Zoekresultaat

114 resultaten
U heeft gezocht op: mbo

Sorteren op:
  • Introductie mogelijkheid vrijstelling en alternatieve manier examinering met Staatsexamen Nt2 in het mbo

    In het mbo wordt het mogelijk gemaakt dat met een afgelegd Staatsexamen Nt2 op het juiste niveau, vrijstelling kan worden aangevraagd. Tevens wordt het mogelijk binnen de mbo opleiding het Staatsexamen Nt2 af te leggen als alternatief examen voor het examenonderdeel Nederlands. Voor beide opties geldt dat dit alleen mogelijk is voor studenten die Nederlands niet sinds hun vroege jeugd hebben aangeleerd.

  • Invoering herijkte rekeneisen en aanpassing omvang keuzedelen middenkaderopleiding

    Met dit wijzigingsbesluit wordt geregeld dat de herijkte rekeneisen voor het mbo worden ingevoerd en dat het resultaat voor rekenen in de slaag-zakregeling gaat meetellen. Daarnaast wordt de omvang keuzedelen voor de middenkaderopleiding aangepast naar 720 klokuren.

  • Kwalificatie-eisen Engels en loopbaan en burgerschap

    Deze AMvB legt de inhoud vast van loopbaan en burgerschap voor alle mbo-niveaus (bijlage 1, pag. 7 t/m 9) en het generieke onderdeel Engels voor mbo op niveau 4 ( bijlage 2, pag. 10 t/m 19). Bij het generieke onderdeel Engels geldt voor lezen en luisteren niveau B1 en voor schrijven, spreken en gesprekken voeren niveau A2.

  • Modernisering Onderwijstijd VO

    Modernisering van de onderwijstijdnormen in het voortgezet onderwijs stelt scholen beter in staat onderwijstijd flexibel in te plannen en maatwerk te bieden. De huidige urennorm per leerjaar en per leerling wordt vervangen door een urennorm per opleiding. Ook de dagennorm wordt vereenvoudigd. Het aantal onderwijsdagen blijft minimaal 189 per schooljaar.

  • Onderzoekskaders 2017

    Consultatie van de nieuwe sectorale onderzoekskaders. Deze kaders bevatten de nieuwe werkwijze van de inspectie. Tot maart voert de inspectie pilots uit met deze kaders. De opbrengsten van de raadplegingen (waaronder deze consultatie) en de pilots worden meegenomen in de aanpassing van de kaders dit voorjaar. De waarderingskaders die eind 2015 ter consultatie zijn voorgelegd maken integraal deel uit van de onderzoekskaders. De toen gemaakte opmerkingen zijn nog niet verwerkt in deze versie.

  • Overgangsmaatregel bekwaamheid beroepsgerichte leraren in het vmbo

    Per 1-8-2016 zijn de 35 beroepsgerichte programma’s in het vmbo vervangen door 10 profielvakken. Deze zijn breder van aard dan de oude afdelingsvakken. Hierdoor moeten alle beroepsgerichte leraren zich, meer dan gebruikelijk, bijscholen. Daarnaast zal een deel van de leraren alsnog een passende bevoegdheid moeten behalen. Dit besluit biedt beroepsgerichte leraren tot augustus 2021 de tijd om scholing te volgen en zo (alsnog) bevoegd te worden voor het profiel waarin zij lesgeven.

  • Passend onderwijs

    De consultatie gaat over het nieuwe stelsel van passend onderwijs, inclusief de nieuwe bekostigingssystematiek (budgetfinanciering).

  • Programmabeslissing treinbeveiligingssysteem ERTMS Railmap 4

    In 2014 is gekozen het huidige treinbeveiligingssysteem automatische treinbeïnvloeding (ATB) te vervangen door het European Rail Traffic Management System (ERTMS). Dit is een digitaal, robuust en toekomstvast beveiligingssysteem dat hoogfrequent spoor kan faciliteren en treinverkeer tussen landen bevordert. Het ministerie bereidt de programmabeslissing ERTMS voor, welke de overgang van de planuitwerkingsfase naar de realisatiefase markeert. De programmabeslissing is beschreven in de Railmap 4.

  • Regeling gedeeltelijke centrale examinering Nederlandse taal

    Deze consultatie gaat in op uitvoeringsaspecten van de regeling gedeeltelijke centrale examinering Nederlandse taal en bewijs voor pilotexamens mbo.

  • Regeling modellen voor mbo-diploma, mbo-certificaat en mbo-verklaring

    In deze regeling wordt het model vastgelegd dat mbo-instellingen dienen te gebruiken bij het verstrekken van een mbo-verklaring. Het model bevat in totaal vijf onderdelen. De inhoud van een mbo-verklaring verschilt per student en kan bestaan uit een of meer onderdelen waarin resultaten kunnen worden vastgelegd.