Zoekresultaat

103 resultaten
U heeft gezocht op: mbo

Sorteren op:
  • Verruiming 1-februariregeling

    Dit wetsvoorstel verruimt de huidige regeling voor mbo-gediplomeerden in het ho. Na deze wetswijziging kunnen deze studenten maximaal 12 maanden, in plaats van 5, met een minimaal financieel risico een hbo-opleiding ervaren en wennen aan, bijvoorbeeld, de manier van studeren in het hbo. Indien zij in de eerste periode van twaalf maanden van hun studie besluiten te stoppen met hun hbo-opleiding, en hun recht op studiefinanciering stopzetten, wordt hun prestatiebeurs ho omgezet in een gift.

  • Verruiming vrijstellingenbeleid beroepsonderwijs

    Naar aanleiding van signalen over de uitvoerbaarheid van de regels in het kader van de generieke examenonderdelen worden de regels hiervoor aangepast. Met deze wijziging komt er meer verantwoordelijk te liggen bij de school voor het stellen van regels voor vrijstellingen en het verlenen ervan.

  • Verzamelregeling Studiefinanciering

    De consultatie gaat over de Verzamelregeling studiefinanciering. Met deze regeling worden verschillende technische wijzigingen gedaan in regelingen met betrekking tot studiefinanciering, tegemoetkoming scholieren en les- en cursusgeld. Ook worden fouten in de regelingen hersteld.

  • Verzamelwet kinderopvang

    Met het wetsvoorstel wordt de Wet kinderopvang (Wko) op vier punten gewijzigd. Ouders waarvan één van de ouders wegens een Wlz-indicatie niet kan werken en niet voor de kinderen kan zorgen, krijgen aanspraak op kinderopvangtoeslag. Verder wordt de werkloosheidstermijn voor een zwangere vrouw verlengd. Tot slot worden twee technische correcties doorgevoerd in de Wko: het herstel van de verwijzing naar mbo-studenten en het gelijktrekken van de koppeling met de Wet IB 2001.

  • Voorstel van Wet tot wijziging van de Wet educatie en beroepsonderwijs met betrekking tot enkele kwaliteitsaspecten in het beroepsonderwijs

    Onderhavig wetsvoorstel omvat onder meer de verankering van het klachtrecht, het toekennen van adviesrecht aan deelnemersraden inzake het schoolkostenbeleid en het aanscherpen van de erkenningsprocedure voor niet-bekostigde opleidingen.

  • Wet centralisatie ondersteuning onderwijs aan zieke leerlingen en studenten

    Wetswijziging om de structuur van onderwijsondersteuning aan zieke leerlingen (ozl) te verbeteren. Doel van de wet is om de voorziening flexibel en toekomstbestendig te maken. Voorstel is om alle financiële middelen, taken en mensen op het gebied van ozl onder te brengen bij een nieuwe landelijke stichting met regionale uitvoering.

  • wet en besluit aanvullende middelen mbo

    Met het wetvoorstel wordt geregeld dat mbo-instellingen aanvullende middelen kunnen ontvangen bij zeer bijzondere omstandigheden, die naar redelijkheid en billijkheid niet uit de rijksbijdrage kunnen worden bekostigd. Tevens wordt geregeld dat deze middelen in latere jaren op de rijksbijdrage ingehouden kunnen worden. In het besluit wordt geregeld dat hiervoor gereserveerde, niet bestede en teruggevorderde middelen jaarlijks aan het macrobudget van de mbo-instellingen toegevoegd worden.

  • Wet herinvoering basisbeurs hoger onderwijs

    Dit wetsvoorstel gaat over een aanpassing van de studiefinancieringsrechten in het hoger onderwijs en over de tegemoetkoming voor studenten die tijdens het leenstelsel hebben gestudeerd.

  • Wet integratie Wet educatie en beroepsonderwijs BES en Wet sociale kanstrajecten jongeren BES

    De regering bekostigt beroepsonderwijs in Nederland en verstrekt ook een uitkering aan gemeenten om laaggeletterdheid bij volwassenen te bestrijden. Er bestaan ook wettelijke regels om te voorkomen dat jongeren zonder diploma hun school verlaten. Met bijgaand wetsvoorstel worden deze regels en voorzieningen voor het Caribisch deel van Nederland gemoderniseerd, zodat een gelijkwaardig voorzieningenniveau kan worden bereikt op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Daarbij wordt rekening gehouden met de lokale situatie.

  • Wet internationalisering in balans

    Het doel van het wetsvoorstel internationalisering in balans is het zorgen voor een balans tussen voordelen en nadelen van internationalisering in het hoger onderwijs. De wet geeft onderwijsinstellingen en de minister instrumenten gericht op de opleidingstaal, de taalvaardigheid van studenten, het toelaten van een maximum aantal studenten bij een opleiding (numerus fixus) en het nemen van regie. Op die manier kunnen zij beter sturen.