Zoekresultaat
176 resultaten
U heeft gezocht op:
Belasting
-
Voorontwerp van een wet mogelijkheid vervroeging ingangsdatum ouderdomspensioen
Het voorontwerp wijzigt de Algemene Ouderdomswet, de Wet inkomstenbelasting 2001 en de Wet op de loonbelasting 1964. Het voorontwerp regelt een uitzondering op de hoofdregel van AOW-pensioen bij 67 jaar. Mensen kunnen onder bepaalde voorwaarden alsnog het AOW-pensioen op 65- of 66-jarige leeftijd laten ingaan.
-
Wet aanpak belastingontduiking
Deze consultatie bevat een deel van de maatregelen die de staatssecretaris van Financiën in zijn brief van 17 januari 2017 aan de Tweede Kamer heeft aangekondigd om belastingontduiking aan te pakken. Het betreft een beleidsdocument over de openbaarmaking van vergrijpboeten opgelegd aan deelnemers aan een beboetbaar feit (juridische beroepsbeoefenaren/adviseurs) en conceptwetteksten waarin vier invorderingsmaatregelen zijn uitgewerkt die bijdragen aan de aanpak van verhaalsconstructies.
-
Wet aanpassing innovatiebox
De innovatiebox is een regeling in de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 (Wet Vpb 1969) als gevolg waarvan materieel een lager belastingtarief geldt voor winsten die toerekenbaar zijn aan bepaalde innovaties. Deze regeling wordt aangepast vanwege in OESO-verband gemaakte afspraken over patentboxen. Die afspraken vloeien voort uit actiepunt 5 van het zogenoemde BEPS-project (Base Erosion and Profit Shifting).
-
Wet aanpassing liquidatie- en stakingsverliesregeling
Dit wetsvoorstel past de liquidatie- en stakingsverliesregeling in de vennootschapsbelasting aan om de belastinggrondslag te verbreden en oneigenlijk gebruik te voorkomen.
-
Wet aanpassing Regeling dienstverlening aan huis
Op dit moment is de Regeling dienstverlening aan huis (Rdah) van toepassing op arbeidsovereenkomsten tussen budgethouders en pgb-zorgverleners voor doorgaans minder dan vier dagen per week. In de Rdah wordt een aantal arbeidsrechtelijke/sociaal zekerheidsrechtelijke bepalingen uitgezonderd. Vorig jaar heeft de Centrale Raad van Beroep geoordeeld dat de uitzondering op de verplichte werknemersverzekering voor de WW niet is toegestaan. Met dit wetsvoorstel wordt in geval van pgb-zorgverlening op basis van een arbeidsovereenkomst de verzekeringsplicht voor de werknemersverzekeringen geregeld en wordt eveneens geregeld dat de overige uitzonderingen uit de Rdah in geval van pgb komen te vervallen.
-
Wet basisregistratie personen
Het wetsvoorstel beoogt de huidige Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA) te vervangen en zal onder meer ook een regeling gaan bevatten voor de registratie van niet-ingezetenen.
-
Wet basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen
Het wetsvoorstel regelt een verplichte verzekering tegen inkomensverlies bij arbeidsongeschiktheid, voor zelfstandigen. Dat kan via de publieke verzekering, of door een private verzekering af te sluiten die aan een aantal voorwaarden voldoet. Het wetsvoorstel zorgt er voor dat zelfstandigen ook inkomen hebben als zij arbeidsongeschikt raken. De verplichte verzekering voor zelfstandigen verkleint de verschillen tussen werknemers en zelfstandigen en tussen zelfstandigen onderling.
-
Wet excessief lenen bij eigen vennootschap
De voornaamste reden voor deze maatregel is het tegengaan van belastinguitstel en -afstel door ab-houders. Door overtollige gelden als lening aan de eigen vennootschap te onttrekken in plaats van als dividend of loon te genieten, wordt belastingheffing op dat moment voorkomen. Het kabinet sluit met dit wetsvoorstel de belastingheffing aan op het beschikkingsmoment van deze gelden. Ab-houders moeten daardoor box 2-belasting betalen voor zover ze meer dan €500.000 lenen van hun vennootschap.
-
Wet gegevensverstrekking douane voor uitvoering politie- of toezichtstaken
Met de Wet gegevensverstrekking douane voor uitvoering politie- of toezichtstaken wordt het in verschillende gevallen mogelijk voor de douane om in de toezichtsfase, wanneer nog geen sprake is van een (redelijke vermoeden van een) strafbaar feit, douanegegevens te verstrekken aan de politie, de Koninklijke Marechaussee (KMar), de Financiële inlichtingen eenheid (FIU) of de Belastingdienst/Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD) waaronder ook gegevens waarop de geheimhoudingsplicht rust en persoonsgegevens.
-
Wet identificatie houders aandelen aan toonder
Wetsvoorstel identificatie houders aandelen aan toonder
-
Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling cryptoactiva
Met deze wet wordt de Europese DAC8-richtlijn van 17 oktober 2023 (Richtlijn (EU) 2023/2226) in de Nederlandse wet geïmplementeerd. Deze richtlijn is de zevende wijziging van de DAC-richtlijn en dient op 1 januari 2026 in werking te treden. Het doel van de Europese DAC8-richtlijn is om meer transparantie te creëren als het gaat om bezit van crypto-activa, waardoor belastingontwijking- en ontduiking beter kan worden bestreden. DAC8 voorziet hiernaast nog in een aantal andere wijzigingen van de DAC-richtlijn.
-
Wet implementatie EU-richtlijn transparantie inkomsten via de digitale platformeconomie en overige aanpassingen
Op 22 maart 2021 heeft de Raad van de Europese Unie Richtlijn (EU) 2021/514 (ook wel DAC7 genoemd) aangenomen, waarmee het instrumentarium voor samenwerking tussen belastingdiensten op het gebied van de digitale economie wordt uitgebreid. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd DAC7 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen.
-
Wet implementatie richtlijn betalingsdienstaanbieders
Op 18 februari 2020 heeft de Raad van de Europese Unie Richtlijn (EU) 2020/284 (richtlijn betalingsdienstaanbieders) aangenomen. Op grond van deze richtlijn worden betalingsdienstaanbieders verplicht om onder voorwaarden alle betaaldata van grensoverschrijdende transacties te delen met de Belastingdienst. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd om deze richtlijn te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de Omzetbelasting 1968.
-
Wet inhoudingsplicht houdstercoöperatie en uitbreiding inhoudingsvrijstelling
Nv’s/bv’s zijn inhoudingsplichtig voor de dividendbelasting. Een coöperatie, ook als die als houdstercoöperatie in internationale structuren wordt gebruikt, is niet inhoudingsplichtig. Dit ontwerp bevat maatregelen om dit verschil op te heffen. Ook de inhoudingsvrijstelling wordt uitgebreid richting derde landen waarmee Nederland een volledig belastingverdrag heeft gesloten. Dekkingsmaatregelen, die binnen het domein van het bedrijfsleven liggen, worden in het definitieve wetsvoorstel opgenomen.
-
Wet invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES
Het voorstel is om alle inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba een burgerservicenummer (BSN) te geven. Daarmee krijgen zij ook toegang tot DigiD en andere inlogmiddelen om zaken te regelen met de overheid. Denk aan het online doorgeven van een verhuizing en het doen van belastingaangifte. Het kan vanuit huis, vanaf de computer of smartphone. Dat is gemakkelijker, scheelt de burger tijd en maakt de overheidsdienstverlening beter.
-
Wet invoering conditionele bronbelasting op dividenden
Invoering conditionele bronbelasting op dividenden.
-
Wet minimum CO2-prijs elektriciteitsopwekking
In het regeerakkoord 2017-2021 “Vertrouwen in de toekomst” (Bijlage bij Kamerstukken II, 34700 nr. 34) is afgesproken om per 2020 een minimum CO2-prijs voor elektriciteitsopwekking in te voeren bij bedrijven die vallen onder Europese systeem voor emissiehandel (ETS). De prijs bestaat uit een combinatie van de CO2-prijs die volgt uit het ETS en een nationale heffing. De prijs loopt op tot 43 euro in 2030.
-
Wet omzetgerelateerde vrijstelling voor ondernemers van belasting
Wijziging van de huidige kleineondernemingsregeling in de Wet op de omzetbelasting 1968 in een facultatieve omzetgerelateerde vrijstellingsregeling van omzetbelasting.
-
Wet tegemoetkoming onterechte afwijzing buitengerechtelijke schuldregeling
Het wetsvoorstel Wet tegemoetkoming onterechte afwijzing buitengerechtelijke
schuldregeling regelt een wettelijke grondslag om burgers van wie een MSNP-verzoek
onterecht door de Belastingdienst is afgewezen tegemoet te komen. Het
tegemoetkomingsbeleid bestaat uit meerdere onderdelen, te weten: 1) een
tegemoetkoming voor immateriële schade, 2) kwijtschelding van de nog openstaande
schulden bij de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen, 3) een bedrag gelijk aan de
betaalde bedrage en verrekende bedragen door de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen
en 4) een pseudo-MSNP. -
Wet toezeggingen pensioenonderwerpen
Bij de behandeling van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) in de Eerste Kamer zijn een aantal toezeggingen gedaan. Dit wetsvoorstel geeft uitvoering aan deze toezeggingen. Er is toegezegd de vrijwillige voortzetting van het wezenpensioen mogelijk te maken en het kindbegrip te uniformeren. Deze twee dingen worden met dit wetsvoorstel geregeld. Het wetsvoorstel bevat daarnaast een verruiming van het overgangsrecht voor premievrije voortzetting van het pensioen bij arbeidsongeschiktheid, voor gesloten pensioenfondsen en verzekeraars. Het wetsvoorstel bevat ook een aantal technische aanpassingen en verduidelijkingen.
-
Wet tot wijziging van de Wet milieubeheer houdende een maximaal budget voor het meerjarenprogramma geluidsanering
Op basis van de Wet milieubeheer moeten Rijkswaterstaat en ProRail voor alle hoofd(spoor)wegen een saneringsplan opstellen. Een saneringsplan geeft op basis van de bestaande geluidhinder aan of er maatregelen, zoals stille wegdekken, raildempers en geluidschermen, moeten worden getroffen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voornemens de Wet milieubeheer te wijzigen opdat de maatregelen kunnen worden geprioriteerd, zodanig dat het beschikbare budget niet overschreden wordt.
-
Wet verbetering aansluiting beroepsonderwijs-arbeidsmarkt
Ruimte om de aansluiting te verbeteren van het beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt of de behoefte van mbo-studenten.
-
Wet verbetering rechtsbescherming WOZ
Op basis van de Wet WOZ wordt een WOZ-waarde aan een onroerende zaak toegekend. Nu men belang kan hebben bij een lagere en een hogere WOZ-waarde, kunnen belanghebbenden ook tegengestelde belangen hebben. De huidige wetgeving is hier nog onvoldoende op toegespitst. Doel van het ter consultatie voorgelegde wetsvoorstel is dan ook om de rechtsbescherming van de belanghebbenden bij een WOZ-beschikking adequaat te regelen.
-
Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden
Dit wetsvoorstel draagt bij aan het herstellen van de balans tussen het werken met zelfstandigen en als zelfstandige(n) aan de ene kant, en het werken met en als werknemer(s) aan de andere kant. Dit gebeurt door te verduidelijken wanneer als werknemer gewerkt moet worden en wanneer als zelfstandige gewerkt kan worden. Daarnaast worden werkenden met beperkte onderhandelingsmacht ondersteund bij het opeisen van hun arbeidsovereenkomst.
-
Wet vereenvoudiging banenafspraak en quotumregeling arbeidsbeperkten
In het sociaal akkoord van 11 april 2013 hebben het kabinet en sociale partners afgesproken om per 2026 125.000 extra banen te creëren bij reguliere werkgevers voor mensen met een arbeidsbeperking. De Wet banenafspraak is tot dusver succesvol geweest: de macro-aantallen zijn, vooral dankzij marktwerkgevers, ruimschoots gehaald. In de praktijk bleek echter ook dat de oorspronkelijke Wet banenafspraak ingewikkeld is. Dit staat het realiseren van de 125.000 banen op de lange termijn in de weg.
-
Wet vereenvoudiging formeel verkeer Belastingdienst
In het wetsvoorstel worden belangrijke stappen gezet op weg naar een nieuw heffingssysteem bij aanslagbelastingen. De Belastingdienst en de belastingplichtige kunnen daarin de aanslag soepel herzien. Daarmee kan de juiste belastingschuld eenvoudiger worden vastgesteld. Daarnaast staat de belastingschuld aanzienlijk eerder vast. De aanslagtermijn wordt bekort en de navorderingsbevoegdheden vervallen of worden in de tijd beperkt. Bij kwade trouw wordt de navorderingstermijn fors verlengd.
-
Wet verwijzingsportaal bankgegevens
Dit wetsvoorstel regelt dat banken en andere financiele instellingen die rekeningen met een IBAN-nummer aanbieden aansluiten op een portaal waarin de politie, de bijzondere opsporingsdiensten, het Openbaar Ministerie, de Financial Intelligence Unit Nederland en de Belastingdienst geautomatiseerd gegevens kunnen opvragen over klanten van deze financiële instellingen. Dit opvragen gebeurt op dit moment meestal handmatig en op individuele basis.
-
Wet Vrachtwagenheffing
Het Ministerie van IenW bereidt, in navolging van onze buurlanden, een wetsvoorstel voor vrachtwagenheffing voor. Binnenlandse en buitenlandse houders van vrachtwagens betalen per kilometer, op autosnelwegen en een aantal andere wegen (met name N-wegen). De hoogte wordt bepaald door milieueigenschappen en gewichtsklasse van de vrachtwagen. De netto-inkomsten worden gebruikt voor belastingverlaging en innovatie en verduurzaming van de sector. Hiermee wordt invulling gegeven aan het regeerakkoord.
-
Wet werkelijk rendement box 3
Het kabinet heeft de afgelopen tijd een voorstel gemaakt dat een nieuw kabinet kan gebruiken als hulpmiddel. Iedereen kan meedenken en inbreng leveren op dit voorstel door te reageren op de internetconsultatie. Zo kan het nieuwe kabinet een snelle start maken en blijft een inwerkingtreding van het nieuwe stelsel op 1 januari 2027 mogelijk. Bij deze internetconsultatie worden ook specifieke vragen gesteld. De vragen treft u aan op de reactiepagina (door te klikken op ‘Reageren op deze consultatie’). De vragen zijn per onderwerp samengenomen.
-
Wetsvoorstel aanpassing fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteiten 2025
Het kabinet wil in het pakket Belastingplan 2025 met 3 maatregelen komen die de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en doorschuifregeling (DSR) eenvoudiger en robuuster maken. Dit doet het demissionaire kabinet naar aanleiding van een evaluatie uit 2022. De maatregelen worden nu voorgelegd voor internetconsultatie.
-
Wetsvoorstel aanpassing wettelijk fiscaal verschoningsrecht
Deze consultatie bevat een wetsvoorstel naar aanleiding van de Panama Papers-maatregelen die de staatssecretaris van Financiën in zijn brief van 17 januari 2017 aan de Tweede Kamer heeft aangekondigd om belastingontduiking aan te pakken. Het betreft een wetsvoorstel tot verduidelijking en aanpassing van het wettelijke fiscale verschoningsrecht.
-
Wetsvoorstel beschikking bij overgang van onderneming
Het proces rondom de toerekening van lasten en de vaststelling van de premie bij overgang van onderneming te verbeteren, overgangen beter in beeld te krijgen en ook de werkgever eerder te informeren over de vaststelling van de overgang.
-
Wetsvoorstel modernisering vennootschapsbelastingplicht overheidsondernemingen
Dit conceptwetsvoorstel geeft aan hoe de vennootschapsbelastingplicht voor overheidsondernemingen gewijzigd zou kunnen worden. Het bestaande uitgangspunt van 'onbelast, tenzij' verandert in 'belast, tenzij'.
-
Wetsvoorstel openbaarmaking vergrijpboeten
Deze consultatie bevat een wetsvoorstel naar aanleiding van de Panama maatregelen die de staatssecretaris van Financiën in zijn brief van 17 januari 2017 aan de Tweede Kamer heeft aangekondigd om belastingontduiking aan te pakken. Het betreft een wetsvoorstel over de openbaarmaking van vergrijpboeten opgelegd aan deelnemers aan een beboetbaar feit (juridische beroepsbeoefenaren/adviseurs).
-
wetsvoorstel ouderparticipatiecreches
De consultatie betreft het wetsvoorstel ouderparticipatiecrèches. Ouderparticipatiecrèches (OPC’s) zijn crèches die geleid en georganiseerd worden door de ouders van de kinderen zelf. Minstens één van beide ouders verzorgt onbezoldigd minimaal één dagdeel per week opvang op de crèche. Er bestaan ongeveer zeven OPC’s in Nederland. Het gaat om ongeveer 120 kindplaatsen.
-
Wetsvoorstel ter implementatie van het EU Electricity Market Design-pakket
Het wetsvoorstel implementeert het EU Electricity Market Design-pakket dat de Elektriciteitsrichtlijn, Elektriciteitsverordening, REMIT-Verordening en Acer-Verordening wijzigt. Het EMD-pakket is het resultaat van inspanningen van de Europese Unie tot verdere hervorming van de Europese elektriciteitsmarkt. Op veel punten voldoet de Nederlandse wetgeving al aan de gestelde eisen in het EMD-pakket. Het wetsvoorstel beperkt zich tot de wijzigingen die noodzakelijk zijn om de bepalingen uit het EMD-pakket te implementeren dan wel uit te voeren. Implementatie van de EMD-richtlijn en uitvoering van genoemde verordeningen vindt voor het overgrote deel plaats in het voorstel van de Energiewet (hierna: Energiewet). De Energiewet ligt momenteel ter behandeling voor bij de Eerste Kamer. Daarnaast bevat het wetsvoorstel wijzigingen in de energiebelasting in de Wet belastingen op milieugrondslag in verband met energiedelen.
-
Wetsvoorstel tot wijziging omgevingswaarde stikstofdepositie 2030 en vergunningplicht o.a. intern salderen
Dit wetsvoorstel versnelt de wettelijke stikstofdoelstelling (omgevingswaarde) van 2035 naar 2030. Ook introduceert het wetsvoorstel een natuurvergunningplicht voor stikstofgerelateerde wijzigingen (o.a. intern salderen). Basis is het coalitieakkoord en de voorstellen van Remkes. Voor de omgevingswaarde zijn in het wetsvoorstel ook twee ijkmomenten in 2025 en 2028 opgenomen. Tijdens de ijkmomenten wordt bezien of er dwingende inhoudelijke redenen zijn om iets meer tijd te nemen voor het halen van de doelstellingen. Zo ja, dan kan de termijn waarop moet zijn voldaan aan die omgevingswaarde worden verlengd. Met de natuurvergunningplicht wordt onder meer intern salderen vergunningplichtig. Dit zorgt er onder meer voor dat de natuurvergunning overeenkomt met wat er op een bedrijf gebeurt.
-
Wetsvoorstel vastgoedaandelentransacties
In de btw is het uitgangspunt dat er btw verschuldigd is (algemeen tarief, momenteel 21%) door de verkoper bij de levering van nieuwe onroerende zaken. De verkrijging van bestaande onroerende zaken door de koper wordt in de regel met overdrachtsbelasting belast (algemeen tarief, momenteel 10,4%). Het is echter mogelijk om nieuwe onroerende zaken via een aandelentransactie over te dragen (in plaats van via een directe levering van de onroerende zaak) waarbij noch btw, noch ovb verschuldigd is. In de praktijk gebruiken belastingplichtigen deze belastingbesparende structuur om de belastingdruk te verlagen bij de aankoop van nieuwe onroerende zaken. Dit wetsvoorstel bevat daarom een voorstel om de zogenoemde samenloopvrijstelling in de ovb-wet- en regelgeving in die zin te wijzigen dat in ieder geval heffing van ovb (momenteel 10,4%) plaatsvindt bij de verkrijgingen van nieuwe onroerende zaken via een (kwalificerend) aandelenbelang (doordat in die gevallen de samenloopvrijstelling geen toepassing vindt).
-
wetsvoorstel Wijziging van de Algemene Ouderdomswet en de Wet financiering sociale verzekeringen in verband met het afschaffen van de mogelijkheid om schuldig nalatig te verklaren bij het niet of niet
Burgers kunnen op hun AOW-uitkering gekort worden indien zij niet (volledig) voldoen aan de premieplicht van de AOW. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) beoordeelt naar aanleiding van door de Belastingdienst (BD) aangeleverde gegevens of de persoon ‘schuldig nalatig’ verklaard dient te worden. Bij de toekenning van de AOW-uitkering, op de AOW-leeftijd, wordt een korting toegepast voor zo lang de AOW-uitkering duurt. Met het conceptwetsvoorstel wordt deze korting afgeschaft.
-
Wijziging Besluit allocatie arbeidskrachten door intermediairs ivm invoering toelatingsplicht
Als gevolg van de wijziging van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs i.v.m. het wetsvoorstel Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten behoeft het Besluit allocatie arbeidskrachten door intermediairs eveneens aanpassing.
-
Wijziging Besluit en Regeling uitvoering Wet invoering minimumuurloon
In het Coalitieakkoord 2021-2025 is opgenomen dat er een minimumuurloon wordt ingevoerd volgens het initiatiefwetsvoorstel invoering minimumuurloon van de Partij van de Arbeid en GroenLinks. De invoering hiervan heeft als gevolg dat er technische wijzigingen moeten worden doorgevoerd in 17 algemene maatregelen van bestuur en 9 ministeriële regelingen zodat deze regelgeving overeenstemt met het nieuwe artikel 8 van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag.
-
Wijziging Besluit financiële verhouding 2001 door andere maatstaven algemene uitkering gemeentefonds
Met dit besluit wordt het Besluit financiële verhouding 2001 aangepast. Dit is nodig vanwege de invoering van het aangepaste verdeelmodel van de algemene uitkering van het gemeentefonds.
-
Wijziging Besluit Wfsv i.v.m. aanpassingen in premiestelling voor startende werkgevers
Voor startende werkgevers een premie vast te stellen die zo goed mogelijk het ZW en/of WGA-risico van startende werkgevers weerspiegelt, en dit op een juiste manier vast te leggen in de regelgeving.
-
Wijziging bijlagen IVe, IVf, XIX en XXXIII bij de Omgevingsregeling
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van bijlagen bij de Omgevingsregeling. De aanpassing voert actuele wijzigingen in bestaande regelgeving op het gebied van geluid door in de bijlagen van de Omgevingsregeling. Daarnaast wordt de geluidemissie van het wegverkeer aangepast aan de huidige werkelijkheid. Ook wordt er een nieuwe spoorvoertuigcategorie toegevoegd aan het rekenvoorschrift voor spoorweglawaai.
-
Wijziging ministeriele regeling onkostenvergoedingen vrijwilligers personenvervoer per auto
Momenteel bereidt het ministerie van Infrastructuur en Milieu een wijziging van de regeling onkostenvergoedingen vrijwilligers personenvervoer per auto voor. De voorgestelde wijziging is aangekondigd in de Kamerbrief over taxibeleid d.d. 27 januari 2016 (kst. 31521, nr. 96) - zie bijgevoegd.
-
Wijziging Omgevingsregeling met betrekking tot milieuprestatie gebouwen
In dit besluit zijn enkele wijzigingen in de Omgevingsregeling (hierna: Or) aangebracht. Deze wijzigingen hebben allen betrekking op de milieuprestatie voor gebouwen. De milieuprestatie wordt berekend om de milieubelasting van het materiaalgebruik van een bouwwerk te bepalen.
-
Wijziging Regeling burgerluchthavens vanwege een nieuw rekenvoorschrift voor geluidbelasting
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil in de Regeling burgerluchthavens de voorgeschreven bepalingsmethoden van de Lden-geluidbelasting aanpassen. Op dit moment wordt vliegtuiggeluid en helikoptergeluid bepaald met het Nederlandse Rekenmodel (NRM). Dit wordt vervangen door de Europese bepalingsmethoden Doc 29 (voor vliegtuiggeluid) en NORAH (voor helikoptergeluid). De wijziging is van invloed op:
-
Wijziging Regeling geurhinder en veehouderij
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling geurhinder en veehouderij (Rgv). Met de wijziging van de Rgv wil het ministerie het rekenmodel V-Stacks vergunning actualiseren zodat de geurimissie op geurgevoelige objecten beter kan worden berekend.
-
Wijziging Regeling Waadi in verband met de invoering van een toelatingsplicht van arbeidskrachten
De Regeling Waadi wordt aangepast vanwege de wijziging van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs i.v.m. het wetsvoorstel Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten.
-
Wijziging Spoorwegwet overwegveiligheid
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Spoorwegwet voor. Overwegveiligheid is een belangrijk thema in het spoorveiligheidsbeleid. Het voorstel is een aanwijzingsbevoegdheid voor de minister van IenW in de Spoorwegwet vast te leggen waarmee maatregelen voor niet actief beveiligde overwegen (nabo) kunnen worden getroffen. Ook wordt het verplicht dat eenieder zorgt dat (land)hekken bij een nabo, indien deze aanwezig zijn, weer gesloten zijn na het oversteken.
-
Wijziging Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken
Met deze wijzigingsregeling wordt de Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken aangepast. Er worden twee maatregelen in uitgewerkt ter verbetering van het WOZ-proces: de modernisering van het taxatieverslag voor woningen en de verificatie van waarderelevante objectgegevens van woningen.
-
Wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek in verband met het beperken van de compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid tot kleine werkgevers
Met het wetsvoorstel wordt de wettelijke compensatieregeling voor een transitievergoeding bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst na langdurige arbeidsongeschiktheid (hierna: Compensatieregeling LAO) beperkt tot kleine werkgevers. Dit wetsvoorstel voorziet in die beperking middels een wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.
-
Wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet in verband met de invoering van een verplichte gedragscode ongewenst gedrag
Dit wetsvoorstel verplicht een gedragscode ongewenst gedrag voor werkgevers met 10 of meer werknemers. Een gedragscode is een effectieve en laagdrempelige maatregel om ongewenst gedrag tegen te gaan. Het opstellen van een gedragscode en het regelmatig onder de aandacht brengen ervan heeft een preventieve werking. Het zorgt ervoor dat in elk bedrijf het gesprek gevoerd wordt over hoe men met elkaar om wil gaan. Het geeft duidelijkheid over wat gewenst en ongewenst gedrag is. Daarnaast draagt een gedragscode bij aan een cultuur op de werkvloer waarin het vanzelfsprekend is om elkaar aan te spreken op gedrag. Dit helpt om snel in te grijpen bij ongewenst gedrag, waardoor de situatie niet onnodig escaleert.
-
Wijziging van de Mediawet 2008 door verlaging van de rijksmediabijdrage
In de Voorjaarsnota 2023 is besloten om de rijksmediabijdrage vanaf 2025 met € 24,3 miljoen en vanaf 2029 met € 13 miljoen te verlagen. De rijksmediabijdrage is het bedrag dat de overheid uit belastinggeld beschikbaar stelt om de publieke mediaopdracht te kunnen betalen en uitvoeren. Dit besluit is genomen omdat de overheid geld nodig had om de kosten van belangrijke dossiers te kunnen betalen. Ook is in de Voorjaarsnota 2023 besloten dat de landelijke publieke omroep de kans krijgt om meer geld via reclames te krijgen zodat de verlaging gecompenseerd kan worden.
-
Wijziging van de Participatiewet en andere wetten
De consultatie betreft het wetsvoorstel wijziging van de Participatiewet en enige andere wetten.
-
Wijziging van de Pensioenwet, de Wet op de loonbelasting 1964 en enige andere wetten in verband met de verlenging van de transitieperiode naar het nieuwe pensioenstelsel
Dit wetsvoorstel regelt dat de transitiedata uit de Wet toekomst pensioenen worden overgeheveld naar een algemene maatregel van bestuur (amvb). De transitiedata bepalen de maximale duur van de pensioentransitie. Door de transitiedata in een amvb op te nemen wordt het in de toekomst eenvoudiger om de transitie, indien dat voor de uitvoering nodig is, te verlengen. In eerste instantie wordt in de amvb geregeld dat de einddatum van de pensioentransitie met één jaar opschuift. Hiermee kunnen de werkzaamheden die gepaard gaan met de pensioentransitie beter worden gespreid in de tijd, wat ten goede komt van de uitvoering.
-
Wijziging van de Pensioenwet, de Wet verplichte beroepspensioenregeling en de Wet inkomstenbelasting 2001
Het wetsvoorstel heeft drie doelstellingen die verband houden met knelpunten bij kleine pensioenen. Ten eerste wordt het voor pensioenuitvoerders mogelijk om de waarde van alle kleine (bruto) ouderdomspensioenen (2e pijler) te kunnen overdragen. Ten tweede mag de uitvoerder van een klein nettopensioen deze straks afkopen. Ten derde neemt dit wetsvoorstel fiscale sancties weg in geval de gerechtigde besluit tot het afkopen van zijn kleine nettolijfrente.
-
Wijziging van de Regeling burgerluchthavens voor het rekenen met actuele gegevens
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van de Regeling Burgerluchthavens over de berekende geluidsbelasting van luchtvaartuigen die gebruikt worden voor spoedeisende hulpverlening en/of politietaken (zoals trauma- en politiehelikopters).
-
Wijziging van de Regeling specifieke uitkering ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed
Deze wijziging van de Regeling specifieke uitkering ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed tweede tranche past het uitkeringsplafond, de aanvraagperiode, verdeelsleutel en voorwaarden per 1 oktober 2024 aan. Met deze wijziging wordt een nieuwe aanvraagronde voor specifieke uitkeringen voor ontzorging per 1 oktober 2024 opengesteld.
-
Wijziging van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs in verband met de invoering van een certificeringsplicht voor het ter beschikking stellen van arbeidskrachten
Er zijn te veel misstanden in de uitzendsector en op dit moment kunnen deze onvoldoende worden aangepakt. Met dit wetsvoorstel wordt een verplicht certificeringsstelsel geïntroduceerd, in lijn met het advies van het Aanjaagteam bescherming arbeidsmigranten en het coalitieakkoord. Door te verplichten dat uitleners over een certificaat beschikken om arbeidskrachten ter beschikking te stellen, worden die arbeidskrachten beter beschermd en malafide partijen van de markt geweerd.
-
wijziging van de Wet financiering sociale verzekeringen in verband met enkele aanpassingen in de berekening van de premies over uitkeringen
Met dit wetsvoorstel wil de regering zorgen voor meer evenwicht in de toepassing van voortschrijdend cumulatief rekenen (VCR) tussen het uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) als publieke uitvoerder, diverse private uitvoerders en werkgevers die publiek verzekerd zijn of eigenrisicodrager zijn zonder private verzekering. Daarnaast wil de regering zorgen voor meer evenwicht in de premie over uitkeringen.
-
Wijziging van het algemeen Inkomensbesluit, het Dagloonbesluit en enkele andere besluiten ivm het arbeidsvoorwaardenbedrag
• In het Besluit SUWI worden twee nieuwe rubrieken ingevoerd in de loonaangifte en de polisadministratie, en vervallen twee rubrieken. De twee nieuwe rubrieken zijn voor opbouw van bedragen en belaste opnamen uit die opbouw zoals (individuele) keuzebudgetten en eindejaarsuitkeringen op grond van cao-afspraken. De vervallende rubrieken betreffen ‘extra periode salaris (EPS)’. • De overige wijzigingen houden verband met de nieuwe en vervallende rubrieken.
-
Wijziging van het Besluit vervuilingswaarde ingenomen water 2009
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit vervuilingswaarde ingenomen water 2009 (Bviw 2009). Dit besluit beschrijft op welke manier de vervuilingswaarde van afvalwater wordt bepaald, ten behoeve van de zuiverings- en verontreinigingsheffing. Deels gebeurde dit aan de hand van een indeling naar bedrijfscategorieën en bijbehorende vervuilingswaarde van het afvalwater. Deze indeling is echter verouderd en niet altijd goed toepasbaar. Dit heeft ertoe geleid dat wordt voorgesteld in het Bviw 2009 niet langer met bedrijfscategorieën te werken. In plaats daarvan wordt voor bepaalde bedrijven een regeling opgenomen om op praktische wijze de vervuilingswaarde van het afvalwater voor het betreffende bedrijf te bepalen.
-
Wijziging van het Speelautomatenbesluit 2000
Wijziging van het Speelautomatenbesluit 2000 in verband met de wijziging van enkele voorwaarden voor de toelating van een model speelautomaat
-
Wijziging van regelgeving inzake koerslijsten en taxatierapporten bij de aangifte van bpm
Bij de eerste inschrijving van een gebruikte auto in het kentekenregister moet de belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) worden betaald. Hoeveel dat is, hangt af van de waardevermindering van de auto. De waardevermindering mag worden bepaald met een leeftijdstabel, een handelskoerslijst of een taxatierapport. De overheid stelt nieuwe regels voor om te zorgen dat deze waardebepaling eerlijk, controleerbaar en minder fraudegevoelig is.
-
Wijziging van Tijdelijke regeling signaal betalingsachterstanden vanwege experiment
Verschillende instanties willen experimenteren met mogelijkheden om gemeenten beter en sneller in te lichten op het moment dat mensen betalingsachterstanden oplopen. Door gegevensdeling mogelijk te maken, zijn gemeenten sneller in staat huishoudens met dreigende (problematische) schulden te signaleren en te voorkomen dat mensen flink in de problemen komen. Het gaat in dit experiment om betaalproblemen bij de Belastingdienst en Dienst Toeslagen. Om dit mogelijk te maken moet de Tijdelijke regeling betalingsachterstanden aangepast worden. Deze regeling valt onder de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
-
Wijziging Warmtebesluit in verband met aanpassing tariefregulering
Deze wijziging van het Warmtebesluit zorgt voor aanpassing van de wijze waarop de maximale tarieven voor collectieve warmte op grond van de Warmtewet worden berekend. Met deze aanpassing wordt beoogd om de voorziene eerste fase van de tariefregulering onder het voorstel voor de Wet collectieve warmte reeds onder de huidige Warmtewet te implementeren.
-
Wijziging Waterbesluit en Omgevingsbesluit ivm overdracht areaal, wijziging Besluit kwaliteit leefomgeving ivm actualisatie indicatoren
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt met dit verzamelbesluit twee wijzigingen voor: 1. van het Waterbesluit en het Omgevingsbesluit vanwege overdracht van areaal in Noord-Brabant en 2. van het Besluit kwaliteit leefomgeving vanwege actualisatie van de indicatoren voor de goede ecologische waterkwaliteit. Dit zorgt ervoor dat aanpassingen in de huidige regelgeving niet vervallen als de Omgevingswet in werking treedt.
-
Wijziging Waterschapsbesluit herziening regels voor beleidsvoorbereiding en verantwoording
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van het Waterschapsbesluit voor. Dat betreft hoofdstuk 4 (beleidsvoorbereiding en verantwoording) en 5 (de accountantscontrole). Aanleiding is het streven om het Waterschapsbesluit zoveel mogelijk in de pas te laten lopen met het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, dat vergelijkbare regels bevat voor provincies en gemeenten. Ook vindt een algemene actualisatie plaats naar aanleiding van ontwikkelingen van de afgelopen jaren, zoals de introductie van vennootschapsbelasting voor overheden.
-
Wijziging Waterschapswet en Waterwet voor versterking toepassing profijtbeginsel bij watersysteemheffing, ruimte voor nieuwe ontwikkelingen en oplossen van enkele knelpunten
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Waterschapswet en de Waterwet. De waterschapsbelastingen worden hiermee aangepast en knelpunten in de watersysteemheffing, de zuiveringsheffing en verontreinigingsheffing worden opgelost.
-
Wijziging Wet Bibob (tweede tranche)
Dit ontwerpwetsvoorstel regelt een verruiming van de mogelijkheden tot informatiedeling (tussen het Landelijk Bureau Bibob en bestuursorganen en tussen bestuursorganen onderling), uitbreiding van de reikwijdte van de Wet Bibob (met het toestemmingsvereiste bij vervreemding van een opstalrecht en met bepaalde omgevingsvergunningen) en uitbreiding van de eigen onderzoeksbevoegdheden van bestuursorganen (met de toegang tot fiscale gegevens over derden).
-
Wijziging Wet luchtvaart ter versterking CRO's burgerluchthavens van nationale betekenis
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkt aan de versterking van de functie van de Commissies Regionaal Overleg (CRO) voor de burgerluchthavens van nationale betekenis. Het ministerie wijzigt hiervoor de Wet Luchtvaart en de Regeling CRO van nationale betekenis. De wet treedt naar verwachting per 1 januari 2025 in werking en de regeling per 1 januari 2024.
-
Wijziging Wfsv
Het kabinet wil kleine werkgevers financieel tegemoetkomen voor de kosten van loondoorbetaling en re-integratie. Kleine werkgevers kunnen deze tegemoetkoming aanwenden om zich goed te verzekeren via bijvoorbeeld de MKB-verzuim-ontzorgverzekering. Deze dekt het financiële risico van loondoorbetaling bij ziekte af en helpt de kleine werkgever bij de verplichtingen en taken rondom loondoorbetaling bij ziekte, waarmee zij dus ook ontzorgd kunnen worden.
-
Wijzigingen ten behoeve van de Centrale Database Taxivervoer (CDT)
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het ‘Besluit Personenvervoer’ en het 'Arbeidstijdenbesluit vervoer'. Daarnaast heeft het ministerie een concept regeling ‘Centrale Database Taxivervoer’ opgesteld. In de huidige regelgeving wordt het toezicht op onder andere arbeids- en rusttijden geregeld. Dit is echter moeilijk te handhaven.
-
Wijzigingsbesluit verwijzingsportaal bankgegevens
Het wetsvoorstel Wijzigingswet verwijzingsportaal bankgegevens en daarmee ook het ontwerp Wijzigingsbesluit verwijzingsportaal bankgegevens maken onderdeel uit van het Plan van aanpak witwassen. Deze wetgeving maakt het mogelijk dat opsporingsdiensten die nu al wettelijk bevoegd zijn om saldo- en transactiegegevens op te vragen bij banken, hiervoor in het vervolg gebruik kunnen maken van het verwijzingsportaal bankgegevens in plaats van deze gegevens handmatig op te vragen. Het gaat daarbij alleen om bevragingen aan banken met meer dan 2,5 miljoen rekeninghouders. Hierdoor kunnen opsporingsdiensten veiliger en sneller beschikken over de juiste saldo- en transactiegegevens, die nu nog via papieren weg worden verstrekt. Het wetsvoorstel en dit besluit bevatten geen uitbreiding van bevoegdheden van autoriteiten om informatie bij banken op te vragen.
-
Wijzigingswet verwijzingsportaal bankgegevens
De consultatie betreft een wetsvoorstel dat ziet op de uitbreiding van het verwijzingsportaal bankgegevens. Het regelt onder meer een nationale beleidswens uit het Plan van aanpak witwassen, namelijk het mogelijk maken dat saldo- en transactiegegevens via het verwijzingsportaal kunnen worden gevorderd van banken met meer dan 2,5 mln. rekeninghouders, ten behoeve van het bestrijden van witwassen en onderliggende criminaliteit.