Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 2683 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Consultatiedocument implementatie ATAD1

    Onder Nederlands voorzitterschap is een Europese richtlijn tegen belastingontwijking tot stand gekomen, de zogenoemde ‘Anti Tax Avoidance Directive’ (hierna: ATAD1). ATAD1 biedt een minimumharmonisatie ter bescherming van de belastinggrondslag. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd ATAD1 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 (Wet Vpb 1969) en de Invorderingswet 1990 (Invorderingswet).

  • Herziening Wet bekostiging financieel toezicht

    Met dit wetsvoorstel wordt de Wet bekostiging financieel toezicht herzien. De opzet van de wet wordt gewijzigd. De uitgangspunten voor de doorberekening van de toezichtkosten aan de sector worden bij wet geregeld. De uitwerking van de verdeling vindt bij lagere regelgeving plaats. De uitgangspunten bij de doorberekening blijven inhoudelijk gelijk.

  • Besluit diergezondheidsheffing

    Dit ontwerpbesluit stelt de tarieven vast voor de diergezondheidsheffingen voor het houden van runderen, varkens, pluimvee, eenden, kalkoenen, schapen, geiten en voor het inleggen van (vaccin) broedeieren. De opbrengst van deze heffingen komt in het Diergezondheidsfonds (DGF), voor de uitgaven voor preventie en bestrijding van dierziekten.

  • Aanscherping definitie geneesmiddelen voor de btw

    De consultatie betreft de voorgenomen aanscherping van de definitie voor 'geneesmiddelen' voor toepassing van het verlaagde btw-tarief. De toepassing van het verlaagde btw-tarief voor geneesmiddelen wordt afhankelijk gesteld van de afgifte van een (parallel)handelsvergunning of expliciete vrijstelling daarvan, zoals bedoeld in de Geneesmiddelenwet.

  • Wijziging Arbeidsomstandighedenbesluit i.v.m. gewijzigde eisen certificerende instellingen

    De Arbowet verplicht voor bepaalde beroepen of bedrijven tot het beschikken over certificaten, afgegeven door ministerieel aangewezen certificerende instellingen. Voor zo’n aanwijzing is een positieve “beoordeling” van de Raad voor Accreditatie (RvA) vereist. Bedoeling is in het Arbobesluit te regelen dat zij voortaan een accreditatie door de RvA moeten hebben. Dit vloeit voort uit Europese regelgeving en sluit aan bij het kabinetsstandpunt over gebruik van certificatie in overheidsbeleid.

  • Besluit tenuitvoerlegging tuchtrechtspraak gerechtsdeurwaarders en notarissen

    Dit besluit regelt de tenuitvoerlegging van beslissingen tot het opleggen van een boete of proceskostenveroordeling door de tuchtrechters op grond van de Gerechtsdeurwaarderswet (Gdw) en de Wet op het notarisambt (Wna).

  • Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet

    De consultatie betreft een ontwerp van een amvb die uitvoering geeft aan de Gezondheidswet en de Jeugdwet door toezichtsinformatie aan te wijzen die door de NVWA, de IGZ, de IJZ en IvenJ openbaar gemaakt moet worden. Door een recente wetswijziging bieden de Gezondheidswet en de Jeugdwet daarvoor een grondslag (kamerstukken 34111).

  • Implementatie van het vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt de implementatie van het vierde Spoorwegpakket in de Nederlandse Spoorwetgeving voor. Implementatie vindt plaats door aanpassing van de Spoorwegwet, de Wet personenvervoer 2000, de Wet lokaal spoor en de op deze wetten gebaseerde regelgeving. Het Vierde Spoorwegpakket schrijft voor dat de marktpijler uiterlijk op 25 december 2018 geïmplementeerd moet zijn in nationale wetgeving en de technische pijler uiterlijk op 16 juni 2019.

  • Algemene Maatregel van Bestuur Transnationaal Onderwijs

    Deze AMvB over transnationaal onderwijs, werkt op basis van de wet inzake bevordering internationalisering hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (Kamerstukken I, 2016/17, 34 355, A) uit wat een instelling voor hoger onderwijs in haar aanvraag voor het verzorgen van een volledige opleiding in het buitenland moet opnemen en op basis van welke gronden de minister toestemming kan verlenen, weigeren of intrekken.

  • Cybersecuritywet

    Dit voorstel voor een Cybersecuritywet strekt ter implementatie van de zogenoemde NIB-richtlijn van de Europese Unie (richtlijn 2016/1148). Vanwege de inhoudelijke samenhang en overlap worden de bepalingen van de toekomstige Wet gegevensverwerking en meldplicht cybersecurity (nu nog als wetsvoorstel aanhangig in de Eerste Kamer) overgeheveld naar de Cybersecuritywet.