Zoekresultaat

3063 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Fiscale verzamelwet 2024

    Fiscale wetgeving is aan maatschappelijke veranderingen onderhevig en moet daarom in sommige gevallen aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook wordt een aantal beleidsbesluiten gecodificeerd en zijn wijzigingen voor de BES-eilanden opgenomen in deze fiscale verzamelwet. Verder loopt er een separaat wetsvoorstel mee. Dit is een wijziging van de Wet op de omzetbelasting 1968 in verband met een aanpassing van de aanvullende regeling voor antiek, kunst- en verzamelvoorwerpen (Wet aanpassing aanvullende margeregeling). De maatregelen zijn nog niet voorzien van een uitvoeringstoets, waarmee de maatregelen op uitvoerbaarheid worden getoetst.

  • Instellingswet Adviescollege toetsing regeldruk

    Dit wetsvoorstel regelt de instelling van een permanent adviescollege, dat zich richt op de toetsing van voorgenomen regelgeving ten aanzien van de transparantie van regeldrukeffecten. In grote lijnen komt dit overeen met wat het huidige Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) doet. Dat adviescollege is echter tijdelijk; per 1 december loopt de termijn af. Deze kan niet verlengd worden. 
    Het nieuwe adviescollege krijgt er een aantal taken bij, waarvan het adviseren over beleidsvisies en een rol bij bij EU-wetgeving de belangrijkste zijn.

  • Wet flexibilisering inzet vertrouwensfunctionarissen

    Op grond van de Wet veiligheidsonderzoeken (Wvo) kunnen functies waarin een persoon de nationale veiligheid kan schaden, aangewezen worden als vertrouwensfuncties. Voordat een persoon belast kan worden met een vertrouwensfunctie, wordt een veiligheidsonderzoek ingesteld. Het veiligheidsonderzoek resulteert in een afgifte of weigering van een verklaring van geen bezwaar (VGB). Een VGB is functiegebonden en vervalt in beginsel bij wisseling van functie of werkgever. Werkgevers binnen de burgerluchtvaartsector willen personeel flexibeler kunnen inzetten zodat personeel op een aangewezen locatie, bijvoorbeeld Schiphol, van functie of werkgever kan wisselen zonder steeds een veiligheidsonderzoek te moeten ondergaan. Hiertoe wordt een locatiegebonden VGB geïntroduceerd. De aanwijzing van de locatie geschiedt door de minister die verantwoordelijk is voor het beleidsterrein waartoe de locatie behoort (en is niet beperkt tot de burgerluchtvaart). Het moet gaan om een locatie waarbij de toegang tot deze locatie voor het uitoefenen van een functie een risico voor de nationale veiligheid kan vormen. Een afgegeven locatiegebonden VGB blijft ook na wisseling van functie of werkgever geldig op de aangewezen locatie. Daarnaast worden enkele wijzigingen van meer technische aard voorgesteld teneinde de uitvoerbaarheid van de Wvo in de praktijk te verbeteren, zoals een identificatieplicht voor degene die het veiligheidsonderzoek moet ondergaan, het gebruik van BSN bij de uitvoering van veiligheidsonderzoeken en bestuursrechtelijke handhaving in de plaats van strafrechtelijke sanctionering.

  • Internetconsultatie mondiale gezondheidsstrategie

    Op 20 april 2022 presenteerde de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) haar advies 'Fundament voor een Nederlandse mondiale gezondheidsstrategie' aan de Commissie Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking van de Tweede Kamer. Het AIV-advies bevat bouwstenen voor een Nederlandse mondiale gezondheidsstrategie en stelt drie prioriteiten: 1) versterking van gezondheidsstelsels; 2) pandemische paraatheid; 3) nationale en internationale coherentie.

  • Regeling experiment verkoopregels wooncoöperaties

    Deze regeling maakt het mogelijk dat huurders van woningcorporaties door middel van een door hen opgerichte wooncoöperatie met korting hun huurwoningen van woningcorporaties kunnen kopen.

  • Besluit gemeentelijke instrumenten warmtetransitie

    Het Besluit gemeentelijke instrumenten warmtetransitie is een uitwerking van het wetsvoorstel Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (https://wetgevingskalender.overheid.nl/regeling/WGK010405). Met dit besluit wordt nader invulling gegeven aan de bevoegdheid voor gemeenten tot het stellen van regels om de transitie in de gebouwde omgeving van aardgas naar duurzame alternatieven tot uitvoering te brengen. De gemeente kan hiertoe bepaalde wijken aanwijzen waar een energievoorziening met duurzame energie beschikbaar komt ter vervanging van het aardgas (de aanwijsbevoegdheid).
    Dit besluit bevat onder meer de vereisten aan een warmteprogramma (eerder: transitievisie warmte) en het omgevingsplan onder de Omgevingswet. In dit besluit is ook een deel van de waarborgen horend bij de aanwijsbevoegdheid juridisch verankerd, zoals een redelijke termijn en betaalbaarheid.

  • Besluit advisering beschut werk in verband met kunnen wisselen van baan met behoud van het advies beschut werk

    Met dit wijzigingsbesluit wordt beoogd de overgang van beschut werk naar een baan in het kader van de banenafspraak of naar werk zonder ondersteuning te versoepelen. Ook wordt zekerheid geboden als -in de omgekeerde situatie- iemand terug moet vallen in beschut werk als de baan buiten de beschutte werkomgeving niet lukt. Doel is ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen werken op het niveau van hun eigen kunnen en dat mensen geen belemmeringen ervaren om stappen te zetten in hun ontwikkeling.

  • Eindejaarsregeling 2022

    In de Eindejaarsregeling is een aantal wijzigingen opgenomen van enkele regelingen.

  • Wijziging Woningwet in verband met digitalisering inkomenstoets

    Voorgesteld wordt om een grondslag op te nemen in de Woningwet voor woningcorporaties om het BSN te gebruiken voor de inkomenstoets. Hierdoor krijgen woningzoekenden de mogelijkheid om digitaal hun gegevens aan te leveren en is er minder risico op fouten. 

  • wijziging van de Wet kinderopvang om aanspraak op kinderopvangtoeslag mogelijk te maken voor Oekraïense ontheemden

    Op basis van de huidige wetgeving hebben Oekraïense ontheemden en ouders met een partner buiten de EU geen aanspraak op kinderopvangtoeslag (KOT) om arbeid en zorg voor kinderen te combineren. Dit belemmert Oekraïense ontheemden om te gaan werken. Daarom wordt voorgesteld alle ouders met een partner buiten de EU aanspraak op KOT te geven, mits aan de overige voorwaarden in de Wet kinderopvang wordt voldaan. Daarmee wordt de drempel voor het betreden van de arbeidsmarkt verlaagd.