Zoekresultaat

41 resultaten
U heeft gezocht op: Economie

Sorteren op:
  • Invoering uitgebreide producentenverantwoordelijkheid textiel

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor textiel voor. Die moet ingaan per 2023. Textiel is een van de meest vervuilende industrieën wereldwijd waarbij veel grondstoffen worden verspild. De UPV maakt producenten van textiel verantwoordelijk voor de inzameling, hergebruik, recycling en afvalverwerking van hun producten. Dit moet zorgen voor meer hergebruik, minder verspilling en minder vervuiling.

  • Wijziging Regeling beoordeling reinigbaarheid grond

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling beoordeling reinigbaarheid grond 2006 (Rbrg). Het gaat om de volgende twee wijzigingen:

  • Discussienotitie mededingingsbeleid i.r.t. online platforms

    Online platforms spelen een steeds belangrijker rol in onze economie en samenleving. Dit leidt tot vraagstukken rond de macht van een aantal platforms. Deze discussienotitie betreft een analyse naar de toepasbaarheid van het mededingingsinstrumentarium in de digitale economie. De consultatie heeft tot doel om deze analyse te toetsen en nut en noodzaak van aanvullende beleidsopties te onderzoeken. Dit document is uitsluitend bedoeld voor discussie en bevat dus geen beleidsinzet.

  • wettelijke verankering gedragscode franchise

    Concept wetsvoorstel wettelijke verankering gedragscode franchise

  • Wijzigingsbesluit Eindexamenbesluit VO en andere besluiten

    Mogelijk maken van deelexamens vo voor vso-kandidaten. Combinatie van wiskundevakken verduidelijken. Aanpassing tijdpad melding se-cijfers aan DUO en mutaties hiervan. Vak op hoger niveau: herexamen op oorspronkelijk niveau mogelijk. Wijziging naam M&O in “bedrijfseconomie”. Prijsbijstelling eindexamen voor extraneï en (deel)staatsexamens. Cijferbeoordeling CKV en opnemen in combinatiecijfer

  • Nota Frequentiebeleid 2016

    Het ministerie van Economische Zaken (EZ) past het Nederlandse frequentiebeleid aan op ontwikkelingen in technologie, markt en maatschappij. Frequentiegebruik (draadloze communicatie) heeft zich ontwikkeld tot een onmisbaar element voor de Nederlandse samenleving en economie. Het huidige frequentiebeleid stamt uit 2005. EZ heeft dit beleid laten evalueren, en in dialoog met belanghebbenden is gewerkt aan een herijking van het beleid die in de Nota Frequentiebeleid 2016 is verwoord.

  • Elektriciteits- en gasregeling

    De conceptregeling geeft uitvoering aan de Elektriciteits- en gaswet en het Besluit elektriciteit en gas. De volgende nieuwe onderdelen worden uitgewerkt: investeringsplannen voor systemen, het kwaliteitsborgingssysteem en het bepalen van de windsnelheid en het productieprofiel van een windpark. De windsnelheid en het productieprofiel wordt i.v.m. een andere doorlooptijd apart geconsulteerd. Vervolgens wordt het aan deze regeling toegevoegd.

  • Besluit elektriciteit en gas

    In deze Amvb wordt een aantal onderdelen uitgewerkt op basis van het wetsvoorstel Elektriciteits- en gaswet in het kader van de wetgevingsagenda STROOM. Dit besluit moderniseert en bundelt de regelgeving die in of onder de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet tot stand is gebracht. Verder worden enkele nieuwe onderdelen uitgewerkt: investeringsplannen voor systemen, schadevergoeding bij wind op zee en de redundantie van een transmissiesysteem voor elektriciteit.

  • STROOM

    Dit concept wetsvoorstel strekt tot herziening van de wetgeving inzake elektriciteit en gas. Het is onderdeel van de wetgevingsagenda STROOM. Met de nieuwe Elektriciteits- en Gaswet geeft de Rijksoverheid invulling aan (een deel van) de verantwoordelijkheid die voortvloeit uit het Energieakkoord.

  • Wet toetsing economie en nationale veiligheid

    Dit wetvoorstel is aangekondigd als een investeringstoets op risico’s voor de nationale veiligheid. Met dit wetsvoorstel wordt gevolg gegeven aan de bescherming van de nationale veiligheid door een toets in te voeren op activiteiten die leiden tot wijzigingen in de zeggenschap of invloed op ondernemingen die van wezenlijk belang zijn voor de vitale processen of die beschikken over sensitieve technologie.