Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 2674 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Regeling regionale aanpak vsv

    In de regeling worden de voorwaarden en kaders vastgesteld voor een regionaal programma om voortijdig schooluitval te voorkomen en te bestrijden. Scholen en gemeenten stellen vast welke maatregelen zij hiervoor nemen. Dit regionaal programma wordt uitgevoerd in elke RMC-regio. Het voorkomen van schooluitval blijft de belangrijkste doelstelling.

  • Besluit ongewenste zeggenschap telecommunicatie

    In maart 2019 is het wetsvoorstel ongewenste zeggenschap telecommunicatie bij de Tweede Kamer ingediend. In dit wetsvoorstel is bepaald dat investeringen die leiden tot overwegende zeggenschap in een telecommunicatiepartij en bovendien tot een relevante invloed in de telecommunicatiesector bij de minister van EZK moeten worden gemeld. In de te consulteren algemene maatregel van bestuur wordt nader uitgewerkt wanneer van relevante invloed sprake is.

  • Besluit elektronisch procederen

    Het Besluit elektronisch procederen (Bep) biedt een regelgevend kader voor alle vormen van vrijwillig en verplicht elektronisch procederen in het civiele recht en het bestuursrecht. Het Bep komt in de plaats van huidige lagere regelgeving over elektronisch procederen, waaronder het Besluit digitalisering burgerlijk procesrecht en bestuursprocesrecht. Het Bep sluit inhoudelijk zoveel mogelijk aan op dit besluit.

  • Beleidsnota: naar een mkb-vriendelijke Rijksoctrooiwet 1995

    Deze beleidsnota (zie onderaan deze pagina) bevat enkele concrete voorstellen om het nationale octrooisysteem toegankelijker te maken voor met name het mkb. Voorgesteld wordt om procedures te vereenvoudigen, de waarde van een rijksoctrooi te vergroten en de mogelijkheden voor handhaving te verbeteren. Daarmee wordt beoogd de drempel om te kiezen voor octrooibescherming op grond van de Rijksoctrooiwet 1995 te verlagen zodat de mogelijkheden van een rijksctrooi beter kunnen worden benut.

  • Wijzigingsregeling overdragen van vorderingen uit hoofde van een kredietovereenkomst

    Consultatie van de concept-regeling tot wijziging van de Vrijstellingsregeling Wft in verband met het aanpassen van de artikelen die betrekking hebben op het overdragen van vorderingen uit hoofde van een kredietovereenkomst en de Uitvoeringsregeling Wft in verband met het aanpassen van de dekkingsbedragen voor de beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

  • Wmo 2015: Wetsvoorstel resultaatgericht beschikken en vereenvoudigen geschilbeslechting

    De belangrijkste onderdelen van het wetsvoorstel zijn: 1. Bij de verstrekking van een maatwerkvoorziening kan een resultaatbeschrijving worden gehanteerd (het blijft ook mogelijk om een tijdsduurbeschrijving te hanteren). 2. De afwikkeling van geschillen over de uitvoering van een maatwerkvoorziening wordt vereenvoudigd. In eerste instantie kan worden geklaagd bij de gemeente, in tweede instantie is beroep bij de bestuursrechter mogelijk.

  • Wijziging Politiewet 2012 i.v.m. de evaluatie van deze wet

    Dit wetsvoorstel bevat aanpassingen in de voorbereiding van de zogeheten jaarstukken van de politie, de samenstelling van het overleg, bedoeld in artikel 19 van de Politiewet 2012, de bijstandsbepalingen en de politietaken van de Koninklijke marechaussee. Deze aanpassingen zijn aangekondigd in de kabinetsreactie op het eindrapport van de Commissie Evaluatie Politiewet 2012. Daarnaast worden enkele met deze onderwerpen verband houdende wijzigingen voorgesteld.

  • Wijziging Besluit verdeling sterkte en middelen politie i.v.m. flexibilisering operationele inzet

    Het ontwerp geeft de korpschef de bevoegdheid te beslissen een deel van de te realiseren operationele sterkte van een eenheid niet te realiseren en de middelen die als gevolg daarvan vrijvallen aan te wenden voor de bekostiging van andere uitgaven. Ten aanzien van een regionale eenheid doet de korpschef dit in overeenstemming met de burgemeesters van de gemeenten in het gebied waarin de regionale eenheid de politietaak uitvoert en de hoofdofficier van justitie.

  • Wet versterking participatie op decentraal niveau

    Dit wetsvoorstel regelt dat het decentraal bestuur inwoners in staat stelt te participeren bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid. Daarvoor wordt de regeling over inspraak in de Gemeentewet, Provinciewet, Waterschapswet en WolBES uitgebreid naar participatie. Daarnaast wordt het uitdaagrecht wettelijk verankerd.

  • Wet bestuurlijke boete Visserijwet 1963

    Om snel en adequaat op te kunnen treden tegen overtredingen van de visserijregelgeving, is een wetswijziging uitgewerkt die het opleggen van een bestuurlijke boete mogelijk maakt. Het gaat hierbij o.a. om overtredingen van het gemeenschappelijk visserijbeleid (GVB) en de IJsselmeervisserij.