Zoekresultaat

114 resultaten
U heeft gezocht op: mbo

Sorteren op:
  • Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

    Wij vragen uw mening over de volgende onderwerpen: • wel of geen wereldoriëntatie in de eindtoets • invoering en afnamemoment van een centrale eindtoets voor Nederlandse taal en rekenen-wiskunde • verplicht leerling- en onderwijsvolgsysteem • het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst en de functie daarbij van een begintoets

  • Regeling verticale scholengemeenschap

    Om bestuurlijke en organisatorische samenwerking tussen het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs te verbeteren, wordt het met de Wet bestuurlijke harmonisatie beroepsonderwijs (BHB) weer mogelijk om nieuwe verticale scholengemeenschappen te vormen en bestaande uit te breiden. In deze ministeriële regeling worden de regels voor een aanvraagprocedure voor de vorming, wijziging of beëindiging neergelegd. Deze worden vervolgens vervat in een digitaal formulier op de website van DUO.

  • Grond toevoeging van bepalingen ten behoeve van gelijke kansen in het onderwijs in Grondwet

    De initiatiefnemer beoogt het belangrijke artikel 23 van de Grondwet aan te vullen. Met de aanvullingen blijft de onderwijsvrijheid voor scholen bestaan: Ieder kind heeft recht op onderwijs, en moet elke school kunnen kiezen. Tegelijkertijd moet elke school de plicht hebben om kinderen op gelijke voet te accepteren. Daarbij moet het onderwijs bijdragen aan gelijke kansen, persoonlijkheidsvorming en respect voor de basiswaarden van de democratische rechtsstaat.

  • Verruiming 1-februariregeling

    Dit wetsvoorstel verruimt de huidige regeling voor mbo-gediplomeerden in het ho. Na deze wetswijziging kunnen deze studenten maximaal 12 maanden, in plaats van 5, met een minimaal financieel risico een hbo-opleiding ervaren en wennen aan, bijvoorbeeld, de manier van studeren in het hbo. Indien zij in de eerste periode van twaalf maanden van hun studie besluiten te stoppen met hun hbo-opleiding, en hun recht op studiefinanciering stopzetten, wordt hun prestatiebeurs ho omgezet in een gift.

  • Besluit uitbreiding wettelijke grondslagen gegevensverwerking register onderwijsdeelnemers

    Het ontwerpbesluit geeft uitvoering aan het wetsvoorstel tot uitbreiding van de wettelijke grondslagen voor gegevensverwerking in het kader van het register onderwijsdeelnemers. Het ontwerpbesluit regelt met name welke gegevens uit het register onderwijsdeelnemers worden verstrekt aan bepaalde (overheids)organisaties t.b.v. hun taakuitvoering. Ook wordt geregeld welke gegevens particuliere, buitenlandse en internationale scholen (B3- en B4-scholen) aan het register moeten leveren.

  • Tijdelijke regeling tegemoetkoming studenten in verband met de uitbraak van COVID-19

    In deze regeling staan o.a. de bedragen, voorwaarden en procedures voor de tegemoetkoming aan studenten die in het laatste jaar van hun opleiding studievertraging hebben opgelopen door de uitbraak van COVID-19. Deze regeling is de uitwerking van de in de Tweede Verzamelspoedwet COVID-19 aangekondigde tegemoetkoming voor studenten, gevraagd door de Motie Jetten/Heerma.

  • Wet verlengde kwalificatieplicht

    Met het wetsvoorstel wordt het voor gemeenten mogelijk om de verlengde kwalificatieplicht in te zetten. Hiermee worden jongeren van 18 tot 21 jaar verplicht om naar school te gaan totdat zij 21 jaar worden of tot aan het behalen van een startkwalificatie. Indien de jongere zich niet houdt aan de verlengde kwalificatieplicht, dan kan de gemeente een boete opleggen. De verlengde kwalificatieplicht wordt niet landelijk ingevoerd, maar alleen op aanvraag van gemeenten.

  • Regeling taalschakeltraject 20..

    In de Wet inburgering 20.. worden 3 leerroutes onderscheiden voor inburgeringsplichtigen, waaronder de onderwijsroute. Deze route houdt in dat de deelnemer niet alleen inburgert door o.a. het leren van de Nederlandse taal op (ten minste) niveau B1, maar zich ook voorbereidt op instroom in MBO/HBO/WO via een taalschakeltraject. In deze regeling wordt het traject aangewezen als opleiding overige educatie en worden eindtermen vastgesteld om aan te sluiten op vervolgopleidingen in het MBO/HBO/WO.

  • Regeling modellen voor mbo-diploma, mbo-certificaat en mbo-verklaring

    In deze regeling wordt het model vastgelegd dat mbo-instellingen dienen te gebruiken bij het verstrekken van een mbo-verklaring. Het model bevat in totaal vijf onderdelen. De inhoud van een mbo-verklaring verschilt per student en kan bestaan uit een of meer onderdelen waarin resultaten kunnen worden vastgelegd.

  • Besluit bestuurlijke harmonisatie beroepsonderwijs

    Daling van leerlingen- en studentenaantallen vereist een andere aanpak van scholen en instellingen dan bij groei. Wetsvoorstel BHB stelt mbo en vo beter in staat om bestuurlijk samen te werken. De bestuurlijke fusie in het mbo wordt aantrekkelijker gemaakt het wordt weer mogelijk om verticale scholengemeenschappen (vo-mbo) te vormen en de regelgeving omtrent samenwerking tussen mbo onderling en tussen vo en mbo wordt geüniformeerd. Deze AMvB geeft verdere uitvoering aan deze voornemens.