Zoekresultaat

33 resultaten
U heeft gezocht op: Begroting

Sorteren op:
  • Wetswijzigingen medezeggenschap scholen

    Het wetsvoorstel kent 4 onderdelen: 1. MR funderend onderwijs krijgt instemmingsrecht op de hoofdlijnen van de begroting; 2 OPR krijgt instemmingsrecht op de meerjarenbegroting van het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband passend onderwijs; 3 Het schoolondersteuningsprofiel van de school in het funderend onderwijs wordt jaarlijks vastgesteld en wordt onderdeel van de schoolgids; 4 De MR in het po krijgt een adviesrecht bij vaststelling groepsgrootte.

  • Defensiewet

    Dit wetsvoorstel regelt een defensiebeleid gericht op de inrichting en gereedstelling van de krijgsmacht op zodanige wijze dat defensiebudget, middelen en werkwijze toereikend zijn om te voldoen aan de taken van de krijgsmacht, bedoeld in artikel 97 van de Grondwet.

  • Herzieningswet WolBES en FinBES

    For English: see ‘relevante documenten’ on this page for the translated ‘explanatory memorandum’ and the ‘IAK form’. 

  • Wijziging van het BBV en Bado ivm de verdere uitwerking van de rechtmatigheidsverantwoording en enige andere wijzigingen

    De Wet versterking decentrale rekenkamers is per 1 januari 2023 in werking getreden. Hierin is ook de introductie van de rechtmatigheidsverantwoording voor gemeenten, provincies en waterschappen opgenomen. Voor de verdere uitwerking voor gemeenten en provincies dienen het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO) en het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) gewijzigd te worden. Dit besluit geeft hier invulling aan. 

  • Wijzigingsregeling lokale aanpak isolatie Nationaal Isolatieprogramma

    Het demissionaire kabinet wil 425 miljoen euro inzetten voor kwetsbare dorpen en wijken. Hiervan is 400 miljoen euro bedoeld voor de lokale aanpak isolatie. Met deze wijzigingsregeling wordt 119 miljoen euro dit jaar extra aan gemeenten beschikbaar gesteld voor de lokale aanpak. De overige middelen komen in latere tranches van de lokale aanpak beschikbaar. Het toevoegen van de extra middelen is nog afhankelijk van parlementaire besluitvorming over de begroting van het ministerie van BZK waarin deze middelen zijn opgenomen. Daarnaast wordt het doel van de regeling verduidelijkt door expliciet te maken dat de middelen voor mensen zijn bedoeld die te maken hebben met energiearmoede of een risico daarop.

  • Besluit uitbreiding intermediaire activiteit

    Met de wijziging van het Uitvoeringsbesluit onderwijsvoorzieningen voor jongeren met een handicap wordt mogelijk dat UWV voortaan tolkuren kan toekennen aan leerlingen met een auditieve beperking in (1) cluster 2 die een deel van de onderwijstijd regulier onderwijs volgen of stage lopen, in (2) cluster 1, 3 en 4 en (3) aan leerlingen met een beperking die een belemmering ondervinden bij het volgen van onderwijs.

  • Social Climate Fund

    Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn om zo te helpen met het verminderen van klimaatverandering. Daarom werken we aan een overgang van het gebruik van fossiele naar duurzame energie: de energietransitie. Dit biedt nieuwe kansen maar kost ook geld. Voor consumenten en bedrijven kan dit financiële gevolgen hebben. Zo kunnen bijvoorbeeld de kosten van brandstof stijgen. Om ervoor te zorgen dat de energietransitie voor iedereen betaalbaar blijft, heeft de Europese Unie een fonds opgezet: het Social Climate Fund. Nederland kan hier geld uit ontvangen voor een eerlijke energietransitie. Het kabinet moet hiervoor plannen indienen bij de Europese Commissie. De deadline hiervoor is 30 juni 2025.

    Bij deze consultatie willen we u vragen uw mening over deze voorstellen te geven. 

  • Wet herziening uitkeringsstelsel financiele verhoudingen

    Aanpassing uitkeringsstelsel (Fvw)
    Provincies en gemeenten kunnen op verschillende manieren aan hun inkomsten komen. Een deel van de inkomsten komt via de eigen belastingen binnen. Maar het grootste deel van de inkomsten van provincies en gemeenten komt van het Rijk. Provincies en gemeenten krijgen van het rijk dan ook verschillende ‘uitkeringen’. De verschillende uitkeringen zijn die provincies of gemeenten kunnen ontvangen, zijn geregeld in de Financiële-verhoudingswet (Fvw). Voorbeelden van zulke uitkeringen zijn de algemene uitkering uit het provinciefonds of gemeentefonds of de specifieke uitkering van de begroting van een ministerie. De afgelopen jaren is gebleken dat er bij bepaalde uitkeringen knelpunten zijn. Daarom worden met dit wetsvoorstel deze uitkeringen aangepast.

  • Regeling beleidsvoorbereiding en verantwoording waterschappen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling beleidsvoorbereiding en verantwoording waterschappen (hierna de regeling). De regeling bepaalt onder andere hoe de kengetallen berekend worden, die door waterschappen worden gebruikt. De wijziging zorgt ervoor dat deze regeling aansluit op wijzigingen die in het Waterschapsbesluit worden doorgevoerd. Hiermee wordt de huidige praktijk in de regelgeving geborgd.

  • Wijziging Waterschapsbesluit herziening regels voor beleidsvoorbereiding en verantwoording

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van het Waterschapsbesluit voor. Dat betreft hoofdstuk 4 (beleidsvoorbereiding en verantwoording) en 5 (de accountantscontrole). Aanleiding is het streven om het Waterschapsbesluit zoveel mogelijk in de pas te laten lopen met het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, dat vergelijkbare regels bevat voor provincies en gemeenten. Ook vindt een algemene actualisatie plaats naar aanleiding van ontwikkelingen van de afgelopen jaren, zoals de introductie van vennootschapsbelasting voor overheden.