Zoekresultaat

3097 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wijziging van de Scheepvaartverkeerswet in verband met flexibilisering van de loodsplicht

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu herziet de loodsplicht (Loodsplicht nieuwe stijl). Deze loodsplicht ziet erop toe dat kapiteins van zeeschepen bij binnenkomst of vertrek uit een zeehaven verplicht zijn van de diensten van een loods gebruik te maken. Uitgangspunt van de herziening is om uniformering in de loodsplichtvrijstellingen en ontheffingen te scheppen.

  • Regeling nationaal autonoom geregelde meetinstrumenten

    Deze regeling bevat eisen waaraan statische vloeistofhoeveelheidmeters, massameters, vloeistofhoogtemeters, discontinue brandstofmeters, CG-dispensers en dynamische weegbruggen moeten voldoen.

  • Verhoging boetebedrag dat reiziger verschuldigd is indien hij reist zonder geldig vervoerbewijs.

    Het boetebedrag dat vervoerders aan zwartrijders in rekening kunnen brengen wordt verhoogd van 35 euro naar 50 euro. Hiermee moet het aantal zwartrijders verminderen.

  • Ontwerpwijziging verkleinen afstanden tot LPG-stations

    Met de wijziging van de Regeling externe veiligheid inrichtingen (Revi), worden de afstanden die moeten worden aangehouden tussen LPG-tankstations en woningen en dergelijke verkleind.

  • Ontwerpwetsvoorstel omvorming Stichting NIWO naar publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan

    Dit wetsvoorstel beoogt de Wet wegvervoer goederen (Wwg) te wijzigen teneinde de Stichting Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO), die krachtens privaatrecht is opgericht, om te vormen naar een krachtens publiekrecht ingesteld zelfstandig bestuursorgaan (zbo).

  • Besluit kosten hercontroles Metrologiewet

    Dit besluit regelt de doorberekening van hercontroles die op basis van artikel 29 van de Metrologiewet worden uitgevoerd.

  • Aanpassing maximum tarieven taxivervoer 2016

    Jaarlijks vindt er een indexering plaats van de maximumtarieven voor taxivervoer. Hiervoor wordt sinds 2013 gebruik gemaakt van de samengestelde OV-index. Dit levert voor 2016 een stijging op van 0,69%. Met bijgevoegde regeling worden de maximum tarieven aangepast voor 2016. De tarieven per minuut, zoals vermeld in artikel 1a, eerste lid, onderdeel c en artikel 1a, tweede lid, onderdeel c blijven, vanwege het lage percentage, ongewijzigd.

  • Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ivm het vaststellen van regels speed-pedelec

    Het ontwerp wijzigingsbesluit regelt dat alle zogenoemde ‘speed-pedelecs’ met ingang van 1 januari 2017 gelden als bromfietsen. Bestuurders van speed-pedelecs moeten zich dan houden aan de verkeersregels voor bromfietsen.

  • Ontwerpregeling bijzondere spoorwegen

    Het Besluit bijzondere spoorwegen stelt regels voor bijzonder spoor. In artikel 11 van het Besluit bijzondere spoorwegen is bepaald dat binnen bij ministeriële regeling te bepalen afstanden bepaalde activiteiten, zoals bouwen en graven, niet mogen worden verricht. Zonder deze afstanden in de regeling is de verbodsbepaling, opgenomen in artikel 11 van het Besluit bijzondere spoorwegen, niet uitgewerkt.

  • Wijzigingsbesluit omgevingsrecht (verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving)

    Dit besluit wijzigt het Besluit omgevingsrecht en schept ter uitvoering van de Wet tot wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving) (hierna: wet VTH ) de voorwaarden voor het oplossen van belangrijke problemen bij de uitvoering en handhaving van de VTH-taken op het gebied van het omgevingsrecht.

  • Ontwerpregeling verbod op gratis plastic draagtassen

    Vanaf 1 januari 2016 gaat het verbod in op alle gratis plastic tassen, ongeacht de wanddikte. Zowel dunne- als dikkere plastic tassen mogen niet meer gratis worden meegeven aan klanten bij de aanschaf van goederen en producten (tenzij deze onder de uitzondering valt). Het betreft de uitvoering van een Europese richtlijn, waarbij Nederland naast dit verbod heeft gekozen om een brede aanpak voor draagtassen te maken waarbij wordt ingezet op preventie, hergebruik en op de juiste manier afdanken.

  • Vereenvoudiging taxiregelgeving

    In het najaar van 2014 en voorjaar van 2015 heeft evaluatie van het taxibeleid en de taxiregelgeving plaatsgevonden. Op basis van de evaluatie heeft de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de Tweede Kamer bij brief van 5 mei 2015 toegezegd de regelgeving op een vijftal onderdelen te versoepelen. Met deze ministeriële regeling wordt uitvoering gegeven aan deze toezegging.

  • Ontwerpregeling tot wijziging van de Regeling erkenningen vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht

    In de Regeling erkenningen vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht zijn de vereisten opgenomen waaraan dient te worden voldaan om in aanmerking te komen voor een erkenning.

  • Wetsvoorstel aanscherping eisen examencommissies mbo

    De examenkwaliteit is bij teveel opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs nog niet op orde. Eén van de redenen hiervoor is dat de examencommissies nog te vaak hun taken niet goed uitvoeren. Daarom is in de brief ‘Ruim baan voor vakmanschap: een toekomstgericht mbo’ aangekondigd: In de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) worden de taken van de examencommissie verduidelijkt en nadere eisen gesteld aan examencommissies.

  • Besluit Hernieuwbare Energie vervoer

    Dit ontwerpbesluit vervangt het Besluit hernieuwbare energie vervoer 2015 en delen van het Besluit brandstoffen luchtverontreiniging. Met dit besluit implementeert het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) tevens de Europese richtlijn Indirect Land Use Change (ILUC) en de operationalisering van de reductieverplichting van de richtlijn brandstofkwaliteit en de daarmee samenhangende uitvoeringssystematiek.

  • Gebruiksvergoeding spoor

    Het ministerie van infrastructuur en Milieu wijzigt het Besluit ‘Implementatie richtlijn 2012/34/EU tot instelling van één Europese spoorwegruimte’ met het (concept) Besluit ‘Vergoeding gebruik hoofdspoorweginfrastructuur’ welke de juridische grondslag creëert voor de introductie van een extra heffing en prijsprikkels.

  • Aanpassing maximum tarieven taxi 2017

    Jaarlijks vindt er een indexering plaats van de maximumtarieven voor taxivervoer. Hiervoor wordt sinds 2013 gebruik gemaakt van de samengestelde OV-index. Recentelijk is de tariefstructuur in de taxisector geëvalueerd. De Tweede Kamer is hierover per brief van 16 juni 2016 geïnformeerd. Bij deze evaluatie merkten de onderzoekers op dat het OV inmiddels de Landelijke Tarievenindex (LTI) gebruikt. Bij de evaluatie werd dan ook geadviseerd de methode van indexatie te heroverwegen.

  • Wijziging Bro geliberaliseerde woningen voor middenhuur

    De ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Infrastructuur en Milieu wijzigen het Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Met deze wijziging krijgen gemeenten de mogelijkheid om in bestemmingsplannen naast de categorieën sociale huur, sociale koop en particulier opdrachtgeverschap ook geliberaliseerde woningen voor middenhuur als een aparte categorie aan te wijzen.

  • Wijziging bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijzigt bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer. Bijlage 10 bevat maatregellijsten die bedrijven kunnen gebruiken om te voldoen aan de norm van artikel 2.15 van het Activiteitenbesluit milieubeheer. De maatregellijsten worden regelmatig gewijzigd. Het doel is voor zoveel mogelijk bedrijfssectoren lijsten op te stellen. Met de onderhavige wijziging wordt het aantal bedrijfssectoren uitgebreid en de maatregellijsten aangepast en uitgebreid.

  • Wijziging van het Reglement Rijbewijzen tbv een experiment met de elektronische aanvraag van rijbewijzen

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt een experiment met het elektronisch aanvragen van rijbewijzen voor. Hiertoe voegt het ministerie een experimenteerregeling toe aan het Reglement rijbewijzen.

  • Wijziging van de Wet bescherming Antarctica

    De ministeries van Infrastructuur en Milieu en Economische Zaken beogen de Wet bescherming Antarctica (WbA) te wijzigen, om een drietal knelpunten in de uitvoering weg te nemen. Daarmee wordt geborgd dat de WbA ook in de toekomst de beoogde hoge bescherming voor het Antarctisch gebied en passende randvoorwaarden biedt voor betreders van het gebied (toeristisch, wetenschappelijk of voor inspectie).

  • Wijziging Regeling voertuigen voor verbod op verwijderen van een emissiebeheersingssysteem

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu voert een wijziging door in de Regeling voertuigen. Deze wijziging introduceert een nieuw verbod op het verwijderen van roetfilters bij dieselauto’s. Het voorliggende voorstel tot wijziging van de Regeling voertuigen is een nadere uitwerking van het verbod, waarvan de hoofdlijnen op 3 april 2017 per brief aan de Tweede Kamer zijn gemeld.

  • Besluit basisregistratie ondergrond

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt het Besluit basisregistratie ondergrond voor. Dit besluit is de eerste tranche van de benodigde regelgeving waarmee uitvoering wordt gegeven aan de Wet basisregistratie ondergrond. Deze wet is op 30 september 2015 door de Koning bekrachtigd en voorziet in de oprichting van de basisregistratie ondergrond. De wet kan in werking treden als de regelgeving, waarin uitvoering wordt gegeven aan de wet, gereed is.

  • Wijzigingsbesluit vanwege examinering van Engels in het mbo op een hoger niveau

    Dit wijzigingsbesluit maakt het mogelijk dat de examens voor het generieke examenonderdeel Engels in het mbo door studenten ook op een hoger niveau kunnen worden afgelegd dan de minimale ERK-niveaus B1 voor de vaardigheden lezen en luisteren en 2A voor de vaardigheden spreken, gesprekken voeren en schrijven.

  • Wijziging van het Reglement Rijbewijzen in verband met de invoering van begeleid rijden (2toDrive)

    Op vrijdag 11 november 2016 is de ministerraad akkoord gegaan met het wetsvoorstel begeleid rijden (2toDrive). Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt nu de definitieve invoering van 2toDrive in de wetgeving verder voor. Hiertoe past het ministerie het Reglement rijbewijzen aan. Met 2toDrive kunnen jongeren vanaf 17 jaar het rijbewijs B behalen en onder begeleiding rijden totdat zij 18 zijn.

  • RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil wegbeheerders de mogelijkheid geven om op drukke fietspaden de snorfietser naar de rijbaan te verplaatsen. Op drukke fietspaden leidt de snorfiets tot verkeersonveilige situaties, bijvoorbeeld door te weinig ruimte voor inhalende snorfietsen of schrikreacties door het snelheidsverschil met fietsen. Daarnaast is de snorfiets is op bepaalde plaatsen een hinderlijke factor voor volledige benutting van de capaciteit van het fietspad.

  • Opleidingseisen vluchtinformatieverstrekkers en bedieners van luchtvaarstations

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) wijzigt het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart met betrekking tot de opleidingseisen voor vluchtinformatieverstrekkers en bedieners van luchtvaartstations. Aanleiding zijn de door de NVL gesignaleerde knelpunten die ontstonden bij de brevettering van luchthavenmedewerkers die de taak uitoefenen van luchthaveninformatieverstrekker (ASO). Tevens wordt de wet- en regelgeving aangepast tbv vluchtinformatieverstrekkers (FISO).

  • AMvB OV chipkaart

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een wijziging van het Besluit Personenvervoer 2000 in voorbereiding. De wijziging bevat het vastleggen van het gebruik en de geldigheid van de OV-chipkaart als vervoerbewijs in het openbaar vervoer. Momenteel ontbreekt een wettelijke grondslag.

  • Wijziging afdoening en betaling vorderingen onderzoeken rijvaardigheid en medische geschiktheid

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijzigt de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid 2011. Aanleiding zijn de doorwerking in de vorderingsprocedure (art 130 en WvW1994) vanwege een wetswijziging voor de verbeterde aanpak van drugs in het verkeer, het stopzetten van een volledige subsidie voor onderzoeken rijvaardigheid en medische geschiktheid in het kader van die vorderingsprocedure en nieuwe inzichten in het beoordelen van bepaalde gedragingen in het verkeer door het CBR.

  • Aanwijzen spoorweg Schiedam Centrum – Hoek van Holland Strand als lokale spoorweg

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) wijzigt twee aanwijzingsbesluiten, het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen en het Besluit aanwijzing lokale spoorwegen, opdat de spoorweg Schiedam Centrum – Hoek van Holland Strand per 1 april 2017 omgezet wordt van hoofdspoor in lokaal spoor. Dit gebeurt omdat de spoorweg vanaf 1 april 2017 omgebouwd wordt tot metrolijn en de bevoegdheid voor de spoorweg overgaat van het Rijk naar Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

  • Wijziging Wet milieubeheer tbv ILUC-richtlijn en reductieverplichting richtlijn brandstofkwaliteit

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) past de Wet milieubeheer aan. Aanleiding voor de wijziging is de implementatie van de Europese richtlijn Indirect Land Use Change (ILUC) en de operationalisering van de reductieverplichting van de richtlijn brandstofkwaliteit en de daarmee samenhangende uitvoeringssystematiek.

  • Aanpassing Regeling basisnet ivm verkleinen plasbrandaandachtsgebied langs enkele Rijkswegen

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) past de Regeling basisnet aan. In de wet vervoer gevaarlijke stoffen en de Regeling basisnet is geen rekening gehouden met wegen met parallelrijbanen voor lokaal verkeer. Daardoor ondervinden gemeenten die willen bouwen binnen een strook van 30 meter langs dergelijke parallelrijbaan, ruimtelijke beperkingen en moeten eigenaren van nieuwe gebouwen in die strook extra kosten maken voor het treffen van brandwerende veiligheidsvoorzieningen.

  • Wijzigingsbesluit financiële bepalingen bodemsanering

    Met dit besluit wordt het Besluit financiële bepalingen bodemsanering (Bfbb) gewijzigd. Tegelijkertijd met de inwerkingtreding van dit besluit treedt ook een aanpassing van de regeling financiële bepalingen bodemsanering 2005 in werking. De aanpassingen moeten bijdragen tot een versnelling van de sanering van bedrijfsterreinen.

  • Experimenteerwet zelfrijdende auto

    De regering wil experimenten faciliteren met voertuigen waarbij systemen de rijtaak tijdelijk of compleet overnemen van de mens. Uiteindelijk zullen deze experimenten leiden tot permanente regelgeving voor de zelfrijdende auto. Omdat de zelfrijdende auto nog volop in ontwikkeling is en het nog onbekend is hoe de zelfrijdende auto er in de toekomst uit zal zien, zullen zelfrijdende auto's eerst door middel van experimenten op de openbare weg worden toegelaten.

  • Besluit activiteiten leefomgeving (AMvB Omgevingswet)

    Het kabinet wil komen tot bundeling en vereenvoudiging van het omgevingsrecht. Hiertoe is de Omgevingswet opgesteld. Deze wet gaat een groot aantal wetten vervangen, die de ontwikkeling en het beheer van de fysieke leefomgeving reguleren. De Omgevingswet wordt verder uitgewerkt in vier besluiten. Deze pagina betreft het Besluit activiteiten leefomgeving. De andere drie zijn: het Omgevingsbesluit, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving.

  • Aanvullingswet grondeigendom (Omgevingswet)

    Het kabinet werkt aan voorstellen voor bundeling en vereenvoudiging van de wet- en regelgeving op het terrein van het omgevingsrecht. Via de Aanvullingswet grondeigendom worden verschillende instrumenten voor grondeigendom, namelijk onteigening, voorkeursrecht, herverkaveling en kavelruil in het landelijk gebied en stedelijke kavelruil toegevoegd aan de Omgevingswet. Dit laatste gebeurt zodra de Aanvullingswet is vastgesteld.

  • Wijziging van de Regeling bodemkwaliteit in verband met periodieke actualisatie

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu voert een periodieke wijziging door in de Regeling bodemkwaliteit. Deze regeling wordt regelmatig geactualiseerd vanwege innovaties en veranderende inzichten.

  • Wijziging van de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen in verband met het verruimen van de mogelijkheden voor gecertificeerd drone gebruik

    De markt voor op afstand bestuurde luchtvaartuigen systemen groeit heel erg snel de afgelopen jaren. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu wil deze groei faciliteren door stapsgewijs de regelgeving aan te passen en zo meer ruimte voor professioneel gebruik van drones te bieden. Daarnaast vindt verruiming van het regime plaats vanwege behoefte bij operators en bij gebruikers van drones services, om hoger in de buitenste ring van de civiele Control Zones (CTRs) van een luchthaven te vliegen.

  • Wijziging Regeling veiligheid zeeschepen tav schepen voorzien van nationaal veiligheidscertificaat

    Naar aanleiding van de evaluatie van de wijziging van het Schepenbesluit 2004 in 2009 zijn voor de regeling veiligheid zeeschepen(RVZ) de afgelopen jaren aanpassingen besproken met het Nederlandse maritieme bedrijfsleven. Met de voorgenomen regeling, die beoogd wordt op 1 januari 2018 in werking te treden worden de benodigde aanpassingen aangebracht in de RVZ.

  • Wijziging Regeling afsluitbeleid drinkwater kleinverbruikers

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt een wijziging voor van de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van drinkwater. In internationale verdragen is de laatste jaren steeds meer aandacht voor het recht op toegang tot drinkwater. Vanuit die optiek is de regeling opnieuw bekeken. Dit heeft geleid tot een voorstel tot wijziging van deze regeling.

  • Wijziging regeling handel in emissierechten

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu brengt twee wijzigingen aan in de Regeling handel in emissierechten. De accreditatie-verplichting wordt verruimd tot de verificatie van gegevens die bedrijven aanleveren met het oog op de toewijzing van gratis emissierechten. Daarnaast wordt de hoogte van de vergoeding voor het aanhouden van een persoonstegoedrekening, handelsrekening en Kyotorekening aangepast.

  • Implementatie van het vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt de implementatie van het vierde Spoorwegpakket in de Nederlandse Spoorwetgeving voor. Implementatie vindt plaats door aanpassing van de Spoorwegwet, de Wet personenvervoer 2000, de Wet lokaal spoor en de op deze wetten gebaseerde regelgeving. Het Vierde Spoorwegpakket schrijft voor dat de marktpijler uiterlijk op 25 december 2018 geïmplementeerd moet zijn in nationale wetgeving en de technische pijler uiterlijk op 16 juni 2019.

  • Wijziging vereisten evenementenverkeersregelaars in de Regeling verkeersregelaars 2009

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) wijzigt de Regeling verkeersregelaars 2009. Dit gebeurt naar aanleiding van een advies uit 2013 van het Adviescollege toetsing regeldruk (Actal) met aanbevelingen ter vermindering van de regeldruk voor de evenementenverkeersregelaars.

  • Wijziging bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer “derde lichting”

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijzigt bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer. Bijlage 10 bevat maatregellijsten die bedrijven kunnen gebruiken om te voldoen aan de norm van artikel 2.15 van het Activiteitenbesluit milieubeheer. De maatregellijsten worden regelmatig gewijzigd.

  • Aanpassing Regeling modelvliegen en Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt een aanpassing van de Regeling modelvliegen en de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen voor. Deze stapsgewijze aanpassing trekt de regelgeving voor recreatieve en beroepsmatige dronevliegers meer gelijk en brengt deze enigszins in lijn met de toekomstige EU-regelgeving. Daarnaast wordt een ongewenste aanscherping van de regelgeving met betrekking tot modelvliegvelden en het vliegen met drones boven deze modelvliegvelden gecorrigeerd.

  • Wijziging Wet luchtvaart inzake omvorming van Stichting Airport Coordination Netherlands tot publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Wet luchtvaart voor. Deze wijziging regelt de juridische omvorming van het bestaand privaatrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) de “Stichting Airport Coordination Netherlands” naar een krachtens publiekrecht ingesteld zelfstandig bestuursorgaan met de naam “Airport Coordination Netherlands” (ACNL).

  • Vernieuwd Beleid Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking

    Nederland heeft baat bij een stabiele, veilige en duurzame wereld om ons heen. Daarom is een actief internationaal beleid een nationaal belang. Buitenlandse handel en investeringen zijn goed voor onze welvaart. Internationale ontwikkelingen beïnvloeden onze samenleving. Door middel van ontwikkelingssamenwerking willen wij ervoor zorgen dat extreme armoede vermindert en een veiliger en duurzamere wereld. Een vernieuwd beleid speelt in op de mondiale trends die Nederland en de wereld raken.

  • Regeling tot wijziging Vrijstellingsregeling plantenresten

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een regeling tot wijziging van de Vrijstellingsregeling Plantenresten voor. De categorie land- en bosbouw materiaal wordt opgenomen in de Vrijstellingsregeling. Hiermee wordt het weer mogelijk om niet-gevaarlijk landbouw- en bosbouwmaterieel buiten een inrichting op of in de grond te brengen. Tevens wordt de afstand waarop de materialen uit de regeling kunnen worden afgezet groter. Dat is conform de wens van andere overheden en de sector.

  • Regeling voor een experiment met de elektronische aanvraag van rijbewijzen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een experiment met het elektronisch aanvragen van rijbewijzen voor. Hiertoe stelt het ministerie een regeling op, waarmee nadere regels ten behoeve van de uitvoering van het experiment worden gesteld.

  • Aanpassingswet normalisering rechtspositie ambtenaren

    De Wet normalisering rechtspositie ambtenaren regelt dat ambtenaren die in dienst zijn van een overheidswerkgever voortaan op grond van een arbeidsovereenkomst in plaats van een aanstelling werkzaam zijn. Om deze wet te kunnen in- en uitvoeren, moeten de wetten van de ministeries worden aangepast. De wetgevingsoperatie is technisch van aard.

  • Wetswijzigingen inzake aansprakelijkheid wrakopruiming

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wijzigt, mede namens het ministerie van Justitie en Veiligheid, boek 8 BW, boek 8 BW BES en de Wet bestrijding maritieme ongevallen in verband met de schrapping van de beperking van aansprakelijkheid voor vorderingen inzake wrakopruiming. Aanleiding voor voorstel zijn de kosten die door de Nederlandse overheid moesten worden gemaakt bij opruiming van het schip ‘Baltic Ace’, dat op 5 december 2012 zonk nabij de haven van Rotterdam.

  • Indexering tarieven 2018 Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het voornemen tot wijziging - per 1 januari 2018 - van de door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gehanteerde tarieven van vergunningen. In afwachting van de herzienining tarievenstelsel (verwachting was voorjaar 2017), zijn de tarieven voor het laatst geïndexeerd (inflatiecorrectie) per 1 januari 2016. Aangezien er nog geen herziening is, is besloten de tarieven met een inflatiecorrectie aan te passen voor de jaren 2016 en 2017.

  • Indexering maximum tarieven taxi 2018

    Sinds 2010 worden de maximumtarieven voor taxivervoer jaarlijks door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geïndexeerd. Sinds 2017 wordt hiervoor gebruik gemaakt van de Landelijke Tarievenindex (LTI). Aanleiding hiervoor was de evaluatie van de tariefstructuur in de taxisector, waarover de Tweede Kamer bij brief van 16 juni 2016 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2015–2016, 31 521, nr. 100.) is geïnformeerd. Het streven is de regeling in werking te laten treden met ingang van 1 januari 2018.

  • Vaststelling maximum taxitarieven 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de maximumtarieven voor taxivervoer in 2025. Deze tarieven worden ieder jaar geïndexeerd op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI). IenW wil de nieuwe maximumtarieven per 1 januari 2025 in laten gaan. 

  • Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025

    Schiphol heeft bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een aanvraag ingediend voor onderhoud aan de start- en landingsbanen in 2025. Ook voor het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan. Onderhoud is nodig om de start- en landingsbanen in goede conditie én veilig te houden. Zo blijft Nederland voldoen aan Europese veiligheidsregels.

  • Wijziging Regeling energie vervoer 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling energie vervoer 2025. In deze conceptwijziging wordt voorgesteld om: 

  • Regeling tarieven transportsectoren 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling tarieven transportsectoren. Deze wijzigingsregeling gaat vooral over de jaarlijkse indexering van de tarieven voor handhaving, toezicht en het verlenen van vergunningen om mensen en/of goederen te mogen vervoeren. Daarnaast worden nog enkele andere kleinere wijzigingen doorgevoerd.

  • Eerste wijzigingsregeling 2025 Omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Er ontstaan regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen, door bouwwerkzaamheden of door verbetering van het kaartmateriaal zelf. Twee keer per jaar brengt het ministerie alle veranderingen bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. 

  • Wijziging Regeling bodemkwaliteit 2022 (wijziging normstelling zwelklei en schuimglas)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling bodemkwaliteit 2022. Met deze wijzigingsregeling wordt:

  • ANVS-Verordening nucleaire drukapparatuur en beveiliging

    De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) bereidt een vaststelling van de ANVS-Verordening nucleaire drukapparatuur en beveiliging voor. Daarin staan regels waaraan vergunninghouders moeten voldoen. Bijvoorbeeld over de nucleaire drukapparatuur en voor de beveiliging van nucleaire inrichtingen en splijtstoffen waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Ook gaat het over regels voor de beveiliging van het transport van splijtstoffen en radioactieve bronnen.

  • Regeling inrichtingen- en activiteiten BES

    **For English documents, see below at “Relevante documenten”**

  • Tweede wijzigingsregeling 2023 IenW Omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de Omgevingsregeling wijzigen. Hierin staan de verwijzingen naar de kaarten in het Digitaal Stelsel Omgevingswet, waaronder de begrenzingen rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Er zijn regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen, door ruimtelijke ontwikkelingen of door verbetering van het kaartmateriaal. Twee keer per jaar brengt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze veranderingen bij elkaar in een vernieuwing van de kaart.

  • Wijziging Regeling tijdelijke tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling tijdelijke Tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15. Deze wijzigingsregeling is een uitwerking van de Wet tijdelijke tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15 en het bijbehorende wijzigingswetsvoorstel (zie de links bij “ondersteunende documenten”).

  • Regeling specifieke uitkering woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een regeling voor, die gemeenten in staat stellen om snel extra infrastructurele voorzieningen te realiseren. Dit is nodig om op korte termijn grootschalige woningbouwlocaties te kunnen bouwen door heel Nederland.

  • Wijziging Vuurwerkbesluit in verband met invoering van een Pyro-pas

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een algemene maatregel van bestuur (AMvB) voor waarin de pyro-pass en het pyro-passregister nader worden uitgewerkt. Op grond van een Benelux-beschikking is Nederland verplicht de pyro-pass in te voeren in nationale wet- en regelgeving. Dat gebeurt onder andere met deze AMvB.

  • Wijziging Regeling bodemkwaliteit voor aanwijzen normdocumenten

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Regeling bodemkwaliteit (Rbk) voor. In de Rbk worden gewijzigde en nieuwe normdocumenten aangewezen die moeten worden gebruikt binnen het Kwalibo-stelsel (Kwaliteitsborging in het bodembeheer). Een normdocument is een voor een werkzaamheid op grond van artikel 25 van het Besluit bodemkwaliteit aangewezen beoordelingsrichtlijn, protocol of andere richtlijn, code, aanbeveling of norm die eisen bevat ter bevordering van de kwaliteit van werkzaamheden of de uitvoering daarvan.

  • Verlenging geldigheidsduur tijdelijke chauffeurskaarten

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten aanpassen. Met de aanpassing wordt de geldigheidsduur van de tijdelijke chauffeurskaart van vier naar zes maanden verlengd. Hierdoor krijgen deelnemers aan het leer-werktraject voor taxibestuurders meer tijd om een officiële chauffeurskaart te behalen.

  • Tijdelijke subsidieregeling stimulering uitvoering maatregelen Deltaplan agrarisch waterbeheer

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een ‘Tijdelijke subsidieregeling stimulering uitvoering maatregelen Deltaplan Agrarisch Waterbeheer’ voor. Het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) is een programma waarin (verenigingen van) agrariërs en overheden samenwerken aan schoon, voldoende en gezond water. Deze subsidieregeling regelt aanvullende financiering voor maatregelen op het gebied van waterbeheer waar waterschappen en agrariërs samen aan werken.

  • Vorming Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkt aan de vormgeving en instelling van een Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS). Dit wordt de opvolger van de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) en de Omgevingsraad Schiphol (ORS).

  • Beleidsregel consignatie

    Het voorstel bevat beleidsregels die een uitleg geven aan enkele begrippen uit de Wet op de consignatie van gelden.

  • Wijziging Regeling subsidies hoogwaterbescherming 2014

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling subsidies hoogwaterbescherming 2014. De wijziging is gericht op de jaarlijkse (financiële) verantwoording van een experiment of demonstratieproject (zoals genoemd in artikel 15 van de regeling).

  • Regeling modelluchtvaartuigclubs of –verenigingen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Regeling modelluchtvaartuigclubs of –verenigingen voor. Hiermee wordt een vergunningensysteem ingevoerd voor modelvliegverenigingen. De aanleiding hiervoor is de invoering van Europese regels voor modelvliegers. De huidige Regeling modelvliegen biedt meer ruimte, en om dit zoveel mogelijk te behouden wordt dit vergunningensysteem ingevoerd.

  • Besluit ZZS register

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van drie besluiten voor. Met deze wijziging leggen we vast dat vergunningsplichtige bedrijven hun emissies van ZZS (zeer zorgwekkende stoffen) moeten registreren in een database. Deze bedrijven moeten deze gegevens nu al aanleveren bij de overheid die de vergunning heeft verleend (bevoegd gezag). Met deze wijziging wordt toegevoegd dat de gegevens in een landelijke ZZS-emissiedatabase komen. Via een website kan iedereen deze gegevens inzien.

  • Wijziging van de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol en de Regeling burgerluchthavens

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt wijzigingen voor van de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol en de Regeling burgerluchthavens.

  • Regeling gevelisolatie Schiphol 2023

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Regeling gevelisolatie Schiphol 2023 voor.

  • Regeling voertuigen, Invoering nationale typegoedkeuring mobiele machines

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling voertuigen. Door de wijziging komt er een nationale typegoedkeuring voor mobiele machines, zodat maar één voertuig van een serie identieke mobiele machines gekeurd hoeft te worden. Daardoor kunnen mobiele machines sneller ingeschreven worden in het kentekenregister. Ook worden de eisen aangepast voor het gebruik op de weg van (land)bouwvoertuigen en mobiele machines. Door de aanpassing van deze eis wordt beter aangesloten bij de praktijk en wordt de verkeersveiligheid gewaarborgd.

  • Wijziging Besluit Spoorverkeer en Regeling Spoorverkeer

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit spoorverkeer en de Regeling spoorverkeer. Deze wijzigingen zijn een implementatie van Europese regelgeving, en voor het grootste gedeelte dus verplicht om door te voeren in Nederland. Een gevolg is onder andere dat er wijzigingen in de veiligheidsbeheersystemen van infrastructuurbeheerder en spoorwegondernemingen moeten komen.

  • Wijziging Regeling beoordeling reinigbaarheid grond

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling beoordeling reinigbaarheid grond 2006 (Rbrg). Het gaat om de volgende twee wijzigingen:

  • Wijziging Regeling voertuigen, RDW als goedkeuringsinstantie bijzondere bromfietsen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling voertuigen. De wijziging is een noodzakelijke technische uitwerking van het wetsvoorstel Wijziging WVW 1994 i.v.m. Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) als onafhankelijke goedkeuringsinstantie. Dat wetsvoorstel belegt de bevoegdheid tot het toelaten van bijzondere bromfietsen bij de RDW. De nu voorliggende regeling bepaalt de regels ter uitoefening van deze bevoegdheid van de RDW.

  • Tijdelijke regeling testen technisch hulpmiddel tolheffing

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de ‘Tijdelijke regeling testen technisch hulpmiddel tolheffing’ voor. Op het moment dat de Blankenburgverbinding en de ViA15 worden opengesteld, zal op die wegen tol worden geheven. Hiervoor moeten eerst de technische hulpmiddelen worden getest. In de Wet tijdelijke tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15 (hierna: wijzigingswetvoorstel) wordt een bevoegdheid voor de Minister van Infrastructuur en Waterstaat opgenomen om deze technische hulpmiddelen in een tijdelijke testomgeving op de A12 te testen en hiervoor een tijdelijke regeling vast te stellen. Het wijzigingswetsvoorstel is op 20 juni 2022 bij de Tweede Kamer ingediend. Momenteel loopt de parlementaire behandeling.

  • Wijziging kernenergiewet ivm beleidsoverdracht

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de Kernenergiewet. De verantwoordelijkheid voor het beleid over nucleaire veiligheid en stralingsbescherming is al in 2020 overgedragen van de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) naar de Directeur-Generaal Milieu en Internationaal (DGMI) van IenW. De voorgestelde wijziging brengt de wettelijke taakomschrijving van de ANVS hiermee in overeenstemming.

  • Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023 voor. Vanwege Europese regels over veiligheid moeten op Schiphol jaarlijks onderhoudswerkzaamheden aan het banenstelsel worden uitgevoerd. Schiphol heeft het ministerie gevraagd om tijdens de onderhoudsperiode in 2023 af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol over baan- en routegebruik. Ook is verzocht om vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting vast te stellen.

  • Invoering twee educatieve maatregelen en wijziging EMG

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de ‘Regeling Maatregelen Rijvaardigheid en Geschiktheid’ en een wijziging van de ‘Regeling Rijonderricht Motorrijtuigen’. Snelheidsovertredingen en drugsgebruik zijn toenemende problemen in het verkeer en slecht voor de verkeersveiligheid. De huidige instrumenten voor handhaving en gedragsverandering zijn onvoldoende en niet altijd passend. Hiervoor komen er nieuwe educatieve maatregelen en een uitbreiding.

  • Wijziging maximumtarieven taxivervoer 2023

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de maximumtarieven voor taxivervoer in 2023. Deze tarieven worden ieder jaar geïndexeerd op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI). IenW wil de nieuwe maximumtarieven per 1 januari 2023 in laten gaan.

  • Regeling tarieven transportsectoren

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een nieuw tarievenstelsel voor vergunningen die door of in mandaat van de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: ILT) worden verstrekt. In deze Regeling tarieven transportsectoren worden de verschillende regelingen waarin de tarieven zijn vastgelegd teruggebracht tot één regeling voor alle transportsectoren (luchtvaart, scheepvaart, railvervoer en wegvervoer).

  • Wijziging Scheepsafvalstoffenbesluit Rijn- en binnenvaart voor samenvoeging fasen I en II verbod varend ontgassen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Scheepsafvalstoffenbesluit Rijn- en binnenvaart. Met de wijziging wordt het verbod op varend ontgassen uitgebreid. Door de uitbreiding geldt het verbod vanaf 1 juli 2024 of zo snel mogelijk daarna niet alleen voor de stoffen bedoeld in fase I van het verbod uit het CDNI-verdrag, maar ook voor de stoffen bedoeld in fase II.

  • Wijziging rekenmethoden geluid van wegen en spoorwegen 2023

    Het ministerie van IenW werkt aan een wijzigingsregeling van bijlagen IVe en IVf van de Omgevingsregeling en bijlagen III en IV van het Reken- en Meetvoorschrift geluid 2012. De wijzigingen zijn gericht op:

  • Reductie grondafhandelingsbedrijven Schiphol

    Grondafhandeling op luchthavens bestaat uit verschillende onderdelen, o.a. bagageafhandeling, platformafhandeling en vracht-en postafhandeling. Op luchthaven Schiphol zijn verschillende problemen ontstaan. Uit onderzoek blijkt dat het hoge aantal afhandelaren leidt tot inefficiëntie, waardoor onder meer de kwaliteit van de dienstverlening onder druk komt te staan. Er zijn nu zes verschillende bedrijven. Hierdoor is de concurrentie tussen deze bedrijven hoog, waardoor er minder aandacht is voor de kwaliteit van de dienstverlening, de werkdruk voor de medewerkers en de werkomstandigheden.

  • Wijziging Regeling energie vervoer

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een aanpassing voor van de Regeling Energie voor Vervoer 2024. De vermenigvuldigingsfactor voor inboekingen aan de zeevaartsector wordt 0,4. Met de wijziging wil de staatssecretaris de balans in het systeem Energie Vervoer tussen de zeevaart- en de wegsector herstellen.

  • Wijziging Besluit energie vervoer voor verhoging percentage jaarverplichting 2024

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een aanpassing voor van het Besluit energie vervoer in 2024. De hoogte van de jaarverplichting wordt in 2024 28,4%. Hiermee wil IenW de ambitie waar maken om meer fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare brandstoffen. IenW voert hiermee het besluit van het kabinet uit om jaarlijks 20 petajoule (PJ) extra hernieuwbare brandstoffen in het wegverkeer verplicht beschikbaar te stellen.

  • Wijziging van de loodsplichtregeling 2021

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Loodsplichtregeling 2021 voor. De Loodsplichtregeling 2021 is onderdeel van het vernieuwde stelsel van loodsplichtregelgeving (Loodsplicht Nieuwe Stijl), die op 1 januari 2021 in werking is getreden. Dit stelsel bevat regels over ontheffing en vrijstelling van de loodsplicht ten behoeve van de veilige afwikkeling van het scheepvaartverkeer in en rond de Nederlandse zeehavens. De loods adviseert de kapitein aan boord van het schip of vanaf een andere locatie over de te voeren navigatie. Met instemming van de kapitein kan de loods optreden als verkeersdeelnemer.

  • Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat introduceerde in 2022 de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). Deze regeling wordt in 2024 op een aantal punten gewijzigd, waaronder de subsidiepercentages.

  • ANVS Beleidsregel toezicht COVRA tarieven

    De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) heeft de taak gekregen om toezicht te houden op de tarieven van de Centrale Organisatie Voor Radioactief Afval (COVRA). De COVRA verzamelt radioactief afval in Nederland en slaat dat veilig op. Allerlei bedrijven in Nederland betalen COVRA voor deze dienst. De regelgeving bepaalt dat COVRA de tarieven voor deze dienst op een transparante, objectieve en niet-discriminerende manier vaststelt. De ANVS bereidt een beleidsregel voor waarmee ze de tarieven van de COVRA op deze drie vereisten kan beoordelen.

  • Wijziging van de Regeling burgerluchthavens voor het rekenen met actuele gegevens

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van de Regeling Burgerluchthavens over de berekende geluidsbelasting van luchtvaartuigen die gebruikt worden voor spoedeisende hulpverlening en/of politietaken (zoals trauma- en politiehelikopters).

  • Wijziging Algemene wet bestuursrecht ter invoering beroep bij Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State tegen besluiten m.b.t luchthavens Schiphol, Lelystad en Rotterdam en Eindhoven

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt wijzigingen voor in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Wet luchtvaart. De wijzigingen maken beroep mogelijk bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State tegen luchthavenindeling- en luchthavenverkeerbesluiten voor Schiphol en tegen luchthavenbesluiten voor de luchthavens Lelystad, Rotterdam en Eindhoven. Op dit moment is die rechtsbescherming bij de civiele rechter ondergebracht.  Ook wordt de uitgebreide voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Awb van toepassing verklaard op de luchthavenindeling- en verkeerbesluiten en bepaalde luchthavenbesluiten.

  • Wijziging RVV 1990 in verband met aanpassing definitie rolstoeltoegankelijke voertuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), om de definitie van ‘voor rolstoelen toegankelijk voertuig’ te wijzigen. 

  • Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor op de Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol. Vliegtuigen op Schiphol worden weliswaar steeds stiller, maar er is een categorie oudere, meer lawaaiige toestellen die naar verhouding voor veel klachten zorgt vanwege geluidshinder bij omwonenden. Deze categorie noemen we ‘marginaal conforme’ vliegtuigen. Vaak betreft deze categorie zwaar beladen vrachtvliegtuigen die met vol vermogen opstijgen en maar langzaam hoogte winnen. Deze vliegtuigen zien we liever niet (meer) op Schiphol.

  • Regeling tot wijziging van enkele regelingen in verband met de introductie van de paramotortrike

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van meerdere regelingen voor in verband met het opnemen van nadere regels voor het gemotoriseerde schermvliegtuig en de paramotortrike. Met deze wijziging wil de minister onder andere de paramotortrike introduceren in de luchtvaartregelgeving. Ook kunnen in het buitenland geregistreerde gemotoriseerde schermvliegtuigen en paramotortrikes van Nederlandse eigenaren in Nederland in het luchtvaartuigregister ingeschreven worden en voorzien van een (speciaal) bewijs van luchtwaardigheid (sBVL).

  • Vervallen ruimtereservering voor de parallelle Kaagbaan

    De minister van Infrastructuur en Waterstaat maakte op 12 juni 2023 bekend dat er geen nieuwe start- en landingsbaan op Schiphol komt. De reservering op een stuk grond voor de aanleg van de zogeheten ‘parallelle Kaagbaan’ wordt geschrapt. Het schrappen van de reservering is een voorgenomen besluit waarvoor bestaande regels moeten worden aangepast. Om de reservering voor de zogeheten parallelle Kaagbaan te schrappen moet namelijk het ‘Besluit algemene regels ruimtelijke ordening’ (Barro) worden aangepast. Hiervoor start het ministerie een internetconsultatie. De consultatie is bedoeld om reacties en meningen op te halen. Na de verwerking van alle binnengekomen reacties wordt het besluit waarschijnlijk in het najaar van 2023 in de ministerraad behandeld. 

  • Wijzigingsregeling enkele bijlagen van de Binnenvaartregeling voor technische eisen aan rondvaartboten, veerponten, patrouillevaartuigen en kleine drijvende werktuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Binnenvaartregeling. De onderdelen die gewijzigd worden zijn de bijlagen die technische voorschriften bevatten voor rondvaartboten, veerponten, patrouillevaartuigen en kleine drijvende werktuigen.