Zoekresultaat

405 resultaten
U heeft gezocht op: Water

Sorteren op:
  • Wijziging kernenergiewet ivm beleidsoverdracht

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de Kernenergiewet. De verantwoordelijkheid voor het beleid over nucleaire veiligheid en stralingsbescherming is al in 2020 overgedragen van de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) naar de Directeur-Generaal Milieu en Internationaal (DGMI) van IenW. De voorgestelde wijziging brengt de wettelijke taakomschrijving van de ANVS hiermee in overeenstemming.

  • Regeling vrachtwagenheffing

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan de Regeling vrachtwagenheffing. Deze regeling is een noodzakelijke nadere uitwerking van de Wet vrachtwagenheffing. Deze wet is in 2023 (gedeeltelijk) in werking getreden.

  • Regeling tot wijziging van enkele regelingen in verband met de introductie van de paramotortrike

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van meerdere regelingen voor in verband met het opnemen van nadere regels voor het gemotoriseerde schermvliegtuig en de paramotortrike. Met deze wijziging wil de minister onder andere de paramotortrike introduceren in de luchtvaartregelgeving. Ook kunnen in het buitenland geregistreerde gemotoriseerde schermvliegtuigen en paramotortrikes van Nederlandse eigenaren in Nederland in het luchtvaartuigregister ingeschreven worden en voorzien van een (speciaal) bewijs van luchtwaardigheid (sBVL).

  • Wijziging van het Besluit vervuilingswaarde ingenomen water 2009

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit vervuilingswaarde ingenomen water 2009 (Bviw 2009). Dit besluit beschrijft op welke manier de vervuilingswaarde van afvalwater wordt bepaald, ten behoeve van de zuiverings- en verontreinigingsheffing. Deels gebeurde dit aan de hand van een indeling naar bedrijfscategorieën en bijbehorende vervuilingswaarde van het afvalwater. Deze indeling is echter verouderd en niet altijd goed toepasbaar. Dit heeft ertoe geleid dat wordt voorgesteld in het Bviw 2009 niet langer met bedrijfscategorieën te werken. In plaats daarvan wordt voor bepaalde bedrijven een regeling opgenomen om op praktische wijze de vervuilingswaarde van het afvalwater voor het betreffende bedrijf te bepalen. 

  • Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat introduceerde in 2022 de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). Deze regeling wordt in 2024 op een aantal punten gewijzigd, waaronder de subsidiepercentages.

  • Wijziging van het RVV 1990 ivm uitbreiding nul-emissiezones naar taxi's en nieuw verkeersbord milieuzone en nul-emissiezone

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Dit geeft gemeenten de mogelijkheid om zero-emissiezone (in de wettekst nul-emissiezone genoemd) voor taxi’s in te voeren. Het besluit regelt ook de noodzakelijke wijzigingen aan de verkeersborden van milieu- en zero-emissiezones. Tevens om dit in de toekomst eventueel voor andere voertuigcategorieën mogelijk te maken.

  • Wijziging Algemene wet bestuursrecht ter invoering beroep bij Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State tegen besluiten m.b.t luchthavens Schiphol, Lelystad en Rotterdam en Eindhoven

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt wijzigingen voor in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Wet luchtvaart. De wijzigingen maken beroep mogelijk bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State tegen luchthavenindeling- en luchthavenverkeerbesluiten voor Schiphol en tegen luchthavenbesluiten voor de luchthavens Lelystad, Rotterdam en Eindhoven. Op dit moment is die rechtsbescherming bij de civiele rechter ondergebracht.  Ook wordt de uitgebreide voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Awb van toepassing verklaard op de luchthavenindeling- en verkeerbesluiten en bepaalde luchthavenbesluiten.

  • Terugsluis vrachtwagenheffing

    De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen met de vertegenwoordigers van de vervoerssector (evofenedex, TLN en VERN) een subsidieprogramma (concept-meerjarenprogramma 2026-2030) opgesteld voor verduurzaming en innovatie van het wegtransport. Dit subsidieprogramma voor 2026 tot en met 2030 wordt betaald uit de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing. De vrachtwagenheffing start naar verwachting in 2026. Op dit moment wordt onderzocht of al eerder (in 2024) met de subsidies kan worden gestart. Hiervoor is alvast een concept-stimuleringspakket voor 2024-2025 voorbereid.

  • Wijziging Besluit energie vervoer voor verhoging percentage jaarverplichting 2024

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een aanpassing voor van het Besluit energie vervoer in 2024. De hoogte van de jaarverplichting wordt in 2024 28,4%. Hiermee wil IenW de ambitie waar maken om meer fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare brandstoffen. IenW voert hiermee het besluit van het kabinet uit om jaarlijks 20 petajoule (PJ) extra hernieuwbare brandstoffen in het wegverkeer verplicht beschikbaar te stellen.

  • Havenbeveiligingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft 5 oktober 2022 door middel van een wijzigingswet de Havenbeveiligingswet aangepast. Deze wet voert een aantal wijzigingen door ter verbetering van de beveiliging van schepen en havenfaciliteiten. Als nadere uitwerking van deze wetswijziging bereidt het ministerie van IenW een ministeriële regeling voor.