in het bestuursrecht. De memorie van toelichting volgt op de wetsvoorstellen. Het algemeen deel van de memorie van toelichting van alle drie de wetsvoorstellen is gelijk.

  • Wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen

    In het kader van de wet Meer Ruimte voor Nieuwe scholen wordt bij een aanvraag de te verwachten onderwijskwaliteit getoetst door de inspectie. Het daarbij te gebruiken advieskader wordt hier in concept ter consultatie aangeboden.

  • Wet melding inbreuken elektronische informatiesystemen

    Dit wetsvoorstel introduceert een meldplicht voor ICT-inbreuken. De meldplicht geldt alleen voor aanbieders van producten of diensten waarvan de beschikbaarheid of betrouwbaarheid van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving, en alleen als de inbreuk tot gevolg heeft of kan hebben dat die beschikbaarheid of betrouwbaarheid in belangrijke mate wordt onderbroken.

  • Wet Met één stem meer keus

    Met dit wetsvoorstel krijgt de kiezer de mogelijkheid om een stem uit te brengen op de gehele lijst van een politieke partij, of op één enkele kandidaat van die partij. Kandidaten die zo voorkeursstemmen krijgen, worden in de meeste gevallen sneller gekozen als volksvertegenwoordiger dan nu het geval is. De voorgestelde wijziging van het kiesstelsel gaat gelden voor alle directe verkiezingen, dus voor de Tweede Kamer, provinciale staten, waterschappen, gemeenteraden en de eilandsraden. Het wetsvoorstel regelt ook nog drie andere zaken: het verhogen van het aantal ondersteuningsverklaringen en van de waarborgsommen voor nieuwe partijen die deelnemen aan de verkiezingen, en de maximering van één kandidatenlijst per verkiezing, in plaats van dat er per kieskring een lijst moet worden ingediend.

  • Wet milieubeheer RED-III

    Nederland en Europa willen steeds meer fossiele brandstoffen vervangen door hernieuwbare energie. Naar verwachting wordt de herziene richtlijn hernieuwbare energie (RED-III) later dit jaar formeel vastgesteld. Het is al duidelijk dat Nederland in 2030 14,5% minder CO2 moet uitstoten. De Nederlandse systematiek hernieuwbare energie wordt daarom hervormd. In deze wet worden vier hoofdwijzigingen doorgevoerd. In het najaar worden nieuwe hoogtes van de verplichtingen vastgesteld. Daarover gaat deze wijziging niet.

  • Wet minimum CO2-prijs elektriciteitsopwekking

    In het regeerakkoord 2017-2021 “Vertrouwen in de toekomst” (Bijlage bij Kamerstukken II, 34700 nr. 34) is afgesproken om per 2020 een minimum CO2-prijs voor elektriciteitsopwekking in te voeren bij bedrijven die vallen onder Europese systeem voor emissiehandel (ETS). De prijs bestaat uit een combinatie van de CO2-prijs die volgt uit het ETS en een nationale heffing. De prijs loopt op tot 43 euro in 2030.

  • Wet minimumbeloning zelfstandigen en zelfstandigenverklaring

    De huidige wetgeving knelt in de visie van het kabinet voor zzp’ers en hun opdrachtgevers. Daarom zijn in het regeerakkoord maatregelen aangekondigd om deze partijen meer zekerheid te geven over de kwalificatie van hun arbeidsrelatie én om schijnzelfstandigheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt te voorkomen. Daarom doet de regering een voorstel voor twee maatregelen: 1. Minimumtarief van €16,- 2. Zelfstandigenverklaring

  • Wet minimumuurloon

    Dit wetsvoorstel brengt wijzigingen aan in de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML) om te komen tot een voor elke onder de reikwijdte van de WML vallende werkende geldend uniform minimumuurloon. De introductie van een uniform wettelijk minimumuurloon leidt tot een eerlijker en transparanter minimumloon voor iedereen. Daarnaast is het noodzakelijk om de handhaving te versterken.

  • Wet ministeriële verantwoordelijkheid

    Het wetsvoorstel bevat een beperkte modernisering van de wet van 22 april 1855 (Wet ministeriële verantwoordelijkheid). Die wet gaat in hoofdzaak over de procedure die de Tweede Kamer moet volgen als de Tweede Kamer een beslissing moet nemen over de vervolging van een Kamerlid, een minister of een staatssecretaris wegens een ambtsdelict.

  • Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer

    Wijziging van afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht, waarbij wordt geregeld dat bestuursorganen het mogelijk moeten maken om voor ieder type bericht een elektronisch kanaal aan te wijzen.

  • Wet modernisering faillissementsprocedure

    Het wetsvoorstel modernisering faillissementsprocedure bevat wijzigingen in de faillissementswet om de procedure sneller en met minder kosten te doorlopen.

  • Wet modernisering speelcasinoregime

    Wijziging van de Wet op de kansspelen in verband met de modernisering van het speelcasinoregime.

  • Wet modernisering tuchtrecht Wet BIG

    De consultatie betreft een ontwerp tot wijziging van de Wet BIG dat leidt tot: a. beter functioneren van het tuchtrecht, b. aanpassing van het stelsel van voorbehouden handelingen waardoor duidelijk is dat de Wet BIG ook van toepassing is op de als voorbehouden aangemerkte handelingen indien zij buiten de individuele gezondheidszorg worden verricht, c. betere toegankelijkheid van het BIG-register, en d. opname van de huidtherapeut in het BIG-register.

  • Wet nadere beloningsmaatregelen financiële sector

    Dit wetsvoorstel bevat nadere beloningsmaatregelen voor de financiële sector die de minister van Financiën heeft aangekondigd in de agenda financiële sector van december 2018. Daarnaast bevat dit wetsvoorstel enkele meer technische wijzigingen van de beloningsregels voor de financiële sector die aanvankelijk onderdeel waren van het voorstel voor de Wijzigingswet financiële markten 2018 alsmede de bestendiging van bestaand beleid met betrekking tot handelaren voor eigen rekening.

  • Wet nadere uitvoering BRRD-implementatie

    Op Europees niveau zijn er afspraken gemaakt, in Richtlijn 2014/59/EU (de Banking Recovery and Resolution Directive - BRRD), over het herstel- en afwikkelingskader voor wanneer banken en beleggingsondernemingen in grote problemen geraken (falen). In Nederland is dit kader geïmplementeerd in de Wet op het financieel toezicht en de Faillissementswet.

  • Wet Nationaal Groeifonds

    De internetconsultatie voor de Instellingswet voor een begrotingsfonds voor het Nationaal Groeifonds.

  • Wet nationaal opkoopverbod

    De ernst van de huidige wooncrisis, de noodzaak om de prijs opdrijvende instroom van vermogen aan banden te leggen en de nadelen van de huidige Wet opkoopbescherming en tijdelijke verhuur zijn reden om dit voorstel voor een Wet nationaal opkoopverbod in te dienen. De kern van dit wetsvoorstel is dat de Nederlandse woonsector wordt gedefinancialiseerd. De wet garandeert dat woningen niet langer ongereguleerd kunnen worden omgevormd tot huurwoning. Hiermee garanderen we de originele functie van woningen: gebruik voor bewoning.

  • wet natuur

    Het wetsvoorstel voorziet in een nieuw wettelijk kader voor de natuurwetgeving, ter bescherming van gebieden, soorten en houtopstanden.

  • Wet NLQF

    De wet NLQF geeft een basis voor het NLQF en de 8 NLQF-niveaus van opleidingen. Het niveau van opleidingen wordt bepaald door de leeruitkomsten (kwalificatie) van die opleidingen te vergelijken met de meetlat van het NLQF. Het Nederlandse NLQF is gerelateerd aan het Europese EQF. Het wetsvoorstel wordt, op advies van de Afdeling advisering van de Raad van State, opnieuw aangeboden voor internetconsultatie.

  • Wet omzetgerelateerde vrijstelling voor ondernemers van belasting

    Wijziging van de huidige kleineondernemingsregeling in de Wet op de omzetbelasting 1968 in een facultatieve omzetgerelateerde vrijstellingsregeling van omzetbelasting.

  • Wet oneerlijke handelspraktijken landbouw- en voedselvoorzieningsketen

    Op 30 april 2019 is Richtlijn (EU) 2019/633 van het Europees Parlement en de Raad inzake oneerlijke handelspraktijken in de relaties tussen ondernemingen in de landbouw- en voedselvoorzieningsketen gepubliceerd. Met dit conceptwetsvoorstel wordt voornoemde Richtlijn geïmplementeerd in nationale wetgeving. Tevens wordt uitvoering gegeven aan het bepaalde in het Regeerakkoord van Rutte III zoals aangekondigd in de brief aan de Tweede Kamer van 29 juni 2018 over de positie van de boer in de keten.

  • Wet ongewenste zeggenschap telecommunicatie

    Het doel van het wetsvoorstel is het creëren van een bevoegdheid voor de Minister van Economische Zaken om vanuit het perspectief van de openbare orde en nationale veiligheid ongewenste zeggenschap in een telecommunicatiepartij te verbieden.

  • Wet online aangejaagde openbare-ordeverstoring

    Initiatiefwet van het lid Michon-Derkzen (VVD) t.b.v. het versterken van de aanpak rondom online aangejaagde openbare-ordeverstoringen

  • Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 20..

    Regels met betrekking tot de inlichtingen- en veiligheidsdiensten alsmede wijziging van enkele wetten

  • Wet op de jeugdverblijven

    Deze consultatie betreft het wetsvoorstel op de jeugdverblijven.

  • Wet op de politieke partijen

    Politieke partijen spelen een belangrijke rol in onze democratie. Daarom wil het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de onafhankelijke positie van politieke partijen versterken en hun transparantie vergroten. Dit wordt gedaan door de positie van politieke partijen duidelijk in de wet te regelen. De Wet op de politieke partijen bundelt de bestaande regels en voegt er nieuwe regels aan toe. Daarnaast regelt de Wet op de politieke partijen ook dat politieke partijen in gemeentes, provincies, waterschappen en de openbare lichamen Bonaire, Sint-Eustatius en Saba recht hebben op subsidie en ook moeten voldoen aan (transparantie)regels.

  • Wet op de politieke partijen - aangevuld

    --Tweede consultatie ronde--

  • Wet op het accountantsberoep

    Het ontwerp van een Wet op het accountantsberoep bevat bepalingen over de uitoefening van het accountantsberoep, de beroepsorganisatie van accountants, het accountantsregister, de bescherming van de titel 'accountant' en de opleiding voor accountants.

  • Wet op het lerarenregister

    Het vrijwillig lerarenregister wordt verplicht. Zo wordt gestimuleerd dat alle leraren consequent aan hun professionele ontwikkeling werken. Ook wordt de omschrijving van het beroep van leraar en de professionele ruimte van de leraar in de wet verankerd. Deze componenten zijn in onderlinge samenhang noodzakelijk als borging van de ontwikkeling van het leraarsberoep. We stellen u vragen over de werking van het register en vragen u expliciet naar de effecten van het voorstel voor het mbo.

  • Wet opheffing bedrijfslichamen

    Consultatie betreffende de opheffing van de product- en bedrijfschappen.

  • Wet opheffing verpandingsverboden

    In het zakelijke rechtsverkeer heeft zich een contractuele praktijk ontwikkeld waarbij de overdracht of verpanding van geldvorderingen op naam vaak wordt uitgesloten. Daardoor kunnen deze vorderingen niet worden ingezet voor financieringsdoeleinden. Dit leidt tot een verlies aan mogelijke kredietruimte, met name voor het mkb. Dit voorontwerp tot wijziging van m.n. artikel 3:83 BW strekt ertoe om aan deze contractuele praktijk, evenals bijvoorbeeld in Oostenrijk en Duitsland, een einde te maken.

  • Wet opleggen betalingsregeling door de rechter

    Art. 6:29 BW bepaalt dat de schuldenaar zonder toestemming van de schuldeiser niet bevoegd is het verschuldigde in gedeelten te voldoen. Dit betekent dat de rechter alleen met medewerking van de schuldeiser een betalingsregeling kan opleggen. Het kunnen opleggen van een passende betalingsregeling kan bijdragen aan het voorkomen dat schuldenaren (verder) in de financiële problemen raken. Art. 6:29 BW wordt daarom aangevuld met de mogelijkheid dat ook tegen de wil van een schuldeiser door de rechter een betalingsregeling kan worden opgelegd wanneer het op grond van de redelijkheid en billijkheid niet van de schuldenaar kan worden gevergd dat hij zijn vordering in één keer betaalt. Hierbij mag dan geen sprake zijn van onevenredige benadeling van de schuldeiser en dienen beide partijen zich over de regeling te kunnen uitlaten.

  • Wet overgang taken kenniscentra

    Het wetsvoorstel regelt o.a: De wettelijke taken en de bekostiging van kenniscentra worden beëindigd. De minister kan een rechtspersoon aanwijzen en deze belasten met de huidige wettelijke taken van de kenniscentra, waaronder: Voorstellen doen voor kwalificatiedossiers De kwaliteit van leerbedrijven in de mbo- /vo-sector beoordelen.

  • Wet overgang van onderneming in faillissement

    Met dit wetsontwerp en deze ministeriële regeling wordt een nieuwe regeling ingevoerd betreffende de positie van werknemers in faillissement. In het bijzonder betreft het de rechten van werknemers bij een overgang van onderneming in faillissement.

  • Wet overgang van onderneming in faillissement

    Met dit wetsvoorstel en de bijbehorende ministeriële regeling wordt de positie van werknemers in faillissement verbeterd, met name in geval van een overgang van een onderneming (doorstart) in faillissement.

  • Wet passende eigen bijdrage huishoudelijke hulp

    Met dit wetsvoorstel wordt in de Wmo 2015 een grondslag gecreëerd om voor de huishoudelijke hulp een aparte passende eigenbijdragesystematiek vast te stellen via een algemene maatregel van bestuur. Daarnaast wordt het start- en pauzemoment voor de eigen bijdrage in het kader van de Wmo 2015 verduidelijkt.

  • Wet Pensioencommunicatie

    De consultatie betreft het voorontwerp van wet tot wijziging van de Pensioenwet en de Wet verplichte beroepspensioenregeling in verband met verbetering van de pensioencommunicatie (Wet pensioencommunicatie)

  • Wet plan van aanpak witwassen

    Het wetsvoorstel bevat grofweg drie maatregelen. De eerste betreft een verbod op contante betalingen vanaf 3.000 euro. De tweede maatregel maakt mogelijk dat instellingen zoals banken, die een wettelijke plicht hebben om transacties te monitoren, makkelijker gegevens met elkaar kunnen uitwisselen. De derde maatregel zorgt ervoor dat instellingen die moeten voldoen aan de Wwft informatie met elkaar kunnen delen wanneer er bij hun cliënten tekenen zijn van integriteitsrisico’s.

  • Wet politiekosten evenementen

    Het wetsvoorstel politiekosten evenementen maakt het mogelijk om kosten voor de inzet van politie voor de preventieve handhaving van de openbare orde bij grote evenementen in rekening te brengen bij de organisatoren van die evenementen.

  • Wet precursoren voor explosieven

    Op 1 maart 2013 is Verordening (EU) nr. 98/2013 in werking getreden. Ter uitvoering van deze verordening wordt een nieuwe wet voorgesteld, houdende regels met betrekking tot het op de markt brengen en het gebruik van precursoren voor explosieven. Deze regels zien met name op de invoering van een vergunningstelsel.

  • Wet preferentie kinderalimentatie

    Aan verschuldigde kinderalimentatie is op dit moment geen hogere rang (preferentie) toegekend. Dit heeft tot gevolg dat de kinderalimentatieschuld een concurrente schuld is die op gelijke voet staat met andere concurrente schulden en schulden met een hogere rang voor zich moet dulden. Hoe groter de totale schuldenlast is, des te minder overblijft voor de betaling van de (achterstallige) kinderalimentatie. Hierdoor kunnen schrijnende situaties ontstaan voor kinderen. Het is dan ook in het (financiële) belang van het kind om aan de verschuldigde kinderalimentatie preferentie toe te kennen.

  • Wet prejudiciële vragen aan de Hoge Raad

    De consultatie betreft het voorontwerp van de introductie van een prejudiciële procedure bij de civiele kamer van de Hoge Raad. De Minister van Justitie heeft besloten via een internetconsultatie reacties op het voorontwerp in te winnen.

  • Wet proactieve dienstverlening SZW

    Met dit wetsvoorstel kunnen UWV, de SVB en gemeenten proactieve dienstverlening inzetten. Dit betekent dat zij mogen onderzoeken wie waarschijnlijk recht heeft op een uitkering of een andere ondersteunende voorziening, maar deze niet gebruikt. Zij mogen contact opnemen met deze mensen en hen ondersteunen als zij een aanvraag voor een uitkering of voorziening willen doen. Hiervoor mogen zij persoonsgegevens verwerken. Het doel van dit voorstel is niet-gebruik van uitkeringen en andere voorzieningen in de sociale zekerheid verminderen.

  • Wet programmatuur verkiezingsuitslagen

    Met dit wetsvoorstel worden taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden vastgelegd rond het beheer en het gebruik van uitslagprogrammatuur in het verkiezingsproces.

  • Wet provinciale inbesteding vervoersconcessies

    Deze wetswijziging zorgt ervoor dat provinciale besturen het openbaar vervoer in de door hen beheerde concessiegebieden zelf kunnen regelen wanneer zij daar reden toe zien. Dit wordt gedaan met een wijziging van de Wet personenvervoer 2000. De mogelijkheid tot inbesteding van een vervoersconcessie wordt hiermee toegevoegd aan het provinciale instrumentarium, naast het al bestaande instrument van aanbesteding aan private bedrijven. De wetswijziging zorgt er daarmee voor dat de mogelijkheden van provincies met betrekking tot het regelen van het regionale openbaar vervoer worden gelijkgetrokken met die van de (vervoer)regio's Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

  • Wet Publiekrechtelijke omvorming ProRail

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Wet Publiekrechtelijke omvorming ProRail voor. Met deze wet wordt de B.V. ProRail omgevormd naar een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan met eigen rechtspersoonlijkheid. Dit wetsvoorstel regelt de inrichting van het zelfstandig bestuursorgaan, kent taken en bevoegdheden toe aan het zelfstandig bestuursorgaan en regelt de verhouding tussen ProRail en de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

  • Wet rapportage hypotheekmarkt DNB

    Dit wetsvoorstel voorziet in een rapportageverplichting voor bepaalde banken, (beheerders van) beleggingsinstellingen, pensioenfondsen en verzekeraars (of hun moederholdings). Zij worden verplicht gegevens te rapporteren aan De Nederlandsche Bank (DNB) over de door hen verstrekte of op hun balans staande hypothecaire leningen voor woningen en zakelijk vastgoed. Deze gegevens heeft DNB nodig om betrouwbare en actuele statistieken over de financiële sector en risicobeoordelingen op het gebied van de financiële stabiliteit te maken. De precieze gegevensset die moet worden gerapporteerd zal worden vastgelegd bij algemene maatregel van bestuur.  

  • Wet rechtspositie gesloten jeugdinstellingen

    Het wetsvoorstel heeft betrekking op de interne rechtspositie van jeugdigen in gesloten instellingen.

  • Wet regels gewezen bewindspersonen

    Het kabinet heeft in een brief aan de Tweede Kamer wetgeving aangekondigd met regels voor het vervolgen van de loopbaan van afgetreden bewinds­personen (ministers en staatssecretarissen). Er is behoefte aan meer houvast door duidelijker gedragsregels zodat de gewezen bewindspersoon zijn eigen verantwoordelijkheid beter kan nemen bij het vervolgen van zijn maatschappelijke carrière.

  • Wet registratie ontwikkelingsperspectief in BRON

    Met de invoering van passend onderwijs vervalt de leerlinggebonden financiering. Om zicht te houden op de leerlingen die extra ondersteuning ontvangen in het regulier onderwijs en om zicht te krijgen op de leerlingen die onderwijs volgen op een orthopedagogisch-didactisch centrum, regelt dit wetsvoorstel de registratie van het ontwikkelingsperspectief en registratie van plaatsing op een opdc in BRON.

  • Wet regulering sekswerk

    Er komt een wettelijke, uniforme vergunningplicht voor alle prostituees en exploitanten van seksbedrijven om de seksbranche te reguleren en misstanden tegen te gaan. Prostituees zonder vergunning zijn in overtreding. Dit geldt ook voor exploitanten die een seksbedrijf leiden zonder de juiste papieren. Klanten en faciliteerders van illegale prostitutie zijn strafbaar.

  • Wet scheiden zonder rechter

    Dit wetsvoorstel regelt dat echtscheiding voor echtgenoten zonder minderjarige kinderen en die het eens zijn over de echtscheiding mogelijk wordt via de burgerlijke stand in plaats van via de rechter

  • Wet screening kennisveiligheid

    Met dit wetsvoorstel wordt een screening ingevoerd van personen die toegang willen krijgen tot onderdelen van Nederlandse kennisinstellingen waar zij toegang zouden krijgen tot sensitieve technologie. Doel hiervan is om ongewenste kennis- en technologieoverdracht via onderzoekers, studenten en technisch ondersteunend personeel te voorkomen en daarmee risico’s voor de nationale veiligheid te verminderen.