Zoekresultaat

210 resultaten
U heeft gezocht op: Energie

Sorteren op:
  • Vroege opschaling energietransitie zeeschepen 2026-2030

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een tijdelijke subsidieregeling voor aandrijflijnen voor hernieuwbare brandstoffen van zeeschepen. Het gaat om een tegemoetkoming in de investeringskosten voor de aanschaf en installatie van aandrijflijnen, die varen op hernieuwbare methanol of waterstof mogelijk maken. Aanvullend op de aandrijflijn kan aan de aanvraag het volgende worden toegevoegd:
    -    de aanschaf en installatie van energiebesparende technieken, die de energiebehoefte van de voortstuwing verminderen; 
    -    de aanschaf en installatie van een batterijpakket. 

  • Energieregeling (regeling Energiewet)

    Op 1 januari 2026 zal de Energiewet in werking treden. Deze nieuwe wet vervangt en moderniseert de huidige Gaswet en Elektriciteitswet 1998 en bepaalt de regels voor de elektriciteits- en gasmarkt en het energiesysteem. Bij de Energiewet en het onderliggende Energiebesluit (AMvB) hoort ook een ministeriële regeling: de Energieregeling. Deze Energieregeling wordt nu geconsulteerd.

  • Wijziging Regeling voertuigen in verband met handhaving AdBlue

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling voertuigen. Deze aanpassing zorgt ervoor dat instanties, zoals de Inspectie Leefomgeving en Transport en de politie, kunnen optreden tegen voertuigen met een defect of emissiebeheersingssysteem, zoals het SCR-systeem. Zij kunnen dan boetes geven aan bestuurders en eigenaren van voertuigen als:

  • Publiek toezicht energielabels

    Met dit voorstel wordt de kwaliteit van energielabels verbeterd. Een energielabel laat zien hoe energiezuinig een gebouw is. Dit is belangrijk als je een huis koopt, verkoopt of verhuurt. Het nieuwe voorstel zorgt voor beter toezicht.

  • Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2026

    De hoogte van de maximale hypotheek is deels afhankelijk van de energiezuinigheid van de woning. Voor woningen met een lager energieverbruik en dus naar verwachting lagere energielasten, kan een consument een hogere hypotheek krijgen. In de Regeling  hypothecair krediet zijn bedragen vastgesteld die buiten beschouwing kunnen worden gelaten bij het vaststellen van de financieringslast. De bedragen die buiten beschouwing kunnen worden gelaten bij energiezuinige woningen worden aangepast vanwege de lagere opbrengst van zonnepanelen. De bedragen die buiten beschouwing kunnen worden gelaten bij het bepalen van de financieringslast voor woningen met energielabel A+++ en A++++ (al dan niet met een energieprestatiegarantie afgegeven voor een periode van ten minste tien jaar) zijn naar beneden bijgesteld vanwege de lagere opbrengsten van zonnepanelen. Daarnaast is het extra bedrag dat een consument kan lenen voor energiebesparende voorzieningen voor energiezuinige woningen met energielabel A+++ geschrapt.

  • Leegstandwet

    Met de voorgestelde wijzigingen in de Wet aanpak leegstand krijgen gemeenten meer 
    middelen om leegstand aan te pakken. Hierdoor wordt het voor gemeenten aantrekkelijker om een leegstandverordening in te voeren. Hierdoor kan langdurig leegstaand vastgoed sneller in gebruik worden genomen waarmee tijdelijk woonruimte kan 
    worden gecreëerd en/of de leefbaarheid in een gebied kan worden verbeterd. Met de tijdelijke 
    verhuur onder de Leegstandwet kan eveneens tijdelijk woonruimte worden gecreëerd in 
    afwachting van bijvoorbeeld sloop en vernieuwbouw. hierdoor wordt de bestaande 
    voorraad beter benut.

  • Wijziging Besluit bouwwerken leefomgeving en enkele andere besluiten i.v.m. de implementatie van de Richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD IV) (eerste tranche)

    Dit besluit vormt de eerste tranche van de implementatie van Richtlijn (EU) 2024/1275 over de energieprestatie van gebouwen (afgekort met EPBD IV). Het besluit voert 
    daartoe nieuwe bepalingen in het Besluit bouwwerken leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en Omgevingsbesluit in. 

  • Nationale visie op duurzame koolstof in de chemische industrie

    De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat & Klimaat en Groene Groei hebben een visie opgesteld. Deze visie gaat over het gebruik van duurzame grondstoffen in de Nederlandse chemische industrie. De chemische industrie gebruikt nu nog voornamelijk fossiele grondstoffen zoals aardolie en gas voor de productie van plastics, wasmiddel, coatings en nog veel meer. Deze visie beschrijft hoe de chemische industrie fossiele grondstoffen kan vervangen door secundaire grondstoffen, duurzame biogrondstoffen of CO2. Hiermee wordt het gebruik van fossiele grondstoffen zo laag mogelijk. De visie geeft ook inzicht in welke acties daarvoor nodig zijn.

  • Wijziging Omgevingsregeling ivm nieuwe versies NTA 8800, BRL 9500-U/W en BRL 9501

    Deze wijzigingsregeling wijst een nieuwe versie van de energiebepalingsmethode NTA 8800 aan en ook een actuele versie van de beoordelingsrichtlijnen 9500-U, 9500-W en 9501. In de nieuwe versies is de Richtlijn (EU) 2024/1275 over de energieprestatie van gebouwen geimplementeerd. 

  • Wetsvoorstel bestrijden energieleveringscrisis

    Hoewel de vraag naar aardgas daalt, speelt gas nog steeds een cruciale rol in de Nederlandse energievoorziening. Nederland heeft een goed functionerend gassysteem en kent waarborgen om plotselinge verstoringen op te vangen. Bij een ernstige verstoring kan aanvullend overheidsingrijpen nodig zijn. Met het voorstel voor de Wet bestrijden energieleveringscrisis (wbe) wil het kabinet de weerbaarheid van het gassysteem verbeteren en een duidelijk kader opstellen op welke manier de overheid kan ingrijpen als dat nodig is.

  • Wet jaarverplichting hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong in de industrie

    Met deze wet wordt een jaarverplichting voor industriële gebruikers van waterstof per 1 januari 2026 ingevoerd. Hierbij worden deze waterstofgebruikers verplicht een bepaald percentage hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers te gebruiken in hun processen (specifiek: gebruik van hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong). Dit wetsvoorstel is één van de instrumenten dat nodig is om de doelstelling in artikel 22 bis van de RED III (richtlijn hernieuwbare energie, gewijzigd met Richtlijn 2023/2413) te behalen. Dit artikel bepaalt dat in 2030 de inzet van hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers ten minste 42% moet zijn van het totale waterstofgebruik in de industrie in een lidstaat en in 2035 ten minste 60%. 

  • Ontwerpregeling spuk ontzorgingsprogramma isolatie en ventilatie gemeenten Groningen en Noord-Drenthe

    Deze regeling beoogt gemeenten in de provincie Groningen en de gemeenten Aa en Hunze, Noordenveld en Tynaarlo in 2024 te ondersteunen bij de uitvoering van maatregel 29. Maatregel 29 is een van de maatregelen uit de kabinetsreactie Nij Begun en gaat over een extra subsidie voor isolatie- en ventilatiemaatregelen. Gemeenten ontvangen de gelden in 2024, maar kunnen deze ook in 2025 besteden.

  • Social Climate Fund

    Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn om zo te helpen met het verminderen van klimaatverandering. Daarom werken we aan een overgang van het gebruik van fossiele naar duurzame energie: de energietransitie. Dit biedt nieuwe kansen maar kost ook geld. Voor consumenten en bedrijven kan dit financiële gevolgen hebben. Zo kunnen bijvoorbeeld de kosten van brandstof stijgen. Om ervoor te zorgen dat de energietransitie voor iedereen betaalbaar blijft, heeft de Europese Unie een fonds opgezet: het Social Climate Fund. Nederland kan hier geld uit ontvangen voor een eerlijke energietransitie. Het kabinet moet hiervoor plannen indienen bij de Europese Commissie. De deadline hiervoor is 30 juni 2025.

    Bij deze consultatie willen we u vragen uw mening over deze voorstellen te geven. 

  • Verzamelbesluit Omgevingswet LVVN en KGG 2026

    Het Verzamelbesluit Omgevingswet LVVN en KGG 2026 bevat wijzigingen van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal), het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) en het Omgevingsbesluit (Ob), die zijn vastgesteld krachtens de Omgevingswet (Ow). Het merendeel van de wijzigingen betreft technische wijzigingen. Daarnaast worden enkele inhoudelijke wijzigingen doorgevoerd, waarbij geldt dat deze wijzigingen worden doorgevoerd naar aanleiding van nieuw vastgesteld beleid (het Programma Energiehoofdstructuur (PEH)).

  • Energielabel via mijnoverheid

    Deze regeling voorziet in een juridische grondslag in de Regeling Energieprestatie Gebouwen en Omgevingsregeling om de benodigde gegevensverwerkingen te mogen uitvoeren om het energielabel te verstrekken aan de eigenaar van het gebouw waarvoor het energielabel is afgegeven en aan personen die hun woonadres hebben in dat gebouw.

  • Modernisering WWSO

    Het woningwaarderingsstelsel voor onzelfstandige woonruimte (WWSO) bepaalt de maximale huurprijs die voor een kamer gevraagd kan worden. Dit gebeurt op basis van punten. Het WWSO wordt gemoderniseerd.

  • AERIUS 2023, herprioritering doelen en uitbreiding AERIUS Register met verschillende stikstofbanken

    Deze regeling schrijft het gebruik van versie 2023 voor van AERIUS Calculator, Monitor en Register:

  • Jaarverplichting groen gas

    Onder dit wetsvoorstel krijgen energieleveranciers een administratieve verplichting om jaarlijks een bepaalde hoeveelheid groen gas aan de gebouwde omgeving te leveren. Dit is een administratieve verplichting, omdat er niet fysiek gemeten kan worden hoeveel groen gas aan de gebouwde omgeving is geleverd. Om administratief aan te tonen dat een energieleverancier aan de verplichting voldoet, wordt er gebruik gemaakt van de bestaande Garanties van Oorsprong (GvO’s) en worden er nieuwe verhandelbare eenheden ingezet, namelijk de groengaseenheid (GGE). De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa), die de voorgestelde uitvoerende- en toezichthoudende instantie is, bepaalt jaarlijks hoeveel GGE’s een energieleverancier op zijn rekening moet hebben om aan de verplichting te voldoen.

  • Wijzigingsregeling lokale aanpak isolatie Nationaal Isolatieprogramma

    Het demissionaire kabinet wil 425 miljoen euro inzetten voor kwetsbare dorpen en wijken. Hiervan is 400 miljoen euro bedoeld voor de lokale aanpak isolatie. Met deze wijzigingsregeling wordt 119 miljoen euro dit jaar extra aan gemeenten beschikbaar gesteld voor de lokale aanpak. De overige middelen komen in latere tranches van de lokale aanpak beschikbaar. Het toevoegen van de extra middelen is nog afhankelijk van parlementaire besluitvorming over de begroting van het ministerie van BZK waarin deze middelen zijn opgenomen. Daarnaast wordt het doel van de regeling verduidelijkt door expliciet te maken dat de middelen voor mensen zijn bedoeld die te maken hebben met energiearmoede of een risico daarop.

  • Ontwerpregeling spuk regionale structuur NPLW

    De regionale structuur is onderdeel van het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW). Deze regeling is voor de periode 2023 t/m 2025 en beoogt gemeenten te ondersteunen in hun regionale samenwerking ten behoeve van de warmtetransitie en de uitvoering van de transitievisies warmte of uitvoeringsplannen. 

  • Subsidieregeling procesondersteuning voor opschaling renovatieprojecten

    De subsidieregeling procesondersteuning voor opschaling renovatieprojecten (SPOR) geeft subsidie voor de procesondersteuning van samenwerkingsverbanden van woningeigenaren. Woningeigenaren kunnen verhuurders of eigenaar-bewoners zijn. Deze samenwerkingsverbanden hebben als doel het bundelen van hun woningen en daarmee gezamenlijk opschalen van renovatieprojecten ter verduurzaming van huur- en koopwoningen.

  • Aanwijzen nieuwe versies NTA8800, BRL9500U/W en BRL9501

    Deze wijzigingsregeling wijst een nieuwe versie van energieprestatiebepalingsmethode NTA 8800 aan, en ook actuele versies van de beoordelingsrichtlijnen 9500-U, 9500-W en 9501.

  • Nieuwe generatie Geo-standaarden (betere gegevensuitwisseling)

    Forum Standaardisatie toetst om OGC-API standaarden te verplichten aan de overheid als onderdeel van de basisset Geo-standaarden. Daarnaast toetst het Forum Standaardisatie om WMS en WFS standaarden (onderdeel van de Geo-standaarden) aan te bevelen aan de overheid en niet meer te verplichten. In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts.

  • Wijziging Warmtebesluit in verband met aanpassing tariefregulering

    Deze wijziging van het Warmtebesluit zorgt voor aanpassing van de wijze waarop de maximale tarieven voor collectieve warmte op grond van de Warmtewet worden berekend. Met deze aanpassing wordt beoogd om de voorziene eerste fase van de tariefregulering onder het voorstel voor de Wet collectieve warmte reeds onder de huidige Warmtewet te implementeren.

  • Aanwijzing elektriciteitsprojecten vanwege zwaarwegende maatschappelijke belangen

    Het doel van de wijziging van het Omgevingsbesluit door dit ontwerpbesluit (AMvB) is een snellere beroepsprocedure voor besluiten voor elektriciteitsprojecten vanaf 25kV. Met deze stap wordt een belangrijke versnelling in de uitbreiding van het stroomnet aangebracht voor de realisatie van projecten. Deze wettelijke maatregel is een resultaat van een breder pakket aan versnellingsmaatregelen die voor energieprojecten wordt uitgevoerd.

  • Investeringssubsidie maakindustrie klimaatneutrale economie

    De investeringssubsidie maakindustrie klimaatneutrale economie. Deze regeling heeft als doel investeringen te ondersteunen die nodig zijn voor productie in de waterstof-, batterijen- en zon-PV-sector. 

  • Subsidieregeling versterking duurzaam verdienvermogen ACS en BES

    De subsidieregeling voorziet in het voornemen om rendabel bij te dragen aan de economische ontwikkeling van de Caribische landen door garantieregelingen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), het Nationaal Groeifonds en regelingen voor duurzame energieproductie (SDE++) open te stellen voor aanvragen uit het hele Koninkrijk. Rechtstreekse openstelling van deze regelingen voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten bleek niet mogelijk. Het is daarom noodzakelijk om een passend instrumentarium te ontwikkelen met vergelijkbare doelstellingen als voor de Nederlandse instrumenten. Daarom is besloten om de regelingen uit te werken op basis van de Kaderwet overige BZK-subsidies, omdat deze daar wel een grondslag voor biedt. De Subsidieregeling versterking duurzaam verdienvermogen ACS en BES geeft invulling aan voornoemde met betrekking tot het Nationaal Groeifonds. 

  • Herziening Subsidieregeling Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen (SVOH) 2025

    Deze consultatie gaat over een wijziging van de Subsidieregeling Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen (SVOH). Met deze subsidieregeling stimuleren we energiebesparing bij huurwoningen van private verhuurders. De SVOH ondersteunt private verhuurders bij het verduurzamen van hun woningen en daarmee samenhangend onderhoud en zorgt daarmee ook voor een lagere energierekening voor huurders. Via de wijziging die hierbij in internetconsultatie gaat, wordt de regeling verbeterd en passender gemaakt voor de doelgroep.

  • Subsidieregeling AtJ brandstoffen

    For English information regarding this consultation see the English consultationdocuments and answer form below ‘Relevante documenten’.

  • Subsidieregeling P2X brandstoffen

    For English information regarding this consultation see the English consultationdocuments and answer form below ‘Relevante documenten’.

  • Verzamelwet Klimaat en Groene Groei

    Het verzamelwetsvoorstel Klimaat en Groene Groei (KGG) past verschillende wetten aan. In de Klimaatwet wordt onder andere de taak van de Wetenschappelijke Klimaatraad vastgelegd. In de Omgevingswet wordt geregeld dat weer automatisch een gedoogplicht geldt tijdens de ontwerpfase van werken op het gebied van infrastructuur, water, mijnbouw en energie en werken voor grenswateren. In de Wet milieubeheer wordt een grondslag opgenomen voor het kunnen opvragen van informatie door de Nederlandse Emissieautoriteit. In de Wet windenergie op zee worden een aantal regels verduidelijkt om beter aan te sluiten op de praktijk. In verschillende wetten worden technische fouten hersteld, zoals tekstfouten of verkeerde verwijzingen naar regelgeving, en de aanduidingen van bevoegde ministers geactualiseerd.

  • Wetsvoorstel ter implementatie van het EU Electricity Market Design-pakket

    Het wetsvoorstel implementeert het EU Electricity Market Design-pakket dat de Elektriciteitsrichtlijn, Elektriciteitsverordening, REMIT-Verordening en Acer-Verordening wijzigt. Het EMD-pakket is het resultaat van inspanningen van de Europese Unie tot verdere hervorming van de Europese elektriciteitsmarkt. Op veel punten voldoet de Nederlandse wetgeving al aan de gestelde eisen in het EMD-pakket. Het wetsvoorstel beperkt zich tot de wijzigingen die noodzakelijk zijn om de bepalingen uit het EMD-pakket te implementeren dan wel uit te voeren. Implementatie van de EMD-richtlijn en uitvoering van genoemde verordeningen vindt voor het overgrote deel plaats in het voorstel van de Energiewet (hierna: Energiewet). De Energiewet ligt momenteel ter behandeling voor bij de Eerste Kamer. Daarnaast bevat het wetsvoorstel wijzigingen in de energiebelasting in de Wet belastingen op milieugrondslag in verband met energiedelen.

  • Subsidieregeling stimulering verwijdering medicijnresten rioolwater tweede tranche

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een subsidieregeling voor. De subsidieregeling biedt waterschappen financiële ondersteuning bij de aanleg van een vergaande zuiveringstrap (vierde trap) op hun rioolwaterzuiveringsinstallaties. Dit helpt bij het verwijderen van microverontreinigingen, zoals medicijnresten, uit het rioolwater.

  • Regels over de ordening van het aanbod van voorzieningen op verzorgingsplaatsen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor. Dit voorstel gaat over de uitgifte van locaties voor laden en shops op verzorgingsplaatsen. Verzorgingsplaatsen zijn de terreinen langs autowegen en autosnelwegen die in beheer zijn bij het Rijk. Weggebruikers kunnen hier stoppen voor een korte pauze, om te tanken of om hun voertuig op te laden. Het wetsvoorstel regelt dat voor laadvoorzieningen en shops op verzorgingsplaatsen een exploitatievergunning nodig is, die de Minister van Infrastructuur en Waterstaat verdeelt door middel van periodieke veilingen.

  • MRQ

    De regeling wijzigt de Regeling kwaliteitsaspecten netbeheer elektriciteit en gas (MRQ) op een aantal onderdelen. De wijzigingen bevatten aanscherpingen van bestaande voorschriften en de wijzigingen zorgen voor meer samenhang van de verschillende onderdelen van de regeling. Deze regeling is nauw verbonden met het Besluit veiligheid lage druk gastransport welke gelijktijdig openstaat voor consultatie.

  • wijzigingen voortvloeiend uit het energierapport 2011

    Het wetsvoorstel behandelt een aantal in het Energierapport 2011 benoemde knelpunten in de Elektriciteitswet 1998 en Gaswet. Daarnaast geeft een aantal andere ontwikkelingen aanleiding tot wijziging van de Elektriciteitswet 1998.

  • AmvB Onafhankelijkheid

    Het onderwerp van deze consultatie is een concept algemene maatregel van bestuur houdende regels ten uitvoering de implementatie van richtlijnen en verordeningen op het gebied van elektriciteit en gas (Besluit uitvoering onafhankelijkheidseisen energierichtlijnen)

  • MR melding wijziging zeggenschap

    Het onderwerp van deze consultatie is het concept voor de Regeling melding wijziging zeggenschap Elektriciteitswet 1998 en Gaswet.

  • Wijziging Wako

    De Wet aansprakelijkheid kernongevallen bevat bepalingen die bij de toepassing van het Verdrag van Parijs inzake wettelijke aansprakelijkheid op het gebied van kernenergie in acht moeten worden genomen. Deze wijziging geeft toepassing aan artikel 1, onderdeel b, van dit verdrag.

  • amvb waardevaststelling netten

    Het onderwerp van deze consultatie is het concept voor een besluit tot vaststelling van de waarde van de economische eigendom bij overdracht van een net voor transport van elektriciteit of een gastransportnet. Dit besluit vloeit voort uit wijzigingen in de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet ter implementatie van de derde energierichtlijnen (artikel 13 lid 8 Elektriciteitswet 1998 en artikel 5 lid 8 Gaswet).

  • Wet melding inbreuken elektronische informatiesystemen

    Dit wetsvoorstel introduceert een meldplicht voor ICT-inbreuken. De meldplicht geldt alleen voor aanbieders van producten of diensten waarvan de beschikbaarheid of betrouwbaarheid van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving, en alleen als de inbreuk tot gevolg heeft of kan hebben dat die beschikbaarheid of betrouwbaarheid in belangrijke mate wordt onderbroken.

  • Implementatiewet richtlijn energie-efficiëntie

    Dit wetsvoorstel zet de Europese richtlijn energie-efficiëntie (2012/27/EU) om in Nederlandse wetten. In dit wetsvoorstel is, conform vaststaand kabinetsbeleid, ten opzichte van de richtlijn geen aanvullend nationaal beleid opgenomen. Het wetsvoorstel wijzigt de Wet implementatie EU-richtlijnen energie-efficiëntie, de Elektriciteitswet 1998, de Gaswet en de Warmtewet.

  • Wijziging Woningwet

    Met dit wetsvoorstel stelt de regering voor de handhavingsinstrumenten ter handhaving van het overtreden van voorschriften die worden gegeven met het oog op verbindende internationale verplichtingen (zoals richtlijnen) uit te breiden met een bestuurlijke boete. Deze uitbreiding maakt het onder meer mogelijk het niet overhandigen van energielabels bij utiliteitsgebouwen te handhaven.

  • Wijziging Besluit SDE

    In het Energieakkoord is afgesproken dat in 2020 14% hernieuwbare energie gerealiseerd wordt. In 2023 moet dit zelfs 16% zijn. Partijen zijn het erover eens dat de bestaande SDE+ regeling het belangrijkste instrument is voor financiering van de onrendabele top bij de uitrol van hernieuwbare energieopwekking. Er zijn verschillende aanpassingen overeengekomen, die zijn ingebracht in het voortgaande proces van optimalisering van het Besluit.

  • Besluit kostenoverzicht energie 2014

    Met het besluit kostenoverzicht energie 2014 worden artikel 10 en 11 van de richtlijn energie-efficientie geïmplementeerd. Er is gekozen voor minimale implementatie, dus zonder nationale koppen. Dit conceptbesluit zal het nu geldende besluit kostenoverzicht energie vervangen.

  • Wet gegevensverwerking en meldplicht cybersecurity

    Dit wetsvoorstel introduceert een meldplicht voor ernstige ICT-inbreuken en stelt regels over het verwerken van gegevens ten behoeve van de taken van de Minister van Veiligheid en Justitie op het terrein van cybersecurity. De meldplicht geldt alleen voor aanbieders van producten of diensten waarvan de beschikbaarheid of betrouwbaarheid van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving.

  • Regeling windenergie op zee 2015

    Op grond van deze regeling kan subsidie worden aangevraagd voor de eerste 700 MW windenergie op zee. Deze 700 MW wordt gerealiseerd op twee kavels in het windenergiegebied Borssele. Vanwege de samenhang wordt de Uitvoeringsregeling Wet windenergie op zee tegelijk geconsulteerd.

  • Besluit energieprestatievergoeding huur

    Dit ontwerpbesluit stelt regels over de gevallen waarin en de voorwaarden waaronder de energieprestatievergoeding tussen huurder en verhuurder kan worden overeengekomen. Verder wordt hierin een maximumbedrag voor de energieprestatievergoeding vastgesteld. Daarnaast bevat het een wijziging van het besluit huurprijzen woonruimte wat betreft de huurpunten voor woningen waarvoor een energieprestatievergoeding is overeengekomen.

  • Wet verbetering verenigingen van eigenaars

    Dit wetsvoorstel strekt tot aanpassing van het appartementsrecht in het Burgerlijk Wetboek met als doel onderhoud aan appartementsgebouwen te verbeteren en verduurzaming van gebouwen die in beheer zijn van Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) te stimuleren. Er wordt een verplichte vulling van het reservefonds voorgesteld waarin een meerjaren onderhoudsplan of een reservering van 0,5% van de herbouwwaarde van het gebouw leidend is. Verder wordt de mogelijkheid om een lening aan te gaan verbeterd.

  • Regeling energieprestatievergoeding huur

    Deze ministeriële regeling vloeit voort uit het ontwerpbesluit houdende regels omtrent de mogelijkheid voor verhuurder en huurder een energieprestatievergoeding overeen te komen (Besluit energieprestatievergoeding huur). Dit ontwerpbesluit is is op 22 februari 2016 voorgehangen bij de Tweede en Eerste Kamer (respectievelijk TK 34228, nr. 167 en EK 342228, C).

  • Regeling innovatieve windenergie op zee

    De windenergiesector heeft aangegeven dat zij behoefte heeft aan een afgescheiden ruimte om innovaties op zee te testen. Het innovatiekavel voorziet in deze behoefte. Een subsidieverstrekking door middel van een tender is het meest efficiënte middel om die overheidsbijdrage vorm te geven. De conceptregeling windenergie op zee waarop deze internetconsultatie betrekking heeft, is opgezet om deze tender vorm te geven.

  • Wijziging Regeling energieprestatievergoeding huur voor een woning die aangesloten is op een extern warmtenet of voor een woning waarop warmte wordt opgewekt die niet volledig duurzaam is.

    Deze regeling wijzigt de Regeling energieprestatievergoeding huur i.v.m. de mogelijkheid van een energieprestatievergoeding voor woningen die aangesloten zijn op een extern warmtenet of waarop warmte die deels fossiel is, wordt opgewekt. Dit in afwijking van de in het Besluit energieprestatievergoeding vastgestelde systematiek.

  • Woonlastenwaarborg energieprestatievergoeding

    Het ontwerpbesluit regelt dat de verhuurder bij een woningverbetering waarbij een energieprestatievergoeding overeen wordt gekomen, verplicht is een woonlastenwaarborg aan te bieden aan huurders die langer dan 3 jaar de woning huren. Het doel is dat verhuurders bij het opstellen van de overeenkomst waarborgen dat, bij gelijkblijvend gedrag van de huurder met betrekking tot zijn energiegebruik, de woonlasten na de woningverbetering niet hoger zijn dan de woonlasten voor die verbetering.

  • Wijziging Bouwbesluit inzake uitzondering voor drijvende bouwwerken, de labelverplichting voor de kantoorfunctie en enkele andere wijzigingen

    Deze wijziging van het Bouwbesluit 2012 bevat vier onderwerpen: woonboten, C-label voor kantoren, asbest en duurzaam bouwen.

  • Cybersecuritywet

    Dit voorstel voor een Cybersecuritywet strekt ter implementatie van de zogenoemde NIB-richtlijn van de Europese Unie (richtlijn 2016/1148). Vanwege de inhoudelijke samenhang en overlap worden de bepalingen van de toekomstige Wet gegevensverwerking en meldplicht cybersecurity (nu nog als wetsvoorstel aanhangig in de Eerste Kamer) overgeheveld naar de Cybersecuritywet.

  • Wijziging besluit verbruiks- en kostenoverzicht energie en besluit financieel beheer netbeheerder

    Aanpassing van het Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht energie in verband met het vergroten van het inzicht van de eindafnemer in zijn energieverbruik, met als doel meer energie te besparen in de gebouwde omgeving. Tevens wordt het Besluit financieel beheer netbeheerder aangepast om de daarin opgenomen eisen meer in overeenstemming te brengen met de eisen de door erkende kredietbeoordelingsbureaus worden gesteld aan de kredietwaardigheid van netbeheerders.

  • Besluit investeringsplan en en kwaliteitsborging elektriciteit en gas

    In wetsvoorstel Voortgang Energietransitie wordt voor netbeheerders een investeringsplan en kwaliteitsborgingssysteem geïntroduceerd, dat het huidige kwaliteits- en capaciteitsdocument vervangt. Daarbij staat ook aangegeven dat deze bij besluit (en ministeriële regeling) verder worden uitgewerkt. Dit besluit en deze ministeriële regelingen bevatten deze uitwerking. De ministeriële regeling bevat tevens de aanwijzing van artikel(onderdelen) van de Gaswet die onder het toezicht van Sodm vallen.

  • Ministeriële regeling gebiedsaanwijzing gasaansluitplicht

    In Wet voortgang Energietransitie (hierna: wet VET) wordt een eerste stap in de overgang van fossiele naar duurzame energie gezet, die ervoor zorgt dat nieuwe gebouwen standaard geen gasaansluiting krijgen. Het college van B&W kan besluiten tot aanwijzing van het gebied als een gebied waar de aansluitplicht wel geldt. Dit kan alleen bij zwaarwegende redenen van algemeen belang, die een uitzondering strikt noodzakelijk maken. Deze ministeriële regeling geeft nadere invulling hiervan.

  • Wetswijziging energie-etikettering

    Met deze wetswijziging wordt een handhavings- en boetestelsel geïntroduceerd als een nadere uitwerking van de Verordening (EU) 2017/1369 van 4 juli 2017 mbt energie-etikettering voor energie-gerelateerde producten. Het overgrote deel van de voorschriften van de Verordening 2017/1369 is al nader geregeld via een Besluit energie-etikettering energiegerelateerde producten van 30 januari 2018 gebaseerd op de Wet implementatie EU-richtiijnen energie-efficiëntie.

  • Wijziging Bouwbesluit 2012 BENG 2020

    Consultatie van het Besluit houdende wijziging van het Bouwbesluit 2012 inzake bijna energie-neutrale nieuwbouw

  • Besluit tot wijziging van diverse besluiten in verband met de aanpassing van de methodiek voor het bepalen van de energieprestatie van gebouwen en de inijking van energielabels

    Met ingang van 1 juli 2020 worden de huidige bepalingsmethoden voor het meten van de energieprestatie van gebouwen vervangen door een nieuwe methode, de NTA 8800. Met het voorliggende besluit wordt regelgeving aangepast die is gericht op bestaande gebouwen en wordt geraakt door de invoering van een nieuwe bepalingsmethode en energieprestatie-indicator (kWh/m2.jr). Met de wijziging wordt voorkomen dat er verwezen wordt naar bepalingsmethoden en indicatoren die gedateerd of niet meer geldig zijn.

  • Regeling Bouwbesluit 2012 inzake EPBD III

    Regeling Bouwbesluit 2012 inzake EPBD III

  • Regeling Bouwbesluit BENG

    Met deze wijziging van de Regeling Bouwbesluit 2012 wordt een nadere invulling gegeven aan een aantal onderdelen van het besluit houdende wijziging van het Bouwbesluit 2012 en van enkele andere besluiten inzake bijna energie-neutrale nieuwbouw (BENG-besluit) en wordt een eis voor het tegengaan van oververhitting gesteld.

  • Besluit bestuurlijke boeten energiegerelateerde producten

    Dit besluit is de uitwerking van de bestuurlijke handhaving voortvloeiend uit de wet tot wijziging van de Wet implementatie EU-richtlijnen energie-efficiëntie waarbij de hoogte van de op te leggen bestuurlijke boete wordt bepaald.

  • Besluit energie-audit

    Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bereidt een besluit voor waarmee de inhoudelijke eisen en de mogelijkheden tot het geven van invulling aan de energie-audit zijn uitgewerkt. Grote ondernemingen zijn verplicht om een energie-audit op te stellen conform de richtlijn 2012/27/EU betreffende energie-efficiëntie. Hiervoor is eerder het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet implementatie EU-richtlijnen energie-efficiëntie geconsulteerd waarin een grondslag voor de energie-audit opgenomen

  • Wijzigingsregeling SEEH 2020

    De Subsidie Energiebesparing Eigen Huis (SEEH) wordt op 3 punten gewijzigd. Het toegankelijker maken van de regeling, door middel van het subsidiëren van huurwoningen in gemengde VvE’s en het mogelijk maken dat de subsidie meerdere keren kan worden aangevraagd voor dezelfde woning. Hiermee zal het gebruik van de regeling naar verwachting toenemen. De derde wijziging is de tijdelijke verhoging van het SEEH subsidiepercentage van ongeveer 20% naar 30%.

  • Wetsvoorstel productiebeperking kolen

    Dit wetsvoorstel bevat een jaarlijkse beperking op het gebruik van kolen voor elektriciteitsproductie. Op 24 april jl. heeft het kabinet in een brief aan de Tweede Kamer over het Urgenda-vonnis aangekondigd forse CO2-reductie te willen realiseren door de komende jaren de elektriciteitsproductie met kolen substantieel terug te dringen. Bovenop bestaande maatregelen wordt een aanvullende CO2-reductie beoogd van 5 MTon.

  • Besluit tot wijziging van het Besluit bouwwerken leefomgeving in verband met het duurzaam gebruik van daken

    Het concept Besluit tot wijziging van het Besluit bouwwerken leefomgeving in verband met duurzaam gebruik van daken introduceert de bevoegdheid voor gemeenten om bij maatwerk te bepalen dat de daken van industriefuncties gebruikt worden voor de opwek van hernieuwbare energie of maatregelen ten behoeve van klimaatadaptatie, zoals groendaken. Meer informatie is te vinden in de nota van toelichting in het geconsulteerde document.

  • Regeling hernieuwbare energie bij ingrijpende renovatie

    Deze ministeriële regeling maakt deel uit van de implementatie van de EU-richtlijn voor hernieuwbare energie (REDII). Het vormt de nadere uitwerking van het Besluit in verband met hernieuwbare energie bij ingrijpende renovatie. Meer informatie is te vinden in de nota van toelichting in het geconsulteerde document.

  • Subsidie verduurzaming mkb

    Deze consultatie heeft als doel om input op te halen voor het definitief maken van de subsidieregeling “Subsidie verduurzaming mkb”. Deze consultatie loopt van 9 juni 2021 tot en met 30 juni 2021. De regeling is voorafgaand aan deze consultatie uitgebreid afgestemd met MKB-Nederland.

  • Regeling aansprakelijkheid kernongevallen

    Deze regeling bepaalt de bedragen waarvoor exploitanten van kerninstallaties aansprakelijk zijn in afwijking van het uitgangspunt in de de wet dat de exploitanten in beginsel aansprakelijk zijn voor een maximumbedrag van € 1,2 miljard.

  • SVOH

    Deze regeling draagt levert een bijdrage aan aan het beleidsdoel energiebesparing in de gebouwde omgeving. Particuliere verhuurders en institutionele beleggers van gereguleerde huurwoningen kunnen aanspraak maken op een subsidie voor energiebesparing, onderhoud en energieadvies.

  • Ontwerpbesluit gedeeltelijke verlengbaarheid PAMR-vergunning 2022

    De PAMR-vergunning in de 450 - 470 MHz-frequentieband loopt november 2024 af. Het ministerie van EZK is voornemens om de vergunning gedeeltelijk (voor de helft) verlengbaar te maken tot en met 1 juli 2035. Dit is noodzakelijk voor de continuïteit van een groot aantal slimme energiemeters die afhankelijk zijn van spectrum in de PAMR-band. U wordt uitgenodigd uw zienswijze te geven op dit ontwerpbesluit.

  • Subsidieregeling experimenten, kennisontwikkeling en kennisoverdracht wonen 2022

    De opgaven met betrekking tot het bouwen, het wonen en de woonomgeving hebben een voortdurende urgent

  • Leidraden Hernieuwbare Energie

    Deze wijzigingsregeling wijst twee nieuwe leidraden aan, te weten:

  • Besluit gemeentelijke instrumenten warmtetransitie

    Het Besluit gemeentelijke instrumenten warmtetransitie is een uitwerking van het wetsvoorstel Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (https://wetgevingskalender.overheid.nl/regeling/WGK010405). Met dit besluit wordt nader invulling gegeven aan de bevoegdheid voor gemeenten tot het stellen van regels om de transitie in de gebouwde omgeving van aardgas naar duurzame alternatieven tot uitvoering te brengen. De gemeente kan hiertoe bepaalde wijken aanwijzen waar een energievoorziening met duurzame energie beschikbaar komt ter vervanging van het aardgas (de aanwijsbevoegdheid).
    Dit besluit bevat onder meer de vereisten aan een warmteprogramma (eerder: transitievisie warmte) en het omgevingsplan onder de Omgevingswet. In dit besluit is ook een deel van de waarborgen horend bij de aanwijsbevoegdheid juridisch verankerd, zoals een redelijke termijn en betaalbaarheid.

  • Regeling wijziging aanwijzing aanbieders essentiële diensten EZK in de energiesector

     

  • Lokale aanpak Nationaal Isolatieprogramma

    De lokale aanpak is onderdeel van het Nationaal Isolatieprogramma. Deze regeling lokale aanpak heeft betrekking op 2023 en 2024. Gemeenten kunnen hiervoor isolatieprogramma’s maken, die zich zoveel als mogelijk richten op het verbeteren van de slechtst geïsoleerde woningen. Daarnaast is ondersteuning van eigenaar-bewoners een belangrijk onderdeel van de lokale aanpak. 

  • Kwaliteitscriteria waterstof

    In opdracht van het ministerie voor Klimaat en Energie zal Gasuniedochter Hynetwork Services (HNS) het transportnet voor waterstof ontwikkelen. Een transportnet voor waterstof is nodig om locaties van productie, vraag en opslag in binnen- en buitenland met elkaar te verbinden. Voor het functioneren van de waterstofmarkt en het transportnet dienen kwaliteitseisen aan het te transporteren waterstof te worden gesteld. Het ministerie voor Klimaat en Energie zal deze kwaliteitseisen vast gaan stellen. Middels deze consultatie wordt u gevraagd naar uw visie op de ontwikkeling van de Nederlandse waterstofmarkt, de rol van kwaliteitscriteria hierbij en de precieze invulling ervan.

  • Wijzigingsregeling i.v.m. geactualiseerde versies BRL en NTA 8800

    Deze wijzigingsregeling wijst een nieuwe versie van energieprestatiebepalingsmethode NTA 8800 aan, en ook actuele versies van de beoordelingsrichtlijnen 9500-U, 9500-W en 9501. 

  • Modernisering Energieprestatievergoeding huur

    Het Besluit Energieprestatievergoeding huur is in 2016 geïntroduceerd en is toe aan een herziening. Met de Energieprestatievergoeding (EPV) kan de "split-incentive" bij vergaande verduurzaming van huurwoningen opgeheven worden. Zowel om technische als om beleidsmatige redenen is modernisering van de EPV gewenst. Een vereenvoudigde EPV die het verhuurders (meestal corporaties) makkelijker maakt tot hoogwaardige verduurzaming over te gaan, helpt bij de klimaatambities uit het Programma Versnelling Verduurzaming Gebouwde Omgeving. 

  • Verzamelwijziging Bbl diverse onderwerpen 15 december 2022

    Het gaat om diverse wijzigingen van de bouwregelgeving. Gemeentelijk maatwerk voor de energieprestatie  en de milieuprestatie vervalt. Er komt een verbod op loden leidingen voor huurwoningen en kindlocaties. De brandveiligheidseisen voor hoge gevels worden aangescherpt. De eisen voor het vrijhouden van vluchtwegen worden verduidelijkt. Er komt een eis voor  doorvalveiligheid ramen bij verbouw huurwoningen. 

  • Subsidieregeling gasopslag Bergermeer 2023

    In het belang van het borgen van de gas- en energieleveringszekerheid en gezien de volatiele en onzekere situatie op de gas- en energiemarkt is het essentieel dat de Europese seizoensgasopslagen voldoende gevuld worden gedurende het injectieseizoen.

  • Volkshuisvestingsfonds 2023

    De meerjarige regeling specifieke uitkering herstructurering volkshuisvesting heeft tot doel om, als onderdeel van een integrale aanpak, de leefbaarheid te verbeteren en de veiligheid te bevorderen in kwetsbare gebieden, primair door woningen te herstructureren, in het bijzonder de particuliere woningvoorraad en secundair door inrichting van de omringende openbare ruimte en realisatie van maatschappelijke voorzieningen in de nabijheid van betreffende woningen.

  • Wijziging Regeling energie vervoer kalenderjaren 2022-2030

    Het ministerie van IenW wil de Regeling energie vervoer wijzigen: • Inboekmogelijkheden voor leveringen hernieuwbare energie aan de binnenvaart en leveringen van EN15940 biobrandstof worden versoepeld; • De lijst inboekbare vaste installaties wordt uitgebreid; • Een mogelijke verlaging van de multiplier zeevaart wordt voorgelegd; • De vermenigvuldigers voor inboekingen van verschillende categorieën energiedragers worden verlaagd; • en enkele tekstuele verduidelijkingen.

  • Regeling tot wijziging van de Waterregeling en de Omgevingsregeling (energierendement bodemenergiesystemen)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Waterregeling en de Omgevingsregeling. Het gaat over open bodemenergiesystemen (OBES). Een verklaring over het energierendement (SPF-verklaring) van zo’n systeem kan voortaan ook door de ontwerper van het systeem worden geleverd. Dit past beter bij hoe nu vergunningen worden verleend.

  • Wijzigingsbesluit algemene maatregelen van bestuur Kernenergiewet

    Het ministerie van IenW wil 4 AMvBs (Besluiten) onder de Kernenergiewet wijzigen, in verband met: • versterking van de juridische ordening via herschikking van lagere regelgeving, zodat hoofdelementen van de regelgeving omtrent kernenergie en straling nadrukkelijker op AMvB-niveau worden geregeld; • technische correcties en verbeteringen; • een aantal (kleine) inhoudelijke wijzigingen, waaronder vergroting van de kring betrokken bestuursorganen bij besluiten over een nucleaire installatie.

  • Regeling ter bevordering van schone wegvoertuigen ter ondersteuning van emissiearme mobiliteit

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een regeling voor ter implementatie van de Europese Richtlijn ter bevordering van schone en energiezuinige wegvoertuigen. Ook wel de Clean Vehicles Directive (CVD) genoemd. De regeling legt elke aanbestedende dienst een verplichting op om bepaalde percentages voertuigen schoon aan te besteden.

  • Inspraak op milieueffectrapport levensduurverlenging Doel 1 en Doel 2 in België

    De Belgische federale overheid bereidt de levensduurverlenging van 2015 tot en met 2025 voor van de reactoren Doel-1 en Doel-2 van de kerncentrale in Doel. Hiervoor heeft ze grensoverschrijdende inspraak opengesteld op het milieueffectrapport (MER). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ondersteunt via deze internetconsultatie de inspraakmogelijkheid in België. Het MER bestaat uit twee rapporten en omschrijft de milieueffecten van deze levensduurverlenging.

  • RED II Regeling energie vervoer kalenderjaren 2022-2030

    Het Ministerie van IenW bereidt de implementatie voor van het vervoersgedeelte van de EU herziene Richtlijn hernieuwbare energie (RED II). Hierbij worden ook afspraken uit het Klimaatakkoord en het Duurzaamheidskader Biogrondstoffen uitgewerkt. Eerder is de Wet milieubeheer in 2021 aangenomen in de Tweede en Eerste Kamer, en het bijbehorende Besluit is in november 2020 al geconsulteerd. In de voorliggende consultatie staat de Regeling energie vervoer 2022-2030 centraal.

  • Regeling groenprojecten 2022

    Het ministerie van IenW bereidt, na evaluatie, een actualisatie voor van de Regeling groenprojecten 2016 naar 2022. Deze regeling stimuleert de financiering van duurzame innovatieve projecten. Door fiscale voordelen te geven aan beleggers in groenfondsen worden groene projecten gefinancierd, die zonder deze regeling niet tot stand zouden komen. Ook komt door de actualisatie de regeling meer in balans door een andere indeling in 7 (i.p.v. 11) hoofdcategorieën.

  • REDII besluit energie vervoer kalenderjaren 2022 2030

    Het Ministerie van IenW bereidt de omzetting voor van het mobiliteitsgedeelte van de EU herziene Richtlijn hernieuwbare energie (RED II). Hierbij worden ook afspraken uit het Klimaatakkoord en het Duurzaamheidskader Biogrondstoffen uitgewerkt, en draagt deze wetgeving bij aan de verduurzamen van de mobiliteitssector. De benodigde wetswijziging is in januari 2020 al ter consultatie gegaan. Nu, in deze consultatie, staat het ontwerp-Besluit energie vervoer periode 2022-2030 centraal.

  • Wijziging Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en –innovaties in transport DKTI

    Het ministerie van IenW bereidt een uitbreiding voor van de regeling voor Demonstratie klimaattechnologieën en -innovaties (DKTI). Dit nieuwe onderdeel heet ‘Learning by Using’. Bedrijven die samen kennis willen opdoen met de inzet van zero-emissie (ZE) vrachtwagens kunnen in het kader van Learning by Using subsidie krijgen voor een deel van de kosten voor experimentele ontwikkeling, voertuigen en tank- en laadinfrastructuur. Ook zijn er enkele kleinere wijzigingen in de bestaande regeling.

  • wijziging Regeling energie vervoer ivm UER's en scheepvaart 2021

    Het ministerie van IenW bereidt een wijziging voor van de Regeling energie vervoer: 1 In de regeling wordt de inzet van biobrandstoffen in zeevaart uitgesloten, waarbij het voornemen is de inzet van geavanceerde biobrandstoffen in zeevaart wel toe te staan. Conform voornemens uit Kamerstuk 34717-8. 2 De mogelijkheid om met exploitatiereductie-eenheden te voldoen aan de broeikasgasemissiereductieverplichting wordt doorgezet in verband met de overgang naar nieuwe wettelijke regels per 1-1-‘22.

  • Regeling tot wijziging Regeling bodemkwaliteit

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Regeling bodemkwaliteit voor. Dit betreft vooral een actualisatie van enkele normdocumenten in bijlage C en D, waardoor de regels weer aansluiten bij de uitvoeringspraktijk. Ook zijn er enkele inhoudelijke wijzigingen. Onder andere wordt het asbestonderzoek verduidelijkt en worden de normdocumenten voor bodemenergiesystemen onder accreditatie gebracht.

  • Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050

    Het ministerie van IenW bereidt, samen met andere overheden en regionale partijen, de Agenda voor het Waddengebied 2050 voor. De Agenda bevat handelingsprincipes en ontwikkelstrategieën en een doorkijk naar het uitvoeringsprogramma 2021-2026. De Agenda richt zich op het Waddengebied: Waddenzee, Waddeneilanden, Noordzeekustzone boven de eilanden en de vaste wal langs de Waddenzee. Afhankelijk van de opgave strekt de beleidsmatige invloedssfeer zich meer of minder ver uit.

  • Subsidieregeling elektrisch vervoer

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een subsidieregeling voor. Op grond van deze regeling kunnen subsidies worden verstrekt aan particulieren voor de aanschaf of lease van een elektrische personenauto. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de ambities uit het Regeerakkoord en het Klimaatakkoord. In het Regeerakkoord is afgesproken dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe personenauto’s emissieloos zijn. Dit zal meestal elektrisch zijn, daarom gebruiken we die term.

  • Circulaire Risicobeheersing Lithium-ion Energiedragers

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een Circulaire (rondschrijven) voor over de risicobeheersing van lithium-ion energiedragers. De circulaire gaat ten eerste over de opslag van lithium-ion energiedragers, in de vorm van cellen of batterijen, en ten tweede over de toepassing van lithium-ion batterijen in grotere energieopslagsystemen (EOSsen).

  • Wijziging Besluit activiteiten leefomgeving, Besluit kwaliteit leefomgeving en Omgevingsbesluit

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Omgevingsbesluit, die gelijktijdig met de Omgevingswet in werking zullen treden. Het betreft een neutrale omzetting van huidige regelgeving over BBT-conclusies van grote stookinstallaties, toiletlozingen van pleziervaartuigen en monitoring van luchtkwaliteit. De huidige regels zijn als zodanig al eerder geconsulteerd.

  • Wijziging Wet milieubeheer i.v.m. implementatie richtlijn RED2

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de invoering van het transportgedeelte van de Europese herziene Richtlijn hernieuwbare energie (RED2) voor. Dit maakt de uitwerking van het Klimaatakkoord, en ook van de kaders van de RED2 mogelijk. Hiermee draagt deze regeling bij aan de vergroening van de mobiliteitssector. Daarnaast wordt een kleine aanpassing gedaan aan het Besluit energie vervoer voor de jaarverplichting 2021.