Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 3184 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Uitvoeringswet HNS-verdrag over aansprakelijkheid gevaarlijke en schadelijke stoffen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor op basis van het zogenoemde HNS-verdrag. Partijen die schade lijden door een ongeval met een zeeschip met gevaarlijke en schadelijke stoffen worden door dit verdrag beter beschermd. Het bestaat uit drie onderdelen: • een hoger maximum bedrag bij schade; • een verzekeringsplicht voor de scheepseigenaar; • instelling van een fonds voor slachtoffers als hun schade niet volledig wordt vergoed door de scheepseigenaar.

  • Milieuffectrapporten MER'en voor ontmanteling Emsland Kerncentrale

    Het Duitse bedrijf Kernkraftwerke Lippe-Ems GmbH (KLE) heeft bij het Ministerie voor Milieu van de Duitse deelstaat Nedersaksen een vergunning aangevraagd voor 1) de buitenbedrijfstelling en ontmanteling van de Kerncentrale Emsland (KKE) en 2) voor de behandeling en tijdelijke opslag van radioactieve stoffen uit de KKE in een nieuw te bouwen gebouw Emsland. De bijbehorende MilieuEffectRapporten (MER’en) liggen nu ter inspraak voor inwoners en organisaties van Duitsland en Nederland.

  • Regeling verplichte ggz - analyse

    Wijziging van de Regeling verplichte geestelijke gezondheidszorg (Rvggz) in verband met het wijzigen van de inhoud van de analyse die op grond van artikel 8:25 van de Wet verplichte ggz (Wvggz) aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) moet worden aangeleverd.

  • Wijzigingswet herstel en afwikkeling van verzekeraars

    Dit wetsvoorstel strekt tot het stroomlijnen van het rechtsbeschermingsregime bij de afwikkeling van verzekeraars en het doorvoeren van een aantal kleinere verbeteringen in het resolutieraamwerk voor verzekeraars.

  • Wijziging Kiesregeling i.v.m. Wet nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen

    Met deze ministeriële regeling wordt de Kiesregeling aangepast. De Kiesregeling bevat formulieren en sjablonen. Deze formulieren en sjablonen worden modellen genoemd. Op dit moment behandelt de Eerste Kamer een voorstel tot wijziging van de Kieswet (dossiernr.: 35489). Als dat wetsvoorstel wordt aangenomen, en dus wet is geworden, dan moeten sommige modellen uit de Kiesregeling worden aangepast aan die gewijzigde wet. Dat wordt met deze ministeriële regeling gedaan.

  • wetsvoorstel Wijziging van de Algemene Ouderdomswet en de Wet financiering sociale verzekeringen in verband met het afschaffen van de mogelijkheid om schuldig nalatig te verklaren bij het niet of niet

    Burgers kunnen op hun AOW-uitkering gekort worden indien zij niet (volledig) voldoen aan de premieplicht van de AOW. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) beoordeelt naar aanleiding van door de Belastingdienst (BD) aangeleverde gegevens of de persoon ‘schuldig nalatig’ verklaard dient te worden. Bij de toekenning van de AOW-uitkering, op de AOW-leeftijd, wordt een korting toegepast voor zo lang de AOW-uitkering duurt. Met het conceptwetsvoorstel wordt deze korting afgeschaft.

  • Verzamelwet beslag- en executierecht

    Dit wetsvoorstel bevat, in aanvulling op de Wet herziening beslag- en executierecht (de Wet van 3 juni 2020 tot wijziging van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering en de Faillissementswet in verband met de herziening van het beslag- en executierecht) nog enkele wijzigingen van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (hierna: Rv). De wijzigingen zijn nodig als gevolg van, onder meer, praktijkervaringen met het herziene beslag- en executierecht. 

  • Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (LBV)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Maatregel gerichte aankoop en beëindiging veehouderijen nabij natuurgebieden tranche 2 (MGA-2)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Wijzigingswet financiële markten 2024

    Dit voorstel beoogt onder meer in de Wet op het financieel toezicht (Wft) de verplichting op te nemen voor verzekeraars om zich te onderwerpen aan tuchtrecht om de binnen de verzekeringsbranche algemeen aanvaarde gedragsnormen nader te borgen en, waar nodig, te verbeteren. Ook voorziet het voorstel in aanscherpingen en wijzigingen van de Wet toezicht trustkantoren 2018 (Wtt 2018), een uitbreiding van het bonusverbod bij staatssteun en enkele wijzigingen in het prudentieel toezicht op verzekeraars met het oog op verbetering van de bescherming van polishouders. Daarnaast bevat het voorstel een aantal kleinere wijzigingen en verbeteringen in de wetgeving op het gebied van de financiële markten.