Zoekresultaat

176 resultaten
U heeft gezocht op: Belasting

Sorteren op:
  • Aanpak constructie ongelijke breukdelengemeenschap

    In het Belastingplan 2026 loopt een wetswijziging in de schenk- en erfbelasting mee die bedoeld is om een belastingconstructie te bestrijden. Deze constructie houdt in dat in het zicht van overlijden van een van de echtgenoten het aandeel in de gemeenschap van goederen wordt gewijzigd. Zo wordt minder erfbelasting afgedragen.
    De wetswijziging houdt in dat de ontbinding van een gemeenschap van goederen met een ongelijke verdeling in het vermogen of een verrekenbeding, waarbij het vermogen anders dan door de helft wordt verdeeld leidt tot heffing van schenk- of erfbelasting. Inwerkingtreding van deze maatregel is 1 januari 2026. Bestaande gevallen tot de datum van bekendmaking van deze maatregel (18 april 2025) worden in principe gerespecteerd.

  • Aanpak Fiscale Regelingen

    Het kabinet houdt fiscale regelingen tegen het licht, om zo het belastingstelsel eenvoudiger te kunnen maken. Hierbij wordt er gekeken of de fiscale regelingen nog maatschappelijk en economisch te verantwoorden zijn en of een regeling op een efficiënte manier bijdraagt aan het beoogde doel. Het voornemen van dit kabinet is dan ook om voorstellen te doen om fiscale regelingen te verbeteren of af te schaffen. Nederlanders kunnen door middel van deze internetconsultatie inbreng leveren. Dit kan door de vragenlijst te beantwoorden tot en met 9 april 2023. 

  • Aanpassing splitsingsvrijstelling

    In de praktijk is het onbedoeld mogelijk geworden om de splitsingsvrijstelling in de overdrachtsbelasting ruimer toe te passen dan oorspronkelijk de bedoeling was. Zo kan met een samenstel van transacties heffing van overdrachtsbelasting worden voorkomen bij de overdracht van onroerende zaken terwijl bij een rechtstreekse overdracht wel overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn. Het kabinet vindt dit onwenselijk en komt daarom met conceptregelgeving om dit te bestrijden. Dat concept gaat nu ter consultatie zodat hier commentaar op kan worden gegeven. 

  • Aanpassing voorwaarden kavelruilvrijstelling

    In de praktijk is het onbedoeld mogelijk geworden om gebruik te maken van de vrijstelling van overdrachtsbelasting voor kavelruil wanneer met een kavelruil de voor de vrijstelling relevante doelen niet worden gerealiseerd maar die kavelruil louter strekt tot het verkrijgen van fiscaal voordeel. Hierdoor worden met name woningen en andere opstallen die niet voor de landbouw worden gebruikt onbedoeld vrij van overdrachtsbelasting verkregen. Het kabinet vindt dit onwenselijk en komt daarom met conceptregelgeving om dit te bestrijden. Dat concept gaat nu ter consultatie zodat hier commentaar op kan worden gegeven. 

  • Aanscherping definitie geneesmiddelen voor de btw

    De consultatie betreft de voorgenomen aanscherping van de definitie voor 'geneesmiddelen' voor toepassing van het verlaagde btw-tarief. De toepassing van het verlaagde btw-tarief voor geneesmiddelen wordt afhankelijk gesteld van de afgifte van een (parallel)handelsvergunning of expliciete vrijstelling daarvan, zoals bedoeld in de Geneesmiddelenwet.

  • Accijns van tabaksproducten

    De consultatie betreft een aantal vereenvoudigingen inzake tabaksproducten in de Wet op de accijns en in de Uitvoeringsregeling accijns. De belangrijkste wijzigingen betreffen de aanpassing en de totstandkoming van de accijnstarieven van tabaksproducten.

  • Alternatieven voor huidige lucratiefbelangregeling

    Met deze beleidsnota worden twee alternatieven voor de huidige lucratiefbelangregeling voorgelegd ter consultatie. Deze alternatieven zijn eveneens in het onderzoeksrapport benoemd en toegelicht. U wordt gevraagd te reageren op beide alternatieven door antwoord te geven op de gestelde vragen.

  • Amvb waardeoverdracht klein pensioen

    Ter uitvoering van de Wet waardeoverdracht klein pensioen bevat dit besluit bepalingen met betrekking tot: 1. het proces van zo automatisch mogelijke waardeoverdracht van kleine pensioenen; 2. de voorwaarden die zijn verbonden aan waardeoverdracht van bestaande kleine pensioenen; 3. de communicatieverplichtingen richting de gewezen deelnemers wiens klein pensioen automatisch wordt overgedragen bij einde deelneming.

  • Belasting op luchtvaart

    In het regeerakkoord “Vertrouwen in de toekomst” heeft het kabinet afgesproken dat een belasting op luchtvaart zal worden geïntroduceerd met vanaf 2021 een opbrengst van structureel € 200 miljoen per jaar. Daarbij zijn drie sporen benoemd. Na afloop van de consultatieperiode zal het kabinet besluiten welk spoor verder wordt uitgewerkt.

  • Beleidsrichting direct aanpassen

    Voor burgers en bedrijven kan het vanwege bepaalde regels lastig zijn om onjuistheden bij de heffing van belasting te herstellen. Ideeën om dit eenvoudiger te maken staan in de beleidsrichting ‘direct aanpassen’. Er wordt gewerkt aan het verbeteren van de wettelijke regels die gaan over het vaststellen van de belastingschuld. Met deze pre-consultatie kunnen burgers, bedrijven, belangenbehartigers, bestuursorganen, rechtspraak, wetenschap en andere partijen reageren op deze beleidsrichting en de verschillende keuzes die nog openstaan. Hierover heeft het Ministerie van Financiën ook een aantal vragen opgesteld. De inbreng zal worden meegenomen in het conceptwetsvoorstel dat te zijner tijd op internetconsultatie.nl verschijnt.

  • Besluit DigiD Zakelijk Belastingdienst

    Dit besluit regelt DigiD Zakelijk Belastingdienst. Dit zorgt ervoor dat kleine ondernemingen gratis met hun DigiD kunnen inloggen bij bepaalde dienstverlening van de Belastingdienst. Onder andere kan er belastingaangifte mee worden gedaan.

  • Besluit experimenten pensioenregeling voor zelfstandigen

    De regering acht het wenselijk om te bezien hoe de pensioenopbouw onder zelfstandigen kan worden gestimuleerd. Eén van de oplossingsrichtingen die wordt verkend is het – via experimenten – (breder) mogelijk maken van pensioenopbouw in de tweede pijler voor zelfstandigen. Het Besluit experiment pensioenregeling zelfstandigen stelt nadere regels met betrekking tot het doen van een dergelijk experiment.

  • Besluit kansspelen op afstand

    Dit ontwerpbesluit stelt regels ter uitvoering van het wetsvoorstel kansspelen op afstand (Kamerstukken 33996). Het strekt er toe een verantwoord, betrouwbaar en controleerbaar aanbod van kansspelen op afstand tot stand te brengen dat voldoet aan de bestaande en toekomstige vraag naar onlinekansspelen en dat de speler een hoog beschermingsniveau biedt.

  • Besluit proceskosten in WOZ-zaken

    Dit besluit strekt ertoe om een regeling te introduceren voor de vergoeding van de kosten die een partij of een belanghebbende maakt in verband met de behandeling van een door hem ingediend bezwaar- of beroepschrift in een procedure over de WOZ-waarde.

  • Besluit register inleenverbanden Quotumwet

    In dit concept van een algemene maatregel van bestuur onder de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten worden regels gesteld zodat inleenverbanden en detacheringen kunnen meetellen voor de berekening van het quotumtekort bij werkgevers.

  • Besluit stroomlijning keten voor derdenbeslag

    Het kabinet acht het noodzakelijk dat de gegevensuitwisseling wordt verbeterd tussen partijen die beslag mogen leggen op periodiek inkomen of bevoegd zijn tot verrekening bij deze inkomsten. Het voorontwerp Wet stroomlijning keten derdenbeslag geeft een grondslag voor de geautomatiseerde uitwisseling van gegevens tussen deze partijen. Het voorontwerp bepaalt dat de gegevensuitwisseling verder wordt uitgewerkt in een algemene maatregel van bestuur (hierna: AMvB). Hierin voorziet deze AMvB.

  • Besluit toegankelijkheid voor personen met een handicap of chronische ziekte

    In deze consultatie wordt het conceptbesluit voorgelegd waarin nadere regels worden gesteld ter uitvoering van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte.

  • Besluit tolken en vertalers - instellen van minimumtarieven en borgen van kwaliteit en integriteit

    Dit ontwerpbesluit is van belang voor tolken en vertalers die werkzaam zijn voor de Rijksoverheid. Ten eerste worden de vaste tarieven uit het Besluit tarieven in strafzaken omgezet naar minimumtarieven. Hierdoor kan in de markt meer worden ingespeeld op vraag en aanbod. Ten tweede wordt het Register beëdigde tolken en vertalers uitgebreid, waardoor naast tolken op C1-niveau, ook tolken op B2-niveau kunnen worden toegelaten. Hierdoor is het register beter bestand tegen piekbelasting.

  • Besluit tot wijziging Besluit IKV

    Werkgevers en uitkeringsverstrekkers zijn verplicht gegevens over hun werknemers en uitkeringsgerechtigden in de loonaangifte aan de Belastingdienst op te geven. De gegevens uit de loonaangiften over werknemers en uitkeringsgerechtigden worden opgenomen in de polisadministratie. Deze gegevens worden door de Belastingdienst, UWV en het CBS en ook andere afnemers gebruikt voor veel doeleinden. Inhoudingsplichtigen geven deze gegevens per werknemer of uitkeringsgerechtigde aan door gebruik te maken van inkomstenverhoudingen (IKV’s).

  • Besluit verwerking persoonsgegevens DigiD, DigiD Machtigen, MijnOverheid en BSN-Koppelregister

    Het besluit regelt welke gegevens t.b.v. DigiD, DigiD Machtigen, MijnOverheid en BSN-Koppelregister worden verwerkt door de minister van BZK, aan wie ze kunnen worden verstrekt en wat de bewaartermijnen zijn.

  • Besluit verwijzingsportaal bankgegevens

    Besluit verwijzingsportaal bankgegevens. Met het verwijzingsportaal bankgegevens kunnen vorderingen en verzoeken om gegevens aan banken en andere betaaldienstverleners betrouwbaar, veilig, snel, gericht en efficiënt worden afgedaan.

  • Btw-herziening diensten aan onroerende zaken

    Onder de huidige btw-regelgeving is het mogelijk om door middel van een zogenoemde "short stay structuur" belasting te besparen. Door bijvoorbeeld woningen na een grote verbouwing voor korte tijd btw-belast te verhuren, mag een ondernemer de btw op deze verbouwing aftrekken. Als de ondernemer vervolgens overgaat tot btw-vrijgestelde woningverhuur blijft het aftrekrecht in stand. Dit leidt tot een ongelijk speelveld in de verhuursector. Het kabinet vindt dit onwenselijk en komt daarom met conceptregelgeving om deze structuur te bestrijden. Dat concept gaat nu ter consultatie zodat hier commentaar op kan worden gegeven.

  • Btw-nultarief op de levering en installatie van zonnepanelen op of in de onmiddellijke nabijheid van woningen

    De consultatie betreft het voorstel voor de toepassing van een btw-nultarief op de levering en installatie van zonnepanelen op of in de onmiddellijke nabijheid van woningen. Het voorstel is afhankelijk en onder voorbehoud van budgettaire haalbaarheid, de uitkomsten van de internetconsultatie en de uitvoeringstoets. 

  • Btw-tarief voor elektronische uitgaven

    De consultatie betreft het voorstel om het verlaagde btw-tarief toe te passen voor digitale boeken, kranten en tijdschriften. Het gaat dan om het langs elektronische weg leveren of uitlenen van een boek, dagblad, weekblad, tijdschrift of een ander tenminste driemaal per jaar periodiek verschijnende uitgaven. Hiermee wordt het bestaande verschil in behandeling voor de btw van fysieke en elektronische uitgaven opgeheven en wordt beoogd te voorkomen dat nieuwe verschillen ontstaan.

  • BUB volksverzekeringen

    Het doel van de volksverzekeringen is degene die in Nederland woont (ingezetene is) ook in Nederland te verzekeren voor de volksverzekeringen. Via het BUB volksverzekeringen wordt de kring van verzekerden uitgebreid dan wel beperkt. Om het stelsel overzichtelijk en duidelijk te houden, wordt het BUB volksverzekeringen op een aantal punten geactualiseerd vanwege ontwikkelingen in jurisprudentie en wet- en regelgeving. Dit leidt ook tot aanpassing van een aantal andere besluiten.

  • Concept Besluit vergelijking buitenlandse rechtsvormen

    Als onderdeel van het pakket Belastingplan 2024 is de Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen aangenomen. Deze wet introduceert per 2025 een wettelijke methode voor de fiscale kwalificatie van buitenlandse rechtsvormen voor Nederlandse fiscale doeleinden (zelfstandige belastingplicht/niet-transparant: lichaam wordt zelf in de belastingheffing betrokken of geen zelfstandige belastingplicht/transparant: achterliggende participant wordt in de heffing betrokken). Onderdeel van die methode is de rechtsvormvergelijking waarbij buitenlandse rechtsvormen worden vergeleken met Nederlandse rechtsvormen. De uitwerking van die methode is in de genoemde wet gedelegeerd naar een algemene maatregel van bestuur (amvb). De onderhavige concepttekst van de amvb geeft daar invulling aan. 

  • Concept voorstel van wet aanpassing fgr vbi fbi

    Op basis van de op Prinsjesdag 2022 voorgestelde vastgoedmaatregel mag een fbi niet meer direct in vastgoed beleggen. Vanaf 1 januari 2025 wordt de winst van een lichaam dat direct in vastgoed belegt, belast tegen het reguliere vennootschapsbelastingtarief, omdat dat lichaam niet meer voor toepassing van het fbi-regime in aanmerking komt.

  • Concept Wetsvoorstel variabele pensioenuitkering

    Voorstel van wet tot wijziging van de Pensioenwet, de Wet verplichte beroepspensioenregeling en de Wet op de loonbelasting 1964 in verband met invoering van een variabele uitkering (Wet variabele pensioenuitkering)

  • Conceptwetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

    In het Inclusive Framework (IF) georganiseerd door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) is in 2021 een politiek akkoord bereikt over de herziening van het internationale belastingstelsel (IF-akkoord). Deze herziening van het internationale belastingstelsel bestaat uit twee pijlers. De eerste pijler (Pijler 1) van het IF-akkoord betreft het aanpassen van de regels over belastbare aanwezigheid en winsttoerekening. Daardoor kan onder voorwaarden ook belasting worden geheven in landen waar een multinational klanten heeft zonder dat het bedrijf daar fysiek aanwezig is. Dit betekent dat de belastbare winst in die landen zal toenemen. De tweede pijler (Pijler 2) van het IF-akkoord ziet op maatregelen om te waarborgen dat multinationals altijd ten minste een minimumniveau aan winstbelasting betalen. Op 20 december 2021 heeft het IF de modelteksten gepubliceerd waarmee de deelnemende landen Pijler 2 in hun nationale wetgeving kunnen omzetten. Om ervoor te zorgen dat de Pijler 2-maatregelen binnen de Europese Unie (EU) op dezelfde wijze in nationale wetgeving worden omgezet (het creëren van een gelijk speelveld) en om de verenigbaarheid met het Europees recht te verzekeren, heeft de Europese Commissie (EC) op 22 december 2021 een richtlijnvoorstel gepubliceerd tot waarborging van een (mondiaal) minimumniveau van belastingheffing van multinationale groepen en omvangrijke binnenlandse groepen in de EU. Het richtlijnvoorstel bevat de modelteksten voor de EU-lidstaten. De rechtsbasis van het richtlijnvoorstel is artikel 115 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) dat de EU toestaat om richtlijnen vast te stellen voor de onderlinge aanpassingen van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten die rechtstreeks van invloed zijn op de interne markt, en waarvoor unanimiteit alsmede de raadplegingsprocedure vereist zijn.

  • Consultatie aanwijzing van laagbelastende staten 2020

    Om uitvoering te geven aan maatregelen tegen belastingontwijking, stelt de staatssecretaris van Financiën jaarlijks vast welke staten worden aangewezen als laagbelastend en/of niet-coöperatief. Aan belangstellenden wordt de gelegenheid gegeven om te reageren op de voorgenomen aanwijzing van laagbelastende staten.

  • Consultatie aanwijzing van laagbelastende staten 2021

    Om uitvoering te geven aan maatregelen tegen belastingontwijking, stelt de staatssecretaris van Financiën jaarlijks vast welke staten als laagbelastende staten worden aangewezen. Aan belangstellenden wordt de gelegenheid gegeven om te reageren op de voorgenomen aanwijzing van laagbelastende staten. De aanwijzing van niet-coöperatieve staten gebeurt op basis van de door de EU vastgestelde lijst en maakt geen deel uit van deze consultatie.

  • Consultatie fiscaal verdragsbeleid en aanwijzing van laagbelastende staten

    Door middel van deze consultatie wordt aan belangstellenden de gelegenheid gegeven om voor hen van belang zijnde aangelegenheden in relatie tot het fiscaal verdragsbeleid en de aangewezen laagbelastende staten onder de aandacht van het ministerie van Financiën te brengen.

  • Consultatie fonds voor gemene rekening

    De motie Van Eijk (Kamerstukken II 2024/25, 36 602, nr. 105) verzoekt het kabinet te onderzoeken of er knelpunten (blijven) bestaan in relatie tot de Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen en de Wet aanpassing fonds voor gemene rekening en vrijgestelde beleggingsinstelling waar het het fonds voor gemene rekening betreft en te bezien of deze opgelost kunnen worden. Deze internetconsultatie is het startpunt van de uitvoering van voornoemde motie. 

  • Consultatiedocument belastingplichtmaatregel omgekeerde hybride lichamen (ATAD2)

    Op grond tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking (ATAD2) dient per 1 januari 2022 de belastingplichtmaatregel voor omgekeerde hybride lichamen te worden geïmplementeerd. De maatregel maakte reeds deel uit van de Wet implementatie ATAD2 die per 1 januari 2020 in werking is getreden, met een uitgestelde inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2022. Met dit concept wordt beoogd de belastingplichtmaatregel nader in te passen in het systeem van de vennootschaps-, dividend- en bronbelasting.

  • Consultatiedocument implementatie ATAD1

    Onder Nederlands voorzitterschap is een Europese richtlijn tegen belastingontwijking tot stand gekomen, de zogenoemde ‘Anti Tax Avoidance Directive’ (hierna: ATAD1). ATAD1 biedt een minimumharmonisatie ter bescherming van de belastinggrondslag. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd ATAD1 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 (Wet Vpb 1969) en de Invorderingswet 1990 (Invorderingswet).

  • Consultatiedocument implementatie ATAD2

    Op 29 mei 2017 is de tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking tot wijziging van de eerste EU-richtlijn antibelastingontwijking wat betreft hybridemismatches met derde staten (hierna: ATAD2) aangenomen. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd ATAD2 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de vennootschapsbelasting 1969. De maatregelen leiden naar verwachting tot een afname van belastingontwijking door middel van hybridemismatchstructuren.

  • Consultatiedocument wetsvoorstel Wet tegengaan mismatches bij toepassing zakelijkheidsbeginsel

    Het doel van dit wetsvoorstel is om mismatches weg te nemen die ontstaan als gevolg van de toepassing van het zakelijkheidsbeginsel en ertoe leiden dat een deel van de winst van een multinationale onderneming niet in een naar de winst geheven belasting wordt betrokken. Met de in dit wetsvoorstel voorgestelde maatregelen loopt Nederland internationaal meer in de pas.

  • Contourenbrief verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken op basis van suikergehalte

    Nederland heeft sinds 1993 een verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken. Op dit moment kent die belasting één vlak tarief dat geldt voor alle dranken. Het tarief geldt daarom ongeacht het suikergehalte. Per 1 januari 2024 is het tarief verhoogd van € 8,83 naar € 26,13 per 100 liter. Nu ligt de keuze voor om de belasting af te stemmen op het suikergehalte van de drank. Daarbij geldt: hoe minder suiker, hoe lager de belasting. Dranken met geen of weinig suiker zullen daardoor goedkoper worden, dranken met veel suiker duurder.

  • Coronabelastingschulden

    Op 26 januari 2022 is de motie Mulder aangenomen in de Tweede Kamer. Met deze motie wordt de regering verzocht om in overleg te treden met het bedrijfsleven, zoals de horeca, kappers et cetera, om tot een oplossing te komen voor de problematiek die speelt omtrent het aflossen van uitgestelde belastingschulden. Met een internetconsultatie beoogt het kabinet dit overleg breed vorm te geven en inzicht te verkrijgen in de mogelijke knelpunten. 

  • Definitie begrip 'inkomstenverhouding'

    • Het Besluit SUWI geeft eenduidige regels over opname van gegevens van werknemers en uitkeringsgerechtigden per inkomstenverhouding in loonaangiften en polisadministratie. • Het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen regelt enkele aanpassingen naar aanleiding van het gewijzigde Besluit SUWI.

  • Differentiatie vliegbelasting

    Het kabinet wil de totale opbrengst van de vliegbelasting verhogen met € 248 miljoen per 2027. Het plan is om vluchten over lange afstanden meer te gaan belasten vanwege een hogere totale uitstoot.

  • Eindejaarsregeling 2022

    In de Eindejaarsregeling is een aantal wijzigingen opgenomen van enkele regelingen.

  • Eindejaarsregeling 2023

    De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden.

  • Eindejaarsregeling 2024

    De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden.

  • Energiewet

    Het wetsvoorstel Energiewet beoogt de huidige Gaswet en Elektriciteitswet 1998 te vervangen en een modern en geactualiseerd ordeningskader te bieden dat (1) de energietransitie ondersteunt en stimuleert en tegelijkertijd (2) bijdraagt aan het doel van een schone energievoorziening die veilig, betrouwbaar, betaalbaar en ruimtelijk inpasbaar is. Het wetsvoorstel is grotendeels gereed. Enkele aspecten zijn niet meegenomen in de consultatie en zullen na de consultatie worden toegevoegd.

  • Enkele wijzigingen van specifieke renteaftrekbeperkingen in de Wet Vpb 1969

    Rente is in beginsel aftrekbaar van de winst. De Wet op de vennootschapsbelasting 1969 (Wet Vpb 1969) kent echter enkele specifieke renteaftrekbeperkingen om ongewenste vormen van grondslaguitholling door renteaftrek tegen te gaan. Met de voorgenomen wijzigingen wordt gevolg gegeven aan enkele toezeggingen in de kabinetsreactie op de initiatiefnota van de leden Groot en Nijboer ‘Private equity: einde aan de excessen’.

  • Experimenteerregeling Schiphol

    Het kabinet heeft in juni 2022 gekozen om met voorrang de geluidsoverlast van Schiphol aan te pakken en tegelijk de economische (hub)functie te behouden. Hiervoor is een aantal maatregelen aangekondigd. De eerste maatregel is het beëindigen van het zogenaamde anticiperend handhaven van de geluidsnormen, gecombineerd met een regeling om het strikt preferentieel baangebruik voort te kunnen zetten. Het anticiperend handhaven wordt per 1 november 2023 beëindigd.

  • Fiscale verzamelwet 2024

    Fiscale wetgeving is aan maatschappelijke veranderingen onderhevig en moet daarom in sommige gevallen aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook wordt een aantal beleidsbesluiten gecodificeerd en zijn wijzigingen voor de BES-eilanden opgenomen in deze fiscale verzamelwet. Verder loopt er een separaat wetsvoorstel mee. Dit is een wijziging van de Wet op de omzetbelasting 1968 in verband met een aanpassing van de aanvullende regeling voor antiek, kunst- en verzamelvoorwerpen (Wet aanpassing aanvullende margeregeling). De maatregelen zijn nog niet voorzien van een uitvoeringstoets, waarmee de maatregelen op uitvoerbaarheid worden getoetst.

  • Fiscale verzamelwet 2025

    De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook kan in bepaalde gevallen de uitvoeringspraktijk wettelijk beter bestendigd worden.

  • Fiscale verzamelwet 2026

    De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook kan in bepaalde gevallen de uitvoeringspraktijk wettelijk beter bestendigd worden.

  • Herijking fiscale bodem(voor)recht

    Bij de inning van belastingschulden geniet de Belastingdienst een bijzondere positie dankzij onder meer fiscale voorrecht. Dit fiscale voorrecht komt in principe na het hypotheek- en pandrecht, tenzij sprake is van een bezitloos pandrecht dat door een andere schuldeiser is gevestigd op een zogenaamde bodemzaak. In dat geval gaat het fiscale voorrecht boven dat pandrecht (het zogenaamde bodemvoorrecht). Voorts kan de Belastingdienst onder bepaalde voorwaarden verhaal nemen op zaken die zich op de bodem van de belastingschuldige bevinden, maar eigendom zijn van een derde (het bodemrecht). Het bodemvoorrecht en bodemrecht vormen samen het fiscale bodem(voor)recht.

  • Herziening rulingpraktijk

    Staatssecretaris Snel van Financiën bekijkt op welke manier de rulingpraktijk in de Belastingdienst kan worden herzien. Het gaat daarbij om het geven van zekerheid vooraf door middel van rulings met een internationaal karakter. Input op deze herziening wordt gevraagd op drie onderdelen, ‘inhoud’, ‘proces’ en ‘transparantie’.

  • Horizontaal Toezicht Belastingdienst

    Op verzoek van de staatssecretaris van Financiën evalueert een onafhankelijke commissie onder leiding van emeritus hoogleraar Leo Stevens het horizontaal toezicht. Het gaat in dit geval niet om een concreet voorstel tot wetgeving, maar om de evaluatie van het beleid en de praktijk.

  • Implementatie FATCA verdrag

    Dit besluit wijzigt onder meer het Uitvoeringsbesluit internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen (UB WIB) om uitvoering te geven aan het verdrag tussen Nederland en Amerika waarin afspraken zijn gemaakt over de Amerikaanse wet de Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA). Op grond van de FATCA worden financiële instellingen wereldwijd verplicht te rapporteren over rekeningen die worden gehouden door Amerikaanse belastingplichtigen.

  • Implementatiewet vierde anti-witwasrichtlijn

    Concept wetsvoorstel ter implementatie van richtlijn (EU) 2015/849 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2015 inzake de voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld of terrorismefinanciering (PbEU 2015, L 141), alsmede in verband met de uitvoering van Verordening (EU) 2015/847 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2015 betreffende bij geldovermakingen te voegen informatie (PbEU 2015, L 141).

  • Inframarginale elektriciteitsheffing

    Met het conceptwetsvoorstel wordt aan elektriciteitsproducenten in Nederland met een productie-installatie vanaf 1 MW een heffing opgelegd voor marktinkomsten boven een vrijgesteld bedrag per MWh voor de periode december 2022-juni 2023. Deze heffing is verplicht volgens verordening (EU) 2022/1854 betreffende een noodinterventie in verband met hoge energieprijzen.

  • Inrichtingen en Activiteitenbesluit BES

    (For English, see documents below). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt, in nauwe samenwerking met de openbare lichamen, het Inrichtingen- en activiteiten besluit BES voor. Het besluit stelt milieuregels voor bedrijven, ter bescherming van de leefomgeving op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Daarbij bepaalt de zwaarte van de milieubelasting of het bedrijf zich alleen aan de algemene regels moet houden, een melding moet doen, of een vergunning moet aanvragen.

  • Inventarisatie belastingconstructies

    Het kabinet wil opmerkelijke belastingconstructies aanpakken. Het ministerie van Financiën is hiervoor een project gestart, waarbij naar het gehele belastingstelsel wordt gekeken. In de eerste fase worden de opmerkelijke belastingconstructies in kaart gebracht. Onderdeel hiervan is deze internetconsultatie, waar iedereen wordt opgeroepen opmerkelijke constructies aan te dragen. Alle reacties op de internetconsultatie worden meegenomen bij de totale inventarisatie van constructies.

  • Invoering herijkte rekeneisen en aanpassing omvang keuzedelen middenkaderopleiding

    Met dit wijzigingsbesluit wordt geregeld dat de herijkte rekeneisen voor het mbo worden ingevoerd en dat het resultaat voor rekenen in de slaag-zakregeling gaat meetellen. Daarnaast wordt de omvang keuzedelen voor de middenkaderopleiding aangepast naar 720 klokuren.

  • Kaderbesluit overige JenV-subsidies

    In deze AMvB worden de delegatiebepalingen die in het wetsvoorstel voor een Kaderwet overige JenV-subsidies staan nader ingevuld. De internet-consultatie voor de hiervoor genoemde Kaderwet loopt tegelijk met de internetconsulatie voor deze AMvB.

  • Kaderwet overige JenV-subsidies

    Het Ministerie van Justitie en Veiligheid bereidt de Kaderwet overige JenV-subsidies voor. Deze komt in plaats van de Wet Justitie-subsidies. Deze wet harmoniseert en standaardiseert de subsidieregelgeving van het ministerie en draagt tevens bij aan de rechtseenheid binnen het subsidierecht in Nederland doordat de systematiek van de wet aansluit bij de subsidiekaderregelgeving van de andere ministeries.

  • kansspelen op afstand

    Dit wetsvoorstel stelt strikte regels voor kansspelen op afstand, bijvoorbeeld via internet.

  • Lagere regelgeving Publiekrechtelijke omvorming ProRail

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt de omvorming voor van de B.V. ProRail naar een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) met eigen rechtspersoonlijkheid. Hiertoe is eerder het wetvoorstel Publiekrechtelijke omvorming ProRail geconsulteerd. Dit wetsvoorstel is ingediend bij de Tweede Kamer (zie "Overige documenten"). IenW heeft de lagere regelgeving ter uitvoering van het wetvoorstel uitgewerkt. Deze lagere regelgeving ligt nu ter consultatie voor.

  • Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (LBV)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Maatregel gerichte aankoop en beëindiging veehouderijen nabij natuurgebieden tranche 2 (MGA-2)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Mogelijkheden versterking maatregelen ter voorkoming van dividendstripping

    Deze consultatie volgt op een brief van het kabinet van 3 december 2018 waarin is aangekondigd dat zal worden onderzocht of dividendstripping binnen het bestek van de huidige nationale regels voldoende kan worden aangepakt. Met het oog daarop is in de afgelopen periode in kaart gebracht welke hoofdvormen van dividendstripping zich in de praktijk voordoen. Daarbij is ook aandacht besteed aan de complexiteit die schuilt in de aanpak van dividendstripping. Vervolgens is een aantal alternatieven om dividendstripping aan te pakken in kaart gebracht. Bovendien volgt uit dit onderzoek dat de doeltreffendheid van een maatregel en de impact daarvan op de praktijk per alternatief verschilt. Om die reden betrekt het kabinet graag de betrokken partijen en overige belangstellenden bij de afweging van de verschillende alternatieven.

  • Muntthema 2021

    De Nederlandse Staat geeft meerdere keren per jaar een bijzondere munt voor verzamelaars uit. Met deze verzamelaarsmunten worden speciale feiten, gebeurtenissen of personen geëerd die een bijzonder belang hebben voor Nederland. De staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst, die als bewindspersoon verantwoordelijk voor het muntwezen is, wil met deze openbare consulatie Nederlanders mee laten denken over een thema voor 2021.

  • Muntthema 2022

    De Nederlandse Staat geeft meerdere keren per jaar een bijzondere munt voor verzamelaars uit. Met deze verzamelaarsmunten worden speciale feiten, gebeurtenissen of personen geëerd die een bijzonder belang hebben voor Nederland. De staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst, die als bewindspersoon verantwoordelijk is voor verzamelaarsmunten, wil met deze openbare consulatie Nederlanders mee laten denken over een thema voor 2022.

  • Muntthema 2023

    De Nederlandse Staat geeft meerdere keren per jaar een verzamelaarsmunt uit. Met deze verzamelaarsmunten worden speciale feiten, gebeurtenissen of personen geëerd die een bijzonder belang hebben voor Nederland. De staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst, verantwoordelijk voor het muntwezen, laat Nederlanders in deze openbare consultatie meedenken over een muntthema voor 2023.

  • Muntthema 2024

    De Nederlandse Staat geeft twee keer per jaar een verzamelaarsmunt uit. Hiermee eren we speciale gebeurtenissen, personen of feiten die een bijzondere betekenis hebben voor Nederland. De staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst, verantwoordelijk voor het muntwezen, laat Nederlanders in deze openbare consultatie meedenken over een muntthema voor 2024.

  • Muntthema 2025

    De Nederlandse Staat geeft twee keer per jaar een verzamelaarsmunt uit. Met deze verzamelaarsmunten worden speciale feiten, gebeurtenissen of personen geëerd die een bijzonder belang hebben voor Nederland. De staatssecretaris van Financiën - Fiscaliteit en Belastingdienst, verantwoordelijk voor het muntwezen, laat Nederlanders in deze openbare consultatie meedenken over een muntthema voor 2025.

  • Nieuwe groepsregeling in de vennootschapsbelasting

    Door middel van deze consultatie wordt aan belangstellenden de gelegenheid gegeven om voor hen van belang zijnde aangelegenheden in relatie tot een nieuwe groepsregeling in de vennootschapsbelasting onder de aandacht van het ministerie van Financiën te brengen.

  • Openbaarheid belastingrechtspraak

    Dit wetsvoorstel bevat een aantal wijzigingen op het gebied van het fiscale procesrecht. Een belangrijke wijziging betreft het openen van de deuren bij het onderzoek ter zitting in fiscale geschillen. Voorts wordt wettelijk geregeld dat de rechter kan beslissen tot ongeanonimiseerde verstrekking van een uitspraak.

  • pre-consultatie beleidsrichting informatiebeschikking

    Op 1 juli 2011 is de informatiebeschikking opgenomen in de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR). Hiermee heeft de inspecteur mogelijkheid gekregen om een voor bezwaar (en beroep) vatbare informatiebeschikking vast te stellen wanneer niet (volledig) wordt voldaan aan een informatieverzoek of de administratieplicht. Dit instrument is bedoeld om de rechtsbescherming van belasting- en inhoudingsplichtigen te versterken, zodat zij zich kunnen verweren tegen overmatige, disproportionele of onredelijke informatiebehoeften van de inspecteur.
    De vraag is gerezen of de beoogde verbetering van de rechtsbescherming daadwerkelijk is bereikt, of dat de informatiebeschikking juist geleid tot meer rechtsonzekerheid doordat vaak langdurig over wordt geprocedeerd. Gedurende deze procedure blijven zowel de inspecteur als de belanghebbende in onzekerheid over de gevolgen van de informatiebeschikking, en wordt er geen aanslag opgelegd.

  • Regeling gevelisolatie Schiphol 2023

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Regeling gevelisolatie Schiphol 2023 voor.

  • Regeling kansspelen op afstand en Uitvoeringsregeling kansspelen

    Deze ontwerpregelingen bevatten regels ter uitvoering van de Wet kansspelen op afstand (Stb. 2019, 127) en het Besluit kansspelen op afstand (thans in ontwerp) en strekken tot de totstandkoming en borging van verantwoord, betrouwbaar en controleerbaar aanbod van kansspelen op afstand met een hoog beschermingsniveau voor de speler. De ontwerpregelingen zijn gebaseerd op de consultatieversie van het ontwerpbesluit kansspelen op afstand (www.internetconsultatie.nl/besluitkansspelenopafstand).

  • Regeling kwijtschelding belastingen medeoverheden

    Belasting wordt aan de Nederlandse staat betaald via de Belastingdienst, maar ook aan de andere overheden: gemeenten, waterschappen en soms provincies. Als iemand echt geen belasting kan betalen kan diegene aan de overheid vragen of de belasting kan worden kwijtgescholden. De belasting hoeft dan niet betaald te worden. Om te kijken of iemand echt geen belasting kan betalen kijkt de overheid naar zijn inkomen en spaargeld (vermogen). De gemeenten, provincies of waterschappen gebruiken hiervoor dezelfde regels die de Belastingdienst ook gebruikt: de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990. In deze regels staat precies hoeveel inkomen of vermogen iemand mag hebben. Is je inkomen of vermogen hoger, dan krijg je geen kwijtschelding. Met de nieuwe “Regeling kwijtschelding belastingen medeoverheden” kunnen de medeoverheden sommige van deze regels net iets soepeler maken. Iemand mag dan een iets hoger inkomen of vermogen hebben en toch nog kwijtschelding krijgen. Een gemeente, provincie of waterschap moet hier dan wel voor kiezen. Zij mogen namelijk zelf beslissen of ze de regels iets willen versoepelen. 

  • Regeling met terugwerkende kracht Nederlands verzekerd

    Deze consultatie betreft een wijziging van de Regeling zorgverzekering. Soms blijkt achteraf dat iemand zich in Nederland had moeten verzekeren. Degene dacht in een ander land verzekerd te zijn voor zorg en andere sociale wetten. Als diegene er na meer dan vier maanden achterkomt is het niet meer mogelijk om zich voor die periode te verzekeren. Mochten in die periode zorgkosten zijn gemaakt die door het andere land al zijn betaald, dan kan het zijn dat die moeten worden terugbetaald. Om te voorkomen dat de persoon die kosten zelf moet betalen, maakt deze regeling mogelijk om alsnog die kosten door Nederland vergoed te krijgen. Daar staat tegenover dat de persoon ook een bijdrage moet betalen over die periode.

  • Regeling tot wijziging van de Regeling ammoniak en veehouderij en de Regeling geurhinder en veehouderij (periodieke actualisatie emissiefactoren voor ammoniak en geur)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een periodieke wijziging voor van de Regeling geurhinder en veehouderij (Rgv) en de Regeling ammoniak en veehouderij (Rav). Met de wijziging van de Rgv wil het ministerie de emissiefactoren voor geur in overeenstemming brengen met de daadwerkelijke geuremissie van luchtwassystemen in de praktijk. Met de wijziging van de Rav worden enkele emissiefactoren voor ammoniak geactualiseerd.

  • Regeling vrachtwagenheffing

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan de Regeling vrachtwagenheffing. Deze regeling is een noodzakelijke nadere uitwerking van de Wet vrachtwagenheffing. Deze wet is in 2023 (gedeeltelijk) in werking getreden.

  • Schorsingstermijn kentekenbewijs

    Per 1 januari 2014 is met de wijziging van de Wegenverkeerswet de vaststelling van de schorsingtermijn van de geldigheid van een kentekenbewijs gedelegeerd naar ministeriële regeling (Regeling schorsing geldigheid tenaamstelling). Hiermee wordt het mogelijk de schorsingstermijn relatief eenvoudig aan te passen en indien wenselijk andere termijnen te hanteren voor verschillende voertuigcategorieën.

  • Slachttaks

    Het doel van de Wet slachtbelasting is het bevorderen van de eiwittransitie naar plantaardige eiwitten, door het beter beprijzen van dierlijke eiwitten. Eén van de manieren om dit te doen is door de externe kosten van vlees ook te beprijzen. De initiatiefwet regelt dat een deel van de milieuschade in Nederland wordt verhaald op de veroorzakers, op het moment dat de milieuschade zich gemanifesteerd heeft en dieren naar de slacht gaan. De tarieven per dier zijn gebaseerd op geaccepteerde kennis.

  • Social Climate Fund

    Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn om zo te helpen met het verminderen van klimaatverandering. Daarom werken we aan een overgang van het gebruik van fossiele naar duurzame energie: de energietransitie. Dit biedt nieuwe kansen maar kost ook geld. Voor consumenten en bedrijven kan dit financiële gevolgen hebben. Zo kunnen bijvoorbeeld de kosten van brandstof stijgen. Om ervoor te zorgen dat de energietransitie voor iedereen betaalbaar blijft, heeft de Europese Unie een fonds opgezet: het Social Climate Fund. Nederland kan hier geld uit ontvangen voor een eerlijke energietransitie. Het kabinet moet hiervoor plannen indienen bij de Europese Commissie. De deadline hiervoor is 30 juni 2025.

    Bij deze consultatie willen we u vragen uw mening over deze voorstellen te geven. 

  • subsidieregelgeving sloop- en ombouwkosten pelsdierhouderij

    Artikel 7 van de Wet verbod pelsdierhouderij verplicht de Minister van Economische Zaken tot het opstellen van regelgeving over tegemoetkoming in de kosten van sloop of ombouw van nertsenhouderijen. Met deze regelgeving wordt tevens de wijziging van het Uitvoeringsbesluit inkomstenbelasting 2001 geregeld.

  • Subsidieregeling emissieloze bedrijfsvoertuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een subsidieregeling emissieloze bedrijfsvoertuigen voor. Door deze regeling kunnen subsidies worden verstrekt aan ondernemers voor de aanschaf van een nieuw licht emissieloos bedrijfsvoertuig (elektrisch en waterstof), zodat een duurzame investering voor hen aantrekkelijker is op het moment dat ze daaraan toe zijn. Hiermee geeft het ministerie uitvoering aan de afspraak in het Klimaatakkoord om deze aanschafregeling in te stellen.

  • Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023 voor. Vanwege Europese regels over veiligheid moeten op Schiphol jaarlijks onderhoudswerkzaamheden aan het banenstelsel worden uitgevoerd. Schiphol heeft het ministerie gevraagd om tijdens de onderhoudsperiode in 2023 af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol over baan- en routegebruik. Ook is verzocht om vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting vast te stellen.

  • Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024 voor. Onderhoud is noodzakelijk om de zes start- en landingsbanen en alle taxibanen in goede conditie én veilig te houden en zo aan Europese veiligheidsregels te blijven voldoen. Om deze werkzaamheden uit te kunnen laten voeren heeft de luchthaven Schiphol het ministerie gevraagd om tijdens de onderhoudsperioden in 2024 af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) over baan- en routegebruik. Ook heeft Schiphol gevraagd om vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting vast te stellen.

  • Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025

    Schiphol heeft bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een aanvraag ingediend voor onderhoud aan de start- en landingsbanen in 2025. Ook voor het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan. Onderhoud is nodig om de start- en landingsbanen in goede conditie én veilig te houden. Zo blijft Nederland voldoen aan Europese veiligheidsregels.

  • Tijdelijke wet Transitiefonds landelijk gebied en natuur

    De overheid neemt de komende jaren veel maatregelen om de stikstofuitstoot te verminderen en de natuur te verbeteren. Daarnaast wordt er gewerkt aan betere waterkwaliteit en moeten ondernemers hun uitstoot van broeikasgassen terugdringen. Het kabinet wil dat deze uitdagingen zoveel mogelijk gebundeld worden opgepakt. De aanpak leidt tot grote aanpassingen in het landelijk gebied. Daarbij wil het kabinet ook aandacht besteden aan het perspectief van de agrarische ondernemers in de gebieden, omdat de veranderingen veel voor hun bedrijf en toekomst kunnen betekenen. 

  • Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie

    Dit wetsontwerp voert tijdelijk wijzigingen door in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek omtrent de turboliquidatie. De wijzigingen betreffen de introductie van een financiële verantwoordingsverplichting voor bestuurders en de mogelijkheid om een civielrechtelijk bestuursverbod op te leggen in geval van misbruik. Doel hierbij is om het vertrouwen in de regeling te vergroten en de turboliquidatie op die manier een toegankelijker instrument te maken voor ondernemers die hun bedrijf willen beëindigen.

  • Toetsingskader opwerkingsafval

    Het ministerie van IenW heeft een Toetsingskader Opwerkingsafval opgesteld. Aanleiding is een verzoek door de exploitant (EPZ) van de kerncentrale Borssele. EPZ heeft contractuele afspraken met Orano (Frankrijk) over de opwerking van verbruikte splijtstoffen. EPZ vraagt nu om opwerkingsafval terug te mogen ontvangen met een andere samenstelling, wel met gelijke potentiële stralingsbelasting. Voor afgewogen besluitvorming acht de staatsecretaris een toetsingskader noodzakelijk.

  • Uitbreiding btw-herzieningsregels voor kostbare diensten

    De consultatie betreft de voorgenomen uitbreiding van de btw-herzieningsregels voor zogenoemde kostbare diensten. Onder deze kostbare diensten worden (investerings)diensten verstaan die aan een ondernemer worden verricht en door die ondernemer over langere tijd binnen zijn onderneming worden gebruikt. Deze diensten worden doorgaans op de balans geactiveerd en over meerdere jaren afgeschreven. Daardoor vertonen deze diensten dezelfde kenmerken als investeringsgoederen binnen de onderneming.

  • Uitvoeringsbesluit Wwft 2018

    Dit ontwerpbesluit strekt ter implementatie van richtlijn (EU) 2015/849 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2015 inzake de voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld of terrorismefinanciering (PbEU 2015, L 141) en strekt tot het geven van uitvoering aan Verordening (EU) 2015/847 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2015 betreffende bij geldovermakingen te voegen informatie (PbEU 2015, L 141).

  • URLB 2011

    De Uitvoeringsregeling loonbelasting 2011 dient ter vervanging van de Uitvoeringsregeling loonbelasting 2001. De belangrijkste verschillen tussen deze beide regelingen hangen samen met de introductie van de werkkostenregeling met ingang van 1 januari 2011. Daarnaast zijn ook de overige bepalingen van de Uitvoeringsregeling loonbelasting 2001 heroverwogen en in sommige gevallen herzien.

  • Vereenvoudiging belastingteruggaaf oninbare vorderingen

    De consultatie betreft de vereenvoudiging van de regeling voor teruggaaf van btw en milieubelastingen voor oninbare vorderingen. Belangrijkste wijziging is dat het recht van een ondernemer op teruggaaf van de eerder voldane belasting in ieder geval ontstaat voor zover de vergoeding een jaar na opeisbaarheid nog niet is ontvangen. Als een in mindering gebrachte bedrag later alsnog (deels) wordt ontvangen, wordt de belasting opnieuw (deels) verschuldigd. Ook de procedure wordt vereenvoudigd.

  • Verlaging verplicht eigen risico naar € 165 vanaf 2027

    Met dit wetsvoorstel wordt het verplicht eigen risico in de zorg verlaagd naar 165 euro vanaf 2027.

  • Vernieuwing BBV ter bevordering van de interne sturing

    Begrotingen en jaarrekeningen zijn erg technisch en daardoor voor leden van de gemeenteraad en provinciale staten lastig te doorgronden. Door aanpassing van de regels die voorschrijven hoe financiële cijfers en de prestaties gepresenteerd worden, wordt geprobeerd hier verandering in te brengen.

  • Versterking cassatierechtspraak

    Met dit wetsvoorstel wordt een versterking van de cassatierechtspraak beoogd door andere en nieuwe eisen te stellen aan advocaten die als procesvertegenwoordiger optreden voor de Hoge Raad en door de introductie van de mogelijkheid tot niet-ontvankelijkverklaring van een cassatieberoep aan het begin van de procedure.

  • Verzamelbesluit Omgevingswet IENW bodem en water 2026

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van een aantal besluiten die horen bij de Omgevingswet. Het gaat om het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving, het Omgevingsbesluit en het Besluit bodemkwaliteit.

  • Verzamelbesluit Omgevingswet IenW milieu 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt via een verzamelbesluit wijzigingen voor in: