Zoekresultaat
379 resultaten
U heeft gezocht op:
Water
-
Landelijke Doelen Natura 2000
Het ministerie van Landbouw, Visserij Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) heeft het voornemen om vernieuwde landelijke doelen vast te stellen voor habitattypen en soorten die met het Natura 2000-netwerk worden beschermd. Het vernieuwen en concreet maken van de doelen bakent de natuurambities voor deze habitattypen en soorten af tot wat nodig is om te voldoen aan internationale verplichtingen van de Vogel- en Habitatrichtlijn (VHR). Dat geeft helderheid over hoeveel genoeg is in Nederland.
-
Nationale visie op duurzame koolstof in de chemische industrie
De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat & Klimaat en Groene Groei hebben een visie opgesteld. Deze visie gaat over het gebruik van duurzame grondstoffen in de Nederlandse chemische industrie. De chemische industrie gebruikt nu nog voornamelijk fossiele grondstoffen zoals aardolie en gas voor de productie van plastics, wasmiddel, coatings en nog veel meer. Deze visie beschrijft hoe de chemische industrie fossiele grondstoffen kan vervangen door secundaire grondstoffen, duurzame biogrondstoffen of CO2. Hiermee wordt het gebruik van fossiele grondstoffen zo laag mogelijk. De visie geeft ook inzicht in welke acties daarvoor nodig zijn.
-
Wijziging Regeling Voertuigen (goedkeuringseisen verlichting en kentekenplaathouder en permanente eis aantal zitplaatsen bijzondere bromfiets)
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat de regels voor bijzondere bromfietsen veranderen. Er komen twee nieuwe regels:
1. Twee goedkeuringseisen worden aangepast.
2. Bijzondere bromfietsen mogen maximaal acht zitplaatsen hebben.
Voor BSO-bussen (buitenschoolse opvang) gold sinds 2019 een tijdelijke regel van maximaal tien zitplaatsen. Nu gaat ook voor deze voertuigen de regel van acht zitplaatsen gelden. -
Subsidieregeling onderzoek Topsector Logistiek 2025-2029
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een tijdelijke subsidieregeling Topsector Logistiek 2025-2029 voor. Deze nieuwe, tijdelijke subsidieregeling vervangt de oude regeling Topsector Logistiek 2022-2026.
-
Besluit versterking regie volkshuisvesting 2e consultatie
Dit besluit geeft nadere invulling aan het wetsvoorstel versterking regie volkshuisvesting dat op 7 maart 2024 is ingediend bij de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel geeft het Rijk, de provincies en gemeenten de wettelijke instrumenten om samen en met regionale afstemming regie te voeren op de volkshuisvesting. Zodat de overheden meer grip hebben op hoeveel, waar en voor wie er wordt gebouwd, dat er betaalbare woningen zijn, dat er sneller gebouwd kan worden en dat kwetsbare mensen een gelijke kans op een woning krijgen. Dit besluit heeft in maart/april 2024 reeds ter consultatie gelegen. Deze consultatie ziet daarom alléén op een aantal
onderwerpen die mede naar aanleiding van het regeerprogramma van kabinet-Schoof aanvullend op het eerder geconsulteerde ontwerpbesluit Versterking regie volkshuisvesting worden voorgesteld. Deze consultatie ziet op de volgende onderwerpen: -
Wijziging Besluit bewijzen van bevoegdheid en onderliggende regeling voor ASO en FISO
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een actualisatie en verduidelijking voor van:
• het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart;
• de Regeling opleiding en handhaving vakbekwaamheid bedieners van luchtvaartstations en vluchtinformatieverstrekkers.
Door deze wijzigingen kunnen belanghebbenden hun taken weer goed uitvoeren. -
Wijziging Regeling benzinevervoer in mobiele tanks 2006
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een actualisering voor van de Regeling benzinevervoer in mobiele tanks 2006. De uitzonderingen op het verbod op ontgassen van ladingtanks worden duidelijker omschreven en zijn niet langer voor meerdere uitleg vatbaar. Door de wijziging worden minder vaak schadelijke dampen uitgestoten in de buitenlucht.
-
versies 2022 van AERIUS Calculator, Register en Monitor
Deze regeling schrijft het gebruik van versie 2022 voor van AERIUS Calculator, Monitor en Register:
-
Kwaliteitscriteria waterstof
In opdracht van het ministerie voor Klimaat en Energie zal Gasuniedochter Hynetwork Services (HNS) het transportnet voor waterstof ontwikkelen. Een transportnet voor waterstof is nodig om locaties van productie, vraag en opslag in binnen- en buitenland met elkaar te verbinden. Voor het functioneren van de waterstofmarkt en het transportnet dienen kwaliteitseisen aan het te transporteren waterstof te worden gesteld. Het ministerie voor Klimaat en Energie zal deze kwaliteitseisen vast gaan stellen. Middels deze consultatie wordt u gevraagd naar uw visie op de ontwikkeling van de Nederlandse waterstofmarkt, de rol van kwaliteitscriteria hierbij en de precieze invulling ervan.
-
Wijziging BRO voor drinkwaterbedrijven
De wijziging ziet op het aanwijzen van drinkwaterbedrijven als bronhouder voor de basisregistratie ondergrond (BRO). Met het oogmerk dat deze bedrijven vanuit hun eigen bedrijfsvoering gegevens uit het domein grondwater aan de BRO gaan leveren. Voorts wordt de Wet basisregistratie ondergrond op enkele kleinere punten aangepast.
-
AERIUS 2023, herprioritering doelen en uitbreiding AERIUS Register met verschillende stikstofbanken
Deze regeling schrijft het gebruik van versie 2023 voor van AERIUS Calculator, Monitor en Register:
-
OWE openstellingsronde 2024
Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) is voornemens om in 2024 een nieuwe openstellingsronde te organiseren van de subsidieregeling Opschaling volledig hernieuwbare waterstofproductie via elektrolyse (OWE) die op 29 september 2023 gepubliceerd is. In deze internetconsultatie wil EZK de belangrijkste voorgestelde wijzigingen bij u toetsen en aantal vragen voorleggen.
-
Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur tweede tranche
Dit wetsvoorstel gaat over het veranderen van regels over de integriteit van bestuurders van de lokale overheid.
-
Investeringssubsidie maakindustrie klimaatneutrale economie
De investeringssubsidie maakindustrie klimaatneutrale economie. Deze regeling heeft als doel investeringen te ondersteunen die nodig zijn voor productie in de waterstof-, batterijen- en zon-PV-sector.
-
Wijziging van de Participatiewet in verband met het wijzigen van de bepalingen omtrent de ontzorging van asielstatushouders
Met dit wetsvoorstel wordt artikel 56a van de Participatiewet, over het financieel ontzorgen van (asiel)statushouders, gewijzigd. Het ontzorgen houdt in dat gemeenten zes maanden lang vaste lasten (huur, gas, water, stroom en verplichte zorgverzekering) voor de statushouder betalen vanuit de bijstandsuitkering. Dit doen zij voor personen die inburgeren onder de Wet inburgering 2021. Met de wetswijziging wordt het mogelijk gemaakt voor gemeenten om op basis van de persoonlijke situatie van de statushouder van dit artikel af te wijken. Financieel ontzorgen blijft het uitgangspunt maar er ontstaat meer ruimte voor maatwerk.
-
Vaststelling bijdragen en wegingsfactoren kunststofproducten voor eenmalig gebruik 2024
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan het uitvoeringsbesluit Vaststelling bijdragen en wegingsfactoren kunststofproducten voor eenmalig gebruik 2024. Producenten van een aantal kunststofproducten voor eenmalig gebruik (zoals bepaalde verpakkingen en sigarettenfilters) moeten gaan meebetalen aan het opruimen van het zwerfafval van die producten. Gebiedsbeheerders (zoals gemeenten en provincies) maken namelijk kosten om dit op te ruimen en moeten hiervoor een vergoeding krijgen. Met dit uitvoeringsbesluit worden de bedragen, na uitgebreid onderzoek, vastgesteld voor het jaar 2024.
-
Subsidieregeling AtJ brandstoffen
For English information regarding this consultation see the English consultationdocuments and answer form below ‘Relevante documenten’.
-
Subsidieregeling P2X brandstoffen
For English information regarding this consultation see the English consultationdocuments and answer form below ‘Relevante documenten’.
-
ADS-B Out verplichting NSAA
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling boorduitrusting. Luchtvaartuigen die vliegen in de North Sea Area Amsterdam (NSAA) moeten vanaf 1 januari 2025 voorzien zijn van een ADS-B Out transponderfunctie. Daarnaast blijft een mode-S transponder verplicht. Op verzoek van de general aviation sectorpartijen geldt de verplichting van een ADS-B Out transponderfunctie niet in de strook van 2,5NM vanaf de kustlijn van Noord- en Zuid-Holland westwaarts. Zo kan vliegverkeer langs de kust blijven vliegen zonder ADS-B Out.
-
Pilot stimulering vezelteelten door koolstofcertificaten
Het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) geeft opdracht aan het Nationaal Groenfonds voor de uitvoering van een pilot, waarbij het fonds koopovereenkomsten met boeren aangaat. In deze overeenkomst ligt vast dat de boer een geldbedrag ontvangt, met als voorwaarde dat deze later (na het oogsten van de vezelgewassen en het laten verwerken tot bouwmateriaal) koolstofcertificaten (Dutch construction stored carbon credits) levert aan het Groenfonds. Het Groenfonds zal, zodra de boeren koolstofcertificaten hebben geleverd, deze koolstofcertificaten op een later moment weer verkopen op de markt.
-
Verzamelwet Klimaat en Groene Groei
Het verzamelwetsvoorstel Klimaat en Groene Groei (KGG) past verschillende wetten aan. In de Klimaatwet wordt onder andere de taak van de Wetenschappelijke Klimaatraad vastgelegd. In de Omgevingswet wordt geregeld dat weer automatisch een gedoogplicht geldt tijdens de ontwerpfase van werken op het gebied van infrastructuur, water, mijnbouw en energie en werken voor grenswateren. In de Wet milieubeheer wordt een grondslag opgenomen voor het kunnen opvragen van informatie door de Nederlandse Emissieautoriteit. In de Wet windenergie op zee worden een aantal regels verduidelijkt om beter aan te sluiten op de praktijk. In verschillende wetten worden technische fouten hersteld, zoals tekstfouten of verkeerde verwijzingen naar regelgeving, en de aanduidingen van bevoegde ministers geactualiseerd.
-
Wet jaarverplichting hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong in de industrie
Met deze wet wordt een jaarverplichting voor industriële gebruikers van waterstof per 1 januari 2026 ingevoerd. Hierbij worden deze waterstofgebruikers verplicht een bepaald percentage hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers te gebruiken in hun processen (specifiek: gebruik van hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong). Dit wetsvoorstel is één van de instrumenten dat nodig is om de doelstelling in artikel 22 bis van de RED III (richtlijn hernieuwbare energie, gewijzigd met Richtlijn 2023/2413) te behalen. Dit artikel bepaalt dat in 2030 de inzet van hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers ten minste 42% moet zijn van het totale waterstofgebruik in de industrie in een lidstaat en in 2035 ten minste 60%.
-
Terinzagelegging ontwerpregeling uitstel gestimuleerde uiterste inzaaidatum vanggewassen 2024
Met de voorgestelde regeling verschuift de gestimuleerde uiterste inzaaidatum van vanggewassen na de teelt van overige gewassen (alle gewassen met uitzondering van maïs) voor bouwland op zand- en lössgronden in 2024 van 1 oktober naar 21 oktober. Op deze wijziging is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van toepassing (afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht). Op de website internetconsultatie.nl kan de ontwerpregeling digitaal worden bekeken en een zienswijze worden ingediend.
-
Regeling ontheffingsmogelijkheid ter bevordering van vergaand geautomatiseerd varen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een ministeriële regeling met de verdere uitwerking van artikel 1.26 van het Binnenvaartpolitiereglement (Bpr). Op grond van dit artikel kan een bevoegde autoriteit ontheffing verlenen van specifieke artikelen van het Bpr. Oftewel, besluiten dat er aan bepaalde regels van het Bpr niet hoeft worden voldaan onder voorwaarden. De ontheffingen zijn vooral gericht op vormen van automatische- of afstandbesturing van een vaartuig. Deze regeling moet ervoor zorgen dat de bevoegde autoriteit alle ontheffingsaanvragen gelijk behandelt.
-
Beleidsregel zorgvuldig opdrachtgeverschap
Het uitgangspunt van de Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken (Wibon) is dat er sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid van de partijen die onder de wet vallen. Opdrachtgevers dienen te waarborgen dat de graafwerkzaamheden veilig en zorgvuldig door de grondroerder kunnen worden uitgevoerd. De beleidsevaluatie van de Wibon, benoemt echter dat er onvoldoende invulling wordt gegeven aan de uitvoering van zorgvuldig opdrachtgeverschap. Daarnaast kan de toezichthouder (RDI) in praktijk niet of nauwelijks handhaven op basis van het ruime begrip; zorgvuldig opdrachtgeverschap. De casuïstiek vraagt om maatregelen op korte termijn. Een concretere uitleg van zorgvuldig opdrachtgeverschap is belangrijk om graafschades en potentieel gevaarlijke incidenten te voorkomen. Het voorstel bevat een nadere invulling van de verplichting tot zorgvuldig opdrachtgeverschap, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Wibon.
-
Wijzigingsregeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen. Tot op heden is vervoer via de lucht niet opgenomen in deze regeling. De modaliteit luchtvaart wordt nu aan deze regeling toegevoegd. Dit is ter implementatie (overname) van de Technische Voorschriften (Technical Instructions, hierna: TI) bij Annex 18 bij het Verdrag van Chicago.
-
Wetsvoorstel tot wijziging van de Meststoffenwet in verband met certificering
Dit wetsvoorstel stelt een wijziging van de Meststoffenwet voor waarmee een grondslag geboden wordt om onder voorwaarden rechtsgevolgen te kunnen verbinden aan deelname aan private certificeringssystemen.
-
Regeling taken meteorologie en seismologie (bevoegdheid KNMI)
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling taken meteorologie en seismologie (Rtms). Hierin staan onder andere de kaders en criteria voor het algemeen weerbericht. Ook zijn weerwaarschuwingen en samenwerking van het KNMI met bestuursorganen zoals waterschappen en veiligheidsregio’s vastgelegd. Uit een evaluatie van de bovenliggende wet (Wtms) kan worden geconcludeerd dat de uitvoerbaarheid in de praktijk verbeterd kan worden. Dit is in het belang van de publieke veiligheid. Dit verbetert namelijk de informatievoorziening richting waterschappen, veiligheidsregio’s en burgers bij extreem weer en calamiteiten. Dat is belangrijk, aangezien in het veranderende klimaat weersextremen vaker voorkomen.
-
Besluit uitgebreide producentenverantwoordelijkheid luiers en incontinentieproducten
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een Besluit uitgebreide producentenverantwoordelijkheid luiers en incontinentieproducten. Met de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (afgekort: UPV) luiers en incontinentieproducten wordt het volgende geregeld: producenten van luiers en incontinentieproducten voor eenmalig gebruik worden verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van de producten die zij in Nederland op de markt aanbieden. Voor de recycling van deze producten worden in deze UPV doelstellingen vastgesteld. Het instrument van UPV past binnen het principe ‘de vervuiler betaalt’.
-
Subsidieregeling stimulering verwijdering medicijnresten rioolwater tweede tranche
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een subsidieregeling voor. De subsidieregeling biedt waterschappen financiële ondersteuning bij de aanleg van een vergaande zuiveringstrap (vierde trap) op hun rioolwaterzuiveringsinstallaties. Dit helpt bij het verwijderen van microverontreinigingen, zoals medicijnresten, uit het rioolwater.
-
Nieuwe versie (5.0) NLCS verplichten (voor betere gegevensuitwisseling)
Forum Standaardisatie toetst of de nieuwe versie (5.0) van de standaard NLCS geschikt is om te verplichten aan de overheid (‘Pas toe of leg uit’-verplichting). In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts.
-
Verzamelbesluit Omgevingswet IENW bodem en water 2026
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van een aantal besluiten die horen bij de Omgevingswet. Het gaat om het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving, het Omgevingsbesluit en het Besluit bodemkwaliteit.
-
Cyberbeveiligingsbesluit
In het Cyberbeveiligingsbesluit worden regels uit de Cyberbeveiligingswet uitgewerkt. De meeste regels uit het Cyberbeveiligingsbesluit zien op de uitwerking van de zorgplicht (de verplichting om maatregelen te nemen om de risico’s voor de beveiliging van de netwerk- en informatiesystemen, die voor de werkzaamheden of dienstverlening worden gebruikt, te beheersen).
-
Regels over de ordening van het aanbod van voorzieningen op verzorgingsplaatsen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor. Dit voorstel gaat over de uitgifte van locaties voor laden en shops op verzorgingsplaatsen. Verzorgingsplaatsen zijn de terreinen langs autowegen en autosnelwegen die in beheer zijn bij het Rijk. Weggebruikers kunnen hier stoppen voor een korte pauze, om te tanken of om hun voertuig op te laden. Het wetsvoorstel regelt dat voor laadvoorzieningen en shops op verzorgingsplaatsen een exploitatievergunning nodig is, die de Minister van Infrastructuur en Waterstaat verdeelt door middel van periodieke veilingen.
-
Regeling erkenning T-rijbewijzen België en Duitsland
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de regelgeving rond T-rijbewijzen uit België en Duitsland (in België wordt dit het G-rijbewijs genoemd). Op dit moment zijn deze rijbewijzen niet geldig in Nederland. Daardoor worden bedrijven en burgers onnodig met drempels geconfronteerd. Het gaat om het gebruik van deze rijbewijzen over de grens en de mogelijkheden om ze om te wisselen voor een Nederlands rijbewijs na verhuizing naar Nederland.
-
Wijziging toepassingseisen thermische gereinigde grond
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt als onderdeel van de eerste fase van de herijking bodemregelgeving een wijziging voor van de Regeling bodemkwaliteit 2022. De wijziging gaat over het toepassen van thermisch gereinigde grond (hierna TGG).
-
Wet tot gedogen van werken van algemeen belang
In wetgeving is geregeld dat de minister van Verkeer en Waterstaat een rechthebbende op een onroerende zaak, bijv. een eigenaar van een weiland, kan verplichten om een werk van algemeen belang te gedogen. Het kan daarbij bijv. gaan om een elektriciteitskabel, een gasleiding of een riolering. Het opleggen van die plicht mag alleen wanneer aan in de wet genoemde voorwaarden is voldaan. De wet die dit regelt, de Belemmeringenwet Privaatrecht (BP), uit 1927 is verouderd.
-
Invoering aantekening PRO voor luchtverkeersleiders
Bewijzen van bevoegdheid die aan luchtverkeerleiders worden verstrekt zijn gebaseerd op een Europese richtlijn. In bijzondere gevallen mogen lidstaten naast de Europese bewijzen specifieke nationale aantekeningen ontwikkelen. Luchtverkeersleiders op Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde kunnen niet aan de eisen van de Europese bewijzen voldoen. Het concept wijzigingsbesluit creëert voor die luchtverkeersleiders een nationale aantekening: procedural control (PRO).
-
Wijziging Regeling informatie-uitwisseling ondergrondse netten (RION)
De Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten (WION) regelt de informatie-uitwisseling tussen netbeheerders en grondroerders over de ligging van kabels en leidingen. In de Regeling informatie-uitwisseling ondergrondse netten (RION) zijn verdere uitvoeringsbepalingen opgenomen. Deze regeling zal worden gewijzigd en wordt hierbij geconsulteerd.
-
Herziening IBN 2015
Deze beleidsregel strekt tot herziening van het Integraal Beheerplan Noordzee 2015 naar aanleiding van het vaststellen van het Nationaal Waterplan 2010-2015 en de daarbij behorende Beleidsnota Noordzee.
-
Wet melding inbreuken elektronische informatiesystemen
Dit wetsvoorstel introduceert een meldplicht voor ICT-inbreuken. De meldplicht geldt alleen voor aanbieders van producten of diensten waarvan de beschikbaarheid of betrouwbaarheid van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving, en alleen als de inbreuk tot gevolg heeft of kan hebben dat die beschikbaarheid of betrouwbaarheid in belangrijke mate wordt onderbroken.
-
Wijziging Urm 5e AP UOV
Zienswijzen inwinnen ten aanzien van de voorgenomen wijziging van de regeling.
-
Wet gegevensverwerking en meldplicht cybersecurity
Dit wetsvoorstel introduceert een meldplicht voor ernstige ICT-inbreuken en stelt regels over het verwerken van gegevens ten behoeve van de taken van de Minister van Veiligheid en Justitie op het terrein van cybersecurity. De meldplicht geldt alleen voor aanbieders van producten of diensten waarvan de beschikbaarheid of betrouwbaarheid van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving.
-
Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten
Regels over de informatie-uitwisseling betreffende bovengrondse en ondergrondse infrastructuur van netten ter voorkoming van graafschade en ter bevordering van de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid, alsmede wijziging van de Telecommunicatiewet en een aantal andere wetten ter bevordering van medegebruik van fysieke infrastructuur en van de gecoördineerde aanleg van civiele werken
-
Wijziging Urm ter implementatie 5e AP
Consultatie wijziging Uitvoeringsregeling Meststoffenwet ter implementatie 5e AP
-
Uitvoeringsregelgeving WIBON
Uitvoeringsregelgeving ter implementatie richtlijn kostenreductie breedband. Dit pakket omvat: - het concept-besluit informatie-uitwisseling ondergrondse en bovengrondse netten en netwerken; - de concept-regeling informatie-uitwisseling ondergrondse en bovengrondse netten en netwerken; - het concept-besluit medegebruik omroepzendernetwerken en fysieke infrastructuur; - de concept-regeling gegevensverstrekking medegebruik omroepzendernetwerken en fysieke infrastructuur.
-
Cybersecuritywet
Dit voorstel voor een Cybersecuritywet strekt ter implementatie van de zogenoemde NIB-richtlijn van de Europese Unie (richtlijn 2016/1148). Vanwege de inhoudelijke samenhang en overlap worden de bepalingen van de toekomstige Wet gegevensverwerking en meldplicht cybersecurity (nu nog als wetsvoorstel aanhangig in de Eerste Kamer) overgeheveld naar de Cybersecuritywet.
-
Concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)
De komende jaren zal de vraag naar luchtvervoer verder toenemen en het maximum aantal toegestane vliegtuigbewegingen op AAS worden bereikt. Juist vanwege het belang van (inter)continentale verbindingen op AAS voor de Nederlandse economie, moet de schaarse capaciteit op AAS worden benut door intercontinentaal verkeer en feeder verkeer. Met een verkeersverdelingsregel tussen AAS en LA kan hieraan invulling gegeven worden (selectiviteitbeleid).
-
wijziging Ubm zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn
De maatregelen uit het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn 2018 - 2021, zoals in december 2017 toegezonden aan de Eerste Kamer, aan de Tweede Kamer, en aan de Europese Commissie, worden geïmplementeerd in regelgeving. Voorliggende wijzigingsregeling wijzigt hiertoe het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet per 1 januari 2020.
-
Wijziging Urm zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn 2018-2021
De maatregelen uit het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn 2018 - 2021, zoals in december 2017 toegezonden aan de Eerste Kamer, aan de Tweede Kamer, en aan de Europese Commissie, worden geïmplementeerd in regelgeving. Voorliggende wijzigingsregeling wijzigt hiertoe de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet, per 1 januari 2020.
-
De wet democratisering waterschappen
Deze wetswijziging regelt dat de geborgde zetels uit het waterschapsbestuur worden geschrapt. De wetswijziging is bedoeld om het waterschap volledig te democratiseren zodat de gevestigde belangen van de agrarische sector en het bedrijfsleven op een eerlijke wijze tegen nieuwe belangen rondom klimaatadaptatie worden afgewogen. Deze wetswijziging zorgt er daarmee voor dat het bestuur van de waterschappen meebeweegt met de maatschappelijke ontwikkelingen die van invloed zijn op waterbeheer.
-
Wijziging Bgm en Ubm zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn
De maatregelen uit het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn 2018 - 2021, zoals in december 2017 toegezonden aan de Eerste Kamer, aan de Tweede Kamer, en aan de Europese Commissie, worden geïmplementeerd in regelgeving. Voorliggend wijzigingsbesluit wijzigt hiertoe het Besluit gebruik meststoffen per 1 januari 2021. In het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet wordt een wijziging doorgevoerd ter verduidelijking.
-
Open Standaard GWSW 1.5.1 (een standaard voor uitwisseling van gegevens in het stedeijk waterbeheer)
Het Forum Standaardisatie heeft als doel interoperabiliteit en leveranciersonafhankelijkheid te bevorderen via het gebruik van open standaarden voor digitale gegevensuitwisseling. Het Forum onderhoudt de lijst met verplichte en aanbevolen open standaarden. Op basis van een expertonderzoek wordt geadviseerd om een versiewijziging van de open standaard GWSW op de verplichte lijst door te voeren en aanvullend ook de kwalificatie 'uitstekend beheer' toe te kennen aan het beheer van GWSW.
-
Wijziging Besluit Erfgoedwet archeologie
Uit de Erfgoedwet (art. 5.1) volgt dat eenieder die een archeologische opgraving wil doen over een certificaat moet beschikken. In het Besluit Erfgoedwet archeologie (BEa) zijn vier uitzonderingen hierop neergelegd. Dit wijzigingsbesluit voegt daar drie uitzonderingen aan toe. Hierdoor is tevens aanpassing van een van de vier bestaande uitzonderingen gewenst.
-
Marktordening waterstof
Middels deze consultatie wordt u gevraagd naar uw mening over de ordening van de waterstofmarkt. In het bijzonder welke partijen actief mogen zijn op het gebied van productie/elektrolyse, transport, (ondergrondse) opslag en aanleg en beheer van import/export-terminals, onder welke voorwaarden deze partijen dit mogen doen en hoe kan worden verzekerd dat voldoende gebruikers onder redelijke voorwaarden toegang hebben tot deze diensten
-
Tijdelijke wet Transitiefonds landelijk gebied en natuur
De overheid neemt de komende jaren veel maatregelen om de stikstofuitstoot te verminderen en de natuur te verbeteren. Daarnaast wordt er gewerkt aan betere waterkwaliteit en moeten ondernemers hun uitstoot van broeikasgassen terugdringen. Het kabinet wil dat deze uitdagingen zoveel mogelijk gebundeld worden opgepakt. De aanpak leidt tot grote aanpassingen in het landelijk gebied. Daarbij wil het kabinet ook aandacht besteden aan het perspectief van de agrarische ondernemers in de gebieden, omdat de veranderingen veel voor hun bedrijf en toekomst kunnen betekenen.
-
Wijziging van de Wet milieubeheer voor een nationale circulaire plastic norm
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Wet milieubeheer. Vanaf 2027 worden verwerkers van polymeren verplicht om een minimumpercentage fossiele grondstoffen te vervangen met recyclaat of biogebaseerde polymeren. Polymeren zijn chemische bouwstenen die worden gebruikt bij de verwerking van deel- of eindproducten, zoals plastic, rubber, verf en lijm. De wetgeving wordt stapsgewijs ingevoerd, waarbij in 2027 de verplichting enkel geldt voor plastic. Op termijn kan dit ook gaan gelden voor polymeren die worden verwerkt in andere toepassingen. Enkele onderdelen van de wetswijziging zoals bijvoorbeeld de hoogte van de verplichting, worden nog verder uitgewerkt.
-
Wijziging Kadasterwet ivm obstakeldatabank
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor op de Kadasterwet. Aanleiding is dat het Kadaster de taak heeft gekregen om obstakelgegevens te verzamelen en bij te houden. Dit gebeurt in een database genaamd Electronic Terrain and Obstacle Data (eTOD). Met jaarlijkse meetvluchten worden obstakels hoger dan 100 m (Civiele vereiste) en 60 m (Defensie vereiste) opgenomen in deze database. De luchtvaart gebruikt die bij het voorbereiden en uitvoeren van een vlucht.
-
Actualisatie regels industriële emissies
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de algemene regels voor de industrie. De aanleiding voor deze aanpassing is tweeledig. Enerzijds ziet de wijziging op het actualiseren en het op niveau brengen van de Best Beschikbare Technieken (BBT) van regels op het gebied van industriële emissies. Daarnaast levert de wijziging een bijdrage aan de uitvoering van de afspraken die het Rijk, provincies en gemeenten hebben gemaakt in het Schone Lucht Akkoord.
-
Wijziging Gemeentewet differentiatie parkeertarieven
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een wijziging van de Gemeentewet voor. Tot nu toe mogen parkeertarieven alleen afhankelijk zijn van parkeerduur, parkeertijd, oppervlakte en ligging. Door deze wijziging mogen gemeenten ook differentiëren naar uitlaatgasemissies van een voertuig, zowel voor parkeerplekken, -vergunningen en laadplekken. Dit alles is in lijn met het Regeerakkoord Rutte III.
-
Besluit tot vervroegde invoering Europese emissie-eisen voor kachels
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een besluit voor over het ecologisch ontwerp voor toestellen voor lokale ruimteverwarming die vaste brandstoffen gebruiken, oftewel (pellet)kachels. Het ontwerpbesluit bepaalt dat de eisen uit een Europese Verordening niet pas in 2022, maar al in 2020 in Nederland van toepassing worden op nieuwe (pellet)kachels. Dit ontwerpbesluit is uitsluitend bedoeld om emissie-eisen op toestellen toe te passen.
-
Tweede wijzigingsregeling 2024 IenW Omgevingsregeling
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Er ontstaan regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen, door bouwwerkzaamheden of door verbetering van het kaartmateriaal zelf. Twee keer per jaar brengt het ministerie alle veranderingen bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet.
-
Subsidieregeling aanschaf emissieloze touringcars
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een subsidieregeling voor de aanschaf van nieuwe batterij-elektrische touringcars (emissieloze touringcars). Touringcarbedrijven en concessiehouders kunnen een subsidie ontvangen op de aanschaf van nieuwe batterij-elektrische touringcars. Het gaat om touringcars die zijn goedgekeurd voor een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Hierdoor vallen bijvoorbeeld ook touringcars die worden gebruikt als interliner onder de regeling.
-
Wijziging Regeling burgerluchthavens vanwege een nieuw rekenvoorschrift voor geluidbelasting
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil in de Regeling burgerluchthavens de voorgeschreven bepalingsmethoden van de Lden-geluidbelasting aanpassen. Op dit moment wordt vliegtuiggeluid en helikoptergeluid bepaald met het Nederlandse Rekenmodel (NRM). Dit wordt vervangen door de Europese bepalingsmethoden Doc 29 (voor vliegtuiggeluid) en NORAH (voor helikoptergeluid). De wijziging is van invloed op:
-
Wijziging Regeling bodemkwaliteit 2022
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijzigingsregeling voor van de Regeling bodemkwaliteit 2022. De Regeling bodemkwaliteit 2022 geeft uitvoering aan het Besluit bodemkwaliteit. Met deze wijzigingsregeling worden gewijzigde normdocumenten (beoordelingsrichtlijnen en accreditatieschema’s) aangewezen die gebruikt worden binnen het Kwalibo-stelsel (Kwaliteitsborging in het Bodembeheer).
-
Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa)
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een subsidieregeling voor publiek toegankelijke laadinfrastructuur voor zware voertuigen. Omdat er nog maar weinig batterij-elektrische vrachtauto’s (BEV’s) zijn, komt de uitrol van logistieke laadinfrastructuur nu maar langzaam op gang. Het doel van de regeling is de uitrol te versnellen. Met deze regeling kunnen investeerders subsidie ontvangen voor publiek toegankelijke laadpunten voor zware voertuigen, wat op zijn beurt de transitie naar schone mobiliteit bevordert.
-
Wijziging Regeling luchtvaartheffingen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de Regeling luchtvaartheffingen. Voor de financiering en bekostiging van onder andere geluidwerende voorzieningen wordt een heffing geheven van luchtvaartmaatschappijen voor het landen met een burgerluchtvaartuig. De Regeling luchtvaartheffingen bepaalt hoe de exploitanten van de luchthavens de heffing innen en afdragen aan de overheid.
-
Tijdelijke subsidieregeling omschakeling naar verwerking circulaire plastics
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een subsidieregeling voor die de omschakeling van fossiel plastic naar plasticrecyclaat en biogebaseerd plastic moet stimuleren. Deze maatregel is onderdeel van een pakket van het Kabinet om de introductie van de zogenoemde ‘nationale circulaire plastic norm’ per 2027 te ondersteunen. Vanaf 2027 verplicht deze norm tot het gebruik van een bepaald percentage van plasticrecyclaat of biogebaseerd plastic, dat gaat oplopen tot 25%-30% in 2030.
-
Tijdelijke subsidieregeling haalbaarheidsstudies Green Corridors NL VK
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een tijdelijke subsidieregeling voor. Hiermee kan onderzocht worden of de transitie naar varen met netto nul broeikasgasemissies tussen havens in Nederland en het Verenigd Koninkrijk haalbaar is. Dit is een belangrijke stap om zogenoemde “Green Corridors” tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk te ontwikkelen. De subsidieregeling richt zich vooral op Nederlandse en Britse reders en zeehavenexploitanten, maar ook andere partijen kunnen meedoen.
-
Actualisering regeling basisnet
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de regeling Basisnet. Deze regeling is ingevoerd in 2015. In het kader van de Omgevingswet is het Basisnet gedigitaliseerd. Sinds 2015 is er nieuwe infrastructuur aangelegd waar gevaarlijke stoffen over worden vervoerd, maar die nog niet zijn toegevoegd aan de regeling Basisnet. Deze regeling wordt daarom geactualiseerd aan de hand van de digitalisering en de sinds 2015 genomen Tracébesluiten.
-
Wijzigingsregeling enkele bijlagen van de Binnenvaartregeling voor technische eisen aan rondvaartboten, veerponten, patrouillevaartuigen en kleine drijvende werktuigen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Binnenvaartregeling. De onderdelen die gewijzigd worden zijn de bijlagen die technische voorschriften bevatten voor rondvaartboten, veerponten, patrouillevaartuigen en kleine drijvende werktuigen.
-
Wijziging Regeling gewasbeschermingsmiddelen en biociden
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Regeling gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Rgb) voor.
-
Wijziging Regeling bodemkwaliteit 2022 (wijziging normstelling zwelklei en schuimglas)
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling bodemkwaliteit 2022. Met deze wijzigingsregeling wordt:
-
Wijziging Besluit energie vervoer 2025
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van het Besluit energie vervoer in 2025. Voor de nieuwe herziening van de Hernieuwbare Energierichtlijn (RED-III) is de implementatiedatum vastgesteld op 1 januari 2026. Hierdoor blijft bestaande wetgeving langer van kracht. Daarom worden voor het Besluit energie vervoer een aantal maatregelen doorgevoerd (zie ‘Beleidskompas’).
-
Subsidieregeling circulair implementeren en opschalen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een subsidieregeling ‘circulair implementeren en opschalen’ voor. De subsidie richt zich op circulaire projecten, waardoor materialen en producten langer en vaker gebruikt worden. Dit kan bijvoorbeeld door hergebruik, reparatie of opnieuw produceren van producten en materialen in plaats van de standaard productie-gebruik-afval keten. Deze subsidie helpt bedrijven bij het starten en opschalen van vernieuwende circulaire projecten.
-
Regeling beleidsvoorbereiding en verantwoording waterschappen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling beleidsvoorbereiding en verantwoording waterschappen (hierna de regeling). De regeling bepaalt onder andere hoe de kengetallen berekend worden, die door waterschappen worden gebruikt. De wijziging zorgt ervoor dat deze regeling aansluit op wijzigingen die in het Waterschapsbesluit worden doorgevoerd. Hiermee wordt de huidige praktijk in de regelgeving geborgd.
-
Wijzigingsregeling Omgevingsregeling (aanpassing Safeti-NL en Rekenvoorschrift omgevingsveiligheid)
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Omgevingsregeling. Als onderdeel van het omgevingsveiligheidsbeleid moet voor een aantal milieubelastende activiteiten een risicocontour worden berekend. De voorgenomen wijziging wijst een nieuwe versie van de voorgeschreven rekensoftware (Safeti-NL) en het bijbehorende Rekenvoorschrift omgevingsveiligheid van het RIVM aan.
-
Wijziging Beheerconcessie ProRail
Op 1 januari 2025 loopt de huidige Beheerconcessie 2015-2025 van ProRail af. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een verlenging van deze concessie, waarmee de einddatum vier jaar opschuift tot 1 januari 2029. Zo kan ProRail na 1 januari 2025 haar functie als beheerder van de hoofdspoorweginfrastructuur blijven uitvoeren.
-
Subsidie Duurzame Mobiliteit mkb
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een subsidieregeling 'Duurzame Mobiliteit mkb' voor. Met de subsidie stimuleren we midden- en kleinbedrijven (mkb) om blijvend minder fossiele kilometers te maken. De subsidie richt zich op collectieven van mkb-organisaties zoals brancheverenigingen en bedrijvenverenigingen. We willen hen in staat stellen om woon-werkverkeer en zakelijke mobiliteit bij en met hun aangesloten mkb'ers te verduurzamen.
-
Wijziging van de Drinkwaterregeling
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Drinkwaterregeling. Elke drie jaar stelt de minister de gewogen gemiddelde vermogenskostenvoet (of weighted average cost of capital, WACC) voor drinkwaterbedrijven vast. Dit zorgt ervoor dat er redelijke drinkwatertarieven in rekening worden gebracht bij de consument en waarborgt het voorkomen van overwinsten van drinkwaterbedrijven. Met de nieuwe wijziging sluit de manier van berekenen van de WACC beter aan bij de actuele inzichten van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
-
Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025
Schiphol heeft bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een aanvraag ingediend voor onderhoud aan de start- en landingsbanen in 2025. Ook voor het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan. Onderhoud is nodig om de start- en landingsbanen in goede conditie én veilig te houden. Zo blijft Nederland voldoen aan Europese veiligheidsregels.
-
Wijzigingsregeling indienststelling spoorvoertuigen 2020
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling Indienststelling Spoorvoertuigen 2020.
-
Regeling tarieven transportsectoren 2025
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling tarieven transportsectoren. Deze wijzigingsregeling gaat vooral over de jaarlijkse indexering van de tarieven voor handhaving, toezicht en het verlenen van vergunningen om mensen en/of goederen te mogen vervoeren. Daarnaast worden nog enkele andere kleinere wijzigingen doorgevoerd.
-
Eerste wijzigingsregeling 2025 Omgevingsregeling
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Er ontstaan regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen, door bouwwerkzaamheden of door verbetering van het kaartmateriaal zelf. Twee keer per jaar brengt het ministerie alle veranderingen bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet.
-
Vaststelling maximum taxitarieven 2025
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de maximumtarieven voor taxivervoer in 2025. Deze tarieven worden ieder jaar geïndexeerd op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI). IenW wil de nieuwe maximumtarieven per 1 januari 2025 in laten gaan.
-
Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024 voor. Onderhoud is noodzakelijk om de zes start- en landingsbanen en alle taxibanen in goede conditie én veilig te houden en zo aan Europese veiligheidsregels te blijven voldoen. Om deze werkzaamheden uit te kunnen laten voeren heeft de luchthaven Schiphol het ministerie gevraagd om tijdens de onderhoudsperioden in 2024 af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) over baan- en routegebruik. Ook heeft Schiphol gevraagd om vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting vast te stellen.
-
Beleidsmatige wijziging regeling groenprojecten 2022
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt, na een jaarlijkse monitoring, een beleidsmatige wijziging voor van de Regeling groenprojecten 2022. Deze regeling stimuleert de financiering van duurzame innovatieve projecten die zonder deze regeling niet tot stand zouden komen. Door de voorliggende wijziging van deze regeling worden de mogelijkheden voor circulaire technieken verbreed.
-
Tijdelijke subsidieregeling ERTMS goederenlocomotieven
For english texts, see below under "Relevante Documenten". De huidige analoge treinbeveiliging Automatische trein beïnvloeding (ATB) moet worden vervangen door het digitale European Rail Traffic Management System (ERTMS). Het European Train Control System (ETCS) is onderdeel van dit Europese beveiligingssysteem en moet ingebouwd worden in de goederenlocomotieven. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt daarom een subsidieregeling voor om goederenlocomotieven te voorzien van ETCS systeemversie 2.0 of hoger en op die manier geschikt te maken voor ERTMS. Zo kunnen deze locomotieven blijven rijden over baanvakken met ATB en baanvakken met ERTMS. Dit is een vervolg op de eerdere Subsidieregeling ERTMS, waarin meerdere goederenlocomotieven worden omgebouwd. In de eerdere regeling zitten ook meerdere prototypes. Op basis van deze prototypes kunnen in de nieuwe regeling efficiënt goederenlocomotieven seriematig worden omgebouwd.
-
Vaststelling maximum taxitarieven 2024
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de maximumtarieven voor taxivervoer in 2024. Deze tarieven worden ieder jaar geïndexeerd op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI). IenW wil de nieuwe maximumtarieven per 1 januari 2024 in laten gaan.
-
Eerste wijzigingsregeling ministerie van IenW 2024 omgevingsregeling
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Daarnaast gaat het om de begrenzingen (begin- en eindcoördinaten) van dijktrajecten. De ligging van deze grenzen veranderen regelmatig door bouwwerkzaamheden of door verbetering van het kaartmateriaal zelf. Twee keer per jaar brengt het ministerie alle veranderingen bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Voor dijktrajecten geldt een jaarlijkse update.
-
Tijdelijke regeling specifieke uitkering mobiliteitspakketten woningbouw
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt in afstemming met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een regeling voor. Deze regeling stelt gemeenten of regio’s in staat om mobiliteitsmaatregelen in de 17 grootschalige NOVEX-woningbouwlocaties te realiseren. Het gaat hierbij om maatregelen voor de bereikbaarheid en ontsluiting van nieuwe woningen. Hiervan is ruim één miljard bestemd voor mobiliteitsmaatregelen in de 17 grootschalige NOVEX-woningbouwlocaties.
-
Wijziging Wet luchtvaart ter versterking CRO's burgerluchthavens van nationale betekenis
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkt aan de versterking van de functie van de Commissies Regionaal Overleg (CRO) voor de burgerluchthavens van nationale betekenis. Het ministerie wijzigt hiervoor de Wet Luchtvaart en de Regeling CRO van nationale betekenis. De wet treedt naar verwachting per 1 januari 2025 in werking en de regeling per 1 januari 2024.
-
Wijziging van de Regeling burgerluchthavens voor het rekenen met actuele gegevens
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van de Regeling Burgerluchthavens over de berekende geluidsbelasting van luchtvaartuigen die gebruikt worden voor spoedeisende hulpverlening en/of politietaken (zoals trauma- en politiehelikopters).
-
Wijzigingsregeling tarieven transportsectoren 2024
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling tarieven transportsectoren en de Regeling examinatoren voor luchtvarenden. Het gaat hierbij vooral om indexering van de tarieven voor vergunningen om mensen en/of goederen te mogen vervoeren. Daarnaast worden in de regeling een aantal tekstuele aanpassingen doorgevoerd en tarieven gewijzigd.
-
Vervallen ruimtereservering voor de parallelle Kaagbaan
De minister van Infrastructuur en Waterstaat maakte op 12 juni 2023 bekend dat er geen nieuwe start- en landingsbaan op Schiphol komt. De reservering op een stuk grond voor de aanleg van de zogeheten ‘parallelle Kaagbaan’ wordt geschrapt. Het schrappen van de reservering is een voorgenomen besluit waarvoor bestaande regels moeten worden aangepast. Om de reservering voor de zogeheten parallelle Kaagbaan te schrappen moet namelijk het ‘Besluit algemene regels ruimtelijke ordening’ (Barro) worden aangepast. Hiervoor start het ministerie een internetconsultatie. De consultatie is bedoeld om reacties en meningen op te halen. Na de verwerking van alle binnengekomen reacties wordt het besluit waarschijnlijk in het najaar van 2023 in de ministerraad behandeld.
-
Regeling tot wijziging van enkele regelingen in verband met de introductie van de paramotortrike
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van meerdere regelingen voor in verband met het opnemen van nadere regels voor het gemotoriseerde schermvliegtuig en de paramotortrike. Met deze wijziging wil de minister onder andere de paramotortrike introduceren in de luchtvaartregelgeving. Ook kunnen in het buitenland geregistreerde gemotoriseerde schermvliegtuigen en paramotortrikes van Nederlandse eigenaren in Nederland in het luchtvaartuigregister ingeschreven worden en voorzien van een (speciaal) bewijs van luchtwaardigheid (sBVL).
-
Wijziging RVV 1990 in verband met aanpassing definitie rolstoeltoegankelijke voertuigen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), om de definitie van ‘voor rolstoelen toegankelijk voertuig’ te wijzigen.
-
Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor op de Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol. Vliegtuigen op Schiphol worden weliswaar steeds stiller, maar er is een categorie oudere, meer lawaaiige toestellen die naar verhouding voor veel klachten zorgt vanwege geluidshinder bij omwonenden. Deze categorie noemen we ‘marginaal conforme’ vliegtuigen. Vaak betreft deze categorie zwaar beladen vrachtvliegtuigen die met vol vermogen opstijgen en maar langzaam hoogte winnen. Deze vliegtuigen zien we liever niet (meer) op Schiphol.
-
Wijziging Algemene wet bestuursrecht ter invoering beroep bij Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State tegen besluiten m.b.t luchthavens Schiphol, Lelystad en Rotterdam en Eindhoven
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt wijzigingen voor in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Wet luchtvaart. De wijzigingen maken beroep mogelijk bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State tegen luchthavenindeling- en luchthavenverkeerbesluiten voor Schiphol en tegen luchthavenbesluiten voor de luchthavens Lelystad, Rotterdam en Eindhoven. Op dit moment is die rechtsbescherming bij de civiele rechter ondergebracht. Ook wordt de uitgebreide voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Awb van toepassing verklaard op de luchthavenindeling- en verkeerbesluiten en bepaalde luchthavenbesluiten.
-
Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET)
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat introduceerde in 2022 de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). Deze regeling wordt in 2024 op een aantal punten gewijzigd, waaronder de subsidiepercentages.