Zoekresultaat

3119 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wetsvoorstel kinderbijslagvoorziening BES

    Dit wetsvoorstel beoogt te komen tot een kinderbijslagvoorziening voor de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba, die rekening houdt met de plaatselijke mogelijkheden en omstandigheden.

  • Wetsvoorstel kleine klassen

    Eén op de elf klassen in het basisonderwijs bevat 30 of meer leerlingen. Te grote klassen behoren tot één van de grootste ergernissen van leerkrachten en ouders. Dit wetsvoorstel beoogt het verkleinen van de klassen in het basisonderwijs. Met kleinere klassen is het mogelijk om alle leerlingen de benodigde aandacht en ondersteuning te geven. Dit voorstel regelt op termijn een gemiddelde van 23 leerlingen per leraar op schoolniveau. Klassen van 30 of meer leerlingen worden per direct verboden.

  • Wetsvoorstel Kwaliteitsverbetering (voortgezet) speciaal onderwijs

    Het wetsvoorstel legt vast dat leerlingen die speciaal onderwijs nodig hebben onderwijs krijgen dat: hen maximaal uitdaagt, zo goed mogelijk aansluit op hun mogelijkheden, en hen voorbereidt op optimale maatschappelijke participatie, in de vorm van vervolgonderwijs of een betaalde plaats op de arbeidsmarkt. Het voorstel ondersteunt het proces van kwaliteitsverbetering van de afgelopen jaren. De hoofdlijnen van het voorstel komen tot stand in samenspraak met het veld en betrokken ministeries.

  • Wetsvoorstel lesbisch ouderschap

    Het wetsvoorstel regelt dat de vrouwelijke partner van de moeder, de duomoeder, de juridische ouder van een moeder kan worden zonder dat daarvoor een gerechtelijke procedure is vereist.

  • Wetsvoorstel maatregelen loondoorbetaling bij ziekte en WIA

    Het wetsvoorstel maakt onderdeel uit van een totaalpakket aan maatregelen om de loondoorbetalingsverplichtingen voor werkgevers makkelijker, duidelijker en goedkoper te maken. Twee maatregelen uit dit pakket vergen wetswijziging. De derde maatregel uit dit wetsvoorstel heeft als doel om WIA-gerechtigden te stimuleren het werk te hervatten of uit te breiden.

  • Wetsvoorstel macrodoelmatigheid mbo

    Het mbo speelt een cruciale rol in het opleiden van vakmensen. De aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt en de spreiding van opleidingen kan beter. Dit wetsvoorstel creëert waarborgen om deelnemers, instellingen en bedrijfsleven in positie te brengen om een doelmatige situatie ook daadwerkelijk te realiseren. Mocht desondanks een ondoelmatige situatie blijven voortduren, dan kent dit wetsvoorstel een sluitstuk met ingrijpen door de overheid.

  • Wetsvoorstel modernisering bepalingen voorzieningenplanning voortgezet onderwijs

    In 2013 heeft een evaluatie van de bepalingen in de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO) over de voorzieningenplanning plaatsgevonden. Daaruit is naar voren gekomen dat de wet naar behoren functioneert. Wel zijn er sinds de wetswijziging in 2008 enige technische en licht beleidsmatige punten gebleken die aanpassing behoeven. In de beleidsreactie op de evaluatie heeft OCW aangekondigd de WVO op die punten te verbeteren. Dat gebeurt in bijgaand conceptwetsvoorstel.

  • Wetsvoorstel modernisering en uitbreiding strafbaarstelling mensenhandel

    Het belangrijkste doel van dit wetsvoorstel is om de strafbaarstelling van mensenhandel in (Caribisch) Nederland uit te breiden en te vereenvoudigen. Hierdoor kunnen daders eerder worden vervolgd, berecht en bestraft en slachtoffers beter worden beschermd. De uitbreiding van de strafbaarheid vindt vooral plaats ten aanzien van ernstige misstanden in de arbeidssfeer. Ook wordt voorgesteld om mensen die profiteren van mensenhandel eerder strafbaar te maken. Het wetsvoorstel geeft uitvoering aan een opdracht uit het coalitieakkoord, waarin staat dat de strafbaarstelling wordt gemoderniseerd. In het coalitieakkoord staan de belangrijkste doelstellingen voor het beleid van de regering in haar regeringsperiode.

  • Wetsvoorstel modernisering personenvennootschappen

    Bijgaand voorontwerp geeft het nieuwe moderne wettelijk kader voor personenvennootschappen (maatschap, vennootschap onder firma en commanditaire vennootschap). Het betreft de civielrechtelijke regeling. De fiscale maatregelen, het overgangsrecht en wijzigingen in overige wetten zullen op een later moment worden geconsulteerd, samen met het civielrechtelijke gedeelte.

  • Wetsvoorstel modernisering vennootschapsbelastingplicht overheidsondernemingen

    Dit conceptwetsvoorstel geeft aan hoe de vennootschapsbelastingplicht voor overheidsondernemingen gewijzigd zou kunnen worden. Het bestaande uitgangspunt van 'onbelast, tenzij' verandert in 'belast, tenzij'.

  • Wetsvoorstel Nationaal Contactpunt voor eHealth (NCPeH-NL)

    Als een Nederlander in een ander Europees land op de spoedeisende hulp terecht komt of zorg nodig heeft, is het in veel gevallen niet mogelijk om de medische gegevens van die patiënt digitaal uit te wisselen. Het kan wel heel belangrijk zijn dat de zorgverlener de medische gegevens van de patiënt heeft. Dit draagt bij aan de kwaliteit van de zorg voor de patiënt en verlaagt de kans op medische fouten. Dit wetsvoorstel zorgt ervoor dat medische gegevens via het Nederlandse Nationaal Contactpunt voor eHealth (NCPeH-NL) wel grensoverschrijdend kunnen worden uitgewisseld tussen zorgverleners. Daarvoor moet de Nederlandse patiënt toestemming geven, anders kunnen de medische gegevens niet worden uitgewisseld.

  • Wetsvoorstel natuurcompensatiebank

    Wijziging van de Wet natuurbescherming en de Omgevingswet in verband met het opnemen van regels over het registreren, reserveren en toedelen van maatregelen ter compensatie van de gevolgen voor Natura 2000-gebieden van stikstofdepositie veroorzaakt door projecten van groot openbaar belang

  • Wetsvoorstel Netherlands Commercial Court

    Het voorstel strekt ertoe om in complexe, internationale handelsgeschillen procederen in de Engelse taal mogelijk te maken als partijen dat onderling uitdrukkelijk zijn overeengekomen.

  • Wetsvoorstel nieuwe regels inzake huisvesting vergunninghouders

    Met dit wetsvoorstel wordt het verboden voor gemeenten om vergunninghouders voorrang te verlenen op de grond dat zij vergunninghouder zijn.

  • Wetsvoorstel NLQF

    Dit wetsvoorstel vloeit voort uit de aanbeveling van april 2008 van het Europees Parlement en de Europese Raad over het European Qualifications Framework for Life Long Learning. In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld het Nederlands Kwalificatiekader (NLQF) een wettelijke basis te geven, als ook om de niveaus op de diploma’s en diplomasupplementen te vermelden van de kwalificaties in het vo, mbo en ho.

  • Wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren in het onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt het private arbeidsrecht uit het Burgerlijk Wetboek van toepassing op het personeel dat werkzaam is in openbare scholen en instellingen in de bovengenoemde onderwijssectoren. Het voorstel regelt dat het ambtenarenrecht, dat nu nog geldt voor de openbare scholen en instellingen, straks niet meer van toepassing is. De bijzondere scholen en instellingen vielen al buiten de Ambtenarenwet, waardoor het private arbeidsrecht daar altijd al heeft gegolden.

  • Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE's

    Dit wetsvoorstel neemt belemmeringen weg bij de plaatsing van oplaadpunten bij Verenigingen van Eigenaars. Indien appartementseigenaars een oplaadpunt op een individueel parkeervak of op een gemeenschappelijke parkeergelegenheid willen plaatsen, moet het VvE-bestuur hiervan in kennis worden gesteld; de notificatie. De notificatie vervangt de benodigde toestemming van de VvE voor het plaatsen van een oplaadpunt, indien het oplaadpunt volgens de voorwaarden uit de notificatieregeling is geplaatst.

  • Wetsvoorstel openbaarmaking vergrijpboeten

    Deze consultatie bevat een wetsvoorstel naar aanleiding van de Panama maatregelen die de staatssecretaris van Financiën in zijn brief van 17 januari 2017 aan de Tweede Kamer heeft aangekondigd om belastingontduiking aan te pakken. Het betreft een wetsvoorstel over de openbaarmaking van vergrijpboeten opgelegd aan deelnemers aan een beboetbaar feit (juridische beroepsbeoefenaren/adviseurs).

  • Wetsvoorstel opkoopbescherming en verruiming mogelijkheden tijdelijke verhuur

    Dit wetsvoorstel maakt het mogelijk om in een gebied een opkoopbescherming in te voeren, zodat mensen die op zoek zijn naar een koopwoning om zelf in te wonen hierop meer kans maken. Daarnaast wordt het mogelijk om langere tijdelijke huurcontracten te sluiten en deze tussentijds maximaal eenmaal te verlengen, zodat de mogelijkheid tot tijdelijke huurcontracten beter aansluit bij de behoeften in de praktijk.

  • Wetsvoorstel opvraagbaarheid gegevens voor spoedeisende zorg

    Dit wetsvoorstel zorgt er voor dat medische gegevens makkelijker op te vragen zijn als iemand spoedeisende zorg nodig heeft. Dit is beter voor de kwaliteit van de zorg. Want dan kan beter worden bepaald hoe snel iemand moet worden geholpen en wat voor hulp iemand nodig heeft. En is er bijvoorbeeld minder kans op medische fouten. Het wetsvoorstel regelt dat sommige zorgaanbieders in principe verplicht worden bepaalde gegevens opvraagbaar te maken. Die “verplicht opvraagbaar gemaakte gegevens” mogen alleen worden ingezien door bepaalde zorgverleners in geval van spoedeisende zorg. En alleen als de cliënt geen bezwaar maakt.

  • wetsvoorstel ouderparticipatiecreches

    De consultatie betreft het wetsvoorstel ouderparticipatiecrèches. Ouderparticipatiecrèches (OPC’s) zijn crèches die geleid en georganiseerd worden door de ouders van de kinderen zelf. Minstens één van beide ouders verzorgt onbezoldigd minimaal één dagdeel per week opvang op de crèche. Er bestaan ongeveer zeven OPC’s in Nederland. Het gaat om ongeveer 120 kindplaatsen.

  • Wetsvoorstel over instemmingsrecht van ouders op handelingsdeel ontwikkelingsperspectief

    Het wetsvoorstel regelt het instemmingsrecht van ouders op het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief in het po, vo en (v)so. Het handelingsdeel is voor het (v)so geen verplicht onderdeel van het ontwikkelingsperspectief. In het wetsvoorstel wordt het handelingsdeel als verplicht onderdeel van het ontwikkelingsperspectief voor het (v)so alsnog geregeld.

  • Wetsvoorstel overstappen telecom

    Het wetsvoorstel tot het wijzigen van de Telecommunicatiewet strekt primair tot het verlagen van overstapdrempels voor eindgebruikers teneinde het overstappen naar een andere telecomaanbieder te vergemakkelijken en de mededinging te bevorderen. Daarnaast krijgt de Minister de bevoegdheid om inlichtingen te vorderen van aanbieders van elektronische communicatiediensten en–netwerken ten behoeve van het uitvoeren van een geografisch onderzoek naar het bereik van elektronische communicatienetwerken.

  • Wetsvoorstel pensioenverdeling bij scheiding 2021

    Beter gebruik van de wettelijke regels voor pensioenverdeling na scheiding en aanpassing van deze regels aan de huidige tijd. De standaard verdeelmethode wordt conversie, hierdoor zijn ex-partners niet meer levenslang via het pensioen aan elkaar verbonden. De conversie wordt automatisch uitgevoerd, tenzij tijdig afwijkende afspraken worden gemeld. Het bijzonder partnerpensioen wordt beperkt tot de huwelijkse periode.

  • Wetsvoorstel personeelsbehoud bij crisis

    Het Wetsvoorstel personeelsbehoud bij crisis heeft als doel om bedrijven en hun werknemers te ondersteunen in het behouden van banen bij een crisis die buiten het ondernemersrisico valt en onvoorzienbaar is. Denk daarbij aan een brand in het bedrijf, een overstroming, een oorlogssituatie of beperkende maatregelen om verspreiding van een ziekte te voorkomen. Het wetsvoorstel geeft werkgevers de mogelijkheid om in dit soort situaties hun personeel tijdelijk te herplaatsen of, als er niet gewerkt kan worden, het loon verminderd door te betalen en een loonsubsidie aan te vragen.

  • Wetsvoorstel persoonsgerichte aanpak en meldingen over radicalisering en terroristische activiteiten

    Dit wetsvoorstel verankert de wettelijke taak voor het college van burgemeester en wethouders om casusoverleggen over radicalisering te organiseren. Tevens voorziet dit wetsvoorstel in een duidelijke grondslag voor gegevensdeling door de partijen die deelnemen aan genoemde casusoverleggen.

  • Wetsvoorstel platform-to-business

    Met het wetsvoorstel publiek toezicht ‘platform-to-business verordening’ krijgt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de bevoegdheid de Europese platform-to-business verordening te handhaven. Het wetsvoorstel voorziet ook in een wijziging van het Burgerlijk Wetboek en het Wetboek van Burgerlijke rechtsvordering, om de verhouding tussen de bepalingen uit de verordening over collectieve rechtsvorderingen en het nationale recht te verduidelijken.

  • Wetsvoorstel praktische verbeteringen stichtingsprocedure scholen

    Gemeenten, schoolbesturen of ouders die een nieuwe school willen starten met geld (bekostiging) van de overheid moeten voldoen aan wettelijke eisen. In 2021 zijn deze wettelijke eisen veranderd met de wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen.

  • Wetsvoorstel productiebeperking kolen

    Dit wetsvoorstel bevat een jaarlijkse beperking op het gebruik van kolen voor elektriciteitsproductie. Op 24 april jl. heeft het kabinet in een brief aan de Tweede Kamer over het Urgenda-vonnis aangekondigd forse CO2-reductie te willen realiseren door de komende jaren de elektriciteitsproductie met kolen substantieel terug te dringen. Bovenop bestaande maatregelen wordt een aanvullende CO2-reductie beoogd van 5 MTon.

  • Wetsvoorstel profielen vmbo

    Met dit wetsvoorstel worden de sectoren en afdelingen in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) vervangen door profielen. Elk profiel zal bestaan uit een gemeenschappelijk deel, een profieldeel en een vrij deel. Het beroepsgerichte onderwijs zal gaan bestaan uit een profielvak en beroepsgerichte keuzevakken.

  • Wetsvoorstel pseudonimiseren van leerlinggegevens ten behoeve van de toegang tot en het gebruik van digitale leermiddelen.

    Als leerlingen digitale leermiddelen gebruiken, worden er persoonsgegevens uitgewisseld tussen de onderwijsinstelling en de leverancier van leermiddelen. Deze consultatie gaat over het voorstel om voortaan gebruik te maken van een pseudoniem voor leerlingen bij deze uitwisseling. Gebruik van een pseudoniem beschermt de privacy van leerlingen en versimpelt de toegang tot en het gebruik van digitale leermiddelen.

  • Wetsvoorstel publicatie door particulieren van camerabeelden van diefstal of vernieling

    Dit wetsvoorstel regelt dat burgers en bedrijven camerabeelden van misdrijven mogen publiceren ter ondersteuning van de opsporing, mits: 1. het uitsluitend gaat om diefstal of vernieling. Inbraak is daaronder inbegrepen; 2. het feit duidelijk zichtbaar is op de beelden; 3. er aangifte is gedaan en de beelden ter beschikking van de politie worden gesteld; 4. de identiteit van de verdachte niet bekend is; 5. andere personen dan de verdachte niet herkenbaar in beeld worden gebracht.

  • wetsvoorstel Quotumwet

    De consultatie betreft het wetsvoorstel Quotumwet.

  • Wetsvoorstel Rechtsbescherming bij aanbesteden

    Een inkoopopdracht van de overheid heet een aanbesteding. De overheid moet zich aan bepaalde regels houden bij aanbestedingen. Deze staan in de Aanbestedingswet 2012. Er wordt voorgesteld om deze wet te wijzigen zodat ondernemers makkelijker problemen kunnen aankaarten bij de overheid en  problemen sneller en beter kunnen worden opgelost. 

  • Wetsvoorstel rechtspositie rechterlijke ambtenaren ZSM

    Wijziging rechtspositie rechterlijke ambtenaren

  • Wetsvoorstel Registratie vrijstellingen van de Leerplichtwet

    U wordt gevraagd te reageren op het wetsvoorstel waarmee de vrijstellingen van de Leerplichtwet of vervangende leerplicht voortaan door de leerplichtambtenaren op uniforme wijze wordt geregistreerd via een vrijstellingenmodule in het Digitaal Verzuimloket.

  • Wetsvoorstel risicovluchten

    Wijziging van de Luchtvaartwet met het oog op de aanwijzing van luchtvaartterreinen waarvan gebruikt dient te worden gemaakt voor de landing van vluchten die een sterk verhoogd risico vormen om te worden gebruikt voor drugssmokkel

  • Wetsvoorstel ruimte voor duurzaamheidsinitiatieven

    Het wetsvoorstel helpt groene coalities duurzaamheidsinitiatieven te realiseren. Het wetsvoorstel biedt daarvoor een heldere procedure waarbij recht wordt gedaan aan het initiatief en de borging van publieke belangen. De minister maakt een eigenstandige afweging en kan bij een positief besluit het initiatief opnemen in een wettelijke regeling. Hierdoor wordt een aantal belemmeringen voor de totstandkoming of het succes van dergelijke duurzaamheidsinitiatieven weggenomen.

  • Wetsvoorstel Samenwerkingsschool

    Het onderwerp van de consultatie is de vereenvoudiging van de wettelijke regeling van de samenwerkingsschool. Een Samenwerkingsschool is school waarin zowel openbaar onderwijs als bijzonder onderwijs gegeven wordt. Sinds 2011 is het wettelijk toegestaan om een samenwerkingsschool te vormen. Hier is echter nauwelijks gebruik van gemaakt, terwijl de samenwerkingsschool een oplossing kan bieden in gebieden met leerlingendaling.

  • Wetsvoorstel Schooldiploma Praktijkonderwijs

    In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld dat elke school voor praktijkonderwijs (pro) aan alle leerlingen die succesvol het pro afronden een schooldiploma en een bijbehorend portfolio uitreikt. De minister stelt het model voor dit schooldiploma vast.

  • Wetsvoorstel schrappen grondslag kwaliteitsbekostiging hoger onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt voorgesteld om de kwaliteitsbekostiging uit de WHW te schrappen en de middelen die bestemd zijn voor het bevorderen van de onderwijskwaliteit aan de instellingen toe te kennen via de lumpsumbekostiging.

  • Wetsvoorstel sluitingsbevoegdheid uitbraak

    Het voorgestelde artikel 58na Wpg biedt een eenduidige wettelijke grondslag voor de burgemeester om de sluiting van publieke en besloten plaatsen te kunnen bevelen bij een uitbraak van het virus. Er is sprake van een uitbraak van het virus wanneer ten minste drie besmette personen aan elkaar zijn te relateren in tijd plaats en persoon, het aannemelijk is dat die specifieke plaats de besmettingsbron is en er aanwijzingen zijn dat de transmissie op de plaats nog gaande is.

  • Wetsvoorstel strafbaarstelling conversiehandelingen

    Dit wetsvoorstel strekt tot het instellen van een strafrechtelijk verbod op conversiehandelingen, ook wel 'conversietherapie' of 'homogenezing' genoemd. 

  • Wetsvoorstel strafbaarstelling gebruik persoonsgegevens voor intimiderende doeleinden

    Het wetsvoorstel bevat een strafbaarstelling van het gebruik van persoonsgegevens voor intimiderende doeleinden. Het gaat om het zich verschaffen, verspreiden of anderszins ter beschikking stellen van identificerende persoonsgegevens van een ander of een derde met het oogmerk om die ander vrees aan te (laten) jagen, ernstige overlast aan te (laten) doen of hem in de uitoefening van zijn ambt of beroep ernstig te (laten) hinderen.

  • Wetsvoorstel strafbaarstelling verheerlijken van terrorisme en openbare steunbetuiging aan terroristische organisaties

    Dit conceptwetsvoorstel voorziet in een strafbaarstelling in het Wetboek van Strafrecht van het verheerlijken van terrorisme en het in het openbaar betuigen van steun aan terroristische organisaties. In het Wetboek van Strafrecht (Sr) en het Wetboek van Strafrecht van Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Sr BES) zullen de volgende strafbaarstellingen worden geïntroduceerd.

  • Wetsvoorstel strafuitsluitingsgrond humanitaire hulpverleners en journalisten

    Met dit wetsvoorstel wordt de strafbaarstelling van verblijf in een door een terroristische organisatie gecontroleerd gebied – zoals opgenomen in wetsvoorstel 35 125 – aangevuld met een strafuitsluitingsgrond voor humanitaire hulpverleners, evenals voor journalisten en publicisten.

  • Wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid

    Deze consultatie betreft het wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid. Het hoofddoel is om alle bekostigde scholen en besturen in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs strategisch personeelsbeleid te laten voeren. Aanvullend is het doel dat het onderwijs een aantrekkelijke werkplek blijft. Het is de bedoeling dat dit bijdraagt aan kwalitatief goed en duurzaam inzetbaar personeel dat zorgt voor kwalitatief en toekomstbestendig onderwijs.

  • Wetsvoorstel stroomlijning markttoezicht ACM

    Wijziging van de Instellingswet Autoriteit Consument en Markt en enige andere wetten in verband met de stroomlijning van het door de Autoriteit Consument en Markt te houden markttoezicht

  • Wetsvoorstel tegengaan huwelijkse gevangenschap

    Het wetsvoorstel biedt een regeling voor het tegengaan van huwelijkse gevangenschap. Daarnaast wordt de praktijk voor zittingen gesloten jeugdhulp op locatie en de praktijk van het doen van mondelinge uitspraak in spoedeisende gevallen met dit voorstel verankerd. Daarnaast bevat het voorstel een aantal technische wijzigingen in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, Boeken 1 en 10 van het Burgerlijke Wetboek en enige andere wetten.

  • Wetsvoorstel ter implementatie van het EU Electricity Market Design-pakket

    Het wetsvoorstel implementeert het EU Electricity Market Design-pakket dat de Elektriciteitsrichtlijn, Elektriciteitsverordening, REMIT-Verordening en Acer-Verordening wijzigt. Het EMD-pakket is het resultaat van inspanningen van de Europese Unie tot verdere hervorming van de Europese elektriciteitsmarkt. Op veel punten voldoet de Nederlandse wetgeving al aan de gestelde eisen in het EMD-pakket. Het wetsvoorstel beperkt zich tot de wijzigingen die noodzakelijk zijn om de bepalingen uit het EMD-pakket te implementeren dan wel uit te voeren. Implementatie van de EMD-richtlijn en uitvoering van genoemde verordeningen vindt voor het overgrote deel plaats in het voorstel van de Energiewet (hierna: Energiewet). De Energiewet ligt momenteel ter behandeling voor bij de Eerste Kamer. Daarnaast bevat het wetsvoorstel wijzigingen in de energiebelasting in de Wet belastingen op milieugrondslag in verband met energiedelen.

  • Wetsvoorstel terugdringen verzuim

    Het doel van dit wetsvoorstel is om verzuim terug te dringen. Het voorstel bestaat uit drie onderdelen:

  • Wetsvoorstel tijdelijke afwijkende voorwaarde voor inschrijving voor het studiejaar 2022-2023 in verband met COVID-19

    Het wetsvoorstel creëert een mogelijkheid om voor het studiejaar 2022-2023 (aspirant-)studenten in te schrijven voor het hoger onderwijs die ten gevolge van COVID-19 nog niet aan alle vooropleidings- of toelatingseisen voldoen bij de start van de opleiding.

  • Wetsvoorstel toegang Wlz voor mensen met een psychische stoornis

    Dit wetsvoorstel heeft tot doel om mensen met een psychische stoornis die voldoen aan de bestaande Wlz-toegangscriteria toegang tot de Wlz te geven. Mensen met een psychische stoornis worden dan niet anders behandeld dan mensen met een lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke handicap, of mensen met een somatische of psychogeriatrische beperking of aandoening.

  • Wetsvoorstel toekomstbestendig onderwijsaanbod

    Het onderwerp van het wetsvoorstel dat ter consultatie wordt voorgelegd is de verplichting om op overeenstemming gericht overleg te voeren met andere schoolbesturen over het toekomstig onderwijsaanbod. Daarnaast gaat de consultatie over het vergemakkelijken van verplaatsen van een school, omzetten of uitbreiding met een richting.

  • Wetsvoorstel toevoegen gegevens aan procesdossier minderjarige

    Het wetsvoorstel maakt het mogelijk dat de rechter in een civiele zaak betreffende een minderjarige ambtshalve gegevens uit andere de minderjarige betreffende dossiers aan het procesdossier toevoegt en aan zijn beslissing ten grondslag legt. Hij kan dit doen wanneer hij dit noodzakelijk acht met het oog op de beoordeling van de belangen van de minderjarige.

  • Wetsvoorstel tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15

    De financiële ruimte op de Rijksbegroting voor de aanleg van Rijksinfrastructuur is beperkt. Voor twee projecten biedt tolheffing uitkomst. Het gaat om de Blankenburgverbinding, een nieuwe weg die de A15 en de A20 ten westen van Rotterdam met elkaar verbindt, en om de ViA15. Dit is een doortrekking van de A15 vanaf knooppunt Valburg naar de A12 bij Zevenaar. Het voorstel voor een Wet tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15 maakt de tolheffing op de genoemde verbindingen juridisch mogelijk.

  • Wetsvoorstel tot herziening van het beslag- en executierecht

    Het wetsvoorstel herziet het beslag- en executierecht in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. Het wetsvoorstel voert o.a. een beslagvrij bedrag in bij beslag op een bankrekening en het beslagverbod op roerende zaken, zoals inboedel, wordt gemoderniseerd.

  • Wetsvoorstel tot invoering van de tbo-maatregel

    Dit wetsvoorstel introduceert een nieuwe strafrechtelijke maatregel die verplicht tot het volgen van onderwijs. Deze maatregel 'ter beschikking stelling aan het onderwijs' (tbo-maatregel) kan worden opgelegd aan jeugdigen en jongvolwassenen van 12 tot 23 jaar ten tijde van het plegen van een delict. Het onderwijs waar het om gaat is voortgezet (speciaal) onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs. Het wetsvoorstel vloeit voort uit het regeerakkoord 'Bruggen slaan'.

  • Wetsvoorstel tot wijziging omgevingswaarde stikstofdepositie 2030 en vergunningplicht o.a. intern salderen

    Dit wetsvoorstel versnelt de wettelijke stikstofdoelstelling (omgevingswaarde) van 2035 naar 2030. Ook introduceert het wetsvoorstel een natuurvergunningplicht voor stikstofgerelateerde wijzigingen (o.a. intern salderen). Basis is het coalitieakkoord en de voorstellen van Remkes. Voor de omgevingswaarde zijn in het wetsvoorstel ook twee ijkmomenten in 2025 en 2028 opgenomen. Tijdens de ijkmomenten wordt bezien of er dwingende inhoudelijke redenen zijn om iets meer tijd te nemen voor het halen van de doelstellingen. Zo ja, dan kan de termijn waarop moet zijn voldaan aan die omgevingswaarde worden verlengd. Met de natuurvergunningplicht wordt onder meer intern salderen vergunningplichtig. Dit zorgt er onder meer voor dat de natuurvergunning overeenkomt met wat er op een bedrijf gebeurt.

  • Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 62 Geneesmiddelenwet

    De online verkoop van uitsluitend apotheek en drogist-geneesmiddelen (UAD-geneesmiddelen) is staande praktijk die breed wordt geaccepteerd. Echter is de online verkoop niet te verenigen met de letterlijke verwoording van de wet. Ook biedt de wet geen ruimte voor gewenste digitale voorlichting in het fysieke verkooppunt door een digitaal oproepbare (assistent-)drogist. Bijvoorbeeld wanneer er een keer niet voldoende (assistent-)drogisten aanwezig kunnen zijn.

  • Wetsvoorstel tot Wijziging van de Advocatenwet, de Gerechtsdeurwaarderswet, de Wet op het notarisambt

  • Wetsvoorstel tot wijziging van de Meststoffenwet in verband met certificering

    Dit wetsvoorstel stelt een wijziging van de Meststoffenwet voor waarmee een grondslag geboden wordt om onder voorwaarden rechtsgevolgen te kunnen verbinden aan deelname aan private certificeringssystemen.

  • Wetsvoorstel tot wijziging van de re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar bij werknemers van kleine en middelgrote werkgevers

    Doel van het wetsvoorstel is kleine en middelgrote werkgevers meer wendbaar te maken door eerder duidelijkheid te geven tot welk moment zij de eigen functie van de zieke werknemer voor hem beschikbaar moeten houden. Met de maatregel krijgen werkgevers en werknemers duidelijkheid over het te volgen spoor bij re-integratie en de mogelijkheid tot vervanging van de werknemer in het tweede ziektejaar.

  • Wetsvoorstel uitbreiding strafbaarheid spionage

    Veel spionageactiviteiten zijn momenteel al strafbaar volgens de Nederlandse wet. Denk daarbij aan klassieke spionage zoals het schenden van staats- en bedrijfsgeheimen. Ontwikkelingen, zoals de komst van nieuwe en steeds assertievere spelers op het wereldtoneel en de opkomst van digitale spionage, hebben aanleiding gegeven om opnieuw te kijken naar de wetgeving.

  • Wetsvoorstel uitbreiding wettelijke grondslagen gegevensverwerking register onderwijsdeelnemers

    De voorgestelde uitbreiding van de wettelijke grondslagen voor gegevensverwerking betreft onder meer: aansluiting van particuliere, buitenlandse en internationale scholen op het register onderwijsdeelnemers, gegevensverstrekking uit het register onderwijsdeelnemers aan o.a. sectorraden, pensioenuitvoerders en Belgische toezichthouder AGODI, en het gebruik van diplomagegevens voor het legaliseren van diploma’s voor het gebruik hiervan in het buitenland.

  • wetsvoorstel uitzondering exportbeperking AOW voor oorlogsgetroffenen

    Het wetsvoorstel betreft een uitzondering op de exportbeperking van het AOW-pensioen voor oorlogsgetroffenen.

  • Wetsvoorstel vastgoedaandelentransacties

    In de btw is het uitgangspunt dat er btw verschuldigd is (algemeen tarief, momenteel 21%) door de verkoper bij de levering van nieuwe onroerende zaken.  De verkrijging van bestaande onroerende zaken door de koper wordt in de regel met overdrachtsbelasting belast (algemeen tarief, momenteel 10,4%). Het is echter mogelijk om nieuwe onroerende zaken via een aandelentransactie over te dragen (in plaats van via een directe levering van de onroerende zaak) waarbij noch btw, noch ovb verschuldigd is. In de praktijk gebruiken belastingplichtigen deze belastingbesparende structuur om de belastingdruk te verlagen bij de aankoop van nieuwe onroerende zaken. Dit wetsvoorstel bevat daarom een voorstel om de zogenoemde samenloopvrijstelling in de ovb-wet- en regelgeving in die zin te wijzigen dat in ieder geval heffing van ovb (momenteel 10,4%) plaatsvindt bij de verkrijgingen van nieuwe onroerende zaken via een (kwalificerend) aandelenbelang (doordat in die gevallen de samenloopvrijstelling geen toepassing vindt).

  • Wetsvoorstel verbeterde werking Vormerkung bij beslag

    Ambtelijk voorontwerp voor een wetsvoorstel tot verbetering van de werking van Vormerkung bij beslag.

  • Wetsvoorstel verbetering bestrijding heling

    Dit wetsvoorstel dat tot doel heeft om heling beter te kunnen bestrijden en als gevolg daarvan de daaraan ten grondslag liggende vermogensdelicten, zoals diefstal, te kunnen voorkomen en bestrijden.

  • Wetsvoorstel verbetering kinderopvangtoeslag

    Deze consultatie gaat over een voorstel van wijziging van de Wet kinderopvang (Wko), met het doel om de kinderopvangtoeslag te verbeteren. Het wetsvoorstel bevat vier verschillende beleidswijzigingen. Het gaat over het recht op kinderopvangtoeslag voor promovendi en technologisch ontwerpers in opleiding, en voor alle onderdelen van het inburgeringstraject. Daarnaast bevat het voorstel een verduidelijking rondom openingstijden van de kinderopvang en het schrappen van de vaste voet voor de kinderopvangtoeslag.

  • Wetsvoorstel verbetering rechtspositie en rechtsbescherming mbo-student

    Dit wetsvoorstel heeft tot doel om studenten in het middelbaar beroepsonderwijs een betere rechtspositie en rechtsbescherming te geven. De rechtspositie van studenten wordt verbeterd door rechten rondom schorsing en verwijdering in de wet op te nemen. De rechtsbescherming wordt verbeterd door onafhankelijke geschillenbeslechting laagdrempeliger te maken. Daarnaast beoogt dit wetsvoorstel de regeldruk voor instellingen te verminderen door onder andere de onderwijsovereenkomst af te schaffen.

  • Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt de algemene burgerschapsopdracht aan scholen verduidelijkt. Het burgerschapsonderwijs aan leerlingen moet voortaan in ieder geval gaan om: de ontwikkeling van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de mensenrechten en het bijbrengen van de sociale en maatschappelijke competenties die leerlingen in staat stellen om deel uit te maken van en bij te dragen aan de samenleving. Het personeel van de school handelt volgens deze waarden.

  • Wetsvoorstel vereenvoudigde verkrijging dubbele kinderbijslag

    Ouders van kinderen met een ernstige ziekte of aandoening verlenen extra zorg aan hun kind. Dit brengt eveneens meer kosten met zich mee. Om ouders tegemoet te komen in deze kosten, kunnen zij recht hebben op het dubbele bedrag van de kinderbijslag. Dit wetsvoorstel draagt bij aan het verminderen van de complexiteit van de regeling voor ouders. Ook draagt het wetsvoorstel bij aan het bestrijden van niet-gebruik.

  • Wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging PO

    Dit wetsvoorstel ziet op de vereenvoudiging van de bekostiging van het primair onderwijs en helpt schoolbesturen om in overleg met hun stakeholders betere keuzes te maken die passen bij hun eigen visie en de lokale situatie. Het wetsvoorstel zorgt ervoor dat besturen beter kunnen voorspellen hoeveel geld zij krijgen en de bekostiging wordt inzichtelijker. Daarbij zorgt de vereenvoudiging ervoor dat de administratieve lasten voor scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden verminderen.

  • Wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging vo

    Dit wetsvoorstel ziet op de vereenvoudiging van de basisbekostiging van het voortgezet onderwijs. Het nieuwe bekostigingsmodel bevat twee leerlingenprijzen en een vast bedrag op vestigingsniveau. Door deze vereenvoudiging wordt de (meerjarige) financiële planning door schoolbesturen verbeterd, de onbedoelde sturing verminderd en de transparantie vergroot. Via deze consultatie wordt ook inzicht gegeven in de indicatieve herverdeeleffecten per bestuur via de rekentoolbekostiging-vo

  • Wetsvoorstel vereenvoudiging en modernisering bewijsrecht

    Het conceptwetsvoorstel vereenvoudigt en moderniseert de regels over het verzamelen van informatie en bewijs voorafgaand en tijdens een civiele procedure. De verschillende bewijsverrichtingen worden meer op elkaar afgestemd en de rechter krijgt meer regie over bewijskwesties in de procedure.

  • Wetsvoorstel vereenvoudiging Wajong

    Het doel van het wetsvoorstel is om de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering jonggehandicapten (Wajong) te vereenvoudigen en stroomlijnen waardoor (meer) werken lonend is, mensen die gaan studeren er niet op achteruit gaan en mensen niet langer bang zijn hun uitkering te verliezen als ze gaan werken.

  • Wetsvoorstel verhoging boetemaxima ACM

    Wijziging van een aantal wetten op het terrein van het Ministerie van Economische Zaken houdende een verhoging van voor de Autoriteit Consument en Markt geldende boetemaxima

  • wetsvoorstel verruiming fouilleerbevoegdheden

    Wetsvoorstel ter verruiming van fouilleerbevoegdheden van de politie: burgemeester kan voor maximaal 12 uur een gebied aanwijzen waar de politie op (mondeling) bevel van (hulp)officier van justitie preventief fouilleert op wapens; burgemeester kan zo’n gebied ook in noodverordening aanwijzen; onderzoek aan kleding en tassen bij arrestatie; verruiming fouilleerbevoegdheden bij insluiting in politiecel.

  • Wetsvoorstel versterken positie mbo-studenten

    Iedere jongere, ongeacht zijn of haar financiële of persoonlijke situatie, moet de kans krijgen om onderwijs te volgen. Het wetsvoorstel ‘versterken positie mbo-studenten’ draagt hieraan bij via 1) de introductie van een mbo-studentenfonds; 2) maatregelen voor de versterking van de positie van zwangere mbo-studenten; 3) de introductie van de mbo-verklaring; 4) wijziging van de benaming van mbo-studenten en 5) het niet langer verplichten om nadere vooropleidingseisen te stellen.

  • wetsvoorstel versterking

    Het kabinet heeft in 2018 besloten de afweging over de hoogte van de gaswinning uit het Groningenveld, het afhandelen van schade en bouwkundige versterking in publieke handen te nemen. De mogelijkheid voor publieke afhandeling van het schadeherstel is geregeld in het wetsvoorstel Tijdelijke wet Groningen. Dit wetsvoorstel is een aanvulling daarop en regelt de versterking van gebouwen omwille van de veiligheid in Groningen.

  • Wetsvoorstel Versterking aanpak ondermijnende criminaliteit II

    Het conceptwetsvoorstel strekt tot het tot stand brengen van een nieuwe wet Confiscatie criminele goederen en tot aanpassing van bestaande wetgeving, ter versterking van de aanpak van ondermijnende en georganiseerde criminaliteit. De wijzigingsvoorstellen hebben betrekking op het Wetboek van Strafvordering, het Wetboek van Strafrecht, de Opiumwet, de Algemene Wet bestuursrecht, de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en de Wet op de economische delicten.

  • Wetsvoorstel Versterking aanpak ondermijnende criminaliteit II

    Het conceptwetsvoorstel strekt tot het tot stand brengen van een nieuwe wet Confiscatie criminele goederen en tot aanpassing van bestaande wetgeving, ter versterking van de aanpak van ondermijnende en georganiseerde criminaliteit. De wijzigingsvoorstellen hebben betrekking op het Wetboek van Strafvordering, het Wetboek van Strafrecht, de Opiumwet, de Algemene Wet bestuursrecht, de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en de Wet op de economische delicten.

  • wetsvoorstel versterking bestrijding computercriminaliteit

    Het wetsvoorstel bevat een zelfstandige bevoegdheid voor de officier van justitie om strafbare gegevens van het internet te laten verwijderen. Daarnaast wordt het, volgens het wetsvoorstel, strafbaar om zonder toestemming gegevens uit een computer over te nemen, en om computergegevens die op die manier zijn verkregen, te bezitten of aan een ander bekend te maken (“heling” van computergegevens). Ten slotte wordt het strafbaar om stiekem een met een ander gevoerd gesprek op te nemen.

  • Wetsvoorstel versterking handhaving en inning studiefinanciering

    Er zijn te weinig mogelijkheden voor effectief toezicht op het gebruik van studiefinanciering en om op te treden tegen wanbetalers. Dit wetsvoorstel geeft DUO meer instrumenten om toezicht te houden op het gebruik van studiefinanciering en om misbruik te bestrijden. DUO kan door het wetsvoorstel ook beter preventief optreden door studenten en debiteuren die onbewust de regels overtreden daarop wijzen. Daarmee kan worden voorkomen dat ze onnodige schulden opbouwen of een boete krijgen.

  • Wetsvoorstel versterking rechtsbijstand in het strafproces

    Dit wetsvoorstel legt verschillende uitbreidingen van het recht op kosteloze rechtsbijstand in strafzaken in de wet vast. Het gaat onder andere om rechtsbijstand voor verdachten wiens zaak met een strafbeschikking wordt afgedaan en zowel minderjarige als kwetsbare meerderjarige verdachten die zich in vrijheid bevinden en worden uitgenodigd voor een verhoor op het politiebureau. Voor een deel wordt dit in de praktijk al toegepast. Daarnaast voert het wetsvoorstel een aantal procedurele wijzigingen door die het stelsel van gefinancierde rechtsbijstand in strafzaken beter uitvoerbaar maken voor de betrokken organisaties.

  • Wetsvoorstel verzekerdeninvloed

    Het onderwerp van deze consultatie is het wetsontwerp waarmee de invloed van verzekerden op het beleid van zorgverzekeraars wordt vergroot. Onderdeel daarvan is het zorginkoopbeleid (denk aan de inkoop van ziekenhuiszorg, huisartsenzorg, geestelijke gezondheidszorg, etc).

  • Wetsvoorstel voor het creëren van grondslagen tbv kwaliteitsregistraties LADIS en LTR

    Dit wetsvoorstel regelt een wettelijke grondslag voor het verwerken van gepseudonimiseerde persoonsgegevens voor de kwaliteitsregistraties LADIS en LTR ter bevordering van de kwaliteit en veiligheid van de gezondheidszorg.

  • Wetsvoorstel Voortgang Energietransitie

    Dit wetsvoorstel wijzigt de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet om deze verder toekomstbestendig te maken en de uitgangspositie voor de energietransitie te verbeteren door belemmeringen weg te nemen.

  • Wetsvoorstel wijziging Awb n.a.v. HvJ EU Varkens in Nood

    Voor bestuursorganen / uitvoeringsorganisaties op rijks- en decentraal niveau die Aarhus-besluiten nemen ( d.w.z. besluiten over activiteiten die aanzienlijke milieueffecten kunnen hebben), burgers/bedrijven, belangenoranisaties en bestuursrechtspraak 

  • Wetsvoorstel wijziging crediteurenhierarchie banken

    Het wetsvoorstel strekt tot implementatie van een Europese richtlijn. De richtlijn verlangt dat de lidstaten, kort gezegd, aan de rangorde waarin vorderingen in het faillissement van een bank op de boedel kunnen worden verhaald (faillissementsladder) een specifieke categorie vorderingen toevoegen. Deze vorderingen worden uit de boedel van een failliete bank voldaan onmiddellijk na de gewone concurrente vorderingen en voor de achtergestelde vorderingen.

  • Wetsvoorstel wijziging huursomstijging

    Dit wetsvoorstel past de maximale huursomstijging die voor woningcorporaties geldt inhoudelijk aan en geeft mogelijkheid om in gezamenlijke afspraak tussen woningcorporaties, huurdersorganisaties en gemeenten lokaal af te wijken van de huursomstijging. Het wetsvoorstel geeft hiermee invulling aan een deel van de afspraken uit het Sociaal Huurakkoord van Aedes en de Woonbond.

  • Wetsvoorstel wijziging markt en overheid, concentratietoezicht en privaatr. handh.

    Met het wetsvoorstel wordt de algemeenbelanguitzondering in de wet markt en overheid (hoofdstuk 4b Mededingingswet) aangescherpt via motiveringseisen, meer inspraak voor ondernemers en een verplichte periodieke evaluatie van gemaakte uitzonderingen. Het wetsvoorstel bevat ook technische wijzigingen in het concentratietoezicht en een wijziging in het Burgerlijk Wetboek om de bepalingen over privaatrechtelijke handhaving van het mededingingsrecht op nationale overtredingen toe te passen.

  • wetsvoorstel wijziging Meststoffenwet

    De maatregelen uit het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn 2018 - 2021, zoals in december 2017 toegezonden aan de Eerste Kamer, aan de Tweede Kamer, en aan de Europese Commissie, worden geïmplementeerd in regelgeving. Voorliggende wijziging ziet op wijziging van de Meststoffenwet per 1 januari 2020.

  • wetsvoorstel Wijziging van de Algemene Ouderdomswet en de Wet financiering sociale verzekeringen in verband met het afschaffen van de mogelijkheid om schuldig nalatig te verklaren bij het niet of niet

    Burgers kunnen op hun AOW-uitkering gekort worden indien zij niet (volledig) voldoen aan de premieplicht van de AOW. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) beoordeelt naar aanleiding van door de Belastingdienst (BD) aangeleverde gegevens of de persoon ‘schuldig nalatig’ verklaard dient te worden. Bij de toekenning van de AOW-uitkering, op de AOW-leeftijd, wordt een korting toegepast voor zo lang de AOW-uitkering duurt. Met het conceptwetsvoorstel wordt deze korting afgeschaft.

  • Wetsvoorstel woonplaatsbeginsel

    In het nieuwe woonplaatsbeginsel hoeft de gezaghebber van het kind niet meer te worden uitgezocht. Voor het woonadres wordt aangesloten bij de Basisregistratie Personen van de jeugdige.

  • Wetsvoorstel zeggenschap lichaamsmateriaal

    De Wet zeggenschap lichaamsmateriaal (Wzl) wordt aangepast. Deze aanpassingen staan in de tweede nota van wijziging.

  • Wetsvoorstel zorg- en affectieschade

    Dit wetsvoorstel verbetert de positie van personen die door toedoen van een ander letselschade lijden en van de naasten van personen die door toedoen van een ander letselschade lijden of komen te overlijden.

  • Wetsvoorstellen modernisering personenvennootschappen

    Bijgaande drie wetsvoorstellen geven het nieuwe moderne wettelijk kader voor personenvennootschappen (maatschap, vennootschap onder firma en commanditaire vennootschap). Het betreft de civielrechtelijke regeling, fiscale maatregelen en enkele invoeringsbepalingen (ook overgangsrecht). Reacties uit de internetconsultatie van 2019 zijn verwerkt.

  • Wetswijziging deponering in handelsregister langs elektronische weg

    Wijziging van de Handelsregisterwet 2007, het Burgerlijk Wetboek en de Wet op de formeel buitenlandse vennootschappen in verband met deponering bescheiden in het handelsregister langs elektronische weg