Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 3060 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Besluit tarieven open overheid

    Op 1 mei 2022 treedt de Wet open overheid in werking. In deze wet staat dat de toegang tot overheidsinformatie gratis is. Daar is ook een uitzondering op. Wanneer een burger een verzoek doet om kopiëen van documenten of informatie, dan mag het bestuursorgaan de kosten voor het maken van kopieën in rekening brengen bij de burger. In dit besluit staat hoeveel deze kopieën maximaal mogen kosten.

  • Besluit aanpassing vergoedingen rechtsbijstandverleners en mediators

    Dit ontwerpbesluit strekt tot verbetering, overeenkomstig de aanbevelingen van de Commissie-Van der Meer, van de vergoedingen voor rechtsbijstandverleners en mediators die werkzaam zijn in het stelsel van gesubsidieerde rechtsbijstand op grond van de Wet op de rechtsbijstand (Wrb)

  • Wetsvoorstel Versterking aanpak ondermijnende criminaliteit II

    Het conceptwetsvoorstel strekt tot het tot stand brengen van een nieuwe wet Confiscatie criminele goederen en tot aanpassing van bestaande wetgeving, ter versterking van de aanpak van ondermijnende en georganiseerde criminaliteit. De wijzigingsvoorstellen hebben betrekking op het Wetboek van Strafvordering, het Wetboek van Strafrecht, de Opiumwet, de Algemene Wet bestuursrecht, de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en de Wet op de economische delicten.

  • Wetsvoorstel Versterking aanpak ondermijnende criminaliteit II

    Het conceptwetsvoorstel strekt tot het tot stand brengen van een nieuwe wet Confiscatie criminele goederen en tot aanpassing van bestaande wetgeving, ter versterking van de aanpak van ondermijnende en georganiseerde criminaliteit. De wijzigingsvoorstellen hebben betrekking op het Wetboek van Strafvordering, het Wetboek van Strafrecht, de Opiumwet, de Algemene Wet bestuursrecht, de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en de Wet op de economische delicten.

  • Regeling kwijtschelding belastingen medeoverheden

    Belasting wordt aan de Nederlandse staat betaald via de Belastingdienst, maar ook aan de andere overheden: gemeenten, waterschappen en soms provincies. Als iemand echt geen belasting kan betalen kan diegene aan de overheid vragen of de belasting kan worden kwijtgescholden. De belasting hoeft dan niet betaald te worden. Om te kijken of iemand echt geen belasting kan betalen kijkt de overheid naar zijn inkomen en spaargeld (vermogen). De gemeenten, provincies of waterschappen gebruiken hiervoor dezelfde regels die de Belastingdienst ook gebruikt: de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990. In deze regels staat precies hoeveel inkomen of vermogen iemand mag hebben. Is je inkomen of vermogen hoger, dan krijg je geen kwijtschelding. Met de nieuwe “Regeling kwijtschelding belastingen medeoverheden” kunnen de medeoverheden sommige van deze regels net iets soepeler maken. Iemand mag dan een iets hoger inkomen of vermogen hebben en toch nog kwijtschelding krijgen. Een gemeente, provincie of waterschap moet hier dan wel voor kiezen. Zij mogen namelijk zelf beslissen of ze de regels iets willen versoepelen. 

  • Wijziging van het Drinkwaterbesluit en het Besluit kwaliteit leefomgeving in verband met de herziene Europese Drinkwaterrichtlijn

    Het ministerie van IenW bereidt een wijziging voor van het Drinkwaterbesluit (Dwb) en het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl). Dit is nodig omdat de Europese Drinkwaterrichtlijn is herzien. In het Dwb gaat het om nieuwe regels voor risicobeheersing van drinkwaterkwaliteit, informatievoorziening, kleine wijzigingen ivm Legionella en voorbereiding van een Europees testsysteem voor kranen, leidingen en dergelijke. In het Bkl gaat het om nieuwe regels voor risicobeheersing van drinkwaterbronnen.

  • Nieuwbouwregeling

    Gebouweigenaren van nieuw te bouwen gebouwen kunnen op grond van deze beleidsregel aanspraak maken op de subsidie voor het aardbevingsbestendig bouwen.  

  • Wijziging van de Tijdelijke wet Groningen in verband met een aantal omissies en verduidelijkingen

    Het voorstel neemt een aantal knelpunten die bij de implementatie van de wet en de bestuurlijke afspraken naar voren kwamen weg. Tevens bevat het een aantal verhelderingen in het artikel over de heffing van kosten aan NAM. Ook bevat het een aanpassing inzake de verstrekking van historische schadedata van NAM aan de Minister van EZK, en een aanpassing inzake de verstrekking van de gegevens over gezondheid.

  • Wijziging besluit Tijdelijke wet Groningen afstemming versterking en schade

    Dit voorstel voor een algemene maatregel van bestuur is een uitwerking van het wetsvoorstel Versterken en ziet op de afstemming tussen de uitvoering van de versterking en de vergoeding van schade.

  • Mogelijkheden versterking maatregelen ter voorkoming van dividendstripping

    Deze consultatie volgt op een brief van het kabinet van 3 december 2018 waarin is aangekondigd dat zal worden onderzocht of dividendstripping binnen het bestek van de huidige nationale regels voldoende kan worden aangepakt. Met het oog daarop is in de afgelopen periode in kaart gebracht welke hoofdvormen van dividendstripping zich in de praktijk voordoen. Daarbij is ook aandacht besteed aan de complexiteit die schuilt in de aanpak van dividendstripping. Vervolgens is een aantal alternatieven om dividendstripping aan te pakken in kaart gebracht. Bovendien volgt uit dit onderzoek dat de doeltreffendheid van een maatregel en de impact daarvan op de praktijk per alternatief verschilt. Om die reden betrekt het kabinet graag de betrokken partijen en overige belangstellenden bij de afweging van de verschillende alternatieven.