Zoekresultaat
78 resultaten
U heeft gezocht op:
Voortgezet onderwijs
-
Sectorale waarderingskaders PO/SO/VO/MBO 2017
Consultatie van de nieuwe sectorale waarderingskaders PO, VO, SO en MBO van de Onderwijsinspectie. In de waarderingskaders staat wat de Onderwijsinspectie onderzoekt en waar zij haar oordelen en bevindingen op baseert. De opbrengsten van de consultatie zullen, samen met de ervaringen uit de pilots van de komende maanden, worden meegenomen in de aanpassing van de waarderingskaders in het voorjaar. Er zullen nog waarderingskaders volgen voor o.a. de samenwerkingsverbanden, VAVO en educatie.
-
Meer ruimte voor nieuwe scholen
Deze consultatie gaat over het starten van nieuwe scholen. Artikel 23 van de Grondwet verankert de vrijheid van onderwijs. Het staat eenieder vrij om een bijzondere school op te richten en deze naar eigen overtuiging in te richten. In de praktijk bestaat echter weinig ruimte om hiervan gebruik te maken. Het wetsvoorstel Meer ruimte voor nieuwe scholen heft die beperkende werking op en creëert meer mogelijkheden voor nieuwe scholen van goede kwaliteit
-
Onderzoekskaders 2017
Consultatie van de nieuwe sectorale onderzoekskaders. Deze kaders bevatten de nieuwe werkwijze van de inspectie. Tot maart voert de inspectie pilots uit met deze kaders. De opbrengsten van de raadplegingen (waaronder deze consultatie) en de pilots worden meegenomen in de aanpassing van de kaders dit voorjaar. De waarderingskaders die eind 2015 ter consultatie zijn voorgelegd maken integraal deel uit van de onderzoekskaders. De toen gemaakte opmerkingen zijn nog niet verwerkt in deze versie.
-
Wetsvoorstel modernisering bepalingen voorzieningenplanning voortgezet onderwijs
In 2013 heeft een evaluatie van de bepalingen in de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO) over de voorzieningenplanning plaatsgevonden. Daaruit is naar voren gekomen dat de wet naar behoren functioneert. Wel zijn er sinds de wetswijziging in 2008 enige technische en licht beleidsmatige punten gebleken die aanpassing behoeven. In de beleidsreactie op de evaluatie heeft OCW aangekondigd de WVO op die punten te verbeteren. Dat gebeurt in bijgaand conceptwetsvoorstel.
-
Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.
De overgang van vo naar mbo kan kwetsbaar zijn voor leerlingen. Om dit overstapproces te versterken ziet dit wetsvoorstel toe op de invoering van een aanmelddatum in het mbo, een plicht tot het uitwisselen van gegevens betreffende de overstap, de introductie van een toelatingsrecht tot het mbo evenals het recht op een studiekeuzeadvies voor aankomend mbo-deelnemers.
-
Wetsvoorstel NLQF
Dit wetsvoorstel vloeit voort uit de aanbeveling van april 2008 van het Europees Parlement en de Europese Raad over het European Qualifications Framework for Life Long Learning. In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld het Nederlands Kwalificatiekader (NLQF) een wettelijke basis te geven, als ook om de niveaus op de diploma’s en diplomasupplementen te vermelden van de kwalificaties in het vo, mbo en ho.
-
Wet invoering rekentoets 2A en centraal examen 2A, onderscheid diploma’s mbo en doorstroombeperkingen rekentoets ER en centraal examen ER.
De volgende zaken worden geregeld: - De introductie van een rekentoets 2A voor vmbo-bb en een centraal examen rekenen 2A voor de entreeopleiding en mbo-2 - Een onderscheid in diploma’s voor studenten in de entreeopleiding en in mbo-2, op basis van de behaalde resultaten voor Nederlandse taal en rekenen - Het leggen van een basis voor doorstroombeperkingen naar de pabo en andere lerarenopleidingen voor studenten die het diploma hebben behaald op basis van een rekentoets ER/centraal examen ER.
-
Wijzigingsbesluit aanpassing van de indicatoren voor de beoordeling van de leerresultaten
Wijziging van het Inrichtingsbesluit WVO in verband met aanpassing van de indicatoren voor de beoordeling van de leerresultaten
-
Wet op het lerarenregister
Het vrijwillig lerarenregister wordt verplicht. Zo wordt gestimuleerd dat alle leraren consequent aan hun professionele ontwikkeling werken. Ook wordt de omschrijving van het beroep van leraar en de professionele ruimte van de leraar in de wet verankerd. Deze componenten zijn in onderlinge samenhang noodzakelijk als borging van de ontwikkeling van het leraarsberoep. We stellen u vragen over de werking van het register en vragen u expliciet naar de effecten van het voorstel voor het mbo.
-
Wijziging Besluit experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo 2014-2022
Het reeds lopende experiment doorlopende leerlijnen vmbo-mbo wijzigt op drie punten: a) de vakmanschaproute wordt uitgebreid naar mbo3 vanuit de kaderberoepsgerichte leerweg; b) de technologieroute wordt uitgebreid naar alle vier de opleidingsdomeinen onder de naam: beroepsroute. Deze leidt op tot mbo4. Vanuit de kaderberoepsgerichte leerweg kan ook de beroepsroute worden gevolgd. c) Vanwege wetswijzigingen gelden voor alle experimenten nieuwe voorschriften voor studieduur en onderwijstijd.