Zoekresultaat

36 resultaten
U heeft gezocht op: Geluid

Sorteren op:
  • Aanvullende raadpleging Balanced Approach Schiphol

    *For English, please visit:                                  "https://www.luchtvaartindetoekomst.nl/onderwerpen/samenwerking/geef-uw-mening-over-het-aangepaste-maatregelenpakket-schiphol/english-version". There you will find all relevant information about this consultation, including attached documents and an instruction on how to submit a reaction on this consultation.*

  • Wijziging Regeling burgerluchthavens vanwege een nieuw rekenvoorschrift voor geluidbelasting

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil in de Regeling burgerluchthavens de voorgeschreven bepalingsmethoden van de Lden-geluidbelasting aanpassen. Op dit moment wordt vliegtuiggeluid en helikoptergeluid bepaald met het Nederlandse Rekenmodel (NRM). Dit wordt vervangen door de Europese bepalingsmethoden Doc 29 (voor vliegtuiggeluid) en NORAH (voor helikoptergeluid). De wijziging is van invloed op:

  • Wetsvoorstel cameratoezicht slachthuizen en verzamelcentra

    Ter consultatie wordt een proefversie van het wetsvoorstel voorgelegd, waarmee cameratoezicht verplicht wordt in slachthuizen en verzamelcentra voor levend vee. Daarnaast wordt een wettelijke basis gelegd om in de toekomst ook andere innovatieve digitale toezichtsystemen te kunnen verplichten.

  • Recht op digitaal consult voor zover passend bij goede zorg

    Dit wetsvoorstel zorgt dat patiënten hun zorgverlener kunnen verzoeken om een consult digitaal te doen (videoconsult). Een zorgverlener dient in dat verzoek mee te gaan, tenzij hij dan geen goede zorg kan leveren. Ook moet de zorgaanbieder zich zo organiseren dat digitale consulten kunnen worden aangeboden, denk aan een geschikte app en camera. 

  • Regeling bepalingsmethode geluid installaties warmte- en koudeopwekking

    Met deze wijziging van de Regeling Bouwbesluit 2012 worden nadere voorschriften gesteld over de bepalingsmethode van het geluidsniveau van buiten opgestelde installaties voor warmte- en koudeopwekking. In het Bouwbesluit 2012 is het geluidsniveau bepaald waarvan sprake mag zijn. In deze regeling is vervolgens opgenomen hoe het geluidsniveau van de installaties bepaald moet worden.

  • Verbod Nachtvluchten

    Deze initiatiefwet maakt een einde aan het nachtelijk gebruik van luchthavens in Nederland. Laagvliegende, opstijgende en landende luchtvaartuigen zijn verantwoordelijk voor veel geluidsoverlast rond luchthavens. Om de nachtrust en daarmee de gezondheid van omwonenden van luchthavens te verbeteren, worden nachtvluchten verboden. De wet voorziet in een beperkt aantal uitzonderingen, zoals noodgevallen en speciale ontheffingen.

  • Verzamelbesluit van rechtswege verleende vergunning

    Het Verzamelbesluit van rechtwege verleende vergunning strekt tot invoering van de van rechtswege verleende vergunning in verschillende besluiten op de beleidsterreinen van Defensie, EZ, OCW en VROM. Daarnaast is een vergunningstelsel op het beleidsterrein van BZK omgezet in algemene regels in combinatie met een melding. Invoering van de van rechtswege verleende vergunning heeft tot gevolg dat een aangevraagde beschikking van rechtswege is verleend als het bestuursorgaan niet tijdig beslist.

  • Wet tot wijziging van de Wet milieubeheer houdende een maximaal budget voor het meerjarenprogramma geluidsanering

    Op basis van de Wet milieubeheer moeten Rijkswaterstaat en ProRail voor alle hoofd(spoor)wegen een saneringsplan opstellen. Een saneringsplan geeft op basis van de bestaande geluidhinder aan of er maatregelen, zoals stille wegdekken, raildempers en geluidschermen, moeten worden getroffen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voornemens de Wet milieubeheer te wijzigen opdat de maatregelen kunnen worden geprioriteerd, zodanig dat het beschikbare budget niet overschreden wordt.

  • Wijziging Wet luchtvaart ter versterking CRO's burgerluchthavens van nationale betekenis

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkt aan de versterking van de functie van de Commissies Regionaal Overleg (CRO) voor de burgerluchthavens van nationale betekenis. Het ministerie wijzigt hiervoor de Wet Luchtvaart en de Regeling CRO van nationale betekenis. De wet treedt naar verwachting per 1 januari 2025 in werking en de regeling per 1 januari 2024.

  • Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor op de Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol. Vliegtuigen op Schiphol worden weliswaar steeds stiller, maar er is een categorie oudere, meer lawaaiige toestellen die naar verhouding voor veel klachten zorgt vanwege geluidshinder bij omwonenden. Deze categorie noemen we ‘marginaal conforme’ vliegtuigen. Vaak betreft deze categorie zwaar beladen vrachtvliegtuigen die met vol vermogen opstijgen en maar langzaam hoogte winnen. Deze vliegtuigen zien we liever niet (meer) op Schiphol.