Subsidieregeling Samenwerking in Logistieke Keten (SiLK)
Verkeer
In het kort
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontwikkelt een subsidie voor samenwerking in de logistieke keten van het wegtransport. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat het wegtransport in 2050 helemaal emissievrij is. Het ministerie kijkt naar het verduurzamen van vrachtwagens én naar efficiënter vervoer. Op dit moment werken bedrijven in de wegtransportsector te weinig samen, terwijl dat veel vrachtwagenkilometers in Nederland kan besparen. Met deze subsidie worden dit soort samenwerkingen aangemoedigd.
Wat is het doel?
Het doel van deze subsidie is om het aantal gereden vrachtwagenkilometers in Nederland blijvend te verminderen. Dat is beter voor het klimaat. Met de subsidie krijgen ondernemers eenmalig geld om hun plan mee uit te voeren. In dit plan moet staan hoe ze minder kilometers rijden door samen te werken in de logistieke keten. Partijen in de logistieke keten werken bijna nooit vanzelf samen. Dit komt vooral omdat samenwerking kosten vraagt terwijl de winst onzeker is. Deze subsidie maakt dit risico kleiner.
Wilt u reageren?
U kunt tot en met 29 juni 2025 via deze website reageren op dit voorstel voor een subsidieregeling.
U kunt uw mening geven op alle delen van de regeling en op de uitleg (toelichting). Wij zijn vooral benieuwd naar uw reactie op de volgende vragen:
- Vindt u de regeling duidelijk en eenvoudig genoeg? Zo niet, hoe kunnen we dit verbeteren?
- Vindt u de aanvraagstappen van de regeling duidelijk en eenvoudig genoeg? Zo niet, hoe kunnen we dit verbeteren?
Ter toelichting: Uw aanvraag kunt u indienen via de website van RVO. Bij uw aanvraag wordt een projectplan, een begroting, een samenwerkingsovereenkomst en een de-minimis verklaring opgevraagd. Formats hiervoor worden beschikbaar gesteld op de website van RVO. - Als u de regeling leest, zou u deze subsidie wel of niet aanvragen? En waarom?
- Als u de regeling leest, denkt u dat deze subsidie helpt bij het verlagen van het aantal gereden kilometers? En zo niet, waarom niet?
Reacties op deze consultatie1 openbaar
-
Rotterdam Freight Management BV (drs. R. de Vogel)
Reactie geplaatst op: Capelle aan den IJssel | 3 jun 2025