Zoekresultaat

55 resultaten
U heeft gezocht op: Industrie

Sorteren op:
  • Besluit opgave bijdragende lading HNS-stoffen

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt het Besluit opgave bijdragende lading HNS-stoffen voor. Dit besluit is van toepassing op ontvangers van gevaarlijke en schadelijke stoffen na transport over zee. In het besluit zijn nadere regels opgenomen over het tijdstip en de manier van rapportage van de ontvangen hoeveelheid bijdragende lading op grond van het HNS-verdrag (zie ‘ondersteunende documenten’). Ontvangers kunnen ook van verplichting tot rapportage worden vrijgesteld.

  • Handreiking voor een veilig ontwerp en het veilig bedrijven van kernreactoren

    De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) herziet de Handreiking voor een Veilig Ontwerp en het veilig Bedrijven van Kernreactoren (VOBK). 
    Regelmatig bekijkt de ANVS of het VOBK aansluit bij de laatste ontwikkelingen en of deze goed te gebruiken is. Voor deze herziening halen we reacties op van burgers, de nucleaire industrie en andere betrokken partijen.

  • Wet weerbaarheid defensie en veiligheid gerelateerde industrie

    Het wetsvoorstel bestaat uit drie onderdelen:

  • AMvB CBS opvragen energiegegevens voor Europese statistieken

    Het Besluit gegevensverwerving CBS geeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de bevoegdheid om bij categorieën bedrijven en andere rechtspersonen specifieke gegevens op te kunnen vragen om Europees verplichte statistieken te produceren. 

  • Investeringssubsidie maakindustrie klimaatneutrale economie

    De investeringssubsidie maakindustrie klimaatneutrale economie. Deze regeling heeft als doel investeringen te ondersteunen die nodig zijn voor productie in de waterstof-, batterijen- en zon-PV-sector. 

  • Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (LBV)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Maatregel gerichte aankoop en beëindiging veehouderijen nabij natuurgebieden tranche 2 (MGA-2)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Wijziging Regeling C02-heffing industrie voor overdracht restgassen

    Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bereidt een wijziging voor op de Regeling CO2-heffing industrie. Met deze Regeling is de CO2-heffing industrie ingevoerd. Die heffing is vormgegeven als een heffing met een afnemende vrijgestelde voet (dispensatierechten). Dit betekent dat bedrijven vrijstelling hebben van de CO2-heffing tot aan deze vrijgestelde voet. Door de huidige vorm van de Regeling bestaat er een risico bij faillissement wanneer overdracht van restgassen tussen partijen plaatsvindt. Dit risico ontstaat doordat de dispensatierechten bij overdracht van deze restgassen niet automatisch worden gestort bij de ontvanger van deze restgassen, terwijl de lasten van de heffing wel naar de ontvangende partij worden overgedragen. Door deze wijziging wordt dit risico weggenomen.

  • Wijz. Tabaks- en rookwarenregeling ivm verbod op kenmerkende aroma's voor verhitte tabaksproducten

    De Europese Commissie heeft in verband met het toegenomen gebruik van verhitte tabaksproducten een gedelegeerde richtlijn vastgesteld. Deze richtlijn wijzigt de Tabaksproductenrichtlijn. Doel van deze gedelegeerde richtlijn is de regels over kenmerkende aroma’s en verplichte gezondheidswaarschuwingen voor tabaksproducten uit te breiden naar verhitte tabaksproducten. In deze ontwerpregeling wordt deze Europese richtlijn in nationale wetgeving geïmplementeerd.

  • Startende en stoppende exploitanten

    Op grond van de nationale CO2-heffing industrie worden voor exploitanten van industriële installaties ieder jaar de uitstoot en het aantal dispensatierechten bepaald op basis van verschillende, soms geverifieerde, documenten. Bij bedrijven die nieuw onder de heffing komen te vallen, of voor nieuwe installaties die een vergunning krijgen (hierna: startende exploitanten) is er een mogelijkheid dat de benodigde documentatie, en de verificatie daarvan, niet tijdig kan worden ingediend, wegens samenloop met het Europese emissiehandelssysteem. Dit zorgt voor uitvoeringslasten bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) en voor onnodige administratieve lasten bij startende exploitanten. Daarnaast zijn bedrijven waarvan de vergunning wordt ingetrokken (hierna: stoppende exploitanten) momenteel over hun laatste jaar niet meer verplicht om bepaalde documentatie, soms geverifieerd, in te dienen waardoor de NEa niet meer de uitstoot en het aantal dispensatierechten kan bepalen over dit laatste jaar.