-
Nationaal Milieubeleidskader (NMK)
Het Ministerie van IenW bereidt een actualisatie voor van het milieubeleid. Vanwege problemen op het gebied van milieu en om innovatie aan te jagen is vernieuwing nodig, bijvoorbeeld voor:
• de omgang met de milieunormen, grondstoffengebruik en circulaire economie,
• de afwegingen tussen korte en lange termijn belangen,
• afwenteling van milieuproblemen in tijd of naar andere regio’s en,
• het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
-
Projectstimuleringsregeling Interreg VI
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Projectstimuleringsregeling (PSR) Interreg VI voor. Dit geeft financiële ondersteuning bij het indienen van een projectvoorstel voor enkele transnationale Interreg programma’s. De subsidieregeling heeft een looptijd van drie jaar en is bedoeld voor lagere overheden, stichtingen, verenigingen en regionale ontwikkelingsmaatschappijen. IenW bood deze regeling ook in eerdere programmaperiodes aan.
-
Besluit regeling voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid
Het Ministerie van IenW bereidt het Besluit regeling voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor. Een regeling voor UPV zorgt ervoor dat een producent bewust wordt van, en verantwoordelijkheid draagt voor de afvalfase van zijn producten, en gaat zorgen voor ‘goede’ (duurzame, herbruikbare, recyclebare) producten.
Het doel van dit Besluit is algemene eisen stellen aan bestaande en toekomstige UPV’s, over o.a. taken en verantwoordelijkheden, kosten en informatievoorziening.
-
Implementatiewet gewijzigde Kaderrichtlijn afvalstoffen
Op 30 mei 2018 is door de EU de Richtlijn (EU) 2018/851 tot wijziging van Richtlijn 2008/98/EG betreffende afvalstoffen aangenomen (ook wel de Kaderrichtlijn afvalstoffen (KRA) genoemd).
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wet voor om deze richtlijn te implementeren in Nederlandse regelgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet Milieubeheer (Wm).
-
Elektriciteits- en gasregeling
De conceptregeling geeft uitvoering aan de Elektriciteits- en gaswet en het Besluit elektriciteit en gas. De volgende nieuwe onderdelen worden uitgewerkt: investeringsplannen voor systemen, het kwaliteitsborgingssysteem en het bepalen van de windsnelheid en het productieprofiel van een windpark. De windsnelheid en het productieprofiel wordt i.v.m. een andere doorlooptijd apart geconsulteerd. Vervolgens wordt het aan deze regeling toegevoegd.
-
STROOM
Dit concept wetsvoorstel strekt tot herziening van de wetgeving inzake elektriciteit en gas. Het is onderdeel van de wetgevingsagenda STROOM. Met de nieuwe Elektriciteits- en Gaswet geeft de Rijksoverheid invulling aan (een deel van) de verantwoordelijkheid die voortvloeit uit het Energieakkoord.
-
Toelatingsregeling startende buitenlandse ondernemers van buiten de EU
Dit ontwerpbesluit regelt dat startende buitenlandse ondernemers van buiten de EU een verblijfsvergunning kunnen verkrijgen. Zij zijn een bron van innovatie, nieuwe banen, internationalisering en productiviteit.
-
Besluit elektriciteit en gas
In deze Amvb wordt een aantal onderdelen uitgewerkt op basis van het wetsvoorstel Elektriciteits- en gaswet in het kader van de wetgevingsagenda STROOM. Dit besluit moderniseert en bundelt de regelgeving die in of onder de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet tot stand is gebracht. Verder worden enkele nieuwe onderdelen uitgewerkt: investeringsplannen voor systemen, schadevergoeding bij wind op zee en de redundantie van een transmissiesysteem voor elektriciteit.
-
Wet toetsing economie en nationale veiligheid
Dit wetvoorstel is aangekondigd als een investeringstoets op risico’s voor de nationale veiligheid. Met dit wetsvoorstel wordt gevolg gegeven aan de bescherming van de nationale veiligheid door een toets in te voeren op activiteiten die leiden tot wijzigingen in de zeggenschap of invloed op ondernemingen die van wezenlijk belang zijn voor de vitale processen of die beschikken over sensitieve technologie.
-
Nota Frequentiebeleid 2016
Het ministerie van Economische Zaken (EZ) past het Nederlandse frequentiebeleid aan op ontwikkelingen in technologie, markt en maatschappij. Frequentiegebruik (draadloze communicatie) heeft zich ontwikkeld tot een onmisbaar element voor de Nederlandse samenleving en economie. Het huidige frequentiebeleid stamt uit 2005. EZ heeft dit beleid laten evalueren, en in dialoog met belanghebbenden is gewerkt aan een herijking van het beleid die in de Nota Frequentiebeleid 2016 is verwoord.