Zoekresultaat

176 resultaten
U heeft gezocht op: Belasting

Sorteren op:
  • Wijziging Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken

    Met deze wijzigingsregeling wordt de Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken aangepast. Er worden twee maatregelen in uitgewerkt ter verbetering van het WOZ-proces: de modernisering van het taxatieverslag voor woningen en de verificatie van waarderelevante objectgegevens van woningen. 

  • Wijziging van regelgeving inzake koerslijsten en taxatierapporten bij de aangifte van bpm

    Bij de eerste inschrijving van een gebruikte auto in het kentekenregister moet de belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) worden betaald. Hoeveel dat is, hangt af van de waardevermindering van de auto. De waardevermindering mag worden bepaald met een leeftijdstabel, een handelskoerslijst of een taxatierapport. De overheid stelt nieuwe regels voor om te zorgen dat deze waardebepaling eerlijk, controleerbaar en minder fraudegevoelig is.

  • pre-consultatie beleidsrichting informatiebeschikking

    Op 1 juli 2011 is de informatiebeschikking opgenomen in de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR). Hiermee heeft de inspecteur mogelijkheid gekregen om een voor bezwaar (en beroep) vatbare informatiebeschikking vast te stellen wanneer niet (volledig) wordt voldaan aan een informatieverzoek of de administratieplicht. Dit instrument is bedoeld om de rechtsbescherming van belasting- en inhoudingsplichtigen te versterken, zodat zij zich kunnen verweren tegen overmatige, disproportionele of onredelijke informatiebehoeften van de inspecteur.
    De vraag is gerezen of de beoogde verbetering van de rechtsbescherming daadwerkelijk is bereikt, of dat de informatiebeschikking juist geleid tot meer rechtsonzekerheid doordat vaak langdurig over wordt geprocedeerd. Gedurende deze procedure blijven zowel de inspecteur als de belanghebbende in onzekerheid over de gevolgen van de informatiebeschikking, en wordt er geen aanslag opgelegd.

  • Aanpak constructie ongelijke breukdelengemeenschap

    In het Belastingplan 2026 loopt een wetswijziging in de schenk- en erfbelasting mee die bedoeld is om een belastingconstructie te bestrijden. Deze constructie houdt in dat in het zicht van overlijden van een van de echtgenoten het aandeel in de gemeenschap van goederen wordt gewijzigd. Zo wordt minder erfbelasting afgedragen.
    De wetswijziging houdt in dat de ontbinding van een gemeenschap van goederen met een ongelijke verdeling in het vermogen of een verrekenbeding, waarbij het vermogen anders dan door de helft wordt verdeeld leidt tot heffing van schenk- of erfbelasting. Inwerkingtreding van deze maatregel is 1 januari 2026. Bestaande gevallen tot de datum van bekendmaking van deze maatregel (18 april 2025) worden in principe gerespecteerd.

  • Alternatieven voor huidige lucratiefbelangregeling

    Met deze beleidsnota worden twee alternatieven voor de huidige lucratiefbelangregeling voorgelegd ter consultatie. Deze alternatieven zijn eveneens in het onderzoeksrapport benoemd en toegelicht. U wordt gevraagd te reageren op beide alternatieven door antwoord te geven op de gestelde vragen.

  • Wijziging Warmtebesluit in verband met aanpassing tariefregulering

    Deze wijziging van het Warmtebesluit zorgt voor aanpassing van de wijze waarop de maximale tarieven voor collectieve warmte op grond van de Warmtewet worden berekend. Met deze aanpassing wordt beoogd om de voorziene eerste fase van de tariefregulering onder het voorstel voor de Wet collectieve warmte reeds onder de huidige Warmtewet te implementeren.

  • Wet aanpassing Regeling dienstverlening aan huis

    Op dit moment is de Regeling dienstverlening aan huis (Rdah) van toepassing op arbeidsovereenkomsten tussen budgethouders en pgb-zorgverleners voor doorgaans minder dan vier dagen per week. In de Rdah wordt een aantal arbeidsrechtelijke/sociaal zekerheidsrechtelijke bepalingen uitgezonderd. Vorig jaar heeft de Centrale Raad van Beroep geoordeeld dat de uitzondering op de verplichte werknemersverzekering voor de WW niet is toegestaan. Met dit wetsvoorstel wordt in geval van pgb-zorgverlening op basis van een arbeidsovereenkomst de verzekeringsplicht voor de werknemersverzekeringen geregeld en wordt eveneens geregeld dat de overige uitzonderingen uit de Rdah in geval van pgb komen te vervallen.

  • Fiscale verzamelwet 2026

    De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook kan in bepaalde gevallen de uitvoeringspraktijk wettelijk beter bestendigd worden.

  • Eindejaarsregeling 2024

    De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden.

  • Wijziging van Tijdelijke regeling signaal betalingsachterstanden vanwege experiment

    Verschillende instanties willen experimenteren met mogelijkheden om gemeenten beter en sneller in te lichten op het moment dat mensen betalingsachterstanden oplopen. Door gegevensdeling mogelijk te maken, zijn gemeenten sneller in staat huishoudens met dreigende (problematische) schulden te signaleren en te voorkomen dat mensen flink in de problemen komen. Het gaat in dit experiment om betaalproblemen bij de Belastingdienst en Dienst Toeslagen. Om dit mogelijk te maken moet de Tijdelijke regeling betalingsachterstanden aangepast worden. Deze regeling valt onder de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

  • Herijking fiscale bodem(voor)recht

    Bij de inning van belastingschulden geniet de Belastingdienst een bijzondere positie dankzij onder meer fiscale voorrecht. Dit fiscale voorrecht komt in principe na het hypotheek- en pandrecht, tenzij sprake is van een bezitloos pandrecht dat door een andere schuldeiser is gevestigd op een zogenaamde bodemzaak. In dat geval gaat het fiscale voorrecht boven dat pandrecht (het zogenaamde bodemvoorrecht). Voorts kan de Belastingdienst onder bepaalde voorwaarden verhaal nemen op zaken die zich op de bodem van de belastingschuldige bevinden, maar eigendom zijn van een derde (het bodemrecht). Het bodemvoorrecht en bodemrecht vormen samen het fiscale bodem(voor)recht.

  • Wetsvoorstel ter implementatie van het EU Electricity Market Design-pakket

    Het wetsvoorstel implementeert het EU Electricity Market Design-pakket dat de Elektriciteitsrichtlijn, Elektriciteitsverordening, REMIT-Verordening en Acer-Verordening wijzigt. Het EMD-pakket is het resultaat van inspanningen van de Europese Unie tot verdere hervorming van de Europese elektriciteitsmarkt. Op veel punten voldoet de Nederlandse wetgeving al aan de gestelde eisen in het EMD-pakket. Het wetsvoorstel beperkt zich tot de wijzigingen die noodzakelijk zijn om de bepalingen uit het EMD-pakket te implementeren dan wel uit te voeren. Implementatie van de EMD-richtlijn en uitvoering van genoemde verordeningen vindt voor het overgrote deel plaats in het voorstel van de Energiewet (hierna: Energiewet). De Energiewet ligt momenteel ter behandeling voor bij de Eerste Kamer. Daarnaast bevat het wetsvoorstel wijzigingen in de energiebelasting in de Wet belastingen op milieugrondslag in verband met energiedelen.

  • Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling cryptoactiva

    Met deze wet wordt de Europese DAC8-richtlijn van 17 oktober 2023 (Richtlijn (EU) 2023/2226) in de Nederlandse wet geïmplementeerd. Deze richtlijn is de zevende wijziging van de DAC-richtlijn en dient op 1 januari 2026 in werking te treden. Het doel van de Europese DAC8-richtlijn is om meer transparantie te creëren als het gaat om bezit van crypto-activa, waardoor belastingontwijking- en ontduiking beter kan worden bestreden. DAC8 voorziet hiernaast nog in een aantal andere wijzigingen van de DAC-richtlijn.

  • Regeling met terugwerkende kracht Nederlands verzekerd

    Deze consultatie betreft een wijziging van de Regeling zorgverzekering. Soms blijkt achteraf dat iemand zich in Nederland had moeten verzekeren. Degene dacht in een ander land verzekerd te zijn voor zorg en andere sociale wetten. Als diegene er na meer dan vier maanden achterkomt is het niet meer mogelijk om zich voor die periode te verzekeren. Mochten in die periode zorgkosten zijn gemaakt die door het andere land al zijn betaald, dan kan het zijn dat die moeten worden terugbetaald. Om te voorkomen dat de persoon die kosten zelf moet betalen, maakt deze regeling mogelijk om alsnog die kosten door Nederland vergoed te krijgen. Daar staat tegenover dat de persoon ook een bijdrage moet betalen over die periode.

  • Verlaging verplicht eigen risico naar € 165 vanaf 2027

    Met dit wetsvoorstel wordt het verplicht eigen risico in de zorg verlaagd naar 165 euro vanaf 2027.

  • Wet tegemoetkoming onterechte afwijzing buitengerechtelijke schuldregeling

    Het wetsvoorstel Wet tegemoetkoming onterechte afwijzing buitengerechtelijke 
    schuldregeling regelt een wettelijke grondslag om burgers van wie een MSNP-verzoek 
    onterecht door de Belastingdienst is afgewezen tegemoet te komen. Het 
    tegemoetkomingsbeleid bestaat uit meerdere onderdelen, te weten: 1) een 
    tegemoetkoming voor immateriële schade, 2) kwijtschelding van de nog openstaande 
    schulden bij de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen, 3) een bedrag gelijk aan de 
    betaalde bedrage en verrekende bedragen door de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen 
    en 4) een pseudo-MSNP.

  • Wet toezeggingen pensioenonderwerpen

    Bij de behandeling van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) in de Eerste Kamer zijn een aantal toezeggingen gedaan. Dit wetsvoorstel geeft uitvoering aan deze toezeggingen. Er is toegezegd de vrijwillige voortzetting van het wezenpensioen mogelijk te maken en het kindbegrip te uniformeren. Deze twee dingen worden met dit wetsvoorstel geregeld. Het wetsvoorstel bevat daarnaast een verruiming van het overgangsrecht voor premievrije voortzetting van het pensioen bij arbeidsongeschiktheid, voor gesloten pensioenfondsen en verzekeraars. Het wetsvoorstel bevat ook een aantal technische aanpassingen en verduidelijkingen.

  • Besluit DigiD Zakelijk Belastingdienst

    Dit besluit regelt DigiD Zakelijk Belastingdienst. Dit zorgt ervoor dat kleine ondernemingen gratis met hun DigiD kunnen inloggen bij bepaalde dienstverlening van de Belastingdienst. Onder andere kan er belastingaangifte mee worden gedaan.

  • Wet basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen

    Het wetsvoorstel regelt een verplichte verzekering tegen inkomensverlies bij arbeidsongeschiktheid, voor zelfstandigen. Dat kan via de publieke verzekering, of door een private verzekering af te sluiten die aan een aantal voorwaarden voldoet. Het wetsvoorstel zorgt er voor dat zelfstandigen ook inkomen hebben als zij arbeidsongeschikt raken. De verplichte verzekering voor zelfstandigen verkleint de verschillen tussen werknemers en zelfstandigen en tussen zelfstandigen onderling.

  • Verzamelbesluit Omgevingswet IENW bodem en water 2026

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van een aantal besluiten die horen bij de Omgevingswet. Het gaat om het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving, het Omgevingsbesluit en het Besluit bodemkwaliteit.

  • Differentiatie vliegbelasting

    Het kabinet wil de totale opbrengst van de vliegbelasting verhogen met € 248 miljoen per 2027. Het plan is om vluchten over lange afstanden meer te gaan belasten vanwege een hogere totale uitstoot.

  • Social Climate Fund

    Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn om zo te helpen met het verminderen van klimaatverandering. Daarom werken we aan een overgang van het gebruik van fossiele naar duurzame energie: de energietransitie. Dit biedt nieuwe kansen maar kost ook geld. Voor consumenten en bedrijven kan dit financiële gevolgen hebben. Zo kunnen bijvoorbeeld de kosten van brandstof stijgen. Om ervoor te zorgen dat de energietransitie voor iedereen betaalbaar blijft, heeft de Europese Unie een fonds opgezet: het Social Climate Fund. Nederland kan hier geld uit ontvangen voor een eerlijke energietransitie. Het kabinet moet hiervoor plannen indienen bij de Europese Commissie. De deadline hiervoor is 30 juni 2025.

    Bij deze consultatie willen we u vragen uw mening over deze voorstellen te geven. 

  • Consultatie fonds voor gemene rekening

    De motie Van Eijk (Kamerstukken II 2024/25, 36 602, nr. 105) verzoekt het kabinet te onderzoeken of er knelpunten (blijven) bestaan in relatie tot de Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen en de Wet aanpassing fonds voor gemene rekening en vrijgestelde beleggingsinstelling waar het het fonds voor gemene rekening betreft en te bezien of deze opgelost kunnen worden. Deze internetconsultatie is het startpunt van de uitvoering van voornoemde motie. 

  • Wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet in verband met de invoering van een verplichte gedragscode ongewenst gedrag

    Dit wetsvoorstel verplicht een gedragscode ongewenst gedrag voor werkgevers met 10 of meer werknemers. Een gedragscode is een effectieve en laagdrempelige maatregel om ongewenst gedrag tegen te gaan. Het opstellen van een gedragscode en het regelmatig onder de aandacht brengen ervan heeft een preventieve werking. Het zorgt ervoor dat in elk bedrijf het gesprek gevoerd wordt over hoe men met elkaar om wil gaan. Het geeft duidelijkheid over wat gewenst en ongewenst gedrag is. Daarnaast draagt een gedragscode bij aan een cultuur op de werkvloer waarin het vanzelfsprekend is om elkaar aan te spreken op gedrag. Dit helpt om snel in te grijpen bij ongewenst gedrag, waardoor de situatie niet onnodig escaleert.

  • Wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek in verband met het beperken van de compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid tot kleine werkgevers

    Met het wetsvoorstel wordt de wettelijke compensatieregeling voor een transitievergoeding bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst na langdurige arbeidsongeschiktheid (hierna: Compensatieregeling LAO) beperkt tot kleine werkgevers. Dit wetsvoorstel voorziet in die beperking middels een wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

  • Openbaarheid belastingrechtspraak

    Dit wetsvoorstel bevat een aantal wijzigingen op het gebied van het fiscale procesrecht. Een belangrijke wijziging betreft het openen van de deuren bij het onderzoek ter zitting in fiscale geschillen. Voorts wordt wettelijk geregeld dat de rechter kan beslissen tot ongeanonimiseerde verstrekking van een uitspraak.

  • Horizontaal Toezicht Belastingdienst

    Op verzoek van de staatssecretaris van Financiën evalueert een onafhankelijke commissie onder leiding van emeritus hoogleraar Leo Stevens het horizontaal toezicht. Het gaat in dit geval niet om een concreet voorstel tot wetgeving, maar om de evaluatie van het beleid en de praktijk.

  • Wet vereenvoudiging formeel verkeer Belastingdienst

    In het wetsvoorstel worden belangrijke stappen gezet op weg naar een nieuw heffingssysteem bij aanslagbelastingen. De Belastingdienst en de belastingplichtige kunnen daarin de aanslag soepel herzien. Daarmee kan de juiste belastingschuld eenvoudiger worden vastgesteld. Daarnaast staat de belastingschuld aanzienlijk eerder vast. De aanslagtermijn wordt bekort en de navorderingsbevoegdheden vervallen of worden in de tijd beperkt. Bij kwade trouw wordt de navorderingstermijn fors verlengd.

  • Besluit proceskosten in WOZ-zaken

    Dit besluit strekt ertoe om een regeling te introduceren voor de vergoeding van de kosten die een partij of een belanghebbende maakt in verband met de behandeling van een door hem ingediend bezwaar- of beroepschrift in een procedure over de WOZ-waarde.

  • kansspelen op afstand

    Dit wetsvoorstel stelt strikte regels voor kansspelen op afstand, bijvoorbeeld via internet.

  • Wetsvoorstel modernisering vennootschapsbelastingplicht overheidsondernemingen

    Dit conceptwetsvoorstel geeft aan hoe de vennootschapsbelastingplicht voor overheidsondernemingen gewijzigd zou kunnen worden. Het bestaande uitgangspunt van 'onbelast, tenzij' verandert in 'belast, tenzij'.

  • Versterking cassatierechtspraak

    Met dit wetsvoorstel wordt een versterking van de cassatierechtspraak beoogd door andere en nieuwe eisen te stellen aan advocaten die als procesvertegenwoordiger optreden voor de Hoge Raad en door de introductie van de mogelijkheid tot niet-ontvankelijkverklaring van een cassatieberoep aan het begin van de procedure.

  • subsidieregelgeving sloop- en ombouwkosten pelsdierhouderij

    Artikel 7 van de Wet verbod pelsdierhouderij verplicht de Minister van Economische Zaken tot het opstellen van regelgeving over tegemoetkoming in de kosten van sloop of ombouw van nertsenhouderijen. Met deze regelgeving wordt tevens de wijziging van het Uitvoeringsbesluit inkomstenbelasting 2001 geregeld.

  • Concept Wetsvoorstel variabele pensioenuitkering

    Voorstel van wet tot wijziging van de Pensioenwet, de Wet verplichte beroepspensioenregeling en de Wet op de loonbelasting 1964 in verband met invoering van een variabele uitkering (Wet variabele pensioenuitkering)

  • Vernieuwing BBV ter bevordering van de interne sturing

    Begrotingen en jaarrekeningen zijn erg technisch en daardoor voor leden van de gemeenteraad en provinciale staten lastig te doorgronden. Door aanpassing van de regels die voorschrijven hoe financiële cijfers en de prestaties gepresenteerd worden, wordt geprobeerd hier verandering in te brengen.

  • Besluit verwerking persoonsgegevens DigiD, DigiD Machtigen, MijnOverheid en BSN-Koppelregister

    Het besluit regelt welke gegevens t.b.v. DigiD, DigiD Machtigen, MijnOverheid en BSN-Koppelregister worden verwerkt door de minister van BZK, aan wie ze kunnen worden verstrekt en wat de bewaartermijnen zijn.

  • Wet aanpassing innovatiebox

    De innovatiebox is een regeling in de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 (Wet Vpb 1969) als gevolg waarvan materieel een lager belastingtarief geldt voor winsten die toerekenbaar zijn aan bepaalde innovaties. Deze regeling wordt aangepast vanwege in OESO-verband gemaakte afspraken over patentboxen. Die afspraken vloeien voort uit actiepunt 5 van het zogenoemde BEPS-project (Base Erosion and Profit Shifting).

  • Enkele wijzigingen van specifieke renteaftrekbeperkingen in de Wet Vpb 1969

    Rente is in beginsel aftrekbaar van de winst. De Wet op de vennootschapsbelasting 1969 (Wet Vpb 1969) kent echter enkele specifieke renteaftrekbeperkingen om ongewenste vormen van grondslaguitholling door renteaftrek tegen te gaan. Met de voorgenomen wijzigingen wordt gevolg gegeven aan enkele toezeggingen in de kabinetsreactie op de initiatiefnota van de leden Groot en Nijboer ‘Private equity: einde aan de excessen’.

  • Wet identificatie houders aandelen aan toonder

    Wetsvoorstel identificatie houders aandelen aan toonder

  • Wet inhoudingsplicht houdstercoöperatie en uitbreiding inhoudingsvrijstelling

    Nv’s/bv’s zijn inhoudingsplichtig voor de dividendbelasting. Een coöperatie, ook als die als houdstercoöperatie in internationale structuren wordt gebruikt, is niet inhoudingsplichtig. Dit ontwerp bevat maatregelen om dit verschil op te heffen. Ook de inhoudingsvrijstelling wordt uitgebreid richting derde landen waarmee Nederland een volledig belastingverdrag heeft gesloten. Dekkingsmaatregelen, die binnen het domein van het bedrijfsleven liggen, worden in het definitieve wetsvoorstel opgenomen.

  • Uitbreiding btw-herzieningsregels voor kostbare diensten

    De consultatie betreft de voorgenomen uitbreiding van de btw-herzieningsregels voor zogenoemde kostbare diensten. Onder deze kostbare diensten worden (investerings)diensten verstaan die aan een ondernemer worden verricht en door die ondernemer over langere tijd binnen zijn onderneming worden gebruikt. Deze diensten worden doorgaans op de balans geactiveerd en over meerdere jaren afgeschreven. Daardoor vertonen deze diensten dezelfde kenmerken als investeringsgoederen binnen de onderneming.

  • Consultatiedocument implementatie ATAD1

    Onder Nederlands voorzitterschap is een Europese richtlijn tegen belastingontwijking tot stand gekomen, de zogenoemde ‘Anti Tax Avoidance Directive’ (hierna: ATAD1). ATAD1 biedt een minimumharmonisatie ter bescherming van de belastinggrondslag. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd ATAD1 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 (Wet Vpb 1969) en de Invorderingswet 1990 (Invorderingswet).

  • Wet aanpak belastingontduiking

    Deze consultatie bevat een deel van de maatregelen die de staatssecretaris van Financiën in zijn brief van 17 januari 2017 aan de Tweede Kamer heeft aangekondigd om belastingontduiking aan te pakken. Het betreft een beleidsdocument over de openbaarmaking van vergrijpboeten opgelegd aan deelnemers aan een beboetbaar feit (juridische beroepsbeoefenaren/adviseurs) en conceptwetteksten waarin vier invorderingsmaatregelen zijn uitgewerkt die bijdragen aan de aanpak van verhaalsconstructies.

  • Amvb waardeoverdracht klein pensioen

    Ter uitvoering van de Wet waardeoverdracht klein pensioen bevat dit besluit bepalingen met betrekking tot: 1. het proces van zo automatisch mogelijke waardeoverdracht van kleine pensioenen; 2. de voorwaarden die zijn verbonden aan waardeoverdracht van bestaande kleine pensioenen; 3. de communicatieverplichtingen richting de gewezen deelnemers wiens klein pensioen automatisch wordt overgedragen bij einde deelneming.

  • Herziening rulingpraktijk

    Staatssecretaris Snel van Financiën bekijkt op welke manier de rulingpraktijk in de Belastingdienst kan worden herzien. Het gaat daarbij om het geven van zekerheid vooraf door middel van rulings met een internationaal karakter. Input op deze herziening wordt gevraagd op drie onderdelen, ‘inhoud’, ‘proces’ en ‘transparantie’.

  • Besluit kansspelen op afstand

    Dit ontwerpbesluit stelt regels ter uitvoering van het wetsvoorstel kansspelen op afstand (Kamerstukken 33996). Het strekt er toe een verantwoord, betrouwbaar en controleerbaar aanbod van kansspelen op afstand tot stand te brengen dat voldoet aan de bestaande en toekomstige vraag naar onlinekansspelen en dat de speler een hoog beschermingsniveau biedt.

  • Consultatie fiscaal verdragsbeleid en aanwijzing van laagbelastende staten

    Door middel van deze consultatie wordt aan belangstellenden de gelegenheid gegeven om voor hen van belang zijnde aangelegenheden in relatie tot het fiscaal verdragsbeleid en de aangewezen laagbelastende staten onder de aandacht van het ministerie van Financiën te brengen.

  • Consultatiedocument implementatie ATAD2

    Op 29 mei 2017 is de tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking tot wijziging van de eerste EU-richtlijn antibelastingontwijking wat betreft hybridemismatches met derde staten (hierna: ATAD2) aangenomen. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd ATAD2 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de vennootschapsbelasting 1969. De maatregelen leiden naar verwachting tot een afname van belastingontwijking door middel van hybridemismatchstructuren.

  • Wetsvoorstel openbaarmaking vergrijpboeten

    Deze consultatie bevat een wetsvoorstel naar aanleiding van de Panama maatregelen die de staatssecretaris van Financiën in zijn brief van 17 januari 2017 aan de Tweede Kamer heeft aangekondigd om belastingontduiking aan te pakken. Het betreft een wetsvoorstel over de openbaarmaking van vergrijpboeten opgelegd aan deelnemers aan een beboetbaar feit (juridische beroepsbeoefenaren/adviseurs).

  • Wet verbetering rechtsbescherming WOZ

    Op basis van de Wet WOZ wordt een WOZ-waarde aan een onroerende zaak toegekend. Nu men belang kan hebben bij een lagere en een hogere WOZ-waarde, kunnen belanghebbenden ook tegengestelde belangen hebben. De huidige wetgeving is hier nog onvoldoende op toegespitst. Doel van het ter consultatie voorgelegde wetsvoorstel is dan ook om de rechtsbescherming van de belanghebbenden bij een WOZ-beschikking adequaat te regelen.

  • Wet excessief lenen bij eigen vennootschap

    De voornaamste reden voor deze maatregel is het tegengaan van belastinguitstel en -afstel door ab-houders. Door overtollige gelden als lening aan de eigen vennootschap te onttrekken in plaats van als dividend of loon te genieten, wordt belastingheffing op dat moment voorkomen. Het kabinet sluit met dit wetsvoorstel de belastingheffing aan op het beschikkingsmoment van deze gelden. Ab-houders moeten daardoor box 2-belasting betalen voor zover ze meer dan €500.000 lenen van hun vennootschap.

  • Wijziging Besluit Wfsv i.v.m. aanpassingen in premiestelling voor startende werkgevers

    Voor startende werkgevers een premie vast te stellen die zo goed mogelijk het ZW en/of WGA-risico van startende werkgevers weerspiegelt, en dit op een juiste manier vast te leggen in de regelgeving.

  • Wet aanpassing liquidatie- en stakingsverliesregeling

    Dit wetsvoorstel past de liquidatie- en stakingsverliesregeling in de vennootschapsbelasting aan om de belastinggrondslag te verbreden en oneigenlijk gebruik te voorkomen.

  • Btw-tarief voor elektronische uitgaven

    De consultatie betreft het voorstel om het verlaagde btw-tarief toe te passen voor digitale boeken, kranten en tijdschriften. Het gaat dan om het langs elektronische weg leveren of uitlenen van een boek, dagblad, weekblad, tijdschrift of een ander tenminste driemaal per jaar periodiek verschijnende uitgaven. Hiermee wordt het bestaande verschil in behandeling voor de btw van fysieke en elektronische uitgaven opgeheven en wordt beoogd te voorkomen dat nieuwe verschillen ontstaan.

  • Besluit toegankelijkheid voor personen met een handicap of chronische ziekte

    In deze consultatie wordt het conceptbesluit voorgelegd waarin nadere regels worden gesteld ter uitvoering van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte.

  • Nieuwe groepsregeling in de vennootschapsbelasting

    Door middel van deze consultatie wordt aan belangstellenden de gelegenheid gegeven om voor hen van belang zijnde aangelegenheden in relatie tot een nieuwe groepsregeling in de vennootschapsbelasting onder de aandacht van het ministerie van Financiën te brengen.

  • Regeling kansspelen op afstand en Uitvoeringsregeling kansspelen

    Deze ontwerpregelingen bevatten regels ter uitvoering van de Wet kansspelen op afstand (Stb. 2019, 127) en het Besluit kansspelen op afstand (thans in ontwerp) en strekken tot de totstandkoming en borging van verantwoord, betrouwbaar en controleerbaar aanbod van kansspelen op afstand met een hoog beschermingsniveau voor de speler. De ontwerpregelingen zijn gebaseerd op de consultatieversie van het ontwerpbesluit kansspelen op afstand (www.internetconsultatie.nl/besluitkansspelenopafstand).

  • Besluit verwijzingsportaal bankgegevens

    Besluit verwijzingsportaal bankgegevens. Met het verwijzingsportaal bankgegevens kunnen vorderingen en verzoeken om gegevens aan banken en andere betaaldienstverleners betrouwbaar, veilig, snel, gericht en efficiënt worden afgedaan.

  • Consultatie aanwijzing van laagbelastende staten 2020

    Om uitvoering te geven aan maatregelen tegen belastingontwijking, stelt de staatssecretaris van Financiën jaarlijks vast welke staten worden aangewezen als laagbelastend en/of niet-coöperatief. Aan belangstellenden wordt de gelegenheid gegeven om te reageren op de voorgenomen aanwijzing van laagbelastende staten.

  • wijziging van de Wet financiering sociale verzekeringen in verband met enkele aanpassingen in de berekening van de premies over uitkeringen

    Met dit wetsvoorstel wil de regering zorgen voor meer evenwicht in de toepassing van voortschrijdend cumulatief rekenen (VCR) tussen het uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) als publieke uitvoerder, diverse private uitvoerders en werkgevers die publiek verzekerd zijn of eigenrisicodrager zijn zonder private verzekering. Daarnaast wil de regering zorgen voor meer evenwicht in de premie over uitkeringen.

  • Wet vereenvoudiging banenafspraak en quotumregeling arbeidsbeperkten

    In het sociaal akkoord van 11 april 2013 hebben het kabinet en sociale partners afgesproken om per 2026 125.000 extra banen te creëren bij reguliere werkgevers voor mensen met een arbeidsbeperking. De Wet banenafspraak is tot dusver succesvol geweest: de macro-aantallen zijn, vooral dankzij marktwerkgevers, ruimschoots gehaald. In de praktijk bleek echter ook dat de oorspronkelijke Wet banenafspraak ingewikkeld is. Dit staat het realiseren van de 125.000 banen op de lange termijn in de weg.

  • Wijziging Wfsv

    Het kabinet wil kleine werkgevers financieel tegemoetkomen voor de kosten van loondoorbetaling en re-integratie. Kleine werkgevers kunnen deze tegemoetkoming aanwenden om zich goed te verzekeren via bijvoorbeeld de MKB-verzuim-ontzorgverzekering. Deze dekt het financiële risico van loondoorbetaling bij ziekte af en helpt de kleine werkgever bij de verplichtingen en taken rondom loondoorbetaling bij ziekte, waarmee zij dus ook ontzorgd kunnen worden.

  • Wetsvoorstel beschikking bij overgang van onderneming

    Het proces rondom de toerekening van lasten en de vaststelling van de premie bij overgang van onderneming te verbeteren, overgangen beter in beeld te krijgen en ook de werkgever eerder te informeren over de vaststelling van de overgang.

  • Wetsvoorstel aanpassing wettelijk fiscaal verschoningsrecht

    Deze consultatie bevat een wetsvoorstel naar aanleiding van de Panama Papers-maatregelen die de staatssecretaris van Financiën in zijn brief van 17 januari 2017 aan de Tweede Kamer heeft aangekondigd om belastingontduiking aan te pakken. Het betreft een wetsvoorstel tot verduidelijking en aanpassing van het wettelijke fiscale verschoningsrecht.

  • Wet invoering conditionele bronbelasting op dividenden

    Invoering conditionele bronbelasting op dividenden.

  • Consultatie aanwijzing van laagbelastende staten 2021

    Om uitvoering te geven aan maatregelen tegen belastingontwijking, stelt de staatssecretaris van Financiën jaarlijks vast welke staten als laagbelastende staten worden aangewezen. Aan belangstellenden wordt de gelegenheid gegeven om te reageren op de voorgenomen aanwijzing van laagbelastende staten. De aanwijzing van niet-coöperatieve staten gebeurt op basis van de door de EU vastgestelde lijst en maakt geen deel uit van deze consultatie.

  • Consultatiedocument belastingplichtmaatregel omgekeerde hybride lichamen (ATAD2)

    Op grond tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking (ATAD2) dient per 1 januari 2022 de belastingplichtmaatregel voor omgekeerde hybride lichamen te worden geïmplementeerd. De maatregel maakte reeds deel uit van de Wet implementatie ATAD2 die per 1 januari 2020 in werking is getreden, met een uitgestelde inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2022. Met dit concept wordt beoogd de belastingplichtmaatregel nader in te passen in het systeem van de vennootschaps-, dividend- en bronbelasting.

  • Consultatiedocument wetsvoorstel Wet tegengaan mismatches bij toepassing zakelijkheidsbeginsel

    Het doel van dit wetsvoorstel is om mismatches weg te nemen die ontstaan als gevolg van de toepassing van het zakelijkheidsbeginsel en ertoe leiden dat een deel van de winst van een multinationale onderneming niet in een naar de winst geheven belasting wordt betrokken. Met de in dit wetsvoorstel voorgestelde maatregelen loopt Nederland internationaal meer in de pas.

  • Slachttaks

    Het doel van de Wet slachtbelasting is het bevorderen van de eiwittransitie naar plantaardige eiwitten, door het beter beprijzen van dierlijke eiwitten. Eén van de manieren om dit te doen is door de externe kosten van vlees ook te beprijzen. De initiatiefwet regelt dat een deel van de milieuschade in Nederland wordt verhaald op de veroorzakers, op het moment dat de milieuschade zich gemanifesteerd heeft en dieren naar de slacht gaan. De tarieven per dier zijn gebaseerd op geaccepteerde kennis.

  • Wet implementatie EU-richtlijn transparantie inkomsten via de digitale platformeconomie en overige aanpassingen

    Op 22 maart 2021 heeft de Raad van de Europese Unie Richtlijn (EU) 2021/514 (ook wel DAC7 genoemd) aangenomen, waarmee het instrumentarium voor samenwerking tussen belastingdiensten op het gebied van de digitale economie wordt uitgebreid. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd DAC7 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen.

  • Wijzigingswet verwijzingsportaal bankgegevens

    De consultatie betreft een wetsvoorstel dat ziet op de uitbreiding van het verwijzingsportaal bankgegevens. Het regelt onder meer een nationale beleidswens uit het Plan van aanpak witwassen, namelijk het mogelijk maken dat saldo- en transactiegegevens via het verwijzingsportaal kunnen worden gevorderd van banken met meer dan 2,5 mln. rekeninghouders, ten behoeve van het bestrijden van witwassen en onderliggende criminaliteit.

  • Besluit stroomlijning keten voor derdenbeslag

    Het kabinet acht het noodzakelijk dat de gegevensuitwisseling wordt verbeterd tussen partijen die beslag mogen leggen op periodiek inkomen of bevoegd zijn tot verrekening bij deze inkomsten. Het voorontwerp Wet stroomlijning keten derdenbeslag geeft een grondslag voor de geautomatiseerde uitwisseling van gegevens tussen deze partijen. Het voorontwerp bepaalt dat de gegevensuitwisseling verder wordt uitgewerkt in een algemene maatregel van bestuur (hierna: AMvB). Hierin voorziet deze AMvB.

  • Wet implementatie richtlijn betalingsdienstaanbieders

    Op 18 februari 2020 heeft de Raad van de Europese Unie Richtlijn (EU) 2020/284 (richtlijn betalingsdienstaanbieders) aangenomen. Op grond van deze richtlijn worden betalingsdienstaanbieders verplicht om onder voorwaarden alle betaaldata van grensoverschrijdende transacties te delen met de Belastingdienst. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd om deze richtlijn te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de Omzetbelasting 1968.

  • Mogelijkheden versterking maatregelen ter voorkoming van dividendstripping

    Deze consultatie volgt op een brief van het kabinet van 3 december 2018 waarin is aangekondigd dat zal worden onderzocht of dividendstripping binnen het bestek van de huidige nationale regels voldoende kan worden aangepakt. Met het oog daarop is in de afgelopen periode in kaart gebracht welke hoofdvormen van dividendstripping zich in de praktijk voordoen. Daarbij is ook aandacht besteed aan de complexiteit die schuilt in de aanpak van dividendstripping. Vervolgens is een aantal alternatieven om dividendstripping aan te pakken in kaart gebracht. Bovendien volgt uit dit onderzoek dat de doeltreffendheid van een maatregel en de impact daarvan op de praktijk per alternatief verschilt. Om die reden betrekt het kabinet graag de betrokken partijen en overige belangstellenden bij de afweging van de verschillende alternatieven.

  • Besluit experimenten pensioenregeling voor zelfstandigen

    De regering acht het wenselijk om te bezien hoe de pensioenopbouw onder zelfstandigen kan worden gestimuleerd. Eén van de oplossingsrichtingen die wordt verkend is het – via experimenten – (breder) mogelijk maken van pensioenopbouw in de tweede pijler voor zelfstandigen. Het Besluit experiment pensioenregeling zelfstandigen stelt nadere regels met betrekking tot het doen van een dergelijk experiment.

  • Tijdelijke wet Transitiefonds landelijk gebied en natuur

    De overheid neemt de komende jaren veel maatregelen om de stikstofuitstoot te verminderen en de natuur te verbeteren. Daarnaast wordt er gewerkt aan betere waterkwaliteit en moeten ondernemers hun uitstoot van broeikasgassen terugdringen. Het kabinet wil dat deze uitdagingen zoveel mogelijk gebundeld worden opgepakt. De aanpak leidt tot grote aanpassingen in het landelijk gebied. Daarbij wil het kabinet ook aandacht besteden aan het perspectief van de agrarische ondernemers in de gebieden, omdat de veranderingen veel voor hun bedrijf en toekomst kunnen betekenen. 

  • Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (LBV)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Btw-nultarief op de levering en installatie van zonnepanelen op of in de onmiddellijke nabijheid van woningen

    De consultatie betreft het voorstel voor de toepassing van een btw-nultarief op de levering en installatie van zonnepanelen op of in de onmiddellijke nabijheid van woningen. Het voorstel is afhankelijk en onder voorbehoud van budgettaire haalbaarheid, de uitkomsten van de internetconsultatie en de uitvoeringstoets. 

  • wetsvoorstel Wijziging van de Algemene Ouderdomswet en de Wet financiering sociale verzekeringen in verband met het afschaffen van de mogelijkheid om schuldig nalatig te verklaren bij het niet of niet

    Burgers kunnen op hun AOW-uitkering gekort worden indien zij niet (volledig) voldoen aan de premieplicht van de AOW. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) beoordeelt naar aanleiding van door de Belastingdienst (BD) aangeleverde gegevens of de persoon ‘schuldig nalatig’ verklaard dient te worden. Bij de toekenning van de AOW-uitkering, op de AOW-leeftijd, wordt een korting toegepast voor zo lang de AOW-uitkering duurt. Met het conceptwetsvoorstel wordt deze korting afgeschaft.

  • Maatregel gerichte aankoop en beëindiging veehouderijen nabij natuurgebieden tranche 2 (MGA-2)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Wijziging van de Pensioenwet, de Wet verplichte beroepspensioenregeling en de Wet inkomstenbelasting 2001

    Het wetsvoorstel heeft drie doelstellingen die verband houden met knelpunten bij kleine pensioenen. Ten eerste wordt het voor pensioenuitvoerders mogelijk om de waarde van alle kleine (bruto) ouderdomspensioenen (2e pijler) te kunnen overdragen. Ten tweede mag de uitvoerder van een klein nettopensioen deze straks afkopen. Ten derde neemt dit wetsvoorstel fiscale sancties weg in geval de gerechtigde besluit tot het afkopen van zijn kleine nettolijfrente.

  • Fiscale verzamelwet 2024

    Fiscale wetgeving is aan maatschappelijke veranderingen onderhevig en moet daarom in sommige gevallen aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook wordt een aantal beleidsbesluiten gecodificeerd en zijn wijzigingen voor de BES-eilanden opgenomen in deze fiscale verzamelwet. Verder loopt er een separaat wetsvoorstel mee. Dit is een wijziging van de Wet op de omzetbelasting 1968 in verband met een aanpassing van de aanvullende regeling voor antiek, kunst- en verzamelvoorwerpen (Wet aanpassing aanvullende margeregeling). De maatregelen zijn nog niet voorzien van een uitvoeringstoets, waarmee de maatregelen op uitvoerbaarheid worden getoetst.

  • Eindejaarsregeling 2022

    In de Eindejaarsregeling is een aantal wijzigingen opgenomen van enkele regelingen.

  • Conceptwetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

    In het Inclusive Framework (IF) georganiseerd door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) is in 2021 een politiek akkoord bereikt over de herziening van het internationale belastingstelsel (IF-akkoord). Deze herziening van het internationale belastingstelsel bestaat uit twee pijlers. De eerste pijler (Pijler 1) van het IF-akkoord betreft het aanpassen van de regels over belastbare aanwezigheid en winsttoerekening. Daardoor kan onder voorwaarden ook belasting worden geheven in landen waar een multinational klanten heeft zonder dat het bedrijf daar fysiek aanwezig is. Dit betekent dat de belastbare winst in die landen zal toenemen. De tweede pijler (Pijler 2) van het IF-akkoord ziet op maatregelen om te waarborgen dat multinationals altijd ten minste een minimumniveau aan winstbelasting betalen. Op 20 december 2021 heeft het IF de modelteksten gepubliceerd waarmee de deelnemende landen Pijler 2 in hun nationale wetgeving kunnen omzetten. Om ervoor te zorgen dat de Pijler 2-maatregelen binnen de Europese Unie (EU) op dezelfde wijze in nationale wetgeving worden omgezet (het creëren van een gelijk speelveld) en om de verenigbaarheid met het Europees recht te verzekeren, heeft de Europese Commissie (EC) op 22 december 2021 een richtlijnvoorstel gepubliceerd tot waarborging van een (mondiaal) minimumniveau van belastingheffing van multinationale groepen en omvangrijke binnenlandse groepen in de EU. Het richtlijnvoorstel bevat de modelteksten voor de EU-lidstaten. De rechtsbasis van het richtlijnvoorstel is artikel 115 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) dat de EU toestaat om richtlijnen vast te stellen voor de onderlinge aanpassingen van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten die rechtstreeks van invloed zijn op de interne markt, en waarvoor unanimiteit alsmede de raadplegingsprocedure vereist zijn.

  • Wijzigingsbesluit verwijzingsportaal bankgegevens

    Het wetsvoorstel Wijzigingswet verwijzingsportaal bankgegevens en daarmee ook het ontwerp Wijzigingsbesluit verwijzingsportaal bankgegevens maken onderdeel uit van het Plan van aanpak witwassen. Deze wetgeving maakt het mogelijk dat opsporingsdiensten die nu al wettelijk bevoegd zijn om saldo- en transactiegegevens op te vragen bij banken, hiervoor in het vervolg gebruik kunnen maken van het verwijzingsportaal bankgegevens in plaats van deze gegevens handmatig op te vragen. Het gaat daarbij alleen om bevragingen aan banken met meer dan 2,5 miljoen rekeninghouders. Hierdoor kunnen opsporingsdiensten veiliger en sneller beschikken over de juiste saldo- en transactiegegevens, die nu nog via papieren weg worden verstrekt. Het wetsvoorstel en dit besluit bevatten geen uitbreiding van bevoegdheden van autoriteiten om informatie bij banken op te vragen.

  • Inventarisatie belastingconstructies

    Het kabinet wil opmerkelijke belastingconstructies aanpakken. Het ministerie van Financiën is hiervoor een project gestart, waarbij naar het gehele belastingstelsel wordt gekeken. In de eerste fase worden de opmerkelijke belastingconstructies in kaart gebracht. Onderdeel hiervan is deze internetconsultatie, waar iedereen wordt opgeroepen opmerkelijke constructies aan te dragen. Alle reacties op de internetconsultatie worden meegenomen bij de totale inventarisatie van constructies.

  • Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie

    Dit wetsontwerp voert tijdelijk wijzigingen door in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek omtrent de turboliquidatie. De wijzigingen betreffen de introductie van een financiële verantwoordingsverplichting voor bestuurders en de mogelijkheid om een civielrechtelijk bestuursverbod op te leggen in geval van misbruik. Doel hierbij is om het vertrouwen in de regeling te vergroten en de turboliquidatie op die manier een toegankelijker instrument te maken voor ondernemers die hun bedrijf willen beëindigen.

  • Concept voorstel van wet aanpassing fgr vbi fbi

    Op basis van de op Prinsjesdag 2022 voorgestelde vastgoedmaatregel mag een fbi niet meer direct in vastgoed beleggen. Vanaf 1 januari 2025 wordt de winst van een lichaam dat direct in vastgoed belegt, belast tegen het reguliere vennootschapsbelastingtarief, omdat dat lichaam niet meer voor toepassing van het fbi-regime in aanmerking komt.

  • Wetsvoorstel tot wijziging omgevingswaarde stikstofdepositie 2030 en vergunningplicht o.a. intern salderen

    Dit wetsvoorstel versnelt de wettelijke stikstofdoelstelling (omgevingswaarde) van 2035 naar 2030. Ook introduceert het wetsvoorstel een natuurvergunningplicht voor stikstofgerelateerde wijzigingen (o.a. intern salderen). Basis is het coalitieakkoord en de voorstellen van Remkes. Voor de omgevingswaarde zijn in het wetsvoorstel ook twee ijkmomenten in 2025 en 2028 opgenomen. Tijdens de ijkmomenten wordt bezien of er dwingende inhoudelijke redenen zijn om iets meer tijd te nemen voor het halen van de doelstellingen. Zo ja, dan kan de termijn waarop moet zijn voldaan aan die omgevingswaarde worden verlengd. Met de natuurvergunningplicht wordt onder meer intern salderen vergunningplichtig. Dit zorgt er onder meer voor dat de natuurvergunning overeenkomt met wat er op een bedrijf gebeurt.

  • Wetsvoorstel vastgoedaandelentransacties

    In de btw is het uitgangspunt dat er btw verschuldigd is (algemeen tarief, momenteel 21%) door de verkoper bij de levering van nieuwe onroerende zaken.  De verkrijging van bestaande onroerende zaken door de koper wordt in de regel met overdrachtsbelasting belast (algemeen tarief, momenteel 10,4%). Het is echter mogelijk om nieuwe onroerende zaken via een aandelentransactie over te dragen (in plaats van via een directe levering van de onroerende zaak) waarbij noch btw, noch ovb verschuldigd is. In de praktijk gebruiken belastingplichtigen deze belastingbesparende structuur om de belastingdruk te verlagen bij de aankoop van nieuwe onroerende zaken. Dit wetsvoorstel bevat daarom een voorstel om de zogenoemde samenloopvrijstelling in de ovb-wet- en regelgeving in die zin te wijzigen dat in ieder geval heffing van ovb (momenteel 10,4%) plaatsvindt bij de verkrijgingen van nieuwe onroerende zaken via een (kwalificerend) aandelenbelang (doordat in die gevallen de samenloopvrijstelling geen toepassing vindt).

  • Wet werkelijk rendement box 3

    Het kabinet heeft de afgelopen tijd een voorstel gemaakt dat een nieuw kabinet kan gebruiken als hulpmiddel. Iedereen kan meedenken en inbreng leveren op dit voorstel door te reageren op de internetconsultatie. Zo kan het nieuwe kabinet een snelle start maken en blijft een inwerkingtreding van het nieuwe stelsel op 1 januari 2027 mogelijk. Bij deze internetconsultatie worden ook specifieke vragen gesteld. De vragen treft u aan op de reactiepagina (door te klikken op ‘Reageren op deze consultatie’). De vragen zijn per onderwerp samengenomen.

  • Wijziging van de Pensioenwet, de Wet op de loonbelasting 1964 en enige andere wetten in verband met de verlenging van de transitieperiode naar het nieuwe pensioenstelsel

    Dit wetsvoorstel regelt dat de transitiedata uit de Wet toekomst pensioenen worden overgeheveld naar een algemene maatregel van bestuur (amvb). De transitiedata bepalen de maximale duur van de pensioentransitie. Door de transitiedata in een amvb op te nemen wordt het in de toekomst eenvoudiger om de transitie, indien dat voor de uitvoering nodig is, te verlengen. In eerste instantie wordt in de amvb geregeld dat de einddatum van de pensioentransitie met één jaar opschuift. Hiermee kunnen de werkzaamheden die gepaard gaan met de pensioentransitie beter worden gespreid in de tijd, wat ten goede komt van de uitvoering.

  • Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden

    Dit wetsvoorstel draagt bij aan het herstellen van de balans tussen het werken met zelfstandigen en als zelfstandige(n) aan de ene kant, en het werken met en als werknemer(s) aan de andere kant. Dit gebeurt door te verduidelijken wanneer als werknemer gewerkt moet worden en wanneer als zelfstandige gewerkt kan worden. Daarnaast worden werkenden met beperkte onderhandelingsmacht ondersteund bij het opeisen van hun arbeidsovereenkomst.

  • Btw-herziening diensten aan onroerende zaken

    Onder de huidige btw-regelgeving is het mogelijk om door middel van een zogenoemde "short stay structuur" belasting te besparen. Door bijvoorbeeld woningen na een grote verbouwing voor korte tijd btw-belast te verhuren, mag een ondernemer de btw op deze verbouwing aftrekken. Als de ondernemer vervolgens overgaat tot btw-vrijgestelde woningverhuur blijft het aftrekrecht in stand. Dit leidt tot een ongelijk speelveld in de verhuursector. Het kabinet vindt dit onwenselijk en komt daarom met conceptregelgeving om deze structuur te bestrijden. Dat concept gaat nu ter consultatie zodat hier commentaar op kan worden gegeven.

  • Wijziging Regeling Waadi in verband met de invoering van een toelatingsplicht van arbeidskrachten

    De Regeling Waadi wordt aangepast vanwege de wijziging van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs i.v.m. het wetsvoorstel Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten.

  • Muntthema 2025

    De Nederlandse Staat geeft twee keer per jaar een verzamelaarsmunt uit. Met deze verzamelaarsmunten worden speciale feiten, gebeurtenissen of personen geëerd die een bijzonder belang hebben voor Nederland. De staatssecretaris van Financiën - Fiscaliteit en Belastingdienst, verantwoordelijk voor het muntwezen, laat Nederlanders in deze openbare consultatie meedenken over een muntthema voor 2025.

  • Wet gegevensverstrekking douane voor uitvoering politie- of toezichtstaken

    Met de Wet gegevensverstrekking douane voor uitvoering politie- of toezichtstaken wordt het in verschillende gevallen mogelijk voor de douane om in de toezichtsfase, wanneer nog geen sprake is van een (redelijke vermoeden van een) strafbaar feit, douanegegevens te verstrekken aan de politie, de Koninklijke Marechaussee (KMar), de Financiële inlichtingen eenheid (FIU) of de Belastingdienst/Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD) waaronder ook gegevens waarop de geheimhoudingsplicht rust en persoonsgegevens.

  • Aanpassing voorwaarden kavelruilvrijstelling

    In de praktijk is het onbedoeld mogelijk geworden om gebruik te maken van de vrijstelling van overdrachtsbelasting voor kavelruil wanneer met een kavelruil de voor de vrijstelling relevante doelen niet worden gerealiseerd maar die kavelruil louter strekt tot het verkrijgen van fiscaal voordeel. Hierdoor worden met name woningen en andere opstallen die niet voor de landbouw worden gebruikt onbedoeld vrij van overdrachtsbelasting verkregen. Het kabinet vindt dit onwenselijk en komt daarom met conceptregelgeving om dit te bestrijden. Dat concept gaat nu ter consultatie zodat hier commentaar op kan worden gegeven. 

  • Aanpassing splitsingsvrijstelling

    In de praktijk is het onbedoeld mogelijk geworden om de splitsingsvrijstelling in de overdrachtsbelasting ruimer toe te passen dan oorspronkelijk de bedoeling was. Zo kan met een samenstel van transacties heffing van overdrachtsbelasting worden voorkomen bij de overdracht van onroerende zaken terwijl bij een rechtstreekse overdracht wel overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn. Het kabinet vindt dit onwenselijk en komt daarom met conceptregelgeving om dit te bestrijden. Dat concept gaat nu ter consultatie zodat hier commentaar op kan worden gegeven. 

  • Beleidsrichting direct aanpassen

    Voor burgers en bedrijven kan het vanwege bepaalde regels lastig zijn om onjuistheden bij de heffing van belasting te herstellen. Ideeën om dit eenvoudiger te maken staan in de beleidsrichting ‘direct aanpassen’. Er wordt gewerkt aan het verbeteren van de wettelijke regels die gaan over het vaststellen van de belastingschuld. Met deze pre-consultatie kunnen burgers, bedrijven, belangenbehartigers, bestuursorganen, rechtspraak, wetenschap en andere partijen reageren op deze beleidsrichting en de verschillende keuzes die nog openstaan. Hierover heeft het Ministerie van Financiën ook een aantal vragen opgesteld. De inbreng zal worden meegenomen in het conceptwetsvoorstel dat te zijner tijd op internetconsultatie.nl verschijnt.