Zoekresultaat

98 resultaten
U heeft gezocht op: omgevingswet

Sorteren op:
  • Besluit gemeentelijke instrumenten warmtetransitie

    Het Besluit gemeentelijke instrumenten warmtetransitie is een uitwerking van het wetsvoorstel Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (https://wetgevingskalender.overheid.nl/regeling/WGK010405). Met dit besluit wordt nader invulling gegeven aan de bevoegdheid voor gemeenten tot het stellen van regels om de transitie in de gebouwde omgeving van aardgas naar duurzame alternatieven tot uitvoering te brengen. De gemeente kan hiertoe bepaalde wijken aanwijzen waar een energievoorziening met duurzame energie beschikbaar komt ter vervanging van het aardgas (de aanwijsbevoegdheid).
    Dit besluit bevat onder meer de vereisten aan een warmteprogramma (eerder: transitievisie warmte) en het omgevingsplan onder de Omgevingswet. In dit besluit is ook een deel van de waarborgen horend bij de aanwijsbevoegdheid juridisch verankerd, zoals een redelijke termijn en betaalbaarheid.

  • Besluit kwaliteit leefomgeving (AMvB Omgevingswet)

    Het kabinet wil komen tot bundeling en vereenvoudiging van het omgevingsrecht. Hiertoe is de Omgevingswet opgesteld. Deze wet gaat een groot aantal wetten vervangen, die de ontwikkeling en het beheer van de fysieke leefomgeving reguleren. De Omgevingswet wordt verder uitgewerkt in vier besluiten. Deze pagina betreft het Besluit kwaliteit leefomgeving. De andere drie zijn: het Omgevingsbesluit, het Besluit activiteiten leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving.

  • Besluit stikstofreductie en natuurverbetering

    Dit besluit stelt nadere regels over het wetsvoorstel stikstofreductie en natuurverbetering (Wsn, Kamerstukken 35600), waaronder regels over het Wsn-programma, monitoring en bijsturing en aanwijzing van de activiteiten die vallen onder de partiële vrijstelling van de Natura 2000-vergunningplicht voor de bouwsector. Ook introduceert het besluit een verplichting om de stikstofemissie van bouw- en sloopwerkzaamheden te beperken.

  • Besluit ZZS register

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van drie besluiten voor. Met deze wijziging leggen we vast dat vergunningsplichtige bedrijven hun emissies van ZZS (zeer zorgwekkende stoffen) moeten registreren in een database. Deze bedrijven moeten deze gegevens nu al aanleveren bij de overheid die de vergunning heeft verleend (bevoegd gezag). Met deze wijziging wordt toegevoegd dat de gegevens in een landelijke ZZS-emissiedatabase komen. Via een website kan iedereen deze gegevens inzien.

  • Circulaire windturbines bij risicovolle bedrijven

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een circulaire voor over windturbines bij risicovolle bedrijven. De circulaire loopt vooruit op een wijziging van het Besluit kwaliteit leefomgeving. In de circulaire wordt daarnaast bij wijze van handvat een afwegingskader voor het groepsrisico gepresenteerd. Het voorgestelde afwegingskader sluit ook aan bij de Omgevingswet.

  • Conceptwetsvoorstel voor de implementatie van de herziende EU richtlijn hernieuwbare energie, over de artikelen gericht op het versnellen van vergunningsprocessen voor hernieuwbare-energieprojecten

    • REDIII is de herziene richtlijn van de Europese Unie om de ontwikkeling van hernieuwbare energie te bevorderen. Het doel is het aandeel hernieuwbare energie in de energiemix te vergroten.
    • Dit conceptwetsvoorstel gaat over de implementatie van een deel van deze richtlijn, namelijk artikelen 15ter tot en met 16septies.
    • Uitgangspunt van deze artikelen is dat projecten waar weinig natuur- en milieueffecten van te verwachten zijn, sneller een vergunning krijgen, of daarvan vrijgesteld worden.
    • Onder voorwaarden wordt het voor bepaalde projecten mogelijk natuur- en milieueffecten financieel te compenseren.
    • Deze consultatie gaat over het conceptwetsvoorstel. Dit wetsvoorstel regelt in de omgevingswet de grondslagen voor de AMvB die op een later moment in consultatie zal gaan. De AMvB geeft verdere invulling van het kader dat dit wetsvoorstel schept.

  • Derde wijzigingsregeling IenW Omgevingsregeling 2022

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de Omgevingsregeling op een paar punten aanvullen en verbeteren. In deze regeling staan de begrenzingen rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Deze zijn vindbaar in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Een aantal van deze grenzen zijn niet meer actueel. Met deze wijziging worden ze vernieuwd. Let op: in mei 2022 is de Tweede wijzigingsregeling al in consultatie geweest, zie de link hieronder.

  • Eerste wijzigingsregeling 2025 Omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Er ontstaan regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen, door bouwwerkzaamheden of door verbetering van het kaartmateriaal zelf. Twee keer per jaar brengt het ministerie alle veranderingen bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. 

  • Eerste wijzigingsregeling ministerie van IenW 2024 omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Daarnaast gaat het om de begrenzingen (begin- en eindcoördinaten) van dijktrajecten. De ligging van deze grenzen veranderen regelmatig door bouwwerkzaamheden of door verbetering van het kaartmateriaal zelf. Twee keer per jaar brengt het ministerie alle veranderingen bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Voor dijktrajecten geldt een jaarlijkse update.

  • Energiewet

    Het wetsvoorstel Energiewet beoogt de huidige Gaswet en Elektriciteitswet 1998 te vervangen en een modern en geactualiseerd ordeningskader te bieden dat (1) de energietransitie ondersteunt en stimuleert en tegelijkertijd (2) bijdraagt aan het doel van een schone energievoorziening die veilig, betrouwbaar, betaalbaar en ruimtelijk inpasbaar is. Het wetsvoorstel is grotendeels gereed. Enkele aspecten zijn niet meegenomen in de consultatie en zullen na de consultatie worden toegevoegd.