Zoekresultaat

3147 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wet op de jeugdverblijven

    Deze consultatie betreft het wetsvoorstel op de jeugdverblijven.

  • Wet op de politieke partijen

    Politieke partijen spelen een belangrijke rol in onze democratie. Daarom wil het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de onafhankelijke positie van politieke partijen versterken en hun transparantie vergroten. Dit wordt gedaan door de positie van politieke partijen duidelijk in de wet te regelen. De Wet op de politieke partijen bundelt de bestaande regels en voegt er nieuwe regels aan toe. Daarnaast regelt de Wet op de politieke partijen ook dat politieke partijen in gemeentes, provincies, waterschappen en de openbare lichamen Bonaire, Sint-Eustatius en Saba recht hebben op subsidie en ook moeten voldoen aan (transparantie)regels.

  • Wet op de politieke partijen - aangevuld

    --Tweede consultatie ronde--

  • Wet op het accountantsberoep

    Het ontwerp van een Wet op het accountantsberoep bevat bepalingen over de uitoefening van het accountantsberoep, de beroepsorganisatie van accountants, het accountantsregister, de bescherming van de titel 'accountant' en de opleiding voor accountants.

  • Wet op het lerarenregister

    Het vrijwillig lerarenregister wordt verplicht. Zo wordt gestimuleerd dat alle leraren consequent aan hun professionele ontwikkeling werken. Ook wordt de omschrijving van het beroep van leraar en de professionele ruimte van de leraar in de wet verankerd. Deze componenten zijn in onderlinge samenhang noodzakelijk als borging van de ontwikkeling van het leraarsberoep. We stellen u vragen over de werking van het register en vragen u expliciet naar de effecten van het voorstel voor het mbo.

  • Wet opheffing bedrijfslichamen

    Consultatie betreffende de opheffing van de product- en bedrijfschappen.

  • Wet opheffing verpandingsverboden

    In het zakelijke rechtsverkeer heeft zich een contractuele praktijk ontwikkeld waarbij de overdracht of verpanding van geldvorderingen op naam vaak wordt uitgesloten. Daardoor kunnen deze vorderingen niet worden ingezet voor financieringsdoeleinden. Dit leidt tot een verlies aan mogelijke kredietruimte, met name voor het mkb. Dit voorontwerp tot wijziging van m.n. artikel 3:83 BW strekt ertoe om aan deze contractuele praktijk, evenals bijvoorbeeld in Oostenrijk en Duitsland, een einde te maken.

  • Wet opleggen betalingsregeling door de rechter

    Art. 6:29 BW bepaalt dat de schuldenaar zonder toestemming van de schuldeiser niet bevoegd is het verschuldigde in gedeelten te voldoen. Dit betekent dat de rechter alleen met medewerking van de schuldeiser een betalingsregeling kan opleggen. Het kunnen opleggen van een passende betalingsregeling kan bijdragen aan het voorkomen dat schuldenaren (verder) in de financiële problemen raken. Art. 6:29 BW wordt daarom aangevuld met de mogelijkheid dat ook tegen de wil van een schuldeiser door de rechter een betalingsregeling kan worden opgelegd wanneer het op grond van de redelijkheid en billijkheid niet van de schuldenaar kan worden gevergd dat hij zijn vordering in één keer betaalt. Hierbij mag dan geen sprake zijn van onevenredige benadeling van de schuldeiser en dienen beide partijen zich over de regeling te kunnen uitlaten.

  • Wet overgang taken kenniscentra

    Het wetsvoorstel regelt o.a: De wettelijke taken en de bekostiging van kenniscentra worden beëindigd. De minister kan een rechtspersoon aanwijzen en deze belasten met de huidige wettelijke taken van de kenniscentra, waaronder: Voorstellen doen voor kwalificatiedossiers De kwaliteit van leerbedrijven in de mbo- /vo-sector beoordelen.

  • Wet overgang van onderneming in faillissement

    Met dit wetsontwerp en deze ministeriële regeling wordt een nieuwe regeling ingevoerd betreffende de positie van werknemers in faillissement. In het bijzonder betreft het de rechten van werknemers bij een overgang van onderneming in faillissement.