Zoekresultaat

210 resultaten
U heeft gezocht op: Energie

Sorteren op:
  • Barro (kustfundament, grote rivieren, radarstations en hoogspanningsverbindingen)

    Het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening vertaalt de nationale belangen uit de Structuurvisie infrastructuur en ruimte naar juridische regels. Die regels omvatten instructies aan andere overheden die door hen moeten worden opgevolgd. Vanuit nationale belangen vindt een actualisering van de regelgeving plaats. Dit vanwege nieuwe beleidsontwikkelingen zoals het tussen belanghebbenden gesloten kustpact. De regels voor grote rivieren en radarstations komen de energietransitie ten goede.

  • Vervoer industrieel personeel op zeeschepen

    De minister van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling veiligheid zeeschepen. Met deze wijziging wordt het mogelijk om meer dan twaalf personen (industrieel personeel) te vervoeren op een hiertoe gecertificeerd vrachtschip. Het huidige toegestane maximum van twaalf personen is opgenomen in artikel 1, eerste lid, van de Schepenwet en is gebaseerd op het SOLAS-verdrag op vrachtschepen.

  • Regeling energie vervoer

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt de Regeling energie vervoer voor. Met deze regeling wordt de EU richtlijn Indirect Land Use Change (ILUC) en de reductieverplichting van de EU richtlijn brandstofkwaliteit geïmplementeerd. Deze regeling vervangt de Regeling hernieuwbare energie vervoer 2015 en enkele artikelen van de Regeling brandstoffen luchtverontreiniging.

  • Wijziging bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer “derde lichting”

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijzigt bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer. Bijlage 10 bevat maatregellijsten die bedrijven kunnen gebruiken om te voldoen aan de norm van artikel 2.15 van het Activiteitenbesluit milieubeheer. De maatregellijsten worden regelmatig gewijzigd.

  • Wijziging Wet milieubeheer tbv ILUC-richtlijn en reductieverplichting richtlijn brandstofkwaliteit

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) past de Wet milieubeheer aan. Aanleiding voor de wijziging is de implementatie van de Europese richtlijn Indirect Land Use Change (ILUC) en de operationalisering van de reductieverplichting van de richtlijn brandstofkwaliteit en de daarmee samenhangende uitvoeringssystematiek.

  • Besluit Hernieuwbare Energie vervoer

    Dit ontwerpbesluit vervangt het Besluit hernieuwbare energie vervoer 2015 en delen van het Besluit brandstoffen luchtverontreiniging. Met dit besluit implementeert het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) tevens de Europese richtlijn Indirect Land Use Change (ILUC) en de operationalisering van de reductieverplichting van de richtlijn brandstofkwaliteit en de daarmee samenhangende uitvoeringssystematiek.

  • Wijziging bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijzigt bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer. Bijlage 10 bevat maatregellijsten die bedrijven kunnen gebruiken om te voldoen aan de norm van artikel 2.15 van het Activiteitenbesluit milieubeheer. De maatregellijsten worden regelmatig gewijzigd. Het doel is voor zoveel mogelijk bedrijfssectoren lijsten op te stellen. Met de onderhavige wijziging wordt het aantal bedrijfssectoren uitgebreid en de maatregellijsten aangepast en uitgebreid.

  • Besluit conformiteitsbeoordeling vaste biomassa voor energietoepassingen

    De ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu bereiden het ontwerpbesluit Conformiteitsbeoordeling vaste biomassa voor energiedoeleinden (het ontwerpbesluit) voor. Energiecentrales kunnen biomassa meestoken, bijvoorbeeld hout uit productiebossen, om de uitstoot van CO2 naar beneden te brengen. Omdat biomassa duurder is dan steenkool, krijgen de energiebedrijven daar subsidie voor als deze biomassa duurzaam is. Dat is zo afgesproken in het Nationaal Energieakkoord.

  • Windparken op zee

    Dit concept-besluit introduceert algemene regels voor windparken op zee. Het betreft niet-locatie specifieke vereisten voor de bouw, exploitatie en verwijdering van een windpark op zee ter bescherming van met name scheepvaart, luchtvaart en het milieu.

  • Uitvoeringsregeling Wet windenergie op zee

    Deze regeling vult het wetsvoorstel windenergie op zee zeer beperkt nader in. Uitgewerkt worden de gronden waarop een aanvraag voor een vergunning voor een windpark kan worden afgewezen en de vergoeding voor het in behandeling nemen van een vergunningaanvraag. Er is nauwe aansluiting gezocht bij de afwijzingsgronden die gelden voor de subsidie. Vanwege de samenhang wordt de Regeling windenergie op zee 2015 tegelijk geconsulteerd.

  • Eisen aan warmtemeters na ingebruikname

    De consultatie heeft betrekking op een voorgestelde wijziging van de Regeling gebruik en installatie EU-meetinstrumenten in verband met warmtemeters.

  • Wet windenergie op zee

    Dit wetsvoorstel maakt de opschaling van windenergie op zee mogelijk en introduceert een instrument genaamd ‘kavelbesluit’. Niet in de wet zelf maar pas in het kavelbesluit wordt bepaald waar en onder welke voorwaarden een windpark gerealiseerd mag worden. De natuurtoets is geïntegreerd in het kavelbesluit. Een vergunning bepaalt wie het windpark mag realiseren. TenneT krijgt de taak het net op zee voor te bereiden.

  • Tijdelijke subsidieregeling haalbaarheidsstudies Green Corridors NL VK

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een tijdelijke subsidieregeling voor. Hiermee kan onderzocht worden of de transitie naar varen met netto nul broeikasgasemissies tussen havens in Nederland en het Verenigd Koninkrijk haalbaar is. Dit is een belangrijke stap om zogenoemde “Green Corridors” tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk te ontwikkelen. De subsidieregeling richt zich vooral op Nederlandse en Britse reders en zeehavenexploitanten, maar ook andere partijen kunnen meedoen.

  • Wijziging Besluit energie vervoer 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van het Besluit energie vervoer in 2025. Voor de nieuwe herziening van de Hernieuwbare Energierichtlijn (RED-III) is de implementatiedatum vastgesteld op 1 januari 2026. Hierdoor blijft bestaande wetgeving langer van kracht. Daarom worden voor het Besluit energie vervoer een aantal maatregelen doorgevoerd (zie ‘Beleidskompas’). 

  • Wijziging Regeling energie vervoer

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een aanpassing voor van de Regeling Energie voor Vervoer 2024. De vermenigvuldigingsfactor voor inboekingen aan de zeevaartsector wordt 0,4. Met de wijziging wil de staatssecretaris de balans in het systeem Energie Vervoer tussen de zeevaart- en de wegsector herstellen.

  • Wijziging Besluit energie vervoer voor verhoging percentage jaarverplichting 2024

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een aanpassing voor van het Besluit energie vervoer in 2024. De hoogte van de jaarverplichting wordt in 2024 28,4%. Hiermee wil IenW de ambitie waar maken om meer fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare brandstoffen. IenW voert hiermee het besluit van het kabinet uit om jaarlijks 20 petajoule (PJ) extra hernieuwbare brandstoffen in het wegverkeer verplicht beschikbaar te stellen.

  • Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit

    Met de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit geeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een impuls aan zowel de tankinfrastructuur voor waterstof als de afname ervan door vervoerders. Aanvragen van subsidie wordt mogelijk voor de realisatie van waterstoftankstations en voor de meerkosten van de aanschaf van waterstofvoertuigen. De focus ligt daarbij op zwaar logistiek vervoer.

  • Subsidieregeling circulair implementeren en opschalen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een subsidieregeling ‘circulair implementeren en opschalen’ voor. De subsidie richt zich op circulaire projecten, waardoor materialen en producten langer en vaker gebruikt worden. Dit kan bijvoorbeeld door hergebruik, reparatie of opnieuw produceren van producten en materialen in plaats van de standaard productie-gebruik-afval keten. Deze subsidie helpt bedrijven bij het starten en opschalen van vernieuwende circulaire projecten.

  • Wijziging Regeling energie vervoer 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling energie vervoer 2025. In deze conceptwijziging wordt voorgesteld om: 

  • Demonstratieproject 1 voor waterstofproductie op zee

    Het Ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) is voornemens om in 2025 een openstellingsronde te organiseren, middels een Oproep tot Voorstellen (‘Call for Proposals’), voor de realisatie van een Demonstratieproject 1 (Demo 1) voor waterstofproductie op zee. Dit Demonstratieproject maakt onderdeel uit van de twee eerder aangekondigde Demonstratieprojecten voor waterstofproductie op zee. Een consortium wordt naar verwachting in 2025 geselecteerd voor de realisatie van het project waarvoor een financiële bijdrage (in de vorm van een subsidie) beschikbaar wordt gesteld.

  • Flex-e

    Om grootverbruikers te ondersteunen om hun elektriciteitsverbruik te flexibiliseren en daarmee de effecten van netcongestie voor afname te verminderen, is de Ministeriële Regeling Flexibel elektriciteitsverbruik (Flex-e) in ontwikkeling. In deze internetconsultatie wordt de concept regeling Flexibel Elektriciteitsverbruik ter consultatie voorgelegd.

  • Regeling vaststelling primair energiegebruik voor waterschappen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan de Regeling vaststelling primair energiegebruik voor waterschappen. Via een wetswijziging is voorgesteld dat waterschappen meer hernieuwbare energie mogen opwekken dan ze voor hun taken nodig hebben. Daarvoor geldt echter een begrenzing: er mag niet meer hernieuwbare energie worden opgewekt dan twee keer het primaire energieverbruik voor de watersysteemtaak en drie keer het primaire energieverbruik voor de zuiveringstaak. Deze regeling bepaalt hoe het primaire energiegebruik wordt berekend voor de verschillende energiedragers (elektriciteit, warmte en overige energiedragers). 

  • Ontwerpbesluit Datadeling netbeheerders

    Bij de behandeling van de Energiewet in de Tweede Kamer is een amendement van het lid Kröger aangenomen. Het amendement bevat een grondslag voor het verstrekken van de energiegebruiksgegevens van bedrijven en instellingen aan de omgevingsdiensten ten behoeve van het toezicht op de energiebesparingsplicht. Onderhavig ontwerpbesluit geeft uitwerking aan deze grondslag, door partijen aan te wijzen die de informatie zullen verstrekken en de benodigde gegevens nader te definiëren.

  • Wijziging Besluit energie vervoer REDIII

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit energie vervoer. Met deze wijziging wordt een deel van de Europese richtlijn Hernieuwbare Energie (ook wel RED-III) in de Nederlandse regelgeving opgenomen. Deze wijziging verplicht brandstofleveranciers om elk jaar (tot en met 2030) CO2-ketenemissies terug te dringen. De precieze wijzigingen staan beschreven in het document ‘Overzicht wijzigingen’, dat u kunt bekijken onder ‘Relevante documenten’. 

  • Conceptwetsvoorstel voor de implementatie van de herziende EU richtlijn hernieuwbare energie, over de artikelen gericht op het versnellen van vergunningsprocessen voor hernieuwbare-energieprojecten

    • REDIII is de herziene richtlijn van de Europese Unie om de ontwikkeling van hernieuwbare energie te bevorderen. Het doel is het aandeel hernieuwbare energie in de energiemix te vergroten.
    • Dit conceptwetsvoorstel gaat over de implementatie van een deel van deze richtlijn, namelijk artikelen 15ter tot en met 16septies.
    • Uitgangspunt van deze artikelen is dat projecten waar weinig natuur- en milieueffecten van te verwachten zijn, sneller een vergunning krijgen, of daarvan vrijgesteld worden.
    • Onder voorwaarden wordt het voor bepaalde projecten mogelijk natuur- en milieueffecten financieel te compenseren.
    • Deze consultatie gaat over het conceptwetsvoorstel. Dit wetsvoorstel regelt in de omgevingswet de grondslagen voor de AMvB die op een later moment in consultatie zal gaan. De AMvB geeft verdere invulling van het kader dat dit wetsvoorstel schept.

  • Mapping RED3

    RED III is de herziene EU-richtlijn die de ontwikkeling van hernieuwbare energie stimuleert. Het doel is om het aandeel hernieuwbare energie in de energiemix te vergroten.

  • Wet milieubeheer RED-III

    Nederland en Europa willen steeds meer fossiele brandstoffen vervangen door hernieuwbare energie. Naar verwachting wordt de herziene richtlijn hernieuwbare energie (RED-III) later dit jaar formeel vastgesteld. Het is al duidelijk dat Nederland in 2030 14,5% minder CO2 moet uitstoten. De Nederlandse systematiek hernieuwbare energie wordt daarom hervormd. In deze wet worden vier hoofdwijzigingen doorgevoerd. In het najaar worden nieuwe hoogtes van de verplichtingen vastgesteld. Daarover gaat deze wijziging niet.

  • Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024

    In de wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024 worden de leennormen voor 2024 vastgelegd voor het verstrekken van hypotheken. In de eerste plaats wordt de leenruimte afhankelijk van het energielabel van de woning. Bij de leennormen voor 2024 wordt rekening gehouden met het gebouwgebonden energieverbruik van een woning met energielabel E, F of G. Voor de aankoop van een woning met energielabel E, F of G zal hierdoor de leenruimte verkrappen. Voor de aankoop van een woning met een beter energielabel kan een consument meer lenen. Indien een consument daarnaast energiebesparende voorzieningen wil financieren kan afhankelijk van het energielabel van de woning een extra bedrag worden geleend.

  • Wijziging van het Besluit schadevergoeding net op zee

    Een producent die elektriciteit opwekt met windturbines op zee heeft op grond van artikel 16f van de Elektriciteitswet 1998 in bepaalde gevallen recht op een vergoeding van schade waarin het net op zee niet beschikbaar is voor transport van geproduceerde elektriciteit. In het Besluit schadevergoeding net op zee (hierna: het besluit) worden nadere regels gesteld over het recht op schadevergoeding en de bestanddelen waaruit dit bestaat.

  • Wijzigingsregeling SVVE

    De Subsidieregeling Verduurzaming voor Verenigingen van Eigenaars (SVVE) is op 1 januari 2023 gestart voor verenigingen (voornamelijk verenigingen van eigenaars, vve’s). De aanleiding voor het aanpassen van deze regeling is een aantal toezeggingen aan de Kamer en suggesties vanuit marktpartijen en de RVO om de regeling te verbeteren. De voorgenomen wijzigingen betreffen het aanpassen van de voorwaarden voor monumenten, het invoeren van een bonus voor biobased milieuvriendelijk isoleren, het subsidiëren van basislaadinfrastructuur en nog een aantal kleinere en technische wijzigingen.

  • Regelingen verlenging PAMR-vergunning 2023

    Het ministerie van EZK heeft regelingen opgesteld voor de verlenging van de PAMR-frequentievergunning (450 MHz). De minister van EZK besloot eerder al dat deze vergunning gedeeltelijk verlengd kan worden. Op basis van de ontwerpregelingen kan de vergunninghouder straks een aanvraag tot verlenging doen. Daarbij wordt een eenmalig bedrag in rekening gebracht. U wordt uitgenodigd uw zienswijze te geven.

  • Energiebesluit (AMvB Energiewet) - faillissementsregeling

    De Tweede Kamer is begin 2023 van start gegaan met de behandeling van het wetsvoorstel voor de  Energiewet. De nieuwe Energiewet vervangt en moderniseert de huidige Gaswet en Elektriciteitswet 1998 en bepaalt de regels voor de elektriciteits- en gasmarkt en het energiesysteem.

  • Wijziging Regeling afsluitbeleid kleinverbruikers elektriciteit gas en Warmteregeling

    Kabinet wil afsluitregels voor energie structureel aanscherpen

  • Energiebesluit (AMvB Energiewet)

    De Tweede Kamer is recent van start gegaan met de behandeling van het wetsvoorstel voor de  Energiewet. De nieuwe Energiewet vervangt en moderniseert de huidige Gaswet en Elektriciteitswet 1998 en bepaalt de regels voor de elektriciteits- en gasmarkt en het energiesysteem. Bij deze Energiewet hoort ook een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB): het Energiebesluit. Dit Energiebesluit wordt nu geconsulteerd.

  • Regeling implementatie ETS

    Aanleiding voor de wijziging van de Regeling handel in emissierechten vormt richtlijn (EU) 2023/959 van het Europees Parlement en de Raad van 10 mei 2023 tot wijziging van richtlijn 2003/87/EG tot vaststelling van een systeem voor handel in broeikasgasemissierechten binnen de Unie en Besluit (EU) 2015/1814 (PbEU 2023, L130) (hierna: richtlijn 2023/959), en diverse gedelegeerde en uitvoeringshandelingen die zijn vastgesteld naar aanleiding van richtlijn 2023/959. Het gaat om de Verordening monitoring en rapportage emissiehandel, Verordening kosteloze toewijzing van emissierechten en de Verordening klimaatneutraliteitsplannen voor de kosteloze toewijzing van emissierechten.    

  • Maatwerksubsidie Djewels

    De minister voor Klimaat en Energie is voornemens een maatwerksubsidie te verstrekken aan een innovatief elektrolyseproject van 20 MW in Groningen (Delfzijl) genaamd Djewels. Het project maakt onderdeel uit van de Toekomstagenda Groningen.

  • Contouren Klimaatplan 2024 en INEK

    Het klimaatbeleid heeft veel invloed op het dagelijks leven van burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Iedereen denkt na over hoe het klimaatbeleid hun levens, bedrijven en dienstverlening zal beïnvloeden, met kansen en zorgen. Het kabinet werkt aan het Klimaatplan 2024. Dit plan bevat de belangrijkste thema’s van het klimaatbeleid voor de komende tien jaar. Denk aan onderwerpen als emissiereductie, hernieuwbare energie, energiebesparing, wetenschappelijke inzichten, technologische ontwikkelingen, mondiale ontwikkelingen en de impact op de samenleving en economie.

  • Herziening van het Bescherm- en Herstelplan Gas en preventieve actieplan

    Op basis van de verordening gasleveringszekerheid (Verordening (EU) 2017/1938) dienen dit jaar drie samenhangende documenten met betrekking tot de gasleveringszekerheid te worden herzien:

  • AMvB CBS opvragen energiegegevens voor Europese statistieken

    Het Besluit gegevensverwerving CBS geeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de bevoegdheid om bij categorieën bedrijven en andere rechtspersonen specifieke gegevens op te kunnen vragen om Europees verplichte statistieken te produceren. 

  • Herziening Energielabel Personenauto’s 2026

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een technische wijziging voor van:

  • Wijzigingsregeling SVVE 2025

    Deze consultatie gaat over een wijziging van de Subsidieregeling Verduurzaming voor Verenigingen van Eigenaars (SVVE). Met deze subsidieregeling wordt verduurzaming van gebouwen van verenigingen (voornamelijk VvE's) gestimuleerd. Via de wijziging die hierbij in internetconsultatie gaat, wordt de regeling verbeterd en toegankelijker gemaakt voor de doelgroep.

  • Handreiking voor een veilig ontwerp en het veilig bedrijven van kernreactoren

    De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) herziet de Handreiking voor een Veilig Ontwerp en het veilig Bedrijven van Kernreactoren (VOBK). 
    Regelmatig bekijkt de ANVS of het VOBK aansluit bij de laatste ontwikkelingen en of deze goed te gebruiken is. Voor deze herziening halen we reacties op van burgers, de nucleaire industrie en andere betrokken partijen.

  • Klimaatplan 2025-2035

    Het ontwerp-Klimaatplan heeft van 24 oktober 2024 tot en met 5 december 2024 ter inzage gelegen. In deze periode is een groot aantal reacties binnengekomen. Door een procedurele fout is voorafgaand aan de terinzagelegging van het ontwerp-Klimaatplan geen kennisgeving in de Staatscourant geplaatst. Daarom is ervoor gekozen om hetzelfde ontwerp-Klimaatplan nogmaals ter inzage te leggen tot en met 7 februari 2025. U kunt in deze periode uw mening geven over het ontwerp-Klimaatplan. Indien u eerder al een zienswijze heeft ingediend, hoeft u dat niet opnieuw te doen.

  • Wet topinkomens

    Met dit wetsvoorstel wordt voorzien in de behoefte de topinkomens in de publieke en semipublieke sector te normeren. De openbaarmaking van topinkomens is al geregeld in de Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde. In aanvulling hierop is een normering van de beloning van topfunctionarissen in de semipublieke sector wenselijk. De wet is in het Coalitieakkoord aangekondigd.

  • Consultatiedocument STROOM

    Dit consultatiedocument schetst de voorgenomen hoofdlijnen van het beleid dat in wetgeving zal neerslaan en is het resultaat van uitgebreide consultatie, evaluatie en onderzoek. Dit proces is erop gericht om veel actoren te betrekken bij de beleidsvorming. Het gaat om een traject dat inzet op gedeelde nieuwe inzichten, een breed draagvlak en gedeelde verantwoordelijkheid.

  • Besluit doorberekening kosten ACM

    Besluit houdende regels inzake het ten laste brengen van kosten aan marktorganisaties door de ACM (Besluit doorberekening kosten ACM)

  • STROOM

    Dit concept wetsvoorstel strekt tot herziening van de wetgeving inzake elektriciteit en gas. Het is onderdeel van de wetgevingsagenda STROOM. Met de nieuwe Elektriciteits- en Gaswet geeft de Rijksoverheid invulling aan (een deel van) de verantwoordelijkheid die voortvloeit uit het Energieakkoord.

  • MR GvO

    De Ministeriële Regeling garanties van oorsprong voor energie uit hernieuwbare energiebronnen en HR-WKK-elektriciteit regelt het aanmaken en afboeken van garanties van oorsprong. Garanties van oorsprong zijn het exclusieve bewijs dat energie uit hernieuwbare bron is opgewekt of afkomstig is van een hoogrenderende WKK installatie.

  • Besluit elektriciteit en gas

    In deze Amvb wordt een aantal onderdelen uitgewerkt op basis van het wetsvoorstel Elektriciteits- en gaswet in het kader van de wetgevingsagenda STROOM. Dit besluit moderniseert en bundelt de regelgeving die in of onder de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet tot stand is gebracht. Verder worden enkele nieuwe onderdelen uitgewerkt: investeringsplannen voor systemen, schadevergoeding bij wind op zee en de redundantie van een transmissiesysteem voor elektriciteit.

  • Handreiking voor het veilig ontwerp en het veilig bedrijven van kernreactoren (VOBK)

    Op dit moment lopen er initiatieven voor een nieuwe onderzoeksreactor en de modernisering van een bestaande onderzoeksreactor. Deze initiatieven krijgen alleen een vergunning als ze voldoen aan de laatste ontwikkelingen op het gebied van nucleaire veiligheid. De Handreiking VOBK geeft inzicht in de stand van de wetenschap en techniek van de nucleaire veiligheid. De handreiking beschrijft de veiligheidsrandvoorwaarden voor het ontwerp en de bedrijfsvoering van lichtwater gekoelde kernreactoren.

  • Wijziging van de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte in verband met de mogelijkheid voor verhuurder en huurder een energieprestatievergoeding overeen te komen

    Dit wetsvoorstel strekt tot wijziging van de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte. Het wetsvoorstel maakt het voor verhuurder en huurder mogelijk om in het kader van het energiezuinig maken van de woning een energieprestatievergoeding aan de verhuurder overeen te komen voor een gegarandeerde energieprestatie van de woning.

  • (aanvulling) Wijziging Mijnbouwbesluit

    (Zie de geel gemarkeerde tekst in de documenten onderaan de webpagina) Aanvulling Wijziging van het Mijnbouwbesluit in verband met het toezicht op de naleving bij opsporing en winning van een delfstof.

  • Besluit experimenten decentrale duurzame elektriciteit opwekking

    Op 6 september 2013 sloten maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven, vakbeweging en overheid het Nationale Energieakkoord. Onderdeel van dat akkoord is het moderniseren van de wet- en regelgeving rond energie. Een ander onderdeel van het akkoord is het bevorderen van opwekking en gebruik van duurzame energie dicht bij de gebruiker: 'lokale energie'. Het ontwerp Besluit experimenten decentrale duurzame elektriciteit opwekking vormt een eerste uitwerking van dat akkoord.

  • AMvB grootschalige uitrol slimme meters

    Eind 2013 loopt de tweejarige kleinschalige uitrol van op afstand uitleesbare meters ten einde. Middels de AMvB grootschalige uitrol (Besluit) wordt het uitroltempo voor landelijke opschaling geregeld. Tevens worden enkele wijzigingen in het Besluit Metereisen vastgelegd, waaronder het schrappen van de wettelijke minimumeis dat op afstand uitleesbare meters moeten beschikken over een schakelfunctionaliteit.

  • Regelingen Marktmodel

    In het kader van de invoering van leveranciersmodel per 1 april 2013 worden enkele ministeriele regelingen gewijzigd. Deze wijzigingen leiden tot aanpassing in de taakverdeling tussen de leverancier en de netbeheerder met betrekking tot de informatieverstrekking richting de kleinverbruiker inzake tariefwijzigingen en de voorwaarden die verbonden zijn aan de transportovereenkomst.

  • Wetsvoorstel stroomlijning markttoezicht ACM

    Wijziging van de Instellingswet Autoriteit Consument en Markt en enige andere wetten in verband met de stroomlijning van het door de Autoriteit Consument en Markt te houden markttoezicht

  • Wijzigingswet uitvoering REMIT-verordening

    Het onderwerp van deze consultatie is een wetsvoorstel dat dient ter wijziging van de Elektriciteitswet 1998, de Gaswet en de Wet op het financieel toezicht, in verband met uitvoering van een Europese verordening betreffende de integriteit en transparantie van de groothandelsmarkt voor energie. Niet de Europese verordening wordt geconsulteerd, maar het wetsvoorstel ter uitvoering daarvan.

  • MR Afnemers en Monitoring

    Het onderwerp van deze consultatie is het concept voor een wijziging van de bestaande Regeling Afnemers en Monitoring Elektriciteitswet 1998 en Gaswet ter implementatie van Europese richtlijnen op het gebied van elektriciteit en gas (het derde EU-energiepakket).

  • Regeling Gegevensbeheer en Afdracht

    Deze regeling vloeit voort uit de wijziging van de elektriciteits- en gaswet waarmee de slimme meter en het leveranciersmodel geïntroduceerd worden. De regeling betreft het gegevensbeheer binnen de energiesector en ziet toe op de afdracht van gelden die de energieleverancier van de afnemers int namens de netbeheerders.

  • Besluit op afstand uitleesbare energiemeters

    Dit besluit vloeit voort uit de wijziging van de elektriciteits- en gaswet waarmee de op afstand uitleesbare energiemeter (slimme meter) en het leveranciersmodel geïntroduceerd worden. Het besluit betreft de functionele eisen die gesteld worden aan de slimme meter.

  • Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas

    Wijziging van de regels betreffend afsluitbeleid elektriciteit en gas als gevolg van de introductie van op afstand uitleesbare meetinrichtingen, evaluatie van de regeling in 2010 en 3e pakket energierichtlijnen.

  • Scenario windenergie op zee

    Om in 2023 3.450 MW extra windenergie op zee te realiseren is er een planmatige aanpak met een regiefunctie voor het rijk. Het scenario windenergie op zee geeft de grote lijnen voor de ruimtelijke- en tijdsplanning en beschrijft de functionele eisen en het technische concept van het transmissiesysteem op zee waarop de windparken worden aangesloten. De beheerder van het transmissiesysteem op zee is verplicht aan de hand van dit scenario een investeringsplan op te stellen.

  • Elektriciteits- en gasregeling

    De conceptregeling geeft uitvoering aan de Elektriciteits- en gaswet en het Besluit elektriciteit en gas. De volgende nieuwe onderdelen worden uitgewerkt: investeringsplannen voor systemen, het kwaliteitsborgingssysteem en het bepalen van de windsnelheid en het productieprofiel van een windpark. De windsnelheid en het productieprofiel wordt i.v.m. een andere doorlooptijd apart geconsulteerd. Vervolgens wordt het aan deze regeling toegevoegd.

  • Wetsvoorstel Voortgang Energietransitie

    Dit wetsvoorstel wijzigt de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet om deze verder toekomstbestendig te maken en de uitgangspositie voor de energietransitie te verbeteren door belemmeringen weg te nemen.

  • Herziening Warmtewet

    Dit wetsvoorstel wijzigt de Warmtewet. Met dit wetsvoorstel worden de knelpunten opgelost, zoals die onder meer uit de evaluatie van de wet naar voren zijn gekomen. Daarnaast is een aantal nieuwe onderdelen toegevoegd om de mogelijkheden voor verdere ontwikkeling en groei van de markt voor collectieve warmtelevering te versterken.

  • Vereenvoudiging belastingteruggaaf oninbare vorderingen

    De consultatie betreft de vereenvoudiging van de regeling voor teruggaaf van btw en milieubelastingen voor oninbare vorderingen. Belangrijkste wijziging is dat het recht van een ondernemer op teruggaaf van de eerder voldane belasting in ieder geval ontstaat voor zover de vergoeding een jaar na opeisbaarheid nog niet is ontvangen. Als een in mindering gebrachte bedrag later alsnog (deels) wordt ontvangen, wordt de belasting opnieuw (deels) verschuldigd. Ook de procedure wordt vereenvoudigd.

  • Minimaliseren gaswinning Groningenveld

    De inzet van Groningen wordt het sluitstuk in de vraag naar laagcalorisch gas. Om te zorgen dat er niet meer gewonnen wordt dan noodzakelijk, is een aanpassing van de Gaswet en Mijnbouwwet noodzakelijk. Het wetsvoorstel regelt dat GTS de minister van EZK adviseert over de benodigde minimale gaswinning uit het Groningenveld en dat vervolgens middels een operationele strategie NAM wordt opgedragen deze hoeveelheid te winnen.

  • Wijziging besluiten leveringszekerheid elektriciteit en gas en de besluiten vergunning levering elektriciteit en gas

    De consultatie heeft betrekking op wijziging van vier besluiten die van invloed zijn op de leveringszekerheid van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers, te weten 1) het Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998, 2) het Besluit leveringszekerheid Gaswet, 3) het Besluit vergunning levering elektriciteit aan kleinverbruikers en 4) het Besluit levering gas aan kleinverbruikers.

  • Wijzigen Wet windenergie op zee

    De kern van de Wet windenergie op zee blijft ongewijzigd. Het wetsvoorstel bestaat uit het vastleggen van de nieuwe bevoegdheidsverdeling van de ministers en het voor de verdere toekomst geschikt maken van de wet voor ook andere energiedragers dan elektriciteit. Tot slot wordt de procedure voor de vergunningverlening middels de vergelijkende toets verbeterd en wordt de mogelijkheid om de vergunning te veilen aan de wet toegevoegd.

  • Wijziging lagere regelgeving Warmtewet

    Op 22 mei 2017 is een voorstel tot wijziging van de Warmtewet aan de Tweede Kamer aangeboden (TK 34 723, nr. 1). De Warmtewet bevat een aantal delegatiebepalingen. Deze worden ingevuld in het Warmtebesluit en de Warmteregeling. De wijzigingsvoorstellen voor het Warmtebesluit en de Warmteregeling worden hierbij geconsulteerd.

  • Besluit verkabeling en verplaatsing hoogspanningsverbindingen

    Voorliggende concept-AMvB bevat regels over de kostenverdeling tussen netbeheerder en decentrale overheden en enkele procedurele bepalingen met betrekking tot het onder de grond brengen of verplaatsen van hoogspanningsverbindingen, op verzoek van gemeente en/of provincie.

  • Machtigingswet oprichting Invest-NL

    Invest-NL wordt de instelling van het Rijk voor ontwikkeling en financiering. Deze instelling wordt een privaatrechtelijke rechtspersoon met een eigen investeringsvermogen van 2,5 miljard euro. Het wetsvoorstel machtigt de Staat tot oprichting van Invest-NL N.V. en legt daarin doelstelling, taken en bevoegdheden van Invest-NL en verscheidene andere zaken vast. Het machtigt de Staat tevens tot de kapitaalstorting van 2,5 miljard euro.

  • Afsluitbeleid

    De consultatie heeft betrekking op een voorgestelde wijziging van 1) Regeling Afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas (Regeling van 27 juni 2011, nr. WJZ / 11076169) en 2) Warmteregeling (Regeling van 4 september 2013, nr. WJZ/13132689)

  • Regeling hypothecair krediet 2019

    Consultatie van de Regeling hypothecair krediet 2019 tot wijziging van de Tijdelijke regeling hypothecair krediet in verband met de vaststelling van de inkomenstabellen voor 2019 en enkele andere aanpassingen.

  • Ontwerpbesluit verlengbaarheid PAMR-vergunning

    De PAMR-vergunning in de 450 - 470 MHz-frequentieband loopt november 2020 af. Voorgesteld wordt om de vergunning verlengbaar te maken t/m 17 november 2024. Het ministerie van EZK consulteerde eerder een beleidsvoornemen over de toekomst van de PAMR-vergunning. Alle belangen wegend en gelet op marktonderzoek en de consultatiereacties, is tot verlengbaarheid besloten. U wordt uitgenodigd uw zienswijze te geven op dit ontwerpbesluit, óók als u reeds op het beleidsvoornemen heeft gereageerd.

  • Wijziging bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer

    Dit voorstel wijzigt bijlage 10 bij de Activiteitenregeling waarin de erkende maatregelen voor energiebesparing staan waarmee invulling kan worden gegeven aan de energiebesparingsverplichting in artikel 2.15, eerste lid, van het Activiteitenbesluit milieubeheer.

  • Wijziging van de Activiteitenregeling met betrekking tot de eisen aan de rapportage van energiebesparende maatregelen

    In deze wijziging van de Activiteitenregeling milieubeheer wordt artikel 2.15 van het Activiteitenbesluit milieubeheer nader uitgewerkt. Na artikel 2.16 worden vier artikelen toegevoegd. Ook wordt een terugverdientijdmethodiek toegevoegd. Deze methodiek wordt gebruikt voor het in kaart brengen van de terugverdientijd van energiebesparende maatregelen voor een individuele inrichting.

  • Wijziging Activiteitenbesluit artikel 2.15 milieubeheer

    Wet milieubeheer-plichtige bedrijven moeten alle energiebesparende maatregelen nemen die een terugverdientijd van vijf jaar of minder hebben. Aan artikel 2.15 Activiteitenbesluit Wet milieubeheer wordt een verplichting toegevoegd om te melden hoe aan deze energiebesparingsverplichting wordt voldaan. Ook wordt er een grondslag gegeven voor algemene regels over de wijze waarop terugverdientijd en de onderliggende parameters worden berekend.

  • Besluit uitvoering EU-Verordeningen interne Energiemarkt

    De consultatie heeft betrekking op het ontwerp-besluit ter uitvoering van Europese verordeningen betreffende de interne energiemarkt.

  • Experimenten-AMvB Elektriciteitswet 1998 en Gaswet

    Sinds de inwerkingtreding van het Besluit experimenten decentrale duurzame elektriciteitsopwekking hebben meer actoren dan coöperaties en verenigingen uit de energiesector verzocht om experimenteerruimte. Daarbij is de wens geuit andere experimenten dan uitsluitend ten behoeve van decentrale en duurzame energie mogelijk te maken. De Wet Voortgang Energietransitie (VET) voorziet en waarvoor dit besluit nadere uitvoeringsvoorschriften stelt.

  • Wijziging Bouwbesluit 2012 2e herziening EPBD

    Met dit besluit wordt invulling gegeven aan de verplichtingen die voortvloeien uit Richtlijn 2018/844/EU, ofwel de tweede herziening van de Richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD III)

  • Klimaatplan en INEK

    Het Klimaatplan beschrijft het klimaatbeleid voor de periode 2021-2030. In het INEK rapporteert Nederland hierover aan Europa. Het INEK gaat tevens dieper in op energie-thema’s. Het Klimaatplan vat de hoofdlijnen van het beleid samen, die voor een belangrijk deel zijn bepaald door het Klimaatakkoord. In de uitvoering zet het kabinet in op brede betrokkenheid van de samenleving. Met het oog hierop zijn richtinggevende vragen geformuleerd.

  • Omvorming van de salderingsregeling voor kleinverbruikers

    Het wetsvoorstel maakt de afbouw van de salderingsregeling mogelijk. De salderingsregeling stimuleert investeringen in zonnepanelen door huishoudens en MKB bedrijven. Het wetsvoorstel wijzigt de Elektriciteitswet 1998 en de Wet belastingen op milieugrondslag zodat de afbouw vanaf 1 januari 2023 kan starten. Ook introduceert het wetsvoorstel een verplichting voor kleinverbruikers om een meetinrichting te hebben die de afname en invoeding van elektriciteit op het net apart kan meten.

  • Wetswijziging energie-etikettering

    Met deze wetswijziging wordt een handhavings- en boetestelsel geïntroduceerd als een nadere uitwerking van de Verordening (EU) 2017/1369 van 4 juli 2017 mbt energie-etikettering voor energie-gerelateerde producten. Het overgrote deel van de voorschriften van de Verordening 2017/1369 is al nader geregeld via een Besluit energie-etikettering energiegerelateerde producten van 30 januari 2018 gebaseerd op de Wet implementatie EU-richtiijnen energie-efficiëntie.

  • Informatieplicht energiebesparing Bal

    Het Activiteitenbesluit milieubeheer is per 2 mei 2019 aangepast. Deze wijzigingen, waarmee de informatieplicht energiebesparing geïntroduceerd werd, waren indertijd niet opgenomen in het Besluit activiteiten leefomgeving (hierna: Bal) en het Besluit bouwwerken leefomgeving (hierna: Bbl). Met deze technische omzetting van de bestaande bepalingen uit het Activiteitenbesluit milieubeheer wordt bedoelde informatieplicht alsnog in het Bal en dus in de omgevingswetsystematiek opgenomen.

  • Regeling nieuwe methodiek voor bepalen energieprestatie gebouwen en de inijking energielabels

    Met ingang van 1 januari 2021 worden de huidige bepalingsmethoden voor het meten van de energieprestatie van gebouwen vervangen door een nieuwe methode, de NTA 8800. Met de voorliggende regeling worden ministeriële regelingen aangepast die worden geraakt door de invoering van een nieuwe bepalingsmethode en energieprestatie-indicator (kWh/m2.jr). Met de wijziging wordt voorkomen dat er verwezen wordt naar bepalingsmethoden en indicatoren die gedateerd of niet meer geldig zijn.

  • Besluit huurprijzen woonruimte

    Het woningwaarderingsstelsel kent punten toe aan een woning. Het gaat hier ondermeer om punten voor de oppervlakte, de energieprestatie, de voorzieningen van de woning en de WOZ. De punten bepalen de maximale huurprijs van een woning. Deze regeling maximeert het puntenaandeel voor de WOZ tot 33%.

  • Wijzigingsregeling vakbekwaamheid energielabeldeskundigen

    De onderhavige regeling bevat een verruiming van het bewijs van vakbekwaamheid van erkend energielabeldeskundige, inhoudende dat een bewijs van vakbekwaamheid voor de nieuwe energiebepalingsmethode per 1 januari 2021, de NTA 8800, ook geldt als bewijs van vakbekwaamheid voor de huidige energiebepalingsmethode.

  • Subsidieregeling coöperatieve energieopwekking

    De Subsidieregeling coöperatieve energieopwekking zal vanaf 2021 de fiscale regeling verlaagd tarief (beter bekend als de postcoderoosregeling) vervangen. Met deze subsidieregeling worden energiecoöperaties en verenigingen van eigenaren gestimuleerd om in coöperatief verband in de eigen leefomgeving (afgebakend door een postcoderoos) hernieuwbare elektriciteit door middel van zonne-energie, windenergie of waterkracht op te wekken.

  • Energiewet

    Het wetsvoorstel Energiewet beoogt de huidige Gaswet en Elektriciteitswet 1998 te vervangen en een modern en geactualiseerd ordeningskader te bieden dat (1) de energietransitie ondersteunt en stimuleert en tegelijkertijd (2) bijdraagt aan het doel van een schone energievoorziening die veilig, betrouwbaar, betaalbaar en ruimtelijk inpasbaar is. Het wetsvoorstel is grotendeels gereed. Enkele aspecten zijn niet meegenomen in de consultatie en zullen na de consultatie worden toegevoegd.

  • Wijzigingsbesluit minimale hoeveelheid hernieuwbare energie bij ingrijpende renovatie

    De EU richtlijn hernieuwbare energie (RED II) bevat een verplichting voor lidstaten om een hoeveelheid hernieuwbare energie voor te schrijven bij ingrijpende renovatie. Dit draagt bij aan het vergroten van de inzet van energie uit hernieuwbare bronnen en de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Het ministerie van BZK bereidt de implementatie van deze regelgeving voor en brengt deze nu in consultatie.

  • Toekomstig gebruik PAMR-frequentieband (450 MHz)

    De PAMR-frequentievergunning loopt november 2024 af. Het ministerie van EZK heeft beleid ontwikkeld voor het toekomstig gebruik van de PAMR-frequentieband van 2 x 3 MHz in het 450 - 470 MHz spectrum. EZK heeft hiervoor verschillende onderzoeken laten doen. Gelet op de uitkomsten daarvan is een beleidsvoornemen geformuleerd. U wordt uitgenodigd uw zienswijze te geven, zodat deze kan worden meegewogen in de verdere besluitvorming.

  • Regeling keuringen airconditioningsystemen

    Deze ministeriële regeling maakt deel uit van de implementatie van de EU-richtlijn voor de energieprestatie van gebouwen (EPBDIII). Het vormt de nadere uitwerking van het Besluit ten aanzien van de keuringsmethodiek en de eisen voor de keuringsdeskundige zodat wordt voldaan aan de EPBDIII verplichtingen. Meer informatie is te vinden in de nota van toelichting in het geconsulteerde document.

  • Wijzigingsregeling SEEH

    De Subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH) wordt gewijzigd door een nieuwe subsidiecategorie toe te voegen. Deze nieuwe subsidiecategorie maakt het voor verenigingen met een eigen parkeergelegenheid mogelijk om subsidie aan te vragen voor advies voor de aanleg van één of meer oplaadpunten (bij verenigingen).

  • Circulaire windturbines bij risicovolle bedrijven

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een circulaire voor over windturbines bij risicovolle bedrijven. De circulaire loopt vooruit op een wijziging van het Besluit kwaliteit leefomgeving. In de circulaire wordt daarnaast bij wijze van handvat een afwegingskader voor het groepsrisico gepresenteerd. Het voorgestelde afwegingskader sluit ook aan bij de Omgevingswet.

  • Energiebesparingsplicht Bal

    Actualisatie Energiebesparingsplicht in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal), artikel 5.15 Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bereidt in overleg met vertegenwoordigers van bedrijven en bevoegd gezag een wijziging voor van de energiebesparingsplicht en informatieplicht (energiebesparingsmaatregelen met een terugverdientijd van ten hoogste 5 jaar treffen en hierover rapporteren) in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal).

  • Energiebesparingsplicht Bbl

    Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bereidt in overleg met vertegenwoordigers van bedrijven en bevoegd gezag een wijziging voor van de energiebesparingsplicht en informatieplicht (energiebesparingsmaatregelen met een terugverdientijd van ten hoogste 5 jaar treffen en hierover rapporteren) in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).

  • Wijzigingsregeling ivm geactualiseerde versies BRL en NTA8800

    Deze wijzigingsregeling wijst een nieuwe versie van energieprestatiebepalingsmethode NTA 8800 aan, alsmede actuele versies van de beoordelingsrichtlijnen 9500-U, 9500-W en 9501. 

  • Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie

    Op 28 juni 2019 is het Klimaatakkoord gepresenteerd. Als onderdeel van de uitwerking van de Klimaatakkoord-afspraken over de gebouwde omgeving, biedt dit wetsvoorstel gemeenten de bevoegdheid tot het stellen van lokale regels om de transitie in de gebouwde omgeving naar duurzame alternatieven tot uitvoering te brengen. Het gaat daarbij om wijzigingen van de Omgevingswet en de Gaswet.

  • Tijdelijke regels inzake de instelling van een Klimaatfonds met een looptijd van 2024 tot en met 2030.

    Het klimaatfonds is een van de belangrijkste instrumenten uit het coalitieakkoord om financiering mogelijk te maken voor maatregelen die bijdragen aan het doel van ten minste 55% CO2-reductie in 2030. Hiervoor is in het Coalitieakkoord € 35 miljard beschikbaar gesteld.