Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 3068 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Besluit vergelijkingskaart financiële dienstverleners

    Dit besluit wijzigt het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft (BGfo) ten behoeve van de introductie van de vergelijkingskaart financiële dienstverleners. De vergelijkingskaart vervangt het dienstverleningsdocument als informatiedocument dat financiële dienstverleners zoals adviseurs en aanbieders aan consumenten moeten vertrekken.

  • Verzamelwet Omgevingswet 20xx

    Bij het opstellen van de Omgevingswet en de bijbehorende wetgeving zijn wetstechnische onvolkomenheden en imperfecties ontstaan in de Omgevingswet zelf en in andere wetten die verband houden met de Omgevingswet. De onvolkomenheden en imperfecties vormen geen belemmering om met de Omgevingswet te werken, maar het is wel van belang dat deze zo spoedig mogelijk worden opgelost. De Verzamelwet Omgevingswet 20xx strekt daartoe. 

  • Wetsvoorstel cameratoezicht slachthuizen en verzamelcentra

    Ter consultatie wordt een proefversie van het wetsvoorstel voorgelegd, waarmee cameratoezicht verplicht wordt in slachthuizen en verzamelcentra voor levend vee. Daarnaast wordt een wettelijke basis gelegd om in de toekomst ook andere innovatieve digitale toezichtsystemen te kunnen verplichten.

  • Wet verlaging griffierechten

    De ambitie in het coalitieakoord Rutte-IV is om de toegang tot het recht voor burgers en MKB te vergroten door de tarieven voor de griffierechten in het bestuursrecht en voor civiele zaken te verlagen. In dit wetsvoorstel wordt deze ambitie uitgewerkt door middel van het verlagen van de griffierechten.

  • Besluit gemeentelijke instrumenten warmtetransitie

    Het Besluit gemeentelijke instrumenten warmtetransitie is een uitwerking van het wetsvoorstel Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (https://wetgevingskalender.overheid.nl/regeling/WGK010405). Met dit besluit wordt nader invulling gegeven aan de bevoegdheid voor gemeenten tot het stellen van regels om de transitie in de gebouwde omgeving van aardgas naar duurzame alternatieven tot uitvoering te brengen. De gemeente kan hiertoe bepaalde wijken aanwijzen waar een energievoorziening met duurzame energie beschikbaar komt ter vervanging van het aardgas (de aanwijsbevoegdheid).
    Dit besluit bevat onder meer de vereisten aan een warmteprogramma (eerder: transitievisie warmte) en het omgevingsplan onder de Omgevingswet. In dit besluit is ook een deel van de waarborgen horend bij de aanwijsbevoegdheid juridisch verankerd, zoals een redelijke termijn en betaalbaarheid.

  • Wet flexibilisering inzet vertrouwensfunctionarissen

    Op grond van de Wet veiligheidsonderzoeken (Wvo) kunnen functies waarin een persoon de nationale veiligheid kan schaden, aangewezen worden als vertrouwensfuncties. Voordat een persoon belast kan worden met een vertrouwensfunctie, wordt een veiligheidsonderzoek ingesteld. Het veiligheidsonderzoek resulteert in een afgifte of weigering van een verklaring van geen bezwaar (VGB). Een VGB is functiegebonden en vervalt in beginsel bij wisseling van functie of werkgever. Werkgevers binnen de burgerluchtvaartsector willen personeel flexibeler kunnen inzetten zodat personeel op een aangewezen locatie, bijvoorbeeld Schiphol, van functie of werkgever kan wisselen zonder steeds een veiligheidsonderzoek te moeten ondergaan. Hiertoe wordt een locatiegebonden VGB geïntroduceerd. De aanwijzing van de locatie geschiedt door de minister die verantwoordelijk is voor het beleidsterrein waartoe de locatie behoort (en is niet beperkt tot de burgerluchtvaart). Het moet gaan om een locatie waarbij de toegang tot deze locatie voor het uitoefenen van een functie een risico voor de nationale veiligheid kan vormen. Een afgegeven locatiegebonden VGB blijft ook na wisseling van functie of werkgever geldig op de aangewezen locatie. Daarnaast worden enkele wijzigingen van meer technische aard voorgesteld teneinde de uitvoerbaarheid van de Wvo in de praktijk te verbeteren, zoals een identificatieplicht voor degene die het veiligheidsonderzoek moet ondergaan, het gebruik van BSN bij de uitvoering van veiligheidsonderzoeken en bestuursrechtelijke handhaving in de plaats van strafrechtelijke sanctionering.

  • Wet opleggen betalingsregeling door de rechter

    Art. 6:29 BW bepaalt dat de schuldenaar zonder toestemming van de schuldeiser niet bevoegd is het verschuldigde in gedeelten te voldoen. Dit betekent dat de rechter alleen met medewerking van de schuldeiser een betalingsregeling kan opleggen. Het kunnen opleggen van een passende betalingsregeling kan bijdragen aan het voorkomen dat schuldenaren (verder) in de financiële problemen raken. Art. 6:29 BW wordt daarom aangevuld met de mogelijkheid dat ook tegen de wil van een schuldeiser door de rechter een betalingsregeling kan worden opgelegd wanneer het op grond van de redelijkheid en billijkheid niet van de schuldenaar kan worden gevergd dat hij zijn vordering in één keer betaalt. Hierbij mag dan geen sprake zijn van onevenredige benadeling van de schuldeiser en dienen beide partijen zich over de regeling te kunnen uitlaten.

  • Regeling kiescollege niet-ingezetenen

    Het Grondwetsvoorstel dat strekt tot invoering van een nieuw in te stellen kiescollege voor niet-ingezetenen voor de verkiezing van de Eerste Kamer is aangenomen in tweede lezing. De uitwerking van het grondwetsvoorstel moet geregeld worden in een uitvoeringswet. In dat wetsvoorstel zitten verschillende grondslagen om bij ministeriële regeling nadere regels te stellen en modellen vast te stellen. Deze regeling dient hiertoe.

  • Warenwetbesluit toegankelijkheidsvoorschriften 2022

    Het ministerie van VWS bereidt de implementatie voor van de toegankelijkheidsvoorschriften voor de in de Europese Toegankelijkheidsakte genoemde producten. Dit vergroot de toegankelijkheid van deze producten voor personen met een beperking. Er worden aanvullende toegankelijkheidseisen gesteld aan marktdeelnemers, zijnde fabrikanten, gemachtigden, importeurs of distributeurs, die zich met deze producten bezighouden. De eisen gelden vanaf 28 juni 2025.

  • Wijzigingsbesluit toegankelijkheid van het OV

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de implementatie voor van de Europese Toegankelijkheidsvoorschriften voor het openbaar vervoer. Dit vergroot de toegankelijkheid van informatie voor personen met een beperking. Er worden aanvullende toegankelijkheidseisen gesteld voor dienstverleners in het openbaar vervoer (trein, tram, metro, bus), die gelden vanaf 28 juni 2025.

  • Wetsvoorstel vereenvoudigde verkrijging dubbele kinderbijslag

    Ouders van kinderen met een ernstige ziekte of aandoening verlenen extra zorg aan hun kind. Dit brengt eveneens meer kosten met zich mee. Om ouders tegemoet te komen in deze kosten, kunnen zij recht hebben op het dubbele bedrag van de kinderbijslag. Dit wetsvoorstel draagt bij aan het verminderen van de complexiteit van de regeling voor ouders. Ook draagt het wetsvoorstel bij aan het bestrijden van niet-gebruik.

  • Tweede nota van wijziging Wbsrz

    In deze nota van wijziging zijn grondslagen opgenomen voor de uitwisseling van gegevens, waaronder persoonsgegevens tussen gemeenten en zorgkantoren, gemeenten en zorgverzekeraars, gemeenten onderling en binnen gemeenten tussen de domeinen Wmo 2015, Wlz, Zvw en de Jeugdwet.

  • Wijziging Omgevingsregeling nieuwe normen veiligheid primaire waterkeringen

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Omgevingsregeling. Voor de veiligheid van de primaire waterkeringen moeten de omgevingswaarden worden gemonitord. Hiervoor worden met deze wijziging nieuwe procedures, randvoorwaarden en normen in de Omgevingsregeling vastgesteld. In 2023 start een nieuwe landelijke beoordelingsronde van de primaire waterkeringen op basis van die nieuwe regels.

  • Regeling tot wijziging diverse tariefregelingen

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van diverse tariefregelingen voor de transportsectoren. Voor de vergunning- en dienstverlenende werkzaamheden van de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: ILT) kunnen tarieven in rekening worden gebracht bij de aanvragers. Bij uitbreiding of wijziging van de werkzaamheden van de ILT moeten daarvoor ook nieuwe tarieven voor deze werkzaamheden worden vastgesteld. Deze regeling bepaalt deze nieuwe tarieven.

  • Regeling aanvullende aanwijzing van DNS-dienstverleners als aanbieders van essentiële diensten

    Deze wijzigingsregeling strekt tot een ruimere aanwijzing van Domain Name System (DNS)-dienstverleners als aanbieders van een essentiële diensten. Daardoor gaat voor meer aanbieders de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni) gelden. Het ministerie van EZK nodigt u uit op dit ontwerpbesluit te reageren.

  • Besluit advisering beschut werk in verband met kunnen wisselen van baan met behoud van het advies beschut werk

    Met dit wijzigingsbesluit wordt beoogd de overgang van beschut werk naar een baan in het kader van de banenafspraak of naar werk zonder ondersteuning te versoepelen. Ook wordt zekerheid geboden als -in de omgekeerde situatie- iemand terug moet vallen in beschut werk als de baan buiten de beschutte werkomgeving niet lukt. Doel is ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen werken op het niveau van hun eigen kunnen en dat mensen geen belemmeringen ervaren om stappen te zetten in hun ontwikkeling.

  • Besluit tot wijziging van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen in verband met de inperking van wervings- en reclameactiviteiten voor risicovolle kansspelen

    Deze algemene maatregel van bestuur strekt tot invoering van een verbod op ongerichte reclame voor kansspelen op afstand (d.w.z. online kansspelen).

  • Wijziging van het Nummerplan voor telefoon- en ISDN-diensten in verband met doorschakeldiensten

    De consultatie betreft een voorstel tot wijziging van het Nummerplan voor telefoon- en ISDN-diensten. Diensten in de 18-reeks en in de 0906-reeks bieden tegenwoordig ook doorschakeldiensten aan, al dan niet als onderdeel van een abonnee-informatiedienst, waarmee bellers kunnen worden doorgeschakeld naar nummers van andere abonnees. Deze doorschakeldiensten blijken gevoelig te zijn voor misleidingspraktijken. Om gebruikers van deze telefonische abonnee-informatiediensten en doorschakeldiensten beter te beschermen worden met dit besluit beperkingen opgelegd aan nummergebruikers en voorwaarden verbonden aan het gebruik van nummers in het kader van de bestemmingen van deze reeksen. Dit ontwerpbesluit heeft samenhang met een voorstel tot wijziging van de Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen vanwege het verbeteren van de bescherming van gebruikers van doorschakeldiensten en enkele andere wijzigingen, dat gelijktijdig met het onderhavige ontwerpbesluit wordt geconsulteerd.

  • Wijziging van de Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen in verband met doorschakeldiensten en enkele andere wijzigingen

    De consultatie betreft een voorstel tot wijziging van de Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen in verband met abonnee-informatiediensten die ook doorschakeldiensten aanbieden in de 18-reeks. Deze diensten blijken gevoelig te zijn voor misleidingspraktijken. De in deze regeling vastgestelde bepalingen om dit tegen te gaan betreffen de kwaliteit en de transparantie van deze diensten. Deze regeling heeft samenhang met een ontwerpwijziging van het Nummerplan voor telefoon- en ISDN-diensten, dat gelijktijdig met het onderhavige ontwerpbesluit wordt geconsulteerd.

  • Besluit programmatuur verkiezingsuitslagen

    Het voorliggende ontwerpbesluit vloeit voort uit het wetsvoorstel programmatuur verkiezingsuitslagen (36150). Met dat wetsvoorstel worden diverse grondslagen in de Kieswet opgenomen omtrent vereisten aan de uitslagprogrammatuur en het beheer en gebruik daarvan. Voorliggend ontwerpbesluit geeft hier invulling aan.

  • Wet drempelverlaging omgang grootouders

    Uit onderzoek blijkt dat de drempel voor grootouders om ontvankelijk te zijn in een verzoek tot het vaststellen van een omgangsregeling hoog is. In dit wetsvoorstel wordt deze drempel voor grootouders om tot omgang te kunnen verzoeken verlaagd.

  • Subsidieregeling IPS-trajecten voor de gemeentelijke doelgroep

    Het doel van deze regeling is om door middel van subsidie de inzet van Individuele Plaatsing en Steun trajecten (IPS) voor de gemeentelijke doelgroep te bevorderen. De trajecten zijn erop gericht de arbeidsparticipatie van klanten met psychische aandoeningen te vergroten. Doel van het IPS-traject kan toeleiding naar regulier werk zijn, maar ook toeleiding naar een Beroeps Begeleidende Leerweg traject.

  • Regeling experiment verkoopregels wooncoöperaties

    Deze regeling maakt het mogelijk dat huurders van woningcorporaties door middel van een door hen opgerichte wooncoöperatie met korting hun huurwoningen van woningcorporaties kunnen kopen.

  • Eindejaarsregeling 2022

    In de Eindejaarsregeling is een aantal wijzigingen opgenomen van enkele regelingen.

  • Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2023

    Consultatie van de Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2023 in verband met de vaststelling van de inkomenstabellen voor 2023.

  • Subsidieregeling opschaling hernieuwbare waterstofproductie via elektrolyse

    Het kabinet vindt waterstof belangrijk voor het behalen van onze klimaatdoelen. De waterstof moet dan wel duurzaam gemaakt worden. Om daarvoor te zorgen wil het kabinet 250 miljoen euro aan subsidies besteden aan de bouw van waterstoffabrieken (zogeheten elektrolysers). Geïnteresseerde bedrijven kunnen een bod uitbrengen, de projecten met het laagste bod krijgen vervolgens een subsidie. Om een subsidie te krijgen moeten bedrijven wel bewijzen dat ze waterstof maken uit duurzame energie, zoals wind- en zonneparken.

  • Wijzigingsbesluit financiële markten 2022

    Dit besluit is een verzamelbesluit waarmee wijzigingen worden aangebracht in het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft (BGfo), het Besluit prudentiële regels Wft (Bpr), het Besluit bestuurlijke boetes financiële sector (Bbbfs), alsmede enige andere besluiten op het terrein van de financiële markten.

  • Ontwerpbesluit NFP-wijziging 3,5 GHz-band

    Dit ontwerpbesluit strekt tot wijziging van het Nationaal Frequentieplan 2014 (hierna: NFP) in verband met de vaststelling van een vernieuwde indeling van de 3,5 GHz-frequentieband (hierna: 3,5 GHz-band). Het NFP is een soort bestemmingsplan voor (radio)frequentieruimte, waarmee de minister van EZK vaststelt welke frequentieruimte kan worden gebruikt voor welke toepassingen. Het ontwerpbesluit wordt voorbereid met behulp van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure.

  • Wijziging van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs in verband met de invoering van een certificeringsplicht voor het ter beschikking stellen van arbeidskrachten

    Er zijn te veel misstanden in de uitzendsector en op dit moment kunnen deze onvoldoende worden aangepakt. Met dit wetsvoorstel wordt een verplicht certificeringsstelsel geïntroduceerd, in lijn met het advies van het Aanjaagteam bescherming arbeidsmigranten en het coalitieakkoord. Door te verplichten dat uitleners over een certificaat beschikken om arbeidskrachten ter beschikking te stellen, worden die arbeidskrachten beter beschermd en malafide partijen van de markt geweerd.

  • Wijzigingswet SZW-wetten Caribisch Nederland 2023

    Hoofddoelstelling van het wetsvoorstel is het, tegen het licht van de beoogde gelijkwaardigheid van Caribisch Nederland (CN), moderniseren van het stelsel en daarmee tegelijkertijd verbeteren van de bestaanszekerheid in brede zin (breder opgevat dan alleen inkomen). Om de samenhang tussen de verschillende wijzigingen te benadrukken zijn de wijzigingen gebundeld tot de ‘Wijzigingswet SZW-wetten Caribisch Nederland 2023’.

  • Fiscale verzamelwet 2024

    Fiscale wetgeving is aan maatschappelijke veranderingen onderhevig en moet daarom in sommige gevallen aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook wordt een aantal beleidsbesluiten gecodificeerd en zijn wijzigingen voor de BES-eilanden opgenomen in deze fiscale verzamelwet. Verder loopt er een separaat wetsvoorstel mee. Dit is een wijziging van de Wet op de omzetbelasting 1968 in verband met een aanpassing van de aanvullende regeling voor antiek, kunst- en verzamelvoorwerpen (Wet aanpassing aanvullende margeregeling). De maatregelen zijn nog niet voorzien van een uitvoeringstoets, waarmee de maatregelen op uitvoerbaarheid worden getoetst.

  • Besluit toepassingsbereik sensitieve technologie

    Deze amvb vindt zijn grondslag in de Wet Veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames (hierna verder te noemen: Wet vifo). De Wet vifo heeft ten doel risico's voor de nationale veiligheid te beheersen door middel van investeringstoetsing. Dit besluit is relevant voor verwervingsactiviteiten in ondernemingen die actief zijn op het gebied van sensitieve technologie.

  • Besluit veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames

    Het onderhavig besluit werkt een aantal technische aspecten uit die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Wet vifo. Specifiek ziet het toe op het nader uitwerken van een aantal onderdelen: (1) de bij de melding te verstrekken gegevens; (2) de mogelijkheid voor een meldingsplichtige om te kunnen verwijzen naar een eerder gedane melding; (3) de wijze waarop opbrengst wordt verstrekt aan de verwerver; (4) informatieverstrekking door andere instanties; en (5) de bewaartermijnen van de gegevens en de wijze waarop de gegevens die in het kader van een informatieverzoek tot identiteitsvaststelling zijn verkregen worden verwerkt.

  • Internetconsultation Global Health Strategy

    On April 20, 2022, the Advisory Council on International Affairs (AIV) presented her advice ‘Fundament voor een Nederlandse mondiale gezondheidsstrategie' - A Framework for a Dutch Global Health Strategy, to the Dutch Parliament Committee on Foreign Aid and Trade. The AIV advice included building blocks for a Dutch Global Health Strategy and stipulates three priorities: 1) health systems strengthening; 2) pandemic preparedness and response; 3) national and international coherence. 

  • Internetconsultatie mondiale gezondheidsstrategie

    Op 20 april 2022 presenteerde de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) haar advies 'Fundament voor een Nederlandse mondiale gezondheidsstrategie' aan de Commissie Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking van de Tweede Kamer. Het AIV-advies bevat bouwstenen voor een Nederlandse mondiale gezondheidsstrategie en stelt drie prioriteiten: 1) versterking van gezondheidsstelsels; 2) pandemische paraatheid; 3) nationale en internationale coherentie.

  • Regeling voorzieningen WDO

    De regeling bevat voorschriften voor het gebruik van DigiD, DigiD Machtigen en MijnOverheid.

  • Tijdelijk besluit experiment bredere inzet re-integratie-instrumenten

    Het kabinet is voornemens om middels een experiment, UWV de mogelijkheid te bieden om personen met een IVA-uitkering of DGA-uitkering op verzoek dienstverlening te bieden. Op dit moment is er geen informatie bekend over wat ondersteuning richting werk mogelijk kan bijdragen om de arbeidsparticipatie van personen uit deze groepen te verhogen. Hiernaar wordt in dit experiment onderzoek gedaan. Ook wordt gekeken of de dienstverlening aansluit bij de behoeften van de groep.

  • Instellingswet Adviescollege toetsing regeldruk

    Dit wetsvoorstel regelt de instelling van een permanent adviescollege, dat zich richt op de toetsing van voorgenomen regelgeving ten aanzien van de transparantie van regeldrukeffecten. In grote lijnen komt dit overeen met wat het huidige Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) doet. Dat adviescollege is echter tijdelijk; per 1 december loopt de termijn af. Deze kan niet verlengd worden. 
    Het nieuwe adviescollege krijgt er een aantal taken bij, waarvan het adviseren over beleidsvisies en een rol bij bij EU-wetgeving de belangrijkste zijn.

  • AVV-aanvragen Glastuinbouwsector

    AVV-aanvragen glastuinbouwsector. De erkende brancheorganisaties de vereniging Brancheorganisatie Groenten en Fruit Nederland (BO G&F) en de vereniging Brancheorganisatie Sierteeltproducten (BO Sierteelt) verzoeken de Minister van LNV om een verbindend verklaring van voorschriften op het gebied van onderzoek en innovatie en de financiering daarvan.

  • Wijziging van het Wetboek van Strafrecht in verband met verdere versterking van de aanpak van ondermijnende criminaliteit

    Dit conceptwetsvoorstel maakt het inbouwen van een verborgen ruimte in een vervoermiddel strafbaar. Ook voorgesteld wordt strafbaar te stellen het beschikken over een vervoermiddel in de wetenschap dat in dat vervoermiddel een verborgen ruimte is aangebracht. 

  • Ontwerpbesluit wijziging Bgm/Bal

    Deze (ontwerp) besluiten wijzigen het Bgm en het Bal. Met deze wijzigingen regelen we dat iedere landbouwer op zand- en lössgrond vanaf 2023 verplicht is 1 keer in de 4 jaar een rustgewas te telen. Daarnaast regelen we dat drijfmest en vloeibaar zuiveringsslib pas na 15 maart mag worden uitgereden, in plaats van 15 februari. Vaste strorijke mest mag met deze wijziging nu juist eerder worden uitgereden: vanaf 1 januari in plaats van 1 februari.

  • wijziging van de Wet kinderopvang om aanspraak op kinderopvangtoeslag mogelijk te maken voor Oekraïense ontheemden

    Op basis van de huidige wetgeving hebben Oekraïense ontheemden en ouders met een partner buiten de EU geen aanspraak op kinderopvangtoeslag (KOT) om arbeid en zorg voor kinderen te combineren. Dit belemmert Oekraïense ontheemden om te gaan werken. Daarom wordt voorgesteld alle ouders met een partner buiten de EU aanspraak op KOT te geven, mits aan de overige voorwaarden in de Wet kinderopvang wordt voldaan. Daarmee wordt de drempel voor het betreden van de arbeidsmarkt verlaagd.

  • Huurverlaging 2024 voor huurders met lager inkomen

    Huurders die een laag inkomen hebben en die van een sociale huurwoning van woningcorporatie huren, krijgen in 2024 recht op huurverlaging. Dat geldt als zij meer huur dan €550 per maand betalen.

  • Hervorming van de huurtoeslag

    De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat ons toeslagenstelsel voor een deel van de mensen onzekerheid met zich meebrengt. In het coalitieakkoord 2021-2025 is daarom de ambitie benoemd om op termijn toeslagen af te schaffen. Er moet een eenvoudiger stelsel voor ondersteuning van de mensen met een laag inkomen voor de huidige werkwijze in de plaats komen. Als stap hiertoe is in het coalitieakkoord een set maatregelen opgenomen om het instrument huurtoeslag te hervormen.

  • Uitvoeringsbesluit cyberbeveiligingsverordening

    Het concept besluit geeft invulling aan de goedkeuringsprocedure zoals omschreven in artikelen 3 - 5 van de Uitvoeringswet cyberbeveiligingsverordening. De uitvoeringswet heeft alleen nog niet ingekaderd op welke wijze de markt gegevens moet aanleveren aan de nationale cyberbeveiligingsautoriteit, hiermee is er nog geen voldoende uniformiteit voor zowel markt als de autoriteit gecreëerd. Het concept besluit lost dit op door voor te schrijven dat gegevens elektronisch aangeleverd moeten worden.

  • SVVE

    De Subsidieregeling verduurzaming verenigingen van eigenaars (SVVE) komt voort uit de Subsidieregeling energiebesparing eigen huis (SEEH) en de Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE). De SVVE verstrekt subsidie aan verenigingen van eigenaars, wooncoöperaties en woonverenigingen (hierna: verenigingen) om hen te stimuleren hun gebouwen te verduurzamen. De SVVE zal ingaan op 1 januari 2023 en op termijn de SEEH gaan vervangen.

  • Wet stroomlijning bestuurlijke boetemaxima en termijnen

    Dit wetsvoorstel verkleint de verschillen tussen bestuurlijke en strafrechtelijke boetes. De Raad van State heeft in 2015 geadviseerd de verschillen te verkleinen. In reactie op dit advies heeft de regering in 2018 aangekondigd dit advies te zullen opvolgen. 

  • Amvb verbieden van de verkoop van tabaksproducten en aanverwante producten op afstand

    Het vorige kabinet heeft in het Nationaal Preventieakkoord (2018) aangekondigd het aantal verkooppunten van tabak terug te dringen. In 2020 heeft dat kabinet daarom besloten dat in 2023 de online verkoop wordt verboden. Met deze Amvb wordt het Tabaks- en rookwarenbesluit aangepast, met het doel de (grensoverschrijdende) verkoop op afstand van tabaksproducten en aanverwante producten te verbieden.

  • Wijziging Besluit en Regeling uitvoering Wet invoering minimumuurloon

    In het Coalitieakkoord 2021-2025 is opgenomen dat er een minimumuurloon wordt ingevoerd volgens het initiatiefwetsvoorstel invoering minimumuurloon van de Partij van de Arbeid en GroenLinks. De invoering hiervan heeft als gevolg dat er technische wijzigingen moeten worden doorgevoerd in 17 algemene maatregelen van bestuur en 9 ministeriële regelingen zodat deze regelgeving overeenstemt met het nieuwe artikel 8 van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag.

  • Regeling recyclingpercentage drankenkartons

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een Regeling recyclingpercentage drankenkartons voor. Met de regeling wordt een minimumrecycling percentage voor drankenkartons toegevoegd aan de uitgebreide producenten verantwoordelijkheid (UPV) voor verpakkingen. Het doel is om de recycling van drankenkartons te bevorderen, een gelijk speelveld te creëren en ongewenste verschuivingen in het gebruik van verpakkingsmateriaal tegen te gaan en de transparantie in de keten te verbeteren.

  • Wijziging bijlagen IVe, IVf, XIX en XXXIII bij de Omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van bijlagen bij de Omgevingsregeling. De aanpassing voert actuele wijzigingen in bestaande regelgeving op het gebied van geluid door in de bijlagen van de Omgevingsregeling. Daarnaast wordt de geluidemissie van het wegverkeer aangepast aan de huidige werkelijkheid. Ook wordt er een nieuwe spoorvoertuigcategorie toegevoegd aan het rekenvoorschrift voor spoorweglawaai.

  • Wet Digitaal vergaderen decentrale overheden

    Dit wetsvoorstel maakt digitaal vergaderen permanent mogelijk voor gemeenteraden, provinciale staten, eilandsraden en algemene besturen van waterschappen. Als het wetsvoorstel in werking treedt, hebben deze decentrale volksvertegenwoordigingen voortaan de mogelijkheid om te kiezen tussen een fysieke en een digitale vergadering.

  • OWMS (standaard voor meer toegang en openbaarheid)

    Forum Standaardisatie toetst om de standaard Overheid.nl Web Metadata Standaard (OWMS) niet meer te verplichten (‘pas toe of leg uit’-verplichting) aan de overheid. In de openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van experts. OWMS beschrijft eigenschappen en structuur van overheidsinformatie op internet. Forum Standaardisatie adviseert de publieke sector over gebruik van ICT-standaarden en onderhoudt de lijst met ICT-standaarden die verplicht of aanbevolen zijn voor de overheid.

  • Regeling beveiligingsmaatregelen treinen Kanaaltunnel

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een ministeriële regeling voor waarin de eisen zijn opgenomen die gelden voor de beveiliging van treinen die door de Kanaaltunnel rijden. Vervoerders moeten aan deze eisen voldoen om een directe treinverbinding tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk mogelijk te maken.

  • Wet invoering elektronisch vervoerbestand

    Het wetsvoorstel voert het elektronisch vervoerbestand in voor het goederenvervoer over zee. Hierdoor wordt aan de praktijk duidelijkheid gegeven over of en onder welke omstandigheden het elektronisch vervoerbestand kan worden gebruikt.

  • Regeling wijziging aanwijzing aanbieders essentiële diensten EZK in de energiesector

     

  • Wijziging van de Regeling aanmelding en toelating hoger onderwijs onder andere in verband met wijzigingen van nadere vooropleidingseisen

    Met deze wijzigingsregeling worden aanpassingen gedaan aan de bijlagen van de Regeling aanmelding en toelating hoger onderwijs (Ratho). In de bijlagen van de Ratho staan onder andere de landelijk geldende nadere vooropleidingseisen en aanvullende eisen.

  • Verzamelwijziging Omgevingsregeling IenW

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een verzamelwijziging voor de Omgevingsregeling voor. Met de verzamelwijziging worden actuele wijzigingen in bestaande regelgeving doorgevoerd in de Omgevingsregeling en acht bijlagen. Daarnaast vinden reparaties en enkele technische (beleidsneutrale) wijzigingen plaats.

  • Wijziging Regeling houders van dieren i.v.m. nadere invulling van de open normen over nood- en alarmsystemen

    Met deze wijzigingsregeling worden nadere eisen gesteld aan nood- en alarmsystemen in stallen waarbij de gezondheid en het welzijn van dieren afhankelijk zijn van een kunstmatig ventilatiesysteem.

  • Leidraden Hernieuwbare Energie

    Deze wijzigingsregeling wijst twee nieuwe leidraden aan, te weten:

  • Besluit elektronische gegevensuitwisseling in de zorg

    In het Wetsvoorstel elektronische gegevensuitwisseling in de zorg is een basis opgenomen om bij algemene maatregel van bestuur nadere uitwerking te geven aan het certificeringsstelsel en informatie-uitwisseling. Ook wordt een eerste gegevensuitwisseling aangewezen, te weten het versturen van een recept door de huisarts aan de terhandsteller.

  • Ontwerp-beleidsprogramma Klimaat

    Het ontwerp-beleidsprogramma Klimaat beschrijft de hoofdlijnen van het klimaatbeleid voor de periode t/m 2030. Het geeft een overzicht van de belangrijkste beleidsinstrumenten per sector waarmee het kabinet het doel van ten minste 55% CO2-reductie in 2030 wil realiseren.

  • Wijziging Besluit burgerlijke stand 1994 ivm regels over gezamenlijk gezag door erkenning

    Op grond van initiatiefwetsvoorstel gezamenlijk gezag door erkenning heeft de erkenning van een kind van rechtswege de gezamenlijke uitoefening van het gezag door de moeder en de erkenner tot gevolg. Hierop gelden enkele uitzonderingen. Een daarvan is dat geen gezamenlijk gezag ontstaat als uit de akte van erkenning blijkt dat de moeder en de erkenner hebben verklaard dat de moeder alleen het gezag uitoefent. De inhoud van de erkenningsakte is opgenomen in het Beluit burgerlijke stand 1994.  Met de wijziging van dit besluit wordt mogelijk gemaakt dat de verklaring over het eenhoofdig gezag van de moeder in de erkenningsakte wordt opgenomen. 

  • Wijziging Waterbesluit en Omgevingsbesluit ivm overdracht areaal, wijziging Besluit kwaliteit leefomgeving ivm actualisatie indicatoren

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt met dit verzamelbesluit twee wijzigingen voor: 1. van het Waterbesluit en het Omgevingsbesluit vanwege overdracht van areaal in Noord-Brabant en 2. van het Besluit kwaliteit leefomgeving vanwege actualisatie van de indicatoren voor de goede ecologische waterkwaliteit. Dit zorgt ervoor dat aanpassingen in de huidige regelgeving niet vervallen als de Omgevingswet in werking treedt.

  • Wijzigingsbesluit algemene maatregelen van bestuur Kernenergiewet

    Het ministerie van IenW wil 4 AMvBs (Besluiten) onder de Kernenergiewet wijzigen, in verband met: • versterking van de juridische ordening via herschikking van lagere regelgeving, zodat hoofdelementen van de regelgeving omtrent kernenergie en straling nadrukkelijker op AMvB-niveau worden geregeld; • technische correcties en verbeteringen; • een aantal (kleine) inhoudelijke wijzigingen, waaronder vergroting van de kring betrokken bestuursorganen bij besluiten over een nucleaire installatie.

  • Wijziging van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening en het Besluit kwalitiet leefomgeving in verband met instructieregels voor hyperscale datacentra

    Dit besluit stelt instructieregels voor gemeenten over de vestiging van hyperscale datacentra in Nederland.

  • Regeling indexatie vrijstellingsgrenzen Solvency II Basic

    De consultatie betreft een voorstel voor aanpassing van de Vrijstellingsregeling Wft. Met deze regeling wordt de grens tussen vrijgestelde verzekeraars en het Solvency II Basic-regime geïndexeerd.

  • Ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed tweede tranche

    Deze regeling voorziet in het verstrekken van een tweede specifieke uitkering aan provincies voor het instellen van een ontzorgingsprogramma dat kleine maatschappelijke vastgoedeigenaren kan begeleiden bij het verduurzamen van hun vastgoed. 

  • Wijziging Regeling bodemkwaliteit (Wijzigingsblad grout)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van de Regeling bodemkwaliteit (Rbk). In de Rbk staan milieukwaliteitseisen voor bouwstoffen. In het zogenoemde normdocument BRL 5078 ontbreekt de ‘diffusieproef’ als geschikte analysemethode om de milieukwaliteit van grout te bepalen. Door het toevoegen van een wijzigingsblad bij de BRL 5078 in bijlage C van de regeling mag voortaan de diffusieproef worden gebruikt om de milieukwaliteit van grout te bepalen.

  • Wet wijziging auteurscontractenrecht

    Dit voorontwerp van wet bevat de wijzigingen van het auteurscontractenrecht die worden voorgesteld naar aanleiding van de evaluatie van de Wet auteurscontractenrecht en een door de Tweede Kamer aangenomen motie over verplicht collectief beheer bij video on demand.

  • Schrappen tweejaarseis bij periodieke registratie artikel 3 Wet BIG-beroepsbeoefenaren en wijzigen overgangsrecht voor orthopedagogen-generalist in opleiding

    Verschillende beroepen in de zorg mogen alleen worden uitgeoefend door mensen die zijn ingeschreven in een register: het BIG-register. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om artsen, verpleegkundigen, tandartsen en apothekers. Elke vijf jaar moeten deze zorgverleners zich opnieuw registreren in het BIG-register. Voorwaarde voor herregistratie is dat de zorgverlener voldoende uren heeft gewerkt in zijn beroep of scholing heeft gevolgd. Met dit ontwerpbesluit wordt voorgesteld de eisen over de gewerkte uren aan te passen. Voorgesteld wordt dat voortaan ook de uren die zijn gewerkt vóór een werkonderbreking van langer dan twee jaar mogen worden meegeteld bij de vraag of iemand voldoende uren heeft gewerkt.

  • Eerste tranche aanpassing Wpg

    Dit wetsvoorstel is de eerste tranche van de aanpassing van de Wet publieke gezondheid (Wpg) voor een versterkte pandemische paraatheid. Het creëert een structureel wettelijk kader voor de bestrijding van infectieziekten met pandemisch potentieel, waarbij de betrokkenheid van beide Kamers der Staten-Generaal en de bescherming van grondrechten wettelijk is verankerd.

  • Wijziging Besluit en Regeling inburgering 2021

    Met deze wijzigingen van het Besluit inburgering 2021 en de Regeling inburgering 2021 worden enkele onderdelen van deze regelgeving aangepast. Allereerst betreft het de mogelijkheid tot verlenging van de inburgeringstermijn bij het volgen van een niet-vrijstellende opleiding. Daarnaast gaat het om enkele wijzigingen rondom het regime van de Wet inburgering 2013, via het overgangsrecht in de Wet inburgering 2021, en enige technische wijzigingen.

  • Wijziging ANVSverordening basisveiligheidsnormen stralingsbescherming

    De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) bereidt een wijziging van de ANVS-verordening voor. Deze wijziging stelt een maximale afvoertermijn van twee jaar vast voor radioactieve afvalstoffen en splijtstof of erts bevattende afvalstoffen. Daarnaast brengt de wijziging een correctie in een bijlage aan.

  • Subsidieregeling [ont]regelprojecten zorgaanbieders

    Deze subsidieregeling heeft tot doel het stimuleren van zorgaanbieders om met de aanpak van regeldruk, in het bijzonder gericht op inkoop- en/of verantwoordingseisen binnen de Zorgverzekeringswet, binnen de eigen zorgorganisatie(s) aan de slag te gaan. De te subsidiëren activiteiten zijn gericht op het schrappen, veranderen, vereenvoudigen of verduidelijken van administratieve processen binnen de eigen organisatie. Goede voorbeelden en geleerde lessen die voortkomen uit de gesubsidieerde [ont]regelprojecten worden actief verspreid om andere zorgaanbieders te stimuleren ook aan de slag te gaan met administratieve lastenverlichting in de eigen organisatie.  

  • Wijziging regelingen herstructurering examenstructuur rijbewijzen C en D en code 95

    Het ministerie van IenW bereidt een wijziging voor van drie ministeriële regelingen. De opzet van de theorie-examens voor bus- en vrachtwagenrijbewijzen (C en D) en de vakbekwaamheid (code 95) wordt veranderd. In februari 2022 is al een ontwerpbesluit over deze herstructurering in internetconsultatie gebracht, deze regelingen werken dit verder uit. Twee nieuwe punten: 1. het CBR kan eenvoudiger de examens verbeteren, meer toegespitst op de benodigde kennis; 2. Er komt een overgangsregeling.

  • elektronisch deponeren jaarrekening

    Bijna alle organisaties moeten hun jaarrekening bij het handelsregister deponeren. De meesten doen dat via SBR. Een aantal organisaties hoeft nog niet via SBR te deponeren. Dat zijn met name grote bedrijven en hun middelgrote dochterondernemingen. Die uitzondering wordt nu opgeheven.

  • Meerjarige regeling specifieke uitkeringen aandachtsgroepen

    Goede en betaalbare huisvesting staat voor aandachtsgroepen onder druk. Met deze regeling wil het kabinet het bouwen voor aandachtsgroepen stimuleren. Deze regeling bouwt voort op de regeling huisvesting aandachtsgroepen uit 2021 en moet komende tranches mogelijk maken. In deze consultatie zit in de bijlage de derde tranche verwerkt. Ook liggen er een aantal inhoudelijke wijzigingen voor ten opzicht van de vorige regeling, dit o.a. naar een tussenevaluatie van deze vorige regeling uit 2021.

  • (Regeling specifieke uitkering flexibele inzet ondersteuning woningbouw tweede tranche)

    Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zet via het Nationale Woon- en Bouwagenda in op het versterken van de samenwerking met de medeoverheden met als doel het versnellen van de woningbouw.

  • Wijziging van de Kiesregeling in verband met de definitieve invoering van het nieuwe stembiljet voor kiezers buiten Nederland

    In het kiesrecht worden verschillende formulieren gebruikt. Deze formulieren worden modellen genoemd. De Eerste Kamer behandelt een voorstel tot wijziging van de Kieswet (dossiernummer: 35670). Als dat wetsvoorstel wordt aangenomen, en dus wet is geworden, dan moeten sommige modellen uit de Kiesregeling worden aangepast aan die gewijzigde wet. Dat wordt met deze ministeriële regeling gedaan.

  • Wijziging Besluit vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wijzigt het Besluit Vervoer Gevaarlijke Stoffen door de lucht. Dit is nodig, omdat één van de partijen in de transportketen van gevaarlijke stoffen door de lucht niet onder het huidige systeem van erkenningen valt. Het is de ‘logistieke dienstverlener’, die gevaarlijke goederen voor derden in opslag heeft, gereed maakt voor verzending of aanbiedt voor vervoer door de lucht. Voor deze partij wordt nu een eigen soort erkenning ingevoerd.

  • Vastleggen periodieke registratie orthopedagoog-generalist en klinisch technoloog

    Een aantal beroepen in de zorg mag alleen worden uitgevoerd door mensen die zijn ingeschreven in een register: het BIG-register. Dit geldt ook voor het beroep van orthopedagoog-generalist en klinisch technoloog. Met dit ontwerpbesluit wordt voorgesteld te regelen dat deze zorgverleners zich elke vijf jaar opnieuw moeten registreren in het BIG-register. Daarnaast wordt voorgesteld vast te leggen hoeveel uren zij in die vijf jaar minimaal moeten hebben gewerkt om zich op grond van hun werkervaring opnieuw te kunnen registreren. Over deze wijzigingen wordt uw mening gevraagd. 

  • Wijzigingsregeling woningbouwimpuls onderscheid grote en kleine gemeenten

    Deze wijzigingsregeling maakt het voor kleine gemeenten (<50.000 inwoners) mogelijk om een aanvraag in te dienen voor projecten met een minimale projectgrootte van 200 woningen in plaats van 500 woningen. Verder wordt de score voor urgentie geactualiseerd naar de relatieve woningbouwopgave op basis van de meest recente cijfers in plaats van de cijfers in 2020 en wordt de driepuntschaal (Hoge urgentie, gemiddelde urgentie en lage urgentie) aangepast naar een schaal tussen 2 en 8 die continu is verdeeld. Als laatste worden er relatief kleine aanscherpingen doorgevoerd door voortschrijdend inzicht (bijv. in de indicatoren van het beoordelingskader).

  • Besluit kwaliteit incassodienstverlening

    Met die besluit worden regels gesteld voor incassobureaus. Zij moeten bijvoorbeeld duidelijke informatie geven over de schuld die geincasseerd wordt en beschikbaar zijn voor vragen over een betalingsregeling etc.

  • Uitvoeringswet HNS-verdrag over aansprakelijkheid gevaarlijke en schadelijke stoffen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor op basis van het zogenoemde HNS-verdrag. Partijen die schade lijden door een ongeval met een zeeschip met gevaarlijke en schadelijke stoffen worden door dit verdrag beter beschermd. Het bestaat uit drie onderdelen: • een hoger maximum bedrag bij schade; • een verzekeringsplicht voor de scheepseigenaar; • instelling van een fonds voor slachtoffers als hun schade niet volledig wordt vergoed door de scheepseigenaar.

  • Milieuffectrapporten MER'en voor ontmanteling Emsland Kerncentrale

    Het Duitse bedrijf Kernkraftwerke Lippe-Ems GmbH (KLE) heeft bij het Ministerie voor Milieu van de Duitse deelstaat Nedersaksen een vergunning aangevraagd voor 1) de buitenbedrijfstelling en ontmanteling van de Kerncentrale Emsland (KKE) en 2) voor de behandeling en tijdelijke opslag van radioactieve stoffen uit de KKE in een nieuw te bouwen gebouw Emsland. De bijbehorende MilieuEffectRapporten (MER’en) liggen nu ter inspraak voor inwoners en organisaties van Duitsland en Nederland.

  • Regeling verplichte ggz - analyse

    Wijziging van de Regeling verplichte geestelijke gezondheidszorg (Rvggz) in verband met het wijzigen van de inhoud van de analyse die op grond van artikel 8:25 van de Wet verplichte ggz (Wvggz) aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) moet worden aangeleverd.

  • Wijzigingswet herstel en afwikkeling van verzekeraars

    Dit wetsvoorstel strekt tot het stroomlijnen van het rechtsbeschermingsregime bij de afwikkeling van verzekeraars en het doorvoeren van een aantal kleinere verbeteringen in het resolutieraamwerk voor verzekeraars.

  • Wijziging Kiesregeling i.v.m. Wet nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen

    Met deze ministeriële regeling wordt de Kiesregeling aangepast. De Kiesregeling bevat formulieren en sjablonen. Deze formulieren en sjablonen worden modellen genoemd. Op dit moment behandelt de Eerste Kamer een voorstel tot wijziging van de Kieswet (dossiernr.: 35489). Als dat wetsvoorstel wordt aangenomen, en dus wet is geworden, dan moeten sommige modellen uit de Kiesregeling worden aangepast aan die gewijzigde wet. Dat wordt met deze ministeriële regeling gedaan.

  • wetsvoorstel Wijziging van de Algemene Ouderdomswet en de Wet financiering sociale verzekeringen in verband met het afschaffen van de mogelijkheid om schuldig nalatig te verklaren bij het niet of niet

    Burgers kunnen op hun AOW-uitkering gekort worden indien zij niet (volledig) voldoen aan de premieplicht van de AOW. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) beoordeelt naar aanleiding van door de Belastingdienst (BD) aangeleverde gegevens of de persoon ‘schuldig nalatig’ verklaard dient te worden. Bij de toekenning van de AOW-uitkering, op de AOW-leeftijd, wordt een korting toegepast voor zo lang de AOW-uitkering duurt. Met het conceptwetsvoorstel wordt deze korting afgeschaft.

  • Verzamelwet beslag- en executierecht

    Dit wetsvoorstel bevat, in aanvulling op de Wet herziening beslag- en executierecht (de Wet van 3 juni 2020 tot wijziging van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering en de Faillissementswet in verband met de herziening van het beslag- en executierecht) nog enkele wijzigingen van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (hierna: Rv). De wijzigingen zijn nodig als gevolg van, onder meer, praktijkervaringen met het herziene beslag- en executierecht. 

  • Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (LBV)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Maatregel gerichte aankoop en beëindiging veehouderijen nabij natuurgebieden tranche 2 (MGA-2)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Wijzigingswet financiële markten 2024

    Dit voorstel beoogt onder meer in de Wet op het financieel toezicht (Wft) de verplichting op te nemen voor verzekeraars om zich te onderwerpen aan tuchtrecht om de binnen de verzekeringsbranche algemeen aanvaarde gedragsnormen nader te borgen en, waar nodig, te verbeteren. Ook voorziet het voorstel in aanscherpingen en wijzigingen van de Wet toezicht trustkantoren 2018 (Wtt 2018), een uitbreiding van het bonusverbod bij staatssteun en enkele wijzigingen in het prudentieel toezicht op verzekeraars met het oog op verbetering van de bescherming van polishouders. Daarnaast bevat het voorstel een aantal kleinere wijzigingen en verbeteringen in de wetgeving op het gebied van de financiële markten.

  • Nieuwe taak IMG voor tegemoetkoming in verschil waardedalingsvergoeding

    Met dit besluit krijgt het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) de nieuwe taak en bevoegdheid om een tegemoetkoming uit te keren ter hoogte van het verschil tussen wat bewoners van de NAM hebben ontvangen en het bedrag dat ze zouden hebben ontvangen van het IMG.

  • Rnb

    Omdat voor de haas en het konijn de staat van instandhouding in het geding is, is de Minister voor Natuur en Stikstof voornemens voor het komend seizoen (2022/2023) de jacht op de haas niet te openen in de provincies die voor de haas een dalende populatietrend tonen, namelijk Groningen, Limburg en Utrecht. De Minister is voornemens de jacht op het konijn in alle provincies niet te openen voor het komend jachtseizoen omdat de populatie van het konijn landelijk een sterk dalende trend vertoont. Voor het niet openen van de jacht is een wijziging van de Regeling natuurbescherming, en beleidsneutrale voortzetting onder de Omgevingswet (die 1 januari 2023 in werking treedt), noodzakelijk. Het ontwerp van deze wijzigingsregeling wordt hierbij gepubliceerd voor internetconsultatie.

  • besluit tarieven diergezondheidsheffing 2023

    Via het Diergezondheidsfonds dragen houders van productiedieren bij aan de kosten van preventie en bestrijding van dierziekten. Met dit besluit worden de tarieven voor de heffing van 2023 vastgesteld en wordt het Besluit diergezondheid aangepast.

  • Wijziging van het Besluit SUWI in verband met de verstrekking door UWV aan pensioenuitvoerders en verzekeraars van gegevens over het recht op een WIA-uitkering en een voorschot op die uitkering

    Op dit moment kan UWV geen gegevens over het voorschot op een WIA-uitkering aan pensioenuitvoerders en verzekeraars verstrekken. Dit kan gevolgen hebben voor mensen die een dergelijk voorschot hebben ontvangen en waar er mogelijk sprake is van het uitkeren van arbeidsongeschiktheidspensioen, een WIA-exedentuitkering of premievrije pensioenopbouw. Daarom wordt het voorstel gedaan om het mogelijk te maken dat UWV gegevens deelt over het voorschot met pensioenuitvoerders en verzekeraars.

  • Tweede wijzigingsregeling IenW Omgevingsregeling 2022

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een Wijzigingsregeling van de Omgevingsregeling voor. Per gebied kunnen regels gelden voor bepaalde activiteiten, zoals een vergunning- of meldingsplicht. Deze grenzen worden periodiek herzien, en zijn in het Digitaal Stelsel Omgevingswet zichtbaar. Met deze wijziging worden een aantal geometrische begrenzingen en bijbehorende artikelen in de Omgevingsregeling geupdate.

  • Herziening Regelingen spoorverkeer en indienststelling spoorvoertuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt, op verzoek van ProRail, een wijziging voor van de Ministeriële regelingen spoorverkeer en indienststelling spoorvoertuigen. Hiermee worden een aantal onduidelijkheden en inconsistenties aangepakt. Ook wordt het zogenaamde vertrekseinlicht verbeterd, het signaal dat de trein kan gaan vertrekken. De komende jaren worden deze vertrekseinlichten vervangen door een knipperlicht. ProRail verwacht dat conducteurs deze beter zullen waarnemen.