Zoekresultaat

407 resultaten
U heeft gezocht op: Water

Sorteren op:
  • Wijziging diverse regelingen betreffende kentekens op bijzondere bromfietsen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van onder meer de Regeling kentekens en kentekenplaten. Dit is nodig omdat vanaf 1 juli 2024  een kenteken verplicht is voor bijzondere bromfietsen.

  • Beleidsmatige wijziging regeling groenprojecten 2022

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt, na een jaarlijkse monitoring, een beleidsmatige wijziging voor van de Regeling groenprojecten 2022. Deze regeling stimuleert de financiering van duurzame innovatieve projecten die zonder deze regeling niet tot stand zouden komen. Door de voorliggende wijziging van deze regeling worden de mogelijkheden voor circulaire technieken verbreed.

  • Nederlandse deelname aan H2Global

    In het Klimaatfonds is €300 miljoen gereserveerd voor de Nederlandse deelname aan H2Global. H2Global is een door Duitsland opgezet subsidie-instrument om de import van hernieuwbare waterstof(dragers) naar Duitsland/Noordwest-Europa op gang te brengen. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat wil met de beschikbare middelen in 2024 een gezamenlijke tender met Duitsland openen voor de veiling van een meerjarig aankoopcontract van hernieuwbare waterstof(dragers). Duitsland zal hiervoor ook €300 miljoen beschikbaar stellen.

  • Tijdelijke subsidieregeling ERTMS goederenlocomotieven

    For english texts, see below under "Relevante Documenten". De huidige analoge treinbeveiliging Automatische trein beïnvloeding (ATB) moet worden vervangen door het digitale European Rail Traffic Management System (ERTMS). Het European Train Control System (ETCS) is onderdeel van dit Europese beveiligingssysteem en moet ingebouwd worden in de goederenlocomotieven. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt daarom een subsidieregeling voor om goederenlocomotieven te voorzien van ETCS systeemversie 2.0 of hoger en op die manier geschikt te maken voor ERTMS. Zo kunnen deze locomotieven blijven rijden over baanvakken met ATB en baanvakken met ERTMS. Dit is een vervolg op de eerdere Subsidieregeling ERTMS, waarin meerdere goederenlocomotieven worden omgebouwd. In de eerdere regeling zitten ook meerdere prototypes. Op basis van deze prototypes kunnen in de nieuwe regeling efficiënt goederenlocomotieven seriematig worden omgebouwd.

  • Wijziging van de Maatregel teboekgestelde schepen 1992 in verband met de Rijkswet nationaliteit zeeschepen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in overeenstemming met het ministerie van Justitie en Veiligheid, bereidt een wijziging voor van de Maatregel teboekgestelde schepen 1992. De reden is dat in de ‘Rijkswet nationaliteit zeeschepen’ de teboekstelling van zeeschepen en de nationaliteitsverlening worden gescheiden. Hierdoor is er een wettelijk basis nodig voor de beoogde nieuwe taken en verantwoordelijkheden voor het Kadaster.

  • Verzamelbesluit Omgevingswet bodem en water 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van een aantal Besluiten die horen bij de Omgevingswet. Het gaat om het Besluit activiteiten leefomgeving, het Invoeringsbesluit Omgevingswet, het Omgevingsbesluit en het Besluit bodemkwaliteit.

  • Wet implementatie Open data richtlijn

    De Europese Unie (EU) heeft op 20 juni 2019 de ‘Open data richtlijn’ aangenomen. Nederland moet de regels uit de Open data richtlijn nu overnemen in een Nederlandse wet. Nederland mag wel zelf bepalen in welke wet dat het beste kan gebeuren en hoe ze daarin worden opgenomen, als de inhoud maar hetzelfde is als de regels uit de richtlijn. Deze internetconsultatie gaat over de wet waarmee de regels uit de Open data richtlijn in de Nederlandse wet worden opgeschreven. Deze wet gaan we de ‘Wet implementatie Open data richtlijn’ noemen.

  • Wijziging Kadasterwet ivm obstakeldatabank

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor op de Kadasterwet. Aanleiding is dat het Kadaster de taak heeft gekregen om obstakelgegevens te verzamelen en bij te houden. Dit gebeurt in een database genaamd Electronic Terrain and Obstacle Data (eTOD). Met jaarlijkse meetvluchten worden obstakels hoger dan 100 m (Civiele vereiste) en 60 m (Defensie vereiste) opgenomen in deze database. De luchtvaart gebruikt die bij het voorbereiden en uitvoeren van een vlucht.

  • Uitvoeringswet HNS-verdrag over aansprakelijkheid gevaarlijke en schadelijke stoffen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor op basis van het zogenoemde HNS-verdrag. Partijen die schade lijden door een ongeval met een zeeschip met gevaarlijke en schadelijke stoffen worden door dit verdrag beter beschermd. Het bestaat uit drie onderdelen: • een hoger maximum bedrag bij schade; • een verzekeringsplicht voor de scheepseigenaar; • instelling van een fonds voor slachtoffers als hun schade niet volledig wordt vergoed door de scheepseigenaar.

  • Besluit toegankelijkheid personenvervoer per vliegtuig en over water

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de implementatie voor van de Europese Toegankelijkheidsvoorschriften (EU/2019/882) voor personenvervoer per vliegtuig en over water. Dit vergroot de toegankelijkheid van informatie voor personen met een handicap. Er worden minimumeisen gesteld voor personenvervoer per vliegtuig en over water, vanaf 28 juni 2025. Dit was eerder nog niet geregeld.