Zoekresultaat

3146 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wet passende eigen bijdrage huishoudelijke hulp

    Met dit wetsvoorstel wordt in de Wmo 2015 een grondslag gecreëerd om voor de huishoudelijke hulp een aparte passende eigenbijdragesystematiek vast te stellen via een algemene maatregel van bestuur. Daarnaast wordt het start- en pauzemoment voor de eigen bijdrage in het kader van de Wmo 2015 verduidelijkt.

  • Wet Pensioencommunicatie

    De consultatie betreft het voorontwerp van wet tot wijziging van de Pensioenwet en de Wet verplichte beroepspensioenregeling in verband met verbetering van de pensioencommunicatie (Wet pensioencommunicatie)

  • Wet plan van aanpak witwassen

    Het wetsvoorstel bevat grofweg drie maatregelen. De eerste betreft een verbod op contante betalingen vanaf 3.000 euro. De tweede maatregel maakt mogelijk dat instellingen zoals banken, die een wettelijke plicht hebben om transacties te monitoren, makkelijker gegevens met elkaar kunnen uitwisselen. De derde maatregel zorgt ervoor dat instellingen die moeten voldoen aan de Wwft informatie met elkaar kunnen delen wanneer er bij hun cliënten tekenen zijn van integriteitsrisico’s.

  • Wet politiekosten evenementen

    Het wetsvoorstel politiekosten evenementen maakt het mogelijk om kosten voor de inzet van politie voor de preventieve handhaving van de openbare orde bij grote evenementen in rekening te brengen bij de organisatoren van die evenementen.

  • Wet precursoren voor explosieven

    Op 1 maart 2013 is Verordening (EU) nr. 98/2013 in werking getreden. Ter uitvoering van deze verordening wordt een nieuwe wet voorgesteld, houdende regels met betrekking tot het op de markt brengen en het gebruik van precursoren voor explosieven. Deze regels zien met name op de invoering van een vergunningstelsel.

  • Wet preferentie kinderalimentatie

    Aan verschuldigde kinderalimentatie is op dit moment geen hogere rang (preferentie) toegekend. Dit heeft tot gevolg dat de kinderalimentatieschuld een concurrente schuld is die op gelijke voet staat met andere concurrente schulden en schulden met een hogere rang voor zich moet dulden. Hoe groter de totale schuldenlast is, des te minder overblijft voor de betaling van de (achterstallige) kinderalimentatie. Hierdoor kunnen schrijnende situaties ontstaan voor kinderen. Het is dan ook in het (financiële) belang van het kind om aan de verschuldigde kinderalimentatie preferentie toe te kennen.

  • Wet prejudiciële vragen aan de Hoge Raad

    De consultatie betreft het voorontwerp van de introductie van een prejudiciële procedure bij de civiele kamer van de Hoge Raad. De Minister van Justitie heeft besloten via een internetconsultatie reacties op het voorontwerp in te winnen.

  • Wet proactieve dienstverlening SZW

    Met dit wetsvoorstel kunnen UWV, de SVB en gemeenten proactieve dienstverlening inzetten. Dit betekent dat zij mogen onderzoeken wie waarschijnlijk recht heeft op een uitkering of een andere ondersteunende voorziening, maar deze niet gebruikt. Zij mogen contact opnemen met deze mensen en hen ondersteunen als zij een aanvraag voor een uitkering of voorziening willen doen. Hiervoor mogen zij persoonsgegevens verwerken. Het doel van dit voorstel is niet-gebruik van uitkeringen en andere voorzieningen in de sociale zekerheid verminderen.

  • Wet programmatuur verkiezingsuitslagen

    Met dit wetsvoorstel worden taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden vastgelegd rond het beheer en het gebruik van uitslagprogrammatuur in het verkiezingsproces.

  • Wet provinciale inbesteding vervoersconcessies

    Deze wetswijziging zorgt ervoor dat provinciale besturen het openbaar vervoer in de door hen beheerde concessiegebieden zelf kunnen regelen wanneer zij daar reden toe zien. Dit wordt gedaan met een wijziging van de Wet personenvervoer 2000. De mogelijkheid tot inbesteding van een vervoersconcessie wordt hiermee toegevoegd aan het provinciale instrumentarium, naast het al bestaande instrument van aanbesteding aan private bedrijven. De wetswijziging zorgt er daarmee voor dat de mogelijkheden van provincies met betrekking tot het regelen van het regionale openbaar vervoer worden gelijkgetrokken met die van de (vervoer)regio's Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.