Zoekresultaat

101 resultaten
U heeft gezocht op: mbo

Sorteren op:
  • Wet taal en toegankelijkheid HO en MBO

    Maatregelen: •modernisering eisen onderwijs in andere taal •invoering toestemmingsvereiste voor numerus fixus(NF)op Ad- /bacheloropleiding •mogelijkheid NF enkel op anderstalig traject van Ad-/ bacheloropleiding •mogelijkheid uitschrijven meer plaatsingsbewijzen voor NF-opleiding dan beschikbare capaciteit •maximum instellingscollegegeld EER-studenten •wettelijke basis berekenen eigen bijdrage aan studenten met buitenlands diploma voor kosten diplomawaardering en afnemen taaltoets

  • Aanscherping van de generieke kwalificatie-eisen voor loopbaan en burgerschap in het mbo.

    Om kritisch denken van studenten in het mbo te bevorderen wordt het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB gewijzigd. Van het onderwijs wordt verwacht dat het bijdraagt aan de ontwikkeling van kritische denkvaardigheden bij de deelnemers met het oog op het bevorderen van hun weerbaarheid.

  • Actualisatie deugdelijkheidseisen funderend onderwijs

    De voorstellen in dit wetsvoorstel actualiseren en verbeteren de wetgeving voor het funderend onderwijs. Deels zijn de wijzigingen technisch, deels om opvulling van leemten in de onderwijswetgeving. Alles heeft betrekking op op de bekostigingsvoorwaarden voor en verplichtingen van scholen en het toezicht daarop. De belangrijkste onderwerpen zijn: - Actualisering deugdelijkheidseisen - Vermindering administratieve verplichtingen (stofkamoperatie) - Grondslagen voor uitoefening toezicht

  • Algemene wet onderwijs

    In de Algemene wet onderwijs (AWO) worden thema's geregeld die meerdere onderwijssectoren aangaan. Met de AWO wordt beoogd de onderwijswetgeving toegankelijker en consistenter te maken. Het eerste thema in de AWO is het register onderwijsdeelnemers. De huidige, verspreide registerwetgeving wordt gebundeld en gemoderniseerd. Ook regelt dit wetsvoorstel dat diploma's van niet bekostigde onderwijsinstellingen worden ontsloten via het register.

  • Besluit bestuurlijke harmonisatie beroepsonderwijs

    Daling van leerlingen- en studentenaantallen vereist een andere aanpak van scholen en instellingen dan bij groei. Wetsvoorstel BHB stelt mbo en vo beter in staat om bestuurlijk samen te werken. De bestuurlijke fusie in het mbo wordt aantrekkelijker gemaakt het wordt weer mogelijk om verticale scholengemeenschappen (vo-mbo) te vormen en de regelgeving omtrent samenwerking tussen mbo onderling en tussen vo en mbo wordt geüniformeerd. Deze AMvB geeft verdere uitvoering aan deze voornemens.

  • Besluit educatie

    Dit ontwerpbesluit bevat de volgende maatregelen op het gebied van de educatie: - aanpassing verdeelsleutel OCW-deel participatiebudget - bepaling inhoud contactuur - opneming referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen - verhoging examengeld staatsexamens NT2

  • Besluit experiment bijzondere nadere vooropleidingseisen opleiding tot leraar basisonderwijs

    Voor studenten afkomstig uit het havo en mbo die willen starten aan een opleiding tot leraar basisonderwijs (pabo) gelden bijzondere nadere vooropleidingseisen. Hieraan moet vóór aanvang van de opleiding zijn voldaan. Dit experiment maakt het mogelijk om aspirant-studenten die niet aan de gestelde eisen voldoen, desondanks toe te laten tot de opleiding en hen de kans te geven gedurende het eerste jaar van inschrijving alsnog aan deze eisen te voldoen.

  • Besluit experiment cross-over kwalificaties

    Met het experiment cross-overs wordt, in aanvulling op de herziening van de kwalificatiestructuur en de keuzedelen, ruimte geboden aan mbo-instellingen in samenwerking met het (regionale) bedrijfsleven om cross-sectorale kwalificaties samen te stellen en op basis hiervan onderwijs te geven. Dit heeft ten doel mogelijk te maken dat mbo-instellingen snel kunnen inspelen op opkomende, cross-sectorale beroepen

  • Besluit indexering les- en cursusgeld

    Met dit besluit wordt de wijze van indexeren van het les- en cursusgeld in overeenstemming gebracht met de wijze van indexeren van het wettelijk collegegeld en wordt de hoogte van het lesgeld per studiejaar 2024-2025 gecorrigeerd. Het is de uitwerking van het wetsvoorstel Wijziging van o.a. de Les- en cursusgeldwet in verband met de aanpassing van de indexeringsbepalingen van het lesgeld en cursusgeld.

  • Besluit NLQF

    Het NLQF is een nationaal kwalificatieraamwerk voor de inschaling van opleidingen, waarmee het niveau van de leeruitkomsten van die opleidingen onderling vergeleken kan worden. Het vormt de Nederlandse invulling van het Europese kwalificatieraamwerk voor een leven lang leren (EQF). Door koppeling van het NLQF aan het EQF wordt ook een vergelijking mogelijk met het niveau van de leeruitkomsten van opleidingen in andere landen van de Europese Unie.