Zoekresultaat

12 resultaten
U heeft gezocht op: arbeidsomstandigheden

Sorteren op:
  • Wet Uitvoering Verordening 2017/821

    Deze Uitvoeringswet (voorstel) van verordening 2017/821 regelt het aanwijzen van de Inspectie Leefomgeving en Transport als toezichthouder, de mogelijkheid tot het opleggen van een last onder dwangsom door ILT bij inbreuken op de verordening en voorziet in regels m.b.t. openbaarmaking.

  • Arbeidsomstandighedenwet Caribisch Nederland

    In het wetsvoorstel wordt de basis gelegd voor een modern stelsel voor gezond en veilig werken in elke organisatie. De belangrijkste onderdelen van het voorstel zijn de introductie van een verplichting voor werkgevers tot het opstellen van arbeidsomstandighedenbeleid op basis van een risico-inventarisatie en –evaluatie en het aanstellen van preventiemedewerker(s) en bedrijfshulpverlener(s). Daarnaast krijgt de Arbeidsinspectie CN de mogelijkheid om bestuurlijke boetes op te leggen.

  • Wijziging van het Arbeidsomstandighedenbesluit

    Het doel van het besluit is om enkele technische aanpassingen en kleine beleidscorrecties in het Arbeidsomstandighedenbesluit door te voeren. Het betreft met name: • De aanpassing van enkele voorschriften op het gebied van certificatie en registratie; • In artikel 7.23d vervalt de verplichte inzet van gecertificeerde hogere veiligheidskundigen, worden eisen gesteld aan het schriftelijke werkplan en wordt gespecificeerd hoe de maximale windsnelheid gemeten moet worden.

  • Wijziging van het Arbeidsomstandighedenbesluit in verband met een nieuwe opzet van de aanvullende risico-inventarisatie en -evaluatie inzake risico’s zware ongevallen met gevaarlijke stoffen

    Reden van herziening is dat regelgeving op een aantal punten niet goed handhaafbaar en gebruikersonvriendelijk is, waardoor veiligheid en gezondheid van werknemers onvoldoende gewaarborgd kan worden. Deze punten zijn met name de complexe aanwijssystematiek, geen aansluiting op CLP en de overlap met het Brzo 2015. Met herziening moet worden bereikt dat bedrijven de ARIE beter kunnen naleven en dat de ARIE beter kan worden gehandhaafd, opdat de veiligheid van werknemers beter gewaarborgd wordt.

  • Wijzigingen in Arbeidsomstandighedenbesluit door invoering registratieplicht duikberoepen e.a.

    Voor arbeid met vuurwerk en duikarbeid zijn certificatieverplichtingen van kracht die voor kleine beroepsgroepen relatief kostbaar zijn en veel kennis over accreditatienormen en certificatietechniek vragen. Deze verplichtingen worden omgezet naar registratieverplichtingen die goedkoper en eenvoudiger te hanteren zijn, zonder dat dit inboet op de veiligheid en de gezondheid. Daarnaast worden onder meer wijzigingen doorgevoerd op het gebied van arbeidsgezondheidskundig onderzoek bij duikarbeid.

  • Wet invoering meldplicht arbeidsongevallen en vergewisplichten uitleners

    Uitlener en inlener worden samen verantwoordelijk voor gezonde en veilige arbeidsomstandigheden van ingeleende werknemers. Nieuw in het wetsvoorstel is dat ook het uitzendbureau ernstige en dodelijke arbeidsongevallen van haar uitgeleende werknemers moet gaan melden. Daarnaast is het uitzendbureau verplicht om na een bedrijfsongeval te controleren of er voldoende maatregelen zijn genomen zodat de werknemer weer veilig aan het werk kan.

  • Vrijstellingsregeling certificatie duikarbeiders van buiten de EU

    Nederlandse bedrijven in de duiksector kunnen door de Brexit en de aanleg van windmolenparken in zee, niet altijd voldoende gekwalificeerde duikprofessionals in de EER en Zwitserland vinden voor incidentele klussen.
    Met deze vrijstellingsregeling voor de duur van 5 jaar kan op basis van een beoordeling van de gelijkwaardigheid van hun beroepskwalificaties en de medische geschiktheid, een vrijstelling worden verkregen van bepaalde eisen in het Arbobesluit voor maximaal 40 aaneengesloten dagen in een kalenderjaar. Het beschermingsniveau van de duikers verandert hierdoor niet.

  • Wet internationaal verantwoord ondernemen

    Bedrijven spelen een belangrijke rol in de Nederlandse economie. Internationale handel is hierbij ook erg belangrijk. Daar staat tegenover dat internationaal ondernemen ook risico’s met zich meebrengt. Een bedrijf kan bijvoorbeeld betrokken raken bij schendingen van mensenrechten of schade aan het milieu. Daarom moeten grote bedrijven zich aan Europese regels houden. Deze regels staan in een richtlijn van de Europese Unie (EU) (2024/1760), de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Zo moeten grote bedrijven kijken naar (mogelijke) nadelige gevolgen voor mensenrechten en milieu en deze nadelige gevolgen zoveel mogelijk voorkomen, beperken of stoppen. Bedrijven moeten ook een plan hebben om klimaatverandering tegen te gaan. Dit helpt om de economie sterk en toekomstbestendig te maken. Met het Wetsvoorstel internationaal verantwoord ondernemen (Wivo) worden deze Europese regels omgezet in Nederlandse wetgeving.

  • Wijziging Arbeidsomstandighedenbesluit in verband met de aanpassing van de bouwprocesbepalingen

    Op grond van de Arbowet is de werkgever verantwoordelijk voor het gezond en veilig werken door zijn werknemers en dient hij een beleid te voeren dat gericht is op zo goed mogelijke arbeidsomstandigheden. Een opdrachtgever van werk heeft ook invloed op de mogelijkheden om gezond en veilig te werken. Met dit besluit worden de bouwprocesbepalingen voor opdrachtgevers scherper geformuleerd, hetgeen de handhaving verbeterd.”

  • Invoering persoonsregisters

    In het Arbobesluit wordt voor bepaalde typen beroepsbeoefenaren de verplichting ingevoerd om door de Minister van SZW te zijn geregistreerd in een persoonsregister. De uitoefening van de betreffende beroepen is slechts toegestaan indien de beroepsbeoefenaar in het bezit is van een geldig registratiebewijs.