Zoekresultaat

514 resultaten
U heeft gezocht op: Gemeenten

Sorteren op:
  • Wijziging Besluit zorg en dwang ivm gegevensverwerking strafrechtelijke cliënten

    Er wordt een artikel in het Besluit zorg en dwang toegevoegd. Dat is nodig om voor  mensen een goede plek in een zorginstelling te vinden. Het gaat om mensen die bij de strafrechter moeten komen. Door die verandering geven organisaties, zoals zorgkantoren en zorgaanbieder, elkaar gegevens over die mensen. 

  • Wijziging bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer

    Dit voorstel wijzigt bijlage 10 bij de Activiteitenregeling waarin de erkende maatregelen voor energiebesparing staan waarmee invulling kan worden gegeven aan de energiebesparingsverplichting in artikel 2.15, eerste lid, van het Activiteitenbesluit milieubeheer.

  • Wijziging bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijzigt bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer. Bijlage 10 bevat maatregellijsten die bedrijven kunnen gebruiken om te voldoen aan de norm van artikel 2.15 van het Activiteitenbesluit milieubeheer. De maatregellijsten worden regelmatig gewijzigd. Het doel is voor zoveel mogelijk bedrijfssectoren lijsten op te stellen. Met de onderhavige wijziging wordt het aantal bedrijfssectoren uitgebreid en de maatregellijsten aangepast en uitgebreid.

  • Wijziging bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer “derde lichting”

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijzigt bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer. Bijlage 10 bevat maatregellijsten die bedrijven kunnen gebruiken om te voldoen aan de norm van artikel 2.15 van het Activiteitenbesluit milieubeheer. De maatregellijsten worden regelmatig gewijzigd.

  • Wijziging bijlagen IVe, IVf, XIX en XXXIII bij de Omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van bijlagen bij de Omgevingsregeling. De aanpassing voert actuele wijzigingen in bestaande regelgeving op het gebied van geluid door in de bijlagen van de Omgevingsregeling. Daarnaast wordt de geluidemissie van het wegverkeer aangepast aan de huidige werkelijkheid. Ook wordt er een nieuwe spoorvoertuigcategorie toegevoegd aan het rekenvoorschrift voor spoorweglawaai.

  • Wijziging Bouwbesluit 2012 2e herziening EPBD

    Met dit besluit wordt invulling gegeven aan de verplichtingen die voortvloeien uit Richtlijn 2018/844/EU, ofwel de tweede herziening van de Richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD III)

  • Wijziging Bro geliberaliseerde woningen voor middenhuur

    De ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Infrastructuur en Milieu wijzigen het Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Met deze wijziging krijgen gemeenten de mogelijkheid om in bestemmingsplannen naast de categorieën sociale huur, sociale koop en particulier opdrachtgeverschap ook geliberaliseerde woningen voor middenhuur als een aparte categorie aan te wijzen.

  • wijziging Burgerlijk Wetboek en wijziging Besluit servicekosten in verband met de herziening van servicekosten

    De regels van servicekosten worden aangescherpt en gemoderniseerd. Voor verhuurders en huurders is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de regels voor huur en servicekosten. Om misbruik van servicekosten tegen te gaan wordt de lijst van zaken en diensten die als servicekosten doorberekend kunnen worden, begrensd. Ook wordt het onderscheid tussen 'nutsvoorzieningen met een eigen meter' en '(overige) servicekosten', uit het Burgerlijk Wetboek (BW) gehaald. Daarnaast wordt het BW gewijzigd om het mogelijk te maken maximale bedragen aan de verschillende servicekosten te koppelen.

  • Wijziging Drinkwaterwet

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Drinkwaterwet (Dww). Het wetsvoorstel verlengt de looptijd van de gewogen gemiddelde vermogenskostenvoet. Dit zal leiden tot stabielere drinkwaterprijzen en stabielere financiële gezondheid van drinkwaterbedrijven. Ook wordt verduidelijkt wat er moet gebeuren als signaleringsparameters worden overschreden. Hierdoor zal het aantal ontheffingsaanvragen en productiestops dalen.

  • Wijziging evaluatie Woningwet

    In 2015 is de Woningwet herzien. Uit de evaluatie van deze herziening (TK 2018/2019 32 847, nr. 470) volgt dat de hoofddoelen van de wet bereikt worden. Stelselwijzigingen zijn daarom niet nodig, maar de werking en toekomstbestendigheid kan verbeterd worden. Naar aanleiding hiervan worden diverse aanpassingen in zowel de wet als het BTIV voorgesteld. Dit wetsvoorstel moet daarom in samenhang worden gezien met het eveneens in consultatie gebrachte ontwerp-BTIV (zie link onder).

  • Wijziging Financiële verhoudingswet

    Dit wetsvoorstel regelt dat de inrichting van de financiële verhoudingen blijft passen bij de wijze waarop maatschappelijke opgaven door gemeenten en provincies worden opgepakt. Daarvoor wordt in de Financiële-verhoudingswet het uitkeringsstelsel en het wettelijk kader voor de verdeling van de algemene uitkering gewijzigd. Daarnaast wordt in de Gemeentewet en Provinciewet de rechtmatigheidsverantwoording door de colleges van burgemeester en wethouders en gedeputeerde staten geïntroduceerd.

  • Wijziging Gemeentewet differentiatie parkeertarieven

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een wijziging van de Gemeentewet voor. Tot nu toe mogen parkeertarieven alleen afhankelijk zijn van parkeerduur, parkeertijd, oppervlakte en ligging. Door deze wijziging mogen gemeenten ook differentiëren naar uitlaatgasemissies van een voertuig, zowel voor parkeerplekken, -vergunningen en laadplekken. Dit alles is in lijn met het Regeerakkoord Rutte III.

  • wijziging Grondwet in verband met staatkundige positie BES-eilanden

    Dit voorontwerp is nog geen wetsvoorstel. Het voorontwerp brengt de bijzondere positie van Bonaire, Sint Eustatius en Saba tot uitdrukking en de deelname aan de verkiezing van de leden van de Eerste Kamer wordt mogelijk gemaakt. Het wetsvoorstel zal worden ondertekend door achtereenvolgens de Minister-President, de Minister en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninrkijksrelaties.

  • Wijziging meerjarige regeling aandachtsgroepen

    Deze tranche is gericht op twee doelgroepen vanwege het aanhoudende tekort aan geschikte woonruimten voor deze groepen.

  • Wijziging omgevingsrecht mijnbouw

    Wijziging van het Besluit omgevingsrecht, het Besluit milieueffectrapportage en het Besluit algemene regels milieu mijnbouw, tot invoering van een vergunning in verband met het milieu voor de aanleg, uitbreiding en wijzing van een boorgat op land en de territoriale zee en een instemmingsbesluit voor deze activiteiten op het continentale plat.

  • Wijziging Omgevingsregeling eDNA als erkende maatregel

    Deze regeling tot wijziging van de Omgevingsregeling  strekt ertoe dat door middel van het toepassen van de soortenDNA-methode en de bijbehorende werkwijze wordt voldaan aan de specifieke zorgplicht (art. 11.27 Besluit activiteiten leefomgeving (Bal)) ten aanzien van flora- en fauna-activiteiten waar bedrijven en woningeigenaren aan moeten voldoen bij het isoleren van grondgebonden woningen.

  • Wijziging Omgevingsregeling ivm nieuwe versies STAM/STTR

    Deze regeling wijzigt de Omgevingsregeling om nieuwe versies van de Standaard Aanvragen en Meldingen (STAM) en de Standaard Toepasbare Regels (STTR) aan te wijzen ten behoeve van de werking van landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (hierna: DSO-LV).

  • Wijziging Omgevingsregeling NEN normen 2025

    Met deze wijziging van de Omgevingsregeling is van een aantal in het Besluit bouwwerken leefomgeving aangestuurde normen een nieuwe versie van toepassing verklaard of is een correctie van de aansturing doorgevoerd. 

  • Wijziging Participatiewet e.a. in verband met het verplichten van beschut werk en openstellen van de praktijkroute

    Dit wetsvoorstel zorgt er voor dat alle gemeenten werkplekken creëren voor mensen die uitsluitend onder beschutte omstandigheden kunnen werken. Daarnaast wordt met dit voorstel de praktische uitvoering van de Participatiewet en de Wet banenafspraak verder verbeterd.

  • Wijziging Participatiewet en Ziektewet ivm breed offensief

    Het kabinet heeft een breed offensief gelanceerd om mensen met een beperking aan het werk te helpen. Het is daarom wenselijk wijzigingen aan te brengen in de Participatiewet en Ziektewet, zoals het vereenvoudigen en verbeteren van het instrument loonkostensubsidie en van passende ondersteuning aan belanghebbenden. Ook wordt bevorderd dat werken loont voor mensen die in deeltijd met behulp van loonkostensubsidie werken.

  • Wijziging Participatiewet in verband met categoriale bijzondere bijstand voor alleenverdieners

    Een samenloop van regelingen pakt voor een groep alleenverdienershuishoudens met een combinatie van inkomstenbronnen nadelig uit. Hierdoor hebben zij een inkomen onder het bestaansminimum. Met dit wetsvoorstel biedt de regering een tijdelijke, uitvoerbare oplossing voor deze problematiek. Omdat een fundamentele oplossing via de fiscaliteit pas per 2028 mogelijk is.

  • Wijziging Paspoortuitvoeringsregeling ivm aanwijzing van gemeenten met een penitentiaire inrichting

    Deze aanpassing zorgt ervoor dat iemand die in een gevangenis zit een Nederlandse identiteitskaart kan krijgen in de gemeente waar de gevangenis staat.

  • Wijziging Paspoortuitvoeringsregelingen i.v.m. aanscherping functiescheiding, invoering StopID en enkele andere wijzigingen

    Met deze wijziging worden vijf aanpassingen doorgevoerd. De eerste aanpassing zorgt ervoor dat er een betere functiescheiding komt tussen de medewerkers die een aanvraag van een reisdocument behandelen. De tweede aanpassing is de komst van StopID, een online app waarmee burgers zelf hun reisdocument stop kunnen zetten als die gestolen of kwijtgeraakt is, of als er mee gefraudeerd is. De derde aanpassing verandert de eisen aan de kluizen waarin gemeenten reisdocumenten opslaan. De vierde aanpassing is de komst van een nieuw model van de reisdocumenten. De vijfde aanpassing is het weghalen van een aantal onderdelen in de regeling die niet meer nodig zijn.

  • Wijziging Paspoortuitvoeringsregelingen i.v.m. aanwijzing nieuwe grensgemeenten en extra RAAS-identificatiekaarten voor BZ

    Met deze wijziging worden twee aanpassingen doorgevoerd. De eerste aanpassing zorgt ervoor dat mensen bij meer grensgemeenten terecht kunnen als ze een Nederlands reisdocument willen aanvragen maar niet in Nederland wonen. De tweede aanpassing zorgt ervoor dat medewerkers bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken meer identificatiekaarten mogen gebruiken om in te loggen in het systeem waarmee reisdocumenten worden aangevraagd.

  • Wijziging Paspoortwet i.v.m. aangepaste aanvraagprocedure bij vermissing reisdocument

    Voorstel van Rijkswet tot wijziging van de Paspoortwet in verband met het vervallen van de verplichting een proces-verbaal bij de politie op te maken over een vermist reisdocument en enkele andere wijzigingen.

  • Wijziging Paspoortwet ontvlechting NIK en Wet op de Nederlandse identiteitskaart

    De regels over de Nederlandse identiteitskaart worden uit de Paspoortwet gehaald en ondergebracht in een nieuwe wet. Daarvoor zijn twee wetsvoorstellen nodig. Ten eerste wordt de Paspoortwet gewijzigd. Ten tweede wordt een nieuwe wet voorgesteld, de Wet op de Nederlandse identiteitskaart. De wijziging van de Paspoortwet volgt de procedure voor een rijkswet, de Wet op de Nederlandse identiteitskaart volgt de procedure voor een gewone wet. Beide voorstellen gaan samen in internetconsultatie.

  • Wijziging Plantgezondheidswet ivm directe inwerkingtreding maatregelen bij uitbraak

    Sommige plantenziekten kunnen zoveel schade aanrichten aan planten en gewassen dat binnen de Europese Unie is afgesproken om deze ziektes te bestrijden. Wanneer zo een ziekte wordt aangetroffen bij een bedrijf, zoals bij bijvoorbeeld een teler of boer, dan moet de handhavende dienst ingrijpen om te voorkomen dat de ziekte verder wordt verspreid. De soorten maatregelen die genomen kunnen worden veranderen bij deze wetswijziging niet. Wat wel verandert is dat de maatregelen meteen ingaan wanneer de ziekte wordt gevonden door de handhavende dienst, en de dienst heeft vastgesteld welke maatregelen nodig zijn. Als de maatregelen meteen ingaan, kunnen bedrijven en de natuur zo goed mogelijk worden beschermd en wordt de plantziekte zo snel mogelijk uitgeroeid en niet verder verspreid.

  • Wijziging Regeling beoordeling Luchtkwaliteit 2007

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007 (Rbl). Door de wijziging wordt bij veehouderijen in bepaalde gevallen een meer gedetailleerde cumulatieve berekening van de concentratie van fijnstof (PM10) verplicht. Hiermee worden gegevens voor een individuele toetsing gelijk getrokken met de gegevens voor het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Hierdoor worden mogelijke knelpunten eerder onderkend.

  • Wijziging Regeling bevordering schone wegvoertuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling bevordering schone wegvoertuigen (Rbsw). De Rbsw verplicht de aanbestedende diensten om een bepaald percentage van hun voertuigen en voertuigdiensten emissievrij aan te besteden. De huidige percentages zijn laag en worden met gemak behaald. Het ministerie stelt voor om deze percentages te verhogen. Op die manier sluiten ze beter aan bij andere afspraken van overheden uit het Klimaatakkoord. Dat is beter voor het klimaat en milieu. Een uitleg over de voorgestelde percentages staat in het beleidskompas onder het kopje 'Relevante documenten'. 

  • Wijziging Regeling bodemkwaliteit 2022 (wijziging normstelling zwelklei en schuimglas)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling bodemkwaliteit 2022. Met deze wijzigingsregeling wordt:

  • Wijziging Regeling experiment gesloten coffeeshopketen

    In het kader van de voorbereiding van het Experiment gesloten coffeeshopketen is het wenselijk gebleken om enkele eisen voor coffeeshophouders en aangewezen telers aan te passen of te verduidelijken.

  • Wijziging Regeling geurhinder en veehouderij

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling geurhinder en veehouderij (Rgv). Met de wijziging van de Rgv wil het ministerie het rekenmodel V-Stacks vergunning actualiseren zodat de geurimissie op geurgevoelige objecten beter kan worden berekend.

  • Wijziging Regeling gewasbeschermingsmiddelen en biociden

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Regeling gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Rgb) voor.

  • Wijziging Regeling gewasbeschermingsmiddelen en biociden

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Rgb). Het professioneel gebruik van gewasbeschermingsmiddelen buiten de landbouw is verboden, maar op het verbod gelden enkele uitzonderingen. Met deze wijziging worden de uitzonderingen herzien. Daarnaast worden enkele correcties aan de regeling uitgevoerd.

  • Wijziging Regeling vergoedingen waterschapsverkiezingen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling vergoedingen waterschapsverkiezingen. Waterschappen moeten gemeenten betalen voor het organiseren van de waterschapsverkiezingen. De kosten voor de verkiezingen van 2027 blijken hoger te zijn dan het bedrag dat al bij de waterschappen in rekening is gebracht. Voor de verkiezingen van 2027 moet er daarom eenmalig €2 miljoen extra worden betaald door de waterschappen. Dit bedrag volgt uit een onderzoek dat de VNG en de Unie van Waterschappen hebben laten uitvoeren.

  • Wijziging RVV 1990 in verband met aanpassing definitie rolstoeltoegankelijke voertuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), om de definitie van ‘voor rolstoelen toegankelijk voertuig’ te wijzigen. 

  • Wijziging RVV 1990 ivm voorwaarden en overgangsbepalingen van nul-emissiezones

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990). In het RVV 1990 is al geregeld dat het voor gemeenten per 2025 mogelijk is nul-emissiezones (ZE-zones) voor stadslogistiek in te stellen. Met deze aanpassing wordt een overgangsregeling vastgesteld voor vrachtwagens en bestelwagens. Ook worden in het ontwerp-besluit de landelijke vrijstellingen en ontheffingen bepaald.

  • Wijziging Tijdelijke wet verkiezingen covid-19

    Dit wetsvoorstel ziet op de herindelingsverkiezingen van nov. 2021. Doel: het verkiezingsproces weer zoveel mogelijk terug naar het “oude normaal”. Voor de Tweede Kamerverkiezing in maart jl. waren maatregelen nodig (briefstemmen en 3 i.p.v. 2 volmachten per kiezer) die gevolgen hadden voor de waarborgen waaraan het verkiezingsproces moet voldoen. Nu er kan worden afgeschaald, laat dit wetsvoorstel als eerste die maatregelen vervallen. Verder worden enkele verbeteringen voorgesteld.

  • Wijziging Uitvoeringsbesluit kostenverrekening en gegevensuitwisseling Wet WOZ

    Met dit conceptwijzigingsbesluit wordt het toevoegen van twee grondslagen aan het Uitvoeringsbesluit kostenverrekening en gegevensuitwisseling Wet waardering onroerende zaken voorbereid. Voor twee situaties wordt voor bestuursorganen toegang tot gegevens in de Landelijke Voorziening WOZ mogelijk gemaakt.

  • Wijziging Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken

    Met deze wijzigingsregeling wordt de Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken aangepast. Er worden twee maatregelen in uitgewerkt ter verbetering van het WOZ-proces: de modernisering van het taxatieverslag voor woningen en de verificatie van waarderelevante objectgegevens van woningen. 

  • Wijziging van Besluit natuurbescherming i.v.m. handelsverbod op Aziatische duizendknopen

    Handelsverbod in Aziatische duizendknopen. Aziatische duizendknopen zijn invasieve uitheemse planten die schade aan natuur, infrastructuur, bouwconstructies en waterkeringen veroorzaken. De maatregel beperkt nieuwe introductie en verspreiding in het milieu als gevolg van handel. Het verbod geldt voor drie soorten; Japanse duizendknoop (Fallopia japonica inclusief Fallopia japonica var.compacta), Sachalinse duizendknoop (Fallopia sachalinensis) en bastaardduizendknoop (Fallopia x bohemica).

  • Wijziging van de Activiteitenregeling met betrekking tot de eisen aan de rapportage van energiebesparende maatregelen

    In deze wijziging van de Activiteitenregeling milieubeheer wordt artikel 2.15 van het Activiteitenbesluit milieubeheer nader uitgewerkt. Na artikel 2.16 worden vier artikelen toegevoegd. Ook wordt een terugverdientijdmethodiek toegevoegd. Deze methodiek wordt gebruikt voor het in kaart brengen van de terugverdientijd van energiebesparende maatregelen voor een individuele inrichting.

  • Wijziging van de Alcoholwet i.v.m. online verkoop, kleine kansspelen en enkele andere wijzigingen

    Met deze verzamelwijziging van de Alcoholwet wordt ingezet op verdere verbetering van de naleving van de leeftijdsgrens bij de online verkoop van alcohol, het mogelijk maken van kleine kansspelen in horecalokaliteiten en enkele andere kleine wijzigingen.

  • Wijziging van de Drinkwaterregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Drinkwaterregeling. Elke drie jaar stelt de minister de gewogen gemiddelde vermogenskostenvoet (of weighted average cost of capital, WACC) voor drinkwaterbedrijven vast. Dit zorgt ervoor dat er redelijke drinkwatertarieven in rekening worden gebracht bij de consument en waarborgt het voorkomen van overwinsten van drinkwaterbedrijven. Met de nieuwe wijziging sluit de manier van berekenen van de WACC beter aan bij de actuele inzichten van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). 

  • Wijziging van de Huisvestingswet 2014

    Dit wetsvoorstel strekt tot verbetering van de werking, uitvoerbaarheid en toekomstbestendigheid van de Huisvestingswet 2014. Om dit te bereiken worden de regels aangaande woonruimteverdeling, woonruimtevoorraadbeheer en de sturing en het toezicht op het lokale huisvestingsbeleid aangevuld en aangepast. Daarnaast worden een aantal technische wijzigingen doorgevoerd en wordt verduidelijkt hoe de Huisvestingswet 2014 zich in de praktijk verhoudt tot andere aanverwante wet- en regelgeving.

  • Wijziging van de Jeugdwet en enkele andere wetten in verband met de verlenging van de duur van pleegzorg en het vervallen van de verleningsbeschikking bij machtigingen tot uithuisplaatsing en gesloten

    In dit wetsvoorstel wordt geregeld dat pleegzorg standaard kan door-lopen totdat een jeugdige 21 jaar is. Bij een verzoek aan de kinderrechter tot het verlenen van een machtiging tot uithuisplaatsing of een (voorwaardelijke) machtiging tot gesloten jeugdhulp dient een beschikking te worden overgelegd. Deze eis wordt geschrapt.

  • Wijziging van de Participatiewet en andere wetten

    De consultatie betreft het wetsvoorstel wijziging van de Participatiewet en enige andere wetten.

  • Wijziging van de Participatiewet in verband met het wijzigen van de bepalingen omtrent de ontzorging van asielstatushouders

    Met dit wetsvoorstel wordt artikel 56a van de Participatiewet, over het financieel ontzorgen van (asiel)statushouders, gewijzigd. Het ontzorgen houdt in dat gemeenten zes maanden lang vaste lasten (huur, gas, water, stroom en verplichte zorgverzekering) voor de statushouder betalen vanuit de bijstandsuitkering. Dit doen zij voor personen die inburgeren onder de Wet inburgering 2021. Met de wetswijziging wordt het mogelijk gemaakt voor gemeenten om op basis van de persoonlijke situatie van de statushouder van dit artikel af te wijken. Financieel ontzorgen blijft het uitgangspunt maar er ontstaat meer ruimte voor maatwerk.  

  • Wijziging van de Paspoortuitvoeringsregelingen voor de verbetering van het afgifteproces van het paspoort en de Nederlandse identiteitskaart en de invoering van de vervangende identiteitskaart

    Er zijn twee voorstellen tot wijziging van de paspoortuitvoeringsregelingen ontworpen in verband met het Rijkswetvoorstel tot wijziging van de Paspoortwet in verband met het van rechtswege laten vervallen van reisdocumenten van personen aan wie een uitreisverbod is opgelegd (Kamerstuk 34358) en de daarmee samenhangende introductie van een vervangende identiteitskaart. Daarnaast wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt nog een aantal andere wijzigingen in de uitvoeringsregelingen door te voeren.

  • Wijziging van de Regeling Jeugdwet ter vaststelling van enige regels die de aanbieders van jeugdhulp bij het verstrekken van persoonsgegevens aan gemeenten in acht dienen te nemen

    Het stellen van regels met als doel: 1. dat rekeningen van jeugdhulpaanbieders kunnen worden betaald en gecontroleerd; en dat 2. de privacy van cliënten hierbij voldoende wordt gewaarborgd. De regeling zal worden gebaseerd op artikel 7.4.0 van de Jeugdwet zoals dat artikel is opgenomen in het wetsvoorstel 'Verzamelwet VWS 2016', dat op 3 mei 2016 in behandeling is bij de Eerste Kamer (Kamerstukken I 2015/16, 34191, A).

  • Wijziging van de Regeling beloning curatoren, bewindvoerders en mentoren

    Deze regeling bevat wijzigingen op de Regeling beloning curatoren, bewindvoerders en mentoren.

  • Wijziging van de regeling bodemkwaliteit (normdocumenten) en enkele andere ministeriële regelingen

    De regeling bodemkwaliteit regelt de kwaliteitsborging in het bodembeheer. Sommige werkzaamheden mogen alleen worden uitgevoerd door erkende personen of bedrijven. Daarbij wordt voor elke werkzaamheid aangegeven volgens welke normdocumenten de werkzaamheid moet worden verricht. Deze vormen de grondslag voor het verlenen van certificaten en erkenningen. Innovaties en veranderende inzichten kunnen aanleiding geven tot aanpassing van deze documenten.

  • Wijziging van de Regeling burgerluchthavens i.v.m. een outer horizontal surface

    In het gebied rond luchthavens worden omtrent de ruimtelijke indeling beperkingengebieden vastgesteld. Deze maken op grond van artikel 9 van het Besluit burgerluchthavens onderdeel uit van een luchthavenbesluit. Met het oog op de bescherming van de vliegveiligheid wordt in het gebied rond een luchthaven onder andere een gebied vastgesteld waarin hoogtebeperkingen gelden.

  • wijziging van de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden

    aanpassing van de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden in verband met wijziging in de aanlevering van officiële publicaties en geconsolideerde versies

  • Wijziging van de Regeling Jeugdwet in verband met de Wet rechtspositie gesloten jeugdhulp

    Deze wijziging heeft drie onderdelen. Er worden jeugdhulpverantwoordelijken aangewezen. Deze personen beslissen over het uitvoeren van vrijheidsbeperkende maatregelen. Er wordt geregeld dat kinder- en jeugdpsychiaters mogen beslissen over vrijheidsbeperkende maatregelen. En er staan regels in over het geven van zak- en kleedgeld.

  • Wijziging van de regeling SUWI ivm naamgeving en verslaglegging werkgeversservicepunten

    De wijziging van Regeling SUWI komt voort uit de aanpak ‘breed offensief’ van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om de werkgeversdienstverlening en het matchen in de arbeidsmarktregio’s te versterken. Met het Wijzigingsbesluit van het Besluit SUWI omtrent regionale werkgeversdienstverlening (inwerkingtreding per 1 januari 2021) is geregeld dat een aantal punten bij ministeriele regeling wordt geregeld en dit gebeurt door toevoeging van drie artikelen.

  • Wijziging van de Rijkswet Onderzoeksraad voor veiligheid

    Dit wetsvoorstel strekt ertoe om enkele wijzigingen aan te brengen in de Rijkswet Onderzoeksraad voor veiligheid. Bij brief van 29 juni 2015 heeft de minister van Veiligheid en Justitie de Tweede Kamer laten weten de Rijkswet op enkele onderdelen te willen wijzigen, naar aanleiding van de evaluatie van de Onderzoeksraad uit 2013. De grootste inhoudelijke wijziging van dit wetsvoorstel is de opheffing van de onderzoeksbeperking naar openbare-orde-voorvallen.

  • Wijziging van de Subsidieregeling praktijkleren in de derde leerweg

    Met deze wijziging van de Subsidieregeling praktijkleren in de derde leerweg wordt de doelgroep van de regeling verbreed, wordt het subsidiebudget voor 2024 vastgesteld, wordt overgegaan tot een aanvraagtijdvak in november en worden enkele technische wijzigingen doorgevoerd.

  • Wijziging van de Tijdelijke regeling signaal betalingsachterstanden

    Met de aanpassing van de ministeriële regeling wordt een signaal van betalingsachterstanden toegevoegd voor de gemeenten Amsterdam, Tilburg en Groningen en het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Het gaat om betalingsachterstanden op de eigen bijdragen abonnementstarief en beschermd wonen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo) en de eigen bijdragen op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz).

  • Wijziging van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens in verband met de toepasbaarheid van het nieuwe wegtype binnen de bebouwde kom, de gebiedsontsluitingsweg 30 km/h (GOW30)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een aanpassing voor van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens met hierin twee wijzigingen. Hiervoor maakt IenW een wijzigingsregeling. De twee wijzigingen zorgen ervoor dat wegbeheerders een nieuw soort weg binnen de bebouwde kom, de zogenaamde gebiedsontsluitingsweg 30 km/h (GOW30), goed kunnen toepassen in de praktijk.

  • Wijziging van de Wet inburgering 2021 in verband met het opnemen van een hardheidsclausule en aanpassing van het overgangsrecht

    Met dit wetsvoorstel worden twee soorten wijzigingen voorgesteld van de Wet inburgering 2021. Een hardheidsclausule waarmee door gemeenten en DUO geheel kan worden afgezien van het opleggen van een boete. En een grondslag in het overgangsrecht waardoor het mogelijk is om bij of krachtens algemene maatregel van bestuur noodzakelijke begunstigende maatregelen te treffen ten aanzien van de inburgeringsregelgeving die van toepassing blijft op personen die onder de Wet inburgering 2013 vallen.

  • Wijziging van de wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen in verband met de versterking arbeidsmarktinfrastructuur

    Met dit wetsvoorstel krijgen werkenden, werkzoekenden en werkgevers betere (toegang tot) dienstverlening op het gebied van werk en scholing. Daarmee draagt het wetsvoorstel bij aan snellere, betere en duurzamere matches op de arbeidsmarkt.
    Het wetsvoorstel versterkt de samenwerking tussen publieke partijen onderling (UWV en gemeenten) en de samenwerking tussen deze publieke partijen met private partijen binnen de regionale arbeidsmarkten.

  • Wijziging van de Wet wapens en munitie (verkoop en dragen van messen)

    Het Ministerie van JenV bereidt ter uitvoering van het Actieplan wapens en jongeren een aanpassing voor van de Wet wapens en munitie om de verkoop aan minderjarigen van (bepaalde) gebruiksmessen en het dragen daarvan in de openbare ruimte te verbieden. 

  • Wijziging van de Woningwet in verband met de verlengde opschorting van de marktverkenning

    In het coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ (Kamerstukken II, 2021D50025) is afgesproken om de marktverkenning voor commerciële activiteiten van corporaties gedurende de hele kabinetsperiode op te schorten. Dat betekent dat de marktverkenning niet tot 1 januari 2024, maar tot 1 juli 2025 wordt opgeschort. Corporaties hoeven gedurende een langere periode geen goedkeuring te vragen voor investeringen in diensten niet behorend tot het algemeen economisch belang (niet-DAEB), zoals investeringen in middenhuurwoningen. De Aw hoeft gedurende een langere periode van opschorting geen goedkeuring te verlenen. Gemeenten hoeven tijdens deze periode geen procedure van marktverkenning te doorlopen.

  • Wijziging van het Alcoholbesluit vanwege bijschrijving dagleidinggevenden

    Deze wijziging van het Alcoholbesluit bepaalt dat alleen dagleidinggevenden van horecabedrijven verplicht bijgeschreven moeten worden op het aanhangsel van de horecavergunning. De verplichte bijschrijving van zowel eigenaren als dagleidinggevenden zorgt ervoor dat getoetst kan worden of beide personen niet van slecht levensgedrag zijn en of aanvullend Bibob-onderzoek nodig is. Dit is voor gemeenten een belangrijk instrument om openbare orde problemen en ondermijning te voorkomen.

  • Wijziging van het BBV en Bado ivm de verdere uitwerking van de rechtmatigheidsverantwoording en enige andere wijzigingen

    De Wet versterking decentrale rekenkamers is per 1 januari 2023 in werking getreden. Hierin is ook de introductie van de rechtmatigheidsverantwoording voor gemeenten, provincies en waterschappen opgenomen. Voor de verdere uitwerking voor gemeenten en provincies dienen het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO) en het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) gewijzigd te worden. Dit besluit geeft hier invulling aan. 

  • Wijziging van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening en het Besluit kwalitiet leefomgeving in verband met instructieregels voor hyperscale datacentra

    Dit besluit stelt instructieregels voor gemeenten over de vestiging van hyperscale datacentra in Nederland.

  • Wijziging van het Besluit basisregistratie ondergrond met betrekking tot het aanwijzen van registratieobjecten (tweede tranche)

    Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bereidt het Besluit basisregistratie ondergrond voor welke betrekking heeft op de tweede tranche van de basisregistratie. Deze tweede tranche voorziet in de volgende serie van 8 registratieobjecten. De wet basisregistratie ondergrond is reeds op 1 januari 2018 voor de eerste tranche in werking getreden. De tweede tranche kan in werking treden als de regelgeving die daarvoor nodig is, gereed is.

  • Wijziging van het Besluit Jeugdwet in verband met de Wet rechtspositie gesloten jeugdhulp

    De Jeugdwet en het wetsvoorstel rechtspositie gesloten jeugdhulp maken het mogelijk meer regels te stellen over de veiligheid in gesloten jeugdhulp en de inzet van vrijheidsbeperkende maatregelen. Deze consultatie gaat over deze aanvullende regels. 

  • Wijziging van het Besluit kinderopvangtoeslag 2023

    Jaarlijks worden de maximum uurprijzen en toetsingsinkomens in de kinderopvangtoeslag geïndexeerd. De precieze bedragen zijn nog niet opgenomen, omdat hiervoor de raming gebruikt wordt die eind maart 2022 gepubliceerd wordt (het CEP van het CPB). Tevens wordt, conform het coalitieakkoord, het loslaten van de koppeling gewerkte uren in dit besluit geregeld, evenals de bekostiging van de intensivering van toezicht en handhaving in de gastouderopvang.

  • Wijziging van het Besluit langdurige zorg en het Uitvoeringsbesluit WMO 2015

    In dit besluit wordt een aantal maatregelen vastgesteld op het terrein van de eigen bijdragen voor langdurige zorg op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz) en de maatschappelijke ondersteuning op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015). Dit besluit wijzigt het Besluit langdurige zorg (Blz) en het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 (UvB Wmo 2015).

  • Wijziging van het Besluit maatschappelijke ondersteuning in verband met continuïteit

    In deze consultatie wordt het conceptvoorstel van de algemene maatregel van bestuur (hierna: amvb) op het Besluit maatschappelijke ondersteuning (hierna: Bmo) voorgelegd. Deze wijziging heeft betrekking op artikel 9a, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning (hierna: Wmo), welke waarborgen biedt voor de continuïteit van de maatschappelijke ondersteuning.

  • Wijziging van het Besluit omgevingsrecht inzake permanente bewoning van recreatiewoningen

    De voorliggende wijziging van het Besluit omgevingsrecht (Bor) betreft een aanpassing en actualisatie van de mogelijkheden die gemeenten hebben om permanente bewoning van recreatiewoningen toe te staan. Gemeenten krijgen door deze wijziging de mogelijkheid om overdraagbare objectgebonden vergunningen verlenen waarmee de vergunninghouder en eventueel diegenen die de recreatiewoning van de vergunninghouder kopen of erven permanent mogen bewonen.

  • Wijziging van het besluit ontheffingverlening exceptioneel vervoer

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt een wijziging op het Besluit ontheffingverlening exceptioneel vervoer (centrale ontheffingverlening bussen) voor. In verschillende Nederlandse gemeenten rijden al lijnbussen die langer zijn dan de toegestane 18,75 meter. Dit zijn vaak gelede bussen (met één of twee ‘harmonica’s ertussen). Hiernaast hebben verschillende vervoerders de wens geuit om bussen met aanhangwagens voor personenvervoer te kunnen gebruiken voor lijndiensten.

  • Wijziging van het Binnenvaartpolitiereglement en het Scheepvaartreglement territoriale zee

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Binnenvaartpolitiereglement en het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer.

  • Wijziging van het Reglement Rijbewijzen tbv een experiment met de elektronische aanvraag van rijbewijzen

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt een experiment met het elektronisch aanvragen van rijbewijzen voor. Hiertoe voegt het ministerie een experimenteerregeling toe aan het Reglement rijbewijzen.

  • Wijziging van het RVV 1990 ivm uitbreiding nul-emissiezones naar taxi's en nieuw verkeersbord milieuzone en nul-emissiezone

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Dit geeft gemeenten de mogelijkheid om zero-emissiezone (in de wettekst nul-emissiezone genoemd) voor taxi’s in te voeren. Het besluit regelt ook de noodzakelijke wijzigingen aan de verkeersborden van milieu- en zero-emissiezones. Tevens om dit in de toekomst eventueel voor andere voertuigcategorieën mogelijk te maken.

  • Wijziging van het Vuurwerkbesluit in verband met verbetering van de handhaafbaarheid

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijzigt het vuurwerkbesluit. Met de wijziging maakt het ministerie het Vuurwerkbesluit beter uitvoerbaar en handhaafbaar. Opgedane ervaringen van de handhavingsinstanties en opmerkingen vanuit de vuurwerkbranche over de uitvoerbaarheid van het besluit vormen de aanleiding voor de wijziging.

  • Wijziging van regeling huisvesting grote gezinnen vergunninghouders

    De regeling huisvesting grote gezinnen vergunninghouders wordt gewijzigd. Deze regeling biedt ondersteuning aan gemeenten en woningcorporaties bij het huisvesten van grote gezinnen met een verblijfsvergunning. Het helpt gemeenten om woningen geschikt te maken, door bijvoorbeeld een object aan te passen of te verbouwen. Zo wordt het grote gezin in passende woonruimte voorzien en kunnen meer grote gezinnen worden gehuisvest in de bestaande voorraad.

  • Wijziging van Tijdelijke regeling signaal betalingsachterstanden vanwege experiment

    Verschillende instanties willen experimenteren met mogelijkheden om gemeenten beter en sneller in te lichten op het moment dat mensen betalingsachterstanden oplopen. Door gegevensdeling mogelijk te maken, zijn gemeenten sneller in staat huishoudens met dreigende (problematische) schulden te signaleren en te voorkomen dat mensen flink in de problemen komen. Het gaat in dit experiment om betaalproblemen bij de Belastingdienst en Dienst Toeslagen. Om dit mogelijk te maken moet de Tijdelijke regeling betalingsachterstanden aangepast worden. Deze regeling valt onder de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

  • Wijziging vereisten evenementenverkeersregelaars in de Regeling verkeersregelaars 2009

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) wijzigt de Regeling verkeersregelaars 2009. Dit gebeurt naar aanleiding van een advies uit 2013 van het Adviescollege toetsing regeldruk (Actal) met aanbevelingen ter vermindering van de regeldruk voor de evenementenverkeersregelaars.

  • Wijziging voorschriften voor zwembaden en andere badinrichtingen

    De regels voor zwembaden, peuterbaden, zwemvijvers en andere zogeheten badinrichtingen zijn sterk verouderd en worden daarom geactualiseerd.

  • Wijziging Warmtebesluit in verband met aanpassing tariefregulering

    Deze wijziging van het Warmtebesluit zorgt voor aanpassing van de wijze waarop de maximale tarieven voor collectieve warmte op grond van de Warmtewet worden berekend. Met deze aanpassing wordt beoogd om de voorziene eerste fase van de tariefregulering onder het voorstel voor de Wet collectieve warmte reeds onder de huidige Warmtewet te implementeren.

  • Wijziging Warmteregeling in verband met nadere invulling berekening operationele kosten van cv-ketel

    Deze wijziging van de Warmteregeling geeft nadere invulling aan de wijze waarop de ACM de operationele kosten van een cv-ketel dient te bepalen bij het jaarlijks door de ACM vaststellen van de maximale verbruiksonafhankelijke warmteprijs.

  • Wijziging Waterschapsbesluit herziening regels voor beleidsvoorbereiding en verantwoording

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van het Waterschapsbesluit voor. Dat betreft hoofdstuk 4 (beleidsvoorbereiding en verantwoording) en 5 (de accountantscontrole). Aanleiding is het streven om het Waterschapsbesluit zoveel mogelijk in de pas te laten lopen met het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, dat vergelijkbare regels bevat voor provincies en gemeenten. Ook vindt een algemene actualisatie plaats naar aanleiding van ontwikkelingen van de afgelopen jaren, zoals de introductie van vennootschapsbelasting voor overheden.

  • Wijziging Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek

    Met deze wet hebben gemeenten met grootstedelijke problemen in bepaalde wijken, waar de leefbaarheid onder druk staat, de mogelijkheid een aantal specifieke instrumenten in te zetten om deze problemen tegen te gaan.

  • Wijziging Wet BRP i.v.m. Landelijke Aanpak Adreskwaliteit

    De Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) wordt in dit wetsvoorstel structureel in de wet vastgelegd en komt daarmee beschikbaar voor alle colleges van B&W in het kader van hun bijhoudingstaak.

  • Wijziging Wet BRP ivm registratie van kinderen die op het moment geboorte niet meer in leven zijn

    Met dit wetsvoorstel wordt het mogelijk gemaakt dat over kinderen die op het moment van de geboorte niet meer in leven zijn of omtrent wie een akte in Nederland is opgemaakt die vermeldt dat het kind op het ogenblik van de aangifte niet in leven is, op verzoek van de ouder die als ingezetene is of was ingeschreven in de basisregistratie personen op het moment van de geboorte of het opmaken van de akte, gegevens worden opgenomen op de persoonslijst van de verzoeker.

  • Wijziging Wet inburgering mbt participatieverklaring

    Inburgeringsplichtigen moeten ogv de Wet inburgering binnen drie jaar na verkrijging verblijfsvergunning het inburgeringsexamen of vrijstellend examen behalen. De afgelopen jaren is de behoefte ontstaan om inburgeringsplichtigen al op een eerder tijdstip niet-vrijblijvend met de kernwaarden van de Nederlandse samenleving te laten kennismaken en hun betrokkenheid met Nederland te laten uitspreken. Daartoe wordt de participatieverklaring en maatschappelijke begeleiding ingevoerd.

  • Wijziging Wet luchtvaart ter versterking CRO's burgerluchthavens van nationale betekenis

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkt aan de versterking van de functie van de Commissies Regionaal Overleg (CRO) voor de burgerluchthavens van nationale betekenis. Het ministerie wijzigt hiervoor de Wet Luchtvaart en de Regeling CRO van nationale betekenis. De wet treedt naar verwachting per 1 januari 2025 in werking en de regeling per 1 januari 2024.

  • Wijziging wet toeristische verhuur

    Met dit wetsvoorstel wordt de Huisvestingswet 2014 aangepast om deze aan te laten sluiten bij de nieuwe Europese regels voor kortetermijnverhuur. Ook het Besluit registratie toeristische verhuur moet op een paar punten worden gewijzigd om te voldoen aan deze Europese verordening. De Europese verordening sluit aan bij de bestaande Nederlandse Wet toeristische verhuur en ziet in essentie op het invoeren van een uniforme manier van registreren voor toeristische verhuur. Daarnaast moeten online platforms data delen met gemeenten om zo diens handhaving te ondersteunen.

  • Wijziging Wgr ivm vergroten democratische legitimatie

    Dit wetsvoorstel stelt regels ter versterking van de democratische legitimatie van decentrale samenwerkingsverbanden op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

  • Wijziging Woningwet

    De consultatie betreft aanvullende voorschriften ten behoeve van het verbeteren van de handhaafbaarheid van voorschriften in de Woningwet. In het wetsvoorstel wordt voorgesteld om een bestuurlijke boete en een verhuurverbod te introduceren in de Woningwet en de huidige beheermaatregel in de Woningwet aan te vullen en te versterken.

  • Wijziging Woningwet in verband met definitie bouwwerk

    Deze wijziging van de Woningwet legt de definitie van het begrip bouwwerk vast, naar aanleiding van een uitspraak van de Afdeling advisering van de Raad van State over het verbouwen van een woonboot. Voor reeds bestaande woonboten en ander drijvende bouwwerken wordt overgangsrecht gecreëerd, in die zin dat hiervoor van rechtswege een omgevingsvergunning wordt verstrekt.

  • Wijziging Woningwet vanwege saneringskader

    Het saneringskader voor woningcorporaties is in 2019 geëvalueerd in de evaluatie van de herziene Woningwet. Op basis daarvan en de ervaringen met de saneringsaanvragen tot nu toe is er aanleiding om het saneringskader verder te verbeteren. Dit wetsvoorstel bevat dergelijke verbetervoorstellen. Deze zijn aangekondigd in brieven naar de Tweede Kamer van 22 februari 2019 en 20 april 2020.

  • Wijziging Wvr en VwBES

    De Wvr borgt in Europees Nederland de organisatie van de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de coördinatie op de geneeskundige hulpverlening onder één regionale bestuurlijke regie. In 2020 is de Wvr geëvalueerd. De evaluatiecommissie concludeert dat de crisisbeheersing, rampenbestrijding en brandweerzorg in Europees Nederland sterk zijn geprofessionaliseerd, maar dat voor de crisisbeheersing een verbeterslag noodzakelijk is in de bovenregionale en landelijke samenwerking. Dit wetsvoorstel legt die verbinding, zowel voor Europees Nederland (Wvr) als voor Caribisch Nederland (VwBES).

  • Wijzigingen BTIV n.a.v. evaluatie

    Het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting (BTIV) wordt gewijzigd ivm de wijziging van de Woningwet naar aanleiding van de evaluatie. Dat voorstel is eveneens in consultatie gebracht (zie link onder). Uit de evaluatie volgt dat de hoofddoelen van de wet bereikt worden. Stelselwijzigingen zijn daarom niet nodig, maar de werking en toekomstbestendigheid kan verbeterd worden.

  • Wijzigingen RTIV n.a.v. evaluatie

    De Regeling toegelaten instellingen volkshuisvesting (RTIV) wordt gewijzigd i.v.m. de wijziging van de Woningwet en het Besluit toegelaten instellingen (BTIV) naar aanleiding van de evaluatie. Deze wijzigingen zijn eveneens in consultatie gebracht (zie link onder). Uit de evaluatie volgt dat de hoofddoelen van de wet bereikt worden. Stelselwijzigingen zijn daarom niet nodig, maar de werking en toekomstbestendigheid kan verbeterd worden.

  • Wijzigingsbesluit Beleidsregels grote rivieren

    De Beleidslijn grote rivieren is erop gericht de veiligheid tegen overstromingen te waarborgen en de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren. Om deze reden schrijft de beleidslijn voor in welke gevallen je wel en niet mag bouwen in het rivierbed. 

  • Wijzigingsbesluit minimale hoeveelheid hernieuwbare energie bij ingrijpende renovatie

    De EU richtlijn hernieuwbare energie (RED II) bevat een verplichting voor lidstaten om een hoeveelheid hernieuwbare energie voor te schrijven bij ingrijpende renovatie. Dit draagt bij aan het vergroten van de inzet van energie uit hernieuwbare bronnen en de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Het ministerie van BZK bereidt de implementatie van deze regelgeving voor en brengt deze nu in consultatie.