Zoekresultaat
210 resultaten
U heeft gezocht op:
Energie
-
(aanvulling) Wijziging Mijnbouwbesluit
(Zie de geel gemarkeerde tekst in de documenten onderaan de webpagina) Aanvulling Wijziging van het Mijnbouwbesluit in verband met het toezicht op de naleving bij opsporing en winning van een delfstof.
-
Aanwijzen nieuwe versies NTA8800, BRL9500U/W en BRL9501
Deze wijzigingsregeling wijst een nieuwe versie van energieprestatiebepalingsmethode NTA 8800 aan, en ook actuele versies van de beoordelingsrichtlijnen 9500-U, 9500-W en 9501.
-
Aanwijzing elektriciteitsprojecten vanwege zwaarwegende maatschappelijke belangen
Het doel van de wijziging van het Omgevingsbesluit door dit ontwerpbesluit (AMvB) is een snellere beroepsprocedure voor besluiten voor elektriciteitsprojecten vanaf 25kV. Met deze stap wordt een belangrijke versnelling in de uitbreiding van het stroomnet aangebracht voor de realisatie van projecten. Deze wettelijke maatregel is een resultaat van een breder pakket aan versnellingsmaatregelen die voor energieprojecten wordt uitgevoerd.
-
Actualisatie EML
Deze regeling wijzigt de Omgevingsregeling. In de bijlages VII en XIV zijn de erkende maatregelen voor verduurzaming van het energiegebruik opgenomen, waarmee invulling kan worden gegeven aan de verplichting tot verduurzaming van het energiegebruik (energiebesparingsplicht).
-
AERIUS 2023, herprioritering doelen en uitbreiding AERIUS Register met verschillende stikstofbanken
Deze regeling schrijft het gebruik van versie 2023 voor van AERIUS Calculator, Monitor en Register:
-
Afsluitbeleid
De consultatie heeft betrekking op een voorgestelde wijziging van 1) Regeling Afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas (Regeling van 27 juni 2011, nr. WJZ / 11076169) en 2) Warmteregeling (Regeling van 4 september 2013, nr. WJZ/13132689)
-
AMvB CBS opvragen energiegegevens voor Europese statistieken
Het Besluit gegevensverwerving CBS geeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de bevoegdheid om bij categorieën bedrijven en andere rechtspersonen specifieke gegevens op te kunnen vragen om Europees verplichte statistieken te produceren.
-
AMvB grootschalige uitrol slimme meters
Eind 2013 loopt de tweejarige kleinschalige uitrol van op afstand uitleesbare meters ten einde. Middels de AMvB grootschalige uitrol (Besluit) wordt het uitroltempo voor landelijke opschaling geregeld. Tevens worden enkele wijzigingen in het Besluit Metereisen vastgelegd, waaronder het schrappen van de wettelijke minimumeis dat op afstand uitleesbare meters moeten beschikken over een schakelfunctionaliteit.
-
AmvB Onafhankelijkheid
Het onderwerp van deze consultatie is een concept algemene maatregel van bestuur houdende regels ten uitvoering de implementatie van richtlijnen en verordeningen op het gebied van elektriciteit en gas (Besluit uitvoering onafhankelijkheidseisen energierichtlijnen)
-
amvb waardevaststelling netten
Het onderwerp van deze consultatie is het concept voor een besluit tot vaststelling van de waarde van de economische eigendom bij overdracht van een net voor transport van elektriciteit of een gastransportnet. Dit besluit vloeit voort uit wijzigingen in de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet ter implementatie van de derde energierichtlijnen (artikel 13 lid 8 Elektriciteitswet 1998 en artikel 5 lid 8 Gaswet).
-
Barro (kustfundament, grote rivieren, radarstations en hoogspanningsverbindingen)
Het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening vertaalt de nationale belangen uit de Structuurvisie infrastructuur en ruimte naar juridische regels. Die regels omvatten instructies aan andere overheden die door hen moeten worden opgevolgd. Vanuit nationale belangen vindt een actualisering van de regelgeving plaats. Dit vanwege nieuwe beleidsontwikkelingen zoals het tussen belanghebbenden gesloten kustpact. De regels voor grote rivieren en radarstations komen de energietransitie ten goede.
-
Besluit bestuurlijke boeten energiegerelateerde producten
Dit besluit is de uitwerking van de bestuurlijke handhaving voortvloeiend uit de wet tot wijziging van de Wet implementatie EU-richtlijnen energie-efficiëntie waarbij de hoogte van de op te leggen bestuurlijke boete wordt bepaald.
-
Besluit conformiteitsbeoordeling vaste biomassa voor energietoepassingen
De ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu bereiden het ontwerpbesluit Conformiteitsbeoordeling vaste biomassa voor energiedoeleinden (het ontwerpbesluit) voor. Energiecentrales kunnen biomassa meestoken, bijvoorbeeld hout uit productiebossen, om de uitstoot van CO2 naar beneden te brengen. Omdat biomassa duurder is dan steenkool, krijgen de energiebedrijven daar subsidie voor als deze biomassa duurzaam is. Dat is zo afgesproken in het Nationaal Energieakkoord.
-
Besluit doorberekening kosten ACM
Besluit houdende regels inzake het ten laste brengen van kosten aan marktorganisaties door de ACM (Besluit doorberekening kosten ACM)
-
Besluit elektriciteit en gas
In deze Amvb wordt een aantal onderdelen uitgewerkt op basis van het wetsvoorstel Elektriciteits- en gaswet in het kader van de wetgevingsagenda STROOM. Dit besluit moderniseert en bundelt de regelgeving die in of onder de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet tot stand is gebracht. Verder worden enkele nieuwe onderdelen uitgewerkt: investeringsplannen voor systemen, schadevergoeding bij wind op zee en de redundantie van een transmissiesysteem voor elektriciteit.
-
Besluit energie-audit
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bereidt een besluit voor waarmee de inhoudelijke eisen en de mogelijkheden tot het geven van invulling aan de energie-audit zijn uitgewerkt. Grote ondernemingen zijn verplicht om een energie-audit op te stellen conform de richtlijn 2012/27/EU betreffende energie-efficiëntie. Hiervoor is eerder het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet implementatie EU-richtlijnen energie-efficiëntie geconsulteerd waarin een grondslag voor de energie-audit opgenomen
-
Besluit energieprestatievergoeding huur
Dit ontwerpbesluit stelt regels over de gevallen waarin en de voorwaarden waaronder de energieprestatievergoeding tussen huurder en verhuurder kan worden overeengekomen. Verder wordt hierin een maximumbedrag voor de energieprestatievergoeding vastgesteld. Daarnaast bevat het een wijziging van het besluit huurprijzen woonruimte wat betreft de huurpunten voor woningen waarvoor een energieprestatievergoeding is overeengekomen.
-
Besluit experimenten decentrale duurzame elektriciteit opwekking
Op 6 september 2013 sloten maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven, vakbeweging en overheid het Nationale Energieakkoord. Onderdeel van dat akkoord is het moderniseren van de wet- en regelgeving rond energie. Een ander onderdeel van het akkoord is het bevorderen van opwekking en gebruik van duurzame energie dicht bij de gebruiker: 'lokale energie'. Het ontwerp Besluit experimenten decentrale duurzame elektriciteit opwekking vormt een eerste uitwerking van dat akkoord.
-
Besluit gemeentelijke instrumenten warmtetransitie
Het Besluit gemeentelijke instrumenten warmtetransitie is een uitwerking van het wetsvoorstel Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (https://wetgevingskalender.overheid.nl/regeling/WGK010405). Met dit besluit wordt nader invulling gegeven aan de bevoegdheid voor gemeenten tot het stellen van regels om de transitie in de gebouwde omgeving van aardgas naar duurzame alternatieven tot uitvoering te brengen. De gemeente kan hiertoe bepaalde wijken aanwijzen waar een energievoorziening met duurzame energie beschikbaar komt ter vervanging van het aardgas (de aanwijsbevoegdheid).
Dit besluit bevat onder meer de vereisten aan een warmteprogramma (eerder: transitievisie warmte) en het omgevingsplan onder de Omgevingswet. In dit besluit is ook een deel van de waarborgen horend bij de aanwijsbevoegdheid juridisch verankerd, zoals een redelijke termijn en betaalbaarheid. -
Besluit Hernieuwbare Energie vervoer
Dit ontwerpbesluit vervangt het Besluit hernieuwbare energie vervoer 2015 en delen van het Besluit brandstoffen luchtverontreiniging. Met dit besluit implementeert het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) tevens de Europese richtlijn Indirect Land Use Change (ILUC) en de operationalisering van de reductieverplichting van de richtlijn brandstofkwaliteit en de daarmee samenhangende uitvoeringssystematiek.
-
Besluit huurprijzen woonruimte
Het woningwaarderingsstelsel kent punten toe aan een woning. Het gaat hier ondermeer om punten voor de oppervlakte, de energieprestatie, de voorzieningen van de woning en de WOZ. De punten bepalen de maximale huurprijs van een woning. Deze regeling maximeert het puntenaandeel voor de WOZ tot 33%.
-
Besluit investeringsplan en en kwaliteitsborging elektriciteit en gas
In wetsvoorstel Voortgang Energietransitie wordt voor netbeheerders een investeringsplan en kwaliteitsborgingssysteem geïntroduceerd, dat het huidige kwaliteits- en capaciteitsdocument vervangt. Daarbij staat ook aangegeven dat deze bij besluit (en ministeriële regeling) verder worden uitgewerkt. Dit besluit en deze ministeriële regelingen bevatten deze uitwerking. De ministeriële regeling bevat tevens de aanwijzing van artikel(onderdelen) van de Gaswet die onder het toezicht van Sodm vallen.
-
Besluit kostenoverzicht energie 2014
Met het besluit kostenoverzicht energie 2014 worden artikel 10 en 11 van de richtlijn energie-efficientie geïmplementeerd. Er is gekozen voor minimale implementatie, dus zonder nationale koppen. Dit conceptbesluit zal het nu geldende besluit kostenoverzicht energie vervangen.
-
Besluit op afstand uitleesbare energiemeters
Dit besluit vloeit voort uit de wijziging van de elektriciteits- en gaswet waarmee de op afstand uitleesbare energiemeter (slimme meter) en het leveranciersmodel geïntroduceerd worden. Het besluit betreft de functionele eisen die gesteld worden aan de slimme meter.
-
Besluit tot wijziging van diverse besluiten in verband met de aanpassing van de methodiek voor het bepalen van de energieprestatie van gebouwen en de inijking van energielabels
Met ingang van 1 juli 2020 worden de huidige bepalingsmethoden voor het meten van de energieprestatie van gebouwen vervangen door een nieuwe methode, de NTA 8800. Met het voorliggende besluit wordt regelgeving aangepast die is gericht op bestaande gebouwen en wordt geraakt door de invoering van een nieuwe bepalingsmethode en energieprestatie-indicator (kWh/m2.jr). Met de wijziging wordt voorkomen dat er verwezen wordt naar bepalingsmethoden en indicatoren die gedateerd of niet meer geldig zijn.
-
Besluit tot wijziging van het Besluit bouwwerken leefomgeving in verband met het duurzaam gebruik van daken
Het concept Besluit tot wijziging van het Besluit bouwwerken leefomgeving in verband met duurzaam gebruik van daken introduceert de bevoegdheid voor gemeenten om bij maatwerk te bepalen dat de daken van industriefuncties gebruikt worden voor de opwek van hernieuwbare energie of maatregelen ten behoeve van klimaatadaptatie, zoals groendaken. Meer informatie is te vinden in de nota van toelichting in het geconsulteerde document.
-
Besluit uitvoering EU-Verordeningen interne Energiemarkt
De consultatie heeft betrekking op het ontwerp-besluit ter uitvoering van Europese verordeningen betreffende de interne energiemarkt.
-
Besluit verkabeling en verplaatsing hoogspanningsverbindingen
Voorliggende concept-AMvB bevat regels over de kostenverdeling tussen netbeheerder en decentrale overheden en enkele procedurele bepalingen met betrekking tot het onder de grond brengen of verplaatsen van hoogspanningsverbindingen, op verzoek van gemeente en/of provincie.
-
Circulaire Risicobeheersing Lithium-ion Energiedragers
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een Circulaire (rondschrijven) voor over de risicobeheersing van lithium-ion energiedragers. De circulaire gaat ten eerste over de opslag van lithium-ion energiedragers, in de vorm van cellen of batterijen, en ten tweede over de toepassing van lithium-ion batterijen in grotere energieopslagsystemen (EOSsen).
-
Circulaire windturbines bij risicovolle bedrijven
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een circulaire voor over windturbines bij risicovolle bedrijven. De circulaire loopt vooruit op een wijziging van het Besluit kwaliteit leefomgeving. In de circulaire wordt daarnaast bij wijze van handvat een afwegingskader voor het groepsrisico gepresenteerd. Het voorgestelde afwegingskader sluit ook aan bij de Omgevingswet.
-
Conceptwetsvoorstel voor de implementatie van de herziende EU richtlijn hernieuwbare energie, over de artikelen gericht op het versnellen van vergunningsprocessen voor hernieuwbare-energieprojecten
- REDIII is de herziene richtlijn van de Europese Unie om de ontwikkeling van hernieuwbare energie te bevorderen. Het doel is het aandeel hernieuwbare energie in de energiemix te vergroten.
- Dit conceptwetsvoorstel gaat over de implementatie van een deel van deze richtlijn, namelijk artikelen 15ter tot en met 16septies.
- Uitgangspunt van deze artikelen is dat projecten waar weinig natuur- en milieueffecten van te verwachten zijn, sneller een vergunning krijgen, of daarvan vrijgesteld worden.
- Onder voorwaarden wordt het voor bepaalde projecten mogelijk natuur- en milieueffecten financieel te compenseren.
- Deze consultatie gaat over het conceptwetsvoorstel. Dit wetsvoorstel regelt in de omgevingswet de grondslagen voor de AMvB die op een later moment in consultatie zal gaan. De AMvB geeft verdere invulling van het kader dat dit wetsvoorstel schept.
-
Consultatie MER verlenging openstelling kerncentrale Doel 4 en Tihange 3 in België
Het voorgestelde project omvat de verlenging met tien jaar van de exploitatie van de reactoren Doel-4 en Tihange-3, en de aanpassingen aan deze reactoren die in dit verband vanwege de veiligheid noodzakelijk zijn. Voor dit project is een Milieu-effectrapportage (MER) opgesteld.
-
Consultatiedocument STROOM
Dit consultatiedocument schetst de voorgenomen hoofdlijnen van het beleid dat in wetgeving zal neerslaan en is het resultaat van uitgebreide consultatie, evaluatie en onderzoek. Dit proces is erop gericht om veel actoren te betrekken bij de beleidsvorming. Het gaat om een traject dat inzet op gedeelde nieuwe inzichten, een breed draagvlak en gedeelde verantwoordelijkheid.
-
Contouren Klimaatplan 2024 en INEK
Het klimaatbeleid heeft veel invloed op het dagelijks leven van burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Iedereen denkt na over hoe het klimaatbeleid hun levens, bedrijven en dienstverlening zal beïnvloeden, met kansen en zorgen. Het kabinet werkt aan het Klimaatplan 2024. Dit plan bevat de belangrijkste thema’s van het klimaatbeleid voor de komende tien jaar. Denk aan onderwerpen als emissiereductie, hernieuwbare energie, energiebesparing, wetenschappelijke inzichten, technologische ontwikkelingen, mondiale ontwikkelingen en de impact op de samenleving en economie.
-
Cybersecuritywet
Dit voorstel voor een Cybersecuritywet strekt ter implementatie van de zogenoemde NIB-richtlijn van de Europese Unie (richtlijn 2016/1148). Vanwege de inhoudelijke samenhang en overlap worden de bepalingen van de toekomstige Wet gegevensverwerking en meldplicht cybersecurity (nu nog als wetsvoorstel aanhangig in de Eerste Kamer) overgeheveld naar de Cybersecuritywet.
-
Demonstratieproject 1 voor waterstofproductie op zee
Het Ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) is voornemens om in 2025 een openstellingsronde te organiseren, middels een Oproep tot Voorstellen (‘Call for Proposals’), voor de realisatie van een Demonstratieproject 1 (Demo 1) voor waterstofproductie op zee. Dit Demonstratieproject maakt onderdeel uit van de twee eerder aangekondigde Demonstratieprojecten voor waterstofproductie op zee. Een consortium wordt naar verwachting in 2025 geselecteerd voor de realisatie van het project waarvoor een financiële bijdrage (in de vorm van een subsidie) beschikbaar wordt gesteld.
-
Eisen aan warmtemeters na ingebruikname
De consultatie heeft betrekking op een voorgestelde wijziging van de Regeling gebruik en installatie EU-meetinstrumenten in verband met warmtemeters.
-
Elektriciteits- en gasregeling
De conceptregeling geeft uitvoering aan de Elektriciteits- en gaswet en het Besluit elektriciteit en gas. De volgende nieuwe onderdelen worden uitgewerkt: investeringsplannen voor systemen, het kwaliteitsborgingssysteem en het bepalen van de windsnelheid en het productieprofiel van een windpark. De windsnelheid en het productieprofiel wordt i.v.m. een andere doorlooptijd apart geconsulteerd. Vervolgens wordt het aan deze regeling toegevoegd.
-
Energiebesluit (AMvB Energiewet)
De Tweede Kamer is recent van start gegaan met de behandeling van het wetsvoorstel voor de Energiewet. De nieuwe Energiewet vervangt en moderniseert de huidige Gaswet en Elektriciteitswet 1998 en bepaalt de regels voor de elektriciteits- en gasmarkt en het energiesysteem. Bij deze Energiewet hoort ook een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB): het Energiebesluit. Dit Energiebesluit wordt nu geconsulteerd.
-
Energiebesluit (AMvB Energiewet) - faillissementsregeling
De Tweede Kamer is begin 2023 van start gegaan met de behandeling van het wetsvoorstel voor de Energiewet. De nieuwe Energiewet vervangt en moderniseert de huidige Gaswet en Elektriciteitswet 1998 en bepaalt de regels voor de elektriciteits- en gasmarkt en het energiesysteem.
-
Energiebesparingsplicht Bal
Actualisatie Energiebesparingsplicht in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal), artikel 5.15 Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bereidt in overleg met vertegenwoordigers van bedrijven en bevoegd gezag een wijziging voor van de energiebesparingsplicht en informatieplicht (energiebesparingsmaatregelen met een terugverdientijd van ten hoogste 5 jaar treffen en hierover rapporteren) in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal).
-
Energiebesparingsplicht Bbl
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bereidt in overleg met vertegenwoordigers van bedrijven en bevoegd gezag een wijziging voor van de energiebesparingsplicht en informatieplicht (energiebesparingsmaatregelen met een terugverdientijd van ten hoogste 5 jaar treffen en hierover rapporteren) in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).
-
Energielabel via mijnoverheid
Deze regeling voorziet in een juridische grondslag in de Regeling Energieprestatie Gebouwen en Omgevingsregeling om de benodigde gegevensverwerkingen te mogen uitvoeren om het energielabel te verstrekken aan de eigenaar van het gebouw waarvoor het energielabel is afgegeven en aan personen die hun woonadres hebben in dat gebouw.
-
Energieregeling (regeling Energiewet)
Op 1 januari 2026 zal de Energiewet in werking treden. Deze nieuwe wet vervangt en moderniseert de huidige Gaswet en Elektriciteitswet 1998 en bepaalt de regels voor de elektriciteits- en gasmarkt en het energiesysteem. Bij de Energiewet en het onderliggende Energiebesluit (AMvB) hoort ook een ministeriële regeling: de Energieregeling. Deze Energieregeling wordt nu geconsulteerd.
-
Energiewet
Het wetsvoorstel Energiewet beoogt de huidige Gaswet en Elektriciteitswet 1998 te vervangen en een modern en geactualiseerd ordeningskader te bieden dat (1) de energietransitie ondersteunt en stimuleert en tegelijkertijd (2) bijdraagt aan het doel van een schone energievoorziening die veilig, betrouwbaar, betaalbaar en ruimtelijk inpasbaar is. Het wetsvoorstel is grotendeels gereed. Enkele aspecten zijn niet meegenomen in de consultatie en zullen na de consultatie worden toegevoegd.
-
Erkende maatregelenlijst (EML) en terugverdientijdmethodiek glastuinbouwsector
De bestaande energiebesparingsplicht wordt aangescherpt, waardoor ook inrichtingen waarop het kostenvereveningssysteem reductie CO₂-emissies (hierna: CO₂-sectorsysteem) voor de glastuinbouw ziet, per 1 juli 2023 onder deze verplichting vallen. Deze regeling wijzigt de activiteitenregeling milieubeheer in verband met deze actualisatie. In bijlage 10c zijn de erkende maatregelen voor verduurzaming van het energiegebruik opgenomen, waarmee door deze inrichtingen invulling kan worden gegeven aan de verplichting tot verduurzaming van het energiegebruik (energiebesparingsplicht). In bijlage 10d zijn de methoden voor deze inrichtingen voor de bepaling van de terugverdientijd en de berekening van de emissie van kooldioxide opgenomen, waarbij bij in de bestaande methode voor het bepalen van de terugverdientijd een onderdeel over warmtekrachtkoppeling-installaties (WKK-installaties) is toegevoegd.
-
Experimenten-AMvB Elektriciteitswet 1998 en Gaswet
Sinds de inwerkingtreding van het Besluit experimenten decentrale duurzame elektriciteitsopwekking hebben meer actoren dan coöperaties en verenigingen uit de energiesector verzocht om experimenteerruimte. Daarbij is de wens geuit andere experimenten dan uitsluitend ten behoeve van decentrale en duurzame energie mogelijk te maken. De Wet Voortgang Energietransitie (VET) voorziet en waarvoor dit besluit nadere uitvoeringsvoorschriften stelt.
-
Flex-e
Om grootverbruikers te ondersteunen om hun elektriciteitsverbruik te flexibiliseren en daarmee de effecten van netcongestie voor afname te verminderen, is de Ministeriële Regeling Flexibel elektriciteitsverbruik (Flex-e) in ontwikkeling. In deze internetconsultatie wordt de concept regeling Flexibel Elektriciteitsverbruik ter consultatie voorgelegd.
-
Handreiking voor een veilig ontwerp en het veilig bedrijven van kernreactoren
De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) herziet de Handreiking voor een Veilig Ontwerp en het veilig Bedrijven van Kernreactoren (VOBK).
Regelmatig bekijkt de ANVS of het VOBK aansluit bij de laatste ontwikkelingen en of deze goed te gebruiken is. Voor deze herziening halen we reacties op van burgers, de nucleaire industrie en andere betrokken partijen. -
Handreiking voor het veilig ontwerp en het veilig bedrijven van kernreactoren (VOBK)
Op dit moment lopen er initiatieven voor een nieuwe onderzoeksreactor en de modernisering van een bestaande onderzoeksreactor. Deze initiatieven krijgen alleen een vergunning als ze voldoen aan de laatste ontwikkelingen op het gebied van nucleaire veiligheid. De Handreiking VOBK geeft inzicht in de stand van de wetenschap en techniek van de nucleaire veiligheid. De handreiking beschrijft de veiligheidsrandvoorwaarden voor het ontwerp en de bedrijfsvoering van lichtwater gekoelde kernreactoren.
-
Herziening Energielabel Personenauto’s 2026
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een technische wijziging voor van:
-
Herziening Subsidieregeling Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen (SVOH) 2025
Deze consultatie gaat over een wijziging van de Subsidieregeling Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen (SVOH). Met deze subsidieregeling stimuleren we energiebesparing bij huurwoningen van private verhuurders. De SVOH ondersteunt private verhuurders bij het verduurzamen van hun woningen en daarmee samenhangend onderhoud en zorgt daarmee ook voor een lagere energierekening voor huurders. Via de wijziging die hierbij in internetconsultatie gaat, wordt de regeling verbeterd en passender gemaakt voor de doelgroep.
-
Herziening van het Bescherm- en Herstelplan Gas en preventieve actieplan
Op basis van de verordening gasleveringszekerheid (Verordening (EU) 2017/1938) dienen dit jaar drie samenhangende documenten met betrekking tot de gasleveringszekerheid te worden herzien:
-
Herziening Warmtewet
Dit wetsvoorstel wijzigt de Warmtewet. Met dit wetsvoorstel worden de knelpunten opgelost, zoals die onder meer uit de evaluatie van de wet naar voren zijn gekomen. Daarnaast is een aantal nieuwe onderdelen toegevoegd om de mogelijkheden voor verdere ontwikkeling en groei van de markt voor collectieve warmtelevering te versterken.
-
Implementatiewet richtlijn energie-efficiëntie
Dit wetsvoorstel zet de Europese richtlijn energie-efficiëntie (2012/27/EU) om in Nederlandse wetten. In dit wetsvoorstel is, conform vaststaand kabinetsbeleid, ten opzichte van de richtlijn geen aanvullend nationaal beleid opgenomen. Het wetsvoorstel wijzigt de Wet implementatie EU-richtlijnen energie-efficiëntie, de Elektriciteitswet 1998, de Gaswet en de Warmtewet.
-
Informatieplicht energiebesparing Bal
Het Activiteitenbesluit milieubeheer is per 2 mei 2019 aangepast. Deze wijzigingen, waarmee de informatieplicht energiebesparing geïntroduceerd werd, waren indertijd niet opgenomen in het Besluit activiteiten leefomgeving (hierna: Bal) en het Besluit bouwwerken leefomgeving (hierna: Bbl). Met deze technische omzetting van de bestaande bepalingen uit het Activiteitenbesluit milieubeheer wordt bedoelde informatieplicht alsnog in het Bal en dus in de omgevingswetsystematiek opgenomen.
-
Inframarginale elektriciteitsheffing
Met het conceptwetsvoorstel wordt aan elektriciteitsproducenten in Nederland met een productie-installatie vanaf 1 MW een heffing opgelegd voor marktinkomsten boven een vrijgesteld bedrag per MWh voor de periode december 2022-juni 2023. Deze heffing is verplicht volgens verordening (EU) 2022/1854 betreffende een noodinterventie in verband met hoge energieprijzen.
-
Inspraak op milieueffectrapport levensduurverlenging Doel 1 en Doel 2 in België
De Belgische federale overheid bereidt de levensduurverlenging van 2015 tot en met 2025 voor van de reactoren Doel-1 en Doel-2 van de kerncentrale in Doel. Hiervoor heeft ze grensoverschrijdende inspraak opengesteld op het milieueffectrapport (MER). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ondersteunt via deze internetconsultatie de inspraakmogelijkheid in België. Het MER bestaat uit twee rapporten en omschrijft de milieueffecten van deze levensduurverlenging.
-
Investeringssubsidie maakindustrie klimaatneutrale economie
De investeringssubsidie maakindustrie klimaatneutrale economie. Deze regeling heeft als doel investeringen te ondersteunen die nodig zijn voor productie in de waterstof-, batterijen- en zon-PV-sector.
-
Jaarverplichting groen gas
Onder dit wetsvoorstel krijgen energieleveranciers een administratieve verplichting om jaarlijks een bepaalde hoeveelheid groen gas aan de gebouwde omgeving te leveren. Dit is een administratieve verplichting, omdat er niet fysiek gemeten kan worden hoeveel groen gas aan de gebouwde omgeving is geleverd. Om administratief aan te tonen dat een energieleverancier aan de verplichting voldoet, wordt er gebruik gemaakt van de bestaande Garanties van Oorsprong (GvO’s) en worden er nieuwe verhandelbare eenheden ingezet, namelijk de groengaseenheid (GGE). De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa), die de voorgestelde uitvoerende- en toezichthoudende instantie is, bepaalt jaarlijks hoeveel GGE’s een energieleverancier op zijn rekening moet hebben om aan de verplichting te voldoen.
-
Klimaatplan 2025-2035
Het ontwerp-Klimaatplan heeft van 24 oktober 2024 tot en met 5 december 2024 ter inzage gelegen. In deze periode is een groot aantal reacties binnengekomen. Door een procedurele fout is voorafgaand aan de terinzagelegging van het ontwerp-Klimaatplan geen kennisgeving in de Staatscourant geplaatst. Daarom is ervoor gekozen om hetzelfde ontwerp-Klimaatplan nogmaals ter inzage te leggen tot en met 7 februari 2025. U kunt in deze periode uw mening geven over het ontwerp-Klimaatplan. Indien u eerder al een zienswijze heeft ingediend, hoeft u dat niet opnieuw te doen.
-
Klimaatplan en INEK
Het Klimaatplan beschrijft het klimaatbeleid voor de periode 2021-2030. In het INEK rapporteert Nederland hierover aan Europa. Het INEK gaat tevens dieper in op energie-thema’s. Het Klimaatplan vat de hoofdlijnen van het beleid samen, die voor een belangrijk deel zijn bepaald door het Klimaatakkoord. In de uitvoering zet het kabinet in op brede betrokkenheid van de samenleving. Met het oog hierop zijn richtinggevende vragen geformuleerd.
-
Kwaliteitscriteria waterstof
In opdracht van het ministerie voor Klimaat en Energie zal Gasuniedochter Hynetwork Services (HNS) het transportnet voor waterstof ontwikkelen. Een transportnet voor waterstof is nodig om locaties van productie, vraag en opslag in binnen- en buitenland met elkaar te verbinden. Voor het functioneren van de waterstofmarkt en het transportnet dienen kwaliteitseisen aan het te transporteren waterstof te worden gesteld. Het ministerie voor Klimaat en Energie zal deze kwaliteitseisen vast gaan stellen. Middels deze consultatie wordt u gevraagd naar uw visie op de ontwikkeling van de Nederlandse waterstofmarkt, de rol van kwaliteitscriteria hierbij en de precieze invulling ervan.
-
Leegstandwet
Met de voorgestelde wijzigingen in de Wet aanpak leegstand krijgen gemeenten meer
middelen om leegstand aan te pakken. Hierdoor wordt het voor gemeenten aantrekkelijker om een leegstandverordening in te voeren. Hierdoor kan langdurig leegstaand vastgoed sneller in gebruik worden genomen waarmee tijdelijk woonruimte kan
worden gecreëerd en/of de leefbaarheid in een gebied kan worden verbeterd. Met de tijdelijke
verhuur onder de Leegstandwet kan eveneens tijdelijk woonruimte worden gecreëerd in
afwachting van bijvoorbeeld sloop en vernieuwbouw. hierdoor wordt de bestaande
voorraad beter benut. -
Leidraden Hernieuwbare Energie
Deze wijzigingsregeling wijst twee nieuwe leidraden aan, te weten:
-
Lokale aanpak Nationaal Isolatieprogramma
De lokale aanpak is onderdeel van het Nationaal Isolatieprogramma. Deze regeling lokale aanpak heeft betrekking op 2023 en 2024. Gemeenten kunnen hiervoor isolatieprogramma’s maken, die zich zoveel als mogelijk richten op het verbeteren van de slechtst geïsoleerde woningen. Daarnaast is ondersteuning van eigenaar-bewoners een belangrijk onderdeel van de lokale aanpak.
-
Maatwerksubsidie Djewels
De minister voor Klimaat en Energie is voornemens een maatwerksubsidie te verstrekken aan een innovatief elektrolyseproject van 20 MW in Groningen (Delfzijl) genaamd Djewels. Het project maakt onderdeel uit van de Toekomstagenda Groningen.
-
Machtigingswet oprichting Invest-NL
Invest-NL wordt de instelling van het Rijk voor ontwikkeling en financiering. Deze instelling wordt een privaatrechtelijke rechtspersoon met een eigen investeringsvermogen van 2,5 miljard euro. Het wetsvoorstel machtigt de Staat tot oprichting van Invest-NL N.V. en legt daarin doelstelling, taken en bevoegdheden van Invest-NL en verscheidene andere zaken vast. Het machtigt de Staat tevens tot de kapitaalstorting van 2,5 miljard euro.
-
Mapping RED3
RED III is de herziene EU-richtlijn die de ontwikkeling van hernieuwbare energie stimuleert. Het doel is om het aandeel hernieuwbare energie in de energiemix te vergroten.
-
Minimaliseren gaswinning Groningenveld
De inzet van Groningen wordt het sluitstuk in de vraag naar laagcalorisch gas. Om te zorgen dat er niet meer gewonnen wordt dan noodzakelijk, is een aanpassing van de Gaswet en Mijnbouwwet noodzakelijk. Het wetsvoorstel regelt dat GTS de minister van EZK adviseert over de benodigde minimale gaswinning uit het Groningenveld en dat vervolgens middels een operationele strategie NAM wordt opgedragen deze hoeveelheid te winnen.
-
Ministeriële regeling gebiedsaanwijzing gasaansluitplicht
In Wet voortgang Energietransitie (hierna: wet VET) wordt een eerste stap in de overgang van fossiele naar duurzame energie gezet, die ervoor zorgt dat nieuwe gebouwen standaard geen gasaansluiting krijgen. Het college van B&W kan besluiten tot aanwijzing van het gebied als een gebied waar de aansluitplicht wel geldt. Dit kan alleen bij zwaarwegende redenen van algemeen belang, die een uitzondering strikt noodzakelijk maken. Deze ministeriële regeling geeft nadere invulling hiervan.
-
Modernisering Energieprestatievergoeding huur
Het Besluit Energieprestatievergoeding huur is in 2016 geïntroduceerd en is toe aan een herziening. Met de Energieprestatievergoeding (EPV) kan de "split-incentive" bij vergaande verduurzaming van huurwoningen opgeheven worden. Zowel om technische als om beleidsmatige redenen is modernisering van de EPV gewenst. Een vereenvoudigde EPV die het verhuurders (meestal corporaties) makkelijker maakt tot hoogwaardige verduurzaming over te gaan, helpt bij de klimaatambities uit het Programma Versnelling Verduurzaming Gebouwde Omgeving.
-
Modernisering WWSO
Het woningwaarderingsstelsel voor onzelfstandige woonruimte (WWSO) bepaalt de maximale huurprijs die voor een kamer gevraagd kan worden. Dit gebeurt op basis van punten. Het WWSO wordt gemoderniseerd.
-
MR Afnemers en Monitoring
Het onderwerp van deze consultatie is het concept voor een wijziging van de bestaande Regeling Afnemers en Monitoring Elektriciteitswet 1998 en Gaswet ter implementatie van Europese richtlijnen op het gebied van elektriciteit en gas (het derde EU-energiepakket).
-
MR GvO
De Ministeriële Regeling garanties van oorsprong voor energie uit hernieuwbare energiebronnen en HR-WKK-elektriciteit regelt het aanmaken en afboeken van garanties van oorsprong. Garanties van oorsprong zijn het exclusieve bewijs dat energie uit hernieuwbare bron is opgewekt of afkomstig is van een hoogrenderende WKK installatie.
-
MR melding wijziging zeggenschap
Het onderwerp van deze consultatie is het concept voor de Regeling melding wijziging zeggenschap Elektriciteitswet 1998 en Gaswet.
-
MRQ
De regeling wijzigt de Regeling kwaliteitsaspecten netbeheer elektriciteit en gas (MRQ) op een aantal onderdelen. De wijzigingen bevatten aanscherpingen van bestaande voorschriften en de wijzigingen zorgen voor meer samenhang van de verschillende onderdelen van de regeling. Deze regeling is nauw verbonden met het Besluit veiligheid lage druk gastransport welke gelijktijdig openstaat voor consultatie.
-
Nationale visie op duurzame koolstof in de chemische industrie
De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat & Klimaat en Groene Groei hebben een visie opgesteld. Deze visie gaat over het gebruik van duurzame grondstoffen in de Nederlandse chemische industrie. De chemische industrie gebruikt nu nog voornamelijk fossiele grondstoffen zoals aardolie en gas voor de productie van plastics, wasmiddel, coatings en nog veel meer. Deze visie beschrijft hoe de chemische industrie fossiele grondstoffen kan vervangen door secundaire grondstoffen, duurzame biogrondstoffen of CO2. Hiermee wordt het gebruik van fossiele grondstoffen zo laag mogelijk. De visie geeft ook inzicht in welke acties daarvoor nodig zijn.
-
Nieuwe generatie Geo-standaarden (betere gegevensuitwisseling)
Forum Standaardisatie toetst om OGC-API standaarden te verplichten aan de overheid als onderdeel van de basisset Geo-standaarden. Daarnaast toetst het Forum Standaardisatie om WMS en WFS standaarden (onderdeel van de Geo-standaarden) aan te bevelen aan de overheid en niet meer te verplichten. In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts.
-
Omvorming van de salderingsregeling voor kleinverbruikers
Het wetsvoorstel maakt de afbouw van de salderingsregeling mogelijk. De salderingsregeling stimuleert investeringen in zonnepanelen door huishoudens en MKB bedrijven. Het wetsvoorstel wijzigt de Elektriciteitswet 1998 en de Wet belastingen op milieugrondslag zodat de afbouw vanaf 1 januari 2023 kan starten. Ook introduceert het wetsvoorstel een verplichting voor kleinverbruikers om een meetinrichting te hebben die de afname en invoeding van elektriciteit op het net apart kan meten.
-
Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050
Het ministerie van IenW bereidt, samen met andere overheden en regionale partijen, de Agenda voor het Waddengebied 2050 voor. De Agenda bevat handelingsprincipes en ontwikkelstrategieën en een doorkijk naar het uitvoeringsprogramma 2021-2026. De Agenda richt zich op het Waddengebied: Waddenzee, Waddeneilanden, Noordzeekustzone boven de eilanden en de vaste wal langs de Waddenzee. Afhankelijk van de opgave strekt de beleidsmatige invloedssfeer zich meer of minder ver uit.
-
Ontwerp-beleidsprogramma Klimaat
Het ontwerp-beleidsprogramma Klimaat beschrijft de hoofdlijnen van het klimaatbeleid voor de periode t/m 2030. Het geeft een overzicht van de belangrijkste beleidsinstrumenten per sector waarmee het kabinet het doel van ten minste 55% CO2-reductie in 2030 wil realiseren.
-
Ontwerpbesluit Datadeling netbeheerders
Bij de behandeling van de Energiewet in de Tweede Kamer is een amendement van het lid Kröger aangenomen. Het amendement bevat een grondslag voor het verstrekken van de energiegebruiksgegevens van bedrijven en instellingen aan de omgevingsdiensten ten behoeve van het toezicht op de energiebesparingsplicht. Onderhavig ontwerpbesluit geeft uitwerking aan deze grondslag, door partijen aan te wijzen die de informatie zullen verstrekken en de benodigde gegevens nader te definiëren.
-
Ontwerpbesluit gedeeltelijke verlengbaarheid PAMR-vergunning 2022
De PAMR-vergunning in de 450 - 470 MHz-frequentieband loopt november 2024 af. Het ministerie van EZK is voornemens om de vergunning gedeeltelijk (voor de helft) verlengbaar te maken tot en met 1 juli 2035. Dit is noodzakelijk voor de continuïteit van een groot aantal slimme energiemeters die afhankelijk zijn van spectrum in de PAMR-band. U wordt uitgenodigd uw zienswijze te geven op dit ontwerpbesluit.
-
Ontwerpbesluit verlengbaarheid PAMR-vergunning
De PAMR-vergunning in de 450 - 470 MHz-frequentieband loopt november 2020 af. Voorgesteld wordt om de vergunning verlengbaar te maken t/m 17 november 2024. Het ministerie van EZK consulteerde eerder een beleidsvoornemen over de toekomst van de PAMR-vergunning. Alle belangen wegend en gelet op marktonderzoek en de consultatiereacties, is tot verlengbaarheid besloten. U wordt uitgenodigd uw zienswijze te geven op dit ontwerpbesluit, óók als u reeds op het beleidsvoornemen heeft gereageerd.
-
Ontwerpregeling spuk ontzorgingsprogramma isolatie en ventilatie gemeenten Groningen en Noord-Drenthe
Deze regeling beoogt gemeenten in de provincie Groningen en de gemeenten Aa en Hunze, Noordenveld en Tynaarlo in 2024 te ondersteunen bij de uitvoering van maatregel 29. Maatregel 29 is een van de maatregelen uit de kabinetsreactie Nij Begun en gaat over een extra subsidie voor isolatie- en ventilatiemaatregelen. Gemeenten ontvangen de gelden in 2024, maar kunnen deze ook in 2025 besteden.
-
Ontwerpregeling spuk regionale structuur NPLW
De regionale structuur is onderdeel van het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW). Deze regeling is voor de periode 2023 t/m 2025 en beoogt gemeenten te ondersteunen in hun regionale samenwerking ten behoeve van de warmtetransitie en de uitvoering van de transitievisies warmte of uitvoeringsplannen.
-
Publiek toezicht energielabels
Met dit voorstel wordt de kwaliteit van energielabels verbeterd. Een energielabel laat zien hoe energiezuinig een gebouw is. Dit is belangrijk als je een huis koopt, verkoopt of verhuurt. Het nieuwe voorstel zorgt voor beter toezicht.
-
RED II Regeling energie vervoer kalenderjaren 2022-2030
Het Ministerie van IenW bereidt de implementatie voor van het vervoersgedeelte van de EU herziene Richtlijn hernieuwbare energie (RED II). Hierbij worden ook afspraken uit het Klimaatakkoord en het Duurzaamheidskader Biogrondstoffen uitgewerkt. Eerder is de Wet milieubeheer in 2021 aangenomen in de Tweede en Eerste Kamer, en het bijbehorende Besluit is in november 2020 al geconsulteerd. In de voorliggende consultatie staat de Regeling energie vervoer 2022-2030 centraal.
-
REDII besluit energie vervoer kalenderjaren 2022 2030
Het Ministerie van IenW bereidt de omzetting voor van het mobiliteitsgedeelte van de EU herziene Richtlijn hernieuwbare energie (RED II). Hierbij worden ook afspraken uit het Klimaatakkoord en het Duurzaamheidskader Biogrondstoffen uitgewerkt, en draagt deze wetgeving bij aan de verduurzamen van de mobiliteitssector. De benodigde wetswijziging is in januari 2020 al ter consultatie gegaan. Nu, in deze consultatie, staat het ontwerp-Besluit energie vervoer periode 2022-2030 centraal.
-
Regeling aansprakelijkheid kernongevallen
Deze regeling bepaalt de bedragen waarvoor exploitanten van kerninstallaties aansprakelijk zijn in afwijking van het uitgangspunt in de de wet dat de exploitanten in beginsel aansprakelijk zijn voor een maximumbedrag van € 1,2 miljard.
-
Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas
Wijziging van de regels betreffend afsluitbeleid elektriciteit en gas als gevolg van de introductie van op afstand uitleesbare meetinrichtingen, evaluatie van de regeling in 2010 en 3e pakket energierichtlijnen.
-
Regeling Bouwbesluit 2012 inzake EPBD III
Regeling Bouwbesluit 2012 inzake EPBD III
-
Regeling Bouwbesluit BENG
Met deze wijziging van de Regeling Bouwbesluit 2012 wordt een nadere invulling gegeven aan een aantal onderdelen van het besluit houdende wijziging van het Bouwbesluit 2012 en van enkele andere besluiten inzake bijna energie-neutrale nieuwbouw (BENG-besluit) en wordt een eis voor het tegengaan van oververhitting gesteld.
-
Regeling energie vervoer
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt de Regeling energie vervoer voor. Met deze regeling wordt de EU richtlijn Indirect Land Use Change (ILUC) en de reductieverplichting van de EU richtlijn brandstofkwaliteit geïmplementeerd. Deze regeling vervangt de Regeling hernieuwbare energie vervoer 2015 en enkele artikelen van de Regeling brandstoffen luchtverontreiniging.
-
Regeling energieprestatievergoeding huur
Deze ministeriële regeling vloeit voort uit het ontwerpbesluit houdende regels omtrent de mogelijkheid voor verhuurder en huurder een energieprestatievergoeding overeen te komen (Besluit energieprestatievergoeding huur). Dit ontwerpbesluit is is op 22 februari 2016 voorgehangen bij de Tweede en Eerste Kamer (respectievelijk TK 34228, nr. 167 en EK 342228, C).
-
Regeling Gegevensbeheer en Afdracht
Deze regeling vloeit voort uit de wijziging van de elektriciteits- en gaswet waarmee de slimme meter en het leveranciersmodel geïntroduceerd worden. De regeling betreft het gegevensbeheer binnen de energiesector en ziet toe op de afdracht van gelden die de energieleverancier van de afnemers int namens de netbeheerders.
-
Regeling groenprojecten 2022
Het ministerie van IenW bereidt, na evaluatie, een actualisatie voor van de Regeling groenprojecten 2016 naar 2022. Deze regeling stimuleert de financiering van duurzame innovatieve projecten. Door fiscale voordelen te geven aan beleggers in groenfondsen worden groene projecten gefinancierd, die zonder deze regeling niet tot stand zouden komen. Ook komt door de actualisatie de regeling meer in balans door een andere indeling in 7 (i.p.v. 11) hoofdcategorieën.
-
Regeling hernieuwbare energie bij ingrijpende renovatie
Deze ministeriële regeling maakt deel uit van de implementatie van de EU-richtlijn voor hernieuwbare energie (REDII). Het vormt de nadere uitwerking van het Besluit in verband met hernieuwbare energie bij ingrijpende renovatie. Meer informatie is te vinden in de nota van toelichting in het geconsulteerde document.
-
Regeling hypothecair krediet 2019
Consultatie van de Regeling hypothecair krediet 2019 tot wijziging van de Tijdelijke regeling hypothecair krediet in verband met de vaststelling van de inkomenstabellen voor 2019 en enkele andere aanpassingen.