Zoekresultaat

102 resultaten
U heeft gezocht op: mbo

Sorteren op:
  • Vereisten mbo-docenten basisvaardigheden

    Het doel van het wetsvoorstel is om te zorgen dat docenten Nederlands, rekenen en burgerschap goed zijn opgeleid, zodat studenten onderwijs krijgen van kwalitatief goede docenten. Om dit doel te bereiken, worden docenten Nederlands, rekenen en burgerschap verplicht om via een behaalde opleiding aan te tonen dat ze over de juiste kennis vaardigheden beschikken. In de praktijk betekent dit dat een docent die over een pedagogisch-didactisch getuigschrift (PDG) of getuigschrift van een niet aanverwante eerste- of tweedegraads lerarenopleiding beschikt, een extra opleidingstraject zal moeten volgen (maximaal 30 studiepunten) om nog ingezet te kunnen worden voor het verzorgen van onderwijs in Nederlands, rekenen of burgerschap. Dit opleidingstraject is gericht op vakinhoud en vakdidactiek Nederlands, rekenen of burgerschap in het mbo.

  • Wijziging UWEB in verband met instellen landelijk afzonderlijk budget basisberoepsopleiding

    Het kabinet stelt aanvullende middelen beschikbaar voor mbo-niveau 2. De middelen komen structureel beschikbaar en worden vanaf 2025 toegevoegd aan de rijksbijdrage voor mbo-instellingen. De exacte verdeelwijze van de rijksbijdrage is geregeld in het Uitvoeringsbesluit WEB (UWEB). De verdeelwijze wordt gewijzigd zodat de aanvullende middelen gericht kunnen worden verdeeld over mbo-instellingen met mbo-niveau 2 studenten.

  • Wijziging van het Uitvoeringsbesluit WEB voor studiesucces mbo

    Het amendement Bisschop e.a. wijzigt de Wet educatie en beroepsonderwijs met de grondslag om een opleiding als ‘zeer zwak’ te beoordelen. Daarvoor is onder andere nodig dat sprake is van onvoldoende studiesucces. In deze AMvB is vastgelegd hoe studiesucces gemeten en beoordeeld wordt. Alleen bekostigde mbo-opleidingen op niveau 2, 3 en 4 zijn opgenomen, omdat dit kon zonder de werkwijze van de inspectie aan te passen. Voor overige opleidingen wordt de werkwijze later wettelijk vastgelegd.

  • Subsidieregeling groepshulpen kinderopvang

    De 'Subsidieregeling groepshulpen kinderopvang’ biedt kinderopvangorganisaties een tegemoetkoming in de loonkosten van een groepshulp die scholing wordt geboden.

  • Wijziging van de Subsidieregeling praktijkleren in de derde leerweg

    Met deze wijziging van de Subsidieregeling praktijkleren in de derde leerweg wordt de doelgroep van de regeling verbreed, wordt het subsidiebudget voor 2024 vastgesteld, wordt overgegaan tot een aanvraagtijdvak in november en worden enkele technische wijzigingen doorgevoerd.

  • Besluit van school naar duurzaam werk

    Het Besluit van school naar duurzaam werk en de Regeling regionaal programma en Doorstroompuntfunctie 2026-2029 vormen een nadere uitwerking van het wetsvoorstel van school naar duurzaam werk dat nu in de Tweede Kamer ligt. Vanwege de samenhang tussen het besluit en de regeling ziet deze consultatie op beide.

  • Wijziging van de Wet overige OCW-subsidies in verband met uitbreiding van de mogelijkheid tot het toekennen van een onderwijsvoorziening

    Door de wijziging van deze wet kunnen mensen die ouder zijn dan 30 jaar een onderwijsvoorziening aanvragen. Ook kunnen na deze wijziging mensen die deeltijdonderwijs volgen een onderwijsvoorziening aanvragen

  • Wijziging van het Uitvoeringsbesluit onderwijsvoorzieningen voor jongeren met een handicap in verband met uitbreiding van de mogelijkheid tot het toekennen van een onderwijsvoorziening

    Dit ontwerpbesluit geeft uitvoering aan het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet overige OCW-subsidies in verband met uitbreiding van de mogelijkheid tot het toekennen van een onderwijsvoorziening. De wijziging van het Uitvoeringsbesluit onderwijsvoorzieningen bevat alleen technische aanpassingen. De aanpassingen zorgen ervoor dat het besluit goed past bij de wijziging van de Wet overige OCW-subsidies. Het wetsvoorstel is tegelijkertijd in consultatie.

  • Wet uitwerking burgerschapsopdracht WEB

    Dit wetsvoorstel maakt duidelijk wat mbo- en vavo-instellingen moeten doen om de burgerschapsopdracht uit te voeren. Instellingen moeten zorgen voor een veilige omgeving. In deze omgeving moeten instellingen bevorderen dat studenten oefenen met basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Dit helpt studenten om zichzelf (verder) te ontwikkelen, een plek te vinden in de samenleving en goed mee te doen op de arbeidsmarkt.

  • Verzamelregeling Studiefinanciering

    De consultatie gaat over de Verzamelregeling studiefinanciering. Met deze regeling worden verschillende technische wijzigingen gedaan in regelingen met betrekking tot studiefinanciering, tegemoetkoming scholieren en les- en cursusgeld. Ook worden fouten in de regelingen hersteld.