Zoekresultaat

46 resultaten
U heeft gezocht op: Economie

Sorteren op:
  • Klimaatplan 2025-2035

    Het ontwerp-Klimaatplan heeft van 24 oktober 2024 tot en met 5 december 2024 ter inzage gelegen. In deze periode is een groot aantal reacties binnengekomen. Door een procedurele fout is voorafgaand aan de terinzagelegging van het ontwerp-Klimaatplan geen kennisgeving in de Staatscourant geplaatst. Daarom is ervoor gekozen om hetzelfde ontwerp-Klimaatplan nogmaals ter inzage te leggen tot en met 7 februari 2025. U kunt in deze periode uw mening geven over het ontwerp-Klimaatplan. Indien u eerder al een zienswijze heeft ingediend, hoeft u dat niet opnieuw te doen.

  • Besluit uitgebreide producentenverantwoordelijkheid luiers en incontinentieproducten

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een Besluit uitgebreide producentenverantwoordelijkheid luiers en incontinentieproducten. Met de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (afgekort: UPV) luiers en incontinentieproducten wordt het volgende geregeld: producenten van luiers en incontinentieproducten voor eenmalig gebruik worden verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van de producten die zij in Nederland op de markt aanbieden. Voor de recycling van deze producten worden in deze UPV doelstellingen vastgesteld. Het instrument van UPV past binnen het  principe ‘de vervuiler betaalt’.

  • Implementatiewet Europees kader voor herstel en afwikkeling van banken en beleggingsondernemingen

    In onderhavig wetsvoorstel wordt de richtlijn voor herstel en afwikkeling van banken en beleggingsondernemingen (Bank Recovery and Resolution Directive, BRRD) geïmplementeerd en wordt tegelijkertijd uitvoering gegeven aan de verordening inzake een gemeenschappelijk afwikkelingsmechanisme (Single Resolution Mechanism, SRM). Hiermee vormt het wetsvoorstel voor Nederland de uitwerking van het Europees kader voor herstel en afwikkeling van banken en beleggingsondernemingen.

  • Regeling innovatieve windenergie op zee

    De windenergiesector heeft aangegeven dat zij behoefte heeft aan een afgescheiden ruimte om innovaties op zee te testen. Het innovatiekavel voorziet in deze behoefte. Een subsidieverstrekking door middel van een tender is het meest efficiënte middel om die overheidsbijdrage vorm te geven. De conceptregeling windenergie op zee waarop deze internetconsultatie betrekking heeft, is opgezet om deze tender vorm te geven.

  • Concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)

    De komende jaren zal de vraag naar luchtvervoer verder toenemen en het maximum aantal toegestane vliegtuigbewegingen op AAS worden bereikt. Juist vanwege het belang van (inter)continentale verbindingen op AAS voor de Nederlandse economie, moet de schaarse capaciteit op AAS worden benut door intercontinentaal verkeer en feeder verkeer. Met een verkeersverdelingsregel tussen AAS en LA kan hieraan invulling gegeven worden (selectiviteitbeleid).

  • Wijziging van het Besluit uitvoering Wet arbeid vreemdelingen en het Vreemdelingenbesluit 2000 in verband met een tijdelijke vrijstelling voor startende innovatieve ondernemingen

    Om de kenniseconomie te stimuleren wordt met deze wijziging van het Buwav en het Vreemdelingenbesluit 2000 een pilot geïntroduceerd die startende, innovatieve bedrijven met schaalbare bedrijfsactiviteiten beter in staat stelt om essentieel personeel aan te trekken. Deze groep wordt (tijdelijk) vrijgesteld van de tewerkstellingsvergunningplicht. Hiermee wordt invulling gegeven aan de verblijfsregeling voor essentieel personeel van startups zoals aangekondigd in de Kamerbrief van 1 juli 2019.

  • Klimaatwet 1.5

    Voorstel van wet van het lid Van Raan houdende wijziging van de Klimaatwet om te bewerkstelligen dat Nederland zo spoedig mogelijk een zo groot mogelijke bijdrage gaat leveren aan het voorkomen van een verdere opwarming van de Aarde (Klimaatwet 1.5). De klimaatcrisis dient daadwerkelijk als een crisis behandeld te worden. De Klimaatwet 1.5 legt vast dat Nederland een maximale inspanning gaat leveren om deze crisis te bezweren.

  • Wet implementatie EU-richtlijn transparantie inkomsten via de digitale platformeconomie en overige aanpassingen

    Op 22 maart 2021 heeft de Raad van de Europese Unie Richtlijn (EU) 2021/514 (ook wel DAC7 genoemd) aangenomen, waarmee het instrumentarium voor samenwerking tussen belastingdiensten op het gebied van de digitale economie wordt uitgebreid. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd DAC7 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen.

  • Wet verbetering toegang arbeidsmarkt nieuwkomers

    Dit initiatiefwetsvoorstel is er om het makkelijker te maken voor kansrijke asielzoekers om te werken in Nederland en voor werkgevers om hen in dienst te nemen. Dat bevordert de integratie van deze groep en is goed voor de economie.

  • Wet internationaal verantwoord ondernemen

    Bedrijven spelen een belangrijke rol in de Nederlandse economie. Internationale handel is hierbij ook erg belangrijk. Daar staat tegenover dat internationaal ondernemen ook risico’s met zich meebrengt. Een bedrijf kan bijvoorbeeld betrokken raken bij schendingen van mensenrechten of schade aan het milieu. Daarom moeten grote bedrijven zich aan Europese regels houden. Deze regels staan in een richtlijn van de Europese Unie (EU) (2024/1760), de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Zo moeten grote bedrijven kijken naar (mogelijke) nadelige gevolgen voor mensenrechten en milieu en deze nadelige gevolgen zoveel mogelijk voorkomen, beperken of stoppen. Bedrijven moeten ook een plan hebben om klimaatverandering tegen te gaan. Dit helpt om de economie sterk en toekomstbestendig te maken. Met het Wetsvoorstel internationaal verantwoord ondernemen (Wivo) worden deze Europese regels omgezet in Nederlandse wetgeving.