Zoekresultaat

79 resultaten
U heeft gezocht op: Hoger onderwijs

Sorteren op:
  • Verzamelbesluit Vreemdelingenbesluit 2000

    Dit besluit regelt dat meer categorieën vreemdelingen die in Nederland of aan een buitenlandse top 200-hogeronderwijsinstelling een opleiding of onderzoek hebben afgerond, onder soepeler voorwaarden een verblijfsvergunning kunnen aanvragen met het doel om in Nederland één jaar naar werk te zoeken. Deze verblijfsvergunning heet “zoekjaar hoogopgeleiden”. Daarnaast regelt dit besluit diverse wetstechnische en kleine inhoudelijke aanpassingen van het Vreemdelingenbesluit 2000.

  • Tijdelijke wet testbewijzen covid-19

    Het wetsvoorstel expliciteert de grondslag om bij ministeriële regeling testbewijzen te kunnen verplichten voor toegang tot sport- en jeugdactiviteiten, culturele instellingen, evenementen, restaurants en overige horeca, een en ander met inbegrip van doorstroomlocaties. Daarnaast kan het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en het hoger onderwijs (ho) bij algemene maatregel van bestuur worden aangewezen. Op andere terreinen kan het testbewijs niet van overheidswege worden voorgeschreven.

  • Verzamelbesluit van rechtswege verleende vergunning

    Het Verzamelbesluit van rechtwege verleende vergunning strekt tot invoering van de van rechtswege verleende vergunning in verschillende besluiten op de beleidsterreinen van Defensie, EZ, OCW en VROM. Daarnaast is een vergunningstelsel op het beleidsterrein van BZK omgezet in algemene regels in combinatie met een melding. Invoering van de van rechtswege verleende vergunning heeft tot gevolg dat een aangevraagde beschikking van rechtswege is verleend als het bestuursorgaan niet tijdig beslist.

  • AMvB invoering minimum en maximum instellingscollegegeld

    In deze AMvB wordt een grondslag in het Uitvoeringsbesluit WHW opgenomen om bij ministeriële regeling de hoogte en berekeningswijze vast te stellen van het maximumtarief instellingscollegegeld voor EER-studenten en het minimumtarief instellingscollegegeld voor niet-EER-studenten. Deze grondslag heeft tevens betrekking op het instellingscollegegeld voor studenten aan de Open Universiteit. Daarnaast wordt de wijze van de jaarlijkse indexatie van deze tarieven vastgesteld.

  • Regeling studiefinanciering 2000

    Als gevolg van de invoering van nieuwe betaalmethoden in het openbaar vervoer (OVpay) is de Wet studiefinanciering 2000 technisch aangepast. De Regeling studiefinanciering 2000 moet ook worden aangepast, zodat het studentenreisproduct juridisch klaar is voor toekomstig gebruik met de nieuwe betaalmethoden.

  • Wijzigingsbesluit vrijstelling Nt2 en omkeerregeling

    Met dit wijzigingsbesluit wordt geregeld dat studenten op mbo niveau 4 het examen Nederlands op referentieniveau 2F in plaats van 3F mogen afsluiten, als zij Engels of Duits op een hoger niveau afsluiten (omkeerregeling). Daarnaast wordt de mogelijkheid voor het verlenen van een vrijstelling op basis van een Staatsexamen Nt2 (Nederlands als tweede taal) geïntroduceerd.

  • Besluit invoering bepalingen omtrent de toets anderstalig onderwijs

    Met het wetsvoorstel taal en toegankelijkheid wordt de instemming voor het verzorgen van een opleiding in een andere taal dan het Nederlands geregeld. Een aantal aspecten worden met onderhavig besluit nader uitgewerkt. Het gaat hier om aspecten met betrekking de voorwaarden die kunnen worden gesteld voordat de instemming kan worden verleend en met betrekking tot de beoordeling of sprake is van een nieuwe opleiding ivm de instemming.

  • Wijziging van de Beleidsregel bevoegdheid graadverlening hoger onderwijs

    De Beleidsregel bevoegdheid graadverlening hoger onderwijs beschrijft de eisen waaraan moet worden voldaan om als onderwijsaanbieder graden te mogen verlenen voor één of alle door de onderwijsaanbieder aangeboden opleidingen. De tekst van de beleidsregel is op een aantal punten aangepast of verhelderd. Het doel is om overzichtelijker te maken hoe een onderwijsaanbieder aan de wettelijke eisen kan voldoen.

  • Gewijzigde tijdelijke subsidieregeling onderzoek interventies ter uitbreiding arbeidstijd

    Het Groeifondsprogramma ‘Meer uren werkt!’ is erop gericht drempels weg te nemen, zodat mensen die in deeltijd werken en meer willen werken, dat ook kunnen doen. Met deze regelwijziging hebben we goed geluisterd naar signalen in het werkveld en willen we verbeteringen aanbrengen in de mogelijkheid tot samenwerking met externe partijen en in de financieringsparagraaf. Het doel van de regeling blijft hiermee ongewijzigd. Op basis van zeven activiteiten/interventies zal wetenschappelijk worden onderzocht wat er werkt in de praktijk en voor wie. De eerste vijf activiteiten onderzoeken we in zorg en welzijn, onderwijs en kinderopvang. Het gaat om de volgende activiteiten:

  • Gewijzigde tijdelijke subsidieregeling onderzoek interventies ter uitbreiding arbeidstijd

    Het Groeifondsprogramma ‘Meer uren werkt!’ is erop gericht drempels weg te nemen, zodat mensen die in deeltijd werken en meer willen werken, dat ook kunnen doen. Met deze regelwijziging hebben we goed geluisterd naar signalen in het werkveld en willen we verbeteringen aanbrengen in de mogelijkheid tot samenwerking met externe partijen en in de financieringsparagraaf. Het doel van de regeling blijft hiermee ongewijzigd. Op basis van zeven activiteiten/interventies zal wetenschappelijk worden onderzocht wat er werkt in de praktijk en voor wie.
    De eerste vijf activiteiten onderzoeken we in zorg en welzijn, onderwijs en kinderopvang. Het gaat om de volgende activiteiten:

  • Wijzigingsbesluit i.v.m. rekentoets vo en mbo

    Wijziging van onder meer het Eindexamenbesluit VO en het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB in verband met de invoering van de rekentoets ER en tijdelijke aanpassingen in de uitslagregeling naar aanleiding van de adviescommissies Bosker en Steur

  • Wet op het lerarenregister

    Het vrijwillig lerarenregister wordt verplicht. Zo wordt gestimuleerd dat alle leraren consequent aan hun professionele ontwikkeling werken. Ook wordt de omschrijving van het beroep van leraar en de professionele ruimte van de leraar in de wet verankerd. Deze componenten zijn in onderlinge samenhang noodzakelijk als borging van de ontwikkeling van het leraarsberoep. We stellen u vragen over de werking van het register en vragen u expliciet naar de effecten van het voorstel voor het mbo.

  • Wet bevordering internationalisering hoger onderwijs

    Doel wetsvoorstel is bevordering van de internationalisering van het hoger onderwijs: - een verbeterde regeling voor het verzorgen van gezamenlijk hoger onderwijs met Nederlandse en buitenlandse instellingen - een gewijzigde regeling van de studiekeuzeactiviteiten voor studenten met een buitenlandse vooropleiding - uitbreiding van de bevoegdheid van het college voor promoties ook andere personeelsleden dan hoogleraren aan te wijzen als promotor Daarnaast een aantal technische verbeteringen

  • Wetsvoorstel bescherming namen en graden hoger onderwijs

    Het wetsvoorstel voorziet in normen met betrekking tot het voeren van de naam universiteit en hogeschool (alsmede vertalingen daarvan), het verlenen van graden en het voeren van titels. Daarnaast voorziet het wetsvoorstel in adequate sancties bij overtreding van die normen.

  • Wet invoering rekentoets 2A en centraal examen 2A, onderscheid diploma’s mbo en doorstroombeperkingen rekentoets ER en centraal examen ER.

    De volgende zaken worden geregeld: - De introductie van een rekentoets 2A voor vmbo-bb en een centraal examen rekenen 2A voor de entreeopleiding en mbo-2 - Een onderscheid in diploma’s voor studenten in de entreeopleiding en in mbo-2, op basis van de behaalde resultaten voor Nederlandse taal en rekenen - Het leggen van een basis voor doorstroombeperkingen naar de pabo en andere lerarenopleidingen voor studenten die het diploma hebben behaald op basis van een rekentoets ER/centraal examen ER.

  • Subsidieregeling flexibel hoger onderwijs volwassenen

    Consultatie subsidieregeling flexibel hoger onderwijs voor volwassenen, gericht op het stimuleren en ondersteunen van de ontwikkeling van flexibel en aantrekkelijk deeltijds en duaal hoger onderwijs voor volwassenen.

  • Besluit uitbreiding experimenten leeruitkomsten en flexstuderen

    Wijziging Besluit experimenten flexibel hoger onderwijs, betreft: - Het mogelijk maken van een nieuw instroommoment voor nieuwe instellingen aan het experiment flexstuderen. - Mogelijkheid om met duale- en deeltijd opleidingen deel te nemen aan het experiment flexstuderen - Toepassing van verlaagd collegegeld voor eerstejaars studenten die flexstuderen - Het mogelijk maken van deelname van nieuwe duale en deeltijdse opleidingen van reeds deelnemende instellingen aan het experiment leeruitkomsten

  • Tijdelijke regeling tegemoetkoming studenten in verband met de uitbraak van COVID-19

    In deze regeling staan o.a. de bedragen, voorwaarden en procedures voor de tegemoetkoming aan studenten die in het laatste jaar van hun opleiding studievertraging hebben opgelopen door de uitbraak van COVID-19. Deze regeling is de uitwerking van de in de Tweede Verzamelspoedwet COVID-19 aangekondigde tegemoetkoming voor studenten, gevraagd door de Motie Jetten/Heerma.

  • Herziening kwalificatiestructuur mbo

    De consultatie betreft het conceptwetsvoorstel herziening kwalificatiestructuur mbo.

  • Wetsvoorstel schrappen grondslag kwaliteitsbekostiging hoger onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt voorgesteld om de kwaliteitsbekostiging uit de WHW te schrappen en de middelen die bestemd zijn voor het bevorderen van de onderwijskwaliteit aan de instellingen toe te kennen via de lumpsumbekostiging.

  • Beleidsregel uitvoering deel associate degree-opleiding door bve-instelling

    Met de herziening van de Regeling macrodoelmatigheid hoger onderwijs komen de twee bepalingen over het deels uitvoeren van een Ad-opleiding bij een bve-instelling te vervallen. Deze beleidsregel bevat die bepalingen en verduidelijkt de procedure rondom de aanvraag. Deze goedkeuring door de Minister van OCW staat los van de macrodoelmatigheidsvraagstuk en is daarom in een aparte beleidsregel opgenomen.

  • Wijziging van de Regeling aanmelding en toelating hoger onderwijs onder andere in verband met de invoering van loting als selectie-instrument en met wijziging van nadere vooropleidingseisen

    Met deze wijzigingsregeling worden aanpassingen gedaan aan de Regeling aanmelding en toelating hoger onderwijs (Ratho) en de bijlagen. In de Ratho worden de nadere voorschriften in het kader van loting als selectie-instrument uitgewerkt. In de bijlagen van de Ratho staan onder andere de landelijk geldende nadere vooropleidingseisen en aanvullende eisen.

  • Wijzigingsregeling studiefinanciering

    De regeling regelt onder andere op welke wijze de oud-student een aanvraag kan doen voor de tegemoetkomingen indien deze niet ambtshalve worden vastgesteld of kunnen worden vastgesteld, omdat DUO niet over de juiste gegevens beschikt. De wijzigingsregeling regelt ook de aanvraagprocedure voor mbo-studenten die gebruik willen maken van het overgangsrecht om aan te geven dat ze wensen over te stappen naar het terugbetalingsregime waarin de studieschuld in 15 jaar wordt terugbetaald.

  • Wet vrij en veilig onderwijs

    Dit wetsvoorstel gaat over het verbeteren van de veiligheid op school. Daarbij moeten scholen meer doen om onveilige situaties in beeld te krijgen en ervoor te zorgen dat die minder voorkomen. De Onderwijsinspectie krijgt ook meer informatie over onveilige situaties. Daarnaast komen er regels voor de manier waarop scholen omgaan met klachten. Ten slotte moeten scholen jaarlijks hun veiligheidsbeleid beoordelen in het licht van de kennis die zij op het gebied van (on)veiligheid hebben opgedaan.

  • Wet internationalisering in balans

    Het doel van het wetsvoorstel internationalisering in balans is het zorgen voor een balans tussen voordelen en nadelen van internationalisering in het hoger onderwijs. De wet geeft onderwijsinstellingen en de minister instrumenten gericht op de opleidingstaal, de taalvaardigheid van studenten, het toelaten van een maximum aantal studenten bij een opleiding (numerus fixus) en het nemen van regie. Op die manier kunnen zij beter sturen.

  • Uitbreiding doelgroep studiefinanciering, tegemoetkoming schoolkosten en onderwijsbijdrage en wettelijk collegegeld.

    Deze AMvB heeft tot doel om enkele beperkte aanpassingen aan te brengen in de groep die aanspraak maakt op studiefinanciering, een tegemoetkoming in de schoolkosten en/of onderwijsbijdrage en/of wettelijk collegegeld. Dit gebeurt naar aanleiding van EU-richtlijnen, een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep en de uitvoeringspraktijk van DUO. De AMvB regelt ook welke gegevens ho-instellingen aan Studiekeuze 123 aanleveren ten behoeve van onderzoek naar studenttevredenheid en - betrokkenheid.

  • Wijziging van Regeling aanmelding en toelating hoger onderwijs

    De regeling aanmelding en toelating hoger onderwijs wordt jaarlijks gewijzigd voor de meest actuele toelatingseisen voor een associate degree- en bacheloropleiding. Daarnaast zijn nadere regels van procedurele aard doorgevoerd bij het aanmelden voor een opleiding waarvan één of meer trajecten een fixus heeft. Het aantal te verstrekken persoonsgegevens van een internationale aspirant-student bij aanmelding voor een opleiding is geminimaliseerd.

  • Regeling leeruitkomsten hoger onderwijs

    Het wetsvoorstel leeruitkomsten hoger onderwijs maakt het werken met eenheden van leeruitkomsten mogelijk bij deeltijdse en duale opleidingen in het hbo en wo en bij voltijdopleidingen in het hbo. Voor voltijdopleidingen in het wo met een substantiële praktijkcomponent bepaalt deze regeling dat werken met eenheden van leeruitkomsten mogelijk is. Wo instellingen melden welke opleidingen met eenheden van leeruitkomsten willen werken en leveren bewijsstukken dat aan de substantiële praktijkcomponent is voldaan. De regeling wordt eenmaal per jaar bijgewerkt.

  • Wetsvoorstel uitbreiding wettelijke grondslagen gegevensverwerking register onderwijsdeelnemers

    De voorgestelde uitbreiding van de wettelijke grondslagen voor gegevensverwerking betreft onder meer: aansluiting van particuliere, buitenlandse en internationale scholen op het register onderwijsdeelnemers, gegevensverstrekking uit het register onderwijsdeelnemers aan o.a. sectorraden, pensioenuitvoerders en Belgische toezichthouder AGODI, en het gebruik van diplomagegevens voor het legaliseren van diploma’s voor het gebruik hiervan in het buitenland.

  • Wetsvoorstel invoering decentrale loting

    Met dit wetsvoorstel wordt, naar aanleiding van de motie Paternotte en Van der Molen decentrale loting toegevoegd als selectiemethode naast decentrale selectie bij associate degree-opleidingen en bacheloropleidingen met een numerus fixus. Hierdoor kunnen hoger onderwijsinstellingen meer maatwerk toepassen en wordt de kansengelijkheid voor studenten vergroot. Loting en selectie kun zelfstandig worden ingezet of gecombineerd.

  • Besluit uitdrukkingsvaardigheid en meerwaarde anderstalig onderwijs

    Met de Wet taal en toegankelijkheid wordt de WHW aangepast op onderdelen die zien op de taal waarin het onderwijs wordt gegeven en de examens worden afgenomen. Daarnaast is de inspanningsplicht voor (bekostigde) onderwijsinstellingen om zich in het kader van hun werkzaamheden op het gebied van het onderwijs te richten op de bevordering van de uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands van studenten aangepast. In de AMvB worden nadere regels gesteld m.b.t. deze onderdelen.

  • Diplomaregister: met DigiD zijn nepdiploma’s passé.

    Met dit wetsvoorstel wordt voorzien in een centraal, landelijk diplomaregister. Dit register ontsluit digitaal de diplomagegevens, die al door de overheid worden bewaard. Deze gegevens zijn geregistreerd in databases van het Ministerie van OCW en betreffen diplomagegevens van het door de overheid bekostigde voortgezet onderwijs, beroeps- en volwassenenonderwijs en hoger onderwijs (hogescholen + universiteiten). Ook worden de diplomagegevens van inburgering en Nederlands als tweede taal verstrekt

  • Subsidieregeling stimuleren virtuele internationale samenwerkingsprojecten hoger onderwijs

    Met virtuele internationale samenwerkingsprojecten werken studenten aan bekostigde ho-instellingen samen met buitenlandse studenten, verbinden zij lokale vraagstukken aan een internationaal perspectief en werken zij aan interculturele competenties en taal- en digitale vaardigheid. Subsidie is bedoeld voor bekostigde ho-instellingen als bijdrage voor het vrijroosteren van een docent en onderwijskundige voor het ontwerpen of herzien, en het implementeren van een virtueel samenwerkingsproject.

  • Regeling andere bijdragen van studenten in het hoger onderwijs

    Deze regeling (Regeling andere bijdragen van studenten in het hoger onderwijs) is van toepassing op studenten die het wettelijk collegegeld dan wel instellingscollegegeld betalen en heeft tot doel studenten en instellingen duidelijkheid te verschaffen over voor welke kostensoorten hoger onderwijsinstellingen een bijdrage mogen verlangen van (aspirant-)studenten.

  • Grond toevoeging van bepalingen ten behoeve van gelijke kansen in het onderwijs in Grondwet

    De initiatiefnemer beoogt het belangrijke artikel 23 van de Grondwet aan te vullen. Met de aanvullingen blijft de onderwijsvrijheid voor scholen bestaan: Ieder kind heeft recht op onderwijs, en moet elke school kunnen kiezen. Tegelijkertijd moet elke school de plicht hebben om kinderen op gelijke voet te accepteren. Daarbij moet het onderwijs bijdragen aan gelijke kansen, persoonlijkheidsvorming en respect voor de basiswaarden van de democratische rechtsstaat.

  • Wet leeruitkomsten hoger onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt meer ruimte gecreëerd om voor studenten een gepersonaliseerde leerroute binnen de opleiding te kunnen ontwikkelen (flexibel onderwijs). Deze ruimte wordt gerealiseerd door de verankering van het experiment leeruitkomsten in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk (WHW).

  • Wijziging regeling afwijkende inschrijving HO COVID-19

    In het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek en de Wet studiefinanciering 2000 betreffende tijdelijke voorzieningen voor het studiejaar 2021-2022 in verband met COVID-19 is in de WHW opgenomen dat het instellingsbestuur studenten mag inschrijven die vanwege COVID-19 nog niet voldoen aan alle (nadere-)vooropleidings- of toelatingseisen. Met deze regeling wordt voorzien in een nadere uitwerking van deze bevoegdheid.

  • Regeling extra reisvoorziening COVID-19

    In het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek en de Wet studiefinanciering 2000 betreffende tijdelijke voorzieningen voor het studiejaar 2021-2022 in verband met COVID-19 is de Wsf 2000 opgenomen dat een student in verband met de uitbraak van COVID-19 in aanmerking komt voor een extra reisvoorziening. In de wet is een grondslag opgenomen om deze maatregel bij ministeriële regeling nader uit te werken.

  • Wet actualisatie samenwerking universiteiten en academische ziekenhuizen

    Met dit wetsvoorstel wordt voorgesteld een aantal bepalingen in de WHW ten aanzien van de samenwerking tussen universiteiten en academische ziekenhuizen te actualiseren. In die samenwerking hebben zich ontwikkelingen voorgedaan die nopen tot aanpassing en zijn er wensen voor toekomstige samenwerkingsvormen, waarbij de bestaande wettelijke kaders knellen.

  • Verruiming 1-februariregeling

    Dit wetsvoorstel verruimt de huidige regeling voor mbo-gediplomeerden in het ho. Na deze wetswijziging kunnen deze studenten maximaal 12 maanden, in plaats van 5, met een minimaal financieel risico een hbo-opleiding ervaren en wennen aan, bijvoorbeeld, de manier van studeren in het hbo. Indien zij in de eerste periode van twaalf maanden van hun studie besluiten te stoppen met hun hbo-opleiding, en hun recht op studiefinanciering stopzetten, wordt hun prestatiebeurs ho omgezet in een gift.

  • Besluit uitbreiding wettelijke grondslagen gegevensverwerking register onderwijsdeelnemers

    Het ontwerpbesluit geeft uitvoering aan het wetsvoorstel tot uitbreiding van de wettelijke grondslagen voor gegevensverwerking in het kader van het register onderwijsdeelnemers. Het ontwerpbesluit regelt met name welke gegevens uit het register onderwijsdeelnemers worden verstrekt aan bepaalde (overheids)organisaties t.b.v. hun taakuitvoering. Ook wordt geregeld welke gegevens particuliere, buitenlandse en internationale scholen (B3- en B4-scholen) aan het register moeten leveren.

  • Wijziging van de Wet studiefinanciering 2000 in verband met de invoering van nieuwe betaalmethoden in het openbaar vervoer

    Als gevolg van nieuwe betaalwijzen in het openbaar vervoer dient de Wet studiefinanciering 2000 technisch te worden aangepast.

  • Wet implementatie Open data richtlijn

    De Europese Unie (EU) heeft op 20 juni 2019 de ‘Open data richtlijn’ aangenomen. Nederland moet de regels uit de Open data richtlijn nu overnemen in een Nederlandse wet. Nederland mag wel zelf bepalen in welke wet dat het beste kan gebeuren en hoe ze daarin worden opgenomen, als de inhoud maar hetzelfde is als de regels uit de richtlijn. Deze internetconsultatie gaat over de wet waarmee de regels uit de Open data richtlijn in de Nederlandse wet worden opgeschreven. Deze wet gaan we de ‘Wet implementatie Open data richtlijn’ noemen.

  • Wetsvoorstel tijdelijke afwijkende voorwaarde voor inschrijving voor het studiejaar 2022-2023 in verband met COVID-19

    Het wetsvoorstel creëert een mogelijkheid om voor het studiejaar 2022-2023 (aspirant-)studenten in te schrijven voor het hoger onderwijs die ten gevolge van COVID-19 nog niet aan alle vooropleidings- of toelatingseisen voldoen bij de start van de opleiding.

  • Wet herinvoering basisbeurs hoger onderwijs

    Dit wetsvoorstel gaat over een aanpassing van de studiefinancieringsrechten in het hoger onderwijs en over de tegemoetkoming voor studenten die tijdens het leenstelsel hebben gestudeerd.

  • Wijzigingsbesluit in verband met wijzigingen op het terrein van de voldoening van het lesgeld, de invoering van de Registratie instellingen en opleidingen en enkele technische verbeteringen

    Dit besluit wijzigt een aantal besluiten op het terrein van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en daarnaast enkele besluiten op het terrein van andere ministeries die samenhang hebben met de OCW-regelgeving. Het gaat om een beleidsarme wijziging op het terrein van de voldoening van het lesgeld, de invoering van de Registratie instellingen en opleidingen en een aantal technische correcties.

  • Wijzigingsregeling afwijkende inschrijving hoger onderwijs COVID-19, afwijkende inschrijving 2022-23

    In het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek betreffende de tijdelijke afwijkende inschrijving voor het studiejaar 2022-2023 in verband met COVID-19 is opgenomen een instellingsbestuur studenten mag inschrijven voor een opleiding die vanwege COVID-19 nog niet voldoen aan alle vooropleidings- of toelatingseisen. Met deze regeling wordt voorzien in een nadere uitwerking van deze bevoegdheid. 

  • Wijziging van de Regeling aanmelding en toelating hoger onderwijs onder andere in verband met wijzigingen van nadere vooropleidingseisen

    Met deze wijzigingsregeling worden aanpassingen gedaan aan de bijlagen van de Regeling aanmelding en toelating hoger onderwijs (Ratho). In de bijlagen van de Ratho staan onder andere de landelijk geldende nadere vooropleidingseisen en aanvullende eisen.

  • Vervallen aanspraak verlaagd wettelijk collegegeld

    Eerstejaarsstudenten in het hoger onderwijs en tweedejaarsstudenten aan lerarenopleidingen betalen nu een lager bedrag aan collegegeld. Met dit ontwerpbesluit wordt geregeld dat zij vanaf studiejaar 2024-2025 weer het volledige bedrag aan collegegeld moeten betalen. Het geld dat wordt bespaard, wordt zoals aangekondigd in het 'Wetsvoorstel herinvoering basisbeurs hoger onderwijs' gebruikt om de basisbeurs te verhogen en de aanvullende beurs te verbreden, zodat meer studenten hiervoor in aanmerking komen.

  • Wijziging van het Besluit studiefinanciering 2000

    Dit ontwerpbesluit geeft uitvoering aan het wetsvoorstel herinvoering basisbeurs hoger onderwijs en regelt o.a. de omzetting van de studievoorschotvoucher en de wijze van uitkering van de tegemoetkoming. Op 7-9-2022 heeft de Raad van State geadviseerd over het wetsvoorstel. De regering zal nog een reactie op dit advies vaststellen. Dat zou ook gevolgen kunnen hebben voor dit besluit. I.v.m. de beoogde inwerkingtredingsdatum (1-9-2023) wordt dit besluit nu reeds in internetconsultatie gebracht.

  • Besluit indexering les- en cursusgeld

    Met dit besluit wordt de wijze van indexeren van het les- en cursusgeld in overeenstemming gebracht met de wijze van indexeren van het wettelijk collegegeld en wordt de hoogte van het lesgeld per studiejaar 2024-2025 gecorrigeerd. Het is de uitwerking van het wetsvoorstel Wijziging van o.a. de Les- en cursusgeldwet in verband met de aanpassing van de indexeringsbepalingen van het lesgeld en cursusgeld.

  • Regeling macrodoelmatig opleidingsaanbod hoger onderwijs 2023

    Met deze regeling wordt de Regeling macrodoelmatigheid hoger onderwijs 2018 ingetrokken. Deze nieuwe regeling sluit aan bij het beleidsvoornemen van de Minister voor het creëren van rust en ruimte in het onderwijsstelsel.

  • Subsidieregeling vraagfinanciering hoger onderwijs

    Deze subsidieregeling maakt in combinatie met het Besluit experiment vraagfinanciering hoger onderwijs de experimenten vraagfinanciering in het hoger onderwijs mogelijk, in het kader van leven lang leren.

  • Besluit experiment vraagfinanciering hoger onderwijs

    Dit Besluit maakt in combinatie met de subsidieregeilng experiment vraagfinanciering hoger onderwijs de experimenten vraagfinanciering in het hoger onderwijs mogelijk, in het kader van leven lang leren.

  • Besluit experimenten flexibel hoger onderwijs

    Consultatie Besluit flexibel hoger onderwijs voor volwassenen, gericht op het stimuleren en ondersteunen van de ontwikkeling van flexibel en aantrekkelijk deeltijds en duaal hoger onderwijs voor volwassenen.

  • Wetsvoorstel NLQF

    Dit wetsvoorstel vloeit voort uit de aanbeveling van april 2008 van het Europees Parlement en de Europese Raad over het European Qualifications Framework for Life Long Learning. In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld het Nederlands Kwalificatiekader (NLQF) een wettelijke basis te geven, als ook om de niveaus op de diploma’s en diplomasupplementen te vermelden van de kwalificaties in het vo, mbo en ho.

  • Besluit vouchers studievoorschot en enkele technische wijzigingen

    In de Wet studievoorschot hoger onderwijs is geregeld dat de eerste vier cohorten studenten in het nieuwe studiefinancieringsstelsel aanspraak maken op een voucher waarmee zij na hun afstuderen de mogelijkheid krijgen om nogmaals scholing te volgen, tussen de vijf en tien jaar na hun afstuderen. Nadere regeling van de voucher, bijvoorbeeld van de waarde van de voucher, dient bij of krachtens algemene maatregel van bestuur (amvb) te geschieden.

  • Wijziging van de Regeling regionaal investeringsfonds mbo

    Op 11 april 2014 is de subsidieregeling Regionaal investeringsfonds mbo gepubliceerd. Sindsdien zijn er in twee aanvraagrondes in totaal 37 aanvragen voor publiek-private samenwerking in het beroepsonderwijs toegekend. Deze internetconsultatie richt zich op de wijzigingen ter verbetering van de bestaande regeling. In het kader van deze regeling kunnen tot en met 2017 aanvragen worden ingediend.

  • wijziging van het Uitvoeringsbesluit WHW 2008 onder meer in verband met een andere bekostigingswijze van het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek

    Er wordt een voorstel gedaan om aanpassingen te maken in de berekeningswijze van de bekostiging van universiteiten en hogescholen. Hiertoe wordt het Uitvoeringsbesluit WHW gewijzigd. Tenslotte volgt er nog een technische aanpassing ten aanzien van de assurance-rapporten.

  • Instemmingsbevoegdheid medezeggenschap funderend onderwijs op hoofdlijnen begroting

    Deze consultatie gaat over instemmingsbevoegdheid van de medezeggenschapsraad op de hoofdlijnen van de begroting van scholen in het primair en voortgezet onderwijs. In de Wet Medezeggenschap op scholen (WMS) worden bevoegdheden en taken van medezeggenschapsraden in het primair en voortgezet onderwijs geregeld. In deze wetswijziging wordt een instemmingsrecht op de hoofdlijnen van de begroting toegevoegd aan de bevoegdheden van de medezeggenschapsraad

  • Ontwerpbesluit maximering eigen bijdrage van aankomend studenten aan selectiekosten voor de toelating tot het hoger onderwijs.

    Het uitgangspunt van de WHW is dat een instelling naast collegegeld geen andere eigen bijdragen aan de student mag vragen voor de inschrijving. In de praktijk vragen meerdere instellingen eigen bijdragen voor selectieprocedures die tot relatief hoge bedragen kunnen oplopen. Deze inperking van de toegankelijkheid van het onderwijs wordt onwenselijk geacht. Met dit besluit wordt geregeld wanneer een eigen bijdrage mag worden gevraagd en wordt aan de hoogte van het bedrag een maximum gesteld.

  • Besluit Experiment Flexstuderen hoger onderwijs

    Dit besluit maakt het mogelijk voor studenten die hun voltijdsstudie willen of moeten combineren met andere activiteiten, om slechts collegegeld te betalen voor de studiepunten die zij aan onderwijs volgen, in plaats van collegegeld voor een volledig studiejaar. Het betreft een experiment

  • Wet Accreditatie op maat

    Deze internetconsultatie gaat over een wetsvoorstel voor het verbeteren van accreditatie in het hoger onderwijs. Accreditatie is een instrument voor kwaliteitszorg: de verantwoording over en verbetering van de onderwijskwaliteit. In Nederland is accreditatie onder andere een voorwaarde voor het recht van instellingen om erkende diploma’s af te geven. De kern van dit stelsel is peer review: elke opleiding wordt elke zes jaar beoordeeld door onafhankelijke en deskundige vakgenoten.

  • Wet invoering associate degree-opleiding

    Het wetsvoorstel voorziet in het omvormen van het associate degree programma tot een zelfstandige opleiding. Een zelfstandige associate degree-opleiding krijgt meer ruimte om een eigen arbeidsmarktprofiel, didactisch profiel en organisatie te vormen en wordt daarmee een aantrekkelijke optie voor jongeren en volwassenen voor wie de duur of het niveau van de bacheloropleiding een drempel vormt.

  • Wijziging Uitvoeringsbesluit WHW 2008 bekostiging Open Universiteit

    De consultatie betreft de wijziging van de bekostiging van de Open Universiteit (OU). De rijksbijdrage van de OU is momenteel een vast bedrag plus een bedrag op basis van het aantal verleende graden. Dit besluit regelt dat de rijksbijdrage van de OU vanaf begrotingsjaar 2018 ook is gebaseerd op het aantal inschrijvingen.

  • Besluit experiment instellingsaccreditatie met lichtere opleidingsaccreditatie

    Met het experiment instellingsaccreditatie met lichtere opleidingsaccreditatie worden opleidingen van maximaal zes instellingen in staat gesteld om de externe en onafhankelijke peer review op opleidingsniveau meer zelf vorm te geven. De beoordeling van accreditatiestandaarden door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) beperkt zich tot het beoogd en gerealiseerd eindniveau.

  • Besluit houdende uitwerking van de voorwaarden voor de terugbetaling van het levenlanglerenkrediet gelijktijdig met een reguliere studielening

    Met de Wet studievoorschot hoger onderwijs is een nieuwe leenfaciliteit geïntroduceerd voor de kosten van het les- of collegegeld voor studerenden tot 55 jaar: het levenlanglerenkrediet. Met dit besluit wordt, conform de uitgangspunten die tijdens de parlementaire behandeling zijn gemeld aan de Tweede Kamer, vastgelegd welke regels gelden wanneer er in de terugbetalingsperiode meerdere studieleningen, waaronder levenlanglerenkrediet, tegelijkertijd moeten worden terugbetaald

  • Algemene Maatregel van Bestuur Transnationaal Onderwijs

    Deze AMvB over transnationaal onderwijs, werkt op basis van de wet inzake bevordering internationalisering hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (Kamerstukken I, 2016/17, 34 355, A) uit wat een instelling voor hoger onderwijs in haar aanvraag voor het verzorgen van een volledige opleiding in het buitenland moet opnemen en op basis van welke gronden de minister toestemming kan verlenen, weigeren of intrekken.

  • Besluit criteria meeneembare studiefinanciering hoger onderwijs

    Studenten in het hoger onderwijs kunnen met Nederlandse studiefinanciering in het buitenland te studeren, dit heet ‘meeneembare studiefinanciering’. Studenten kunnen in aanmerking komen voor meeneembare studiefinanciering als ze voldoen aan de voorwaarden die zijn opgenomen in de Wet studiefinanciering 2000. Na een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie worden de wettelijke voorwaarden gewijzigd en uitgewerkt in het Besluit studiefinanciering 2000.

  • Wet criteria meeneembare studiefinanciering hoger onderwijs

    Studenten in het hoger onderwijs kunnen met Nederlandse studiefinanciering in het buitenland te studeren, dit heet ‘meeneembare studiefinanciering’. Studenten kunnen in aanmerking komen voor meeneembare studiefinanciering als ze voldoen aan de voorwaarden die zijn opgenomen in de Wet studiefinanciering 2000. Na een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie moeten de wettelijke voorwaarden worden gewijzigd. Dat wordt met dit wetsvoorstel geregeld.

  • Wetsvoorstel en ontwerpbesluit halvering collegegeld

    In de WHW wordt een grondslag opgenomen om bij amvb het wettelijk collegegeld te verlagen. Het wettelijk collegegeld wordt gehalveerd voor studenten die vanaf studiejaar 2018/19 voor het eerst beginnen aan een opleiding (associate degree of bachelor) in het bekostigd hoger onderwijs (ho). Studenten aan een lerarenopleiding die vanaf 2018/19 voor het eerst beginnen met een opleiding in het ho kunnen twee jaar een halvering van het wettelijk collegegeld ontvangen. Dit is geregeld in het besluit.

  • Accreditatie onder voorwaarden

    Elke opleiding in het hoger onderwijs wordt elke zes jaar op kwaliteit beoordeeld door de NVAO (geaccrediteerd), op basis van advies van een commissie van deskundigen. Bij tekortkomingen wordt in beginsel geen accreditatie verleend. Deze regeling beschrijf in welke gevallen de NVAO hiervan kan afwijken en accreditatie onder voorwaarden kan verlenen (nu bekend als de “herstelperiode”).

  • Wetvoorstel wijziging rentepercentage lening hoger onderwijs

    Dit wetsvoorstel, een maatregel uit het Regeerakkoord, past de rentemaatstaf voor leningen in het hoger onderwijs aan. Momenteel wordt het rentepercentage vastgesteld op basis van het gemiddeld effectief rendement over de periode van 12 maanden (oktober voorgaande jaar t/m september huidige jaar) van de openbare lening, uitgegeven door de Staat der Nederlanden, met een gemiddelde resterende looptijd van 5 jaren. Dit wetsvoorstel past de gemiddelde resterende looptijd aan van 5 naar 10 jaren.

  • Besluit kwaliteitsbekostiging hoger onderwijs

    Deze consultatie betreft het ontwerp van het Besluit kwaliteitsbekostiging hoger onderwijs. De basis voor dit besluit ligt in het akkoord "Investeren in Onderwijskwaliteit 2019-2014 "van de Minister van OCW met de Vereniging van Hogescholen, de VNSU, de LSVB en het ISO over de inzet van studievoorschotmiddelen. Met het besluit wordt het toekennen van kwaliteitsbekostiging mogelijk. Doel van het toekennen van kwaliteitsbekostiging is het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs.

  • Wet taal en toegankelijkheid HO en MBO

    Maatregelen: •modernisering eisen onderwijs in andere taal •invoering toestemmingsvereiste voor numerus fixus(NF)op Ad- /bacheloropleiding •mogelijkheid NF enkel op anderstalig traject van Ad-/ bacheloropleiding •mogelijkheid uitschrijven meer plaatsingsbewijzen voor NF-opleiding dan beschikbare capaciteit •maximum instellingscollegegeld EER-studenten •wettelijke basis berekenen eigen bijdrage aan studenten met buitenlands diploma voor kosten diplomawaardering en afnemen taaltoets

  • Besluit verlenging educatieve module

    Het experiment educatieve module maakt het mogelijk dat reeds afgestudeerde bachelorstudenten van het wetenschappelijk onderwijs alsnog een educatieve module kunnen volgen die tot een beperkte tweedegraads bevoegdheid voor het voortgezet onderwijs leidt. Dit is van groot belang in verband met het lerarentekort. Het experiment eindigt per 30 juni 2019, maar loopt nog te kort om te kunnen worden geëvalueerd. Daarom is besloten het experiment met drie jaar te verlengen.

  • Variawet hoger onderwijs

    In dit wetsvoorstel wordt een aantal wijzigingen voorgesteld van de WHW, de WOT en de WSF 2000. Het gaat om verschillende beleidsmatige wijzigingen, waarmee met name eerdere toezeggingen aan de Tweede Kamer gestand worden gedaan. Deze zijn onder andere gedaan in de Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek 2015-2025, tijdens debatten in en brieven aan de Tweede Kamer en door de uitwerking van de door de minister van OCW getekende beschikking van het Benelux Comité van Ministers.

  • Wijziging WHW ivm studiekeuze-informatie en studenttevredenheidsonderzoek

    Met dit wetsvoorstel wordt het verzamelen en verspreiden van studiekeuze-informatie en het doen van studenttevredenheid een wettelijke taak van een daartoe aan te wijzen rechtspersoon. De rechtspersoon neemt in verband met haar taak enquêtes af, waarvoor de instellingen van hoger onderwijs gegevens aanleveren.

  • Besluit versterken positie mbo-student

    Het aanpassingsbesluit zorgt voor de terminologische aanpassing op AMvB-niveau van de ‘deelnemer’ die ‘student’ (of ‘mbo-student’ wordt. Deze wijziging vloeit voort uit het wetsvoorstel Versterken positie mbo-studenten, dat (onder andere) voorziet in deze wijziging op wetsniveau. Daarnaast wordt de deelnemer vavo ‘vavo-student’ en de student hoger onderwijs ‘ho-student’. De deelnemer aan een opleiding educatie (met uitzondering van vavo) blijft ‘deelnemer’.