Zoekresultaat

210 resultaten
U heeft gezocht op: Energie

Sorteren op:
  • Regeling implementatie ETS

    Aanleiding voor de wijziging van de Regeling handel in emissierechten vormt richtlijn (EU) 2023/959 van het Europees Parlement en de Raad van 10 mei 2023 tot wijziging van richtlijn 2003/87/EG tot vaststelling van een systeem voor handel in broeikasgasemissierechten binnen de Unie en Besluit (EU) 2015/1814 (PbEU 2023, L130) (hierna: richtlijn 2023/959), en diverse gedelegeerde en uitvoeringshandelingen die zijn vastgesteld naar aanleiding van richtlijn 2023/959. Het gaat om de Verordening monitoring en rapportage emissiehandel, Verordening kosteloze toewijzing van emissierechten en de Verordening klimaatneutraliteitsplannen voor de kosteloze toewijzing van emissierechten.    

  • Regeling innovatieve windenergie op zee

    De windenergiesector heeft aangegeven dat zij behoefte heeft aan een afgescheiden ruimte om innovaties op zee te testen. Het innovatiekavel voorziet in deze behoefte. Een subsidieverstrekking door middel van een tender is het meest efficiënte middel om die overheidsbijdrage vorm te geven. De conceptregeling windenergie op zee waarop deze internetconsultatie betrekking heeft, is opgezet om deze tender vorm te geven.

  • Regeling keuringen airconditioningsystemen

    Deze ministeriële regeling maakt deel uit van de implementatie van de EU-richtlijn voor de energieprestatie van gebouwen (EPBDIII). Het vormt de nadere uitwerking van het Besluit ten aanzien van de keuringsmethodiek en de eisen voor de keuringsdeskundige zodat wordt voldaan aan de EPBDIII verplichtingen. Meer informatie is te vinden in de nota van toelichting in het geconsulteerde document.

  • Regeling nieuwe methodiek voor bepalen energieprestatie gebouwen en de inijking energielabels

    Met ingang van 1 januari 2021 worden de huidige bepalingsmethoden voor het meten van de energieprestatie van gebouwen vervangen door een nieuwe methode, de NTA 8800. Met de voorliggende regeling worden ministeriële regelingen aangepast die worden geraakt door de invoering van een nieuwe bepalingsmethode en energieprestatie-indicator (kWh/m2.jr). Met de wijziging wordt voorkomen dat er verwezen wordt naar bepalingsmethoden en indicatoren die gedateerd of niet meer geldig zijn.

  • Regeling ter bevordering van schone wegvoertuigen ter ondersteuning van emissiearme mobiliteit

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een regeling voor ter implementatie van de Europese Richtlijn ter bevordering van schone en energiezuinige wegvoertuigen. Ook wel de Clean Vehicles Directive (CVD) genoemd. De regeling legt elke aanbestedende dienst een verplichting op om bepaalde percentages voertuigen schoon aan te besteden.

  • Regeling tot wijziging Regeling bodemkwaliteit

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Regeling bodemkwaliteit voor. Dit betreft vooral een actualisatie van enkele normdocumenten in bijlage C en D, waardoor de regels weer aansluiten bij de uitvoeringspraktijk. Ook zijn er enkele inhoudelijke wijzigingen. Onder andere wordt het asbestonderzoek verduidelijkt en worden de normdocumenten voor bodemenergiesystemen onder accreditatie gebracht.

  • Regeling tot wijziging van de Waterregeling en de Omgevingsregeling (energierendement bodemenergiesystemen)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Waterregeling en de Omgevingsregeling. Het gaat over open bodemenergiesystemen (OBES). Een verklaring over het energierendement (SPF-verklaring) van zo’n systeem kan voortaan ook door de ontwerper van het systeem worden geleverd. Dit past beter bij hoe nu vergunningen worden verleend.

  • Regeling vaststelling primair energiegebruik voor waterschappen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan de Regeling vaststelling primair energiegebruik voor waterschappen. Via een wetswijziging is voorgesteld dat waterschappen meer hernieuwbare energie mogen opwekken dan ze voor hun taken nodig hebben. Daarvoor geldt echter een begrenzing: er mag niet meer hernieuwbare energie worden opgewekt dan twee keer het primaire energieverbruik voor de watersysteemtaak en drie keer het primaire energieverbruik voor de zuiveringstaak. Deze regeling bepaalt hoe het primaire energiegebruik wordt berekend voor de verschillende energiedragers (elektriciteit, warmte en overige energiedragers). 

  • Regeling wijziging aanwijzing aanbieders essentiële diensten EZK in de energiesector

     

  • Regeling windenergie op zee 2015

    Op grond van deze regeling kan subsidie worden aangevraagd voor de eerste 700 MW windenergie op zee. Deze 700 MW wordt gerealiseerd op twee kavels in het windenergiegebied Borssele. Vanwege de samenhang wordt de Uitvoeringsregeling Wet windenergie op zee tegelijk geconsulteerd.

  • Regelingen Marktmodel

    In het kader van de invoering van leveranciersmodel per 1 april 2013 worden enkele ministeriele regelingen gewijzigd. Deze wijzigingen leiden tot aanpassing in de taakverdeling tussen de leverancier en de netbeheerder met betrekking tot de informatieverstrekking richting de kleinverbruiker inzake tariefwijzigingen en de voorwaarden die verbonden zijn aan de transportovereenkomst.

  • Regelingen verlenging PAMR-vergunning 2023

    Het ministerie van EZK heeft regelingen opgesteld voor de verlenging van de PAMR-frequentievergunning (450 MHz). De minister van EZK besloot eerder al dat deze vergunning gedeeltelijk verlengd kan worden. Op basis van de ontwerpregelingen kan de vergunninghouder straks een aanvraag tot verlenging doen. Daarbij wordt een eenmalig bedrag in rekening gebracht. U wordt uitgenodigd uw zienswijze te geven.

  • Regels over de ordening van het aanbod van voorzieningen op verzorgingsplaatsen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor. Dit voorstel gaat over de uitgifte van locaties voor laden en shops op verzorgingsplaatsen. Verzorgingsplaatsen zijn de terreinen langs autowegen en autosnelwegen die in beheer zijn bij het Rijk. Weggebruikers kunnen hier stoppen voor een korte pauze, om te tanken of om hun voertuig op te laden. Het wetsvoorstel regelt dat voor laadvoorzieningen en shops op verzorgingsplaatsen een exploitatievergunning nodig is, die de Minister van Infrastructuur en Waterstaat verdeelt door middel van periodieke veilingen.

  • Scenario windenergie op zee

    Om in 2023 3.450 MW extra windenergie op zee te realiseren is er een planmatige aanpak met een regiefunctie voor het rijk. Het scenario windenergie op zee geeft de grote lijnen voor de ruimtelijke- en tijdsplanning en beschrijft de functionele eisen en het technische concept van het transmissiesysteem op zee waarop de windparken worden aangesloten. De beheerder van het transmissiesysteem op zee is verplicht aan de hand van dit scenario een investeringsplan op te stellen.

  • Social Climate Fund

    Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn om zo te helpen met het verminderen van klimaatverandering. Daarom werken we aan een overgang van het gebruik van fossiele naar duurzame energie: de energietransitie. Dit biedt nieuwe kansen maar kost ook geld. Voor consumenten en bedrijven kan dit financiële gevolgen hebben. Zo kunnen bijvoorbeeld de kosten van brandstof stijgen. Om ervoor te zorgen dat de energietransitie voor iedereen betaalbaar blijft, heeft de Europese Unie een fonds opgezet: het Social Climate Fund. Nederland kan hier geld uit ontvangen voor een eerlijke energietransitie. Het kabinet moet hiervoor plannen indienen bij de Europese Commissie. De deadline hiervoor is 30 juni 2025.

    Bij deze consultatie willen we u vragen uw mening over deze voorstellen te geven. 

  • STROOM

    Dit concept wetsvoorstel strekt tot herziening van de wetgeving inzake elektriciteit en gas. Het is onderdeel van de wetgevingsagenda STROOM. Met de nieuwe Elektriciteits- en Gaswet geeft de Rijksoverheid invulling aan (een deel van) de verantwoordelijkheid die voortvloeit uit het Energieakkoord.

  • Subsidie verduurzaming mkb

    Deze consultatie heeft als doel om input op te halen voor het definitief maken van de subsidieregeling “Subsidie verduurzaming mkb”. Deze consultatie loopt van 9 juni 2021 tot en met 30 juni 2021. De regeling is voorafgaand aan deze consultatie uitgebreid afgestemd met MKB-Nederland.

  • Subsidieregeling AtJ brandstoffen

    For English information regarding this consultation see the English consultationdocuments and answer form below ‘Relevante documenten’.

  • Subsidieregeling circulair implementeren en opschalen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een subsidieregeling ‘circulair implementeren en opschalen’ voor. De subsidie richt zich op circulaire projecten, waardoor materialen en producten langer en vaker gebruikt worden. Dit kan bijvoorbeeld door hergebruik, reparatie of opnieuw produceren van producten en materialen in plaats van de standaard productie-gebruik-afval keten. Deze subsidie helpt bedrijven bij het starten en opschalen van vernieuwende circulaire projecten.

  • Subsidieregeling coöperatieve energieopwekking

    De Subsidieregeling coöperatieve energieopwekking zal vanaf 2021 de fiscale regeling verlaagd tarief (beter bekend als de postcoderoosregeling) vervangen. Met deze subsidieregeling worden energiecoöperaties en verenigingen van eigenaren gestimuleerd om in coöperatief verband in de eigen leefomgeving (afgebakend door een postcoderoos) hernieuwbare elektriciteit door middel van zonne-energie, windenergie of waterkracht op te wekken.

  • Subsidieregeling elektrisch vervoer

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een subsidieregeling voor. Op grond van deze regeling kunnen subsidies worden verstrekt aan particulieren voor de aanschaf of lease van een elektrische personenauto. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de ambities uit het Regeerakkoord en het Klimaatakkoord. In het Regeerakkoord is afgesproken dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe personenauto’s emissieloos zijn. Dit zal meestal elektrisch zijn, daarom gebruiken we die term.

  • Subsidieregeling experimenten, kennisontwikkeling en kennisoverdracht wonen 2022

    De opgaven met betrekking tot het bouwen, het wonen en de woonomgeving hebben een voortdurende urgent

  • Subsidieregeling gasopslag Bergermeer 2023

    In het belang van het borgen van de gas- en energieleveringszekerheid en gezien de volatiele en onzekere situatie op de gas- en energiemarkt is het essentieel dat de Europese seizoensgasopslagen voldoende gevuld worden gedurende het injectieseizoen.

  • Subsidieregeling opschaling hernieuwbare waterstofproductie via elektrolyse

    Het kabinet vindt waterstof belangrijk voor het behalen van onze klimaatdoelen. De waterstof moet dan wel duurzaam gemaakt worden. Om daarvoor te zorgen wil het kabinet 250 miljoen euro aan subsidies besteden aan de bouw van waterstoffabrieken (zogeheten elektrolysers). Geïnteresseerde bedrijven kunnen een bod uitbrengen, de projecten met het laagste bod krijgen vervolgens een subsidie. Om een subsidie te krijgen moeten bedrijven wel bewijzen dat ze waterstof maken uit duurzame energie, zoals wind- en zonneparken.

  • Subsidieregeling P2X brandstoffen

    For English information regarding this consultation see the English consultationdocuments and answer form below ‘Relevante documenten’.

  • Subsidieregeling procesondersteuning voor opschaling renovatieprojecten

    De subsidieregeling procesondersteuning voor opschaling renovatieprojecten (SPOR) geeft subsidie voor de procesondersteuning van samenwerkingsverbanden van woningeigenaren. Woningeigenaren kunnen verhuurders of eigenaar-bewoners zijn. Deze samenwerkingsverbanden hebben als doel het bundelen van hun woningen en daarmee gezamenlijk opschalen van renovatieprojecten ter verduurzaming van huur- en koopwoningen.

  • Subsidieregeling stimulering verwijdering medicijnresten rioolwater tweede tranche

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een subsidieregeling voor. De subsidieregeling biedt waterschappen financiële ondersteuning bij de aanleg van een vergaande zuiveringstrap (vierde trap) op hun rioolwaterzuiveringsinstallaties. Dit helpt bij het verwijderen van microverontreinigingen, zoals medicijnresten, uit het rioolwater.

  • Subsidieregeling versterking duurzaam verdienvermogen ACS en BES

    De subsidieregeling voorziet in het voornemen om rendabel bij te dragen aan de economische ontwikkeling van de Caribische landen door garantieregelingen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), het Nationaal Groeifonds en regelingen voor duurzame energieproductie (SDE++) open te stellen voor aanvragen uit het hele Koninkrijk. Rechtstreekse openstelling van deze regelingen voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten bleek niet mogelijk. Het is daarom noodzakelijk om een passend instrumentarium te ontwikkelen met vergelijkbare doelstellingen als voor de Nederlandse instrumenten. Daarom is besloten om de regelingen uit te werken op basis van de Kaderwet overige BZK-subsidies, omdat deze daar wel een grondslag voor biedt. De Subsidieregeling versterking duurzaam verdienvermogen ACS en BES geeft invulling aan voornoemde met betrekking tot het Nationaal Groeifonds. 

  • Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit

    Met de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit geeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een impuls aan zowel de tankinfrastructuur voor waterstof als de afname ervan door vervoerders. Aanvragen van subsidie wordt mogelijk voor de realisatie van waterstoftankstations en voor de meerkosten van de aanschaf van waterstofvoertuigen. De focus ligt daarbij op zwaar logistiek vervoer.

  • SVOH

    Deze regeling draagt levert een bijdrage aan aan het beleidsdoel energiebesparing in de gebouwde omgeving. Particuliere verhuurders en institutionele beleggers van gereguleerde huurwoningen kunnen aanspraak maken op een subsidie voor energiebesparing, onderhoud en energieadvies.

  • SVVE

    De Subsidieregeling verduurzaming verenigingen van eigenaars (SVVE) komt voort uit de Subsidieregeling energiebesparing eigen huis (SEEH) en de Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE). De SVVE verstrekt subsidie aan verenigingen van eigenaars, wooncoöperaties en woonverenigingen (hierna: verenigingen) om hen te stimuleren hun gebouwen te verduurzamen. De SVVE zal ingaan op 1 januari 2023 en op termijn de SEEH gaan vervangen.

  • Tijdelijke regels inzake de instelling van een Klimaatfonds met een looptijd van 2024 tot en met 2030.

    Het klimaatfonds is een van de belangrijkste instrumenten uit het coalitieakkoord om financiering mogelijk te maken voor maatregelen die bijdragen aan het doel van ten minste 55% CO2-reductie in 2030. Hiervoor is in het Coalitieakkoord € 35 miljard beschikbaar gesteld.

  • Tijdelijke subsidieregeling haalbaarheidsstudies Green Corridors NL VK

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een tijdelijke subsidieregeling voor. Hiermee kan onderzocht worden of de transitie naar varen met netto nul broeikasgasemissies tussen havens in Nederland en het Verenigd Koninkrijk haalbaar is. Dit is een belangrijke stap om zogenoemde “Green Corridors” tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk te ontwikkelen. De subsidieregeling richt zich vooral op Nederlandse en Britse reders en zeehavenexploitanten, maar ook andere partijen kunnen meedoen.

  • Toekomstig gebruik PAMR-frequentieband (450 MHz)

    De PAMR-frequentievergunning loopt november 2024 af. Het ministerie van EZK heeft beleid ontwikkeld voor het toekomstig gebruik van de PAMR-frequentieband van 2 x 3 MHz in het 450 - 470 MHz spectrum. EZK heeft hiervoor verschillende onderzoeken laten doen. Gelet op de uitkomsten daarvan is een beleidsvoornemen geformuleerd. U wordt uitgenodigd uw zienswijze te geven, zodat deze kan worden meegewogen in de verdere besluitvorming.

  • Uitvoeringsregeling Wet windenergie op zee

    Deze regeling vult het wetsvoorstel windenergie op zee zeer beperkt nader in. Uitgewerkt worden de gronden waarop een aanvraag voor een vergunning voor een windpark kan worden afgewezen en de vergoeding voor het in behandeling nemen van een vergunningaanvraag. Er is nauwe aansluiting gezocht bij de afwijzingsgronden die gelden voor de subsidie. Vanwege de samenhang wordt de Regeling windenergie op zee 2015 tegelijk geconsulteerd.

  • Vereenvoudiging belastingteruggaaf oninbare vorderingen

    De consultatie betreft de vereenvoudiging van de regeling voor teruggaaf van btw en milieubelastingen voor oninbare vorderingen. Belangrijkste wijziging is dat het recht van een ondernemer op teruggaaf van de eerder voldane belasting in ieder geval ontstaat voor zover de vergoeding een jaar na opeisbaarheid nog niet is ontvangen. Als een in mindering gebrachte bedrag later alsnog (deels) wordt ontvangen, wordt de belasting opnieuw (deels) verschuldigd. Ook de procedure wordt vereenvoudigd.

  • Vervoer industrieel personeel op zeeschepen

    De minister van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling veiligheid zeeschepen. Met deze wijziging wordt het mogelijk om meer dan twaalf personen (industrieel personeel) te vervoeren op een hiertoe gecertificeerd vrachtschip. Het huidige toegestane maximum van twaalf personen is opgenomen in artikel 1, eerste lid, van de Schepenwet en is gebaseerd op het SOLAS-verdrag op vrachtschepen.

  • Verzamelbesluit Omgevingswet LVVN en KGG 2026

    Het Verzamelbesluit Omgevingswet LVVN en KGG 2026 bevat wijzigingen van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal), het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) en het Omgevingsbesluit (Ob), die zijn vastgesteld krachtens de Omgevingswet (Ow). Het merendeel van de wijzigingen betreft technische wijzigingen. Daarnaast worden enkele inhoudelijke wijzigingen doorgevoerd, waarbij geldt dat deze wijzigingen worden doorgevoerd naar aanleiding van nieuw vastgesteld beleid (het Programma Energiehoofdstructuur (PEH)).

  • Verzamelwet Klimaat en Groene Groei

    Het verzamelwetsvoorstel Klimaat en Groene Groei (KGG) past verschillende wetten aan. In de Klimaatwet wordt onder andere de taak van de Wetenschappelijke Klimaatraad vastgelegd. In de Omgevingswet wordt geregeld dat weer automatisch een gedoogplicht geldt tijdens de ontwerpfase van werken op het gebied van infrastructuur, water, mijnbouw en energie en werken voor grenswateren. In de Wet milieubeheer wordt een grondslag opgenomen voor het kunnen opvragen van informatie door de Nederlandse Emissieautoriteit. In de Wet windenergie op zee worden een aantal regels verduidelijkt om beter aan te sluiten op de praktijk. In verschillende wetten worden technische fouten hersteld, zoals tekstfouten of verkeerde verwijzingen naar regelgeving, en de aanduidingen van bevoegde ministers geactualiseerd.

  • Verzamelwijziging Bbl diverse onderwerpen 15 december 2022

    Het gaat om diverse wijzigingen van de bouwregelgeving. Gemeentelijk maatwerk voor de energieprestatie  en de milieuprestatie vervalt. Er komt een verbod op loden leidingen voor huurwoningen en kindlocaties. De brandveiligheidseisen voor hoge gevels worden aangescherpt. De eisen voor het vrijhouden van vluchtwegen worden verduidelijkt. Er komt een eis voor  doorvalveiligheid ramen bij verbouw huurwoningen. 

  • Volkshuisvestingsfonds 2023

    De meerjarige regeling specifieke uitkering herstructurering volkshuisvesting heeft tot doel om, als onderdeel van een integrale aanpak, de leefbaarheid te verbeteren en de veiligheid te bevorderen in kwetsbare gebieden, primair door woningen te herstructureren, in het bijzonder de particuliere woningvoorraad en secundair door inrichting van de omringende openbare ruimte en realisatie van maatschappelijke voorzieningen in de nabijheid van betreffende woningen.

  • Vroege opschaling energietransitie zeeschepen 2026-2030

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een tijdelijke subsidieregeling voor aandrijflijnen voor hernieuwbare brandstoffen van zeeschepen. Het gaat om een tegemoetkoming in de investeringskosten voor de aanschaf en installatie van aandrijflijnen, die varen op hernieuwbare methanol of waterstof mogelijk maken. Aanvullend op de aandrijflijn kan aan de aanvraag het volgende worden toegevoegd:
    -    de aanschaf en installatie van energiebesparende technieken, die de energiebehoefte van de voortstuwing verminderen; 
    -    de aanschaf en installatie van een batterijpakket. 

  • Wet gegevensverwerking en meldplicht cybersecurity

    Dit wetsvoorstel introduceert een meldplicht voor ernstige ICT-inbreuken en stelt regels over het verwerken van gegevens ten behoeve van de taken van de Minister van Veiligheid en Justitie op het terrein van cybersecurity. De meldplicht geldt alleen voor aanbieders van producten of diensten waarvan de beschikbaarheid of betrouwbaarheid van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving.

  • Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie

    Op 28 juni 2019 is het Klimaatakkoord gepresenteerd. Als onderdeel van de uitwerking van de Klimaatakkoord-afspraken over de gebouwde omgeving, biedt dit wetsvoorstel gemeenten de bevoegdheid tot het stellen van lokale regels om de transitie in de gebouwde omgeving naar duurzame alternatieven tot uitvoering te brengen. Het gaat daarbij om wijzigingen van de Omgevingswet en de Gaswet.

  • Wet jaarverplichting hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong in de industrie

    Met deze wet wordt een jaarverplichting voor industriële gebruikers van waterstof per 1 januari 2026 ingevoerd. Hierbij worden deze waterstofgebruikers verplicht een bepaald percentage hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers te gebruiken in hun processen (specifiek: gebruik van hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong). Dit wetsvoorstel is één van de instrumenten dat nodig is om de doelstelling in artikel 22 bis van de RED III (richtlijn hernieuwbare energie, gewijzigd met Richtlijn 2023/2413) te behalen. Dit artikel bepaalt dat in 2030 de inzet van hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers ten minste 42% moet zijn van het totale waterstofgebruik in de industrie in een lidstaat en in 2035 ten minste 60%. 

  • Wet melding inbreuken elektronische informatiesystemen

    Dit wetsvoorstel introduceert een meldplicht voor ICT-inbreuken. De meldplicht geldt alleen voor aanbieders van producten of diensten waarvan de beschikbaarheid of betrouwbaarheid van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving, en alleen als de inbreuk tot gevolg heeft of kan hebben dat die beschikbaarheid of betrouwbaarheid in belangrijke mate wordt onderbroken.

  • Wet milieubeheer RED-III

    Nederland en Europa willen steeds meer fossiele brandstoffen vervangen door hernieuwbare energie. Naar verwachting wordt de herziene richtlijn hernieuwbare energie (RED-III) later dit jaar formeel vastgesteld. Het is al duidelijk dat Nederland in 2030 14,5% minder CO2 moet uitstoten. De Nederlandse systematiek hernieuwbare energie wordt daarom hervormd. In deze wet worden vier hoofdwijzigingen doorgevoerd. In het najaar worden nieuwe hoogtes van de verplichtingen vastgesteld. Daarover gaat deze wijziging niet.

  • Wet topinkomens

    Met dit wetsvoorstel wordt voorzien in de behoefte de topinkomens in de publieke en semipublieke sector te normeren. De openbaarmaking van topinkomens is al geregeld in de Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde. In aanvulling hierop is een normering van de beloning van topfunctionarissen in de semipublieke sector wenselijk. De wet is in het Coalitieakkoord aangekondigd.

  • Wet verbetering verenigingen van eigenaars

    Dit wetsvoorstel strekt tot aanpassing van het appartementsrecht in het Burgerlijk Wetboek met als doel onderhoud aan appartementsgebouwen te verbeteren en verduurzaming van gebouwen die in beheer zijn van Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) te stimuleren. Er wordt een verplichte vulling van het reservefonds voorgesteld waarin een meerjaren onderhoudsplan of een reservering van 0,5% van de herbouwwaarde van het gebouw leidend is. Verder wordt de mogelijkheid om een lening aan te gaan verbeterd.

  • Wet windenergie op zee

    Dit wetsvoorstel maakt de opschaling van windenergie op zee mogelijk en introduceert een instrument genaamd ‘kavelbesluit’. Niet in de wet zelf maar pas in het kavelbesluit wordt bepaald waar en onder welke voorwaarden een windpark gerealiseerd mag worden. De natuurtoets is geïntegreerd in het kavelbesluit. Een vergunning bepaalt wie het windpark mag realiseren. TenneT krijgt de taak het net op zee voor te bereiden.

  • Wetsvoorstel bestrijden energieleveringscrisis

    Hoewel de vraag naar aardgas daalt, speelt gas nog steeds een cruciale rol in de Nederlandse energievoorziening. Nederland heeft een goed functionerend gassysteem en kent waarborgen om plotselinge verstoringen op te vangen. Bij een ernstige verstoring kan aanvullend overheidsingrijpen nodig zijn. Met het voorstel voor de Wet bestrijden energieleveringscrisis (wbe) wil het kabinet de weerbaarheid van het gassysteem verbeteren en een duidelijk kader opstellen op welke manier de overheid kan ingrijpen als dat nodig is.

  • Wetsvoorstel productiebeperking kolen

    Dit wetsvoorstel bevat een jaarlijkse beperking op het gebruik van kolen voor elektriciteitsproductie. Op 24 april jl. heeft het kabinet in een brief aan de Tweede Kamer over het Urgenda-vonnis aangekondigd forse CO2-reductie te willen realiseren door de komende jaren de elektriciteitsproductie met kolen substantieel terug te dringen. Bovenop bestaande maatregelen wordt een aanvullende CO2-reductie beoogd van 5 MTon.

  • Wetsvoorstel stroomlijning markttoezicht ACM

    Wijziging van de Instellingswet Autoriteit Consument en Markt en enige andere wetten in verband met de stroomlijning van het door de Autoriteit Consument en Markt te houden markttoezicht

  • Wetsvoorstel ter implementatie van het EU Electricity Market Design-pakket

    Het wetsvoorstel implementeert het EU Electricity Market Design-pakket dat de Elektriciteitsrichtlijn, Elektriciteitsverordening, REMIT-Verordening en Acer-Verordening wijzigt. Het EMD-pakket is het resultaat van inspanningen van de Europese Unie tot verdere hervorming van de Europese elektriciteitsmarkt. Op veel punten voldoet de Nederlandse wetgeving al aan de gestelde eisen in het EMD-pakket. Het wetsvoorstel beperkt zich tot de wijzigingen die noodzakelijk zijn om de bepalingen uit het EMD-pakket te implementeren dan wel uit te voeren. Implementatie van de EMD-richtlijn en uitvoering van genoemde verordeningen vindt voor het overgrote deel plaats in het voorstel van de Energiewet (hierna: Energiewet). De Energiewet ligt momenteel ter behandeling voor bij de Eerste Kamer. Daarnaast bevat het wetsvoorstel wijzigingen in de energiebelasting in de Wet belastingen op milieugrondslag in verband met energiedelen.

  • Wetsvoorstel Voortgang Energietransitie

    Dit wetsvoorstel wijzigt de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet om deze verder toekomstbestendig te maken en de uitgangspositie voor de energietransitie te verbeteren door belemmeringen weg te nemen.

  • Wetswijziging energie-etikettering

    Met deze wetswijziging wordt een handhavings- en boetestelsel geïntroduceerd als een nadere uitwerking van de Verordening (EU) 2017/1369 van 4 juli 2017 mbt energie-etikettering voor energie-gerelateerde producten. Het overgrote deel van de voorschriften van de Verordening 2017/1369 is al nader geregeld via een Besluit energie-etikettering energiegerelateerde producten van 30 januari 2018 gebaseerd op de Wet implementatie EU-richtiijnen energie-efficiëntie.

  • Wetswijziging energie-etikettering

    Met deze wetswijziging wordt een handhavings- en boetestelsel geïntroduceerd als een nadere uitwerking van de Verordening (EU) 2017/1369 van 4 juli 2017 mbt energie-etikettering voor energie-gerelateerde producten. Het overgrote deel van de voorschriften van de Verordening 2017/1369 is al nader geregeld via een Besluit energie-etikettering energiegerelateerde producten van 30 januari 2018 gebaseerd op de Wet implementatie EU-richtiijnen energie-efficiëntie.

  • Wijzigen Wet windenergie op zee

    De kern van de Wet windenergie op zee blijft ongewijzigd. Het wetsvoorstel bestaat uit het vastleggen van de nieuwe bevoegdheidsverdeling van de ministers en het voor de verdere toekomst geschikt maken van de wet voor ook andere energiedragers dan elektriciteit. Tot slot wordt de procedure voor de vergunningverlening middels de vergelijkende toets verbeterd en wordt de mogelijkheid om de vergunning te veilen aan de wet toegevoegd.

  • Wijziging Activiteitenbesluit artikel 2.15 milieubeheer

    Wet milieubeheer-plichtige bedrijven moeten alle energiebesparende maatregelen nemen die een terugverdientijd van vijf jaar of minder hebben. Aan artikel 2.15 Activiteitenbesluit Wet milieubeheer wordt een verplichting toegevoegd om te melden hoe aan deze energiebesparingsverplichting wordt voldaan. Ook wordt er een grondslag gegeven voor algemene regels over de wijze waarop terugverdientijd en de onderliggende parameters worden berekend.

  • Wijziging Besluit activiteiten leefomgeving, Besluit kwaliteit leefomgeving en Omgevingsbesluit

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Omgevingsbesluit, die gelijktijdig met de Omgevingswet in werking zullen treden. Het betreft een neutrale omzetting van huidige regelgeving over BBT-conclusies van grote stookinstallaties, toiletlozingen van pleziervaartuigen en monitoring van luchtkwaliteit. De huidige regels zijn als zodanig al eerder geconsulteerd.

  • Wijziging Besluit bouwwerken leefomgeving en enkele andere besluiten i.v.m. de implementatie van de Richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD IV) (eerste tranche)

    Dit besluit vormt de eerste tranche van de implementatie van Richtlijn (EU) 2024/1275 over de energieprestatie van gebouwen (afgekort met EPBD IV). Het besluit voert 
    daartoe nieuwe bepalingen in het Besluit bouwwerken leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en Omgevingsbesluit in. 

  • Wijziging Besluit energie vervoer 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van het Besluit energie vervoer in 2025. Voor de nieuwe herziening van de Hernieuwbare Energierichtlijn (RED-III) is de implementatiedatum vastgesteld op 1 januari 2026. Hierdoor blijft bestaande wetgeving langer van kracht. Daarom worden voor het Besluit energie vervoer een aantal maatregelen doorgevoerd (zie ‘Beleidskompas’). 

  • Wijziging Besluit energie vervoer REDIII

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit energie vervoer. Met deze wijziging wordt een deel van de Europese richtlijn Hernieuwbare Energie (ook wel RED-III) in de Nederlandse regelgeving opgenomen. Deze wijziging verplicht brandstofleveranciers om elk jaar (tot en met 2030) CO2-ketenemissies terug te dringen. De precieze wijzigingen staan beschreven in het document ‘Overzicht wijzigingen’, dat u kunt bekijken onder ‘Relevante documenten’. 

  • Wijziging Besluit energie vervoer voor verhoging percentage jaarverplichting 2024

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een aanpassing voor van het Besluit energie vervoer in 2024. De hoogte van de jaarverplichting wordt in 2024 28,4%. Hiermee wil IenW de ambitie waar maken om meer fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare brandstoffen. IenW voert hiermee het besluit van het kabinet uit om jaarlijks 20 petajoule (PJ) extra hernieuwbare brandstoffen in het wegverkeer verplicht beschikbaar te stellen.

  • Wijziging Besluit SDE

    In het Energieakkoord is afgesproken dat in 2020 14% hernieuwbare energie gerealiseerd wordt. In 2023 moet dit zelfs 16% zijn. Partijen zijn het erover eens dat de bestaande SDE+ regeling het belangrijkste instrument is voor financiering van de onrendabele top bij de uitrol van hernieuwbare energieopwekking. Er zijn verschillende aanpassingen overeengekomen, die zijn ingebracht in het voortgaande proces van optimalisering van het Besluit.

  • Wijziging besluit verbruiks- en kostenoverzicht energie en besluit financieel beheer netbeheerder

    Aanpassing van het Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht energie in verband met het vergroten van het inzicht van de eindafnemer in zijn energieverbruik, met als doel meer energie te besparen in de gebouwde omgeving. Tevens wordt het Besluit financieel beheer netbeheerder aangepast om de daarin opgenomen eisen meer in overeenstemming te brengen met de eisen de door erkende kredietbeoordelingsbureaus worden gesteld aan de kredietwaardigheid van netbeheerders.

  • Wijziging besluiten leveringszekerheid elektriciteit en gas en de besluiten vergunning levering elektriciteit en gas

    De consultatie heeft betrekking op wijziging van vier besluiten die van invloed zijn op de leveringszekerheid van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers, te weten 1) het Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998, 2) het Besluit leveringszekerheid Gaswet, 3) het Besluit vergunning levering elektriciteit aan kleinverbruikers en 4) het Besluit levering gas aan kleinverbruikers.

  • Wijziging bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer

    Dit voorstel wijzigt bijlage 10 bij de Activiteitenregeling waarin de erkende maatregelen voor energiebesparing staan waarmee invulling kan worden gegeven aan de energiebesparingsverplichting in artikel 2.15, eerste lid, van het Activiteitenbesluit milieubeheer.

  • Wijziging bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijzigt bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer. Bijlage 10 bevat maatregellijsten die bedrijven kunnen gebruiken om te voldoen aan de norm van artikel 2.15 van het Activiteitenbesluit milieubeheer. De maatregellijsten worden regelmatig gewijzigd. Het doel is voor zoveel mogelijk bedrijfssectoren lijsten op te stellen. Met de onderhavige wijziging wordt het aantal bedrijfssectoren uitgebreid en de maatregellijsten aangepast en uitgebreid.

  • Wijziging bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer “derde lichting”

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijzigt bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer. Bijlage 10 bevat maatregellijsten die bedrijven kunnen gebruiken om te voldoen aan de norm van artikel 2.15 van het Activiteitenbesluit milieubeheer. De maatregellijsten worden regelmatig gewijzigd.

  • Wijziging Bouwbesluit 2012 2e herziening EPBD

    Met dit besluit wordt invulling gegeven aan de verplichtingen die voortvloeien uit Richtlijn 2018/844/EU, ofwel de tweede herziening van de Richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD III)

  • Wijziging Bouwbesluit 2012 BENG 2020

    Consultatie van het Besluit houdende wijziging van het Bouwbesluit 2012 inzake bijna energie-neutrale nieuwbouw

  • Wijziging Bouwbesluit inzake uitzondering voor drijvende bouwwerken, de labelverplichting voor de kantoorfunctie en enkele andere wijzigingen

    Deze wijziging van het Bouwbesluit 2012 bevat vier onderwerpen: woonboten, C-label voor kantoren, asbest en duurzaam bouwen.

  • Wijziging lagere regelgeving Warmtewet

    Op 22 mei 2017 is een voorstel tot wijziging van de Warmtewet aan de Tweede Kamer aangeboden (TK 34 723, nr. 1). De Warmtewet bevat een aantal delegatiebepalingen. Deze worden ingevuld in het Warmtebesluit en de Warmteregeling. De wijzigingsvoorstellen voor het Warmtebesluit en de Warmteregeling worden hierbij geconsulteerd.

  • Wijziging Omgevingsregeling ivm nieuwe versies NTA 8800, BRL 9500-U/W en BRL 9501

    Deze wijzigingsregeling wijst een nieuwe versie van de energiebepalingsmethode NTA 8800 aan en ook een actuele versie van de beoordelingsrichtlijnen 9500-U, 9500-W en 9501. In de nieuwe versies is de Richtlijn (EU) 2024/1275 over de energieprestatie van gebouwen geimplementeerd. 

  • Wijziging Regeling afsluitbeleid kleinverbruikers elektriciteit gas en Warmteregeling

    Kabinet wil afsluitregels voor energie structureel aanscherpen

  • Wijziging Regeling energie vervoer

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een aanpassing voor van de Regeling Energie voor Vervoer 2024. De vermenigvuldigingsfactor voor inboekingen aan de zeevaartsector wordt 0,4. Met de wijziging wil de staatssecretaris de balans in het systeem Energie Vervoer tussen de zeevaart- en de wegsector herstellen.

  • Wijziging Regeling energie vervoer 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling energie vervoer 2025. In deze conceptwijziging wordt voorgesteld om: 

  • wijziging Regeling energie vervoer ivm UER's en scheepvaart 2021

    Het ministerie van IenW bereidt een wijziging voor van de Regeling energie vervoer: 1 In de regeling wordt de inzet van biobrandstoffen in zeevaart uitgesloten, waarbij het voornemen is de inzet van geavanceerde biobrandstoffen in zeevaart wel toe te staan. Conform voornemens uit Kamerstuk 34717-8. 2 De mogelijkheid om met exploitatiereductie-eenheden te voldoen aan de broeikasgasemissiereductieverplichting wordt doorgezet in verband met de overgang naar nieuwe wettelijke regels per 1-1-‘22.

  • Wijziging Regeling energie vervoer kalenderjaren 2022-2030

    Het ministerie van IenW wil de Regeling energie vervoer wijzigen: • Inboekmogelijkheden voor leveringen hernieuwbare energie aan de binnenvaart en leveringen van EN15940 biobrandstof worden versoepeld; • De lijst inboekbare vaste installaties wordt uitgebreid; • Een mogelijke verlaging van de multiplier zeevaart wordt voorgelegd; • De vermenigvuldigers voor inboekingen van verschillende categorieën energiedragers worden verlaagd; • en enkele tekstuele verduidelijkingen.

  • Wijziging Regeling energieprestatievergoeding huur voor een woning die aangesloten is op een extern warmtenet of voor een woning waarop warmte wordt opgewekt die niet volledig duurzaam is.

    Deze regeling wijzigt de Regeling energieprestatievergoeding huur i.v.m. de mogelijkheid van een energieprestatievergoeding voor woningen die aangesloten zijn op een extern warmtenet of waarop warmte die deels fossiel is, wordt opgewekt. Dit in afwijking van de in het Besluit energieprestatievergoeding vastgestelde systematiek.

  • Wijziging Regeling voertuigen in verband met handhaving AdBlue

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling voertuigen. Deze aanpassing zorgt ervoor dat instanties, zoals de Inspectie Leefomgeving en Transport en de politie, kunnen optreden tegen voertuigen met een defect of emissiebeheersingssysteem, zoals het SCR-systeem. Zij kunnen dan boetes geven aan bestuurders en eigenaren van voertuigen als:

  • Wijziging Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en –innovaties in transport DKTI

    Het ministerie van IenW bereidt een uitbreiding voor van de regeling voor Demonstratie klimaattechnologieën en -innovaties (DKTI). Dit nieuwe onderdeel heet ‘Learning by Using’. Bedrijven die samen kennis willen opdoen met de inzet van zero-emissie (ZE) vrachtwagens kunnen in het kader van Learning by Using subsidie krijgen voor een deel van de kosten voor experimentele ontwikkeling, voertuigen en tank- en laadinfrastructuur. Ook zijn er enkele kleinere wijzigingen in de bestaande regeling.

  • Wijziging SVOH

    Deze regeling draagt bij aan het beleidsdoel energiebesparing in de gebouwde omgeving. Met deze wijziging wordt de regeling verder verbeterd met oog op dit beleidsdoel. Private verhuurders kunnen aanspraak maken op een subsidie voor energiebesparing, onderhoud en energieadvies.

  • Wijziging van de Activiteitenregeling met betrekking tot de eisen aan de rapportage van energiebesparende maatregelen

    In deze wijziging van de Activiteitenregeling milieubeheer wordt artikel 2.15 van het Activiteitenbesluit milieubeheer nader uitgewerkt. Na artikel 2.16 worden vier artikelen toegevoegd. Ook wordt een terugverdientijdmethodiek toegevoegd. Deze methodiek wordt gebruikt voor het in kaart brengen van de terugverdientijd van energiebesparende maatregelen voor een individuele inrichting.

  • Wijziging van de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte in verband met de mogelijkheid voor verhuurder en huurder een energieprestatievergoeding overeen te komen

    Dit wetsvoorstel strekt tot wijziging van de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte. Het wetsvoorstel maakt het voor verhuurder en huurder mogelijk om in het kader van het energiezuinig maken van de woning een energieprestatievergoeding aan de verhuurder overeen te komen voor een gegarandeerde energieprestatie van de woning.

  • Wijziging van het Besluit schadevergoeding net op zee

    Een producent die elektriciteit opwekt met windturbines op zee heeft op grond van artikel 16f van de Elektriciteitswet 1998 in bepaalde gevallen recht op een vergoeding van schade waarin het net op zee niet beschikbaar is voor transport van geproduceerde elektriciteit. In het Besluit schadevergoeding net op zee (hierna: het besluit) worden nadere regels gesteld over het recht op schadevergoeding en de bestanddelen waaruit dit bestaat.

  • Wijziging Wako

    De Wet aansprakelijkheid kernongevallen bevat bepalingen die bij de toepassing van het Verdrag van Parijs inzake wettelijke aansprakelijkheid op het gebied van kernenergie in acht moeten worden genomen. Deze wijziging geeft toepassing aan artikel 1, onderdeel b, van dit verdrag.

  • Wijziging Warmtebesluit in verband met aanpassing tariefregulering

    Deze wijziging van het Warmtebesluit zorgt voor aanpassing van de wijze waarop de maximale tarieven voor collectieve warmte op grond van de Warmtewet worden berekend. Met deze aanpassing wordt beoogd om de voorziene eerste fase van de tariefregulering onder het voorstel voor de Wet collectieve warmte reeds onder de huidige Warmtewet te implementeren.

  • Wijziging Waterschapswet en Waterwet voor versterking toepassing profijtbeginsel bij watersysteemheffing, ruimte voor nieuwe ontwikkelingen en oplossen van enkele knelpunten

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Waterschapswet en de Waterwet. De waterschapsbelastingen worden hiermee aangepast en knelpunten in de watersysteemheffing, de zuiveringsheffing en verontreinigingsheffing worden opgelost.

  • Wijziging Wet milieubeheer i.v.m. implementatie richtlijn RED2

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de invoering van het transportgedeelte van de Europese herziene Richtlijn hernieuwbare energie (RED2) voor. Dit maakt de uitwerking van het Klimaatakkoord, en ook van de kaders van de RED2 mogelijk. Hiermee draagt deze regeling bij aan de vergroening van de mobiliteitssector. Daarnaast wordt een kleine aanpassing gedaan aan het Besluit energie vervoer voor de jaarverplichting 2021.

  • Wijziging Wet milieubeheer tbv ILUC-richtlijn en reductieverplichting richtlijn brandstofkwaliteit

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) past de Wet milieubeheer aan. Aanleiding voor de wijziging is de implementatie van de Europese richtlijn Indirect Land Use Change (ILUC) en de operationalisering van de reductieverplichting van de richtlijn brandstofkwaliteit en de daarmee samenhangende uitvoeringssystematiek.

  • Wijziging Woningwet

    Met dit wetsvoorstel stelt de regering voor de handhavingsinstrumenten ter handhaving van het overtreden van voorschriften die worden gegeven met het oog op verbindende internationale verplichtingen (zoals richtlijnen) uit te breiden met een bestuurlijke boete. Deze uitbreiding maakt het onder meer mogelijk het niet overhandigen van energielabels bij utiliteitsgebouwen te handhaven.

  • wijzigingen voortvloeiend uit het energierapport 2011

    Het wetsvoorstel behandelt een aantal in het Energierapport 2011 benoemde knelpunten in de Elektriciteitswet 1998 en Gaswet. Daarnaast geeft een aantal andere ontwikkelingen aanleiding tot wijziging van de Elektriciteitswet 1998.

  • Wijzigingsbesluit algemene maatregelen van bestuur Kernenergiewet

    Het ministerie van IenW wil 4 AMvBs (Besluiten) onder de Kernenergiewet wijzigen, in verband met: • versterking van de juridische ordening via herschikking van lagere regelgeving, zodat hoofdelementen van de regelgeving omtrent kernenergie en straling nadrukkelijker op AMvB-niveau worden geregeld; • technische correcties en verbeteringen; • een aantal (kleine) inhoudelijke wijzigingen, waaronder vergroting van de kring betrokken bestuursorganen bij besluiten over een nucleaire installatie.

  • Wijzigingsbesluit minimale hoeveelheid hernieuwbare energie bij ingrijpende renovatie

    De EU richtlijn hernieuwbare energie (RED II) bevat een verplichting voor lidstaten om een hoeveelheid hernieuwbare energie voor te schrijven bij ingrijpende renovatie. Dit draagt bij aan het vergroten van de inzet van energie uit hernieuwbare bronnen en de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Het ministerie van BZK bereidt de implementatie van deze regelgeving voor en brengt deze nu in consultatie.

  • Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024

    In de wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024 worden de leennormen voor 2024 vastgelegd voor het verstrekken van hypotheken. In de eerste plaats wordt de leenruimte afhankelijk van het energielabel van de woning. Bij de leennormen voor 2024 wordt rekening gehouden met het gebouwgebonden energieverbruik van een woning met energielabel E, F of G. Voor de aankoop van een woning met energielabel E, F of G zal hierdoor de leenruimte verkrappen. Voor de aankoop van een woning met een beter energielabel kan een consument meer lenen. Indien een consument daarnaast energiebesparende voorzieningen wil financieren kan afhankelijk van het energielabel van de woning een extra bedrag worden geleend.

  • Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2026

    De hoogte van de maximale hypotheek is deels afhankelijk van de energiezuinigheid van de woning. Voor woningen met een lager energieverbruik en dus naar verwachting lagere energielasten, kan een consument een hogere hypotheek krijgen. In de Regeling  hypothecair krediet zijn bedragen vastgesteld die buiten beschouwing kunnen worden gelaten bij het vaststellen van de financieringslast. De bedragen die buiten beschouwing kunnen worden gelaten bij energiezuinige woningen worden aangepast vanwege de lagere opbrengst van zonnepanelen. De bedragen die buiten beschouwing kunnen worden gelaten bij het bepalen van de financieringslast voor woningen met energielabel A+++ en A++++ (al dan niet met een energieprestatiegarantie afgegeven voor een periode van ten minste tien jaar) zijn naar beneden bijgesteld vanwege de lagere opbrengsten van zonnepanelen. Daarnaast is het extra bedrag dat een consument kan lenen voor energiebesparende voorzieningen voor energiezuinige woningen met energielabel A+++ geschrapt.

  • Wijzigingsregeling i.v.m. geactualiseerde versies BRL en NTA 8800

    Deze wijzigingsregeling wijst een nieuwe versie van energieprestatiebepalingsmethode NTA 8800 aan, en ook actuele versies van de beoordelingsrichtlijnen 9500-U, 9500-W en 9501. 

  • Wijzigingsregeling ivm geactualiseerde versies BRL en NTA8800

    Deze wijzigingsregeling wijst een nieuwe versie van energieprestatiebepalingsmethode NTA 8800 aan, alsmede actuele versies van de beoordelingsrichtlijnen 9500-U, 9500-W en 9501.