Zoekresultaat
38 resultaten
U heeft gezocht op:
Geluid
-
Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025
Schiphol heeft bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een aanvraag ingediend voor onderhoud aan de start- en landingsbanen in 2025. Ook voor het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan. Onderhoud is nodig om de start- en landingsbanen in goede conditie én veilig te houden. Zo blijft Nederland voldoen aan Europese veiligheidsregels.
-
Verbod Nachtvluchten
Deze initiatiefwet maakt een einde aan het nachtelijk gebruik van luchthavens in Nederland. Laagvliegende, opstijgende en landende luchtvaartuigen zijn verantwoordelijk voor veel geluidsoverlast rond luchthavens. Om de nachtrust en daarmee de gezondheid van omwonenden van luchthavens te verbeteren, worden nachtvluchten verboden. De wet voorziet in een beperkt aantal uitzonderingen, zoals noodgevallen en speciale ontheffingen.
-
Verzamelbesluit Omgevingswet IenW milieu 2025
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt via een verzamelbesluit wijzigingen voor in:
-
Verzamelbesluit van rechtswege verleende vergunning
Het Verzamelbesluit van rechtwege verleende vergunning strekt tot invoering van de van rechtswege verleende vergunning in verschillende besluiten op de beleidsterreinen van Defensie, EZ, OCW en VROM. Daarnaast is een vergunningstelsel op het beleidsterrein van BZK omgezet in algemene regels in combinatie met een melding. Invoering van de van rechtswege verleende vergunning heeft tot gevolg dat een aangevraagde beschikking van rechtswege is verleend als het bestuursorgaan niet tijdig beslist.
-
Verzamelwet VRO-BZK 20XX
Dit conceptvoorstel herstelt technische fouten in wetten op het terrein van het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze fouten zijn bijvoorbeeld taal- en spelfouten of een onjuiste verwijzing naar een andere wet. Het voorstel zet ook regels uit de Vangnetregeling Omgevingswet over naar andere wetten. Deze regels gelden al sinds 1 januari 2024 en worden alleen verplaatst van de regeling naar de wet.
-
Verzamelwijziging Omgevingsregeling IenW
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een verzamelwijziging voor de Omgevingsregeling voor. Met de verzamelwijziging worden actuele wijzigingen in bestaande regelgeving doorgevoerd in de Omgevingsregeling en acht bijlagen. Daarnaast vinden reparaties en enkele technische (beleidsneutrale) wijzigingen plaats.
-
Wet tot wijziging van de Wet milieubeheer houdende een maximaal budget voor het meerjarenprogramma geluidsanering
Op basis van de Wet milieubeheer moeten Rijkswaterstaat en ProRail voor alle hoofd(spoor)wegen een saneringsplan opstellen. Een saneringsplan geeft op basis van de bestaande geluidhinder aan of er maatregelen, zoals stille wegdekken, raildempers en geluidschermen, moeten worden getroffen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voornemens de Wet milieubeheer te wijzigen opdat de maatregelen kunnen worden geprioriteerd, zodanig dat het beschikbare budget niet overschreden wordt.
-
Wet windenergie op zee
Dit wetsvoorstel maakt de opschaling van windenergie op zee mogelijk en introduceert een instrument genaamd ‘kavelbesluit’. Niet in de wet zelf maar pas in het kavelbesluit wordt bepaald waar en onder welke voorwaarden een windpark gerealiseerd mag worden. De natuurtoets is geïntegreerd in het kavelbesluit. Een vergunning bepaalt wie het windpark mag realiseren. TenneT krijgt de taak het net op zee voor te bereiden.
-
Wetsvoorstel cameratoezicht slachthuizen en verzamelcentra
Ter consultatie wordt een proefversie van het wetsvoorstel voorgelegd, waarmee cameratoezicht verplicht wordt in slachthuizen en verzamelcentra voor levend vee. Daarnaast wordt een wettelijke basis gelegd om in de toekomst ook andere innovatieve digitale toezichtsystemen te kunnen verplichten.
-
Wijziging bijlagen IVe, IVf, XIX en XXXIII bij de Omgevingsregeling
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van bijlagen bij de Omgevingsregeling. De aanpassing voert actuele wijzigingen in bestaande regelgeving op het gebied van geluid door in de bijlagen van de Omgevingsregeling. Daarnaast wordt de geluidemissie van het wegverkeer aangepast aan de huidige werkelijkheid. Ook wordt er een nieuwe spoorvoertuigcategorie toegevoegd aan het rekenvoorschrift voor spoorweglawaai.